Ako bude vyzerať zelený povrch Karloveskej radiály?

Na trati sa objavili prvé rozchodníky.

Budovanie novej koľajovej trate v Karlovej Vsi sa pomaly blíži k svojmu záveru. Okrem niekoľkých krátkych úsekov je nová pevná jazdná dráha už vybudovaná v celom úseku od Jurigovho nám. po vyústenie Kuklovskej. V uplynulých dňoch sa začal realizovať aj vrchný kryt električkovej trate. Ten bude v uvedenom úseku s výnimkou betónových priecestí a priechodov zazelenaný.

Priestor okolo vybetónovaných koľají je zasypávaný štrkom, na ktorý bude aplikovaná geotextília a vrstva substrátu. Do substrátu bude vysadený zelený koberec pozostávajúci zo sukulentných trvaliek rodu Sedum (Rozchodník). Podľa projektovej dokumentácie by sa mal použiť mix minimálne piatich druhov rozchodníkov (Sedum acre, Sedum album, Sedum sexangulare, Sedum spurium, Sedum spurium Purpurteppich). Sukulenty boli na zelený povrch trate zvolené z dôvodu lepšieho znášania sucha než je to v prípade klasického trávnika, preto nebol realizovaný ani zavlažovací systém.

V pásoch medzi električkovou traťou a vozovkou sa uvažuje s výsadbou viacerých typov porastov. Prevažná časť bude osadená suchomilnými trvalkami, niekde kombinovanými s vysadením nízkeho živého plota. Na niektorých väčších plochách v okolí zastávok a pri obratisku bude zriadený kvetnatý lúčny porast. Starostlivosť o zelené plochy by mal následne tri roky zabezpečovať subdodávateľ sadovníckych prác.

So zazelenaním trate s využitím sukulentov plánujú experimentovať aj v hlavnom meste Českej republiky, kde v súčasnosti pripravujú výskumný projekt, ktorého cieľom je okrem iného zistiť, ktorý druh rozchodníka sa bude najlepšie hodiť na použitie na električkových tratiach.

Doplnené: S výsadbou rozchodníkov sa začalo 23. októbra 2019 v úseku pred zastávkou MiÚ Karlova Ves. Na pripravený substrát sú aplikované hotové koberce rozchodníkov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ma178rek #40:
tento materiál nie je vhodný pod sedum....pod tento rod rastlín by sa mal používať špeciálny substrát a substrát na obrázku vyzerá byť ako
obyčajný záhradnícký substrát
Reakcia na: TeBeCe #39:
tak potom ja neviem 😕 mne sa zdalo že dakde dali fakt štrk, toto vyzerá byť aj materiál čo by troška spĺňal podmienky
Reakcia na: Ma178rek #37:
a tak ja som to nemeral, len laickym okom som posudil, ze to vyzera byt rovnake. Nieco ine bolo nasypane len okolo otocky Segnerova uz davnejsie, zrejme provizorne aby auta nepadali do kolajiska.
A teraz je aky postup? Dat prec a nanovo? Ci pockame rok a ked rozchodniky budu kompletne znicene, mesto to bude reklamovat?
Reakcia na: TeBeCe #36:
nie všade je rovnaký materiál, sú miesta kde dali štrk a sú miesta kde je menší kameň( konkrétne medzi segnerkou a nad lúčkami)
Reakcia na: Ma178rek #35:
stale sypu rovnaky material.
Reakcia na: TeBeCe #31:
mám pocit že už ten štrk zas zmenili na štrkodrvu
Reakcia na: TeBeCe #30:
Myslel som dosku pod PJD, ale v com je teda problem v osadzani rozchodnikov v skutocnosti voci projektu?
Reakcia na: Dufi #29:
Pokiaľ sa tým podporí pešia doprava na úkor hromadnej motorovej, tak je to v poriadku 😉
Reakcia na: luky133 #26:
Ale asi to az taky problem nie je, ked tym veselo zasypavaju aj zvysok trate...
Reakcia na: lostrail #28:
Je tam pisana "vyrovnávacia vrstva zo štrkodrvy fr. 8/16 mm"
Reakcia na: gejza #25:
no skorej vo svetle takychto udalosti niekoho "osvieteneho" napadne znizit rychlost elektriciek na "bezpecnych" 20-10-5 km/h aby "sme ochranili" blbcov pred ich vlastnou blbostou....alebo nejake podobne riesenie ktore zasa raz "zatraktivni" hromadnu dopravu 😞 😞 😞
Reakcia na: luky133 #26:
Cize ked to porovname s projektom, chyba tam vrstva drenazneho betonu?
Reakcia na: gejza #25:
Predpokladáš zle - koľko smrťákov už bolo na tej trati?
Chodcov prechádzajúcich sa krížom cez cestu či koľaje na štýl "nevidím, neslyším" (mobil v rukoch a slúchadlá v ušoch) však stále pribúda.
Človek sa učí len na vlastných chybách, nikdy nie na cudzích.
Včera v správach na RTVS padli slová z magistrátu, že momentálne riešia problém, ktorý spôsobil zhotoviteľ a v rozpore s projektovou dokumentáciou použil podklad pod rozchodníkmi štrk, čo môže spôsobiť poškodenia zelenej plochy pri záťaži. Žeby sme zachvíľu videli rozoberanie prvého zeleného úseku v Karlovke? 🙄 😁
Reakcia na: Dufi #19:
"asi nam je obom jasne ze tie znacky nevytvoria neviditelne silove pole ktore zabrani prechodu blbcov cez tepichy 😉 😃"

.... značky asi nie, ale predpokladám, že po tretej-štvrtej smrteľnej nehode niektorým dôjde, že taký spôsob prechádzania cez trať asi nie je úplne bezpečný
Reakcia na: Dufi #19:
Na niektorych miestach bude barieru tvorit aj zivy plot, stacilo by vysadit pichlave dreviny😁
Reakcia na: mirec240 #21:
pretoze ludia si prirodzene vyberaju cesticky ktore im z nejakych dovodov vyhovuju a nechodia len po casto vzajomne pravouhlych chodnikoch....
predpokladam ze v sidlisku nechces mat z trate barieru... lebo ak ano, tak potom ju radsej oplotme alebo postavme okolo nej zelezobetonovy kryt, tu bude mat aspon aj ine "vyhody" ako len to ze ludia nebudu chodit krizom cez trat....
Reakcia na: mirec240 #21:
Tu skôr pri tej tenkej vrstve substrátu na geotextílii to stiahne pluh pri prvom ťažkom mokrom snehu.😁
Reakcia na: si #20:
Prečo musí ˝normálny chodec˝ prechádzať krížom-krážom cez trať? Veď priechodov tam bude myslím že dosť. A to, že keď tam prejde jeden človek raz za čas, vadiť podľa mňa až tak nebude, dôležité je, aby si tam ľudia nevychodili cestičku... Skôr dúfam, že sa tadiaľ nevyberie nejaký expert autom, tak ako tomu bolo tuším v Košiciach.
Reakcia na: Dufi #19:
otazne je ci sa po tom nesmie chodit teraz par dni po polozeni, alebo sa po tom nema dat chodit nikdy ? lebo ak to druhe, tak to je potom horsie riesenie ako keby tam ponechali otvoreny zvrsok ktory tam bol do rekonstrukcie (ten je ciastocnou barierou len pre mamicky s kocikmi a cyklistov, normalny chodec ho prejde bez problemov)
asi nam je obom jasne ze tie znacky nevytvoria neviditelne silove pole ktore zabrani prechodu blbcov cez tepichy 😉 😃

je bohuzial smutne ze u nas funguje vacsinou len totalne fyzicke zabranenie vstupu/prechodu/prejazdu tam kde je to neziaduce, ci uz ide o prebiehanie cez kolaje, parkovanie na chodniku alebo vjazd niekam

potom mame vsade ploty-stlpiky-zavory-retaze-etc.....a vyzera to otrasne 😞 🙄
Reakcia na: Dufi #17:
Cez vikend tam pribudli zakazove znacky zapichnute do zeme.
Inac...niekedy predvcerom....som uz vydel prveho duchodca jak sa hrabe cez tie zelene tepichy krizom na druhu stranu, cca pred Juristom nejaky dedek o barle sa potme trmacal na druhu stranu po peknom zeleneom koberecku. 😞

Ked tam nespravia neajke "ploty", ci uz zive alebo ocelove tak to bude jedno velke korzo krizom krazom...😥
Reakcia na: Michal111 #14:
Tak ano, toto je uz ina liga ako tie fotky od lupask. No uvidime.
Reakcia na: IBBI #12:
Keby sa mesto v otázke zadržiavania dažďovej vody v krajine viac uberalo k činom, tak aj pri tomto projekte sa mohlo niečo podobne zrealizovať. Zakopať zásobníky a vody by bolo drvivú väčšinu roka na závlahu dosť.

Samozrejme rozchodníky sú tiež veľké plus a myslím, že to bude vyzerať super. Vo Varšave ich kládli v celých kobercoch, tak som zvedavý či sa to v podobnom duchu bude realizovať aj u nás.
https://youtu.be/LkcuZc0vHMg



Tak zas bavit sa o efektivite ochladzovania prostredia vdaka zatravnenej trati je pritiahnute za vlasy. Vela to v praxi nespravi v tych 40kach v lete. Tam treba podstatne viac zelene a hlavne stromov do mesta.
Kazdopadne tie sukulenty su nevkusne. Ziva, alebo umela trava by posobila naopak velmi pekne. A udrzba? Tak hadam by sa vykonavala, nevidim dovod preco nie.
Reakcia na: Ma178rek #9:
Pod umelú trávu sa dáva nasiakavý materiál, ktorý zadrží vodu a teda aj chladí okolie.
Reakcia na: lupask #4:
Ale bude to dobré.
Reakcia na: IBBI #7:
umelka by ti neochladila prostredie 🙂 toto troška vie schladiť
Reakcia na: IBBI #7:
Práve kvôli náročnosti údržby.
Reakcia na: S499.1023 #6:
Myslim, ze aj ta umela trava by posobila estetickejsie, ako tieto sukulenty. Navyse nepotrebuje taku starostlivost. Ale preco tam nemoze byt normalna trava so zavlazovacim systemom??
Reakcia na: lupask #4:
Čo je na tom "oničom"? Uprednostnil by si krásne zelenú umelú trávu, ako dávajú vo Španielsku?
bude vyzerat onicom. na to netreba ziadne experimenty staci sa ist pozerat tam kde uz to maju
https://photos.app.goo.gl/L6VRs17nqQNTrgMd8
https://photos.app.goo.gl/fAG1M7DnUi6ZDKn6A
Po prečítaní prvých viet som sa zľakol, že tá trať je tak zle postavená, že už tam musia dávať rozchodnice 😋
Na obrázku s názvom "nový vjazd do obratiska... je v popredí zaujímavá výhybka, ktorá sa zrejme tiež vymyká z bratislavského lega.
Jej, tieto rozchodníky sa sfarbia počas neskorej jesene až po jar do hrdzavých farieb. Oranžové odtiene chytajú aj počas sucha koncom leta, počas veľkej vegetačnej doby aj kvitnú. 😍