Návrh rozpočtu mesta na rok 2021 z pohľadu verejnej dopravy

Magistrát hlavného mesta zverejnil návrh rozpočtu na roky 2021 - 2023, ktorý budú schvaľovať mestskí poslanci na decembrovom zasadnutí zastupiteľstva. Rozpočet Bratislavy na rok 2021 je v celkovej výške 431,9 mil. €. Hlavné mesto chce napriek nepriaznivej makroekonomickej situácii spôsobenej pandémiou z roku 2020 pokračovať v príprave a realizácii rozbehnutých projektov.

Na prevádzkovanie MHD sa počíta s bežnými výdavkami vo výške 80,1 mil. €. Objem objednaných dopravných výkonov sa podstatnejšie meniť neplánuje a má byť vo výške 41,9 mil. vlakových km.

Rozpočet mesta počíta aj s kapitálovými výdavkami pred Dopravný podnik Bratislava vo výške 1,302 mil. € na nasledujúce modernizačné a rekonštrukčné projekty:

  • trolejbusová trať Jelačičova - Žellova,
  • trolejbusová trať Záhradnícka - Karadžičova,
  • rekonštrukcia električkových zastávok Račianske mýto,
  • ďalšie rekonštrukcie zastávok, nové prístrešky a mobiliár zastávok.

Na financovanie integrovanej dopravy počíta rozpočet s výdavkami 2,650 mil. € na kompenzáciu zliav, krytie strát a na činnosť Bratislavskej integrovanej dopravy.

Na prípravu a realizáciu nových električkových a trolejbusových tratí a modernizáciu existujúcich radiál mesto počíta s bežnými a kapitálovými výdavkami v celkovej výške 32,756 mil. €. Táto suma má pokryť nasledujúce projekty:

  • vypracovanie projektovej dokumentácie pre modernizáciu Vajnorskej a Ružinovskej radiály,
  • vypracovanie projektovej dokumentácie pre trolejbusovú trať Patrónka - Riviéra,
  • inžinierska činnosť, autorský dozor a stavebné práce 2. časti Petržalskej električky (Bosákova - Janíkov dvor),
  • údržba koridoru a prenájom pozemkov pod 1. časťou Petržalskej električky,
  • modernizácia cestnej dopravnej signalizácie so zabezpečením preferencie MHD,
  • modernizácia zastávky MHD pri ŽST Petržalka,
  • príprava nových električkových tratí.

Pre posun príjmov zo štátneho rozpočtu a zdrojov EÚ a tiež pre posun termínu kolaudácie bude potrebné v roku 2021 dofinancovať aj modernizáciu Karlovesko-dúbravskej radiály vo výške takmer 14 mil. €.

V rámci investícií do cestnej infraštruktúry mesto v roku 2021 počíta napríklad s rozšírením Harmincovej ulice, rozšírením vstupnej cesty do Čunova, začatím rekonštrukcie Devínskej cesty, vybudovaním nových zastávok MHD na Panónskej ceste pri MŠ Vyšehradská, vybudovaním svetelnej signalizácie na križovatke Vrakunská - Ivanská cesta, úpravou križovatky na Račianskom mýte, či rekonštrukciou mosta na Žabom majeri.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: samkoh #88:
Aha, tak ja to vnímam inak. Keď je to riadené jedným radičom, je to pre mňa jedna križovatka. Račianske Mýto bolo v časoch, keď som sa tomu venoval, najzložitejšou križovatkou v ČSSR (vtedy sa tam ale dalo odbočovať takmer odvšadiaľ všade, takže počet signálnych skupín bol väčší) a preto tam museli byť dva radiče EST, koordinované nadradeným radičom BA. Dať na Račianske mýto radič(e) od AŽD (vtedy ARD-71) si nikto netrúfol ani vtedy 😋 .
Reakcia na: S499.1023 #87:
neviem, nie som technický typ. ja to vidím z pohľadu všímavého cestujúceho. S výnimkou smeru od šancovej na križovatke legionárska/mýtna tam má každý smer pred každou križovatkou semafor. Prípadne možno už aj tam je semafor, dávno som tým rohom račka nešiel.
Reakcia na: samkoh #77:
Takže sú tam štyri radiče CSS?
Reakcia na: Urbanway 2423 #76:
Takže si ten vyprázdňovací čas definitívne nepochopil.
Reakcia na: Urbanway 2423 #83:
tak ono to je skor take, ze si predstav ze by ten semafor nebol az za cestou, ale na strane kde vstupujes na priechod (obdobne ako to maju u nas auta, ze semafor/signalizacia je pred krizovatkou) a po vstupe na priechod by si uz nan nevidel....
Reakcia na: Urbanway 2423 #83:
Nie, nemal. Medzičas je na to aby ľudia čo vošli na zelenú mohli (v kľude) bezpečne prejsť.

Dokončenie prechádzania už na červenú nie je ničím špeciálne.
Reakcia na: 810zssk #82:
Vojdem, ale medzičas má podľa mňa slúžiť presne na takéto prípady (s tým problém nemám) a nie na to, aby sa ním kompenzovalo to, že sa celý prechod nedá prejsť na zelenú. Medzičas by mal byť iba "posledná záchrana," pre tých čo vojdú na prechod na konci zelenej a nie náhrada za časť zelenej.
Reakcia na: Urbanway 2423 #79:
To sa rieši primeraným medzičasom. Či ako ty keď prídeš ku prechodu kde už 10 sek. svieti zelená tak nevojdeš lebo čo ak skočí červená?
Reakcia na: yellowcaptcha #80:
to by sa tam ale potom oplatilo aj na chodcov prechadzajucich/krizujucich smer z racianskej do mesta, ti tam cez prechod bezne chodia a aj vstupuju uz na cervenu.... na druhej strane obvzlast v pripade takejto vacsej krizovatky s dlhymi cakacimi cyklami na tom aspon v pripade chodcov nic zle nevidim, len teda by bolo vhodne aby si to zratali a neostali na prechode ked uz tie auta dostanu zelenu.....
Reakcia na: Urbanway 2423 #79:
Za to ale nemôže ten semafor, respektíve jeho nastavenie. To by v prvom rade chcelo tam poslať 'cajtov kasírovať ak sa to niekde stáva opakovane – teda že vodiči ohrozujú chodcov na priechode.

Zákon o cestnej premávke 8/2009 Z.z. § 4 hovorí: „(1) Vodič je povinný... f) dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť; to neplatí pre vodiča električky,“
Reakcia na: 810zssk #78:
Pre mňa za mňa tam môže svietiť červená, ale keď sa už autá rozbiehajú a ja iba schádzam z prechodu, tak si nemôžem nevšímať tú červenú, pretože ak by som si niekedy nepohol, tak ma autá červená nečervená skrátka prejdú, lebo už majú zelenú. To som naozaj jediný, komu sa stalo to, že ho na konci prechodu skoro zrazili autá, lebo už mali zelenú? 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #76:
Ale veď to že počas tvojho prechádzania padla červená na teba nemá vôbec žiaden vplyv. Načo teda potrebuješ aby svietila počas celého tvojho prechádzania. Sa prestaň na ten semafór pozerať keď začneš prechádzať a máš po probléme.
Reakcia na: S499.1023 #68:
sú tam štyri samostatné svetelné koordinované križovatky.
a. šancová/račianska/radlinského/mýtna
b. radlinského/legionárska
c. legionárska/mýtna
d. legionárska/šancová
Cyklus funguje cca. takto, čo mám odsledované:
1. šancová na križovatkách a. aj d. plná zelená; zelená pre chodcov cez račiansku na križovatke a.; na križovatke c. síce smer od šancovej nemá semafor, ale ráta sa s prejazdom týhto áut od šancovej, ostatné smery majú na križovatke c. červenú; zelená pre chodcov cez mýtnu na križovatke c. ; na križovatke b. zelená pre smer od križovatky d., pre chodcov cez radlinského a na konci fázy zelená šípka vpravo pre legionársku od krížnej.
2. na križovatke b., c. aj d. plná zelená pre legionársku od krížnej; na križovatke a. zelená pre smer od radlinského a zelená pre chodcov cez šancovú na križovatke a.
3. na križovatke a. a b. plná zelená pre smer od račianskej, od radlinského(jediné dovolené odbočenia vľavo sú z legionárskej od krížnej) a električky; na križovatke c. zelená pre smer račianska-mýtna; na križovatke d. červená od šancovej aj legionárskej a zelená pre chodcov cez šancovú na križovatke d.
Reakcia na: Jezo #75:
Pomohlo by to v tom, že aj pomalší chodec, ktorý vstúpi na prechod, hneď ako mu padne zelená by mohol v pokoji prejsť celý prechod (alebo by už bol aspoň na jeho konci, nie v strede) na zelenú, čiže žiadny nekonečný cyklus by sa nevytvoril. Opakujem, že mne nevadí, keď mi padne v strede prechodu červená, keď naň vstúpim 3-4 a viac sekúnd po padnutí zelenej (toto rieši práve ten vyprázdňovací čas), ale to že mi červená padne v strede prechodu aj vtedy, keď naň vstúpim hneď, ako padne zelená.
Reakcia na: Urbanway 2423 #74:
Toto ale vytvara nekonecny cyklus. Ak pridas dve sekundy zelenej, potom mozu chodci vstupit na vozovku o dve sekundy neskor a budu mat rovnaky problem ako teraz. Ako potom riesit takychto chodcov? Pridanim dalsich dvoch sekund?
Reakcia na: 810zssk #72:
V #66 som už napísal, že pre súčasný počet ľudí sa to ako tak dá, ale pre davy prestupujúcich by to vhodné nebolo. Podľa mňa by ale mala zelená svietiť počas celej doby prechádzania (stačilo by naozaj pridať iba cca 2 sekundy) aj preto, aby aj niekto pomalší mohol prejsť celý prechod na zelenú v pokoji.

#73
No podľa mňa to, že mi auto štartuje tesne za chrbátom (mne nevadí, keď sa ku mne autá blížia, ale tu stoja meter od prechodu) mi veľmi nepríde ako "neohrozovanie iných účastníkov cestnej premávky," ale fajn. Ja by som sa ale na toto pravidlo osobne nespoliehal (obzvlášť, keď už je na prechode červená).
Reakcia na: S499.1023 #71:
Áno, sú to dve rôzne záležitosti.

Diskusia bola o 'zlom pocite' chodca z toho, že mu počas prechádzania po priechode zasvieti červená, na čo tu bol vysvetlený koncept vyprázdňovacích časoch.

Ja som teda doplnil, že chodec sa bežne a v súlade s predpismi dostáva do situácie, keď je na priechode a už sa k nemu blížia autá. Ak však raz vkročil do križovatky ešte na zelenú, 'zlý pocit' mať nemusí, môže prejsť na druhú stranu a autá ho podľa predpisov nesmú ohroziť. Toto tvrdenie je všeobecné a mohol som ho teda dať do samostatného príspevku, bolo by to asi lepšie.
Reakcia na: Urbanway 2423 #64:
A prečo by bolo nutné aby svietila zelená po celú dobu prechádzania?
Reakcia na: birch #70:
To sú nejaké nové normy? Legálne kolízne smery s jasne definovanou vzájomnou prednosťou a nedostatočný vyprázdňovací čas sú dve vzájomne nesúvisiace záležitosti. Vyprázdňovací čas sa v dobách, keď som sa tým zaoberal, počítal na chodca, pohybujúceho sa rýchlosťou 1 m/s, čiže 3,6 km/h a to je dosť pomalý chodec.
Len by som ešte doplnil diskusiu o chodcoch a vyprádzňovacom čase, že pravidlá umožňujú aj to, aby chodci (alebo aj cyklisti) a motorové vozidlá, ktorých trasy sa vzájomne križujú, mali v svetelne riadenej križovatke voľno súčasne. Úplne bežne sa to používa pri pravom odbočení a vodiči sú na to upozornení doplnkovým oranžovým svetlom chodca. Zároveň majú z dôvodu bezpečnosti chodci/cyklisti signál voľno skôr ako motorové vozidlá.

Na Račianskom mýte je to:
- v smere z hlavnej stanice na Legionársku - pravé odbočenie na Mýtnu - chodci majú voľno iba chvíľu, aby križovatkou následne prešlo čo najviac vozidiel
- v smere z hlavnej stanice na Radlinského - chodci majú voľno takmer celý čas, áut tým smerom odbočuje minumum
- v smere z Radlinského - pravé odbočenie na Šancovú - svetelná signalizácia je nastavená tak, že pomalší chodci ešte len opúšťajú križovatku a motorové vozidlá už majú voľno od Legionárskej, pretože väčšina vozidiel pokračuje na Račiansku a nie na Trnavské mýto

Vyprázdňovací čas nikdy neslúži pre 100% prípadov. Ochranu napr. pomalého chodca alebo pomaly sa pohybujúceho čistiaceho vozidla zabezpečuje pravidlo, že pri vjazde do križovatky nie je možné ohroziť iného účastníka cestnej premávky.