DPB chce nové autobusy nakúpiť za najvýhodnejšiu cenu

Na vyhodnotenie tendrov použije tradičnú metódu bez uplatnenia elektronickej aukcie.

Bratislavský dopravný podnik v súčasnosti realizuje verejné súťaže na nákup 85 nových autobusov pre MHD. S cieľom prilákať do súťaže čo najviac záujemcov plánuje predĺžiť lehotu na predkladanie ponúk, ktorá je stanovená na 19. septembra 2019, o ďalších 10 dní. DPB zároveň informoval, že pri vyhodnocovaní súťaže sa nepoužije elektronická aukcia, ale spôsob, pri ktorom musia uchádzači stanoviť konečnú cenu autobusov už pri predkladaní ponuky do súťaže.

Podľa dopravného podniku elektronická aukcia nezaručuje zabezpečenie najvýhodnejšie ceny pre obstarávateľa. Pri elektronickej aukcii je bežným javom, že firma dá maximálne vysokú vstupnú ponuku. Následne majú ďalší uchádzači možnosť znižovať túto ponuku a takto navzájom medzi sebou súťažiť. Avšak v prípade, že sa do súťaže zapojí iba jeden uchádzač, jeho vstupná, teda maximálne vysoká ponuka, sa stáva aj ponukou konečnou. E-aukcia nemusí byť vhodná ani keď príde viacero ponúk. Jednak umožňuje kartelové dohody, kde „konkurenti“ postupujú koordinovaným postupom na úkor obstarávateľa. Ani v prípade, že ku kartelovej dohode nepríde, však nemusí prísť k najlepšej cene, pretože akonáhle konkurenti prestanú so znižovaním vstupnej ponuky, prestane znižovať aj daná firma a stáva sa úspešnou. To ale neznamená, že predložila svoju najlepšiu ponuku. Znamená to len toľko, že našla hranice svojej konkurencie, vysvetľuje Martin Žarnovický, manažér PR a marketingu DPB.

Pri postupe bez elektronickej aukcie dopravný podnik predpokladá, že uchádzači predložia ceny zodpovedajúce ich nákladom a primeranej marži. DPB pristúpil k takémuto kroku s cieľom čo najefektívnejšieho využitia finančných prostriedkov z rozpočtu mesta.

Podľa dopravného podniku kritéria súťaže boli nastavené tak, aby nepreferovali konkrétneho výrobcu. Podľa vykonaného prieskumu by podmienky technickej špecifikácie kĺbových autobusov malo splniť minimálne šesť európskych výrobcov autobusov.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: fanatikmhd #36:
To pises dobry nezmysel.
Plne vybavene Conecto moze byt lepsie ako samotne Citaro bez vybavy. Preto ak by sa naozaj prihlasil Medak s Conectom ( co sa asi aj stane) tak musi tam byt vybava ako je uvedena v DPB tendri. Volnym okom su viditelne rozdiely len v čelách a designe, inak je to takmer 70-80% zhodne s Citarom.
Reakcia na: fanatikmhd #36:
Nie, Conecto nie je Citaro bez výbavy, tak isto ako laminátka nie je Vectron bez výbavy.
Dopravný podnik včera predĺžil lehotu ma predkladanie ponúk do tendrov na autobusy do 4.10. (teda až o 15 dní, nie 10 ako plánoval).
Reakcia na: MatejBA #41:
Aha, to dava zmysel, vdaka.
Reakcia na: peepay #38:
Nie vsetky rukavice v zime totiz registruje - a naopak ked dobre tlacidlo zmokne, tak sa neustale same stlaca 🙂
Reakcia na: Lurnak #39:
😂 😂 😂
Ja nehovorim o kapacite autobusov, ale o type dopytovych tlacitok - kapacitne (t.j. dotykove) vs. mechanicke...
Reakcia na: peepay #38:
tiez si hovorim. Kapacitnejsie su potrebne v meste. SORy a Mercedesy z 2010 a menej nestacia na vytazene linky. Ale zase stoja o dost viacej.
Len pre info - aky je dovod, ze sa vyzaduju mechanicke a nie kapacitne tlacitka? Mne osobne to pride ako krok naspat, ale mozno je dovod o ktorom neviem...
lol to je pecka takze teraz ked to pojde papierovo sa tie firmy urcite nemozu dohodnut ktora kolko da 😂 😂
Reakcia na: S499.1023 #35:
Bolo by Conecto prínosom? Conecto je defacto Citaro bez výbavy.
Ide mi najmä o to či sa nedostaneme do stavu "kúpime čokoľvek len nie SOR aj keby to mala byť hromada plechu..." Pri tendri na posilové 12m vozy by som proti Conectu nenamietal, pri tendri na 80 kĺbakov čo tvorí pomaly 40% kĺbakov som si nie celkom istý či je Conecto najzdravšie...aj keď, pri porovnani dvojročného Conecta z cudziny je aj tá hromada plechu lepšia než NB18....
Reakcia na: Solider #25:
Mercedesu sa hlavne podarilo vliezť do podmienok s Conectom. V Turecku je kapacity dosť.
Reakcia na: Petto #33:
No ja neviem, ja tam vidím rozdiel medzi CN12 a CN12,3 v rázvore, počte cestujúcich a iných veciach... To s tými nárazníkmi si pamätám, ale to bolo tuším niečo iné, klasická len upravená CN12.
Reakcia na: luky133 #31:
Ano, Usti nad Labem s SOR CN 12,3 😃 😃
Reakcia na: johnnyjanko #29:
Pamätám si fotku, ktorá pred pár rokmi kolovala z nejakého českého mesta, ktoré nechcelo aby vyhral SOR, tak si dala do tendra podmienku minimálnej dĺžky, ktorá bola o pár cm dlhšia, než tá, ktorú ponúkal SOR. Aké prekvapenie to bolo, keď SOR špeciálne pre toto výberové konanie upravil nárazník, ktorý bol dlhší o pár cm a splnil tým padom podmienku. 😅 Možno, že niekto tú fotku ešte nájde.
Reakcia na: johnnyjanko #29:
Vysoke Myto si pravdepodobne v BA teraz neskrtne. S tym ich krpatym kratkym Urbanom co ma ledva 18m dlzku ani vela bodov nedostanu, kedze tendrovane vozidla maju nejakych 8 bodov za to ak maju vozidlo s kapacitou 150+ ludi. Ich voz dostane 0 resp. 0,4 boda pri kapacite 131+1

Vid BB Urbanway18
https://imhd.sk/bb/popis-typu-vozidla/862/Iveco-Urbanway-18M
Vždy sa dá ušiť tender tak, aby sa SOR nemohol zúčastniť. Isto sa dá nájsť nejaká prkotina, ktorú SORky majú alebo nemajú, a dať to ako podmienku tendra. Len či to Bratislave v konečnom dôsledku pomôže? Dá sa zakúpiť za podobnú cenu niečo lepšie? Podľa mňa skutočnou tragédiou v Bratislave nie sú SORky, ale to, čo vychádza z Vysokého Mýta (alebo Annonay), t.j. Shitelisy a Urbany.
Reakcia na: Solider #25:
Kludne aj to co vravis. 🙂 Solaris ma zase kopu objednavok, tj dost nerealne ze ma zaujem o dalsiu zakazku. Len pre Varsavu teraz vyhral 250ks elektrickych vozov.
Reakcia na: apocrypth #23:
Keď tento rok "všetky normálne európske mestá" nakúpili dokopy 800 elektrobusov, to teda nie je vôbec tak veľa. Existujú porovnateľné mestá, ktoré majú iba elektrobusy? Samozrejme, že nie. Každé porovnateľné mesto má aj nafťáky a plyňáky a stále ešte aj nakupujú nové.
Reakcia na: apocrypth #23:
Elektrobusy v súčasnosti nie sú porovnateľnou náhradou za existujúce autobusy, ani čo sa ceny týka, ani čo sa týka kilometrického nábehu počas jedného dňa. Takisto nebola vyriešená ani energetická otázka rýchlonabíjania elektrobusov v takom počte, zvlášť ak máme napríklad v zime problém s temperovovaním trolejbusov a električiek.
Reakcia na: Petto #20:
Ale Mercedes cenovo podliezol Solaris, čo znamená, že v Turecku im ostali voľné kapacity po nevydarenom tendri alebo ako následok recesie nemeckého hospodárstva.
Reakcia na: apocrypth #23:
Lenze potom namiesto 80 autobusov by ich bolo maximalne 40, co je zas malo pre potreby DPB (a zvlast, ked napriklad elektricke by ti nevedeli odjazdit cely den, takze namiesto 80 by si potreboval 120-160). Plus mozu ponukat naftove alebo plynove verzie pokial viem 🙂
mna na celom tendri zaraza okrem ineho, preco sa nesutiazia ekologickejsie autobusy ako naftove? Vsetky normalne europske mesta nakupuju elektrobusy (len za tento rok sa to scitava cez 800ks busov ciste elektro, dlhe kratke klbove vselijake), zavazuju sa nenakupovat po 2025 uz nic ine len elektrobusy a my tu ideme nakupovat naftove?
Reakcia na: afeno #12:
Keď sa chce, dá sa to nastaviť 🙂

Ja som antiSOR z princípu už len kvôli spôsobu, ako fungujú J&T firmy, bol by som proti nim, aj keby vyrábali najlepšie autobusy na svete, o čom sa pánom z Libcháv môže tak akurát snívať. Na druhej strane - vedia vyvinúť taký tlak na odberateľov, že máloktorý odolá, aj keď chválabohu nájdu sa aj takí...
Reakcia na: Petto #20:
V tomto tendri je to definované takto:

"Vozidlo musí mať všetky dvere ovládateľné zo stanovišťa vodiča a jednotlivé dvere ovládacími prvkami dopytového ovládania umiestnenými v blízkosti dverí na vonkajšej strane vozidla a vnútri na každej strane v blízkosti dverí, prípadne na dverách. Tlačidlá pre dopyt vo vyhotovení mechanických tlačidiel (tlačidlo sa aktivuje mechanickým stlačením). "

Takže SOR tak či tak pri prihlásení do tendra bude musieť upraviť mierne dvere keďže aktuálne nepoužíva z vonkajšej strany mechanické tlačidlá, ale kapacitné.
Reakcia na: afeno #12:
Presov v novom abus tendri vylucil SOR tak ze zadal vonkajsi dopyt nesmie byt na dverach. Vyhralo Conecto.
Reakcia na: Ike #13:
Nesvedčí to o niečom?
Reakcia na: S499.1023 #17:
Kefy majú aj Urbiná 3. generácie, napr. Ostravské CNGčka.
Reakcia na: afeno #12:
Šírka uličky je dobrá. Kefy, pokiaľ viem, Solaris dorábal na základe toho, že Urbino IV bolo bez nich samozasieracie, takže to je len záplata na bug.
Reakcia na: Lurnak #9:
Ako sa píše do zadávacích podmienok "nechceme črepy z roku x" ?
Reakcia na: trolejbus6207 #5:
Neviem ale môže sa BA od Žiliny poučiť.
Reakcia na: Ike #13:
Vypadlo mi slovo "lepší"
Reakcia na: afeno #12:
Doposiaľ mi nikto nevysvetlil v čom je postup "ušiť tender tak, aby sor nevyhral" od postupu "ušiť tender tak, aby sor vyhral". Ak existuje objektívna požiadavka na kefy tak prosím...
Stačí si napríklad objednať kefy okolo kolies, tie SORka minimálne pri NB nevedela spraviť.
V Žiline si napríklad definovali šírku uličky nad nápravou, SORka ju má samozrejme užšiu.
Ďalším z príkladov miest, ktoré (úspešne) robia všetko pre to aby SOR nevyhral je Ústi nad Labem.
V našom Kocúrkove sa dá obhájiť čokoľvek.
Reakcia na: S499.1023 #3:
Čakám s tebou na odpoveď... No zatiaľ iba #bansor
Reakcia na: trolejbus6207 #5:
DPMZ totizto mala uz kupene 30/31Tr, a potrebovala nieco nove aby nahradili tie 14 a 15Tr. Ocividne uz nechceli crepy z roku x, ale nieco nove a moderne z 2019. Take daco by mohlo fungovat aj v BA nech nemame len nb18 a 12.
Reakcia na: tbusabustram6609 #6:
Na základe čoho?
Reakcia na: tbusabustram6609 #6:
Odsťahuj sa do Trenčína alebo do Žiliny a budeš mať problém vyriešený.
Čuchám tam nejakú SORačinu😭 😠 #sorkytunechceme
Reakcia na: S499.1023 #3:
Ako nastavil DPMŽ posledný tender na trolejbusy, že tam Škodovka nemohla ísť s 31Tr/30Tr, ale s 27Tr/26Tr? Nešlo by to nastaviť podobne? 🙄
Dopravný podnik očakáva veľa záujemcov a potom vraví niečo o kartelovej dohode?
Chápem že v niektorých prípadoch je sealed- bid aukcia výhodná ale nemali by sa v tomto prípade výrobcovia predbiehať, kto dá nižšiu cenu v e-aukcii? Keď ich má byť podľa predošlých vyjadrení dostatočné množstvo, aby nejaká kartelova dohoda nebola možná.
Nejak postrádam logiku a celý tento tender mi príde ako PR DP/vedenia mesta.
Reakcia na: Salomon #2:
Ako by si to spravil ty? Ale pozor, v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní, nie šotonávrhy typu "zakázal by som účasť SOR-u" .
DPB sa môže vyjadrovať a obhajovať akokoľvek ale vycítil som, že je to šité pre Sor.
Vivat dalsich 80ks krovinorezov nemenovanej 3-pismenkovej znacky! Dufam ze sa mylim