V Karlovej Vsi prebieha úprava zmodernizovanej trate

Úpravy konštrukcie trate by mali odstrániť nízkofrekvenčný hluk šíriaci sa pri jazde električiek.

Kým v spodnej časti Karlovej Vsi v súčasnosti prebieha budovanie novej električkovej trate, v jej centrálnej časti sa v polovici júla v rámci reklamácie začalo s úpravou už zmodernizovaného úseku trate s cieľom odstránenia problému s nízkofrekvenčným hlukom, ktorý sa objavoval pri jazde električiek po novej trati. 

Úpravy sa realizujú pokusne na úseku od zastávky Nad lúčkami po priecestie Fadruszova. V rámci úprav prišlo počas štvrtého júlového týždňa k rozdeleniu nosnej betónovej dosky na menšie úseky (z 24 m na 6 m), podobne ako sa to v súčasnosti realizuje na novobudovanom úseku od tunela po Jurigovo námestie. Najskôr bol v tomto úseku odstránený vrchný kryt trate (zelený koberec so substrátom a vrstva okruhliakov) a následne boli demontované aj koľajnice. Po vyrezaní niekoľkých medzier v nosnej doske prišlo k opätovnému osadeniu koľajníc. Taktiež prišlo k narezaniu betónového krytu na priecestí a najbližšom priechode pre chodcov cez električkovú trať s cieľom odstránenia vibračných mostov. Pre účely meraní bol rozchodníkový koberec odstránený aj na ďalšom neupravenom krátkom úseku za priecestím Fadruszova.

Skúšobné jazdy električkou po upravenej trati a súvisiace merania boli realizované v nedeľu 26. júla 2020 vo večerných hodinách. Merania prebiehali medzi zastávkami Nad lúčkami a Nám. sv. Františka. Následne v pondelok prebehlo prebrúsenie koľajovej trate brúsiacim vozidlom a skúšobné jazdy a merania sa zopakovali. Na prebrúsenej trati jazdila električka podľa našich pozorovaní podstatne tichšie.

Ďalší postup bude závisieť od úspešnosti zrealizovaných úprav po vyhodnotení meraní. Priebeh prác je dokumentovaný v projektovej fotogalérii.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Solider #58:
Mam len obycajne Tesly 2x15W a pocujem to.
Reakcia na: lostrail #57:
Duní presne tam, kde aj predtým, a to na zvaroch. Ja to na svojich reprákoch počujem, mam zapnutý aj sub-bass, a dokonca aj na videu je vidieť polohu - na mieste nových zvarov, kde sa dodatočne vrátila odrezaná koľajnica.
Zda sa to len mne, ale ta elektricka na videu este stale slusne duni (aj po uprave)?
Reakcia na: Viko #55:
Celá križovatka záhradníckej s miletičkou bola jedna velká paródia....trvalo to celú večnosť (boli tam bežne videné také šmakulády ako zaliatý kus cesty a za dva dni znova rozkopaný a tak aj zo trikrát ...
A výsledok celej križovatky je že sa dá ísť rovno a sem tam dakde doľava a doprava...a električka tam tratí kopu času....vždy ma fascinovalo keď som pri slovanete sadol na elinu (okolo 21:00) a nestihol som prestúpiť na krížnej na L21 na ktoré som mal 12 minút 🐻
Reakcia na: Mhr1 #50:
Napríklad na Ružinovskej stačilo, že sa "nové" BKVčka položili vyššie než priľahlá cesta, takže sa hluk ľahšie šíri do okolia... Nie je všetko len o konštrukcii ako takej.
Reakcia na: luky133 #53:
Nepochopim, preco takyto stroj nezaradia do toho planovaneho nakupu vozidiel. Elektricky, trolejbusy a brusiaci stroj do jedneho projektu, podat ziadost a vybavene. To nie su cesty a je to potrebne na udrziavanie infrastruktury ekologickej dopravy v meste. Ked za prebrusenie 100m trate si nejaka firma vypyta 20k EUR, pri prebruseni 1 km kazdy rok (co je cca. 2,3% existujucej siete na uzemi mesta) je navratnost 5 rokov. Ked by sa prebrusili 2km kazdy rok, uz je to dva a pol roka.
Reakcia na: Urbanway 2423 #47:
Profi stroj akým je napr. AT VM 8000 stál okolo roku 2010 - 1 milión €, aspoň v tej dobe sa mi podarilo dopracovať k tej sume. Za zmienku stojí to, že v roku 2012 DPB kúpil koľajový vysávač za 800 000 €, ktorý povedze si po pravde aspoň v minulosti bol využívaný minimálne, už vtedy som vravel, že väčší zmysel malo vtedy kúpiť buď podbíjačku alebo brúsku... 🙃
Reakcia na: Ma178rek #46:
Len neviem, či je potrebné robiť všetky 3 veci súčasne. 😃
Oceňujem, že trať sa konečne brúsi, ale dnes to naozaj nie je dobrý nápad. Práve videné pred zastavkou Borská, rozchodnik alebo ako sa ten kryt trate volá im celkom jednoducho vzbĺkol v tomto teple.
Reakcia na: ufo #49:
Keďže som Ružinovčan, môžem len potvrdiť. Ja bývam pri Záhradníckej, je to naozaj hlučnejšie, ako bolo predtým.
Reakcia na: Osky #48:
No a? Výnimočne môžu mať pravdu. Bývam v Ružinove pri trati, kde je BKV alebo v KV v rovnakej vzdialenosti od trate ako v Ružinove a keď tie BKV sú tichšie, tak sa musela niekde stať chyba.
Ale eurofondy tečú zadarmo, že? Treba vyčerpať maximum, kvalita je druhoradá. Našťastie v ďalšom období sa budú porovnávať parametre pred reko a po a nebude toľko priestoru na takéto oyeby.
Reakcia na: Alexeness #16:
Nie Sedliacky rozum to vraví, ale samozvaný stavebný dozor stelesnený "petičným výborom" 😁 a to je teda setsakra rozdiel! 😂
Reakcia na: lostrail #45:
Koľko vlastne stojí taký stroj (postačoval by aj taký, ako je #41, alebo by sa oplatilo kúpiť ten lepší, aj keď je drahší?)?
Reakcia na: Valec #44:
myslím si že T3 by zvládla pluh, brúsenie aj polievanie ľavou zadnou 😃 😃
Reakcia na: BRENS #42:
Nevidim jedinu nevyhodu, keby DPB zakupil jeden taky stroj. Tie peniaze by sa vratili do 3 rokov.
Reakcia na: Ma178rek #40:
K pluhovacej T3 by som radšej vyrobil polievací vozík, aby mohli v čase takýchto horúčav polievať zazelenané úseky. A tým pádom by mala využitie aj v lete.
Reakcia na: BRENS #42:
ak narážaš na to, že takéto vozidlo by u DPB nebolo poriadne využité, tak sa hlboko mýliš. Možno by nevkonalo toľko "práce" ako na iných električkových sieťach, ale 1. DPB by ho mohol prenajímať ďalej sa slušnú úplatu a 2. viedlo by to pravdepodobne k zisteniu, ako tichá dokáže byť električka (zvlášť tie nové) a ešte k tomu aj rýchlejšia- čo by vytváralo väčší celospoločenský tlak na kvalitnejšiu údržbu električkových tratí a rozvoj električkovej siete ako takej 🙂
Reakcia na: luky133 #41:
Vlastnictví souvisí s efektivitou využití jako rozhodování se znalostí věcí.
Reakcia na: Ma178rek #40:
Myslím, že na začiatok by stačilo možno kúpiť aj niečo jednoduché ako toto https://www.youtube.com/watch?v=qXLlCec8RUQ . Stále by to bolo lepšie ako to čo máme teraz - nič. Aj keď samozrejme sa toto zariadenie nemôže porovnávať s výkonom AT VM 8000.
Na T3 s pluhom vyrobiť brúsku a máme lacné a efektívne riešenie
Reakcia na: TeBeCe #36:
Mne to pripomína ten starý vtip o Američanoch a ich miliónovom vývoji atramentového pera, ktoré dokáže písať v beztiažovom stave vo vesmíre, a Sovietoch, ktorí tam doniesli ceruzky. Doteraz nerozumiem, prečo tak samozrejmá vec, akou je vybrúsenie koľajníc, nebola rozpočtovaná v projekte a po nástupe nového vedenia mesta bezprostredne požadovaná.
Reakcia na: svehlo1 #35:
Ale, ale... ono sa to tak nikdy nerobilo!
Reakcia na: TeBeCe #36:
Si mal natocit video 😃
Tam kde je ta sucha slama este nebrusili (asi by sa chytila) a tam dnes elektricka buchotala jedna radost, po prebrusenej trati svistala tisko. Aspon tak sa mi zdalo laickym uchom.
Reakcia na: TeBeCe #32:
Konečne!!! 🙂 Už som myslel, že sa toho nedožijeme... Takéto brúsiace vozidlo je povinnou výbavou každého DP (!), ale keď ho už nemáme, mohli by sme ho aspoň raz za rok požičiavať (a do budúcna kúpiť). Ak by sa prebrúsili všetky pevné dráhy v meste (čo by podľa mňa nezabralo viac ako mesiac), bol by to teda skokový rozdiel v kvalite bývania v okolí tratí. Možno by ľudia po prvýkrát v Bratislave počuli, že električka je prirodzene tichšia ako autobus a bývať pri trati je výhoda a nie nevýhoda. 🙂
Reakcia na: TeBeCe #32:
Mam sto chuti spytat sa ako taky balkansky Bony a Klid, ze po cem by to pustili DPB? ;-P
Trvalo to iba trištvrte roka 😮
Dlhoocakavane sa stalo realitou
Reakcia na: Viliam22 #30:
Nebehala tam skor ta podbijacka? Vo stvrtok potom zarovnavali bagrom strk na Krcacoch.
Reakcia na: TeBeCe #23:
V utorok nejazdila v Dúbravke električka? Chlapík na zastávke električiek Švantnerová mal rozloženú nejakú meraciu aparatúru a niečo kecal do vysielačky, na prechode blikala tá výstraha, ešte pred otvorením cesty smer centrum zmizli z trate dopravné značky...
Reakcia na: TeBeCe #28:
to kvoli tej testovacej elektricke?
Reakcia na: TeBeCe #23:
Aha, takže celoplošný prebrus neplánujú vyskúšať? Najprv narežú celú trať a potom až si všimnú, že aj tak je hrboľatá? Nemám slov...
Reakcia na: TeBeCe #25:
Pneumaticke odpruzenie vravis? ;-PP
Reakcia na: Maxi King #24:
Vzduchom 😁 Este vcera ked davali spat kolajnice tam nic nebolo.
Reakcia na: TeBeCe #23:
Vedel by si prosím odfotiť čím vyplnili tie novovyrezané spoje?
Coskoro asi pojde elektricka, uz zmizlo aj lesenie z trate.
Okrem dosky pilili beton na priecesti a teraz pilia priechod.
Reakcia na: Ma178rek #21:
Zostava dufat...
medzi tie kusy vyrezaného betónu sa bude ale asi niečo vkladať, guma tesniaca alebo niečo, aby sa dosky časom nepohli či? 🙂
Zaujimal by ma casovy odhad prerabky celeho useku, ked pridu na to, ze rozrezanim dosiek sa hluk podari odstranit. To cely dalsi rok mozeme na elektricky zabudnut. A potom vraj ludia nemaju chodit autami.
Reakcia na: Alexeness #16:
Zmenou rezonančnej frekvencie.
Reakcia na: Alexeness #16:
No, povedzme že z techniky a fyziky viem... nič. Ale keď si pozrieš prierez toho spodku tak pod touto betónovou doskou je vrstva drenážneho betónu - iného aký používajú teraz v štvrtej etape. Vyzerá ako suchý betón cca. Preto si myslím že tie vybrácie sa šíria práve touto doskou v ktorej je požehnané množstvo železa a nie sypkejšími materiálmi (aj keď zhutnenými) v podloží. Každopádne, za chvíľu budeme mať odpoveď.
Odstranovanie rozchodnika pokracuje aj dalej za priecestim.
Nechápem ako sa dá prenosu vibrácií do okolitých domov zabrániť narezaním trate na 6 metrové kusy - veď to spojenie s podložím tam bude stále. Mne to skôr pripadá tak, že použili príliš tenkú protivibračnú izoláciu a teraz kamuflujú riešenie. Sedliacky rozum vraví, že trať v Karlovej vsi bude treba celú rozobrať a postaviť znovu - tentoraz poriadne.
Reakcia na: Viko #14:
Ano, na hraniciarov robili pred tyzdnom, dokonca aj ten kusok okolo stromu pri dostizke uz ma dlazbu mozno mesiac a tento tyzden asfaltovali pri Ranciku. 🙂

Tu su k tomu fotky aj s datumami nasnimania:
https://mapa.cyklokoalicia.sk/bratislava/public/#l5,99|z15|c48.11866,17.12050
Reakcia na: kecho #13:
To už zmizli aj betónové L-ká od Billy a doasfaltovali ten kúsok poza borovice pri zastávke? 😃 Zvyková slepota sa tuším prejavila...
Reakcia na: Viko #12:
Tak na to pozor - tento týždeň ju dokončili 😃 Teda skolaudovaná ešte asi nie je, cyklosemafor na hraničiarov je vyradený z činnosti, cez Kutlíkovu nie je namaľovaný nový priechod a od Kutlíkovej po Rančík sú ešte pásky, ale jazdiť sa po nej už dá. 🙂
Reakcia na: NOKS #7:
Čo potom taká cyklotrasa Starohájska - Nám. hraničiarov, ktorú chcel mať Nesrovnal ako promo k voľbám a dokončená nie je dodnes?
Reakcia na: IBBI #4:
Nie je to problém skôr vedenia mesta/stavby?
Reakcia na: NOKS #9:
Už dlhšiu dobu je trend, že seriózne stavebné firmy sa o verejné zákazky v našom stavebníctve prestávajú uchádzať, lebo im to za to všetko nestojí. Až exemplárny prípad bola napr. Skanska, ale sú aj iné. Súťažia o ne treťo- a štvrtotriedne firmy (viem o čom hovorím). Možno sa zmení situácia teraz kvôli korone a eventuálnemu nedostatku súkromných zákaziek, ale príčinu problému - nezvládanie verejného obstarávania, amaterizmus verejnej správy, klientelizmus, absurdne zastaraný stavebný zákon - to nezmení.
Reakcia na: IBBI #8:
ono najviac robí asi výsledná cena a tak to aj býva že kvalita a rýchlosť odpovedá cene....
Reakcia na: NOKS #7:
Je to tak ako pises. Tragedia je, ze sa z toho nevyvodzuju dosledky, proste sa to nechava plavat.
V podstate všetky stavby alebo prerábky v Bratislave zaváňajú podobne tragicky ako Nesrovnalova labutia pieseň v podobe obnovy Bajkalskej ktora trvala 2 mesiace a po pár týždnoch sa prepadla cesta 😲
Na ten kúsok Drieňovej si dali 2 týždne a robotička ktorú inde zvládajú za 5 dní a okolie prístavného mostu ide tempom ala 50te roky s lopatami a fúrikmi...
A z dokončených projektov si isto zaslúži absolutórium zjazd z obchvatu na Prístavnú ulicu 👏 spraviť taký úzky kľukatý a retardovane klopený zjazd z ktorého vynáša aj za sucha (nechcem vidieť kolko aút sa tam vykýbli za dažďa alebo snehu) a pritom miesta za vagón a ešte sa do toho zipsuje aj cesta od OBI na Bajkalskej 😲
To je tak na vrátenie diplomu toho mentálneho atléta čo to kreslil 🙄
Iba mne to znie ako oxymoron - "úprava zmodernizovanej trate"?
Najprv sa zmodernizuje, ale potom ešte treba upraviť, následne prebehne "rekonštrukcie úprav zmodernizovanej trate" a nakoniec ešte "dolaďovanie rekonštrukcie úprav zmodernizovanej trate". 😅
Reakcia na: NOKS #3:
V Rači je to celkovo katastrofa, ale vychádza to zo schváleného harmonogramu, ktorý je z môjho pohľadu priveľmi benevolentný - nemyslím si, že v blízkom zahraničí by si dovolili robiť 400 metrov trate až 60 dní. Aj keď rozumiem motivácii 2 priecestia, tzn. 28+28 dní, ale betón má určité vlastnosti v tuhosti už po pár dňoch, takže premávka nemusí čakať celých 28 dní, ale o tom by vedeli povedať viac tunajší stavbári.
Suhlasim! Strasni, tito robosi na Slovensku.😞
tak isto to prebieha aj v rači...hrstka robošov a posuny minimálne...
asi si berú vzor zo stavebníkov okolo prístavneho mostu kde zrušili zjazd z obchvatu na bajkalskú a potom tam bolo pol dňa vidieť chrápajúceho mukla na mašine čo vykusuje starý asfalt 🤪
Mňa fascinuje, že na samotnej trati sa nikde okrem priecestí/krížení a niektorých zastávok nestavia trať. To nemajú dosť robotníkov, alebo kde je problém?
Takymto tempom prac to chcu dokoncit v septembri???Ale septembra ktoreho roku??