Príde k prečíslovaniu trolejbusových liniek?

Téma zjednotenia číslovania trolejbusových liniek s autobusovými sa opakovane vracia.

Cestujúci, ktorí chodia okolo ešte nesprevádzkovaných zastávok MHD na zrekonštruovaných Mlynských nivách, si už možno všimli nové zastávkové označníky, na ktorých sa objavili tabuľky s číslami liniek. Okrem bežných liniek, ktoré tadiaľ premávali pred výlukou, sa na terčíkoch objavili aj čísla liniek 60 42 72 s cieľovými zastávkami zhodnými s trolejbusovými linkami 205 212 a 202. Zaujímali sme sa preto, či sa v rámci zmien po spustení premávky po Mlynských nivách uvažuje aj s prečíslovaním trolejbusových liniek.

S otázkou sme sa obrátili na Dopravný podnik Bratislava i samotný magistrát hlavného mesta. "O prečíslovaní trolejbusových liniek sa aktuálne neuvažuje. Je to krok, ktorý sa pravidelne rieši, ale v tomto momente nepristúpime k jeho zavádzaniu. Označníky, ktoré na ulici Mlynské nivy boli osadené aj s novým číslovaním trolejbusov, boli osadené predčasne," informovala nás hovorkyňa DPB Ľubica Melcerová. Spomínané nové číslovanie trolejbusových liniek je zachytené na schéme liniek.

Očíslovanie trolejbusových liniek v samostatnom číselnom rade vychádza z histórie, kedy sa najskôr pri zavedení číselného označovania liniek v roku 1944 pre trolejbusy použili čísla z druhej desiatky (električky mali prvú desiatku a autobusy začínali od tretej desiatky). Toto číslovanie liniek vyzdržalo až do roku 1981, kedy po náraste počtu električkových liniek bolo potrebné uvoľniť druhú desiatku pre električky. Vtedy sa trolejbusy očíslovali trojcifernými číslami začínajúcimi číslicou 2.

Dvojstovkové čísla trolejbusových liniek prežili aj zavedenie tzv. oblastného číslovania liniek, ktoré sa od druhej polovice 1990-tych rokov aplikovalo pri autobusových linkách. Ani väčšia reorganizácia trolejbusových liniek v roku 1999 nepriniesla zjednotenie číslovania s autobusmi, hoci sa to pôvodne plánovalo. Prvou výnimkou, kedy bola trolejbusová linka očíslovaná v "autobusovom" rade, bola linka 33 na Dlhé diely, ktorá nahradila rovnomennú autobusovú linku. V roku 2012 k nej pribudla aj úplne nová trolejbusová linka 64. Výnimkou sú aj nočné trolejbusové linky, ktorých označenie tiež vychádza z pôvodne plánovaných nových čísiel denných trolejbusových liniek (44 -> N44, 47 -> N47, 72 -> N72). Zvyšné trolejbusové linky majú v súčasnosti čísla od 201 po 212.

So zmenou číslovania trolejbusov sa opäť uvažovalo pri reorganizácii trolejbusových liniek v roku 2016 a to aj v súvislosti s už skôr zavedeným Integrovaným dopravným systémom v Bratislavskom kraji, v rámci ktorého číslovanie regionálnych autobusových liniek v súčasnosti začína od čísla 215. Aby teda bolo zrejmé, ktoré linky sú mestské a ktoré regionálne, zamýšľalo sa zjednotiť číslovanie trolejbusov s mestskými autobusovými linkami podľa tejto schémy. Podľa vtedajších tiež neoficiálnych informácií s tým nesúhlasil magistrát hlavného mesta, preto sa číslovanie trolejbusov znova nezmenilo.

Okrem tradície teda neexistuje dôvod pre číslovanie trolejbusových liniek v samostatnom rade. Každá zmena však spôsobí nemalý zmätok v orientácii cestujúcich, najmä ak ide o zmenu dlhodobo zaužívaného označenia, preto je potrebné k nej pristupovať citlivo.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Urbanway 2423 #189:
To už by bolo lepšie viesť k NUPPU priamo po Prievozskej t-208.
Reakcia na: Machnac #188:
To zatrolejovanie je naplánované aj z Mliekarenskej po Bajkalskej na Prievozskú, či len z Hraničnej k NUPPU (vtedy by L209 musela chodiť po trase L201)?
Reakcia na: Melange #186:
Z mapky vyplýva aj, že predĺženie 209 z Mliekárenskej k Núppu plánujú výhľadovo zatrolejovať a nie tam len nasadzovať hybridy, čo je fajn, keďže tam budú mocť byť nasadzované štandardné trolejbusy ale keď si zoberieme koľko sa naťahuje projektovanie a realizácia oveľa doležitejšieho zatrolejovania Mlynskej doliny, tak to vyzerá na hudbu ďalekej budúcnosti.
Reakcia na: Melange #186:
To je ten model kedy žiadne prečíslovanie nebude, ale pri zmene linkovania sa trolejbusová linka označí dvojciferným číslom.
Zaujímavé, na obrázku, ktorý sa objavil v článku Denníka N/E a ktorého zdrojom má byť DPB, sú už s novými dvojcifernými číslami uvedené linky 209 (po novom 45), 210 (po novom 40) a zlúčená 203 a 41 (po novom 44): https://e.dennikn.sk/2103025/zoznamte-sa-s-hybridnymi-trolejbusmi-prvy-z-nich-testuje-aj-bratislava/

201 je uvedená ešte ako 201, čo môže znamenať, že prečíslovanie bude na dve fázy.
Reakcia na: S499.1023 #184:
Áno, viď #171. Tvoje útoky nemajú žiaden efekt. 🙂
Reakcia na: Melange #182:
Ty si nikde nejako argumentoval? Daj link!
Mmch., keďže evidentne mieriš na mňa - neútočím na každého okolo seba. Útočím a to s veľkým potešením, na premúdrelých mlamodyjných pseudokonzervatívcov, ktorí si myslia, že absolvovanie toho ťažšieho gymnázia z nich spravilo univerzálnych arbitrov na všetko, od ponožiek v sandáloch až po električky pred divadlom.
Reakcia na: Melange #182:
Argumentovanie ? Tie citovo podfarbené zaujaté stanoviská ignorujúce iný pohľad a racionalitu ?
Reakcia na: S499.1023 #181:
Je rozdiel medzi argumentovaním a púhym sťažovaním sa, resp. útočením na každého okolo seba. Rozdiel, ktorí podaktorí žiaľ ani napriek zrelému veku nie sú schopí rozlíšiť.
Reakcia na: Melange #179:
Je súčasťou kultúry tejto spoločnosti aj sťažovať sa na električky pred divadlom a zastávky na znamenie?
Reakcia na: Melange #177:
A nebudeš o tom písať do blogu na Postoji, fachman? Aby si nám nevytlačil Drahovského z pozície dopravného analytika!
Reakcia na: 810zssk #178:
Robil sa nejaký prieskum na túto tému? Vychádzaš z nejakých dát, či len z odpočutého sťažovania sa pár ľudí v spoločnosti, súčasťou ktorej kultúry je sťažovať sa na všetko? 🙂 Aj na demokraciu, aj na novinárov, aj na umelcov, aj na očkovanie, aj na rúška, aj na cudzincov, aj na počítače a internety, aj na autá, aj na motorky, aj na bicykle, aj na peších, aj na starých, aj na mladých a aj na všetko ostatné. Všetko to zrušíme/zakážeme, lebo na to "ľudia nadávajú"?
Reakcia na: Melange #177:
Hej, preto ľudia na oblastné šotoprečíslovanie nadávali ešte tak 10 rokov po jeho realizácií, lebo si ho strašne obľúbili a radovali sa z logiky čísel na displeji autobusu.
Reakcia na: Viko #176:
Nezískavam, lebo je to hlúpy, nezmyselný argument. 🙂 Avšak prečíslovanie trolejbusov na lepší systém by *nijako* neznížilo ich používanie. Ľudia by si na zmenu za týždeň zvykli. A najmä by si ju obľúbili, lebo by systém dával väčšiu logiku, bol jednoduchší a zapamätateľnejší.
Reakcia na: Melange #173:
Ako prosím ťa z konštatovania "bežný cestujúci sa "systémom" číslovania absolútne nezaoberá a nemá na to dôvod" získavaš výsledok, že cestujúci nemá návyky, nevyžaduje od MHD spoľahlivosť a teda môžeme aj úplne bazálne veci editovať mirnix dirnix?
Reakcia na: birch #163:
Presne tak, staronová linka 208 by už podľa mňa určite mala dostať nové číslo, keďže pôvodná trasa už neplatí snáď aj dva roky, keďže linka bola predčasne zrušená na jeseň 2018 kvôli nedostatku vodičov trolejbusov.
Reakcia na: Melange #173:
nezaobera, mas pravdu... ale je nauceny na zopar svojich liniek a pokial nie je nejaky iny dovod na upravu (zmena linkovania z dovodu zmeny dopytu a pod.) tak akekolvek precislovanie jestvujucej linky len pre naplnenie sotosna Melangeho je pre vsetkych takychto cestujucich zmatocne a kontraproduktivne....
Reakcia na: si #172:
Ale veď predsa "bežný cestujúci sa "systémom" číslovania absolútne nezaoberá a nemá na to dôvod", či nie? 🙂 (viď #164)
Reakcia na: Melange #171:
to nepovazujem za zmysluplne odpovode... ledva sa vo verejnosti trochu zabudlo na zbytocne precislovanie z konca 90tych rokov tak aby nebola cestujuca verejnost trocha v klude, tak takuto saradu zopakujeme zas aby bol niekto (tentokrat Melange) spokojny ? v case ked sa verejna doprava bori s prepadom cestujucich z roznych dovodov (korona, nahubky, nahradna doprava v kv trciaca v zapchach, ....), k tomu prihodime dalsi hrebik do rakvy....
Reakcia na: si #160:
Odpoveď na svoje otázky nájdeš v komentároch #6, #69 a #141.
Reakcia na: Andy #168:
Leda že by sa znovu menili linky, vtedy by to zmysel malo.
Reakcia na: S499.1023 #166:
ja ak dobre ratam tak v +- povodnych historickych trasach (po otvoreni TT trasy cez asmn) ostanu linky 213, 215, 218 a 220, takze tie sa budu uz aspon druhykrat za svoj zivot zbytocne precislovavat ?
Reakcia na: S499.1023 #166:
Presne, ja som vtedy bol za prečíslovanie, a ak sa neprečíslovali vtedy, už by sa nemali prečíslovať nikdy.
Reakcia na: S499.1023 #166:
Nezostali by Ti ešte 203, 204, 205 a 211, tým sa trasa v 2016-tom (ani neskôr) tiež vôbec nemenila?
Reakcia na: birch #163:
Ja hlavne absolútne nechápem, prečo sa trolejbusové linky neprečíslovali pri poslednom veľkom prehadzovaní radiál medzi linkami, to už by sme dnes mali na krku hádem len 201 a 202 so starým číslovaním.
Reakcia na: fanatikmhd #162:
Ako tu už mnohokrát padlo, čísla niektorých liniek sa mali zmeniť pri poslednej reorganizácii. Keďže dopravný podnik radšej starým číslam dal nové trasy (čím úspešne domotal nemálo ľudí), nemá podľa mňa zmysel teraz nabúravať horkoťažko vybudovaný zvyk.
A čo sa dolnohonskej problematiky týka, svojho času som spomínal, že keď už je to treba, nech sa to spromuje štýlom "pomalú 202 nahrádza zrýchlená 72" (veštil som dočasné buspruhy? 😃 ). Áno, aj "otvorili sa Nivy" sa dá použiť ako marketingový argument, ale bude to skôr na zlosť, že chceš osláviť tri roky trvania tým, že definitívne pochováš to, čo sa konečne malo vrátiť do normálu.

TLDR: Keď už sa prepásli lepšie príležitosti, túto si pokojne môžeme nechať ujsť.
Reakcia na: fanatikmhd #162:
Práveže pre šotoušov je oblastné číslovanie (ako sám dokazuješ), bežný cestujúci sa "systémom" číslovania absolútne nezaoberá a nemá na to dôvod.

Inak myslím že tu je konsenzus že nové linky by už mali ísť do abusového radu, takže čísla sa neminú, lebo už žiadne pribúdať nebudú.
Reakcia na: fanatikmhd #162:
To ale predsa vôbec nie je o šotoušoch fotiacich si linky s číslom 2xx, ale o potrebe vyvážiť logiku systému a jeho stabilitu (vrátane stability čísla linky). Šotouši sa to nové číslo 72 naučia hneď, ale "babička z Dolných Honov" bude zmätená.

Malo by platiť pravidlo:
- Keď mením trasu, zvážim zmenu čísla linky
Príležitosť je po ukončení obmedzení na Ml. Nivách je L208, ktorá sa zriaďovala a rušila za poslednú dobu už toľkokrát, že už nikto poriadne nevie či a kam jazdí, takže nové číslo iba pomôže.
L202 je špeciálny prípad, lebo síce dôjde k zmene (vráteniu k Nem. sv. Michala), ale nemá zmysel skombinovať L72 a L201, obe by malo zmysel meniť naraz. Prikláňal by som sa preto k zachovaniu L201.

- Keď nemením trasu, nemením ani číslo linky, pokiaľ na to nie je nejaký mimoriadny dôvod.

Ak ako posledná z 2xx radu zostane linka 201, tak ju zmeňme aj bez zmeny trasy, ale nie kvôli autobus vs. trolejbus, ale kvôli prímestu. Meniť teraz trebárs 211 či 212 len preto, aby to nebola 2xx, je práve šoto-nezmysel.
Reakcia na: samkoh #159:
Ale ten systém mu máme - volá sa to oblastné číslovanie. Problém je, že Bratislava má rozmery asi ako celý MT okres vrátane všetkých obcí, a MHD zachádza všade ( relatívne pár dní dozadu) aj za hranice

A opäť sa pýtam, čo budeme robiť pri rozvoji Tr siete a zavádzaní nových liniek? ďalšie viesť ako autobusové, a mať možno o 10 rokov polovicu takých, a polovicu onakých liniek? O 20 rokov budú jazdiť takmer všetky v autobusovom rade, ale 202 bude 202 lebo to je pseudohistorické číslo?
Ako je možné že to cestujúci prežili pri prvom prečíslovaní Tr liniek z písmen na čísla? A ako je možné že aj pri druhom z dvojmiestnych čísiel na 3miestne? A ako je možné že to prežili všetci bez ujmy na psychickom zdraví aj prednedávnom kedy sa prečíslovali z 2xx desiatkových čísiel (211-220) ?
Treba si priznať že súčasné číslovanie je limitujúce, a neumožňuje ďalší rozvoj. ROvnako linky už dávno nejazdia vo svojích trasách tak ako trebárs 10 rokov dozadu = do kedy budeme udržiavať pseudohistorické čísla (reálne tak 20 ročné....) na Tr linkách? Dokým sa šotoušom bude páčiť fotiť si NB18 s číslom 2xx?
Škoda, že sa nový drážny zákon vzťahuje aj na trolejbusy, lebo pri vlaňajšom prečíslovaní liniek v Nice bolo celkom pekne spravené preblikávanie čísel na vozidlách niekoľko dní pred zmenou. Zároveň by to však neboli Francúzi, keby po skončení obdobia preblikávania viacero vozidiel jazdilo niekoľko dní so starým označením 🙂
Reakcia na: Melange #143:
(sorry ze az po 2 dnoch, ale nejak sa mi nechcelo skor za pc)
tam mi skus vysvetlit aky vyznam ma opat precislovat linku ktora (s vynimkou sucasneho vylukoveho stavu na nivach) jazdi cca 35 rokov tu istu trasu... volakedy v druhej polovici 80tych rokov vznikla trolejbusova linka spajajuca rajsku a cilizsku a dostala cislo 220 (nahradila linku 20, ktora jazdila zo safarikovho namestia na cilizsku a od asmn mala identicku trasu, t.j. lisila sa len v 2 ci 3 zastavkach v centre)
potom v ramci hormadneho precislovania koncom 90tych rokov bola precislovana na 202
a teraz ju zas niekto potrebuje len administrativne zas precislovat ?
aky to ma zmysel ? ze vzdialeny pribuzny z ameriky ktory tu bol na navsteve pred 15timi rokmi, ked sem pride na buduci rok opat, tak zisti ze ta ista linka ma zas nove cislo ?
(a obdobnu sagu by som ti vedel napisat na vacere mestske (trolejbusove) linky)
Reakcia na: Viko #153:
Netvrdím, že MHD MT+vrútky je ideálna, ale vidí sa mi lepšia, než tá v porovnateľne veľkej TT. A možno je môj pohľad ovplyvnený tým, že v TT používam hlavne trasu žst.-kopánka alebo žst- poliklinika, kým v MT trasu AS Vrútky-Prieložtek/ZŠ Jahodníky.
7 by som pridal ku skupine 1x. A systém existuje, napr. súhrnný pravidelný interval(myslím, že 10 v špičke, 15 v sedle) AS Vrútky-Nemocnica. Ale súhlasím, že pre človeka nebývajúceho na hlavnej trase to môže byť problém.
Ja som po 10 dňoch pobytu v Štokholme zistil že číslica 9 na mieste desiatok znamená nočnú linku 😃 Napr. 2, 178, alebo 676 sú denné linky, ale 92, 195 a 696 sú nočné. Ale nemám pocit že by preto zo mňa nejak ubudlo, alebo že by mi toto zistenie zásadne skvalitnilo život. O tom že po autobusovej linke 6 nasleduje električková 7, rôzne lightraily 12, 21, 22, 25, 26, 27, vlaky 40 až 48 (s vynechaním 45-47) a potom znova autobusy 50+ ani nehovorím 😀
Reakcia na: 3pa3ck3 #155:
A o čom je tento článok a rozsiahla diskusia pod ním?
Reakcia na: Valec #154:
Čím viac liniek, tým viac MHD. 😅
Reakcia na: Valec #154:
Keď sa bude zavádzať číslovanie IDS, tak sa vymyslí nový systém a hotovo
Reakcia na: samkoh #150:
Tam existuje nejaký systém? Ako doň zapadá linka 7 (ak ešte existuje)? Najlepšie je, že pre cca 20 liniek sa využívajú čísla v rozsahu 7 až 62, čo byť môže pri vzniku IDS dosť zásadným limitujúcim prvkom.
Reakcia na: samkoh #150:
A tu sa dostávame k jádru pudla - ani krásny úhľadný systém číslovania nevyrieši problémy so samotnou sieťou liniek. (Nielen) moja skúsenosť je, že v tom dvojmestí je jedna neprehľadná, chaotická a veľmi chabo využiteľná MHD. Miesto uprataných čísel by tam orientácii cestujúcich omnoho viac pomohla optimalizácia liniek, spojov a zavedenie rozumnej obsluhy dopravných uzlov a verejných inštitúcií.
Reakcia na: Melange #146:
Vždy som sa vo Viedni dostal z miesta A na miesto B. V čom teda spočíva môj kľúčový problém?
Reakcia na: S499.1023 #148:
Ty vieš aj niečo iné ako osobné útoky? 🙂
Mne pripadá ako dobrý systém číslovania Martinská MHD, i keď tam majú takmer všetky linky spoločnú oblasť južnej konečnej- SAD/Ľadoveň.
1x- vrútky centrum
2x Vrútky okrajové časti+okolie vrútok
3x záturčie
4x stráne
5x sever+tomčany
6x majú len jednu a to 62 bystrička-okruh okolo centra-pre tých, čo to tam nepoznajú, v centre MT je MHD vedená dvomi opačnosmernými jednosmerkami vzdialenými od seba cca. 7 minút podľa miesta s prejazdmi len na severnom a južnom konci a vzhľadom na neexistenciu prestupného uzlu na severnom konci jednosmeriek 62 zabezpečuje prestupy z jednej jednosmerky do druhej.
Reakcia na: Urbanway 2423 #147:
On je SOCIOLÓG, on vie všetko (alebo si to aspoň myslí).
Reakcia na: Melange #146:
Počuj, nebudeš ty príbuzný Donalda Trumpa? Však ty tiež rozumieš úplne všetkému. Let's make Wilson city great again!
Reakcia na: Melange #146:
A ty vieš, aký je ten princíp? Ak áno, mohol by si nám ho povedať, lebo princíp číslovania električiek poznám (sám by som ale na neho neprišiel), ale metra nie.
Reakcia na: Ike #144:
Obávam sa, že ak nerozumieš princípu číslovania liniek metra vo Viedni, tak problém - a asi dosť kľúčový - bude niekde inde ako v číslovaní liniek metra vo Viedni. 🙂
Reakcia na: Melange #143:
"Jednoznačne súhlasím, že ak je v číslovaní liniek nejaký systém, má to výrazne pozitívny vplyv na orientáciu sa návštevníka v tom systéme"
Len taká drobnosť. Ak si zadefinujem 1-20 električky, 21-199 autobusy, 200-214 trolejbusy, 215 - regio, tak som spravil systém v číslovaní, založení na rozdielnosti trakcií+regio. "Systémy, ktoré obsahujú zbytočné výnimky a odchýlky, sú pre používateľov ťažšie, chaotickejšie a frustrujúcejšie." Ak prečíslujem hociktorý trolejbus do autobusového radu, spravil som výnimku/odchýlku od systému.
3XX a 4XX rad je voľný a teda môžme regio busy 2XX (aj keby tam už trolejbusy neboli) považovať za nesystemový prvok , keďže ich môžme mylne zaradiť ako MHD 21-299 a regio 5XX-9XX, aj keď my vieme prečo je tomu tak. Čiže záleží od uhla pohľadu. Ale ako písali aj ostatní, toto nikto nerieši pri cestovaní.
Reakcia na: Melange #143:
Nerozumiem princípu číslovania liniek metra vo Viedni. Ale nevadí, ani raz som sa v nej nestratil. Keď som bol v Budapešti, zase tam jazdila električková linka 4-6. Nerozumel som prečo, ale pozrel som si mapu a keďže spájala centrum s mojim ubytkom, jazdil som ňou. Keby sa linka volala Ň, tak by som ňou cestoval rovnako.
Reakcia na: si #142:
"dobre, takze uznavas ze navstevnikovi (nahodnemu, nie pravidelnemu) to je jedno..."
Nie, napísal som presný opak. Aj náhodný návštevník, ak sa zdrží v BA povedzme pár dní a nie len pár hodín, sa v systéme lepšie zorientuje, ak tento systém nebude mať všelijaké výnimky a odchýlky.

"a skus mi vysvetlit ake pozitivum ma mat z toho ci uz pravidelny navstevnik alebo obyvatel, ktory vie ze linka 39 z jeho pohladu odjakziva premava z astronomickej k cintorinu slavicie udolie, ale zrazu jedneho dna ta linka bude mat cislo nejake ine (ale trasa ta ista)"
O linke 39 som nič nepísal, ja sa vyjadrujem o prečíslovaní trolejbusových liniek radu 2XX na dvojciferné čísla v zmysle návrhu z roku 2016.

"v pripade ze chces nasadzat nejaky cislovaci system, to mozes robit v case ked sa meni linkovanie a len na linky na ktorych sa to linkovanie nejak zasadnejsie meni, inac to pre vsetky skupiny cestujucich zakaznikov ma len negativny efekt...."
Krátkodobo každá zmena vedie k čiastočnému diskomfortu, lebo si treba zvyknúť na niečo nové, no ak tá zmena vedie k lepšej organizácii, lepšiemu systému - čo je v tomto prípade splnené -, tak dlhodobo má takáto zmena len pozitívny efekt.

V zásade čím skôr sa to urobí, tým lepšie. A myslím, že toto prečíslovanie je len otázka času a nezmyselne sa to odkladá na neskôr, na škodu všetkých.
Reakcia na: Melange #141:
dobre, takze uznavas ze navstevnikovi (nahodnemu, nie pravidelnemu) to je jedno...
a skus mi vysvetlit ake pozitivum ma mat z toho ci uz pravidelny navstevnik alebo obyvatel, ktory vie ze linka 39 z jeho pohladu odjakziva premava z astronomickej k cintorinu slavicie udolie, ale zrazu jedneho dna ta linka bude mat cislo nejake ine (ale trasa ta ista)
ako prepac, ale taketo sme tu mali pred 20timi rokmi ze sa precislovalo aby sa precislovalo a naozaj to nepovazujem za uzitocne....
v pripade ze chces nasadzat nejaky cislovaci system, to mozes robit v case ked sa meni linkovanie a len na linky na ktorych sa to linkovanie nejak zasadnejsie meni, inac to pre vsetky skupiny cestujucich zakaznikov ma len negativny efekt....
Reakcia na: 3pa3ck3 #132:
Jednoznačne súhlasím, že ak je v číslovaní liniek nejaký systém, má to výrazne pozitívny vplyv na orientáciu sa návštevníka v tom systéme. Pár svetových miest som už pochodil a takmer vždy využívam verejnú dopravu. Dobre nastavené systémy mi výrazne uľahčujú používanie verejnej dopravy a systémy chaotické používanie sťažujú.

Pokiaľ existuje nejaký systém, napríklad v číslovaní liniek, tak všetko, čo z tohto systému nejako vybočuje, vyvoláva dojem mimoriadnosti, nepatričnosti. Neinformovaný človek je zaskočený a môže mať obavu, či linka so "špeciálnym" číslom neslúži na nejaké zvláštne účely, trebárs školský/služobný spoj, resp. alternatívne vedenie linky. Taká linka 210 sa môže na prvý pohľad javiť ako doplnková k 21. (Trebárs v Ľubľane majú okrem jedno- a dvojciferných liniek ešte doplnkové linky s alternatívnymi trasami, ktoré majú ešte aj písmeno, teda existuje napríklad linka 20, ale aj 20Z.)

Nie, bežný návštevník naozaj neštuduje číslovanie liniek a ani v nich vedome nehľadá systém. Ľudský mozog totiž hľadá systém a súvislosti úplne nevedome, t.j. nezávisle od vôle človeka. Dobre nastavené systémy preukázateľne uľahčujú ich používanie pre bežných užívateľov. Systémy, ktoré obsahujú zbytočné výnimky a odchýlky, sú pre používateľov ťažšie, chaotickejšie a frustrujúcejšie.
Reakcia na: 3pa3ck3 #132:
Pohľad Pražáka? A aký systém je v Prahe napríklad v rámci vnutromestských liniek?
Reakcia na: Ma178rek #127:
Okrem iného, nad Cubiconom je už celkom pestrá bytová zástavba a rrozrastá sa aj pozdĺž ulice Staré grunty, ktorá doteraz ani nie je osvetlená (o chodníku ani nevravím).
Reakcia na: S499.1023 #137:
To, že komunisti ich s takým účelom stavali neznamená, že to stále platí 😁
Reakcia na: 3pa3ck3 #131:
Aha. A činíš zadosť účelu Manželákov? Lebo potom by som chápal, prečo Ti netreba nočák - manželka/decko nepustí 😃 .
Reakcia na: Viko #134:
Linku 666 mimochodom v IDS BK máme 😈
Reakcia na: 3pa3ck3 #132:
To chcem vidieť toho návštevníka mesta čo sa zaoberá systémom číslovania liniek.
Reakcia na: 3pa3ck3 #132:
Keď prídem do cudzieho mesta, pozriem si, že z bodu A do bodu B mi ide spoj na linke xy o nejakom čase a odveziem sa s ňou, aj keby jej číslo bolo 666 na preškrtnutom obláčiku. Logika číslovacích systémov ma nemá prečo trápiť.
Reakcia na: 3pa3ck3 #132:
No neviem, ja beriem čísla liniek ako fakt a nehľadám za nimi žiadnu logiku.
Reakcia na: 810zssk #130:
Mne skôr pohľad Pražáka hovorí to, že návštevník mesta očakáva systém v MHD a nie nejaké historicky dané čísla, ktoré v systéme robia akurát chaos
Reakcia na: S499.1023 #129:
Moja bratislavská adresa je na Mlynoch - konkrétne Manželáky 😉
Reakcia na: Mm.Mm #128:
V Bratislave sme už jedno veľké zbytočné prečíslovanie v mene šotosystému mali okolo r. 2000 a ľudia sa z toho spamätávali asi 10 rokov. Buďme radi že sa ma to konečne zabudlo. Kto potrebuje, môže si tu z imhd vytlačiť schému prečíslovaných tbusov, nalepiť na stenu a tešiť sa zo "systému".
Reakcia na: Solider #126:
By ma zaujímalo, kde Tripatrik býva a čo by povedal, keby mu vzdialili nočák o 10 minút pešej chodze od domu...
Není nejmenší důvod, proč by měly trolejbusy mít číslo z řady pro příměstské linky. Ještě k tomu, když 33 a 64 mají pořád svoje původní čísla, takže je v tom bordel. Měli je přečíslovat už dávno. V Praze jednu dobu měnili čísla linek snad každý rok a psychickou újmu to na nikom nezanechalo.
Reakcia na: Solider #126:
Mlyny generujú veľký dopyt..
Tiež nesúhlasím s názorom že nie je dôležitá ..
Reakcia na: 3pa3ck3 #114:
Na Mlyny nie je doležitá nočná obsluha? Čože?
Reakcia na: Ike #65:
Ja by som určite tiež nastúpil do Solarisu, ale len zo zvedavosti, ako pôjde ďalej po koľajach. 😁
Reakcia na: 3pa3ck3 #121:
Neviem čo sú tam za budovy, ale sídlila tam dáka firma a dosť často sa vynárali v tých končinách divné tvory.. niečo ako na Fafrunách
Reakcia na: 3pa3ck3 #120:
To odbočenie je pohode celkom... šírka je dostatočná a zase ide o nočný čas kedy tadiaľ skoro nič nejde, takže to by som sa nebál
Reakcia na: 3pa3ck3 #113:
Ale N31 a N33 chodia plné. Ak ich na "mestskom úseku" nahradíš jednou linkou tak to cez víkendy nepoberieš (teda teraz asi hej, ale keď ľuďom prestane hrabať s Covidom tak nie).
Reakcia na: Urbanway 2423 #119:
Panoráma je ešte pred najstrmší stúpaním, plus na tom mieste medzi dvoma zákrutami by to asi nebolo najšťastnejšie umiestenie.

Inak Grunty sú vlastne pre koho určená zastávka? Pre pracovníkov tej budovy UK?
Reakcia na: Ma178rek #116:
Ja sa bojím tohto pravého odbočenia:
https://maps.app.goo.gl/km9WGy2HFamCbaxn9

Dá sa ísť aj naokolo, po trase 139 cez Jurigovo námestie (odbočenia vyzerajú priechodnejšie) , ale tam zase natrafíme na cestu, ktorá nie je vôbec vhodná pre autobusy
Reakcia na: Ma178rek #118:
Nepomohlo by nezastavovanie na Gruntoch/Panoráme (aby nezastavoval v kopci), s tým, že by sa zriadila zastávka niekde tu: https://www.google.com/maps/@48.1503099,17.0664465,3a,75y,216.97h,72.38t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGvE6gu7Wry3rY8cGEL0-2Q!2e0!7i13312!8i6656 ?
Reakcia na: Urbanway 2423 #117:
Netuším.. akože myslím že by to malo vyjsť všetko ale aj kinderká sa semtam natrápili v tom kopci..
Reakcia na: Ma178rek #116:
A nové Otakary/Solarisy, resp. CapaCity by hore vyšli?
Reakcia na: Urbanway 2423 #115:
Prejsť prešiel, je tam široká cesta, len to stúpanie okolo zastávky panoráma je dosť na 18m bus... teda minimálne pre Sory
Reakcia na: 3pa3ck3 #114:
Na Mlyny ale nechodia dvaja osamelí cestujúci za noc, ktorí by si tých 10 minút došli, tam chodí množstvo študákov a po A ich asi nenapcháš do 10m busu na N29 (posilnenie až na Devín je nereálne, lebo by sa arumentovalo tým istým, ako pri N91 -> vyššími nákladmi zbytočne) a po B načo zbytočne komplikovať cestu množstvu cestujúcich bez skutočného dôvodu?

Inak možno by stálo za zváženie, že N31 by od Lafranconi išla na Bot. záhradu, potom by odbočila doprava na ul. Líščie údolie, potom znovu doprava a po trase L139 na CSÚ, kde by končila. Prešiel by tu v tomto smere 18-metrový bus? Naspäť by som jej asi nechal súčasnú trasu (počet cestujúcich do centra je menší + ak by išiel aj naspäť rovnakou trasou, tak by sa asi musel točiť až na Segnerovej).
Reakcia na: Petto #107:
Ono nočná obsluha Mlynov zase nie je až taká dôležitá - od ZOO je to 10 minút pešo - čiže N29 by to mohla prevziať, ak by sa N31 zrušila (z Riviéry je to pre väčšinu študentov ďalej plus v noci je táto cesta nepoužiteľná pre chýbajúci chodník a osvetlenie).

Ak by sme ale nejakú linku na CSÚ chceli zachovať, tak narozdiel od N33 by bol problém ju otočiť v prestupnom bode - jedine ak by jazdila N39 po trase 139, ale neviem, či tam prejde niečo väčšie ako 10,5 m
Reakcia na: MatejBA #110:
Pokoj, ja som len zamýšľal nad lepším využitím N31 a keďže Fanatik tu predostrel možnosť skrátenia N33, tak som pohral aj s tým (napríklad bod 3 by bol riešiteľný presmerovaním N31 po prvom okruhu).
Reakcia na: fanatikmhd #106:
A ked bude jazdit iba DD - Molecova, bude jazdit kazdych 15/30 minut namiesto 30/60? Alebo si sa len "dobre" vyspal a vymyslas?
Reakcia na: 3pa3ck3 #104:
"Sloboda jedneho konci tam, kde zacina sloboda druheho". Preco by pravo niekoho kafrat do kazdeho projektu rovnakou sablonou malo obmedzit prava niekoho ineho na slusne dopravne ekologicke spojenie?
Reakcia na: 3pa3ck3 #100:
a fanatikmhd #97: Vam chlapci nacisto sibe? Povinny prestup bez dovodu z DD na nocnych spojoch?

1.) DD nie su okrajova cast Bratislavy ale vacsie sidlisko, ktora ma realny dopyt aj v nocnych spojoch
2.) Narozdiel od Jaroviec to autobus vie vyjazdit do polhodiny
3.) Obsluhuje Hl. St. - Racko - Kriznu - s dochadzkou ASMN - Novy Most - DD (dokonca mam pocit, ze v centre sa jedna o dost vyuzivany spoj)
4.) Prestupny system na nocakoch mame. Na stanici. Ci chcete obaja, aby niekto z DD do Jaroviec prestupoval 4x? Alebo do hociktorej casti BA 3x? (pre N91 je realny dovod, preco nejazdi na Hl. St., nie soto dovod)
5.) Horkotazko sa zrusi X33/133 bez toho aby ludia z KV nebrbali. A vy chcete rovnako "hlupy" system aj v noci bez nocnych elektriciek? Kebyze jazdia nocne elektricky tak by to za zvazenie stalo. Ale urcite nie do N34, ktora ma na starosti obsluhu Dubravky a Karlovky (ci chcete aby bola vacsia sanca, ze sa ludia nevopchaju do nocaku?)
6.) A preco potom len N33? Preco nie aj ine spoje? Preco netahame vsetko zo zapadu len po Patronku a od Patronky netahame jednu linku? Alebo rovnako po Trnavske myto/Racianske myto ci ASMN/Novy Most?
Reakcia na: Urbanway 2423 #108:
nejaku N33 co by robila vytah na DD a nutila ludi prestupovat by som videl ako uzitocnu leda zeby nocnu dopravu (navoz z mesta na molecovu) riesili elektricky....
Reakcia na: fanatikmhd #106:
No, ja by som osobne radšej videl N61 na Námestí SNP, ako pod Mostom SNP.

Čo sa N31, N33 a N34 týka, tak by som osobne nemenil, pretože N31 som vždy vnímal, ako expresný spoj pre študentov do CSÚ, ktorý okrem iného aj zabezpečuje prestávky vodičom N21. N34, ako čo najrýchlejšie spojenie z centra do KV a Dúbravky, bez zbytočnej okľuky a N33 som vnímal, ako okružnú linku zabezpečujúcu aj tangenciálne spojenia v centre.

EDIT: Ešte som zabudol, že z mojich skúseností býva N34 dosť plná a s ľudmi na DD (čo by prestupovali na Riviére) by sa to ešte zhoršilo.
Reakcia na: 3pa3ck3 #100:
No isto - studakom dame priamy spoj ale Karlovka nech si presada na tak kratkom useku. Ako by nestacilo pocas dna.
Reakcia na: Petto #98:
Zase sa netvárme na L33 sa vezú ľudia pre obzeranie si nočných nív. To zvládajú aj iné nočáky. 99% ide z centra (a je im jedno či sa musia dotrepať pod most, alebo na zochovu...) na dlháče. Nevidím problém viesť N33 ako dennú 33, N34 tak ako je, a N31 obkľukou cez ASMN (Kde aj má skrz študákov význam). Samo o sebe tá okľuka ala T210 nedáva príliš zmysel, nakoľko všetky jej zastávky od stanice obsluhujú jednotlivé linky :
NFL, Karpatská - N74
Račko - N74+N55
Krížna - N53
Karadžičova - N70 a N72
Šoltésovej (asi jediná by ti ostala bez obsluhy.....)
ASMN - N61

A potom ostáva od nív po most SNP prázdna diera. A tá by bola s kľudom riešiteľná N61 ktorá z hodžka by pokračovala cez Zochovu, A most SNP, odkiaľ by túto plejádu obslúžila až po ASMN kde sa napojí na svoju trasu.
Takže, reálne by si N33 previedol na Tbus a s krátkou trasou (stačil by možno aj DeGeš z nejakej 210?), N34 máš v trase, N31 bez zmeny, a krásne ušetrené kilometre, a mimo pár krátkych úsekov ti ostavá aj číslovanie.


Ale btw, docela sa to tu zvrtáva off-topic, takže navrhujem, ak tak prejsť do všeobecnej diskusie.
Reakcia na: 3pa3ck3 #104:
Nie, ale tiež nemôžu byť prieťahy nekonečné - Nemôžu sa vystriedať 3 vlády, 4 primátori, a stále beží schvaľovanie a administratíva.
Je to totožné s tým ako fungujú úrady. Daj im 31 dní na odpoveď, a odpovedajú zásadne v 29-31 deň. Daj im 15 dní, a zrazu to zvládajú za 15. Skráť to poplatkom na 5 dní, a máš to za 5 dní. Máš podklady? vyhoď VO, a do mesiaca musia uchádzači vedieť či to berú alebo nie. Nie rok....
Reakcia na: Valec #103:
Má byť rýchlosť procesu nadradená právu na spravodlivosť procesu?
Reakcia na: martinah #102:
Ale dôležitá je aj táto veta:
"Ak začneme dnes obstarávať a bude to trvať ideálne 12 mesiacov, sme na prelome septembra a októbra 2021."

A tu je problém. Jedno obstarávanie nemôže trvať tak dlho, že tomu tak je vychádza len z toho, že zákon o VO je zlý a umožňuje nekonečné prieťahy uchádzačov.
Reakcia na: Technopol #101:
nechcem ta demoralizovat, ale uz aj minister dopravy otvorene hovori, ze sa stavba zrejme nestihne a financie budu presunute na iny projekt

https://www.yimba.sk/clanky/andrej-dolezal-mam-obavy-ci-sa-stihne-projekt-petrzalskej-elektricky
Snažiť sa previazať označenie nočnej linky na nejakú dennú za každú cenu je zbytočné. Kedykoľvek môže prísť zmena, ktorá ktorá tú previazanosť rozbije. Tak ako dopadla N34, pravdepodobne dopadne aj N95 po dostavbe električky a zrušení L95. A aj taká N80 po nútenom prehodení trasy s N95 v Petržalke, má s L80 či už kilometricky alebo zastávkovo menej spoločnú trasu ako napr. s L84 alebo 68/96 ak by sme brali len Petržalskú časť trate, ale určite ju nebudeme kvôli tomu chcieť prečíslovať.
Reakcia na: Petto #98:
N31 pre internáty rozhodne potrebná je (teda teraz asi nie, ale v mimokoronovom čase určite). Len ako pozerám do mapy, tak mi nenapadá nejaká efektívna trasa, aby nedošlo k súbehu s inou linkou. Jedine, ak by šla po trase dnešnej N47 a cez ulicu Pri habánskom mlyne by zišla do Mlynskej doliny. Alebo ako tu padol návrh, obsluhu DD riešiť prípojom na Riviére a v tom prípade by N31 mohla prevziať mestský úsek N33.

Ale vzhľadom na to, že väčšina cestujúcich tejto linky aj tak cestuje z centra na konečnú, tak asi nemá hlbší zmysel toto riešiť.
Reakcia na: fanatikmhd #97:
Vies o tom, ze N33 ma v meste dost odlisnu trasu od N34?
Reakcia na: fanatikmhd #97:
Ak sa tu nieco taha jak sopel su N31 a N34 ktore idu spolu HS- Lafranconi. N33 ide cez Nivy tj subeh takmer nulovy s N31,N34.
Reakcia na: frenky #96:
Centrum (stanica) - Dúbravka. To že nešla expresne cez cez územie ničoho (Taký Bratislavský Východ...nič tam nie je) ale obehla to dole aby sa nemusela zavádzať linka obsluhúca Kútiky (už dosť to čo nechápem prečo nepremáva iba nočný trolejbus N33 - z Dlháčov na Molecku kde vyčká na N34 a hotovo ale ťahajú sa jak sople dvaja za sebou od stanice). Takže hej, 34 so zachádzkou. Historicky Dúbravka-Centrum boli alternatívy 83 a 34. dnes 84, ale to je defacto 83. takže, s 83 by to psoločné nemalo ani nič, zato s 34 to v princípe mimo zachádzku cez Kútiky (a tým pádom nábrežie) má spoločné takmer celú trasu, akurát sa nevrtí na Trnavskom ale na stanici ako všetky nočáky.
Reakcia na: fanatikmhd #90:
Cim N34 kopirovala dennu 34? Tymi 6 spolocnymi zastavkami?
Reakcia na: Jadran #94:
To je jedna vec, druhá je že ide o expresáka. Nočák je regulérny spoj, takže viac kopíruje E3 než A59.
Reakcia na: Melange #92:
A tam nenastáva problém, že občan bude zmätený, či to ide do Petržalky alebo do Rače?
Príde k prečíslovaniu trolejbusových liniek?
Nie, nepríde.
Koniec diskusie. 😃
Reakcia na: fanatikmhd #90:
N55 má rovnakú konečnú ako 59, takže N59.
Reakcia na: fanatikmhd #90:
Tá N4 pobavila. 😃
Len trocha upravím nižšie informácie o neexistencii N4 🙂 A ako vidno v prvom vozni na zadnom sedadle vľavo, viezla cestujúcich 🙂


Btw, k nočákom N55 či N34 - keďže hromadne vieme že nočáky razia z hlavnej stanice, analogicky N55 viem že kopíruje nejakú 5x linku - a tie jazdia na konci mesta v Rači = ide do Rače. Aj keď, priznávam že konkrétne u tejto linky by sa číslo N3 uživilo hodne lepšie, rovnako tak výprava tejto linky električkami. Ale to už je na inú debatu.
U N34 je to zase archaické - kopírovala dennú 34, akurát tá medzičasom zanikla. Dnes by to bola N83, akurát u nej by nebolo jasné či ide do Petržalky alebo do Dúbravky, keďže hlst je v polovici cesty. Takže N34 akosi ostáva stále v platnosti, a jej zmena neprináša žiadne zlepšenie (u N55-N3 by sa dalo polemizovať)
Reakcia na: Melange #88:
Ja v tom, že by mali čísla N3 a N4 aj autobusy, ktoré neobsluhujú priamo centrum (rozumej Nám. SNP) problém nevidím, pretože koniec-koncov Kollárovo nám, Hodžovo nám. a Zochova sú kraj centra (a nastupujú tam práve ľudia idúci z centra) a keď z diaľky (napr. zozadu) uvidíš N3 alebo N4, tak Ti skôr dôjde, že N3 ide do Rače a N4 do Dúbravky (uznávam, že pri L4 by mi ale skôr napadli Zlaté piesky), ako keď uvidíš "neznáme" N34 a N55 (obzvlášť, keď ich niekto nepoznal, električky pozná určite viac ľudí).

Na druhej strane by to asi nikomu výrazne nepomohlo, pretože si myslím, že v nočákoch jazdia najmä pravidelní cestujúci (či už idúci do práce alebo zo zábavy), ktorí svoje spoje poznajú a toto by ich mohlo skôr pomýliť, ako im pomôcť.
Reakcia na: Urbanway 2423 #82:
Nie, nepochopil si, čo som písal. Ak niekedy budú zavedené nočné električky do Rače a do Dúbravky, potom áno, nech majú označenia N3 a N4. Súčasným nočným autobusom by som nedával rovnaké čísla ako električkám, lebo de facto vôbec neobsluhujú centrum. N55 by sa mohla volať N59 a N34 by som asi nechal tak.
Reakcia na: Salomon #84:
Mohol by si aspoň na niečo z toho dať odkaz?
Reakcia na: Valec #85:
Kde berieš info, že porovnávam, nič som neporovnával. To si si len ty tak vysvetlil. To je úlet.
Reakcia na: Salomon #80:
Porovnávať označenie liniek určené pre verejnosť s interným označením vozidiel je riadny úlet.
Reakcia na: S499.1023 #83:
Od samotného MVG Museum, nepravidelne mu vychádzajú články, či už o aktuálnych vozidlách alebo historických vozidiel a venuje sa aj samotnej problematike dopravy. Článok je starý rok a pol. Potom čerpám z overeného zdroja určeného pre električkovú dopravu ale venujú sa aj aktuálnym veciam. Naozaj, zvažujú o návrat trolejbusovej dopravy len to je na dlhé lakte, tak skoro to nebude. Potom od kamaráta ktorý tam žije a od novín süddeutsche zeitung, občas sa venuje doprave.
Reakcia na: Salomon #80:
Odkiaľ, prosím, čerpáš informácie o uvažovanom návrate trolejbusov do Mníchova?
Reakcia na: Melange #81:
N3 ani N4 naozaj nikdy neexistovali, ale rozumiem, že Ti ide o to aby N55 bola N3 a N34 napr. N4. (aj keď by to boli autobusové nočáky) Za toto som aj ja, pretože mi to príde oveľa logickejšie.
Reakcia na: Urbanway 2423 #79:
OK, tak som si to asi pomýlil so Silvestrom alebo s čím, každopádne pointa príspevku bola jasná.
Reakcia na: Urbanway 2423 #68:
Áno, chápem a rozumiem ti čo mi chceš povedať a vedz, že neporovnávam, ja som argumentoval, že zapodievať sa treba podstatnými vecami. A apropo, aj linka X72 N. Sv.Michala zasahuje do kolónky hodín. Neviem, som asi jediný čo si to všíma respektíve všimol. Tých liniek musí byť oniečo viac, myslím tým tie čo majú cieľ, dlhý názov. Zatiaľ, nikto tu neuviedol pádny dôvod prečo by sa mali trolejbusové linky prečíslovať. To, že chcete, chce DPB prečíslovať linky lebo chce, doplniť číselnú radu v autobusových liniek ešte neznamená, že je to pádny dôvod. Ešte raz, je to o zvyku ale načo to meniť? Tak ako nevidím systém v nových evidenčných číslach lebo rada 4xxx až 59xx sú voľné a potom ide trolejbusová a električková rada. Možno, tie voľne budú určené pre súkromných dopravcov niečo na spôsob v Mníchove. Ale aj v Mníchove to majú striktne dané a súkromný dopravca sa nemieša medzi čísla dopravného podniku. Majú určené iné čísla. Rada 1xxx-19xx je určená pre možný návrat trolejbusovej dopravy lebo mesto Mníchov stále uvažuje o návrat tejto dopravy. 2xxx-29xx sú električky.
3xxx-39xx je voľná. Možno ich budú mať menšie vozidlá 8-11m
4xxx-49xx je pre sólo 12m autobusy. 5xxx-59xx kĺbové ale vleky dostali 59xx. Metro, 6xxx-79xxx. Ostatné sú určené pre súkromných dopravcov, ponovom. Už som sa s tým stretol.
Ja, vítam zmeny ale ak majú zmysel a systém. Určite sú aj ďalšie mestá ktoré majú v tom poriadok a systém. Tu však nie! Ja by som uvítal aj to, že NAD nebude označovaná písmenom X ale danou linkou lebo písmeno X je pre mňa a vždy bude, Exspres. To len tak na okraj. To neznamená, že chcem aby sa to teraz urobilo, nie, len poukazujem na fakt a systémovosť a nechcem v nikom vyvolať búrlivé reakcie ale dúfam, že aspoň niekto vie čo tým myslím.😉
Reakcia na: Valec #78:
A aj vtedy to boli N5, N8 a N10 (N3 a N4 nikdy počas bielej noci nejazdili). https://imhd.sk/ba/doc/sk/15819/Posilnenie-MHD-po%C4%8Das-Bielej-noci
Reakcia na: Melange #75:
Počas bielej noci mali Nkové čísla električky len raz, a to v roku 2016, kedy jazdili ako na Silvestra. Ďalšie tri ročníky jazdili s dennými číslami.
Reakcia na: 810zssk #73:
Pozor, on nepíše o tom, že by niekto v noci riešil, prečo je N72 práve N72, ale že je ľahšie pochopiteľné pre neznámeho, že nočná linka N72 je variantou dennej 72 a nie dennej 202.
Reakcia na: Ma178rek #74:
Striedanie čísiel na BUSE ti vyhláška nedovoľuje. 😉
Reakcia na: Andrej #72:
V prípade električiek vidím opodstatnenie používať inú sadu čísiel ako v prípade cestných vozidiel, aj keďže majú výrazne iné trasy najmä v centre, preto aj majú nočáky obsluhujúce Dúbravku a Raču iné čísla ako električky. Apropo, keď napríklad počas Bielej noci premávajú nočné električky, tak sa používajú označenia N3, N4 atď. Čiže áno, keby sa zaviedli nočné električky, určite by mali mať takéto označenia.
Ak by sa malo prečíslovať, určite by som polroka/rok nechal terčíky s oboma čislami a na BUSE by som nechával v 3s intervaloch striedanie čísel ...
Reakcia na: Melange #69:
Dovolím si tvrdiť že množina cestujúcich ktorí o polnoci riešia prečo má trolejbus na Dolné Hony práve číslo N72 je rádovo nižšia ako množina cestujúcich ktorí vedia že im domov jazdia 201 a 202 (prípadne aj N72).
Reakcia na: Melange #69:
A co taky clovek, ktory cez den musi pouzit L4 a v noci N34? L34 uz pomaly 10 rokov neexistuje. Co tak precislovat L3 alebo L7 na L55, aby sme mali zjednotenie dennych liniek s nocnymi?
Reakcia na: si #70:
"chaos vytvara zbytocne precislovanie"
Áno, ale toto nie je zbytočné. 🙂
Reakcia na: Melange #69:
chaos vytvara zbytocne precislovanie...
trolejbusy sa mali precislovat ked sa robila rosada s 207, 208 a 212, tieto tri linky mohli v tom case dostat "nove" oznacenie....
ale precislovavat len preto aby sa precislovalo, je cisty nezmysel (a okrem zbytocnych nakladov (musis menit cestaky, terciky na zastavkach a pod.) ti to prinesie len nasratych zakaznikov, taketo veci si ziaden normalny podnik len tak z rozkose nedovoli....
Pár ľudí tu na mňa reagovalo, že aký prínos by malo prečíslovanie trolejbusových liniek z trojciferných na dvojciferné čísla. Stručne zhrnuté:
- zavŕšenie zavedeného systému číslovania IDS BK (1 - 199 vnútromestské linky, od 200 vyššie regionálne linky)
- zjednotenie denných liniek s nočnými (porov. N44, N47, N72)
- zjednotenie riadnych liniek s mimoriadnymi/výlukovými (porov. X71, X72)
- stieranie nezmyselného (a už aj tak nedodržiavaného) rozlišovania medzi autobusovými a trolejbusovými linkami (už dnes bežne jazdia autobusy na "trolejbusových" linkách, napr. L205)
- kratšie čísla sú ľahšie zapamätateľné

Inými slovami, cestujúci, ktorý býva napríklad na Dolných Honoch, v súčasnosti vie, že domov mu idú linky 201 a 202. Avšak v noci mu domov ide N72 a v prípade rôznych výluk aj napr. X71. Akú to má logiku? Žiadnu. Zato keby registroval, že domov mu chodia linky 71 a 72, tak je mu hneď jasné, že ak náhodou potrebuje ísť domov v noci, má hľadať N-kovú 71 alebo 72. Taktiež, ak náhodou nastane nejaká výluka, automaticky zareaguje na X-kovú 71 alebo 72.

Podľa súčasného systému by mu v noci mala chodiť N201 alebo N202, v prípade výluk X201 alebo X202. Tak to však nie je. Práve kvôli výnimkám v systéme. Výnimky sú fajn, ak majú svoje opodstatnenie. Ale dvestovkové číslovanie (niektorých) trolejbusov žiadne opodstatnenie nemá, preto ide o výnimku, ktorá vytvára zbytočný chaos.
Reakcia na: Salomon #60:
Skutočne ten cieľ by sa mal skrátiť na "ŽST Podun. Biskupice," ("Podunaj." by sa tam asi už nezmestilo) toto je ale tuším jediný taký cieľ, takže to nie je nejaký rozsiahly problém, ktorým by sa bolo potrebné nejak dlho zapodievať, takže by som to s prečíslovaním trolejbusov neporovnával.
Reakcia na: Ike #65:
Toto boli práveže uvedomelí cestujúci, ktorí pochopili, že nie je dôvod, aby autobus idúci po električkovej trati nemohol ísť priamo s električkovým číslom bez X 😉
Reakcia na: martinah #44:
Bezny smrtelnik si ani nevsimne ci to co mu prislo ma alebo nema palice, najma teraz ked trolejbusy su v prevaznej miere SORky. To co popisujes je prave pohlad nadsenca, ktory taketo blbost riesi.
Reakcia na: si #64:
Áno, táto legenda sa traduje. Ja som zažil niečo podobné, čo ma presvedčilo, že cestujúci trakciu neriešia. Takže príhoda na piatoček:

Robilo sa testovanie informačného systému pre električkové linky, ktoré vyžadovalo jazdu v teréne. Keďže električka je neobratná tak sa zvolil ako médium Solaris 8,6 m (charakter testu to umožňoval). Išlo o úsek električkovej trate pojazdný autobusom. Navolila sa testovaná električková linka v podobe služby, pričom autobus si počkal skutočnú električku s rovnakou službou, aby obslúžila zastávky a hneď sa zaradil za ňu (cieľom bolo minimalizovať počet cestujúcich čakajúcich na testovanú linku). Palubný počítač umožňuje prekrytie cieľa služby ľubovoľným cieľom, na čo sa pri jednej jazde viacnásobného testovania zabudlo. Takže namiesto služobnej jazdy tam bola naozajstná linka a cieľ. Po zastavení vozidla v zastávke za električkou s rovnakou linkou (a službou) sa našla nemalá časť cestujúcich zastúpená všetkými vekovými kategóriami, ktorá si očividný nástup do vysokopodlažnej T6A5ky na poslednú chvíľu rozmyslela a rozbehli sa k nízkopodlažnému Solarisu so zhasnutým interiérom 🙂 Takže nie len, že cestujúci neriešia nepatrný rozdiel medzi dvoma 12 m kasňami SORky a troloSORky, ale vôbec im nevadí, že namiesto súpravy dvoch električiek im príde mini autobus 🙂
Reakcia na: Ike #62:
heh, to mi pripomina pribeh o tom, ako presuvali odstrojenu kachnu (pripravenu na rekonstrukciu do parsu) z krasnian na jurak, a ze ludia boli schopni nastupit este aj do toho vybrakovaneho vozidla bez dveri, okien, podlah... 🙂
Reakcia na: Minko #57:
ak sedi cislo a ciel (vyluky dokazu prekvapit ked ich necakas) tak mi je jedno ake vozidlo dojde... aj ked musim uznat ked som cca. pred rokom videl 209 autobus na hlavnej stanici tak som par sekund rozmyslal ci nastupit alebo nie 😃
Reakcia na: Minko #57:
Takto funguje celá moja či už pravidelne alebo príležitostne cestujúca rodina. Navyše pri SORkách sa naozaj trolejbus a autobus pre bežného smrteľníka ťažko rozlišuje. Nie každý pozerá na zberače, ako my tu na imhd.

Na druhej strane, z hľadiska vodiča môžem prehlásiť, že ak by som si požičal hrdzavý 15 ročný L4H3 furgon, na okno nalepil A4 s číslom 3 a zastavil na zastávke Blumentál, z 10 ľudí na zastávke by ešte pred zastavením jeden človek trhal posuvné dvere s cieľom otvorenia a druhý by už otváral krídlo zadných dverí.😁
Reakcia na: 3pa3ck3 #51:
Akože nemáme cez pracovné dni trolejbusové záložáky? Jeden je na Hrobonke a druhý na Trnávke.
Už zase niekto onanuje, otravuje a vytvára šoutošovské blbosti?! Ak si niekto, či tu alebo v DPB myslí, že bude v tom poriadok, tak nie, nebude! Tak ako nie je poriadok v číslovaní evidenčných čísiel na vozidlách! Len ako príklad uvediem, že električky a trolejbusy zostali vo svojich evidenčných číslach, tak nevidím dôvod prečo by mali trolejbusy prečíslovať do autobusových liniek. Oblastné značenie už dávno stratilo svoj význam a sú linky ktoré by mali mať iné čísla než majú. Nebudem ich konkretizovať. Nech urobia komplet reorganizáciu keď sa im vidí, že potrebujú niečo robiť. Možno niektorím je jedno, že ide 71 bus alebo t-bus ale veľa ľudí vie, že električky a trolejbusy sú oddelené v číselnej rade. Samozrejme, je to len zvyk ale načo ho meniť? Tak ako sa mi nepáči logo DPB, (staršie bolo krajšie aj z histórie), tak sa mi nepáči ani táto myšlienka. Keby sa DPB radšej zaoberal dôležitou vecou akou je informačný systém v autobusoch, že cieľ linky zasahuje do kolónky hodín. Takže, človek keď chce vedieť koľko je hodín alebo cieľ linky, musí sa upriamiť/ zaostriť zrak aby nato prišiel. Príklad, linka 70 smer ŽST P. Biskupice. 😉 Naozaj, nič v zlom ale toto je môj názor. 😉😉
ja ked som bol mlady a dobiehal na spoje, tak mi znalost vozidiel a trakcii pomahali v tom ked som niekde v dialke videl vozidlo rozhodnut sa ci ma vyznam utekat alebo nie... (kedze stretnut napriklad karosu, Sanos alebo 15Trku na L218 bolo v danom case obvykle nepravdepodobne)
vy napriklad neselektujete pri cakani, ci ide tbus vs bus, ci ide o kratky/dlhy bus (ked clovek kazdodenne cestuje danou linkou)? najma ak ste na zastavkach typu bajkalska, kde pomaha kazdy rozlisovaci znak, ked zastavi aj viac roznych vozidiel za sebou a rychlo sa sustredite na ten, ktory predpokladate, ze je? ja napriklad nevidim dobre tie cislice, uz sa mi dokonca stalo, ze som nastupila omylom do zleho busu, prave tvar vozidla mi pomaha, casto aj reklama 😃 mozno to mam naopak nez vacsina, aj to je mozne
v kazdom pripade kampan by urcite pomohla, clovek zistuje az tu o veciach, ktore za tie roky ani netusil
ja ako bežný plebs som to riešil vždy tak, že keď prišlo vozidlo s označením ktoré som čakal tak som nastúpil a neriešil. To som bol ešte mladý a hlúpy a akosi veľmi nerozlišoval ani autobus od trolejbusu. Ono to je v podstate jedno, proste keď ti príde linka s číslom ktoré čakáš, nastúpiš a hotovo. A keď ide o zle vidiacich, myslím, že tie digitálne čísla aj pre slabozrakejších je oveľa lepšie vidieť ako nejaké palice kdesi hore vzadu na streche.
Reakcia na: martinah #50:
Piktogram nie je problém, na cestovných poriadkoch aj uvedené sú. Len sa pýtam, či a aký má zmysel pre bežného cestujúceho odčleňovať autobusy a trolejbusy. Ak mu do cieľa cesty ide linka 202, tak na ňu nastúpi či to bude autobus alebo trolejbus. Asi nikto sa ale neorientuje tak, že idem trolejbusom alebo autobusom... to by možno fungovalo, ak by sme z jedného z nich mali len jednu linku a teda typ dopravného prostriedku by jasne určoval, kam ide (lebo inde také nejazdia).
Chápem zmyslu rozdeľovať vlaky, električky a busy, keďže každé z nich bude vyzerať inak a v jednom uzle bude stáť niekde inde. Ale cestné vozidlo s palicami a bez nich podľa mňa zmysel rozdeľovať nemá. Najmä, keď sa dnes do toho miešajú elektrobusy a parciálne trolejbusy (bude to mať 200vkové číslo a jazdiť to po ulici kde nie sú ani troleje?).
Moja skúsenosť so štúdia v Žiline hovorí, že domáci (okrem fanúšikov) tak nijako nerozlišovali autobusy a trolejbusy. Bežne používali označenie linkou "idem štvorkou", mestským/prímestským busom "idem mestskou" (i keď toto bolo skôr o ľuďoch z okolia ZA) alebo len všeobecné "idem autobusom".

Samozrejme, nejaká kampaň na zavedenie číslovania nástupíšť a farebného označovania nebude na škodu, ľuďom to poukáže na tie malé zlepšenia, ktoré sa v doprave robia. Či treba (lepšie) vysvetľovať aj pravidlá (tie budú zaujímať viacmenej len ľudí z tohto fóra), to už nechám na kompetentnejších.
Reakcia na: fanatikmhd #41:
Hej, dalo by sa napr. po prečíslovaní uvádzať na CP aj nové aj staré číslo. Na zastávke a na vozidle už potom len nové.
Reakcia na: 3pa3ck3 #52:
hm, to znie, ze v tomto meste je standardom, ze tbusy skor nejadzia ako jazdia
ale beriem, v takom pripade je to pochopitelne, na druhej strane, ak sa tbusy tak casto kazia a ako zalozne vozidla sluzia busy, znamena, ze tbusy netreba? aspon tak mi to vychadza z argumentacie
Reakcia na: 3pa3ck3 #51:
a zvykne byt taky spoj oznaceny ako mimoriadny, resp. ako zalozne vozidlo (bus), aby sa ludia vedeli rychlo zorientovat podla panela, ze ide o mimoriadku? netusim, preto sa pytam
Reakcia na: martinah #50:
My len chceme povedať, že toto označovanie môže byť aj kontraproduktívne. Napríklad by vyžadovalo, aby každé vypravenie autobusu na trolejbusovú linku bolo ohlásené ako mimoriadnosť (pritom pre cestujúceho sa tým nič nemení). Takto to jednoducho budú busové linky a hotovo.
Reakcia na: martinah #48:
Cez pracovné dni nemáme trolebusové ZV, takže v prípade akéhoľvek výpadku (porucha, nehoda, znečistenie interiéru...) bude na daný spoj vyslaný autobus
Reakcia na: Valec #47:
na rychlejsiu orientaciu je jednoduchsie priradit piktogramom druh dopravneho prostriedku k danej linke (na oznacovniku)
opakujem, vy ste nadsenci, tieto veci mate v malicku, ale skuste ist do terenu medzi bezny plebs a spytat sa na pravidla cislovania, nastupist, farebne znacenia liniek (ak nejake je, sama netusim) a podobne
absentuje nejaka jasna a zrozumitelna kampan
Jeden argument pre samostatnú radu pre trolejbusy som ochotný akceptovať - stále je to závislá trakcia a je väčšia pravdepodobnosť výpadkov ako pri autobusoch bez palíc
Reakcia na: Minko #46:
a kolkokrat k takejto situacii dochadza, azda kazdy den?
Reakcia na: martinah #44:
A preto, keď istý čas jazdili na linke 202 ráno posilové autobusy, ľudia sa do nich báli nastúpiť.
Myslím si, že pri dnešnej unifikácii vozidlového parku sa ľudia s horším zrakom, občasní cestujúci a pod. budú ľahšie orientovať podľa čísla na čele vozidla, ako podľa palíc na streche umiestnených o 12 metrov ďalej. A títo ľudia predídu obave, ak miesto trolejbusov jazdia na linke autobusy, alebo ak trolejbus ide čas trasy mimo trolejového vedenia na pomocný pohon.
Mimochodom, autobusy aj trolejbusy zastavujú na zastávkach rovnako a ak tomu bude niekde inak, práve na to slúži to označenie nástupíšť.
Reakcia na: martinah #44:
a ten občan urobí keď namiesto trolejbusu mu príde autobus lebo bude veľa trolejbusov pokazených? nenastúpi? trošku nedomyslený argument.
Bez ohľadu na argumenty pre alebo proti ma na celom zaráža jedna vec. Zmena čísiel trolejbusov vychádza z Koncepcie BID spracovanej v roku 2005 (opravte ma, ak vychádza ešte z nejakého staršieho dokumentu), ktorý bol ako koncepčný schválený minimálne dvoma zastupiteľstvami (popri tom prešiel množstvom rôznych komisií a pod.).
Od jeho prijatia teda prešlo 15 rokov a počas tej doby sa téma opakovane otvárala a vždy skončila len rôznymi diskusiami, posúdeniami.... ale za celý čas nebolo toho, kto by rozhodol (o zmene alebo zamietnutí). A pritom ide o obyčajnú "sprostosť" (svet sa nezrúti či to bude tak alebo inak).
Na čo sa v tejto krajine potom vôbec vypracovávajú nejaké strategické a koncepčné dokumenty a plány, ak nie je toho, kto by tie návrhy dotiahol v primeranej dobe do konca, resp. aby ich definitívne zavrhol. A takto funguje celá republika aj pri oveľa dôležitejších rozhodnutiach (metro, Filiálka, pokračovanie R1 z BB na sever) a preto táto krajina stagnuje, zatiaľ čo sa iné hýbu ďalej (a nás pomaly predbieha aj také Rumunsko).

Verím preto, že nech sa už teraz rozhodne akokoľvek, celá táto, už pomaly generáciu trvajúca, diskusia sa tým ukončí a najbližších 20 rokov ju nikto opäť nevytiahne.
Reakcia na: Valec #43:
v tom, ze sa rychlejsie orientuje
chapem, ze pre vas nadsencov to nie je velky rozdiel, bezny smrtelnik sa orientuje nielen podla cisla, ale aj podla druhu dopravneho prostriedku, najma ak na zastavke zastavuju rozne, vid starsi ludia, ludia s horsim zrakom, obcasni cestujuci a podobne
co brani k cislam liniek prilepit aj piktogramy pre lahsie rozlisenie, ci ide o bus/tbus?
Reakcia na: martinah #42:
A v čom je pre cestujúceho rozdiel, či na zastávke zastaví červený autobus s palicami (niekde aj zloženými) alebo bez nich?
hm, doteraz som bola v tom, ze L33 je bus a nie tbus 😃 clovek nema sancu tieto veci postrehnut, ak necestuje danymi linkami a je v tom, ze je to klasicky bus
predpokladam, ze podobne to vnima vacsina cestujucich a orientacne vedia len, ze cislovanie 2xx patri tbusom
bude tazke sa zorientovat v novom cislovani
akym sposobom sa bude dat rychlo orientovat v cislovani, co je tbus a bus, ak clovek linkami necestuje bezne? u elektriciek je to tiez lahko rozoznatelne
Vsetky argumenty co ludia mate su fajn. No zabudate na fakt, ze mesto sa rozsiruje. Pribudnu nove elektrickove trate. Je mozne, ze aj trolejbusove. Pribudnu tym padom linky. A tie kam vrazime? Oblastne zlyhava uz teraz, s dalsimi novymi linkami klakne uplne. To argument nie je. Co vsak argument je, ze uz mame 33, mali sme 64, a dalsie nove linky budu uz v tomto rade = nejake trolejbusy budu mat historicke cislo v autobusoch primestskych, a zbytok bude normalne medzi MHD cestnymi.... Takze z vysledneho hladiska, aj ked to v zasadw neprinasa nejake terno pre cestujuceho, by sa k tomu malo pristupovat.... Kludne pomaly, citlivo, jedna linka po druhej, pricom pouzivat specialny znak trebars 202/72, alebo 201/71....ktory v ludoch bude trebars pol roka evokovat nove cislo linky, az stare jedneho dna vypadne a nikto to poriadne nepostrehne....


Navyse, pri vylokach ci ZV sa lahko stava ze ide Abus na Tr linke. Pridajme ze pojde just na potvoru nejaky hybrid primestsky (C10, 5 ci Cross) co uz realne bolo na Abus linkach a zmatok je na svete.....
Reakcia na: Mhr1 #39:
Z ASMN nejde nic na Dunajsku ,ked tak opacne aspon 😁
Reakcia na: TomJ #34:
t-46 mala byť t-209, takže je to už obsadené. A tam sedia obe čísla, 4 i 6. 49 = 211 a 48 = 208. Takže ak nemá mať t-212 číslo 45, zostáva naozaj len t-42! A preto som navrhoval, aby všetko, čo ide od ASMN rovno na Dunajskú končilo na -2 (42,62,72).
Reakcia na: si #30:
True 😃 Ale ked to neviem, tak nenastupim, lebo nema 5ku na zaciatku. Alebo si precitam smerovy displej a uvidim 😉
Reakcia na: TomJ #34:
Uznávam, že tu sa už aj ja strácam v tých číslach 😀

V každom prípade, ak 203 dostane iné číslo ako 44, tak bude potrebné prečíslovať nočák na Kolibu (áno, aj 44 jazdí na Kolobu, ale trochu inou trasou 😉 )
Reakcia na: ramzi #21:
V prvom rade by sme mali odstrániť rozdiely medzi jednotlivými módmi dopravy, nie uvažovať ako ich odlíšiť.
Reakcia na: 3pa3ck3 #18:
A čo by tým získali? Oblastné číslovanie bolo kedysi komunikované, ale v praxi je úplne zbytočné, preto sa nikdy nikto nenamáhal.
Reakcia na: Petto #31:
Pokiaľ viem, tak keď je to možné, tak aj druhá číslica sa dáva podľa oblasti (napr. linky 75, 83, 92). Keďže linka 46 neexistuje a ani sa žiadna t-bus linka neplánuje na ňu prečíslovať, prišlo mi logickejšie použiť toto číslo pre linku 212, ktorá spája Kramáre (4) s Prievozom (6).
Pri linke 144 som narážal na to, že keď z 203 spravia 44, tak z dnešnej 44 nemôžu spraviť 144, lebo tá už jazdí z Koliby na Kamzík, takže z dnešnej 44 bude asi 145 alebo niečo úplne iné.
Reakcia na: Michalziak #29:
Určite X72 vtedy zrušia. Tá tabuľka tam je omylom.
Reakcia na: Michalziak #29:
To, že je na označníku terčík X72 neznamená, že tadiaľ bude skutočne chodiť aj po otvorení Ml. nív. Skôr si myslím, že stavebník opäť dostal zlú mapu, kde ešte bola aj X72 a tak ju tam aj namontoval. Pokiaľ ja viem, tak X72 sa má určite zrušiť. 🙂
Reakcia na: TomJ #25:
Preco 42 ma byt 46? Len prva cifra bola zadelena do oblasti 2 az 9.. 144 je len doplnkova linka tam je to ok.
Reakcia na: hroch #20:
myslis napriklad na L75 (ex 109) ? 😛
Aj keď napíšem od témy, ale nerozumiem tomu prečo vtedy, keď otvoria Mlynské nivy nezrušia X72. Skôr by som tam dal 208, čo tam bola predtým.
Aby som nezabudol... Číslovanie čo je teraz snáď meniť nebudú. Všetci sú predsa zvyknutí na to, že trolejbusy, okrem 33-jky sú očíslované 2xx. Podľa mňa treba na to cestujúcu spoločnosť veľmi dobre pripraviť a urobiť tomu kampaň.
Reakcia na: TomJ #25:
Dalsia vec je, ze zaciname mat bezne tabule na zastavkach s cislom linky a smerom, moderne informacne systemy vo vozidlach s prestupmi, vsetci mame smartphone/appky, takze oblastne cislovanie stratilo aj ten nejaky zmysel, aky mal ked ho zaviedli 😃 (i ked rovnako sa to moze pouzit tento argument na zvysok debaty)
😃
Reakcia na: hroch #20:
Smerom na Raču ide aj 75. 😁
Reakcia na: 3pa3ck3 #15:
Toto môže fungovať v pár prípadoch, ale napadá ma hneď niekoľko miest, kde ti to nepomôže alebo ťa to dokonca navedie zle. Napríklad na tej Hlavnej stanici, kebyže sa mám riadiť oblastným číslovaním a chcem ísť na Kramáre, nastúpil by som na 41. Alebo na Hodžku mi to tiež nepovie, či mám ísť do Dúbravky 83 alebo 93, lebo trojku v čísle majú obe.
A dokonca aj navrhované čísla trolejbusov úplne s oblstným označovaním nesedia (napríklad 42 by podľa mňa mala byť 46) a tiež by ma zaujímalo, čo by spravili s autobusovou 44 (na 144 sa prečíslovať nedá, lebo tá už totiž existuje).
Takže učiť ľudí oblastné číslovanie, ktoré im väčšinou nijako nepomôže, mi príde ako blbosť (keď som Bratislavčan a neviem kam linka ide, nebudem skúšať odhadovať z čísla, ale pozriem sa na cieľ, ktorý väčšinou obsahuje mestskú časť).
Reakcia na: MatejBA #23:
Ad NAD: Toto považujem za jednu z mála nevýhod jednolinkového trasovania električiek 🙂
Reakcia na: leoforeio #22:
- tento bod by som aj bral, i ked mne osobne sa nezda, ze tam je velky rozdiel v citatelnosti (a to mam okuliare - ale toto je subjektivne)
- tato Lajnovina dufam skonci, ked sa vysutazi novy primestsky dopravca (pretoze nema ziadne racio, ked mas elektricenku ci listok), takze s nim aj tento argument. Druha vec je, kolko ludi by sa riadilo podla cisla do ktorych dveri ma ist?
- Hej, lebo napriklad taka X5 je logicka vylukova linka, ked jazdila iba 4 a 9 do KV/Dubravky a 5 asi ani nechcu vratit spat 😃
- ako som pisal, tento bod je podla mna kravina a "lebo ludia si zvykli na obchadzky" nie je argument na precislovanie - no keby to nejake vedenie mesta nedovsakviemeco tak uz vyse roka mohli jazdit tadial trolejbusy po povodnej trase. To uz vacsi zmysel to davalo predtym, ked sa prerabalo linkove vedenie. Momentalne je to z mojho pohladu iba sotouchylacina a pre mesto ktore si zaklada (iba) na PR by to bol dalsi minusovy bod.

Inak a preco potom nemame linky XX pre zonu 100 a 1xx pre zonu 101, nech uz sa drzime "logickeho znackovania liniek" v IDS BK?
Reakcia na: MatejBA #19:
Ja ako výhodu vnímam možnosť zväčšiť písmo v štvorčekoch na označníkoch, cestovných poriadkoch, schémach a informačných displejov, vďaka čomu by boli čísla liniek ľahšie čitateľné aj z väčšej diaľky.
Ďalšou výhodou by bolo odlíšenie mestských liniek od prímestských, pretože aj napriek IDS platia odlišné pravidlá pri nastupovaní a vystupovaní (určite by bolo lepšie tieto pravidlá zjednotiť, alebo aspoň označiť dvere určené na výstup/nástup, ale do tej doby by všetci vedeli že 1-1xx=nastupujem všetkými dvermi (okrem prvých...) a 2xx a vyššie čísla=nastupujem len prvými)), predsa sa pamätá ľahšie číslo 1-199 a potom 200+ ako 1-212 a potom 215+. Navyše rozdiel medzi autobusom a trolejbusom nie je pre cestujúceho takmer žiaden.
Taktiež by sa zjednotilo číslovanie denných, nočných liniek a výlukovych liniek (napr. už niekde spomenutá linka 72 a N72).
Navyše, vďaka pomerne dlhému trvaniu výluky na Nivách si už dosť ľudí zvyklo na vylukove trasy, čiže návrat k pôvodným trasám je podľa mňa celkom dobrá príležitosť prečíslovať aspoň dotknuté linky.
Inak objavil sa aj taký argument, že spolu so zmenou dopravcu na linkách regiobusov a zmenou tarifného systému v IDS budú pre cestujúceho mestské a regionálne autobusy na prvý pohľad nerozlíšiteľné, zato v nich bude fungovať iný odbavovací systém, čo bude možné rozlíšiť iba na základe čísla linky, preto aj prečíslovanie trolejbusov by malo cestujúcim zjednodušiť orientáciu.
Čo si o tom myslíte?
Ono je najma blbina, ze sa to neurobilo pri tom velkom precislovani. Lebo vtedy k tomu bola aj kampan, aj ked slabucka. Ja som principialne za to, aby sa to dokoncilo... ale musim suhlasit s tym, ze prinos pre cestujuceho by bol nulovy.

Aj ked na druhu stranu sa viem stotoznit s nazorom, ze ked viem, ze linky s cislom 5 na zaciatku idu smerom na Racu, Pezinok a Modru, tak viem, ze ak idem tym smerom, nemam nasadat na nieco, co zacina cislom 7. 🤷
Reakcia na: Melange #6:
V com je vyhoda precislovania 2xx na xx? Realna vyhoda? Usetri sa daco? Vylepsi sa nieco? Ci je to len nasilne precislovanie aby sa vykazala cinnost?

Vravel som to aj predtym, ak sa zavedie nova linka alebo sa vyrazne zmeni sucasna linka/linkovanie, tak je na mieste zvazit precislovanie. Ale precislovat len preto, ze sa vrati predvylukovy stav je blbost.
Reakcia na: 810zssk #16:
Oblastné číslovanie je schéma na jednej A4. Ak by sa tomu spravila dostatočná propagácia, tak domáci cestujúci by sa ju naučili podľa mňa
Tak ono hlavne je otazka ci ma zmysel "nasilu" precislovat, ked to nicomu nepomoze ani neuskodi? To je rovnake soto ako oblastne oznacovanie.

Alebo podme rovno do full soto modu a elektricky budu pismenka, trolejbusy 1-19 a autobusy ostanu 😃
Reakcia na: 3pa3ck3 #13:
Aj keby sme hned uznali že informácia "tento spoj na západ" má akúkoľvek relevanciu, stále sa spoliehaš na to že cestujúci sa učia šotočíslovanie, čo proste nie je pravda.
Reakcia na: Viko #14:
Práveže som chcel povedať, že z čísla 71 mu bude jasné, že tá linka na západ nepôjde a nemusí podrobnejšie skúmať jej trasu, či ide cez jeho zastávku
Reakcia na: 3pa3ck3 #13:
Lenže drvivá väčšina cestujúcich sa nechodí len tak voziť, ale potrebuje sa dostať na konkrétne miesto. Preto informácia, že autobus ide niekam na západ, nič nerieši. Navyše, keď pôjde tým opačným smerom zo západu kamsi, aj tak sa z čísla nič nedozvie.
Reakcia na: Andrej #12:
Zase základná schéma oblastného číslovania nie je nejako zložitá na pochopenie. A Bratislavčan, ktorý nemá prehľad o linkách z Hlavnej stanice a potrebuje sa odtiaľ dostať niekam na západ, bude môcť hneď podľa čísla linky zistiť, že 71 nebude jeho spoj.

A napríklad platí pravidlo, že nočné linky majú číslo podľa dennej linky jazdiacej do danej lokality. Pri číslovaní sme ale limitovaní troma znakmi, preto napr. N202 existovať nemôže. A N72 by krásne ladila ku dennej 72 (v súčasnosti majú dokonca úplne rovnakú trasu). Podobným prípadom je dušičková X71.

Pri nočákoch uznávam, že tým neodstránime problém na električkových radiálach, ale vzhľadom na to, že v poslednej dobe sú nočné električkové posily vypravované pod číslami denných liniek, možno by stálo za zváženie, či by sa čísla Nx nemohli preradiť pre autobusy.
Reakcia na: Melange #6:
Ale ludia si na sucastny system zvykli. Komu to pomoze, ak sa maju znova orientovat v linkovom vedeni len tak? Hlavne v pripadoch liniek, ktore neboli presmerovane v roku 2016. Aky prinos to ma, ak jedneho dna musi clovek chytit L201 z hlavnej stanice na Cilizsku, a druhy den L71?
Reakcia na: lupask #7:
To čo píšeš je pravda, len tam nemáš to 😎. Čo pošleš ako požiadavku dodávateľovi v čase, kedy sa diskutuje o možnej zmene? Možnosti máš:
- nič - lebo sa ešte nerozhodlo,
- súčasný stav - a keď sa rozhodne o zmene nebudeš mať správne tabuľky,
- nový stav - a keď sa rozhodne ponechať starý nebudeš mať správne tabuľky,
- obe verzie - použiješ tú správnu a z tej druhej ti zostanú tabuľky z ktorých síce musíš odlepiť nálepky, ale tabuľky máš do rezervy.
Reakcia na: Melange #6:
Vieš uviesť jeden príklad praktického prínosu tejto "lepšej organizácie a poriadku", alebo chceš ľuďom strpčovať život len preto aby to v tabuľke vyzeralo estetickejšie?
Reakcia na: Melange #6:
zmena v zmysle precislovania cestujucim ani z dlhodobeho hladiska neprinasa nic...
skus mi napriklad vysvetlit aky prinos pre cestujucich malo to ze jeden vecer sla linka 30 spod noveho mosta na zeleznicnu stanicu podunajske biskupice a druheho dna kamsi tusim do lamaca....
a teda neviem ci ked potrebujes cestovat dakam (napriklad napriklad k martinskemu cintorinu) ti pomoze to ze linky boli oznacene nejakym oblastnym cislovanim alebo si proste tak ako vacsina musis pozriet a zistis ze k hlavnej brane ti chodi 39 a 61 a z opacnej strany 50,78, ...) a bolo by ti uplne jedno aj keby tie linky mali povodne cislovanie (24,39 resp. 38,54,...)
a oznacenie trolejbusovych liniek v inom ciselnom rade ti ako troska znalejsiemu moze priniest informaciu, ze ak sa dotrepes dakam na zastavku a nie su tam droty, je len malo pravdepodobne ze sa ti tam objavi nejaky trolejbus (vynimkou su linky kde su systemovo nasadzane vozidla s pomocnym pohonom, to ale v principe z hladiska ocislovania trolejbusov inde ostava historicky len na L210 ktora v predlzenom useku nema droty)
Reakcia na: lupask #7:
To je nieco podobne ako sa omylom nahra akoze nespravna zmluva. 😃
lol ze chyba dodavatela... dodavatel na tabulky natlaci len to co mu posleme, asi sam od seba nenatlacil ani nenamontoval cisla vytiahnute z prsta ktore urcite len uplne nahodou sedia s tymi cislami ktore by mali mat tie linky 😃 😃
Reakcia na: si #5:
Každá zmena prináša krátkodobo "chaos", ale správne zmeny dlhodobo vedú k lepšej organizácii a poriadku.

V tomto prípade je chaotický skôr súčasný systém číslovania. Myslím, že v článku vyššie je dosť dobre rozobraté, prečo.
Reakcia na: Melange #2:
pred hromadnym precislovanim koncom 90tych rokov som poznal vsetky linky kadial a kam premavaju, od toho precislovania som uz takyto dobry prehlad neziskal... viem ze som uz na miestne pomery trosku starsi kusok, ale myslim ze stale nemam vyrazne viac rokov ako je vekovy priemer v meste, a sposobovat zbytocne chaos a negovat platnost informacii u zakaznikov len preto aby sa zmenilo cislo a niekto si nad tym vy.... nepovazujem za potrebne....
ak sa uz malo precislovat, malo sa to spravit v case ked sa menili aj trasy (trolejbusovych) liniek a aj to len na linkach ktore sa menili....
Reakcia na: Andrej #1:
ja by som povedal ze hodnota precislovania len pre to aby sa precislovalo je pre cestujucich zaporna (keby bola nulova, bolo by to este dobre....)
Už som to písal na inom mieste. Pre t-205 by sa hodilo radšej označenie t-62 a pre t-204 zasa t-64, keď sa toto číslo uvoľnilo. Dôvody som vysvetľoval (z ASMN doľava a-50,70), z ASMN rovno t-42,62,72). Aj na to diskutujúci dosť frfľali, že sú to detaily. Nuž ale, keďže tradíciu nemá ani číslo 60 a ani 62, je to tým pádom jedno. A prečo nemať linky idúce podobným smerom očíslované tak, že na prvý pohľad je vidno, že majú niečo spoločné - v tomto prípade 0 resp. 2?
Osobne by som veľmi privítal prečíslovanie trolejbusových liniek na dvojciferné čísla. Ak sa od toho zámeru opäť upustilo, je to škoda. Cestujúci by si zvykli, stačilo by napríklad istú dobu označovať tieto linky starým aj novým spôsobom a potom už používať iba nové čísla.
Nechapem co ma toto mesto s tym nekonecnym precislovanim a premenovanim a prerabanim BUSE displejov. Hodnota pre cestujucich nulova.