Zlepší sa MHD do zavedenia novej parkovacej politiky?

Skvalitňovanie mestskej hromadnej dopravy bude závisieť aj od dopytu po nej v najbližšej budúcnosti.

Magistrát hlavného mesta plánuje v roku 2021 spustiť nové pravidlá parkovania v hlavnom meste. Vedenie mesta prisľúbilo pred zavedením parkovacej politiky významne skvalitniť MHD tak, aby bola atraktívnou alternatívou k individuálnej automobilovej doprave v Bratislave. Medzi plánovanými zlepšeniami mesto uvádza väčšiu preferenciu vozidiel MHD, zavedenie expresných liniek a obnovu vozidlového parku autobusov. Súčasná kríza spôsobená pandémiou, ktorá má výraznejší dopad na finančné možnosti mesta i dopravného podniku, zrejme spôsobí oneskorenie niektorých zlepšení MHD. Už teraz je známe, že veľký nákup 70 nových autobusov sa s veľkou pravdepodobnosťou presunie do budúceho roka, keďže mestské zastupiteľstvo na aprílovom zasadnutí nateraz škrtlo financie na ich nákup. Magistrátu sme sa preto opýtali, v akom stave je príprava skvalitnenia MHD a či v prípade nezavedenia prezentovaných zlepšení nepríde aj k odloženiu spustenia novej parkovacej politiky.

"Vzhľadom na opatrenia súvisiace s pandémiou budeme vyhodnocovať jej dopady na DPB. V spolupráci s DPB bude mesto sledovať vývoj dopytu po MHD a na základe aktuálnych trendov budú prijímané rozhodnutia v smere k zabezpečeniu dostatočnej obslužnosti a komfortu prepravy," priblížila aktuálne plány mesta Katarína Jánošíkova z oddelenia komunikácie a marketingu magistrátu hlavného mesta.

Parkovacia politika podľa pôvodného harmonogramu

Magistrát hlavného mesta spustil vo februári tohto roka prípravu na obstaranie parkovacieho informačného systému. Samotnú súťaž plánovalo mesto vyhlásiť na začiatku jari, zatiaľ sa tak však nestalo. Napriek tomu mesto očakáva, že nové pravidlá parkovania budú spustené v prvej lokalite na začiatku budúceho roka.

"Čo sa týka systému celomestského parkovania, hlavné mesto pokračuje v príprave parkovacej politiky a verejnej súťaže na dodávku potrebnej technológie. Harmonogram spustenia parkovacej politiky je zatiaľ bez zmeny. Samozrejme, vyhodnocujeme dopady aktuálnej koronakrízy. Záujmom mesta je, aby sa dodržal termín začiatok roka 2021, kedy by sme chceli spustiť pilotnú lokalitu v rámci celomestského systému a postupne integrovať pripravované alebo prebiehajúce pilotné parkovacie projekty v mestských častiach," spresnila Katarína Jánošíková.

Prehodnocovanie buspruhov

V rámci preferencie MHD prisľúbilo vedenie mesta zrealizovať do zavedenia parkovacej politiky 22 km nových buspruhov. V minulom roku prišlo k vytvoreniu viacerých vyhradených pruhov pre hromadnú dopravu v okrajových častiach mesta (Vrakuňa, Vajnory) a tiež aj v širšom centre mesta (Záhradnícka, Štefánikova). Tieto buspruhy sa po skúšobnej prevádzke ukázali ako prínosné, preto bolo schválené ich trvalé ponechanie.

"Hlavné mesto v spolupráci s DPB pripravilo materiál na vyhodnotenie BUS pruhov, ktoré boli zo strany Krajského dopravného inšpektorátu schválené dočasne (s obmedzenou platnosťou) a výsledok tejto analýzy predstavilo zástupcom krajského dopravného inšpektorátu, ktorý po ich zanalyzovaní súhlasil s ponechaním predmetných BUS pruhov v trvalom stave, nakoľko sa preukázala ich opodstatnenosť a z hľadiska individuálnej dopravy nedošlo k výraznému zhoršeniu situácie v súvislosti s dopravnými obmedzeniami vyvolanými zavedením príslušných BUS pruhov. Prínos BUS pruhov naďalej priebežne vyhodnocujeme," priblížil magistrát hlavného mesta.

Od magistrátu sme tiež chceli vedieť, či sa bude v zriaďovaní nových buspruhov pokračovať a v ktorých lokalitách ich môžeme v tomto roku očakávať. "V roku 2020 budú pripravené a realizované ďalšie BUS pruhy. Zoznam a ich lokality sa budú v aktuálnom období prehodnocovať," stručne uviedla Katarína Jánošíková.

Preferencia MHD na križovatkách

Zrýchliť vozidlá mestskej hromadnej dopravy má aj zavedenie preferencie na viacerých križovatkách. Mesto v minulom roku uviedlo, že táto preferencia bude zavedená na 39 križovatkách. V apríli 2020 hlavné mesto vyhlásilo súťaž na obstaranie zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre modernizáciu prvých 11 križovatiek a riadených priechodov v Petržalke. Po vypracovaní projektovej dokumentácie bude nasledovať výber zhotoviteľa modernizácie. V rámci modernizácie križovatiek mesto požaduje aj podporu preferencie vozidiel MHD prostredníctvo rádiovej siete TETRA.

Modernizáciou prejdú v prvej fáze tieto križovatky, resp. svetelne riadené priechody pre chodcov:

  • Panónska cesta - Carrefour
  • Panónska cesta - Bratská
  • Osuského - Starohájska
  • Osuského - Hrobákova
  • Bosákova - Šustekova
  • Furdekova - Šustekova
  • Bratská - Jiráskova - Pajštúnska
  • Bratská - OC TERNO
  • Budatínska - hypermarket Tesco
  • Panónska cesta - Ševčenkova
  • Panónska cesta - ŽST Petržalka

Ako teda vidno, kríza spôsobená pandémiou Covid-19 bude mať dopad aj na plánované skvalitňovanie MHD. Zatiaľ však ešte nie je možné úplne presne odhadnúť, ako sa bude situácia vyvíjať v najbližších mesiacoch, ani aké budú budúce nároky na MHD.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Nikto tu nepíše ani v článku nie je spomenuté zlepšenie intervalov liniek. Podľa mňa už dnes fakt 20 a viac minútových intervalov na mnohých linkách ľudí odrádza cestovať MHD. Mnohé nosné linky ako 50, 78, 61, 63 alebo trolejbusy 204, 205, 207 by mali mať interval max 10 minút. A samozrejme je ešte plno ďalších, ktoré sú na tom podobne.. 65, 96 atď
Reakcia na: S499.1023 #20:
Čo je vysoko pozitívne?
Reakcia na: Peter6607 #10:
Máš pravdu, tento týždeň som cestoval 6822. Diferenciál hlučný, tlmiče klepkali na celý trolejbus. Takú 6310 by na Ukrajine ani nepustili do premávky. Písal som aj oficiálne podnety, trolejbusová prevádzka však všetky ignoruje.
Reakcia na: kecho #17:
Pichni si Savo, bude ti lepšie.
Reakcia na: Solider #12:
Čo je vysoko pozitívne ale práve si so svojím ironickým úškrnom narazil do výkladnej skrine.
Bohužiaľ aj ja mám ten pocit, že magistrát poslednú dobu robí hlavne ľúbivé vyhlásenia a vyrába chrumkavé tlačové správy, FAQ textíky a ňuňu infotabule.

Marketing a promo je žiaľ to, čo tu od volieb výrazne napreduje oproti obyčajnej poctivej práci.
Reakcia na: Peter6607 #10:
Ja by som sa chcel spýtať pánov, ktorým sa môj príspevok nepáči, aby mi odporučili na výlet trolejbusovú prevádzku, kde sa tlmiče opravujú spôsobom, že sa vymení krytka v interiéri (starý veľký plech, 300x300), aby udržala vadný tlmič pod podlahou? Chcem sa ísť pozrieť. Takéto inovácie totiž považujem za výsadu Bratislavy. Nestretol som sa s tým nikde inde a to som precestoval stovky 14/15 Tr. Pri 30/31 Tr inžinieri už počítali s tým, že sú vozidlá určené pre rozvojové krajiny, takže tomu prispôsobili tvar a pevnosť krytiek, cestujúcich preto akurát obťažuje treskot a húpanie, na to si ľahko zvyknú. Kto si nezvykne, presadne do auta. Ja si odmietam zvyknúť, som hrozný živel.
Reakcia na: color #13:
Zeby videl progresivny tunel?
Reakcia na: color #13:
Kupovať firmu, ktorej hodnota spočíva v kontrakte s BVS do roku 2022 a finančne to kryť znalcom ohodnoteným pozemkom a obstarožnou technikou je asi rovnaká blbosť, ako keby teraz išiel DPB kupovať Recar, ktorý má rovnako hodnotu len kvôli nevýhodnej zmluve s DPB (ktorý tam navyše nemá ani manažérsku kontrolu, na rozdiel od Infry).
Reakcia na: color #13:
Nema praveze zmluva s infra services koncit buduci ci rok na to? To uz sa neoplati nechat to dobehnut a potom ich nechat ladom?
Reakcia na: Viko #7:
Hlavne keď bol 6 dní zákaz vychádzania cez veľkonočné sviatky, tak na magistráte a DPB spali svoj progresívny spánok. V čase medzi 20-23 hod jazdili spoje s 1-2 cestujúcimi, ale áno, chápem, kto už by len prerábal alebo vyrábal grafikony na smiešnych 6 dní... #vedtosaneoplati #neplatimezvlastneho #radsejnekupimeklimy #koronavyhovorka
Reakcia na: Solider #12:
Naprávajú sa škody napáchané minulými "magistrátmi"... neviem, čo v tom vidíš ty.
Reakcia na: richardhudec #4:
Nevyrušujte, tu sa kupuje BVS od Kmotríka! 😴
Z magistrátu je mi už dlhodobo zle... Takmer všetky príspevky, ktoré tu čítam majú hlavu a pätu. Kiež by si to niekto povolaný z mestských štruktúr aj prečítal a vyjadril sa. Nenakúpiť autobusy lebo corona... no comment. Ono aj tie rúška v MHD sa dajú prežiť ak zrovna necestujete hodinu lebo páni majstri na Botanickej (v smere do KV) zabrali pruh (a ďalšie priestory v okolí zastávky Riviéra)... a o zápchach spôsobených zvýšeným dopytom po IAD ani nehovorím. Ale to už tu bolo spomenuté.
S určitosťou treba do zavedenia parkovacej politiky zachovať najhoršiu údržbu trolejbusov v EÚ. Je predsa škoda meniť niečo, v čom Bratislava takto vyniká!
Reakcia na: Joyki #6:
osobne by som az taky problem v zamorenosti MHD nevidel, ale s nahubkom na tvari sa mi ani v sucasnosti nedycha zrovna najlepsie a tak podla moznosti eliminujem svoj pobyt v priestoroch kde to je potrebne mat; a kym vo vozidlach MHD, na zastavkach a pod. to pozadovane je, tak v sukromnom aute to nutne nie je (+ pustim si klimu a nemusim riesit teplo ako dalsi existenciu obmedzujuci faktor kedze klimy su v sucasnosti vo verejnych priestoroch povazovane za jedneho z triednych nepriatelov a nemaju sa pouzivat)
a dovolim si tvrdit ze ludi vidiacich to podobne ako ja uplne malo nebude...
Reakcia na: N/A #1:
Akoze nic nie je? Ved kolko ludi si na tom zarobilo?
Reakcia na: Joyki #6:
A naše mesto urobí ten najlogickejší krok - miesto vehementnej podpory MHD jej kontinuálnym zlepšovaním radšej založí ruky, a až keď konečne začne kolabovať aj MHD (čo znechutí ďalšiu porciu ľudí), vtedy začne robiť opatrenia na zväčšenie kapacity... Bodaj by sa mi to len snívalo celé.
Od septembra asi do aut sadne viac ludi, ako doteraz a verejná doprava bude menej plná, čiže cesty budú kolabovat. Vďaka dochádzajúcich zrejme vstupné body úplne skolabuju a bude sa parkovať už naozaj aj mostoch, prechodoch, zeleni, na námestiach... kým inde využili koronu na podporu cyklistickej a zdieľanej nemotorovej dopravy, tu povolili vjazd pod Michalsku bránu.
V septembri to tu bude otrasné, lebo vďaka hysterie verejnu dopravu vníma teraz každý ako zamorenu. Kým napríklad Ivanka je zapchata autami, na S65 čakajú len dvaja. A toto bude aj od septembra: percento IAD voči VHD stupne o 10% na 80 : 20
Reakcia na: richardhudec #4:
Ak to bude akútne, povieme, že sa to nedá, lebo nebola vypracovaná štúdia, chýbajú podklady, dopravné analýzy, konzultácie s políciou, prieskumy verejnej mienky... 😃
Článok a vyjadrenia mesta hovoriace o ničom. Vlastne nič nezmeníme ak to nebude úplne akútne, možno stihneme parkovaciu politiku spustiť aspoň v prvej zóne. Z 22 km BUS pruhov budeme robiť analýzu či niečo a koľko toho možno hádam urobíme, ak to bude akútne po ďalších 3 analýzach v roku 2020. 🤮 🤮 🤮
Zlepší sa MHD do zavedenia novej parkovacej politiky?
Krátka odpoveď: "Nie."
Dlhá odpoveď: "Nie, lebo korona." 😃
Reakcia na: N/A #1:
Vsak ale aj z priprav, planov, analyz, navrhov atd kvapne tym spravnym ludom vzdy nejake to euro ci dve 😃
"Vzhľadom na opatrenia súvisiace s pandémiou budeme vyhodnocovať jej dopady na DPB. V spolupráci s DPB bude mesto sledovať vývoj dopytu po MHD a na základe aktuálnych trendov budú prijímané rozhodnutia v smere k zabezpečeniu dostatočnej obslužnosti a komfortu prepravy."
No takže najskôr začneme vyhodnocovať (ešte len hovoríme, že začneme, takže zopár týždňov), potom budeme sledovať (ďalšie týždne) a na základe "aktuálnych" (v tom čase už zrejme neaktuálnych) prijmeme rozhodnutie. 😃
"Samotnú súťaž plánovalo mesto vyhlásiť na začiatku jari, zatiaľ sa tak však nestalo."
No kto by už bol čakal, že sa plánovaný harmonogram nedodrží. 🙂

V skratke povedané bude meškať, lebo korona. 😐

Na Slovensku zbožňujeme - prípravy, plány, analýzy, návrhy, generely, vyhodnotenia, prehodnocovanie materiálov... - hodiny a hodiny práce, kopy a kopy dokumentov, papierov, materiálov, z ktorých nakoniec aj tak nič nie je.😫