Mesto pripúšťa aj alternatívnu trasu električky okolo SND

Ministerstvo kultúry sa ju však okúňa podporiť.

Po prezentácii novej električkovej trate cez nové bratislavské centrum na Pribinovej ulici, ktorú mesto predstavilo v minulom roku, sa spustila lavína kritiky zo strany kultúrnej obce, ktorej sa nepáčilo vedenie trasy cez námestie pred budovou Slovenského národného divadla na Pribinovej ulici. Podľa magistrátu je táto trasa najvýhodnejšia zo všetkých posudzovaných variantov, keďže je nielen najrýchlejšia, obslúži najviac cestujúcich, ale má aj najnižšie náklady na výstavbu a je najskôr realizovateľná. Kritikmi odporúčaná trasa cez Landererovu ulicu je podľa mesta vzhľadom na pripravovanú výstavbu v danej lokalite už nerealizovateľná. Električková doprava cez nové centrum, kde sa má v dohľadnej dobe pohybovať denne 200-tisíc ľudí, je pritom najvhodnejším dopravným prostriedkom pre zvládnutie dopravných nárokov v tejto oblasti.

Magistrát hlavného mesta, ktorý teraz pripravuje zmeny a doplnky územného plánu mesta, ako kompromisné riešenie navrhol k priamej trase po Pribinovej ulici aj vybudovanie slučky okolo budovy SND, po ktorej by v prípade konania podujatí na priestranstve pred divadlom mohli električky premávať obchádzkou okolo SND. Ani tento kompromis sa ale nestretol s pochopením na Ministerstve kultúry SR.

"Mrzí nás, že ani rok po verejnom odprezentovaní výsledkov šesťmesačnej práce odbornej skupiny na vyhodnotenie dostupných variantov trasovania električky v území, ministerstvo nie je ochotné podporiť jediné možné kompromisné riešenie. Obávame sa, že v situácii, keď ministerstvo teraz navrhuje alternatívnu trasu, ktorej realizovateľnosť bola už dávno jasne vylúčená, odďaľovanie procesu prípravy novej trate by už prinášalo len opakujúce sa argumenty, ktoré nereflektujú reálne možnosti územia. Magistrát hlavného mesta Bratislava má povinnosť hľadať a pripravovať riešenia pre zlepšenie dopravy v meste a pre odvrátenie možného dopravného kolapsu v tejto a priľahlých zónach. Nemôže si preto dovoliť nedať do územno-plánovacieho procesu návrh električkovej trate, ktorú považuje za nevyhnutné a najlepšie možné riešenie. Nový nosný dopravný systém pre stovky tisíc Bratislavčaniek a Bratislavčanov už nemôžeme odďaľovať, do zmien a doplnkov preto v dobrej viere predkladáme navrhnuté kompromisné riešenie. Diskusia s Ministerstvom kultúry SR sa tak presunie do územno-plánovacieho procesu, prípadne do procesu participácie v následnom posudzovaní vplyvov na životné prostredie, územnom a stavebnom konaní. Vo výsledku budeme môcť postaviť tú trať, s ktorou bude súhlasiť vlastník dotknutých pozemkov, t.j. Ministerstvo kultúry SR, pretože bez jeho súhlasu nie je možné stavbu električkovej trate realizovať," uvádza sa v stanovisku hlavného mesta.

K výhradám divadla a ministerstva o negatívnych dopadoch električky na vnútorné priestory divadla (hluk, vibrácie) mesto uvádza, že zriadilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorej cieľom je nájsť najvhodnejšie technické riešenie električkovej trate tak, aby sa predišlo negatívnym dopadom na divadlo. Pracovná skupina je zložená z odborníkov na akustiku, architektúru a dopravné inžinierstvo zo Slovenska, Českej republiky, Poľska, Belgicka, Francúzska a Švajčiarska a zástupcov v nej má tiež Ministerstvo kultúry SR aj Slovenské národné divadlo. Ak by sa vyhovujúce riešenie trate nenašlo, podľa mesta sa o jej výstavbe pred divadlom ďalej uvažovať nebude.

Vedenie mesta je po dôkladnom zmapovaní územia presvedčené, že električka po Pribinovej ulici dokáže skvalitniť a oživiť tento priestor z čoho môže profitovať aj samotné divadlo. Električková trať už dnes vie byť vhodne zakomponovaná do urbánnej štruktrúry, čo dokazujú mnohé riešenia zo zahraničia. Metropolitný inštitút Bratislavy sa nazdáva, "že vzhľadom na základné fyzické a priestorové danosti, akými sú napríklad prirodzená príťažlivosť rieky, aktívny parter budov, južná orientácia nábrežnej promenády a zelená infraštruktúra, sa aj v budúcnosti bude rekreačná a pobytová funkcia sústreďovať v priestore na nábreží a nie na Pribinovej ulici, ktorá aj dnes slúži primárne na peší a cyklistický prístup a tranzit cez územie".

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #94:
To viem. Len ked ta trat uz bude stat a budu ju upravovat, co bude v takej situacii jednoduchsie / lacnejsie? Ale aj tak by bola fajn haluska vidiet elektricku nalozenu vrecami alebo tymi figurinami na crash testy ;-P.
Reakcia na: lostrail #88:
Inak, malá poznámka, testy "s cestujúcimi" nepotrebujú živých ľudí - bežne to simulujú vrecami s pieskom, alebo dokonca dnes existujú aj bandasky na vodu v tvare trupu, ktoré sa "posadia" na sedačky a simulujú pasažierov 🙂
Reakcia na: Viko #91:
Pokiaľ mi je známe, tak sa robila hluková štúdia, na električku. Variant popred SND vyšiel lepšie ako variant okolo SND (Olejkárska - Landererova- Pribinova) a to najmä kvôli oblúkom. Vibrácie myslím neposudzovala.
#92
Presne tak, maximálne 30 km/h, a viem si predstaviť kompromis, že v čase predstavení (+ plus nejaký čas pred/po) by električky jazdili ešte nižšou rýchlosťou, ak by sa aj napriek všetkým stavebnotechnickým opatreniam stále narúšali predstavenia.



A hlavne nepôjdu tam 50kou električky ale maximálne iba 30 čo tiež bide mat vplyv na možný hluk a vibrácie...
Reakcia na: keks #89:
Nové SND bude mať realtívne "hluché" sály, kým sa v nich neurobia interiérové úpravy, to električka nijak nezasiahne. A naozaj neverím, že ľudia prestanú chodiť do divadla len preto, že zacítili vibrácie od električky. Omnoho viac ich podľa mňa zaujíma atraktivita predstavenia (titul, obsadenie), úroveň produkcie (herci nemajú viditeľné výpadky, nepočujem šepkárky, nerušia ma zvukové signály pre technikov ako onehda na Turandot v minúte ticha), cena vystúpenia, hrací čas či kvalita služieb (rady na wc, šatne, bufety). Lebo veď do Reduty sa chodí vo veľkom aj napriek električke, keďže sa tam chodí za kvalitou.

Navyše, sály sú v SND logicky navrhnuté vnútri pôdorysu, obklopené chodbami a pomocnými miestnosťami, čo pomáha tlmiť prechod zvuku zvonka dnu. Reduta a sčasti aj staré SND, ktoré majú sálu hneď na ulici, sa s tým nedajú úplne dobre porovnávať. Preto sa ja osobne hlukových problémov veľmi neobávam a riešil som len vibrácie, ktoré ale podľa mojich skromných vedomostí (a hádam to aj komisia potvrdí) nie sú neriešiteľné.
zaujímavé, že som istý čas pracoval v "neodhlučnenej" budove priamo na rohu námestia SNP a Kamenného námestia, a pri nových električkách som okrem hlásení zastávok a prejazdov oblúkov neregistroval, či vôbec električka ide a to ani pri odchýlenom okne na vetračku. Všetky tie pseudo argumenty o hluku sú čistá blbosť. Jediné obavy tak môžu byť z prenosu vibrácií, no riešenie už dnes nie je žiadnou atómovou vedou. 🙂
Reakcia na: lostrail #88:
"Ked raz viem, ze v tej budove elektricku nepocujem, tak ju nepocujem. To ty teraz ides tvrdit, ze som ju musel pocut, aj ked som ju nepocul?"
- Nesnažím sa tvrdiť, že by si ju mal počuť. Ja sedávam zvyčajne na galérii a tam sapoň ja tie električky proste počujem. Ale je pravda, že som si nerobil prieskum koľko ľudí ich počuje a koľko nie.

"Navyse, ked idem na nejake predstavenie, tak sa snazim ho aj sledovat, t.j. pocuvat, co pocuvat treba a nie nasilu natahovat usi, ci nahodou nepocujem elektricku, aby som mohol nadavat."
- Práve to je smutné, že sa snažím niečo počúvať a zrazu do toho električka. Nie je to síce tak strašné akoby tam niekto vŕtal, ale aj tak by som bol radšej keby bolo ticho. Ale je zase pravda, že niekedy ma viac hnevajú nevychovanci, čo majú pocit, že sa do divadla prišli porozprávať, než tá električka.

"Nie su tam ani len take opatrenia, ako na tej oplutej DKR."
- To je práve to smutné, že na DKR sa o nejaké opatrenia snažili a výsledok teda nič moc.

"Pravda je, ze k elektricke ako takej je toto cele, aj so samotnymi stenami v podstate irelevantne."
- S argumentom s kinom som nezačal, iba som sa snažil poukázať na to, že nie je moc dobrý, keď ho niekto použil. Tak ako tak sme obaja došli k rovnakému záveru, čo je celkom fajn.

"Moje reakcie su vacsinou smerovane na margo ludi ako on"
- Prepáč, tu som to úplne nepochopil, keďže celý komentár je označený ako reakcia na môj komentár. Asi som nemusel reagovať tak ostro...

"Naozaj dufam, ze elektricka pred SND sa zaobide bez strat na zivotoch"
- Ten príklad bol asi naozaj trošku (dosť) odveci, ale verím, že sme aj tak všetci pochopili, čo bola myšlienka.

"Nezabudajme, ze sa bude musiet otvarat a nanovo riesit prekrytie garaze, takze cela struktura nosnej dosky v mieste trate bude uplne nova. To je vlastne jedinecna sanca, pretoze nejde len o vybagrovanie miesta a ukladanie vrstiev. Tu sa mozu pozabavat uz s ulozenim dosky na pilieroch a oddilatovanim od vedlajsej dosky napriklad."
- Mne tam ide aj o to, že akustika samotnej sály (aspoň čo sa týka sály opery a baletu) nie je podľa mňa žiadna sláva. A len by som bol nerád, keby sa táto zlá akustika zmenila na ešte horšiu. SND, aspoň mám pocit, pomerne často bojuje s poloprázdnou sálou (i keď aj kvalita samotných predstavení je často nie práve hodná národného divadla) a problém s električkou by tomu asi moc nepomohol.

"Toto je opat o tom, ze pisem na margo takych, ktori to tvrdia presne tak, ako som to tymi velkymi pismenami napisal."
- Áno, k tomu už som sa vyjadril vyššie, že som nepochopil, že je to na mňa. Ešte raz prepáč, že som tak vyštartoval.

"To, co ma trapi a co zrejme nastane je kategoricke odmietnutie akychkolvek dat zo strany ministerstva kultury / umeleckej obce, lebo si skratka povedali, ze oni maju nazor kvalitnejsi, ako kohokolvek ineho fakt. A toto je ten problem."
- Nuž áno, oni pravdepodobne nevedia posúdiť ani kvalitu predstavení SND, lebo inak by s tým asi niekto niečo robil. A to je to pritom ich náplň práce. Takže súhlasím, že posúdiť niečo takéto pre nich problém bude.

Záverom som rád, že hoc to zabralo pár komentárov, som rád, že sme sa nakoniec dostali k tomu, že chceme vlastne to isté. Električku pred SND, ktorá snáď bude zaručene bezhlučná.
Reakcia na: keks #86:
"Tebe naozaj nepríde ani trochu blbé tu tvrdiť, že neviem ktorá budova je Historická budova SND? To ako fakt? Podľa môjho názoru je to vcelku dosť nezameniteľná budova v centre BA a takýto argument len ukazuje na spôsob tvojho uvažovania. Alebo teraz môžem argumentovať že ty nevieš kde je Nová budova SND, že nevieš kde je Eurovea, že nevieš ani čo je električka, lebo si ju pletieš s niečim iným. A keď budeš tvrdiť opak, tiež to bude tvrdenie proti tvrdeniu. Naozaj prepáč, ale toto by skutočne nebola ani trochu validná diskusia."

Ked raz viem, ze v tej budove elektricku nepocujem, tak ju nepocujem. To ty teraz ides tvrdit, ze som ju musel pocut, aj ked som ju nepocul? Navyse, ked idem na nejake predstavenie, tak sa snazim ho aj sledovat, t.j. pocuvat, co pocuvat treba a nie nasilu natahovat usi, ci nahodou nepocujem elektricku, aby som mohol nadavat. Ale chapem, kazdy je iny a dokonca su taki, ktori kvoli tomuto natahovaniu usi by elektricku v pohode zabili. Netvrdim, ze si to ty.
A mozno som len ja nahluchly, ktovie.
Aj keby, trat na Jesenskeho nie je z hladiska prenosu hluku nijako osetrena, podobne ani historicka budova SND. Nie su tam ani len take opatrenia, ako na tej oplutej DKR.

"...Takže áno, v zásade máš pravdu, umelé ozvučenie tam môže byť, ale nijako to nevyvracia môj pôvodný argument, dokonca to s s ním ani nesúvisí."

Pravda je, ze k elektricke ako takej je toto cele, aj so samotnymi stenami v podstate irelevantne.

"Neviem kde si čítal, že sa to určite nepodarí. V mojich príspevkoch asi nie. Prečítaj si ich prosím znova a možno si všimneš, že vravím, že sa to nemusí podariť a preto to čo ja chcem je, aby sa do zmlúv zaniesla aj povinnosť zabezpečiť taký stav trate, ktorý svojou prevádzkou neovplyvní prevádzku divadla."

Cital som to nie u teba, ale u toho, co ma tu freneticky minuskuje. O trati pred SND nechce pocut za ziadnych okolnosti, tvrdi, ze nikdy sa to nepodari a ze predstavenia budu navzdy nenavratne pokazene. Dava do diskusii demagogicke vizualizacie zavodiacich elektriciek v tesnom zavese, ktore ludom navzdy odrezu cestu do kulturneho stanku, ako ked chcel jezko v rozpravke prejst cez autostradu. Moje reakcie su vacsinou smerovane na margo ludi ako on, ktori proti tomu broja bez akychkolvek dat, ci skutocnych argumentov, ktore by ich tvrdenia podporili. Jeden by si mozno myslel, ze ide o samotneho vojaka v poli, ale je ich bohuzial ovela viac a su tak skalopevne presvedceni o svojej pravde, az hroza.

"... potom sa trať opäť odskúša, urobia sa merania a to sa bude opakovať dovtedy, kým trať v divadle nebude počuť a až potom sa môže spustiť riadna prevádzka trate. Predtým ani týždeň, ani na mesiac, ani ani na rok, ani na žiaden časový úsek."

No tak dufajme, ze sucasne (alebo buduce?) vedenie magistratu pri tvorbe zmluv nebude podobne benevolentne / uplatne, ako vedenia predchadzajuce. Pri podmienkach, ake mal zhotovitel na DKR bohuzial vznika velka pravdepodobnost, ze sa to cele odflakne. Ja len k tomu dodam, ze tvrdsia zmluva by mala byt aj s projektantom.
Mimochodom, aby bolo mozne urobit merania, ktore budu relevantne, tu trat bude pocas odladovania potrebne spustit aj s cestujucimi. Inak sa hluk bude sirit, ked prejde prazdna elektricka a inak, ked v nej budu ludia.

"Keď sa chceli ľudia dostať na mesiac, tiež postavili prototyp, odskúšali ho a až keď všetko naozaj fungovalo, tak sa išlo na mesiac. Trošku premrštený príklad, ale snáď sa chápeme v tom, čo som tým chcel povedať."

Och, toto je naozaj velmi zly priklad. Cesta na mesiac (po prvy uspesny let az tam) v skutocnosti trvala 8 rokov, pocas ktorych okrem inych problemov doslo aj ku katastrofe Apolla 1. Traja ludia zhoreli ako fakle v kokpite, ked inzinieri pre tuto lod navrhli cisto kyslikovu atmosferu. Jedna iskra vdaka poruche elektroinstalacie a plamen bol nekonecny. Naozaj dufam, ze elektricka pred SND sa zaobide bez strat na zivotoch, nanajvys okrem ritualnych samovrazd ortodoxnych Landereristov.
Okrem toho je to ine aj preto, ze ten "prototyp" trate holt bude naostro a na mieste.
Nezabudajme, ze sa bude musiet otvarat a nanovo riesit prekrytie garaze, takze cela struktura nosnej dosky v mieste trate bude uplne nova. To je vlastne jedinecna sanca, pretoze nejde len o vybagrovanie miesta a ukladanie vrstiev. Tu sa mozu pozabavat uz s ulozenim dosky na pilieroch a oddilatovanim od vedlajsej dosky napriklad.

"Opäť by som rád zopakoval, že som nikdy netvrdil, že električka bude URČITE rušiť predstavenia a že ju URČITE bude počuť a podobne. (Btw prečo píšeš slovo URČITE veľkými písmenami?"

Toto je opat o tom, ze pisem na margo takych, ktori to tvrdia presne tak, ako som to tymi velkymi pismenami napisal. Nikdy som nepopieral, ze tam moze vzniknut problem s prenosom vibracii, ale uz kvoli tej doske garazii a kvoli tomu, ze tento problem je na stole, pevne verim, ze sa kompetentni k tomu postavia tak, ako maju.
Ja sa napr. nebojim o to, ze by tato nova medzinarodna skupina neprisla k odbornemu zaveru. To, co ma trapi a co zrejme nastane je kategoricke odmietnutie akychkolvek dat zo strany ministerstva kultury / umeleckej obce, lebo si skratka povedali, ze oni maju nazor kvalitnejsi, ako kohokolvek ineho fakt. A toto je ten problem.

Nejaké zaujímavé čítanie (trebárs k vídeňskej káve) o využívaní priestoru [nielen] pred SND ľuďmi:

https://mib.sk/wp-content/uploads/2020/11/ZAVERECNA-SPRAVA_Zona-pribinova.pdf
Reakcia na: lostrail #80:
"OK, takze tvrdenie proti tvrdeniu."
- Tebe naozaj nepríde ani trochu blbé tu tvrdiť, že neviem ktorá budova je Historická budova SND? To ako fakt? Podľa môjho názoru je to vcelku dosť nezameniteľná budova v centre BA a takýto argument len ukazuje na spôsob tvojho uvažovania. Alebo teraz môžem argumentovať že ty nevieš kde je Nová budova SND, že nevieš kde je Eurovea, že nevieš ani čo je električka, lebo si ju pletieš s niečim iným. A keď budeš tvrdiť opak, tiež to bude tvrdenie proti tvrdeniu. Naozaj prepáč, ale toto by skutočne nebola ani trochu validná diskusia.

"No neviem, aj bezne predstavenie si moze vyzadovat umele ozvucenie."
- Pokiaľ viem, dve kinosály zdieľajú zvyčajne spoločnú stenu, kým v Novom SND sú sály oddelené a je medzi nimi priestor s hlavným bufetom a schodiskom. Teda minimálne čo sa hľadiskovej časti sály týka, o zázemí toho veľa neviem, ale predpokladám, že ak, tak sa pri predstavení ozvučuje práve hľadisko a nie zázemie, aby to ozvučenie diváci počuli. Takže áno, v zásade máš pravdu, umelé ozvučenie tam môže byť, ale nijako to nevyvracia môj pôvodný argument, dokonca to s s ním ani nesúvisí. Alebo sa ešte môžeš hádať že som nikdy v Novej budove SND nebol a neviem ako to tam vyzerá, ale k tomu som sa už vyjadril vyššie.

"Nuz, pravdou je, ze dodnes to nebola ziadna slava, ale napr. Petrzalsky kypet nehuci. Tam sa "len" zdrzali stavebne prace o dva roky. Ale vychadzat zo strachu, ze urcite sa to nepodari znamena, ze do buducna nebudeme schopni reagovat na ziadne nove vyzvy. Ak budeme vychadzat z predpokladu, ze to pokasleme, tak radsej naozaj nestavajme nic a nechajme tam ludi v autach stat v zapchach."
- Neviem kde si čítal, že sa to určite nepodarí. V mojich príspevkoch asi nie. Prečítaj si ich prosím znova a možno si všimneš, že vravím, že sa to nemusí podariť a preto to čo ja chcem je, aby sa do zmlúv zaniesla aj povinnosť zabezpečiť taký stav trate, ktorý svojou prevádzkou neovplyvní prevádzku divadla.

"V com mas v zivote istotu?..." (Nechcem sem kopírovať celý odsek, ale vyjadrujem sa k celému)
- Tá istota, ktorú žiadam, je práve to, že sa do tej zmluvy zanesie, že trať nesmie ohroziť prevádzku divadla. Pretože v BA je zvykom, že ono sa to nejako postaví a ak je problém, tak sa nejako buď rieši hneď, alebo sa rieši dlhé roky, alebo sa nerieši vôbec. Tu sa nejde stavať celý nosný systém, ale pomerne krátky úsek. Tu si podľa mňa nemôžeme dovoliť 6 rokov prevádzky trate, ktorá bude v divadle počuť každé 4 minúty a potom, ako to už v BA býva zvykom, to prehlásiť za štandard. Ak sa tá trať postaví, má sa odskúšať a odmerať hlučnosť v divadle. Ak bude trať v divadle počuť, prevádzka sa nespustí a zhotoviteľovi sa na základe zmluvy prikáže trať prerobiť / opraviť. Potom sa trať opäť odskúša, urobia sa merania a to sa bude opakovať dovtedy, kým trať v divadle nebude počuť a až potom sa môže spustiť riadna prevádzka trate. Predtým ani týždeň, ani na mesiac, ani ani na rok, ani na žiaden časový úsek.
Keď sa chceli ľudia dostať na mesiac, tiež postavili prototyp, odskúšali ho a až keď všetko naozaj fungovalo, tak sa išlo na mesiac. Trošku premrštený príklad, ale snáď sa chápeme v tom, čo som tým chcel povedať.

"To skor elektricka sa bude stazovat na to, ze ma v ceste divadlo, ked uz robime zrkadlove porovnanie ;-P. Ale OK, ako som napisal, stazovanie sa a protestovanie je v pohode, kym to neskonci ako debatou hlucheho so slepym, ked su jasne argumenty, ale druha strana nechce pocuvat v style maleho chlapca, co si zapchal usi, zavrel oci a schoval sa do kuta."
- Na začiatku mi skôr išlo o to, že stavba divadla pri trati by asi trať veľmi neovplyvnila, ale stále by trať mohla ovplyvňovať kvalitu divadla. Ale ešte by niekto mohol chcieť postaviť to divadlo v strede trate a požadovať prekládku trate. Opäť šialené prirovnanie, ale v oboch prípadoch, keďže by tam bola trať skôr, tak by do nej nemalo divadlo čo kecať a malo by sa prispôsobiť ono. Bohužiaľ mám ale pocit, že je až príliš veľa ľudí, čo akékoľvek argumenty púšťajú jedným uchom dnu a druhým von.

"Je aj nie je. Ak niekto tvrdi, ze elektricka URCITE bude rusit predstavenia, ze URCITE ju bude pocut, ze URCITE brutalnym sposobom rozdeli namestie a sposobi nenapravitelne skody, pricom este nema v rukach ziadnu realnu spravu z merania a vyraba rozne demagogicko-katastroficke vizualizacie zapchy elektriciek pri rychlosti Warp 3, je to podobne, ako argumentovat kinom. Minimalne som neklesol pod uroven druhej strany. To je totiz uroven tych tzv. "argumentov". "
- Opäť by som rád zopakoval, že som nikdy netvrdil, že električka bude URČITE rušiť predstavenia a že ju URČITE bude počuť a podobne. (Btw prečo píšeš slovo URČITE veľkými písmenami? Chceš ho kričať alebo si myslíš, že keď bude veľké, tak mňa, alebo iných ľudí čítajúcich tvoj príspevok, presvedčíš, že som ho niekedy napísal, aj keď to tak nie je?) Zopakujem, že stále píšem o tom, že hluk môže (alebo MÔŽE, ak chceš) byť počuť v divadle a že keď odborníci tvrdia, že sa dá postaviť tichá trať, tak nech sa tá trať postaví, ale nech je v zmluvách podmienka, že zhotoviteľ je povinný trať postaviť tak, aby skutočne tichá bola, v prípade potreby je povinný buď odhlučniť trať alebo divadlo a že sa električka spustí až potom, ako merania preukážu, že naozaj električku v divadle nepočuť. Takže ja skutočne nerozumiem, kam týmto svojim argumentom mieriš. Podľa mňa argumentovať niečím, čo druhá strana nikdy netvrdila, ale tvrdiť že áno je poklesnutím pod úroveň druhej strany. A ťahať sem vesmírne rýchlosti je ešte k tomu aj celkom detinské.
Takže by som ťa rád poprosil, skús si znova prečítať príspevok na ktorý si reagoval a reaguj skutočne na to, čo sa v ňom píše, nie na to, čo by si chcel aby sa v ňom písalo, aby tvoje argumenty vyzerali lepšie.
Zelení teroristi, eko teroristi a teraz kultúrni teroristi. Všetci bránia rozvoju mesta...
Reakcia na: toldo #83:
Ja neviem ovplyvnit, co ti ako pride. S tym ti bohuzial nepomozem. Ked bude diskusia k niecomu, co ma nezaujima alebo uz bude zbytocne o tom hovorit, lebo bude rozhodnute, mozem ti garantovat, ze moj spam neuvidis.
Reakcia na: lostrail #82:
kazdy, kto to tu trochu sleduje, vie o koho ide a tiez to, ze jemu o ziadne argumenty nejde, takze nema zmysel mu ich znova a znova pisat. zaloz si blog a tam sa kludne obsirne venuj dotycnemu a jeho "argumentom", ale sorry, tu mi to pride ako spamovanie inak zaujimavej diskusie. ved tu mas 15 prispevkov za sebou. ja som si najprv myslel, ze tu admin volaco medzi nimi pomazal...
Reakcia na: toldo #81:
Viem o cloveku, ktory na moje prispevky uz nereaguje, ale zato ako maly chlapec vsetko minuskuje, pricom staci, ze ide o moj prispevok. Ten clovek je ortodoxny Landererista. Ani nechce pocut o odhlucnenej trati pred SND a "argumentuje" vselijakymi nepodlozenymi vylevmi. Ale jeho reakcie som si vzdy pozorne precital, ked este zvykol odpovedat. Nebudem predsa ako on.
A ano, ked mam co povedat, tak reagujem. Nemusis to citat. Ako vidis, staci minuskovat.
Reakcia na: lostrail #78:
vytapuetujes tu celu diskusiu svojimi siahodlhymi prispevkami a cudujes sa ze si dostal nejaku hlupu minusku? ty si kto, ze musis reagovat na kazdeho? aspon ti za to platia, alebo sa len nudis?
Reakcia na: keks #79:
"Začnem tým, že som určite bol v starej budove na SND vedľa ktorej ide trať. A určite som nemyslel na žiadnu inú budovu."

OK, takze tvrdenie proti tvrdeniu.

"Čo sa týka toho že nie som odborník na kiná, tak niekoľko rokov dozadu som pracoval dosť dlhú dobu v dvoch kinách tu v BA a počas tej doby som si pozisťoval dosť vecí o stavbe kina, videl som ako je postavená stena a podobne.
Ako bolo postavené Nové SND, to naozaj neviem, ale predpokladám, že prechádzajúci hluk z reproduktorov na spoločnej stene medzi dvoma sálami, ako to býva v kine, riešiť nemuseli."

No neviem, aj bezne predstavenie si moze vyzadovat umele ozvucenie.

"Čo sa týka toho, že sa dá postaviť tichá trať, o tom samozrejme viem. Ale neverím, že tu u nás, kde sa spacká čo sa dá takú trať niekto navrhne ak to nebude niekde v nejakej zmluve vyslovene napísané, čo sa obávam, že sa práve u nás nestane."

Nuz, pravdou je, ze dodnes to nebola ziadna slava, ale napr. Petrzalsky kypet nehuci. Tam sa "len" zdrzali stavebne prace o dva roky. Ale vychadzat zo strachu, ze urcite sa to nepodari znamena, ze do buducna nebudeme schopni reagovat na ziadne nove vyzvy. Ak budeme vychadzat z predpokladu, ze to pokasleme, tak radsej naozaj nestavajme nic a nechajme tam ludi v autach stat v zapchach.

"My sa nemôžeme spoliehať na to, že snáď to nedostane ten alebo onen zhotoviteľ, my to musíme vedieťa naisto. To je jediná vec na ktorej mi záleží. Tá istota, že keď to bude, tak to kvalitu predstavení neovplyvní. A zatiaľ som nikde nevidel zmienku o tom, že by to tak malo byť. Len to, že odborníci v nejakej komisii sa zhodli, že sa to tak urobiť dá. Ale to, že sa to tak urobiť dá aspoň pre mňa neznamená istotu, že to tak bude - a práve tú na osobne požadujem."

V com mas v zivote istotu? Pokial viem, je len jedna - ze umries. V nicom inom nemas nikdy 100% istotu, takze pozadujes nesplnitelne. Urcitymi krokmi sa da zvysit pravdepodobnost vysokej kvality projektu a realizacie, ako napr. medzinarodna sutaz, vyradenie zhotovitelov a projektovych kancelarii, ktori/e v minulosti preukazatelne odovzdali nekvalitu, ale to automaticky neznamena vyhru. Je to zdlhavy iteracny proces, z ktoreho sa vyclenia kvalitne firmy mozno po desatrociach. A to nehovorim o tom, ze kvalita u jednej firmy tiez nie je konstanta v case.
Ty mas pocit, ze napr. ta trat v Bordeaux bola na prvy sup bezchybna? V inom vlakne som pisal o tom, ako sa tam 6 rokov trapili s tym APS napajanim, elektricky im zostavali stat a podobne. Predstav si, ze 6 rokov, nie rok ani dva, sa na nosny system MHD vlastne nemozes spolahnut. Aj v Bordeaux totiz ide o nosny system - elektricky su vedene na sposob metra. Neviem o tom, ci mali alebo nemali problemy s hlukom v divadle, ale zjavne si z toho taku tazku hlavu nerobia. To, kolko im trvalo system odladit, sluzi len na porovnanie, ze ani zapadne, bohatsie a rozvinutejsie krajiny nie su oslobodene od chyb a problemov.
Ak sa trat postavi a vibracie sa budu prenasat (co samozrejme bude dolozene meranim), bude treba napravat, kym to nebude dobre. TOTO treba dat do zmluvy. Nie, ze projektant na prvy raz nenakresli / zhotovitel nepostavi dobre, tak ich dame verejne popravit a z trate urobime pomnik nesikovnosti.

"Čo sa týka toho na čo idú naše dane, samozrejme všetci sa skladáme na to čo využívame, aj na to čo nie. Ale nemyslím si, že jedna skupina má právo tvrdiť, že môže obmedzovať druhú. Tiež by som nebol spokojný, keby niekde bola trať a zrazu tam chce niekto stavať divadlo, pričom sa bude sťažovať na hluk z električky a bude požadovať obmedzenie jej prevádzky."

To skor elektricka sa bude stazovat na to, ze ma v ceste divadlo, ked uz robime zrkadlove porovnanie ;-P. Ale OK, ako som napisal, stazovanie sa a protestovanie je v pohode, kym to neskonci ako debatou hlucheho so slepym, ked su jasne argumenty, ale druha strana nechce pocuvat v style maleho chlapca, co si zapchal usi, zavrel oci a schoval sa do kuta.

"Preto argumentovať kinom je podľa mňa trochu odveci."

Je aj nie je. Ak niekto tvrdi, ze elektricka URCITE bude rusit predstavenia, ze URCITE ju bude pocut, ze URCITE brutalnym sposobom rozdeli namestie a sposobi nenapravitelne skody, pricom este nema v rukach ziadnu realnu spravu z merania a vyraba rozne demagogicko-katastroficke vizualizacie zapchy elektriciek pri rychlosti Warp 3, je to podobne, ako argumentovat kinom. Minimalne som neklesol pod uroven druhej strany. To je totiz uroven tych tzv. "argumentov".
Reakcia na: lostrail #77:
Dovolím si naraz zareagovať na všetky tvoje príspevky.
Začnem tým, že som určite bol v starej budove na SND vedľa ktorej ide trať. A určite som nemyslel na žiadnu inú budovu.
Čo sa týka toho že nie som odborník na kiná, tak niekoľko rokov dozadu som pracoval dosť dlhú dobu v dvoch kinách tu v BA a počas tej doby som si pozisťoval dosť vecí o stavbe kina, videl som ako je postavená stena a podobne.
Ako bolo postavené Nové SND, to naozaj neviem, ale predpokladám, že prechádzajúci hluk z reproduktorov na spoločnej stene medzi dvoma sálami, ako to býva v kine, riešiť nemuseli.
Čo sa týka toho, že sa dá postaviť tichá trať, o tom samozrejme viem. Ale neverím, že tu u nás, kde sa spacká čo sa dá takú trať niekto navrhne ak to nebude niekde v nejakej zmluve vyslovene napísané, čo sa obávam, že sa práve u nás nestane. My sa nemôžeme spoliehať na to, že snáď to nedostane ten alebo onen zhotoviteľ, my to musíme vedieťa naisto. To je jediná vec na ktorej mi záleží. Tá istota, že keď to bude, tak to kvalitu predstavení neovplyvní. A zatiaľ som nikde nevidel zmienku o tom, že by to tak malo byť. Len to, že odborníci v nejakej komisii sa zhodli, že sa to tak urobiť dá. Ale to, že sa to tak urobiť dá aspoň pre mňa neznamená istotu, že to tak bude - a práve tú na osobne požadujem.
Čo sa týka toho na čo idú naše dane, samozrejme všetci sa skladáme na to čo využívame, aj na to čo nie. Ale nemyslím si, že jedna skupina má právo tvrdiť, že môže obmedzovať druhú. Tiež by som nebol spokojný, keby niekde bola trať a zrazu tam chce niekto stavať divadlo, pričom sa bude sťažovať na hluk z električky a bude požadovať obmedzenie jej prevádzky.

Ešte si dovolím sa vrátiť k tým kinám. Kinosála je proti javisku divadla, ktoré spolu s hľadiskom, povraziskom a podobným zázemím tvoria jednu miestnosť, skutočne malá miestnosť.
Zakrivené steny v kine sú tvorené odhlučnovacím metriálom, ktorý je potiahnutý látkou, kým steny v Novom SND sú riešené inak (už len z dôvodu, že majú pevný povrch). Zároveň kino v Eurovei sa nachádza nad povrchom na poschodí, kde ho izolujú viaceré prevádzky, kým divadlo je veľká samostatná budova, ktorej sály sú k budúcej trati oveľa bližšie. Preto argumentovať kinom je podľa mňa trochu odveci.
Ked si clovek najde zaporne hodnotenie v pocte 1 bod doslova na kazdom prispevku bez ohladu na to, co v nom stoji, hned vie, kto ich videl. To samozrejme automaticky neznamena, ze ich aj cital. A potom hovorme o zaujatosti.
Reakcia na: keks #63:
"A v prípade hluku neverím, že samo SND alebo ministerstvo kultúry naleje peniaze na nejaké odhlučňovanie.
Preto sa tej električky bojím, ak nikto vyslovene nezaručí, že to kvalitu predstavení nenaruší."

Vsetky tieto opatrenia by mali byt zahrnute v projekte. Viko tiez napisal, ze sa bude musiet otvarat ta garaz, cize sa to cele bude moct a musiet preriesit.
Reakcia na: TomJ #55:
Podla mna uz teraz to vidno. To, ako ludia nedostatocne odborne podkuti si stale idu tu istu pesnicku, nech im hovori kto chce, co chce.