DPB ide obstarať 10 obojsmerných nízkopodlažných električiek

Malo by ísť o podobné vozidlá akými sú súčasné obojsmerné električky, ktoré DPB prevádzkuje.

Krátko pred ukončením verejnej súťaže na dodanie 30 veľkokapacitných jednosmerných električiek vyhlásil Dopravný podnik Bratislava aj súťaž na 10 nových obojsmerných električiek. Opäť pôjde o nízkopodlažné veľkokapacitné vozidlá s dĺžkou do 32,5 metra s minimálnou prepravnou kapacitou 230 cestujúcich. Požadovaná je nízkopodlažnosť aspoň pre 85 % stojacich a 50 % sediacich cestujúcich. V rámci konštrukcie vozidla požaduje DPB aspoň 2 zo 4 podvozkov riešené ako plne otočné.

Uchádzači môžu svoje ponuky predkladať do 10. 17. marca tohto roka. Pri vyhodnocovaní ponúk sa bude prihliadať na cenu električiek (80 bodov) a tiež na technicko-kvalitatívne parametre vozidiel (20 bodov). V rámci technických parametrov budú vyššie hodnotené vozidlá ponúkajúce napríklad vyššiu obsaditelnosť, širšiu vnútornú uličku, väčší počet dverí, alebo väčší počet otočných podvozkov. 

Odhadovaná cena zákazky je 26,9 mil. € bez DPH. Financovanie by malo byť zabezpečené prostredníctvom eurofondov. Dodanie vozidiel požaduje DPB do dvoch rokov od ich objednania.

V súťaži na 30 jednosmerných elektičiek mohli záujemcovia predkladať ponuky do 18. januára 2021. Výsledok súťaže zatiaľ nebol zverejnený.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: lostrail #96:
Metrovy rozchod by nemal byt problem pre kabinkove dvere u nas.
Nase 29T aj Lodzska Modertrans su takmer identicke vozidla. Obe na 1000mm. Nase 29T len nemaju kabinkove dvere. Interier samozrejme nehodnotim ani hnane/nehnane podvozky.
Reakcia na: Petto #94:
Ja len tolko, ze clovek si kladie otazku, kde udelali soudruzi ze Schadefabrik chybu a ci sa to v pripade lepsieho navrhu dalo riesit tak, ako u MT, alebo teda ci by to na metrovy rozchod bol problem tak vseobecne (bez ohladu na vyrobcu). Pravda je, ze si vybavujem napr. Bombardier, ktory mal standardnejsie rozlozenie dveri, bezne v zahranici, a veselo si tu jazdil.
Reakcia na: Petto #94:
To nie je prototyp, to je Gamma pre Poznaň (multigelenk), prototyp práve zodpovedá Gamme pre Lodž.
Reakcia na: lostrail #93:
Porovnavas ine tech.riesenie Modertransu s 29T.
Treba porovnavat Lodz Modertrans verziu s nasimi 29T. Ty si hodil link na prototyp Modertransu.
To co si poslal ma podvozok dalej od cela. Nase 29T maju podvozky hned vpredu. Prazska 15T ma podvozok tiez vpredu, tj samostatne dvere by sli isto vyrobit aj na nase 29T.

link na polsky variant 29T:
https://www.nakolei.pl/lodzianie-zadecyduja-o-wygladzie-moderusow-gamma-wizualizacja/
Reakcia na: Petto #92:
Ja neviem, nakolko su ich vozy kvalitnejsie, ci tiez hovorime o nizkopodlaznych klimatizovanych vozidlach alebo nie, ale zaujalo ma rozlozenie dveri na tomto vyrobku. V com je rozdiel oproti skodovke, ze sem vosli tie jednokridlove dvere?
https://www.modertrans.pl/product/moderus-gamma/
Len tak medzi rečou.
Polsky Lodz podpisal s Modertransom zmluvu na 30ks jednosmernych 5clankovych 32m elektriciek . Rovnake tech.riesenie ako nase 29T (krajne otocne podvozky, 5 dveri, 5 clankov) a dokonca aj rozchod maju tiez v Lodzi 1000mm rovnaky ako my. Cena je takisto nizsia ako nase vozy v roku 2014.
Reakcia na: guest #90:
To cudzie slovo na U v tomto meste nikto kompetentny nepozna. A mozno ani to na K.
Reakcia na: Viko #15:
Nové obratisko v KV už teraz slušne škrípe... akosi nám nejde jeho udržiavanie v tichom stave 🙁
Reakcia na: HORVI #85:
Každý sme nejak začínali a v mladšom veku sme boli rôzni, takže ti budem veriť že to všetko myslíš vážne a nie si troll a budem vecný: Takéto príspevky sú proste spam. Všetci vieme že "možno aj oboje". Moja otázka smerovala k tomu aké zámery má DPB a očakávanou odpoveďou bolo niečo čo bude zazdrojované, resp. príde od osoby ktorá je sama pri zdroji. Samozrejme reagovať môžeš aj inak ako odpoveďou na tú otázku, ale malo by to mať nejaky prínos do debaty.

Vždy je super keď tu ľudia píšu otázky, nápady, podnety, pozorovania, alebo občas bárs aj nejaku tú vtipnú poznámku. Ale vždy by to malo mať nejaky prínos pre debatu.

Takže ti dám jednu krátku radu: Nabudúce sa skús pred odoslaním príspevku spýtať sám seba, či je to niečo čo by teba obohatilo/zaujalo/pobavilo keby si čítal túto debatu. Lebo zatiaľ sem dávaš pomerne náhodne bezobsažné veci a potom ťa tu komunita má za spamera, hoci v skutočnosti si možno niekto koho tá doprava naozaj zaujíma, má pre ňu nadšenie a možno potenciál v nej jedného dňa robiť a posunúť ju vpred.
Reakcia na: Urbanway 2423 #86:
Vydrž kým otvoria prvý stupeň
Reakcia na: Urbanway 2423 #86:
Možno, že polovica nových vozov nahradí niektoré staré, a ďalšia polovica nových vozov bude použitá na rozšírenie vozového parku.
Reakcia na: HORVI #85:
Ako prosím Ťa? Pod obnovou vozového parku sa myslí vyradenie starých vozov a ich nahradenie novými, zatiaľ čo rozšírenie vozového parku znamená, že staré vozy budú naďalej jazdiť, len sa k nim doplní viac nových vozov. 🙂
Reakcia na: 810zssk #84:
Možno aj oboje.
Tie tohtoročné nákupy sú zamýšlané na obnovu existujúceho vozového parku, alebo už na jeho rozšírenie kvôli Petržalke?
Reakcia na: hroch #81:
To by sa mohlo čiastočne upraviť aj počas rekonštrukcie (Chlumeckého z centra presunúť oproti zastávke do centra), ale žiaľ sa to asi neupraví. Nemohla by byť po výstavbe TIOPu zastávka Astronomická pre električky vedľa/pri súčasnej zastávky 67 a 87 na Astronomickej ul.?
Reakcia na: HORVI #80:
Problém je že Chlumeckého má výrazne lepšiu polohu, ale zas je nezmysel aby ten posledný kúsok išli električky naprázdno + na Astro sú prestupy. Na konci trate to zas až tak nevadí.
Reakcia na: HORVI #80:
Jasne, ze su. Ja som tam kusok byval nejaku dobu a nedavaju zmysel v takejto polohe. Ale snad by sa to napravilo, ked sa bude robit TIOP.
Reakcia na: Urbanway 2423 #79:
Nemyslíte si, že zastávky Chlumeckého a Astronomická sú akosi blízko? Ale to aj preto, lebo je tam Lidl.
Reakcia na: Viko #78:
Ako nie som odborník, ale na prvý pohľad vyzerá strašne (samotný oblúk v zadnej časti pri sociálke ani nie, ale hlavne tie príjazdové koľaje od zastávky). Už aj obmedzenie rýchlosti na 10km/h podľa mňa o niečom svedčí.
Reakcia na: Urbanway 2423 #73:
Nebolo obratisko pred pár rokmi (aspoň čiastočne) opravované? To už je zasa na rozpadnutie?
Reakcia na: HORVI #76:
Cieľom modernizácií je čo najviac križovatiek eliminovať, nie pridávať ďalšie tam, kde to ani nie je nutné. Obísť autom obratisko je podľa mňa stále rýchlejšie a bezpečnejšie, ako ísť cez el. trať (nebodaj ešte čakať na zelenú). Navyše prejazd po Astronomickej má význam hlavne pre obyvateľov, tranzit sa môže na Vrakunskú cestu napojiť aj pri Slovnaftke a tam v súčasnosti netreba prechádzať cez el. trať, tak načo to zbytočne komplikovať?
Možno by sa obratisko Astronomická malo posunúť o 50 metrov, aby autá nemuseli to obratisko obchádzať, ale len by prešli cez koľaje (kde budú semafóry). Tak ako to je na Stn. Vinohrady. Rozdiel by bol v tom, že autá pred prechodom cez koľaje na Ružinovskej odbočia doľava smerom na obratisko Súhvezdná. U Stn. Vinohrady je to opačne: električky odbočia doľava a autá pokračujú v smere jazdy.
Viem je to zložité, no keď si to viac krát prečítate, tak tomu pochopíte.🙂
Reakcia na: HORVI #69:
Ružinovská radiála sa má robiť skôr ako Vajnorská radiála.
Reakcia na: Petto #72:
Po 1.:Už som to pre teba upravil.
Po 2.: Nediskriminujem ženy, len všetci tu vieme, že na stavbách pracujú z 90% muži.
Reakcia na: Petto #71:
Obratisko sa nebude robiť kvôli plánovanému TIOPu Ružinov (aj keď to sa skôr to obratisko rozpadne, než sa dočkáme TIOPu). Ja by som rád veril, že sa to zvládne v jednej etape, ale ako poznám rekonštrukcie v BA, tak na úseku Slovanet - obratisko bude robiť priemerne tak 5 chlapov, takže si myslím, že rozdelenie na dve etapy by bolo lepšie. 🙂
Reakcia na: HORVI #67:
ADD2 Zeny diskriminujes ? 😁
Reakcia na: Urbanway 2423 #65:
Pevne verim, ze dany usek Slovanet AStro zvladne na 1 etapu, to je prakticky rovina s podjazdom pod Bajkalskou a 1 krizovatkou Tomasikova x Ruzinovska. A obratisko Astro sa vraj nejde robit.
Reakcia na: Urbanway 2423 #68:
Nech máme vo vozidlovom parku aspoň 40 vozidiel.
Len tak si tipnem, kedy začnú a kedy sa skončia tieto rekonštrukcie:
1. Vajnorská radiála 1/2022 - 12/2022
2. Dokončenie Petržalky: 9/2023 - 5/2025
3. Ružinovská radiála: 9/2025 - 12/2026
4. Nedostatky DK radiály: 1/2027 - 5/2027

Reakcia na: Ma178rek #66:
Aj tak tam ale bude pravdepodobne treba viac ako 40 vozov, ak tam bude jazdiť plnohodnotná linka (t.j. nebude končiť v centre) v normálnom intervale.
Reakcia na: Urbanway 2423 #65:
Súhlasím, teoreticky by sa to dalo urobiť aj všetko spolu a ja si pod tým predstavujem dve možnosti:
1. Pracovníkov bude síce dosť, ale práca pôjde pomaly.
2. Aby sa to postavilo všetko v takej rýchlosti, ako jedna etapa rekonštrukcie DK radiály, ale bude tam musieť pracovať veľa pracovníkov.
Reakcia na: Petto #61:
Tak ak sa bude budovať takáo trať už by malo byť hotovo čo sa týka Petrzalky, Vajnorskej aj Ružinovskej lebo vieme ako dlho trvajú prípravy
Reakcia na: Petto #61:
Na Ružinovskej by bolo ešte dobré pridať etapu, kedy by sa rekonštruoval úsek od Tomášikovej po obratisko, pretože si myslím, že úsek od Slovanetu po Astronomickú bude zhotoviteľ aj tak robiť postupne a nie napr. s dvomi čatami (jedna medzi Slovanetom - Tomášikovou a druhá medzi Tomášikovou a obratiskom), vďaka čomu bude výluka v celom úseku trvať dlhšie.
Reakcia na: david1 #62:
TIez mi napadla ta trat na Komisarky. To nevydrzi az do rekonstrukcie z EU fondov. 😁 Detto Vajnorska havarijny stav
Som za zakúpenie obojsmerných električiek a to pre jeden z mnoha dôvodov: Počas rekonštrukcie Dúbravsko - Karloveskej radiály museli premávať na linke X6 obojsmerné električky. Museli teda z dvoch petržalských liniek stiahnuť, resp. skrátiť jednu. A teraz tu máme veľa plánov na rekonštrukcie Ružinovskej a Vajnorskej radiály. Predpokladám, že scenár o tzv. dočasnom obratisku sa bude opakovať a tiež predpokladám, že Petržalčania nebudú za stiahnutie ďalších električiek z ich trate.
Reakcia na: Petto #61:
Tak Vajnorskú môžu useknúť na Kuchajde a momentálne najstaršiu trať odbočku na N.Mesto môžu robiť naraz zo smerom na vozovňu a Zlaté..
Inak som zvedavý do kedy vydržia v prevádzky schopnom stave tie vlny na BKV paneloch na Vajnorskej.
Aj koniec Rače bude treba dokončiť. S novými vozmi sa nebude musieť obmedzovať interval ako to bolo naposledy.
Reakcia na: david1 #60:
Vajnorska: ma relativne obojsmerne dostupne obratiska ZST NM i vozovna. Tam nebude potreba obojsmernych vozov pri vylukach.

Ruzinovska: tam sa bude rekonstruovat pokial viem usek SLovanet - Astro, tj tam vyuzijeme urcite obojsmerky s kalifornanom dakde pri Slovanete. Zrejme bude aj L9 SLovanet - Riviera - (Kutiky) s 30T. Pri rannom intervale 4Minuty potreba tak 15 vozov (kolo 48min ak ide po rivieru)
Racianska: obojsmerne dostupne obratisko vozovna, pravdepodobne bude o5 Kalifornan aj na Cintorine Raca, ak sa bude robit usek Zahumenice - Komisarky.

Stale si myslim, ze 40ks je idealne zatial pre vyluky. Ak sa potvrdi, ze sa ide budovat postupne vrakunska/slovnaftska trat s uvratami tak 40 obojsmeriek je uz potom malo alebo LTT.

Reakcia na: Petto #29:
Ako kam?
Veď nemáme zrekonštruované tri zvyšné radiály. Nemusia hneď odstavovať celú radiálu..
Reakcia na: perets #58:
osobne by som v pripade ZZ riesil asi ine predpisy a navesti ako na zeleznici, teda jazda na rozhlad by za normalnych okolnosti bola bezna a povolena znakom na navestidlach, na obsadeny usek by v "spravnom" smere bol vjazd povoleny (len by bolo navestene nieco ako "vystraha" ktora v zeleznicnom ponimani v elektrickovej sieti vyznam nema kedze zabrzdne vzdialenosti nie su tak dlhe ako v pripade klasickych vlakov a nepotrebujes navestit zmenu stavu o oddiel dalej....)
Reakcia na: Urbanway 2423 #56:
Nie je, náhodou najhustejšia premávka na rozhľad ? Ak aj tak sú obmedzením svetelné križovatky, prípadne kapacita tratí v centre.
Bol som predbehnutý a kvalitnejšie 😉 si
Reakcia na: Urbanway 2423 #56:
hustejsi interval je v prvom rade problem (vacsich) riadenych krizovatiek, kde mas volno z jedneho smeru obvykle 1x za 90 - 120 sekund, takze ak mas interval hustejsi 2 minut, mas 100% istotu ze sa ti niekde budu tie vozidla zgrupovat aj keby boli vsetcia vodici idealni....
preto je uplne zufale, ze sa ide stavat nova radiala v petrzalke a nejakeho osvietenca napadlo napchat tam urovnove krizenia aj ked v polovici trasy je vybagrovana ryha....

pokial by bolo ZZ spravene rozumne a vedelo by presne kde sa vozidla nachadzaju, vedeli by dat +- informaciu radicom krizovatky ze kedy presne ma pustit volno pre elektricky... ale to aspon ciastocne vie riesit aj sucasny system a hlavny problem je vola a to co vedia radice krizovatky....

autonomna prevadzka je teoreticky mozna aj bez ZZ, hlavny problem su vzdy veci ktore nevies uplne dobre naprogramovat - napriklad ze ti vlezie chodec pred voz; a toto ti ZZ nijak neosetri.... snimanie stavu navestidiel a znaciek je uz aj dnes technicky zvladnute a nepotrebujes k tomu ZZ
Reakcia na: si #53:
Rozumiem, aj dispečink by musel prejsť úplnou rekonštrukciou, ale neumožnilo by nám ZZ napr. na Račianskej a Petržalskej radiále hustejší interval (príp. úplné sci-fi autonómnu premávku)?
Reakcia na: S499.1023 #54:
1) Tu Ti úplne nerozumiem. Aj keď máme iba jednu spojku, nie kríž, tak v prípade "otáčania" (nie jednokoľajnej prevádzke) vždy stačí jedna zmena stanovišťa. Si mi už ale vysvetlil, že by to bolo lepšie rovno pripraviť aj na jednokoľajnú premávku, takže už chápem, že kríže sú lepšie. 🙂
2) To by si akože tie jednosmerné električky odstavoval do protismeru alebo by cúvali naspäť, lebo ak správne rozumiem, tak by si aj tie jednosmerné chcel posielať cez obratisko?
Reakcia na: Urbanway 2423 #44:
1) Pretože v okamihu, kedy by som to chcel používať systematicky, tak dvojnásobná zmena stanovišťa navyše by už znamenala, že než prejde do protismeru tretie vozidlo, bude po mimoriadnosti.
2) Tam, kam aj s tými obojsmernými, len bez cestujúcich, keďže "pán vodič, na druhej strane nemáte dvere".
Reakcia na: Urbanway 2423 #52:
velku, kedze momentalne ziadne ZZ v sieti nejestvuje....
aj ked to by asi tiez zalezalo od specifikacie....
cena samotnych kolajovych spojok je voci tomu povedal by som zanedbatelna....
Reakcia na: si #51:
Aha, tak ak by sa tie spojky mali stavať aj s tým ZZ, tak by to asi celkom predražilo stavbu. Ešte mi napadol spôsob pre MU, ktorý sa používa/používal na železnici. Vodič by došiel na začiatok jednokoľajného úseku a prihlásil sa dispečerovi (buď fyzickému, alebo na dispečinku), dispečer by zistil situáciu a vodičovi by buď povolil vjazd do jednokoľajného úseku, alebo by sa čakalo, kým tá druhá električka opustí jednokoľajný úsek. Takéto riešenie by bolo lacnejšie, ale na druhej strane menej bezpečné a náročnejšie po personálnej stránke.

Vie niekto povedať akú časť ceny by tvorilo ZZ?
Reakcia na: Urbanway 2423 #50:
s tymi obojsmernymi mame rovnaky nazor...
aj podavanie kolika je sposob zabezpecenia (len dost neprakticky), v pripade planovanej vyluky vies na miesto dotiahnut prenosne semafory (rovnako tak ako sa to robi na cestach v takychto pripadoch a v minulosti sa robilo aj na elektrickovej sieti ked sa robili rekonstrukcie a jazdilo sa s jednou vylucenou kolajou), ale ZZ ti prave dava velmi dobre moznosti aj v pripade mimoriadok....
a hlavne by malo vediet sledovat aj obsadenie kolaje, takze nepusti elektricku do obsadeneho useku ak z nejakych dovodov sa protiiduca omeska (prenosne semafory ti toto nemaju ako riesit)
Reakcia na: si #49:
Aha, tak potom by naozaj boli dobré tie kríže, ale aj tak by sa podľa mňa mali kupovať iba obojsmerné električky, aby sme mohli aj otáčať. V prípade jednosmernej prevádzky by bolo potrebné ZZ, alebo by stačilo aj napr. podávanie kolíka (v prípade tých víkendových výluk)?
Reakcia na: Urbanway 2423 #48:
myslim (nemam k tomu ale podkladove data) ze nie
rovnako tak ale napriklad mozes za vylucenia jednej kolaje pocas nizsich prepravnych narokov (weekend) robit aj veci co sa dnes nerobia alebo robia len raritne - podbitie trate, prebrusenie kolajnic, ....
Reakcia na: si #47:
Tak vtedy by to zmysel malo, ale neprevažujú aj tak nehody, kedy je zablokovaná celá trať?
Reakcia na: Urbanway 2423 #46:
to zavisi od toho co sa stane... preto som pisal stret s chodcom, lebo tam na 99.99% nebude druha kolaj blokovana (ale ani po strete s osobakom nemusis mat zablokovanu druhu kolaj - teda za predpokladu ze tam netrci to auto)
Reakcia na: si #45:
To chápem, že na jednokoľajnú prevádzku sú potrebné kríže, ale nestáva sa aj tak väčšinou, že sú zablokované oba smery? 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #44:
co sa tyka obracania, tak jednoduchu spojku pouzit vies, avsak ak by sme uvazovali do buducna v pripade mimoriadok (napriklad chodec pod elektrickou) jednokolajnu prevadzku (aby sa aspon nejaka ta obsluznost uzemia zachovala a nemuseli robit sasky s nahradnou dopravou ktora aj tak prvu hodinu po mimoriadke este velku uroven obvykle nema), tak na toto ti je lepsie mat prejazd oboma smermi....
Reakcia na: S499.1023 #43:
Mohol by si mi objasniť, v čom konkrétne by bol problém, veď pri obojsmernej električke až tak nezáleží na smere spojky? Ak by to ale bol veľký problém, tak by sa mohli (vo väčších odstupoch) kľudne budovať aj kríže.

Predstav si situáciu, že na otočke na Jurigovom nám. sa stane nehoda a chcel by si (obojsmerné) električky otáčať na Riviére. Predpokladajme, že iba každá druhá električka je obojsmerná. Ak by do vylúčeného úseku prišli viaceré jednosmerné električky (čo by pravdepodobne prišli), tak by sa už tie obojsmerné električky nevedeli dostať do obratiska, čím by sa v podstate zablokovala celá radiála. Kam by si chcel s tými jednosmernými električkami odísť vtedy?
Reakcia na: Urbanway 2423 #22:
Nie, jednoduchá spojka nestačí. Túto chorú koncepciu si môžeš empiricky preštudovať na modernizovanej trati ŽSR 120 a spýtať sa dispečerksého aparátu na to, aké je to výborné.
Prečo by sa mala jednosmerná električka niekde odstavovať? Odíde manipulačne bez cestujúcich a nebude nikde prekážať.
Reakcia na: lostrail #18:
Nie, nevychádza, na to stačí použiť Gúgeľ. Bratislava nie je žiadna extrémna sieť typu Mníchov či Lisabon, nerobte z toho raketovú vedu. Škodovka neponúkla trojčlánok, pretože zadanie bolo na krajné otočné podvozky, tak preč by ponúkali drahšie riešenie so všetkými otočnými povozkami?
Reakcia na: Mhr1 #13:
Všetko má svoje výhody aj nevýhody. Artic má rozhodne lepšie jazdné a chodové vlastnosti, menšie negatívne vplyvy na infraštruktúru, menšie opotrebovanie kolies ale zasa samé podesty a úzke uličky.
a inac aj keby boli kolajove spojky a jazdilo by sa v pripade problemov len na jednej kolaji v dotknutom useku po tej druhej, tak sice jazdis stale z jedneho stanoviska, ale na obsluzenie zastavok pri jazde po "nespravnej" kolaji potrebujes dvere na opacnej strane ak nechces ludi vyhadzovat do kolajiska....
Reakcia na: Petto #36:
A to je taký problém tie úvrate dobudovať? Keby bola vôľa, tak sa samotná montáž dá zvládnuť za menej ako jeden deň (dokonca si myslím, že by to možno išlo aj bez obmedzenia premávky, keby sa začalo večer a skončilo ráno).

Na budovanie úvratí by sa malo ísť postupne, t.j. vytipovať linky, kde by bolo potrebné vybudovať, čo najmenej úvratí (v súčasnosti asi L9) a potom na tú linku nasadzovať iba obojsmerné električky. Úvrate na nových tratiach, či príp. otváranie nových tratí po kúskoch (vždy zakončených úvraťami) by mala byť samozrejmosť. Takýmto spôsobom by sme za nejakých 5 rokov postupne pokryli celú sieť úvraťami (ročne by stačilo vybudovať 1-2 úvrate) a už do roku 2030 by obojsmerné električky mali zmysel. Jednosmerné električky by mohli dožiť na L1 a L4, kde je dostatok možností na otočenie aj bez úvrate.

Myslím si, že budovanie úvratí a nákup obojsmerných električiek by bol omnoho nižší, ako stavba rôznych tangenciálnych tratí a pritom by mohlo mať podobný účinok.
Reakcia na: Petto #36:
asi tak ako pise Minko v #37 - skus sa pozriet kedy boli objednane a dodane vozy ktore sa dnes este stale v premavke vyskytuju - T3, K2, T6 ( predpokladam ze aj tieto tu s nami este zopar rokov pobudnu), preto nie je dobre si zatvarat tuto cestu na dalsich vela rokov....
Reakcia na: Petto #36:
vzhľadom na to, že môžeme očakávať, že tieto električky tu s nami budú 50 rokov vychádzajúc z teraz používaných električiek, treba myslieť pri ich obstarávaní poriadne dlhodobom horizonte... preto požiadavka obojsmernosti je z môjho pohľadu veľmi racionálna 👍 neracionálne mi príde kupovať jednosmerky... operatívnosť obojsmerových električiek je nesporná. btw. čosi som nacestoval v 29T aj 30T a nejaký extrémny nárast miest na sedenie som nepociťoval pokiaľ ide o túto otázku 🙂
Reakcia na: si #35:
Kolko uz len trati my tu budujeme trati v tejto nasej Autoslave ? Ak sa aj vybuduje nejaka klasicka uvrat ( nie vylukovy kalifornan) tak sa bavime o akom horozinte ? 10+ rokov ? O ziadnej sa ani len este neuvazuje a jedna nam (snad) o 3 roky zanikne.
Reakcia na: Petto #34:
"Chcem tym povedat,ze pokial nemame vybudovane uvrate ci vyhybky na sposob Riviery, tak su nam akekolvek dalsie obojsmerne (okrem 40ks) zbytocne."
a potom ked bude len taky limitovany pocet obojsmernych, tak zas ked bude niekto chciet vybudovat uvrat tak mu budu dalsi takito trepat o hlavu ze budovanie uvrati je zbytocne, lebo na to nemame vozy....
Reakcia na: Ma178rek #30:
To, ze mala suprava T3 malo sedadiel,tak musime mat aj nove elektricky s malo sedadlami ? Ludia chcu prevazne sediet v MHD a nie stat a funiet niekomu na krk. Preto 52 vs. 69 sedadiel je dost rozdiel.
Halabala vyprava 30T ti vlastne nepomoze k nicomu ak budu havarky. Dobre uplatnenie 30T vidim na L9 ak by bola aj niekde uvrat v Ruzinove pri jazere,cim by v case nehod mohla byt skracovana ci po SLovanet alebo Rivieru. Chcem tym povedat,ze pokial nemame vybudovane uvrate ci vyhybky na sposob Riviery, tak su nam akekolvek dalsie obojsmerne (okrem 40ks) zbytocne.
Dalsie uplatnenie moze byt fajn ak raz zacneme stavat trat do PB cez Slovnaftsku na fazy s uvratami. Ale tam tiez hned nepojde vsetko 40ks (35ks)
Reakcia na: MatejBA #32:
Väčšina cestujúcich (to nechápem), údržby (to by sa dalo pochopiť) alebo vodičov (to nechápem)?
Reakcia na: Urbanway 2423 #31:
Asi mnoho ludi by bralo radsej T3PX ako drzat cast vozidiel obojsmernych.
Reakcia na: Ma178rek #30:
Naozaj nerozumiem, prečo niektorí ľudia pokladajú za problém premávku obojsmerných električiek na linkách s obratiskami? Celková kapacita je rovnaká, v obojsmernej električke je menej sedadiel, čo je podľa mňa skôr výhoda, ako nevýhoda.
Reakcia na: Petto #29:
Normálne na všetkých linkách, čo iné, ono keď si pozriem 30T a T3 čo nám ostali kapacita na sedenienje takmer rovnaká, lebo T3 majú iba sedenia 1+1 a nie ako T6 ktoré majú 1+2
Reakcia na: si #28:
Otázne je, že kam bude premávať 40ks obojsmeriek keď postavíme 2.fazu.
Reakcia na: Petto #27:
len ta uvrat ti nie velmi pomoze kedze obojsmernych vozov sa obvykle na linkach premavajucich na danej radiale nachadza vcelku zanedbatelne mnozstvo....
Reakcia na: MatejBA #26:
To už celkom neplatí. Obratisko Karlovka zobojsmernene a Riviéra tiež uvrat. 😜
Tak ono hlavny problem celej nasej siete je, ze nie su prepojene radialy, takze automaticky vypadne cela v pripade nejakej udalosti namiesto urciteho useku. Kebyze mame elektricku cez Patronku a Harmincovu, dalsiu cez Kosicku a prepojenie Ruzinova/Vajnorskej/Race cez Tomasikovu/Riazansku a aspon manipulacnu trat z Ruzinova na Vajnorsku, tak by ta debata bola naozaj zbytocna.

Staci, aby sa stala nehoda v okoli Chatama/Tunela a zrazu skoro velka cast mesta je bez nosnej dopravy...
Reakcia na: si #17:
Odkedy je na jazdu zo zadného stanovišťa potrebná spolupráca dispečera? Vodič nemá od danej skrinky kľúčik či čo tam je za prekážka?

Takisto, ak predpokladáme spojky na ktorých ich otočíme, rovnaké spojky budú aj v inej časti mesta kde ich otočíme späť, nie?
Reakcia na: lostrail #18:
Pozri si obrázok, je to úplne iná konštrukcia ako 15T. Stredný článok je najdlhší, krajné podvozky nie sú až na kraji, vnútorné podvozky nie sú pod kĺbom, ale oba pod stredným článkom. 15T je hrozný nápad, toto (aspoň na 1. pohľad) vyzerá celkom sympaticky. Vedel by sa niekto z odborníkov k tomu vyjadriť?
Reakcia na: lostrail #19:
kolajove spojky by sa zisli tiez, na efektivne a rychle vyuzitie docasne jednokolajnych usekov by to vsak vyzadovalo mat vybuduvane aj zabezpecovacie zariadenie s centralnym (dialkovym) riadenim...
problem dispecera nie je to ze by to nechcel alebo nevedel spravit, ale to ze kym sa dostane zo stanovista n amiesto potrebne, prejde obvykle nemalo minut, kdezto pokyn hlaseny do vysielacky vedia vodici vo vozoch akceptovat a podla neho jazdit hned
a ono su to potom take spojene nadoby.... momentalne sa tvarime, ze 100% obojsmerneho vozoveho parku nam netreba, lebo nemame uvratove obratiska, kolajove spojky a pod.... a ked niekto zacne s tym zeby sa zisli kolajove spojky a moznost operativnej uvrate aj kdesi na radiale, tak zas dostane nazad ze ale nemame k tomu vozovy park aby sa to dalo efektivne vyuzivat....
Reakcia na: lostrail #19:
Tie koľajové spojky (stačila by aj jedna spojka, nemusí byť hneď všade kríž) by sa určite mali pri ďalších rekonštrukciách zavádzať, či už pre MÚ alebo pre prípadné posilové spoje (pri niektorých spojkách by mohla byť pre ne odstavná koľaj). Takisto nám nič nebráni zavádzať úvraťové konečné na nových tratiach tam, kde na obratisko nie je miesto, v súčasnej dobe by to nebolo veľmi možné.

Problém podľa mňa nie je v tom, že dispečer musí niečo robiť, ako v tom, že kým by sa tá jednosmerná električka niekde odstavila, tak by sa už skôr (v prípade kratšej výluky) výluka skončila, než by sa tá jednosmerná električka odstavila.
Reakcia na: Mhr1 #10:
Mne sa Škodovky vyslovene páčia. Len konštatujem, že je to na ne presne ušité.
Reakcia na: thomas123 #6:
Ja úplne súhlasím, súčasný systém stojí za nič. Ja osobne od zavedenia tohoto nezmyslu nevyužívam MHD ani z polovice toľko, čo predtým.
Reakcia na: si #17:
No dobre. Ono je to sice predstava pekna, ale v prvom rade na to, aby sa obojsmerne elektricky mohli naozaj takto operativne vyuzivat, by museli byt kolajove spojky na kazdom kilometri alebo dvoch. Idealne v obidvoch smeroch (krizove vyhybky alebo dve spojky za sebou). A to su zasa dalsie peniaze.

Po druhe nechapem, preco by mal byt problem, ze je potrebna pomoc dispecera. To je nieco katastrofalne, ze by robil robotu, za ktoru je plateny alebo ako?

Problem je v tom, ze za vybudovanie plnohodnotneho obratiska sa platia peniaze navyse (a nie male), podobne za obojsmerne vozidlo. Ak sa v minulosti nesetrilo na obratiskach, potom obojsmernost su prakticky vyhodene peniaze. Momentalne existuje jedno miesto, kde sa jednosmerna elektricka neotoci a aj to casom zanikne. Drzat kompletny vozovy park kvoli mimoriadnostiam je naozaj megalomania.

No a na zaver - ak by v sieti existovali tratove spojky v dostatocnom pocte (co by pre operativne otocenia bolo potrebne takisto), pricom zabezpecenie trate alebo rezim jazdy s pomocou dispecerov by umoznovali aj jazdu po nespravnej kolaji, ciastocne by sa mohla zachovat premavka elektriciek v horsom intervale v niektorom useku jednokolajne. To by zvladli aj jednosmerne elektricky.
Reakcia na: Mhr1 #13:
No neviem, ci ta prave nevychadza z 15T. Ale ved nech ju sem pripadne pridu otestovat. Aspon si pozrieme, ci zvladne uzke miesta s ostrymi oblukmi. Mam taky pocit, ze keby Skodovka mohla, tak pre Bratislavu uz v tej prvej varke vymysli trojclanok. Ale mozno sa mylim.
Reakcia na: Viko #15:
len pre tu jednu stuplujucu jednosmernu budes potrebovat pravdepodobne aj spolupracu dispecera, a potom ju musis zas niekde otocit spravne... kdezto pri obojsmernych ti staci zahlasit do vysielacky ze dany usek je neprejazdny, vsetcia z liniek blabla sa tocia uvratovo tam a tam....
Reakcia na: Viko #15:
Na druhej strane ak chceme rozsirovat elektrickovu siet, potrebujeme obojsmerne elektricky a v dostatocnom pocte pre pripad vyluk. Vazne pochybujem, ze ak sa raz bude budovat Vrakunska radiala, ze sa bude stavat naraz a miesto na obratisko po ceste nemas.

Siet by sa mala rozsirovat presne tak ako v Petrzalke (ignorujuc meskania/zdrzania) - postavis cast, nechas tam uvrat a pokracujes dalej. Lebo inak sa zase nepohneme so sietou po Petrzalke dalsich 30 rokov.
Reakcia na: si #12:
Len to je potom koncepčný mačkopes.
Ak chceme mať sieť postavenú na možnosti flexibilne úvraťovo točiť kdekoľvek, načo sú investície do zriaďovania koncových obratísk, načo je záber toľkej pôdy obrovskými oblúkmi a náklady na ich udržiavanie v čo najtichšom stave? Veď tam tiež mohli byť len kusé koľaje.
A naopak, ak sme presvedčení, že obracanie je nutnosť, prečo medziľahlé úvrate? Prečo nie manipulačné obratiska a triangle?


Nehovoriac o tom, že keby na to prišlo, tá jedna štupľujúca jednosmerka pred úvraťou predsa môže odísť buď nakuplovaná alebo cúvaním, nemusí zostať stáť na mieste a zavadzať.
"...vyššiu obsaditelnosť, širšiu vnútornú uličku..."

Toto sa da splnit zaroven? Este mam v zivej pamati otrasny turisticky bus, ktory jazdi z Hong Kongu na Ngong Ping a ma sedacky z tvrdeho plastu siroke asi tak 40cm, pricom na jednej strane su az tri. Taky bezny Europan, co ma nejaky ten spek na horsie casy (netvrdim, ze je obezny), si do dvojky sadne nanajvys jeden. A aj dvaja stihli ludia nasho typu sa tam tlacia.
Len dufam, ze to obstaravanie v Bratislave nedopadne v podobnom duchu.
Ak by to bola Škodovka, nemusí to byť za každú cenu 29/30T. Čo by ste povedali na to, čo ide kúpiť Brno: Obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 34? Prosím odborníkov, aby to okomentovali, či je výhodnejšia takáto 3-článková električka, alebo tie naše?
Reakcia na: Mhr1 #10:
s tym dokladnym vyuzitim kazdej opravy suhlasim, ale co sa tyka jednosmernosti/obojsmernosti vozidiel, som skor zastanca plne obojsmerneho vozoveho parku aj v pripade plnohodnotnych obratisk.... staci vyskyt jedneho jednosmerneho vozidla na radiale v pripade mimoriadky a akekolvek operativne skratenie premavky po uvratove obratisko na zjazdnom useku ide do kytek....
Dôležité pri nákupe nových (nielen) električiek je aj naplánovanie vyraďovania. Určite by sa nemalo robiť živelne. Teda nie tak, že staré vozy sa opravujú, modernizujú, prechádzajú pravidelnými prehliadkami (SP, VP) až do úplného konca a potom zrazu "Hurá, máme, 40 nových, 40 starých vyradíme". Systémom všetky do určitého ev.č., všetky určitého typu a pod. Pripomínam 7757+7758, ktorá dostala VP tesne pred vyradením, po nej jazdila 10 mesiacov a ku koncu už málo. 7758 aspoň jazdí v Charkove, ale 7757 (spolu s ďalšími šiestimi, napr. aj 7719/II, ktorá bola dokonca po celkovej oprave) skončila neslávne v ŽOS Zvolen - mimochodom, neviete niekto niečo o ich osude? Už ich zošrotovali, či niekde hnijú pod širákom? Podobne zlý osud mali trolejbusy 14TrM, ktoré sa vyradili po 7-10 rokoch, pričom 25-ročné zostali, alebo mnohé 15Tr, ktoré mali nedávno GO v Zlineri. A v minulosti by sa takých zverstiev našlo veľa (napr. vyradenie T2 len 4 roky po GO!). Takže by sa už vopred malo vytipovať, ktoré električky sa vyradia a ihneď po podpise kontraktu by sa do týchto vozov už nemalo nič investovať, len najnutnejšie, aby sa udržali v prevádzkyschopnom stave, prípadne ich nasadzovať len na špičkové výkony, aby nenajazdili na ďalší stupeň opravy. Aby sme neplakali, že aké dobré vozy sa vyraďujú. Vyraďovať by sa mali vozy, ktoré si nielen odslúžili roky, ale aj vyjazdili poslednú veľkú opravu. Všetko iné je plytvanie peňazí, ktorých mesto ani DP prebytok zrovna nemajú. Pripomínam aj to, že je už minimálna pravdepodobnosť, že by sa vyradené električky podarilo niekam predať, lebo aj krajiny na východ od nás si už obstarávajú nízkopodlažné vozy. Sofia síce odkupuje T6 z Prahy, ale tie majú vyhovujúce podvozky (a majú ich už asi aj tak dosť) a na úzky rozchod zasa nevyhovuje šírka skrine, keďže bratislavské majú štandardnú šírku 2,5 m, kdežto veľa 1000 mm systémov (a nielen tých) je stavaných na električky úzke len 2,2 metra. Takže vyraďovať by sa mali naozaj len dôkladne "vyžité" vozidlá.
Ja proti Škodovkám nič nemám. Požiadavky, aby 32-metrová električka mala 4 podvozky a aby aspoň krajné boli otočné, sú úplne legitímne. A keď to nikto iný nevyrába? Veď nech to skúsia navrhnúť a prihlásiť sa aj iní. Ale spočítajte si nápravové tlaky rovnako dlhých električiek s 3 podvozkami. Prečo asi Praha po zlej skúsenosti so 14T, už chcela 4 podvozky a otočné? Tým sa nezastávam 15T, je to podobný nezmysel ako viedenské ULF-y. Zaplať Pán Boh, 29T a 30T sú na inom princípe.
K obojsmerným električkám: Mesto, ktoré okrem nedokončenej trate má všade vybudované obratiská, by sa nemalo orientovať na 100% obojsmerných električiek. Príklady zo zahraničia sú jasné, kde sú obratiská, prevažujú jednosmerné električky. O ich výhodách sa tu už písalo: menej dverí, len jedno stanovište vodiča => nižšia cena, vyššia kapacita, viac sedadiel, jednoduchšia údržba (aj o dvere sa treba starať). Výhody obojsmerných sú tiež jasné. Preto som presvedčený, že každé mesto, aj celé vhodné pre jednosmerné električky, by malo mať cca 25% obojsmerných električiek. Z tohto hľadiska pokladám pomer 30 + 10 za optimálny.
Už tu mohli zapracovať požiadavku na všetky otočné podvozky, aj tak to dodá Škoda a určite to nie je pre nich prekážka a neviem aké to zapríčiní cenové navýšenie.
Reakcia na: HORVI #3:
takže namiesto električiek prídu Škodovky ? 🤔
Reakcia na: Urbanway 2423 #5:
Nepopieram vyznam obojsmeriek ale mat 45m elektricky v tomto variante je asi naozaj zbytocne. 45m elekricka ci pojde zrovna dakde dakedy na vylukovu trat s uvratou je velmi malo pravdepodobne.
Mozno mimo temu, ale viac vyhovovalo dvojlinkove vedenie. Teda napr. do Dubravky 4,5, Ruzinov, 8,9, Petrzalka 1,3, Raca 3,5 atd. Skoda ze to zrusili..v kuse nieco vymyslaju, premienaju😖
Reakcia na: Petto #4:
Už sa to tu viackrát rozoberalo, že tie električky by našli svoje využitie hlavne pri výlukách a že mať flotilu iba obojsmerných vozidiel (ktoré raz musíme začať kupovať, ak by sme to chceli docieliť) by v konečnom dôsledku mohlo byť výhodou v budúcnosti.
Reakcia na: Urbanway 2423 #2:
45metrove rozhodne nemusia byt obojsmerne pre linku 3, ktora bude na oboch koncoch s obratiskom.
Asi na 80% to bude opäť Škoda.
Na jednej strane je dobré, že chcú (konečne) obstarať aj obojsmerné električky, ale na strane druhej to nevyrieši problém, že pri každej výluke s úvraťou musíme meniť celé linkové vedenie, pretože 40 vozov by nestačilo na pokrytie dvoch liniek ani dnes (s výnimkou kombinácie L1 + nejaká ďalšia linka). Fakt nerozumiem, prečo DPB neobstaral radšej 30 45-metrových obojsmerných električiek namiesto 40ks 32,5-metrových (a väčšinou jednosmerných) električiek, pretože pri výlukách by sa určite zišli aj veľké obojsmerné električky, nielen 30T.
Ako len nenápadne je to ušité pre Škodovku... 😂 😂 😂