V prestupnom uzle Račianske mýto dostali chodci väčší priestor

Zároveň bola opäť obnovená preferencia autobusov a trolejbusov smerom na Hlavnú stanicu.

Od štvrtka 21. mája 2020 prišlo v prestupnom uzle Račianske mýto k niekoľkým zmenám. Najvýraznejšou zmenou je rozšírenie priestoru pre chodcov na ostrovčeku v križovatke na rohu Šancovej a Račianskej. Tento ostrovček dlhodobo počas špičiek nepostačoval množstvu chodcov prechádzajúcich medzi zastávkami a chodci museli čakať na signál voľno aj na vozovke. Rozšírenie plochy pre chodcov bolo zrealizované na úkor zrušenia cestnej odbočky zo Šancovej smerom na Račiansku ulicu, ktorá bola podľa magistrátu minimálne využívaná.

Súčasne prišlo k obnoveniu preferenčného signálu pre vozidlá MHD jazdiace po Šancovej ulici smerom k Hlavnej stanici. Predĺženie signálu voľno na semafore o približne 13 sekúnd umožní autobusom a trolejbusom príjazd na zastávku Račianske mýto aj v čase, ked ostatné vozidlá už majú červenú. Táto preferencia MHD bola zavedená už v decembri 2018, ale neskôr bola zrušená. Magistrát a dopravný podnik preto upozorňujú chodcov, aby nevstupovali na vozovku hneď ako zastavia autá, pretože autobus alebo trolejbus ešte môže cez križovatku prejsť. V tejto súvislosti bolo na priechode pre chodcov doplnené odpočítavanie času do zmeny signálu a na možnosť prejazdu vozidla MHD upozorňuje aj blikajúci symbol autobusu.

Do budúceho roka by malo prísť aj k fyzickej rekonštrukcii ostrovčeka, aby sa rozšírená plocha zjednotila s chodníkom. V budúcnosti sa tiež počíta s úpravou priestorovo nepostačujúcej zastávky električiek na Račianskom mýte.

Preferenčný signál zavedený v roku 2018

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Melange #100:
Otázka toho, či sa dá, alebo nedá posunúť je otázka priestoru. Norma jasne stanovuje pre odbočenie, tak isto aj minimálnu veľkosť ostrovčeka a aj minimálnu šírku chodníkov. Druhou otázkou je, čo a nachádza pod danou časťou, myslím inžinierske siete atď. Je kľudne možné, že by vďaka tomu bolo nutné tie siete predkladať a to stoji peniaze všetko. Pokiaľ by mal niekto výkres tej križovatky aj s kótami, môžem sa skúsiť na to pozrieť.
Dnes som si všimol, že to odpočítava aj čas pre električky, ale iba ak sú prihlásené do križovatky. Takisto to je aj s blikajúcim symbolom autobusu na prechode na Šancovej. To vypínanie mi príde, ako celkom zaujímavé a dosť unikátne riešenie.
Reakcia na: tr3mp #107:
Uz len ked na tom linku pozeram ako parkuju auta pred Laurentom, tak posunut tu cestu o meter-meter a pol blizsie k budove problem nebude (aspon na sikanu, aby vznikol ostrovcek pre pesich).
Reakcia na: tr3mp #107:
Aj keby cesta bola prirazená až v nárožnej budove na Račianskej 2, v jej podlubí je stále dosť veľkorysý chodník. A tá odbočka môže byť o tretinu užšia než je teraz.
Reakcia na: tr3mp #107:
tam by bolo treba prebudovat cele nastupistia elektrickovych zastavok a bojim sa ze rozumne riesenie bez osoveho posunu trate alebo zabratia jazdnych pruhov na racianskej mozne nie je...
a teda bojim sa toho ze "s kyblom farby" sa da spravit len to horsie riesenie, teda zabrat jazdne pruhy rovnako ako sa to stalo pri tomto ostrovceku....
Reakcia na: kbj2 #105:
Len netreba zabúdať, že zväčšiť netreba len tento ostrovček, ale aj opačný pri električkovej trati (https://goo.gl/maps/9qEZwC9aoao8WSjW6). A teda posunúť jazdné pruhy doprava. Čiže ak by si posunul pravé odbočenie bližšie k domom, môže sa stať, že zväčšenie ostrovčeka posunom odbočenia by následne zmenšené posunom jazdných pruhov.
Je pravda, že podľa niektorých plánov má byť po dostavbe ŽST FIliálka,
Šancová pred Trnavským mýtom zaslepená? Doprava by potom mala ísť buď cez Kominársku prepojenú na Trnavské mýto. Viem, že je to možno ďaleká budúcnosť, ale zdá sa mi, že som to videl v návrhoch ŽST Filiálka.
Nebola by potom preťažená časť Račianskej medzi Račianskym mýtom a Kominárskou? A nevznikla by na ceste medzi TrMy a Račkom zbytočne jedna križovatka?
Reakcia na: Valec #102:
Ano, uz minimalne pred 6-mi rokmi KDI ziadal posunutie odbocky a mesto to odignorovalo.

Riesenie ktore pripravuje teraz, je podla clanku toto: "Do budúceho roka by malo prísť aj k fyzickej rekonštrukcii ostrovčeka, aby sa rozšírená plocha zjednotila s chodníkom. "

Takze nie posunutie odbocky, ale jej zaliatie betonom a asfaltom tak, aby bola v urovni chodnika.

Naozaj super napad, takze na tom rohu bude chodnik v tvare pravouhleho trojuholnika s odvesnami 25m a 16m a plochou 200m2.
Reakcia na: Valec #102:
"Inak, nie sú pod chodníkom náhodou nejaké siete, ktoré by takúto preložku neumožňovali alebo výrazne predražili?"

To opäť predsa nie je nejaký problém, veď tá odbočka môže viesť aj na úrovni chodníka. Je to úplne bežný jav a bežné riešenie, vyvýšiť vozovku v určitom úseku na úroveň chodníka, vďaka čomu autá musia v úseku spomaliť a chodci majú bezbariérový presun.
Reakcia na: kbj2 #85:
Myslím, že už len robiť týždenný nákup v Bille je na samostatnú diagnózu. 😉
Reakcia na: Melange #100:
Odbočka sa dala posunúť aj pred siedmymi rokmi, keď sa o veci začalo diskutovať. Nič sa za tú dobu neurobilo a nebezpečné miesto pre chodcov stále zostávalo.

Ak mesto teraz naozaj pripravuje riešenie a bude ho chcieť zároveň v zápätí aj realizovať, tak mi príde ako lepšie riešenie odbočenie dočasne zavrieť. Lebo kým by sa spracovala projektová dokumentácia, vybral dodávateľ, spravili práce... tak už by sme boli aj v polčase trvalého riešenia. Ak by však bol vybraný návrh na mimoúrovňové križovanie (tzn. bavíme sa o riešení za 10+ rokov), potom má zmysel prerobiť to odbočenie.

Inak, nie sú pod chodníkom náhodou nejaké siete, ktoré by takúto preložku neumožňovali alebo výrazne predražili?
Reakcia na: johnnyjanko #96:
Máš pravdu, príjemnejšiu Šancovú bez predošlých krokov inde nedosiahneme. Ale celá moja myšlienka začala pri tom, že tu padali návrhy, ako z nej robiť ešte tranzitnejšiu ulicu, čo nás k cieľu odklonenia a zmiernenia dopravy nijako nepriblíži. Dúfam, že si už rozumieme 🙂
Reakcia na: johnnyjanko #97:
A čo, že tranziťákov je viac ako obyvateľov? Problém je v tej paradigme, že obyvatelia majú na ulicu menšie práva ako tranziťáci.

Spor "chodci vs. IAD" je v tomto prípade umelo vykonštruovaný. Už skoro stokrát sme viacerí napísali, že by sa odbočka dala posunúť a ostrovček by sa zväčšil. Žiaden spor neexistuje. Je ťažké pochopiť jednoduchý koncept, že ten problém sa dá riešiť tak, že spokojní budú aj chodci, aj motoristi využívajúci tú odbočku - teda najmä obyvatelia?
Reakcia na: kbj2 #85:
A ako sa dá z Centralu dostať rozumne na Šancovu v smere HlSt? Z garáží Centralu sa dá vyjsť tromi výjazdmi: Metodova, Trnavská a Jelačičova. Iba z tretieho sa dá prepliesť cez Miletičovu na tento smer, ale aj ja radšej volím cestu Metodova - Záhradnícka - Karadžičova - Legionárska.
Reakcia na: kbj2 #85:
1) V reakcii na môj príspevok #76 si odbočil niekam úplne inam.
2) A ako často tých desaťtisíc obyvateľov vyráža húfne na týždenný nákup do OC centrál a nie trebárs do LIDL-u na Škultétyho, na MG či do Snail Mall?
Reakcia na: Melange #80:
Dá sa na to pozrieť aj tak, že počet tých, ktorí Šancovú využívajú na tranzit je asi tak stonásobne vyšší oproti počtu tých, ktorí v jej okolí bývajú. A to nie je diaľkový tranzit, väčšina z neho sú tiež Bratislavčania.

Ale v tejto konkrétnej situácii je podľa mňa nesprávne dávať do protikladu obyvateľov vs. tranzit. Skôr to je spor medzi chodcami a IAD.
Reakcia na: Viko #93:
Dôležitá je ale tá časová súslednosť krokov. Mám dojem, že viacerí sa tu vyjadrili v takom duchu, že by boli radi, keby mesto už teraz robilo kroky na to, aby sa Šancová stala pokojnejšou miestnou komunikáciou, s tým, že až neskôr v budúcnosti budeme stavať trasu na odklonenie dopravy z nej.

Takto to ale nikdy nebude fungovať. Teraz je Šancová ulica tranzitnou komunikáciou a hotovo. Podľa toho k nej treba pristupovať. Až keď raz bude *hotové* nejaké riešenie, ktoré z nej odvedie podstatnú časť dopravy (mne je jedno aké, len nech to funguje), potom bude možné robiť kroky smerom k tomu, aby Šancová viac slúžila obyvateľom blízkeho okolia.
Reakcia na: Max #94:
To by sedelo. Za hodinu odbočí 120 áut, za 24 hodín 2 880. Pri priemernej obsadenosti 3,471875 ľudí na auto je to presne 9 999 osôb + ty = 10 000 ❗ 🙂
Reakcia na: Paulini.s #55:
Ja si dovolím sa ozvať - bývam v danej zóne, ale pohybujem sa buď MHD, pešo, alebo na bicykli, takže spomínaný problém s odbočením sa týka iba zvyšných 9 999 obyvateľov.
Reakcia na: MatejBA #91:
Môžeš to čítať v kontexte, prosím?

Je mi jasné, že teraz náhradu nemáme, len vravím, že ČASOM by si Šancová zaslúžila inú podobu a preto treba pracovať na tom ako ju dosiahnuť, a nie na betónovaní súčasného neudržateľného stavu.