Bratislavský kraj hľadá poskytovateľa služieb prímestskej autobusovej dopravy

Po novom by si kraj mohol objednávať aj dopravu do Rajky a Hainburgu.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) vypísal verejnú súťaž na poskytovanie prímestskej autobusovej dopravy vo verejnom záujme na 10 rokov od jesene roku 2021, kedy končí zmluva so súčasným dopravcom Slovak Lines. Uchádzači môžu predkladať ponuky do 22. júna 2020. Predpokladaná hodnota zákazky je necelých 389 mil. € bez DPH.

BSK predpokladá, že nový dopravca odjazdí ročne 14,5 mil. kilometrov na 62 linkách. Súčasťou súťažných podkladov sú aj navrhované cestovné poriadky jednotlivých liniek. Novinkou má byť aj 6 nočných regionálnych liniek, ktoré by premávali z Bratislavy do regiónu počas nocí pred voľnými dňami. V rámci zmluvy je zahrnutá opcia, podľa ktorej môže BSK rozšíriť objednávanie prímestskej autobusovej dopravy aj na cezhraničné linky do Rajky a Hainburgu. BSK tiež požaduje garantovanie nadväzností medzi jednotlivými linkami Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK).

Podmienky súťaže detailne špecifikujú technické a prevádzkové štandardy, ktoré musí nový dopravca splniť. Ide o štandardy, ktoré platia v IDS BK. Dopravca musí napríklad vybaviť všetky zastávky označníkmi podľa štandardu IDS BK, či zabezpečiť vozidlový park v požadovanej štruktúre a vybavení autobusov. Priemerný vek všetkých používaných vozidiel nesmie presiahnuť 9 rokov, pričom maximálny vek každého vozidla nesmie presiahnuť 15 rokov. Vzhľadom na súčasnú krízu spôsobenú pandémiou choroby Covid-19 bude stanovené prechodné obdobie v trvaní jedného roka, počas ktorého nebude musieť dopravca spĺňať všetky požiadavky na vozidlový park, stanovené sú napríklad výnimky pre niektoré parametre starších vozidiel, alebo vek jednotlivých vozidiel bude môcť byť 16 rokov bez stanovenia maximálneho priemerného veku vozidlového parku.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TeBeCe #90:
Prekvapivo sa mi nedarí medzi sankciami nájsť sankciu za prevádzku vozidla ktoré nesplňa štandardy, resp. nie je certifikované. Je tam sankcia ak dopravca nepožiada o certifikáciu, ale nie ak bude jazdiť s vozidlom ktoré ju nemá (aspoň ju tam nevidím). Takže treba požiadať o certifikáciu a vozidlo môže jazdit aj ked ju nedostalo.

Edit: Tak nie, už som to našiel.
Reakcia na: henko151 #89:
Práve preto že to tak funguje so všetkými súťažami s tým majú objednávatelia počítať a súťaže vyhlasovať včas.
Reakcia na: henko151 #89:
Nejake autobusy urcite budu, otazne je, ake. Nejaky ten priklad uz na Slovensku mame.
Reakcia na: 810zssk #88:
A takto funguje so všetkými súťažami na Slovensku. V Nitre sa tiež ešte nevyhodnotilo a tiež začínam mať obavy, že nový dopravca nestihne do 1.1.2022 zaobstarať autobusy a základňu.
Reakcia na: TeBeCe #87:
Otázka znie či to je nekompetentnosť, alebo zámer s cieľom dvojitého zdržania, keďže predpokladám že teraz po vyhodnotení príde námietka opäť.

Blížime sa nebezpečne blízko bodu kedy bude mať dopravca problém službu stihnúť rozbehnúť k 15.11.
JPP že Arriva.
Reakcia na: Andy #82:
Okej, to beriem že vyhodnotenie naozaj môže trvať, vďaka. Ale teda obsah ponúk by snáď mohli pustiť (resp. musia ak im to nejaký zákon nezakazuje).
Reakcia na: 810zssk #81:
Zadávateľ zákazky je povinný po obdŕžaní zápisnice o vyhodnotení ponúk od komisie bezodkladne písomne oznámiť všetkým uchádzačom, ktorých ponuky sa vyhodnocovali, výsledok vyhodnotenia ponúk (§ 44 zákona o verejnom obstarávaní). Na tvojom mieste by som kľudne podal Žiadosť o poskytnutie informácií, nakoľko máš na to nárok a aj ostatní budeme zvedaví, čo zistíš.
Reakcia na: 810zssk #81:
Ako vieš že to zdržujú? Po otvorení obálok je množstvo vecí, ktoré musia preveriť, kým môžu vyhlásiť víťaza a to môže trvať týždne. Napríklad raz keď som do jedného malého VO prihlasoval firmu, musel som ako uchádzač napr. listom zaslať "zdôvodnenie podozrivo nízkej ceny" (napísal som tam, že ak chcú môžem ju zvýšiť 🙂 ) a to šlo fakt o malú súťaž.
Otázka pre ľudí čo rozumejú VO: Existuje nejaký právny dôvod zdržovať zverejnenie výsledku po otvorení a vyhodnotení ponúk? Niektorí obstarávatelia zverejňujú info prakticky hneď, iným to ale trvá celkom dlho. Zvažujem teda či by teoreticky malo zmysel si poslať 211kovú žiadosť ak toto náhodou bude ten druhý prípad.
Zajtra je posledný deň na predkladanie ponúk, som zvedavý na výsledok..
Reakcia na: N/A #78:
Dúfam že budeme predpokladať ponuky aj po skončení zmluvy so Slovak Lines. 🙂 nekonečný príbeh
V súvislosti so zmenou niektorých súťažných podkladov na základe žiadosti od Arrivy bola lehota na predkladanie ponúk znova predĺžená, tentokrát do 18.2.: https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-dokumentov/document/3126676/content/1129327/download
Reakcia na: Viko #73:
tiež mi tie námietky zneli tak Arrivácky len som sa chcel uistiť, či mi niečo neuniká 🙂
Reakcia na: Trammat #75:
Možno nejake z MHD NR o ktorú prišli. Van Hoolom až do Rohožníka! 😂
Reakcia na: TeBeCe #71:
Nebodaj Arriva čakala, že si dovezie ojazdené vozy z moravy a vyhrá? 😃
Reakcia na: TeBeCe #71:
Už je to dávno odkedy som čítal tie podmienky (plus ja tú ekonomickú časť vždy len prebehnem, lebo to nie je moja doména). Chápem to z tých námietok správne že aj v novej zmluve sa počíta s tým že cestovné bude príjmom dopravcu?
Reakcia na: Minko #72:
Reálne neviem, ale to plakanie, že nemáme červené autobusy a teda si ich nemôžeme presúvať z iných prevádzok, mi trocha znie ako odkaz na praktiky Arrivy.
Reakcia na: TeBeCe #71:
tušíme aj koho sú tie námietky? vyzerá to, že to nie je SL, lebo opakovane sa odvoláva na zvýhodnenie súčasného poskytovateľa 🙂 Inak je dosť smutné sa vyplakávať, že mám prestarnutý vozidlový park a som preto znevýhodnený v súťaži takých tragédov by som hnal kade ľahšie...
Reakcia na: Trammat #69:
Tak ja neviem, prvý pokus o predaj si pamätám dakedy vo februári 2019, kým Setry im ešte pribúdali priebežne počas roka až do pandémie.
Je mi jasné, že Jetlinery teraz nepostavia do zeliny a našli im dočasné využitie. Myslel som to ale tak, že ak by boli *iba* parametrami nevhodné na Viedeň, verím, že by ich proste preradili na iné výkony (napríklad to Záhorie) a ponúkali ich na predaj až po uplynutí životnosti... Pričom realita bola taká, že nakúpili hafo Setier, zatiaľ čo Neoplanov sa zbavujú bez ohľadu na Záhorie alebo na počet starých Soriek v prevázdke.
Ale veď nakoniec nám to môže byť jedno, oni musia vedieť, čo tým sledujú.
Reakcia na: Viko #68:
Časť z tých vozov (zrejme tie, ktoré sa im nepodarilo predať, keďže za ne pýtali fakt veľa pri predaji) jazdí stále na záhorí. Čo sa týka Setry, tam je najväčší problém v tom, že všetky opravy a náhradné diely sú brutálne predražené. Inak rozhodnutie predať Jetlinery prišlo až pár mesiacov po tom, ako ich používali aj po dodaní všetkých Setier, takže by som sa nedivil keby to bol jeden z pokusov ako eliminovať stratu.
Reakcia na: Trammat #67:
Tak ja som práveže na Jetlinery počul samé ponosy, ako je to poruchové a následné opravy finančne náročné - a to malo byť aj dôvodom ich náhrady Setrami... Nehovorím, že to je stopercentne zaručená info, ale keby boli super, prečo by ich už od začiatku roka 2019 núkali na predaj miesto toho, čo by ich prv vydojili na zvozoch?
Reakcia na: 810zssk #66:
Ešte doplním paradox, že tie Setry majú menej miest na sedenie ako Jetlinery (myslím, že o 8 až 10) ale celková sedačková kapacita sa zvýšila (a výrazne sa zvýšilo množstvo batožiny, ktorá sa na jednotlivých spojoch dala prepraviť), keďže s ich príchodom sa zaviedli expresné spoje na letisko + sa myslím pridal nočný spoj z Bratislavy. V auguste 2019 myslím na niektorých spojoch išli dokonca dva autobusy (čo by s Jetlinermi taktiež nebolo asi možné), ale celé to vôbec nebolo domyslené. Plus je možné, že za tou výmenou boli aj iné faktory, ktoré mne nie sú známe.
Reakcia na: Trammat #63:
Mna na RJ odradzala kombinacia neflexibility, vecne nasrateho personalu, nizkej spolahlivosti ktoru sa ani nesnazili simulovat (bezne pristavenie busu na poslednu chvilu) a najma zufaleho rozsahu prevadzky proti SL.

Myslim ze SL na to isiel dobre ked propagoval dlhy rozsah prevadzky + dobry takt (skoda ze im to nedoslo aj na regionalke). Inak tu vymenu Neoplanov po roku som nikdy nechapal, dakujem za vysvetlenie - to sa ale fakt fascinujuco strelili do nohy.
Reakcia na: dyspozytor #64:
No tiez si myslim ze uz je to tak. Preto ten argument o tom ze HBR ma SL kvoli stanici dnes uz nedava zmysel. Len to asi nevedeli predat za sumu ktora by im uctovne davala zmysel - a ak SL tender prehra, uz to bude uplne nepouzitelna firma.
Reakcia na: 810zssk #61:
"Autobusku" vlastní priamo HB nie? Resp. ten polyfunkčný objekt s plochou pre autobusy😛
Kto iný by to vlastnil...?
ak to tak nie je, nech ma niekto opraví...
Nejakí bádatelia zmlúv
😉
Reakcia na: 810zssk #62:
Čo som tak počul (a netuším, či to bude pravda, ale logiku by som v tom videl), tak SLE na tej linke bol v zisku pokým ju jazdili v podstate prímestské Neoplany (to, že ich mali v prémiovej výbave nič nemení na tom, že plnohodnotný coach to nebol), pretože boli pomerne nenáročné na údržbu a hlavne mali až prekvapivo nízku spotrebu. V 2019 sa zaobstarali na tú linku Setry a cca od začiatku leta 2019, možno aj skôr na tej linke už jazdili výhradne vysoké Setry, avšak bez zmeny výšky cestovného, čo ich podľa mňa poslalo okamžite do straty, keďže Setry sú na prevádzku výrazne náročnejšie ako regionálne Neoplany. Ale tá výmena minimálne na časti spojov bola nutná, pretože po náraste cestujúcich v 2018 už počas obdobia letných dovoleniek a zimných ciest do exotiky Neoplany nepostačovali ani kapacitou a ani veľkosťou batožinového priestoru, lenže mimo týchto mesiacov Neoplany bez problémov stačili.

Čo sa týka RJ, mám pár známych, ktorí na tej linke pracovali ako vodiči, respektíve ako stewardi a všetci sa zhodli na tom, že RJ si cestujúcich odohnal sám vysokou mierou spojov, ktoré pre poruchu nedošli z jedného mesta do druhého a v lepšom prípade zomreli ešte v Bratislave/vo Viedni, prípadne na letisku a v horšom priamo uprostred trasy. RJ údajne nemal čas a kapacity na to, aby riešil na tých vozoch nejakú bežnú údržbu a tak sa v niektorých mesiacoch aj denne stávalo, že na niekoľko vozoch praskla hadica, prípadne odišla prevodovka.
Reakcia na: Trammat #56:
RJ bol obzvlášť slabý, ale SLE sa mi vždy zdal pomerne slušne vyťažený. A ani veľmi nedumpovali ceny. Oni sa myslím vyhovárali na obnovu vozového parku ako dôvod straty v 2018 (alebo to už bolo 19?).

Btw, to že sa to RJ nepodarilo vyhrať dumpingom ma dodnes (pozitívne) šokuje. Predpokladám že ten sa už nevráti. Celkovo som zvedavý na budúcnosť tej linky.
Reakcia na: dyspozytor #55:
Autobuska je myslím už dlhšie vyčlenená, nie? Rozumiem prečo HBR kúpil SL, nerozumiem prečo sa držal tej dopravnej časti 🙂

Apropo, čo je vlastne dnes autobuska? Vlastní SL, resp. SLS nejaku časť tej novej stavby? Pozemky pod stavbou?
Reakcia na: gejza #59:
No aby ešte majoritný akcionár nepredal "výhodne" kontrolný balík napr. župe a tým sa zbavil všetkých záväzkov a dlhov. Samozrejme, predtým ešte prevedie nehnuteľnosti na nejakú eseročku typu Autobusová stanica s.r.o ...
Reakcia na: dyspozytor #55:
Lajná ako "dcérska firma" realitného agenta ani nikdy nemali ambície robiť serióznu prímestskú dopravu - použili ju len ako zámienku na postavenie nepotrebnej ohyzdnosti v širšom centre Mesta - účel splnili a teraz pokojne odídu do zabudnutia
Reakcia na: Jak44 #57:
Veru, SLE akosi neriešilo to, že na tej linke generujú stále väčšiu a väčšiu stratu aj napriek faktu, že cestujúcich na tej trase mali suverénne najviac a medzi pravidelnými cestujúcimi boli na tej trase najviac obľúbeným dopravcom. A sieťový lístok na ich linky bol už posledný prejav zúfalej situácie, v ktorej sú. Úprimne by si zánik celkom zaslúžili, minimálne za to príšerné hospodárenie a prístup k vodičom.
Reakcia na: Trammat #56:
Tak jasné, ale kým iné firmy pôsobiace na tej linke sa snažili čo najviac rásť, a teda aj byť čo najviac ziskový, na iných linkách (vďaka čomu mohli "dotovať" linku BA - Viedeň), čo robil SLE?

Hainburg a Budapešť im to naozaj mali vykompenzovať?
Reakcia na: Jak44 #53:
Samotná linka BA - (Schwechat) - Viedeň bola v roku 2019 brutálne stratová pre všetkých silných autobusových dopravcov na tej trase, tam by museli byť podobné ceny, ako má ZSSK na spojoch do Viedne, aby boli tie linky v zisku. Regiojet mal aj pred covidom dni, kedy tam za celý deň neprepravil viac ako 50 cestujúcich. Na tej linke boli celoročne stabilne silné len večerné spoje do Bratislavy, kde sa stretávala kombinácia výletníkov z Viedne a cestujúcich z letiska do BA.
Reakcia na: 810zssk #54:
Nová AS bude v ich vlastníctve? Ak áno, máme odpoveď. SL bude ako realitka, napokon, o iné aj tak nikdy nešlo.. doprava vo verejnom záujme bola len pridružená výroba - rozumej nutné zlo...
Reakcia na: Viko #51:
Prečo si HBR drží SL bolo pre mňa dlho záhadou (najzmysluplnejšie vysvetlenie bolo že to proste nikto nechce kúpiť za cenu ktorú by akceptovali). Ale v poslednej dobe, najmä od odchodu SADovského, sa mi zdalo že tam je nejaký záujem o aktivitu. Bojovali o Hainburg, spustili Budapešť... Takže ťažko povedať ako to je vo vnútri tej firmy a najmä akcionára.
Reakcia na: 810zssk #50:
Tiež si myslím. Podľa Finstatu SLE vygeneroval už za minulý rok stratu 900 tis. €. Ale aspoň keď skončia, môžu sa vyhovoriť na pandémiu namiesto neschopnosti. 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #48:
Predá autobusy (možno niektoré aj novému dopravcovi) a tak isto prepustí vodičov. Trh práce to ale vyrieši.

SL možno skončí, alebo zredukuje staff na potrebné minimum a (sci-fi) skúsi súťaž inde na Slovensku.
Reakcia na: 810zssk #50:
Podľa mňa je veľmi otázne, či vôbec vlastníci ešte potrebujú Slovak Lines, keď development na mieste stanice je prakticky hotový a teda svoj primárny cieľ naplnili... Zvlášť ak by im mali zostať len zmluvné prepravy na Záhorí a tých pár diaľkových frckov.
Reakcia na: ikarus31 #49:
SL diaľkové linky už hodne dlho nemá, to čo majú na webe jazdia partnerskí dopravcovia. Sám jazdí akurát Viedeň, Budapešť a Hainburg a aj to je otázne či by pre nich malo zmysel vo chvíli keď nebudú vedieť kreatívne využívať zázemie (a nie len to) prímestskej dopravy platenej župou.

Slovak Lines Express na tom bol pomerne zúfalo už pred covidom. Kombinácia pandémie + straty prímesta by podľa mňa bola koniec SL ako dopravcu.
Reakcia na: Urbanway 2423 #48:
Normálne budú naďalej jazdiť diaľkové linky ktoré si neobjednáva kraj.Predpokladám že sa zbavia väčšiny regio autobusov a nechajú iba diaľkové.Ak sa teda nechcú zapojiť do iních tendrov.
Reakcia na: N/A #47:
Mňa by zaujímalo, kde bude jazdiť/čo bude robiť SL keď tender nevyhrá?
Reakcia na: 810zssk #46:
Je to len môj subjektívny pocit vychádzajúci vychádzajúci z rôznych klebiet. Nemám to však ničím podložené, je to len feeling.
Reakcia na: N/A #45:
Na základe čoho?
Reakcia na: 810zssk #44:
Myslím, že to vyhrá SL.
Reakcia na: N/A #43:
Ak to vyhrá niekto iný ako SL, tak som veľmi zvedavý na prvé týždne až mesiace prevádzky. Lebo ak sa to vyhodnotí 9.2. a potom potrvá ešte mesiac - dva nejake odvolanie tak už to bude dosť na knap.
Reakcia na: Valec #40:
A tusi niekto, v akom stave to je? Lebo z tej info na webe, co si postol, sa clovek dozvie akurat tak houby. 😕
Reakcia na: hroch #39:
Stane sa, ale ved datum si predsa trafil (+/- nejaky ten rok 🙂 ) to je to nestastne agenturne oznacovanie clankov na zaciatku iba dnami... 🙂
Reakcia na: hroch #39:
Prebieha konanie na UVO, počas ktorého všetky lehoty stoja. Až konanie skončí, tak ešte nejakú dobu pobeží lehota na prihlasovanie.

https://www.uvo.gov.sk/vestnik/informacie/detail/10921
Reakcia na: N/A #38:
😂 😂 😂 Tak to som si nevsimol. Citim sa trapne... 😶
No okej, ale tym padom je okolo toho nejake divne ticho, ci? Kedy tam vlastne ma byt vyhlasenie vysledkov?
Reakcia na: hroch #37:
Ten článok je z roku 2003 😉
Nemal uz byt znamy vitaz tohto tendra? Clanok na SME spred dvoch tyzdnov o tom hovori: https://ekonomika.sme.sk/c/1170270/vrcholi-tender-na-prevadzkovatelov-autobusov-v-bsk.html. Pobavila ma inac informacia o tom, ze sa cez skrachovanu firmu do sutaze hlasi aj Connex, co je tiez uz neexistujuca znacka.
Namietky zamietnute, ideme do dalsieho kola s odvolanim...
https://www.uvo.gov.sk/vestnik/informacie/detail/11370
Reakcia na: N/A #34:
A tak to naťahujú 😔
Reakcia na: 810zssk #26:
Existujú aj úplne celosieťové lístky.
Reakcia na: on-line #31:
Úrad pre verejné obstarávanie, odbor dohľadu informuje, že v konaní o preskúmanie úkonov kontrolovaného na základe námietok č. k. 10501-6000/2020-OD, ktoré sa začalo dňa 2. 7. 2020 vo verejnom obstarávaní na predmet zákazky "Poskytovanie služieb prímestskej autobusovej dopravy vo verejnom záujme pre Bratislavský kraj", pri ktorom bolo oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania zverejnené kontrolovaným Bratislavský samosprávny kraj, Sabinovská 16, 82005 Bratislava - mestská časť Ružinov vo Vestníku verejného obstarávania č. 87/2020 dňa 24.4.2020 pod značkou 15403-MSS, Úrad pre verejné obstarávanie vydal predbežné opatrenie č. 10501-6000/2020-OD-PO a rozhodol, že lehoty, ktoré určil kontrolovaný a lehoty kontrolovanému neplynú.
Lehota na predkladanie ponúk bola predĺžená do 22. júla.
Reakcia na: AndyNO #28:
Trocha OT, bavíme sa o rokoch, keď C 934 boli moderné busy u Slovak Lines, ale Zlaté Klasy sa mi viažu s jednou spomienkou, teda dvomi. Raz nám v križovatke smerom na Senec spoluobčania (domyslite si) hodili kameň do okna autobusu a vošli do cesty a chceli okradnúť vodiča o peniaze z pokladne a druhý, keď vodič spoluobčanov našiel fetovať toluén na zadných sedadlách v C 12 a vyhodil ich ako profesionálny vyhadzovač z klubu. Inak pekne spracovaný návrh. 🙂
Tak som si pozrel návrh tých cestovných poriadkov a skúsil som vytvoriť vlastný návrh CP aj obehov pre oblasť Zlaté Klasy.
Reakcia na: Viko #23:
Moja skúsenosť bola, že kraje sa až tak nevzpierali. Ako kameň úrazu som vnímal rozdielne politické nominácie na ministerstve dopravy a v predstavenstve ZSSK, čo viedlo k situácii, že v prípade, ak si štát ako objednávateľ zastúpený ministerstvom dopravy dovolil čo i len naznačiť nespokojnosť so ZSSK ako dopravcom, bola z toho koaličná kríza, obzvlášť keď kapitán bol ultrasenzitívny na všetko, čo sa jeho osoby týkalo (pričom on mal pocit, že je to proste všetko).

Preto nebol minister, ktorý by buchol po stole a povedal dosť. Naopak, minister bol pomaly na rovnakej úrovni ako predstavenstvo ZSSK. A o tom, že ZSSK nie je najefektívnejšia firma je škoda rozprávať. Upustime od negatívnej konotácie termínu chobotnica v štátnej správe. ZSSK bola chobotnica, kde každé chápadlo malo vlastný projekt, víziu a stratégiu, čo s firmou ďalej. A ak zohľadníme, že tieto chápadlá predstavovali regionálne filiálky, nemusíme si vzhľadom na častú provinčnosť Slovákov domýšľať, že Bratislava sa snažila dokázať, že má väčších trpazlíkov ako stred Slovenska a Košice zase, že majú rýchlejšie hodinky ako v Bratislave.

Dopadlo to potom tak, že vysokopostavený zástupca ZSSK za svoje chápadlo víziu postupnej integrácie, ktorú sme v rovine len príprav na spojenie (ako keď pristavíš ťahač k návesu, ale ešte nespojíš) nazvali harmonizáciou, plne schvaloval, zrazu prišiel stop a ozvala sa zamestnankyňa z Košíc, ktorá proste veci zatrhla a páky na ňu nemal ani minister.

Kraje boli extrémne nápomocné, existovala pracovná skupina, kde sa rozoberali aj ďaleko obšírnejšie témy, čo s verejnou dopravou a azda najúspešnejší výstup skupiny bolo marketingovo bezvýznamné zjednotenie postupu pri Európskom týždni mobility. Boli teda v rovine požierača popcornu prizerajúcemu sa samodeštrukcii ústreného gestora dopravnej politiky.
Reakcia na: jr1961 #22:
V Holandsku maju celostatny IDS? Viem o jednotnej karte na cestovanie, ale bol som v tom ze jednotlivi dopravcovia maju osobitne cenniky (aspon mimo zeleznice), dokonca aj v ramci Amsterdamu ako mesta je to bordel kde nam celodenny listok od GVB neplatil na mestskych linkach inych dopravcov.
Reakcia na: jr1961 #22:
Celoštátny integrovaný dopravný systém je dobrý nápad ba dokonca až potrebný ale bude mať zmysel len vtedy ak bude mať jedného pána, ktorý bude postavený nad mestá a samosprávne kraje a zabezpečí tak rovnaké pravidlá a predpisy na celom území. Pokiaľ sa budú IDS vytvárať a spájať len na základe (ne)vôle županov a primátorov tak sa obávam, že sa IDS na celoštátnej úrovni ani nikdy nedožijeme.

Čo sa týka IDS Trnavského kraja obávam sa, že jediným znakom integrity bude v tomto prípade to, že lístok z prímestských spojov Arrivy bude platiť aj v trnavskej MHD a lístky z IDS BK bude možné využiť aj vo vybraných spojoch Arrivy (tie ktoré preliezajú cez hranice kraja až do BA), ale IDS BK sa to nebude podobať ani z ďaleka.

Reakcia na: jr1961 #22:
Tak ale zasa aby sme boli objektívni, ten integrovaný systém je pomerne drahý.
Reakcia na: jr1961 #22:
Národný IDS by samozrejme bol fajn, len by vyžadoval nejakú celonárodnú riadiacu autoritu, čomu sa kraje celkom vzpierajú aj bez IDSky... V každom prípade, stav, že železnica je celonárodne a autobusy regionálne riadené, je celkom neúnosný. Na druhej strane, regióny aspoň eliminujú nezmysly typu okresanie na Gemeri vyvažujúce zahustenie pri Žiline.
Reakcia na: Joyki #13:
Napadli ma dva príklady - jeden dobrý a jeden zlý.

Ten zlý najprv: Hlavné mesto Kanady je oficiálne "National Capital Region" skladajúci sa z miest Ottawa (Ontario) a Gatineau (Quebec). Keď som tam bol naposledy asi pred 12 rokmi, tak mali dva dopravné systémy s dvoma tarifnými systémami, cestovnými poriadkami a pod - pre anglofónnu a frankofónnu časť "hlavného mesta".

No a ten dobrý: Holandsko má cez 17 miliónov obyvateľov žijúcich na 41.5 tisíca km2. Slovensko má niečo menej ako 5.5 milióna obyvateľov na rozlohe 49 tisíc km2. Holandsko malo integrovaný systém verejnej dopravy pre celé územie už v minulom storočí.

Slovensko to postupne lepí po krajoch. A pretože tie kraje boli vytvorené umelo (ako inak - nikomu to nekladiem za vinu), tak samozrejme ľudia denne cestujú za prácou a vzdelaním cez hranice krajov. Nestálo by za to uvažovať o integrovanom systéme verejnej dopravy (t.j. dopravy vykonávanej vo verejnom záujme) v rámci Slovenska? Keď už meškáme (IDS BSK sa nejak nechcel narodiť ani cisárskym rezom, išlo to na veľa pokusov), tak vymyslime niečo inovatívnejšie. Bez ohľadu na to, kto vyhral (a v budúcnosti vyhrá) voľby do samosprávnych krajov, susediace kraje by mali spolupracovať a ich predstavitelia vzájomne diskutovať.

A keď budeme rozmýšľať o prekážkach integrácie - pozrite sa na to koľko železničných spoločností premáva v Holandsku a koľko u nás.
Súťaž pekná ale keďže to nie je podelené aspoň po okresoch alebo ideálne linkách, tak pokiaľ sem nevstúpi medzinárodný hráč ktorý bude mať okolo 300 nevyužitých vozov bokom je jasné kto tú súťaž vyhrá, pokiaľ sa do nej vôbec prihlási a neskončí to dočasnou dvojročnou zmluvou. Ak sa naplní najpravdepodobnejší scenár a do súťaže sa prihlási a vyhrá ju Slovak Lines, tak to bude reálne znamenať to, že všetky SOR-ky a C 954/954E/956 a paradoxne aj všetky Crosswaye zakúpené/dodané po 04/2014 budú musieť byť preradené na zmluvnú dopravu resp. vyradené alebo predané a SL si bude musieť behom roka zabezpečiť minimálne cca 180 NP vozov, ktoré by však musel kúpiť tak či tak keďže všetky Karosy a SOR-ky dosiahnu v roku 2021 svoj maximálny možný vek v rámci pôsobenia v IDSBK.

K rozjazdom a CP, čo som to narýchlo zbehol CP sú na niektorých miestach zlepšené oproti terajšiemu stavu ale obávam sa, že po uvedení do prevádzky a protestoch, petíciách a podobne sa kopa intervalov úplne nepochopiteľne rozhasí. Keďže terajšie rozjazdy na poradiach moc nepoznám neviem ich porovnať ale z tých navrhnutých mám pocit, že by tam určite ešte bolo čo optimalizovať keďže som tam videl kopu poradí kde vozidlá prevažnú časť dňa stoja a vykonávajú len pár spojov, čiže celková jazdná doba sa pohybuje niekde okolo 3 až 4 hodín, čo mi príde nepochopiteľné hlavne ak voz robí prvý spoj v ranných hodinách a posledný až večer.

K #19 viem, že minimálne na linkách na záhorie ktoré boli ako prvé zaradené do IDSBK mali šoféri nakázané v rámci BA otvárať aj zadné dvere pre nástup cestujúcich v rámci zóny 100+101, takže je predpoklad, že to bude minimálne v smere do BA zavedené na všetkých linkách.
Reakcia na: N/A #19:
Výhľadovo by mala byť aj možnosť nástupu cez druhé dvere, minimálne na začiatok na území BA v smere do mesta. (Tak to tuším bolo (je?) v IDSJMK v Brne).
Mimochodom, neviete či budú autobusy označené aj piktogramami/nápismi informujúcimi o povinnosti nástupu cez prvé dvere? V technických a prevádzkových štandardoch som to nikde nenašiel.
Myslím, že pri plnej integrácii dopravy by to našlo svoje opodstatnenie - turista alebo občasný cestujúci nemá odkiaľ vedieť, či je určitá linka mestská alebo regionálna a teda ani aký na nej platí spôsob odbavenia (a odlišovať to na základe umiestenia linky v číselnom rade rozhodne nie je optimálny spôsob).
Reakcia na: 810zssk #16:
Skoda, ze nemaju rozjazdy napriklad zo stanice rovnako ako MHD. Aspon by sa zabepecil pekny prestup z hociktorej casti BA do regionov 🙂

Napriklad namiesto 0:30 z ASMN by mohli zo stanice ist 0:15 alebo 0:45, teda po prijazde a odchode nocakov vratane meskania, aby stihli ludia prestupit a zaroven nezavadzali rozjazdu MHD 🙂
Reakcia na: 810zssk #16:
Ja som si to všimol už dávnejšie, aj tie doterajšie zmeny a vlastne ako keby celá tá flexibilita grafikonov je na inej úrovni na Záhorí vs. inde.
Prevratné rozdiely nevidím medzi momentálnymi a navrhovanými CP - ak sú špičky posilnené, tak sedlá zase zriedené, alebo bordel na tradične bordeláckych linkách stále sú, aj PRIAME spoje v hodinovom intervale sú, len aby neboli petície, a hlavne možno až zbytočneveľká námaha previazať všetko so všetkým vždy a všade, čo je síce na papieri pekné, ale na tie bratislavské PRIAME spoje sa nedá spoľahnúť, a na tie by sa v popoludňajšej špičke nemalo čakať v regióne, ak dané spoje robia odvozy ešte aj od vlakov.
Fascinujú ma napríklad ranné 7 až 12-minútové prestoje na 640-ke vo Veľkom Grobe v smere do Senca kvôli taktu, len aby to sedelo od vlaku S50 v Báhoni a aj pasovalo k S60 v Senci.

No a teda mali by sa hlavne už dodržiavať tie CP vďaka odlišnému tarifnému odbavovaniu, lebo niektoré spoje prichádzajú celkom LTT k nadväzným.
Je nutné tie nočáky vyvážať cez ASMN? Voziť niekoho z Hodžka do Pezinka cez Nivy a Prievozskú je dosť zabiják podľa môjho názoru a benefity veľmi nevidím.

Tender je spravený super, len sa trochu bojím či je dosť času medzi uzavretím súťaže a začiatkom kontraktu. Aj keď pri kolabujucej ekonomike sa možno budú tie autobusy zháňať ľahšie. Pokiaľ ide o CP, not great, not terrible. Určite je to podstatný posun vpred, aj keď je tam priestor na zlepšováky (btw, všimol si niekto že pri rozdeľovaní trás do liniek sa inak postupuje na Záhorí a inak v ostatných regiónoch? Iný grafikonista? 😃).
Trochu ma prekvapuje, že je vypísaná súťaž na celý kraj. Vzhľadom na to, z akej strany je župan a ako už roky počúvame reči o tom, ako treba vo všetkých oblastiach vrátane sieťových liberalizáciu a čo najviac konkurentov, by som skôr čakal, že to bude rozdelené na oblasti - od dvoch (Malacky a zvyšok) do štyroch (Malacky, Pezinok, Senec, Šamorín). Možno sa mohlo zúčastniť viac uchádzačov, ktorí si na celý kraj netrúfnu. Tým nehovorím, že by to bolo lepšie alebo horšie. Dôležitá je skôr kvalita zadania a keď vidím, kto je na súťaži podpísaný, tak ma vôbec neprekvapuje, že to vyzerá dobre. Tak dúfajme, že sa výberko podarí a nezruší ho pod nejakou zámienkou ani ÚVO.
Ako som zbežne preletel podklady, zdá sa mi to nad očakávanie dobre a podrobne pripravené.
Aj navrhnuté CP sa mi zdajú na prvý pohľad lepšie, než tie súčasné. Sú menej chaotické, pokiaľ ide o časové polohy a varianty X10 vs X11. (Ono sa to možno pri pohľade napr. na linky 520, 550 či 560 nezdá, ale tam je to spôsobené snahou o preklad pri redukcii výkonov počas prázdnin.) Obsahujú síce na môj vkus neúmerné množstvo poznámok "pokračuje na linke...", ale pri súčasnom politickom nastavení (= tlaku na priame spoje) sa to asi inak nedá riešiť, ak nechceme pre predĺžené spoje zavádzať nové linky.
Víkendové nočné spoje sú pozitívne. Ale stále mi chýba dlhšia večerná obsluha niektorých obcí - myslím si, že tú treba riešiť viac, než nočné spoje. A tiež by som uvítal, keby niektoré linky s príliš rozdielnymi trasami boli rozdelené na dve (napr. BA-MA po diaľnici a cez Stupavu), alebo aby sa tie rozdiely viac eliminovali. Taká linka do Nového Života je stále celkom pekný chaos, čo sa týka trás spojov.
Ako aušus sa mi zdá linka z Báhoňa do Senca doobeda - cez školský rok odchádzajú v párnej.07, cez prázdniny v nepárnej.07 - nechápem.
Navrhnuté obehy vyzerajú tiež solídnejšie, s menej prázdnymi jazdami, než sú súčasné (nemyslím tie koronavírusové - tie nepoznám). Ale nepáči sa mi, že záložné vozidlá majú robiť niektoré pravidelné spoje - napr. cez prázdniny budú Malacky od 14.00 do 16.00 bez ZV...
Reakcia na: Valec #10:
Ďalší slovenskí dopravcovia ich možno dostanú a budú to hádzať na sociálne siete, že aha, máme nové autobusy. 😃

TTSK ak aj bude mať vlastný IDS, prejazdové linky medzi dvoma krajmi by mali byť zaintegrované v oboch systémoch, a ideálne by ich bolo zaintegrovať do IDS BK bez ohľadu na črtajúci sa nový IDS TTSK (to je aj v PDO), lebo vybavujú aj územia IDS BK - napríklad zónu 645, kde podľa navrhovaného CP 640 je diera v sedle, a práve SAD DS jazdí v čase diery, dokonca v takte x:05, konkrétne o 11:05 😁 No a lepšie by bolo jednoducho rátať s doplnkovým cudzím dopravcom, a tým pádom objednané výkony môžu byť nižšie za danú zónu, lebo veď jazdí tam aj niekto iný mimo BSK. Jednotnejšie by to mohlo byť aj pre cestujúcu verejnosť. Dúfam aspoň sa linky zaintegrujú, keď teda okresy nie, nie je ich až tak veľa, predovšetkým tie do Bratislavy jazdiace. Síce tá naša linka 202 409 už roky vozí vzduch, akurát tak počas špičky je tam do 15 ľudí, naproti 640, čo keď jazdila taktovo k ranným vlakom do Senca, tak počas 3 mesiacov doslova vysala ľudí z linky SAD DS jazdiacej priamo do BA a získala aj nových cestujúcich (spoje sa zriedili, v návrhu sú našťastie späť).
Reakcia na: Dispecer #11:
Na 90 až 95 % áno.
Reakcia na: Valec #9:
A máš pocit, že aktuálna súťaž BSK to spĺňa? 🙂
Reakcia na: Joyki #2:
Tie Crosswaye sú z 1/2015, v čase konca zmluvy budú mať takmer 7 rokov. To mohli byť už pomaly odpísané, takže ich možno buď výhodne odpredať, alebo využiť na linkách zmluvnej dopravy.

TTSK vo svojich súťažiach píše o vlastnom IDS, takže sa roku 2025 skôr nič integrovať nebude. To však nemusí platiť o linkách 555 a 666.
Reakcia na: Solider #8:
Na to, aby na Slovensku prebehli riadne súťaže treba podľa mňa dve veci:
1. Objednávateľ musí vedieť čo chce a pripraviť súťaž poriadne (primeraná dĺžku kontraktu, zmysluplné podklady, dostatočne vopred vyhlásená súťaž). Zatiaľ sa k tomu najviac priblížila súťaž v NSK, akurát tam boli iné limity. Súťaže na MHD boli úplné fiaská.
2. Rozpad súčasného kartelu združeného v ZAD. Ten nastane v momente, kedy sem vstúpi dopravca, ktorý má skúsenosti z funkčného trhu (a ideálne žiadne zo slovenského). A to bude hneď, ako bude splnený bod 1.
Reakcia na: N/A #1:
Len aby to s tými vozidlami nebolo ako v iných mestách, že riadna súťaž nevygenerovala víťaza a museli uzatvárať pofidérne dočasné zmluvy s existujúcim dopravcom.
Reakcia na: N/A #5:
Tie 15-metrové Solarisy, z ktorých dva minulý rok nahradili o 3 metre kratšími vysokými Crosswaymi. Žiaľ, Arriva nakupuje tak, aby splnila podmienky a zároveň čo najviac ušetrila (tak asi ako každý súkromník)
Reakcia na: N/A #1:
- Všetky zastávky na znamenie by mali byť aj v MHD, minimálne neoficiálne sa o tom hovorí, že keď sa vyradia karosy (a upravia dopytové tlačidlá / tlačidlá na znamenie.)
- Zastávky na výstup sú na nočákoch ku koncu trasy alebo v prípade nejakej zachádzky, tak za ňou. Aby spoj mohol regulérne skončiť už skôr, ak mu vystúpia poslední cestujúci; alebo ak nezaájde na nejakú zachádzku (lebo tam nikto nebude chcieť vystúpiť), tak na zvyšku trasy by potom išiel v náskoku, ale ak sú to zastávky iba na výstup tak je to jedno v akom čase tade prejde.
Reakcia na: MatejBA #4:
Ja by som kľudne privítal Arrivu. Tie 15-metrové Solarisy v NR sú celkom fajn. Ale to sú asi len sny. 😁
Reakcia na: Jak44 #3:
Mozno sem pride Nobina a s nou ako hlavny vodic isty dravec? 😂
Vidím to tak, že sa buď Slovak Lines kompletne zmení a s terajšou spolocnosťou mu zostane spoločný len názov, alebo sa môžeme tešiť na nového hráča na trhu. 😁
Reakcia na: N/A #1:
Ich zaostalosť sa možno nevyplatí - obstarať si vysokopodlažné vozidlá je fakt sadistické.

Do 2022 sa predpokladá integrácia priľahlých okresov TTSK, tak hádam sa im to podarí a tamojší dopravcovia budú môcť vstúpiť do IDS BK len za splnenia našich štandardov (predovšetkým linky premávajúce do Bratislavy).
Mňa tam okrem už spomenutých vecí zaujalo toto:
- všetky zastávky budú automaticky na znamenie
- na niektorých zastávkach na nočných linkách nebude umožnený nástup
- linka 555 naďalej nebude integrovaná
- všetky spoje musia byť nízkopodlažné (takže ak by znova vyhral SL, ako prvých by sa paradoxne museli zbaviť najnovších Crosswayov)
- pre linku 269 sú požadované autobusy s dĺžkou 13-15 m
- na rozdiel od prevádzkových štandardov bude nakoniec jediná forma povolenej reklamy tá na zadnom čele vozidla