DPB testuje hybridný batériový trolejbus

Cieľom je overiť vlastnosti takéhoto vozidla pred verejnou súťažou na ich obstaranie.

Dopravný podnik Bratislava (DPB) v týchto dňoch v uliciach mesta testuje kĺbový hybridný trolejbus s prídavným batériovým pohonom. Ide o vozidlo Škoda 27 Tr Solaris, ktoré si DPB zapožičal z Českých Budejovíc. S využitím prídavného zdroja elektrickej energie môže trolejbus premávať aj mimo trolejového vedenia. Testovacie jazdy budú prebiehať týždeň, budú však iba bez prepravy cestujúcich.

"Cieľom testov je preverenie prevádzkových vlastností hybridných trolejbusov, ktoré časť trasy jazdia na batérie a časť pod trolejovým vedením. Dôležité parametre sú napríklad výdrž batérie, jej vybíjanie a nabíjanie. Podstatné je aj preverenie dopadu prevádzky hybridných trolejbusov na napájanie trolejových tratí," priblížila účel testovania hovorkyňa DPB Ľubica Melcerová. Na základe získaných výsledkov bude možné lepšie nastaviť podmienky verejnej súťaže na obstaranie takéhoto typu trolejbusov.

Vozidlový park bratislavskej MHD by v budúcnosti mohli doplniť aj takéto hybridné trolejbusy, s využitím ktorých by mohli byť niektoré autobusové linky premávajúce časť trasy pod trolejovým vedením nahradené práve batériovými trolejbusmi. Aj v súčasnosti DPB prevádzkuje trolejbusy, ktoré môžu premávať aj mimo trolejového vedenia (Škoda 25 Tr, Škoda 30 TrDG), no tie ako prídavný zdroj elektrickej energie využívajú dieselgenerátor.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Kotlár #54:
ja v tom skôr vidím skvelý vizionársky počin - oni rozvoj trolejbusovej dopravy úmyselne bojkotujú, pričom chcú nechať túto tému ako skvelú vábničku, o ktorej bude intenzívne drístať niektorý z nádejných kandidátov na primátora v najbližších komunálnych voľbách 😃 😃 😃
Reakcia na: lostrail #53:
Kým Bono nespraví benefičný koncert pre jej podporu asi všetci kompetentní ju budú mať ďalej na háku, pretože to čo zameškali doteraz len všetko oneskorí a skutočne som nezachytil že by sa riešila vôbec projektová príprava zo strany mesta.
Keď to už toľko odkladajú tak by tam mohli zakomponovať presun zástavky Pri Habánskom mlyne ako sa spomínalo v niektorej z diskusií.
Reakcia na: Mhr1 #47:
A je velka skoda, ze na to mozeme zabudnut. Ked vidim, aky masivny bobok sa hadze napr. na TT cez Mlynsku dolinu (tam este nie je pripravene doslova nic a povodne to malo byt hotove v roku 2021), mozeme asi na podporu trolejbusovej dopravy zabudnut. Teraz nemyslim parcialy, lebo to je asi cesta ktorou chce Vallov tim ist, t.j. aby stacilo nieco kupit, len nech nemusia nic projektovat a vymyslat.
Za mna je to minus. Netvrdim, ze parcialy nie su dobry napad, ale nie na ukor rozvoja siete.
Reakcia na: Andy #51:
Na transparente mal ZKUSEBNI JIZDA, poobede stál na zastávke Mlynské Nivy smer Račianske mýto, palice nahodené pod natrolejovacími strieškami, všetky dvere otvorené... Išiel som okolo na biku, tak som viac neočumoval 🙂
Reakcia na: trolejbus6207 #50:
Na linkách nejazdí. Vraj bol aj v DNV dnes.
Dnes jazdil ako L210? Videl som ho ráno o pol siedmej a poobede o pol štvrtej na Karadžičovej...
Reakcia na: gejza #48:
A pritom sa s tým pred pár rokmi aj reálne počítalo.
Reakcia na: Mhr1 #47:
úprimne - to znie tak rozumne, že by to tu po prečítaní mohol niekto z DPB a.s. aj pochopiť a tak do 15 rokov aj predložiť ako vlastný nápad 🤔 🤔 🤔
Reakcia na: 3pa3ck3 #26:
Bolo by potrebné zvážiť zatrolejovanie krátkeho úseku po Trnavskej a Vrakunskej na konečnú a-39, v budúcnosti až po TIOP Ružinov. Zabili by sa tým 2 muchy jednou ranou:
1. t-61 by mohla jazdiť v trase totožnej s dnešnou a-61, lebo by pod drôtmi išla až k železničnému priecestiu. Na baterky už len kratší kúsok k Avionu a na letisko.
2. Namiesto a-39 by na Astronomickú bola predĺžená t-207 (t-47, ak by došlo k prečíslovaniu) od Zimného štadiónu. Jednak by bola investícia do elektrifikácie riadne využitá a taktiež by v smere na Astronomickú došlo k zlepšeniu intervalu (namiesto dnešných 20 min. by to bolo 10 v PDšr a 15 min. v ostatnom čase). No a potom a-39 či a-31 (ktoré číslo by sa zvolilo, je v zásade jedno, 39 je tradícia, 31 je zasa "tá kratšia") by jazdila v trase Trnavské Mýto - Slávičie údolie. Bola by to jediná linka neovplyvnená zdržaniami na Trnavskej.
Nerozumiem, prečo na to ešte nikto neprišiel - krátky elektrifikovaný úsek a umožnil by náhradu dvoch autobusových liniek.
Reakcia na: Ma178rek #45:
Tak vzdy sa moze predlzit o 1 zastavku dalej na Bajkalsku a tocit pri 3 veziach - tam je tusim sirsi zeleny pas 🙂 https://www.google.com/maps/@48.1630367,17.1394512,3a,75y,239.07h,81.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1sX0kRTCF7EgHhII7kS6Um9w!2e0!7i13312!8i6656
Reakcia na: Urbanway 2423 #44:
Lenže Capacity má výhodu a to že posledná náprava je otočna
Reakcia na: 3pa3ck3 #43:
Tam to tuším vytočí aj CapaCity (niekto tu raz spomínal svoje príhody pri posilovke na hokej), len tie semafory (zelená by tam bola iba v prítomnosti auta/autobusu) by boli asi nutnosť.
Reakcia na: Urbanway 2423 #42:
Tu klbák nevytočí?
https://maps.app.goo.gl/ZmpadK3JveBVh99k8
S tým, že by sa zapol semafor, aby mohol autobus prejsť cez všetky pruhy
Reakcia na: Solider #41:
A to by si ju točil objazdom cez Jégeho a Miletičovu alebo ako?
Reakcia na: S499.1023 #40:
Áno z toho dôvodu, že bezprostredne pri Zimnom štadióne sa nachádzajú dve fakulty UK.
Reakcia na: Solider #36:
Čiže vlastne kozmeticky upravená 31...
Reakcia na: 3pa3ck3 #26:
Prečo?
Reakcia na: Viko #37:
A co ak nema? Papierovo nema, mame nejake podlozene data ci to tak je? Lebo ja si naopak myslim, ze to tak nie je (nemusi byt) a teraz kto ma pravdu? 🙂
Reakcia na: MatejBA #34:
Ohľadom 93 - stále si myslím, že Solaris so "skriňou" má väčšiu reálnu kapacitu, než SORka bez uličiek plná batožiny.
Reakcia na: 3pa3ck3 #26:
Neviem, či je rozdelenie práve najlepšia cesta. Akože by jazdila 39 po Zimný štadión a nejaká náhrada zo Súhvezdnej po Račianske mýto? Skôr by som išiel cestou skrátených spojov po Zimný štadión.
Reakcia na: Petto #23:
Trasa 61 tam bola uvedená cez Bulharskú ulicu.
Reakcia na: 3pa3ck3 #33:
Akych?

Z letiska na 96 su to skor narazove problemy charterov, kedze vacsina turistov aj tak chodi na 61, cize cez den by tam boli zbytocne a oslabovali kapacitu, pricom kym som robil pri Avione tak na 96 som osobne cez leto nezazil ani raz kufre v ulicke ako na 61 kde to bolo skoro kazdodenna zalezitost.

Zo stanice okrem studentskych liniek 131 a 141 prichadza do uvahy iba 93 a 32, kde ti ale opat v spicke podakuju za znizenie kapacity/zbytocnu "skrinu" na tasky a realne to nie je potrebne.
Reakcia na: MatejBA #32:
61 nie je jediná letisková linka plus, ako som už spomínal, uživia sa aj na linkách na Hlavnú stanicu
Reakcia na: 3pa3ck3 #31:
A kolko vozidiel budeme mat v letiskovej uprave kvoli tomu, ze ob-rok sa budu menit vozidla na 61?
Reakcia na: Melange #30:
Keď to bude Solaris, tak si myslím, že nebude problém objednať ich v letiskovej konfigurácii
Reakcia na: Petto #3:
Taký vallovský nápad. 🙂 Som zvedavý, či tieto parciály/hybridy budú mať taktiež batožinové priestory.
Reakcia na: MatejBA #28:
Myslím, že áno, ale určite bude zasahovať do oboch pruhov na Galvaniho.
Reakcia na: Urbanway 2423 #25:
To seriozne chcu tahat 61 po Bulharskej? A vytoci vobec klbak tu zakrutu na Galvaniho? Ci si bude tak paradne nadbiehat, ze zablokuje celu Bulharsku a oba pruhy na Galvaniho aby to dal?
Reakcia na: 3pa3ck3 #22:
Aku to ma ale (aj ekonomicku) logiku kupit specificky autobusy pre letiskovu linku (lebo "bezne" autobusy sa nekupili u Otokaru), aby sa nasledne do roka ci dvoch "vyhodili" dalsie peniaze na trolejbusy s baterkami a vybudovanie nabijacky na letisku?
Reakcia na: Urbanway 2423 #25:
Už by konečne mohlo prísť k rozdeleniu L39 a riešiť obsluhu Mlynov a Ostredkov samostatne
Reakcia na: Petto #23:
Viď mapu:
https://imhd.sk/ba/doc/sk/19779/DPB-chce-nak%C3%BApi%C5%A5-spolu-90-nov%C3%BDch-trolejbusov-a-elektri%C4%8Diek
Takže L61 asi už nepôjde po Ivánskej ceste. Teraz mi však napadá otázka, čím ju tam nahradíme? L39 treba určite posilniť, ale čo so spojením Ivánska cesta - AVION?
Reakcia na: Petto #23:
133 už nebude, takže zjavne nejde o aktuálny dokument 😉

Inak v tom prípade by si 61 a 63 vymenili trasy medzi Trnavskou a Avionom?
Reakcia na: Solider #19:
Neviem z coho cerpas, ale v dokumente DPB boli ako vhodne uvadzane linky 61,133. Netusim ale ci to bolo po presmerovani cez Galvaniho.
Reakcia na: Solider #19:
Nedala by sa na letisku postaviť nabíjačka (resp. krátky úsek vedenia aj s malou meniarňou, ktorý by slúžil na nabíjanie)?
Reakcia na: Urbanway 2423 #20:
Preto som reagoval na príspevok, kde sa spomínajú krátke parciály 😉
Reakcia na: 3pa3ck3 #15:
Tam by sa to malo testovať skôr s krátkym parciálom, nie s dlhým, pretože s dlhým by tam mohli byť problémy a možno aj nepresné výsledky.

#9
To chcú dať na L210 kĺbák? Akože 210 nebýva najprázdnejšia, ale nepríde mi, že by tam bol potrebný kĺbák, ale možno keď sa predĺži pod Most SNP, tak sa to zmení.

#12
Tú L61 chcú s parciálmi prevádzkovať v súčasnej trase, zvládne parciál cca 8-9km bez drôtov, aký má vlastne tento dojazd? Neuvažovalo sa s týmito parciálmi aj na L205 predĺženej na Letisko?
Reakcia na: Petto #3:
61 v súčasnej trase okolo Martinského cintorína nemá dostatočný podiel trasy pod vedením.
A ja sa divím, že mi dnes pod barákom jazdí na nízkopodlažnom poradí 15 TrM, keď sme vám požičali parciál. 😃
Reakcia na: FFF13 #14:
Ono by to chcelo aj trolejbusy s väčšou kapacitou na státie a batožinu (31Tr v bratislavskej konfigurácii toto rozhodne nespĺňajú)
Reakcia na: Ma178rek #13:
93 vidím asi najreálnejšie, v nedele aj 131
Reakcia na: Petto #12:
Tak možno by bolo dobré otestovať aj to, či sa dokáže šplhať po kopcoch na trase 41 (a prípadne či by nedokázal absolvovať celú trasu 41 na baterky so statickým dobíjaním na Hlavnej
Reakcia na: Ma178rek #13:
32 tiež nie lebo tá už bude trolejbusová
Reakcia na: Petto #3:
Dokým dojdú trolejbusy ak by ich objednali tak 1 až 2 roky počítaj a okrem 96 môžu ísť na 32ku poprípade na 93
Reakcia na: URBINO #11:
Kratky by sa naco testoval ? Na 203 no problem 12M voz tbus, aj na L41 12M voz abus sirkovo. Tipujem ze budu chciet otestovat useky bez dratov na L61 od Trnavskej cesty na letisko ci to vyjde na baterku. 😃
Načo ho ťahali až z Čiech?Aj Žilina im ho mohla požičať.( síce,iba krátky).
Reakcia na: MatejBA #7:
Problém kam s kuframi býval po príletoch aj na L96, nakoniec preto tam dnes chodia soláče tiež...
Reakcia na: Butroel #2:
DPB uvadzal par mesiacov dozadu ze planuje zakupit tieto vozidla tusim pre linky 61 a 210. Solo parcialy sa planuju pre spojenu 41+203.
Reakcia na: mathre #5:
Ano,viacmenej ano. 96 s kuframi tam problem nebol nikdy. To uz skor batozinari sa viac trepu v 93 ako v 96.
Reakcia na: mathre #5:
Ak si odmyslime studentov, ktori maju vlastne linky, tak pokial viem viac menej ano, je to jedina linka kde je tak velky dopyt po priestore na batozinu. V inych linkach som este nikdy nevidel velke kufre v ulicke ako na 61.
Reakcia na: mathre #5:
A keby bolo najhoršie, regále sa môžu vymontovať...
Reakcia na: Petto #3:
A L61 je jediná letisková linka, prípadne jediná linka, kde sa prepravuje vo zvýšenej miere batožina?
Reakcia na: N/A #1:
Vraj ano.
Toto je fajn napad. Najprv kupime letiskove busy a potom zavazujeme nasadenie novych hybridov na L61. 😃
A kde sa testuje tento trolejbus na akých linkách?
Pokročili inak aj rokovania so Solarisom ohľadom testovania Trollina 24?