Plánovaná je výstavba 16 km nových trolejbusových tratí a modernizácia ďalších 10 km existujúcich tratí.
V týchto dňoch boli zverejnené nové zámery pripravovaných projektov trolejbusových tratí, ktorých realizácia by mohla byť v prípade ich schválenia prefinancovaná prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Hlavné mesto SR Bratislava spolu s Dopravným podnikom Bratislava pripravili zámery národných projektov, ktorých cieľom je vypracovanie projektovej dokumentácie a realizácia nasledujúcich trolejbusových tratí:
- Riviéra - Mlynská dolina - Patrónka - Kramáre - Hlavná stanica (7,55 km novej jednostopovej trate + 9,70 km modernizovanej trate)
- Trenčianska - Bajkalská - Prievozská - Hraničná - Mlynské nivy (3,50 km novej jednostopovej trate)
- Bulharská - Galvaniho - Avion Shopping Park (2,80 km novej jednostopovej trate + 0,95 modernizovanej trate)
- Autobusová stanica - Nové SND (2,05 km novej jednostopovej trate)
Uvedené trate umožnia nahradiť niektoré autobusové linky trolejbusovými, či už s klasickými trolejbusmi, alebo s hybridnými trolejbusmi, prípadne predĺžiť existujúce trolejbusové linky. Realizácia týchto tratí si vyžaduje pomerne krátky čas, čo spolu s pripravovaným nákupom 50 nových trolejbusov (16 veľkokapacitných 24-metrových, 11 hybridných sólo trolejbusov a 23 hybridných kĺbových trolejbusov) umožní v najbližších rokoch výrazne posilniť ekologickú trolejbusovú dopravu v Bratislave.
Doplnené 5.3.2021: Riadiaci výbor Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 26. februára 2021 schválil predložené zámery národných projektov. Dopravný podnik Bratislava zároveň informoval, že pripravil verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre uvedené trolejbusové trate v predpokladanej hodnote 3,3 mil. € bez DPH.
Riviéra - Patrónka - Hlavná stanica
Tento projekt je rozšírením už dávnejšie predloženého zámeru projektu výstavby prepojovacej trate Riviéra - Mlynská dolina - Patrónka. Okrem pôvodne plánovaného napojenia dlhodielskej trate na zvyšok trolejbusovej siete bola do projektu zahrnutá aj modernizácia existujúcej trolejbusovej trate z Patrónky cez Kramáre po Hlavnú stanicu. Po výstavbe trate v Mlynskej doline by mala autobusovú linku 32 nahradiť predĺžená trolejbusová linka 204. V rámci projektu je plánované aj zriadenie viacerých nových trolejových spojok v križovatkách, ktoré umožnia variabilnejšie vedenie trolejbusov. Vybudované majú byť tieto spojky:
- Vlárska - Pod Krásnou hôrkou (doplnenie trolejového triangla - možnosť aj premávky medzi NÚSCH a NOÚ obojsmerne)
- Stromová - Pražská (doplnenie odbočky v smere z Kramárov na Pražskú smerom na Hroboňovu)
- Šancová - Hlavná stanica (umožnenie premávky trolejbusov z Hlavnej stanice na Pražskú a opačne)
- Lovinského - Pri Habánskom mlyne - Mlynská dolina (jednosmerná spojka umožňujúca výjazd trolejbusov z vozovne Hroboňova smer Dlhé diely)
Na Hlavnej stanici je plánované aj zatrolejovanie druhého autobusového nástupišťa (pre linky 41 a 61).
Súčasťou projektu má byť aj rozšírenie a výmena technologického vybavenia meniarní Karlova Ves, Leškova a Hroboňova (transformátory, usmerňovače, napájače) a vybudovanie, resp. výmena napájacích trakčných káblov z uvedených meniarní.
Odhadované celkové náklady na realizáciu projektu sú 21,08 mil. € a predpokladaná doba realizácie projektu (tzn. projektovanie, získanie všetkých povolení a výstavba) je 28 mesiacov.
Trenčianska - Hraničná - Mlynské nivy
Cieľom tohto projektu je zlepšenie dopravnej obsluhy v lokalite Hraničná - Mlynské nivy. Navrhovaná trolejbusová trať pozostáva z dvoch častí. Prvou je predĺženie existujúcej trate na Trenčianskej od obratiska Mliekarenská cez Bajkalskú a jej napojenie na existujúcu trať na Prievozskej ulici smerom do Prievozu. Druhá časť bude odbočovať z existujúcej trate do Prievozu za zastávkou Hraničná na Mierovej ulici a bude pokračovať cez Hraničnú ulicu na ulicu Mlynské nivy (okolo komplexu Nuppu), kde bude obratisko pri areáli Doprastavu. Nová trať by umožnila predĺžiť linku 209 z Mliekarenskej na Hraničnú a Mlynské nivy.
Pre napájanie novej trate je plánované rozšírenie existujúcej meniarne Ružová dolina a súčasne výstavba novej meniarne Kaštieľska v Prievoze, ktorá zároveň zlepší napájanie trolejbusových tratí na Gagarinovej a Mierovej ulici v rámci prípravy na prevádzku nových 24-metrových trolejbusov.
Odhadované celkové náklady na realizáciu projektu sú 5,82 mil. € a predpokladaná doba realizácie projektu je 24 mesiacov.
Navrhovaná TT na Hraničnej a Mlynských nivách (zdroj: Zámer národného projektu - Hlavné mesto SR Bratislava)
Autobusová stanica - Nové SND
Cieľom projektu je zatrolejovanie úseku linky 210, v ktorom v súčasnosti premávajú trolejbusy s využitím pomocného pohonu. Plánovaná je výstavba trolejového vedenia po súčasnej trase linky 210 v úseku Autobusová stanica - Nové SND - Autobusová stanica (okruh z Karadžičovej cez Landererovu, Olejkársku, Krupkovu a Dostojevského rad na Karadžičovu) a zároveň aj výstavba trolejovej stopy z Pribinovej cez Olejkársku, Landererovu na Karadžičovu, ktorá by v prípade predĺženia linky 210 pod Most SNP umožnila obojsmernú premávku hybridných trolejbusov okolo Nového SND.
Pre napájanie trate je uvažované rozšírenie existujúcej meniarne na Olejkárskej ulici.
Bulharská - Galvaniho - Avion Shopping Park
V rámci tohto projektu pôjde o predĺženie existujúcej trolejbusovej trate na Trnávke z Bulharskej ulice cez Galvaniho na Ivanskú cestu k nákupnému centru Avion Shopping Park. Po výstavbe trate bude možné nasadiť na linku 61 hybridné trolejbusy, ktoré by premávali v úseku Hlavná stanica - Avion Shop. Park pod trolejovým vedením a vo zvyšnom úseku po Letisko s využitím batériového pohonu. Súčasťou projektu je aj modernizácia existujúcej trate na Rádiovej ulici.
Pre zabezpečenie napájania novej trate je plánované vybudovanie novej kontajnerovej meniarne na Trnávke.
Odhadované súhrnné náklady na realizáciu posledných dvoch tratí sú 7 mil. € a predpokladaná doba ich realizácie je 16 mesiacov.
lostrail
"1) Dosť ľudí priťahujú vlaky zadarmo. Tradičná študentská šporivosť spôsobuje, že lístky sa zháňajú aj týždne vopred a prispôsobujú sa im ostatné aktivity."
To, co nazyvas sporivostou, je v podstate nutnost vyjst s vreckovym, pokial rodicia nie su napr. topmanazeri niekde v Telekome. Alebo teda druhou alternativou je tri posledne dni tyzdna nejest, ak nie si typ, ktory je ochotny brigadovat. Viem, ake to bolo, preto nemam rad, ked tomu niekto hovori sporivost, lebo to nie je o tom, ze niekde skreckujem a po skonceni skoly mam miliony, ale musim preratat kazdu korunu, aby mi to vobec vyslo. Jasne, ze ked nemusim platit za cestu, zostane mi na jedlo, pivo alebo napr. nejaku vecicku, co si chcem kupit. Moj nazor na vlaky zadarmo je jednoznacne negativny aj napriek tomu, ze z mojich niekdajsich 500 Sk na tyzden (schvalne napisem, ze je to okolo 17 EUR), som okolo 280 vysmaril za cestu tam a spat (samozrejme, to som na nejake auto nemal este ani pomyslenia). Urcite by sa tie peniaze hodili, takze ak by v tom case fungovali vlaky zadarmo, rovnako by som si to planoval, ako dnesni studenti. Ale volat toto sporivost? To asi nie. Na druhej strane to bola celkom motivacna suma na to, aby som hladal ine zdroje prijmov a ziskal pracovne navyky. No a dosledok vlakov zadarmo je vidiet hlavne v ochote platiacich tento sposob dopravy vyuzivat. Este v okoli BA dajme tomu, ale dlhsie trasy? Dakujem, po poslednom pokuse pred 5 rokmi, kde ma pocas jazdy z BA do Trencianskej Teplej trafili asi tri plastove flase, mal som zalahnute v uchu od piskotu deti, spolusediaca ratolest mi zaspala na pleci, v celom vozni boli po zemi smeti a clovek si nepocul ani vlastnu myslienku, som zaockovany naozaj nadlho.
"2) Keď človek má prísť autom, je dosť problém ho niekde nechať. A pendlovať s ním denne po samotnej Bratislave? Pri koľkých z vnútromestských fakúlt UK, VŠMU, STU... sa dá reálne každodenne parkovať za taký peniaz, aby to dramaticky nenarúšalo študentský rozpočet? Lebo teda Šafko, Kollárko, Sasinkova apod. majú problém pokryť vôbec nároky pedagógov "
Tu by sa mozno oplatilo spomenut nieco, co som nespomenul. Konkretne, ze 39 nie je len spoj na internaty, ale aj napr. k FEI, FIIT, Matfyzu a PriFUKu (aj ked k tym poslednom dvom je to mozno o nieco lepsie elektrickou). Studenti FEI a FIIT rozhodne maju kde zaparkovat a vo vyssich rocnikoch zrejme uz maju aj rozpocet, v o nieco mensej miere to plati aj o studentoch tych dalsich dvoch fakult. To je pre nich atraktivne, pokial napr. dochadzaju odniekial z Malaciek alebo Pezinka (ale v pohode pre niektorych aj z Trnavy alebo Nitry). Nie je to len o tych, ktori sem chodia na tyzdnovky a byvaju na internate.
Mimochodom, este stale v tomto meste plati, ze kto chce parkovanie najst, ten si ho najde. V okoli Namestia slobody sa parkovat da, aj ked obmedzene. Najokatejsim miestom je asi Radlinskeho pod vyskovou budovou STU (tam aj zvyknu kontrolovat listky), potom napr. Stefanovicova / ulica Namestie slobody. Ked sa vratim kusok naspat, tak stat sa da na Spojnej / Banskobystrickej, dokonca aj na Vazovovej (napr. na tych par miestach patriacich UPSVAR pri vyjazde na Radlinskeho - v zivote som to nevidel kohokolvek kontrolovat), ci na jednosmernej casti Mytnej. Samozrejme zavisi, kedy do toho mesta ides. Skoro rano je parkovanie na takychto miestach pomerne pohodlne, cez den uz nie.
Iste, pesie trasy sa mozu oproti MHD predlzit, ale ako som v zavere mojho predchadzajuceho prispevku spomenul, ak maju byt pesie trasy dlhsie alebo rovnako dlhe z inych spojov MHD, alebo dojde k zavedeniu skratenej 39, zmaze sa aj tato vyhoda a aj ten, co na internate so svojim autom stal cely den, vyskusa trochu pokruzit v meste. Ak do 10 minut parkovanie najde, zvykne si.
Pokial nejdem pomaly na Hlavne namestie, spravidla vzdy najdem nejake miesto v mestskych ulickach. Osobne sice chodim len vybavovat, t.j. tak na 15-20 minut, preto sa neobmedzujem napr. rezidentskymi miestami alebo platenim, ale ak by som niekde mal parkovat viac hodin alebo cely den, uz by som to zobral systematicky - vytipoval lokality, kde je mozne stat bud lacno alebo zadarmo a vyratal pesie dostupnosti. Samozrejme, kde to nevychadza, chodit MHD. Ale ak by som mal na stole taky faktor, ze jeden, ci dva prestupy a dlhsia pesia vzdialenost, urcite by take spojenie dostalo nizsiu vahu v celkovom porovnani.
Navyse zabudame aj na taku moznost, ako zaparkovat niekde dalej a kratkym spojom prist na miesto. V takom pripade sa moznosti este viac rozsiruju. Napr. take uz davno nestrazene parkovisko na Leskovej - bol som nedavno u kardiologa (vzadu za uradom vlady). O pol osmej som prisiel na prakticky prazdne parkovisko pri nadchode a este som si mohol vyberat. Buda opustena. Znacky su tam zmatocne, takze na tomto konkretnom parkovisku nie je potrebne ani platit. K fakultam by som sa pohodlne dostal trolejbusom od SAV, k lekarskej fakulte v podstate hocicim smerom k Trnavskemu mytu a dalej, na SZU zasa trolejbusom, iba opacnym smerom, na Bernolak ako nic. Otazka sondaze moznosti, nic viac.
"Takže kto nechce denne cálovať, zostane celý týždeň na Mlynoch. Bývajúc na Bernoláku, Garde či Dobrovičke sa aj toto riešenie, vzhľadom na absenciu dostupných parkovísk, stáva prakticky nevykonateľným."
Zas, kolko je tych studentov, co maju auto zakupene rodicmi? A ak si ho kupovali sami, potom uz nejake parkovne nepredstavuje az tak velky problem, resp. teda statisticky lacnejsie riesenie - obcas zaplatit papucu (priemerne 20 eur mesacne, co je dobra cena), kedze kontroly MsP su skor sporadicke alebo ked niekto v ramci hnevu na cely svet tych chlpatych zavola. Mimochodom, 39 je spoj predovsetkym medzi centrom mesta a Mlynskou dolinou, aj ked prepaja fakulty STU. Lenze v ramci mesta je pomerne pohodlne sa presuvat aj peso, pricom stale tam existuje pomerne kvalitna ponuka inych spojov. to uz k internatom a fakultam nie je uplne jednoznacne (a pre taku FIIT je napriklad elektricka pomerne daleko). Ak niekto byva na Bernolaku, dovolim si napisat, ze nejde o primarnu cielovku tohto spoja. Ak uz aj nechce ist peso, tak prave tento internat ma dobre elektrickove napojenie. Dobrovicova je uplne mimo trasy 39, tak neviem, akym sposobom je toto relevantne k teme (keby sme riesili napr. skratenie 70, ci 78, mozeme sa o tom bavit). Podobne to plati pre Gardu (im vlastne moze byt jedno, kde prestupia, aj ked zrusenim linky 5 by sa v kombinacii s kratkou 39 vytvorila potreba dvoch prestupov).
"3) Netreba zabúdať, že kopa mladých vodičov/vodičiek z menších miest nechce pravidelne zachádzať do Bratislavy lebo sa - na moje prevapenie - boja hustoty dopravy."
Neviem, ako to maju ini, ale ked ta situacia donuti, kadeco vies prekonat (v mene dlhodobejsieho zlepsenia). Ja som sa sice nebal, ale viem o tomto strachu, aj ked vo vacsej miere som sa s nim stretol u ludi v strednom veku a starsich, ktori do Bratislavy maju skor obcasne cesty. Toto je napr. dalsi argument, preco z 39 nevyrabat kypet (alebo sa ubytovat na Bernolaku ;-P).
"A hlavne, len za posledných desať rokov klesol celkový počet študentov VŠ o stotisíc, čo sa logicky muselo prejaviť aj na vyťaženosti spojov v BA. (Škoda, že intrákov je napriek tomu stále nedostatok - ale tam za to môžu aj redukcie kapacít kvôli dôslednejšiemu dodržiavaniu noriem...)"
To je sinusovka. Napr. teraz pocas korony je baby boom. Aj ked budeme pocitat, ze polovica z tych deti bude studovat v zahranici, zasa bude pomerne velky napor na skoly o takych 15-20 rokov.