V prestupnom uzle Račianske mýto dostali chodci väčší priestor

Zároveň bola opäť obnovená preferencia autobusov a trolejbusov smerom na Hlavnú stanicu.

© color

Od štvrtka 21. mája 2020 prišlo v prestupnom uzle Račianske mýto k niekoľkým zmenám. Najvýraznejšou zmenou je rozšírenie priestoru pre chodcov na ostrovčeku v križovatke na rohu Šancovej a Račianskej. Tento ostrovček dlhodobo počas špičiek nepostačoval množstvu chodcov prechádzajúcich medzi zastávkami a chodci museli čakať na signál voľno aj na vozovke. Rozšírenie plochy pre chodcov bolo zrealizované na úkor zrušenia cestnej odbočky zo Šancovej smerom na Račiansku ulicu, ktorá bola podľa magistrátu minimálne využívaná.

Súčasne prišlo k obnoveniu preferenčného signálu pre vozidlá MHD jazdiace po Šancovej ulici smerom k Hlavnej stanici. Predĺženie signálu voľno na semafore o približne 13 sekúnd umožní autobusom a trolejbusom príjazd na zastávku Račianske mýto aj v čase, ked ostatné vozidlá už majú červenú. Táto preferencia MHD bola zavedená už v decembri 2018, ale neskôr bola zrušená. Magistrát a dopravný podnik preto upozorňujú chodcov, aby nevstupovali na vozovku hneď ako zastavia autá, pretože autobus alebo trolejbus ešte môže cez križovatku prejsť. V tejto súvislosti bolo na priechode pre chodcov doplnené odpočítavanie času do zmeny signálu a na možnosť prejazdu vozidla MHD upozorňuje aj blikajúci symbol autobusu.

Do budúceho roka by malo prísť aj k fyzickej rekonštrukcii ostrovčeka, aby sa rozšírená plocha zjednotila s chodníkom. V budúcnosti sa tiež počíta s úpravou priestorovo nepostačujúcej zastávky električiek na Račianskom mýte.

Preferenčný signál zavedený v roku 2018

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Na tomto pripade vidiet nezmyselnost nasho projektovania krizovatiek.

Chodcov vedieme na druhu stranu cez ostrovceky, casto na 3x, namiesto toho, aby mali iba 1 celistvy priechod, ktory by presli naraz. A ze cakaju v strede vozovky, kym z oboch smerov okolo nich jazdia auta, povazuju odbornici za bod pre ich bezpecnost.

V prospech plynulosti sa zasa projektuju nezmyselne bypassy, ci uz na krizovatkach alebo kruhacoch, ktore zaberaju miesto a zvysuju poziadavky na priestor.

A tu je vysledok kombinacie tychto nasich inzinierskych chutoviek.
Reakcia na: Paulini.s #55:
Práve naopak, pre tranzit je to odbočenie zbytočné. Dôležité je práve pre obyvateľov. Mesto takýmito riešeniami robí z Šancovej čoraz viac tranzitnú komunikáciu.
Blbá otázka, ale na základe čoho nemožno odbočiť z Unitasu vľavo? Je to miesto mimo cesty, na ktoré sa plná čiara nevzťahuje. Alebo je to normal križovatka?
Reakcia na: kbj2 #53:
V celmom území "sídliska" - v kilometri štvorcovom podľa mapy hustoty obyvateľstva žije ak sa nemýlim niečo viac, ako 10 tisíc ľudí, nie v bloku, ktorý je tade najľahšie z jedného smeru prístupný. Tak ako ja toto odbočenie nevyužívam vôbec nie je pravda, že je pre túto lokalitu toto odbočenie nadmieru dôležité... Keď tak pre tranzitný dopravu, ale to je niečo úplne iné a preferencia MHD a odľahčenie nervov ľudí si určite zaslúži riešenie toho tým, že sa povolí odbočovanie na Kukučínovú, alebo vybuduje prepojenie na Kominársku.
Reakcia na: kbj2 #53:
Preto sa tam dal odpočet a výstražná tabuľa, aby tam chodci už nepodbiehali. Či majú sa všade zaviesť výhradne plné zelené bez rozlíšenia len preto, že pár ľudí je blbých?
Reakcia na: S499.1023 #50:
Zrusenie troch lavych odboceni na Racianskom myte svojho casu umoznilo vyrazne predlzit casy trvania zelenej v priamych smeroch a tak zvysilo priepustnost krizovatky.

Ale terajsie zrusenie praveho odbocenia zo Sancovej na Raciansku neusetrilo nic, len skomplikovalo zivot ludom z prilahleho sidliska. A ano, v tom sidlisku byva cca 10000 ludi, ktorych sa to opatrenie negativne dotkne. Podla clanku tam uz v r. 2014 odbocovalo v spicke 120 aut za hodinu, t.j. na kazdy cyklus krizovatky 3 auta.

A este jedna linka k preferencii autobusov - po zavedeni v decembri 2018 bola zrusena za 2 mesiace kvoli vaznej nehode s chodcom:
https://auto.sme.sk/diskusie/3511434/1/nehoda-na-racianskom-myte-v-bratislave-zablokovala-dopravu.html#27214315
Reakcia na: kbj2 #45:
Vďaka za článok. Je to silný argument, že aj KDI mal ten názor, že odbočku možno trochu posunúť a tak rozšíriť ostrovček. Ktovie, čo sa zmenilo, že so zrušením odbočky už zrazu KDI súhlasil.

Odpoveď Feika na ten návrh, že vraj ide o "presunutie problému z jedného miesta na druhé", je úplne absurdná. Je to vyriešenie problému, nie jeho presunutie.
Bývam pri Trnavskom Mýte a do Rače občas idem, mám tam príbuzenstvo. Popravde, za celé tie desiatky rokov, čo tam bývam, mi ani len nenapadlo ísť cez Trn. mýto a Račianske mýto. Vždy som to smeroval na Bajkalskú a Jarošovu. A rovnako naspäť.
Reakcia na: kbj2 #34:
A tých všetkých desaťtisíc občanov odbočuje z Šancovej na Račianksu? Prečo ste nerobili taký istý alebo aj väčší rev, keď sa zrušilo ĽAVÉ odbočenie zo Šanvoej na Račiansku?
Reakcia na: kbj2 #45:
Nemyslím si, že pandémia niečo spochybnila a že ľudia budú preferovať individuálnu dopravu - najmä automobilovú - a to kvôli tomu, že mesto nie je nafukovacie a v septembri, keď sa všetko vráti do pôvodných koľají, viacerí mediálne vymasírovaní ťažko zaplačú.
Reakcia na: kbj2 #47:
Už sa dá urobiť kratšia obchádzka cez Námestie Mateja Korvína.
Reakcia na: birch #46:
Nemoznost odbocenia dolava z Racianskej na Legionarsku je ale vysvetlovana rovnakym argumentom - ved sa to da obist cez Vazovovu, a je to iba 1 km navyse.

Problem je, ze taketo obchadzky stale pribudaju a doprava z toho nakoniec naozaj skolabuje, pretoze kazde zbytocne predlzenie trasy viac zatazuje cely system. Nehovoriac o nutnosti existencie viacerych alternativnych tras - inak staci jedna nehoda a vznikne vazny problem.
Reakcia na: kbj2 #45:
Nerozumiem argumentacii "presun vsetkych ludi", "uzavrieme vsetky alternativne moznosti". Nie sme v spore, ze trvale riesenie ma byt ine nez to co teraz urobil magistrat. Ale prezentovat, ze zrealizovane riesenie ovplyvni 10000 ludi byvajucich v tej lokalite nezodpoveda realite. Alternativa existuje a je dlhsia tak o minutu.

Rovnako argumentovat tym, ze odbocenie je o to viac potrebne, ze ludia kvoli COVIDu budu viac preferovat individualnu dopravu. Ak ano, tak ani ponechanie odbocenia nezabrani totalnemu kolapsu. A z Centralu na Raciansku to bude najrychlejsie peso, co vlasne v konecnom dosledku mozno bude aj dobre...

Ja za ovela vacsi problem Racianskeho myta pre IAD povazujem lave odbocenie z Racianskej na Legionarsku, ktore je znackou zakazane, ale v praxi potrebne a je to vidiet aj podla poctu vodicov, ktori zakaz porusuju - v rannej spicke sa taky najde skoro v kazdom cykle krizovatky.
Reakcia na: birch #42:
Clanok z roku 2012 vznikol pred otvorenim OC Central, takze pre dnesnu situaciu je nepouzitelny. A KDI bol dlhodobo proti uzavretiu tej odbocky a ziadal prave jej posunutie blizsie k domu:
https://www.teraz.sk/regiony/bratislava-ostrovcek-racianske-myto/75191-clanok.html

Kazdopadne, rusenie bezkoliznych odboceni doprava a bezdovodne predlzovanie optimalnych tras je cesta k totalnemu kolapsu IAD. Aktivistom za presun vsetkych ludi do MHD to zrejme vyhovuje, ale mali by si uvedomit, ze pandemia COVID-19 tento proces od zakladu spochybnila a ludia budu prefererovat individualne sposoby dopravy.

Ad Dami #44 - ak uzavrieme vsetky alternativne moznosti a vsetka doprava sa presunie na Legionarsku, situacia zacne byt neunosna. A uz vidim to "riesenie" z Magistratu - navrhnu vyznacit bus pruh a zakazat odbocenie doprava aj tam. A opat na to bude stacit vedro farby.
Reakcia na: kbj2 #34:
Legionarska nie je nafukovacia. A napriek tomu - cesta z Trnavskeho na Racianske myto cez nu zvykne byt v tych naupchatejsich casoch o nejaku minutu-dve rychlejsia.
Reakcia na: color #39:
Lenže to je práve tá otázka, či nám vyhovuje mať Šancovú v podobe hlučnej tranzitnej komunikácie, ktorú sťažka prejdeš, alebo sa chceme snažiť z nej vydolovať o niečo ľudskejšiu ulicu. V prvom prípade si to pýta podjazdy a nadjazdy, v druhom by sme mali skôr hľadať, ako od súčasnej podoby odísť.
Reakcia na: Melange #41:
Lepsia doprava v clanku z r. 2012 aj mesto v FAQ hovoria o tom, ze odbocka bola "minimálne využívaná". A kedze to schvalil KDI, ktory si dava akekolvek obmedzovanie IAD dostatocne zdovodnit, nemam dovod tomu neverit.

Z vlastnej skusenosti, kedze sa tam casto pohybujem, viac aut odbocuje na Raciansku z Legionarskej ako zo Sancovej. Co ma aj racio, kedze v smere z vychodu sa da prist po Jarosovej, zatial co v smere od nabrezia / Dostojevskeho radu takato moznost nie je.

Ak odpoviem protiotazkou, co v okoli trhoviska / zimneho stadionu generuje taky dopyt na Raciansku, ze ho nie je mozne pokryt inak?
Reakcia na: birch #35:
Prečo nezverejníš výsledky sčítania automobilov na tej odbočke pred jej zrušením?
Reakcia na: Viko #37:
Ono skoda, ze nemame nejake prepojenie Patronky a Jarosovej/Pionierskej ulice cez tunel (a D4), lebo vdaka tomu by si vedel poludstit Prazsku, Brniansku a Sancovu a presmerovat tranzit z ciest 61, 572 a 502 z centra mesta.