Posledná časť Karloveskej radiály sa postaví odlišným spôsobom

Projektant sa pri návrhu riešenia na elimináciu nízkofrekvenčného hluku inšpiroval v susednej Viedni.

V týchto dňoch sa na stavbe Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály začína budovať nový koľajový zvršok v úseku medzi tunelom a Jurigovým námestím. V celej dĺžke bude nový zvršok opäť typu pevná jazdná dráha, pričom časť bude pokrytá vegetačným krytom (rozchodníkom) a časť bude s betónovým povrchom. Tento typ zvršku bol použitý aj v úsekoch Jurigovo nám. - Kútiky a Harmincova - Hanulova. Keďže sa však po sprevádzkovaní prvej etapy zmodernizovanej trate v Karlovej Vsi objavil rušivý nízkofrekvenčný (ľudovo dunivý) hluk pri prejazde električiek, hľadalo sa riešenie, ako tomuto problému predísť v poslednom modernizovanom úseku medzi tunelom a Jurigovým námestím.

Doteraz sa pevná jazdná dráha budovala tak, že na uvalcovanú vrstvu štrkového lôžka sa položila v celej šírke trate vrstva drenážneho betónu, na ktorú sa taktiež v celej šírke uložili antivibračné rohože. Následne bola pre každú koľaj samostatne zrealizovaná železobetónová nosná doska a nakoniec bol zriadený zelený, alebo betónový kryt trate. Pôvodná konštrukcia koľajového spodku a zvršku je zrejmá napríklad na tejto fotografii.

Magistrát sme požiadali o priblíženie nového riešenia, ktoré by malo zabezpečiť odstránenie spomínaného nízkofrekvenčného hluku. "Skrátili sa dosky pevnej jazdnej dráhy z 24 m na 6 m a antivibračná rohož sa premiestnila pod drenážny betón, ktorý sa rozdelil na 2 samostatné celky. Každá koľaj tak bude fungovať samostatne. Tým, že meníme akustické vlastnosti dráhy, už by sa nemal objaviť nízkofrekvenčný hluk ako v Karlovej Vsi," priblížila nové riešenie hovorkyňa magistrátu hlavného mesta Katarína Rajčanová. Nový spôsob konštrukcie (s výnimkou skrátenej dĺžky nosných dosiek) je možné vidieť na tomto zábere a porovnanie pôvodného a nového uloženia antivibračných rohoží.

Na otázku, či je takéto riešenie niekde v praxi overené, hovorkyňa hlavného mesta odpovedala, že projektant navrhol toto riešenie na základe konštrukcií električkových tratí, ktoré sa používajú v hlavnom meste Rakúska. Či sa toto riešenie osvedčí aj v Bratislave, sa dozvieme najskôr v septembri po spustení električkovej dopravy do Karlovej Vsi.

Doteraz však nie je jasné, či a ako sa odstráni problém s dunivým hlukom v úseku medzi Jurigovým námestím a Kútikmi. Podľa doterajších vyjadrení zhotoviteľ a projektant stále hľadajú riešenie. Medzitým zhotoviteľ začal realizovať aj vrchný zelený kryt v úseku medzi Jurigovým nám. a zastávkou Nad lúčkami, kde nestihol byť zrealizovaný v minulom roku. V miestach, kde doteraz chýbala podkladová vrstva pre rozchodník, sa opäť použil riečny štrk (okruhliaky) namiesto naprojektovanej štrkodrvy. Zaujímali sme sa tiež preto, či už mesto preverilo vhodnosť tohto materiálu (magistrát nás o preverovaní informoval už začiatkom novembra 2019) a či mesto vyvodí voči zhotoviteľovi sankcie za túto zmenu. "Uvedený materiál (okruhliaky) má vyššiu priepustnosť ako pôvodný materiál. Sankcie nie je možné uplatniť, avšak v prípade, že sa preukáže nevhodnosť tohto materiálu, bude na náklady zhotoviteľa vymenený," uviedla hovorkyňa magistrátu Bratislavy.

Doplnené: Od 17. júna prebieha na úseku od Jurigovho nám. po Kútiky oprava vlnitých zvarov koľajníc, ktoré boli taktiež zdrojom hluku pri prejazde električiek. Brúsenie prebieha opäť ručným spôsobom za pomoci benzínovej brúsky.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: color #13:
Dobre. Vyberam si kvalitne odvedenu pracu, ktorej vysledky funguju tak, ako maju na prvy raz. Nie preto sa robi sutaz, aby sa veci patlali tak, ako to vidime na KV radiale. Tiez je otazkou, kde bol stavebny dozor a mesto.
Reakcia na: TeBeCe #7:
Ja ako neviem, co viac povedat na to 😂 https://www.youtube.com/watch?v=3d89a_G6Fcg
Reakcia na: lostrail #10:
Nerobí sa nič = zle je. Niečo sa robí = ešte horšie. Treba si vybrať...
Reakcia na: TeBeCe #11:
Pri pohľade na to teraz sa zdá, že tým hobľovaním a uhládzaním mohli ubrať trocha viac materiálu a zasa tam budú hlboké miesta a tá jazda cez miesto zvaru bude zasa počuť. Najlepšie by bolo celé to prejsť brúskou a tým pádom upravovať hlavu koľajnice stále rovnako po celej dlžke.
Reakcia na: TeBeCe #7:
Takze tomu mame rozumiet tak, ze konecne po vsetkych peripetiach, "atomovych" vrtoch a inych chutovkach zistili, ze hluk pochadza zo zvarov a tymto patlanim sa snazia problem vyriesit?

Pripomina mi to taky obrazok, ako ked po celkom silnej zime 2012 v BB zostali cesty ako tankodrom. Mesto to samozrejme "vyriesilo" tak, ze diery "obrezali" do obdlznikoveho tvaru a potom chodil taky stary panko s takou starou obitou kelnickou, ktorou tie diery zalieval. Pohlad pre bohov.
Reakcia na: TeBeCe #8:
Toto je lepšie ako nejaký live stream. Častejšie takéto poprosím. 😃 😃
Reakcia na: TeBeCe #7:
Zda sa, ze carovna palicka druhej skupiny im nedaruje ani tisicinu milimetra, lebo opravuju uz raz prebrusene o dusu....a pritom su z jednej firmy a maju take rozdielne palicky 😁
Za brusicmi ide dalsia kontrola, ktora to premeriava a vyznacuje odchylky od zelaneho stavu. Uz asi polhodinu riesia jeden zvar a zjavne dostat ho do pozadovaneho stavu takymto sposobom nie je jednoduche.

Z opacneho konca trate im ju zase zasypavaju zeminou, takze sa im v tom bude fasa robit.
Reakcia na: MatejBA #1:
V Karlovke asi nema JeTi nic postavene popri trati restaurovanej v ramci fazy 1. 😉
“ najskôr v septembri po spustení električkovej dopravy do Karlovej Vsi.”
A o septembri ktoreho roka hovoria? 😃
Reakcia na: MatejBA #1:
Treba sa skôr pýtať prečo je chyba v projekte. ( Zatiaľ to na mňa pôsobí tak, že pes je zakopaný tam.)
Ja neviem, či toto bude lepšie riešenie. Pozerám sa na stavbu W-Tramu na trati pod stanicou z roku 2015: https://imhd.sk/ba/media/gn/00141291/Vznikaj%C3%BAca-pevn%C3%A1-jazdn%C3%A1-dr%C3%A1ha-pri-NBS.jpg?3028929338
Na vrstve drenážneho betónu je položená antivibračná rohož, na nej separačná fólia, na ktorej je položená jedna kari sieť, na ktorú sa položilo 250 mm betónu. Duní to tam? Nie.
Genialne 😂 Tam kde byvaju ludia, postavia trat tak ze duni, a tam kde byva menej ludi ju uz urobia poriadne - kocurkovo 😂