Príde k prečíslovaniu trolejbusových liniek?

Téma zjednotenia číslovania trolejbusových liniek s autobusovými sa opakovane vracia.

Cestujúci, ktorí chodia okolo ešte nesprevádzkovaných zastávok MHD na zrekonštruovaných Mlynských nivách, si už možno všimli nové zastávkové označníky, na ktorých sa objavili tabuľky s číslami liniek. Okrem bežných liniek, ktoré tadiaľ premávali pred výlukou, sa na terčíkoch objavili aj čísla liniek 60 42 72 s cieľovými zastávkami zhodnými s trolejbusovými linkami 205 212 a 202. Zaujímali sme sa preto, či sa v rámci zmien po spustení premávky po Mlynských nivách uvažuje aj s prečíslovaním trolejbusových liniek.

S otázkou sme sa obrátili na Dopravný podnik Bratislava i samotný magistrát hlavného mesta. "O prečíslovaní trolejbusových liniek sa aktuálne neuvažuje. Je to krok, ktorý sa pravidelne rieši, ale v tomto momente nepristúpime k jeho zavádzaniu. Označníky, ktoré na ulici Mlynské nivy boli osadené aj s novým číslovaním trolejbusov, boli osadené predčasne," informovala nás hovorkyňa DPB Ľubica Melcerová. Spomínané nové číslovanie trolejbusových liniek je zachytené na schéme liniek.

Očíslovanie trolejbusových liniek v samostatnom číselnom rade vychádza z histórie, kedy sa najskôr pri zavedení číselného označovania liniek v roku 1944 pre trolejbusy použili čísla z druhej desiatky (električky mali prvú desiatku a autobusy začínali od tretej desiatky). Toto číslovanie liniek vyzdržalo až do roku 1981, kedy po náraste počtu električkových liniek bolo potrebné uvoľniť druhú desiatku pre električky. Vtedy sa trolejbusy očíslovali trojcifernými číslami začínajúcimi číslicou 2.

Dvojstovkové čísla trolejbusových liniek prežili aj zavedenie tzv. oblastného číslovania liniek, ktoré sa od druhej polovice 1990-tych rokov aplikovalo pri autobusových linkách. Ani väčšia reorganizácia trolejbusových liniek v roku 1999 nepriniesla zjednotenie číslovania s autobusmi, hoci sa to pôvodne plánovalo. Prvou výnimkou, kedy bola trolejbusová linka očíslovaná v "autobusovom" rade, bola linka 33 na Dlhé diely, ktorá nahradila rovnomennú autobusovú linku. V roku 2012 k nej pribudla aj úplne nová trolejbusová linka 64. Výnimkou sú aj nočné trolejbusové linky, ktorých označenie tiež vychádza z pôvodne plánovaných nových čísiel denných trolejbusových liniek (44 -> N44, 47 -> N47, 72 -> N72). Zvyšné trolejbusové linky majú v súčasnosti čísla od 201 po 212.

So zmenou číslovania trolejbusov sa opäť uvažovalo pri reorganizácii trolejbusových liniek v roku 2016 a to aj v súvislosti s už skôr zavedeným Integrovaným dopravným systémom v Bratislavskom kraji, v rámci ktorého číslovanie regionálnych autobusových liniek v súčasnosti začína od čísla 215. Aby teda bolo zrejmé, ktoré linky sú mestské a ktoré regionálne, zamýšľalo sa zjednotiť číslovanie trolejbusov s mestskými autobusovými linkami podľa tejto schémy. Podľa vtedajších tiež neoficiálnych informácií s tým nesúhlasil magistrát hlavného mesta, preto sa číslovanie trolejbusov znova nezmenilo.

Okrem tradície teda neexistuje dôvod pre číslovanie trolejbusových liniek v samostatnom rade. Každá zmena však spôsobí nemalý zmätok v orientácii cestujúcich, najmä ak ide o zmenu dlhodobo zaužívaného označenia, preto je potrebné k nej pristupovať citlivo.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Urbanway 2423 #189:
To už by bolo lepšie viesť k NUPPU priamo po Prievozskej t-208.
Reakcia na: Machnac #188:
To zatrolejovanie je naplánované aj z Mliekarenskej po Bajkalskej na Prievozskú, či len z Hraničnej k NUPPU (vtedy by L209 musela chodiť po trase L201)?
Reakcia na: Melange #186:
Z mapky vyplýva aj, že predĺženie 209 z Mliekárenskej k Núppu plánujú výhľadovo zatrolejovať a nie tam len nasadzovať hybridy, čo je fajn, keďže tam budú mocť byť nasadzované štandardné trolejbusy ale keď si zoberieme koľko sa naťahuje projektovanie a realizácia oveľa doležitejšieho zatrolejovania Mlynskej doliny, tak to vyzerá na hudbu ďalekej budúcnosti.
Reakcia na: Melange #186:
To je ten model kedy žiadne prečíslovanie nebude, ale pri zmene linkovania sa trolejbusová linka označí dvojciferným číslom.
Zaujímavé, na obrázku, ktorý sa objavil v článku Denníka N/E a ktorého zdrojom má byť DPB, sú už s novými dvojcifernými číslami uvedené linky 209 (po novom 45), 210 (po novom 40) a zlúčená 203 a 41 (po novom 44): https://e.dennikn.sk/2103025/zoznamte-sa-s-hybridnymi-trolejbusmi-prvy-z-nich-testuje-aj-bratislava/

201 je uvedená ešte ako 201, čo môže znamenať, že prečíslovanie bude na dve fázy.
Reakcia na: S499.1023 #184:
Áno, viď #171. Tvoje útoky nemajú žiaden efekt. 🙂
Reakcia na: Melange #182:
Ty si nikde nejako argumentoval? Daj link!
Mmch., keďže evidentne mieriš na mňa - neútočím na každého okolo seba. Útočím a to s veľkým potešením, na premúdrelých mlamodyjných pseudokonzervatívcov, ktorí si myslia, že absolvovanie toho ťažšieho gymnázia z nich spravilo univerzálnych arbitrov na všetko, od ponožiek v sandáloch až po električky pred divadlom.
Reakcia na: Melange #182:
Argumentovanie ? Tie citovo podfarbené zaujaté stanoviská ignorujúce iný pohľad a racionalitu ?
Reakcia na: S499.1023 #181:
Je rozdiel medzi argumentovaním a púhym sťažovaním sa, resp. útočením na každého okolo seba. Rozdiel, ktorí podaktorí žiaľ ani napriek zrelému veku nie sú schopí rozlíšiť.
Reakcia na: Melange #179:
Je súčasťou kultúry tejto spoločnosti aj sťažovať sa na električky pred divadlom a zastávky na znamenie?
Reakcia na: Melange #177:
A nebudeš o tom písať do blogu na Postoji, fachman? Aby si nám nevytlačil Drahovského z pozície dopravného analytika!
Reakcia na: 810zssk #178:
Robil sa nejaký prieskum na túto tému? Vychádzaš z nejakých dát, či len z odpočutého sťažovania sa pár ľudí v spoločnosti, súčasťou ktorej kultúry je sťažovať sa na všetko? 🙂 Aj na demokraciu, aj na novinárov, aj na umelcov, aj na očkovanie, aj na rúška, aj na cudzincov, aj na počítače a internety, aj na autá, aj na motorky, aj na bicykle, aj na peších, aj na starých, aj na mladých a aj na všetko ostatné. Všetko to zrušíme/zakážeme, lebo na to "ľudia nadávajú"?
Reakcia na: Melange #177:
Hej, preto ľudia na oblastné šotoprečíslovanie nadávali ešte tak 10 rokov po jeho realizácií, lebo si ho strašne obľúbili a radovali sa z logiky čísel na displeji autobusu.
Reakcia na: Viko #176:
Nezískavam, lebo je to hlúpy, nezmyselný argument. 🙂 Avšak prečíslovanie trolejbusov na lepší systém by *nijako* neznížilo ich používanie. Ľudia by si na zmenu za týždeň zvykli. A najmä by si ju obľúbili, lebo by systém dával väčšiu logiku, bol jednoduchší a zapamätateľnejší.
Reakcia na: Melange #173:
Ako prosím ťa z konštatovania "bežný cestujúci sa "systémom" číslovania absolútne nezaoberá a nemá na to dôvod" získavaš výsledok, že cestujúci nemá návyky, nevyžaduje od MHD spoľahlivosť a teda môžeme aj úplne bazálne veci editovať mirnix dirnix?
Reakcia na: birch #163:
Presne tak, staronová linka 208 by už podľa mňa určite mala dostať nové číslo, keďže pôvodná trasa už neplatí snáď aj dva roky, keďže linka bola predčasne zrušená na jeseň 2018 kvôli nedostatku vodičov trolejbusov.
Reakcia na: Melange #173:
nezaobera, mas pravdu... ale je nauceny na zopar svojich liniek a pokial nie je nejaky iny dovod na upravu (zmena linkovania z dovodu zmeny dopytu a pod.) tak akekolvek precislovanie jestvujucej linky len pre naplnenie sotosna Melangeho je pre vsetkych takychto cestujucich zmatocne a kontraproduktivne....
Reakcia na: si #172:
Ale veď predsa "bežný cestujúci sa "systémom" číslovania absolútne nezaoberá a nemá na to dôvod", či nie? 🙂 (viď #164)
Reakcia na: Melange #171:
to nepovazujem za zmysluplne odpovode... ledva sa vo verejnosti trochu zabudlo na zbytocne precislovanie z konca 90tych rokov tak aby nebola cestujuca verejnost trocha v klude, tak takuto saradu zopakujeme zas aby bol niekto (tentokrat Melange) spokojny ? v case ked sa verejna doprava bori s prepadom cestujucich z roznych dovodov (korona, nahubky, nahradna doprava v kv trciaca v zapchach, ....), k tomu prihodime dalsi hrebik do rakvy....
Reakcia na: si #160:
Odpoveď na svoje otázky nájdeš v komentároch #6, #69 a #141.