Modernizácia Karloveskej radiály sa naplno rozbehla

Po 27 rokoch prebieha opäť kompletná rekonštrukcia karloveskej električkovej trate.

V sobotu 22. júna 2019 sa začali práce na modernizácii električkovej trate v Karlovej Vsi v úseku Jurigovo námestie - obratisko Karlova Ves. Práce sa realizujú za plnej výluky električiek v úseku Jurigovo námestie - Dúbravka, Pri kríži, kde dopravu zabezpečuje náhradná autobusová linka X5.

Práce postupujú od začiatku pomerne rýchlo, už počas prvého dňa prác bola odstránená značná časť starého koľajového zvršku a demontované bolo trolejové vedenie. Odstraňovanie starej koľajovej trate, ktorá bola vybudovaná v roku 1992, sa realizuje rozpaľovaním koľajníc na menšie koľajové polia, ktoré sú následne odvážané na nákladných autách. Zatiaľ ešte nebola obmedzená premávka cez priecestia v tomto úseku, na priechodoch pre chodcov však už bola rozobratá zámková dlažba. Demontáž koľajovej trate realizujú firmy Swietelsky-Slovakia a TSS Grade, trolejové vedenie odstránila firma ELZA.

Prvý deň výluky električiek poznačila mimoriadna udalosť v dočasnom obratisku električiek na Molecovej, kde sa popoludní vykoľajila električka na koľajovej spojke. Počas odstraňovania následkov vykoľajenia bola prerušená premávka linky X6 medzi tunelom a Molecovou. Autobusy náhradnej dopravy linky X5 preto premávali z Dúbravky až na Námestie SNP a späť do Dúbravky. V úseku Molecova - Námestie SNP premávali po trase električkovej linky X6.

Informácie o projekte modernizácie radiály, aktuálne informácie o postupe prác a fotogalériu z výstavby nájdete v sekcii Rozvojové plány.

Rekonštrukcia trate v roku 1992

Posledná kompletná rekonštrukcia električkovej trate v úseku Tunel - obratisko Karlova Ves prebehla v roku 1992. Rovnako aj vtedy začala úplná výluka električiek 22. júna. I v tom čase bola trať pred rekonštrukciou (sprevádzkovaná v roku 1975) v havarijnom stave. Rekonštrukčné práce však prebiehali už od apríla 1992, pričom na rekonštruovaných úsekoch bola zavedená jednokoľajná premávka električiek. Ako prvé boli rekonštruované úseky Borská - Nad lúčkami a Molecova - Svrčia smer mesto v termíne od 25. apríla do 23. mája. Počas prác bola zastávka Lackova (dnes MiÚ Karlova Ves) obojsmerne zrušená a zastávka Svrčia (dnes už neexistuje) bola preložená pred internát Družba. Následne sa práce presunuli na úsek Segnerova - Jurigovo námestie smer mesto a Svrčia - Molecova smer Karlova Ves.

Hlavná časť rekonštrukcie sa vykonala v termíne od 22. júna do 13. septembra 1992 za úplnej výluky električiek v úseku Tunel - Dúbravka. Električky (X4, X9, X12) vtedy premávali po Tunel a v úseku Most SNP - Dúbravka premávala autobusová linka 12X a v úseku Most SNP - Karlova Ves, Iuventa posilová linka 4X. V tomto čase sa kompletne vybudovala nová koľajová trať a zastávky, zriadilo sa nové trolejové vedenie. V rámci výstavby Mosta Lafranconi sa zároveň vybudovala preložka električkovej trate a cestnej komunikácie pri Botanickej záhrade (práce na preložke električkovej trate pod Mostom Lafranconi začali už na jar 1989 vybudovaním dočasnej preložky pri Lafranconi), ktorá bola do prevádzky daná spolu s rekonštruovanou traťou. Pôvodná trať a cesta medzi internátom Družba a križovatkou s Mlynskou dolinou viedla cez dnešný areál Botanickej záhrady.

Ako písal vtedajší Večerník, spočiatku bolo tempo prác na stavbe ukážkové, ale po privatizácii Železničného staviteľstva, ktoré práce realizovalo, sa postup rekonštrukcie výrazne spomalil a dva týždne pred plánovaným termínom spustenia premávky električiek bolo na stavbe množstvo nedokončenej práce a nebol natiahnutý ani meter troleja, keďže elektromontážnemu závodu chýbalo 12 kilometrov káblov. Po kritickom článku vo Večerníku sa práce opäť rozbehli maximálnym tempom a plánovaný termín obnovenia premávky električiek sa stihol, i keď možno na úkor kvality prác. Dokončovacie práce však pokračovali aj počas jesene (napr. osadenie prístreškov na zastávkach, sadové úpravy).

Od rekonštrukcie trate v roku 1992 prešla karloveská radiála viacerými úpravami. Pôvodné presklené a osvetlené zastávkové prístrešky s reklamným panelom boli z dôvodu neustáleho poškodzovania viackrát rekonštruované až do poslednej podoby so zaplechovanými spodnými časťami. V jednom prípade prišlo aj k presunu zastávky - nástupište Molecova v smere do Dúbravky, ktoré bolo pôvodne hneď za oblúkom pri Riviére, bolo na prelome tisícročí presunuté ku križovatke Karloveskej a Molecovej. V roku 2000 bolo prebudované prepojenie trate medzi tunelom a nábrežím z dôvodu výstavby pamätníka Chatama Sófera, čo bolo spojené so zrušením zastávky pri tuneli pre linky premávajúce cez tunel. V roku 2001 boli za účelom zníženia kolíznych bodov zrušené priecestia na Botanickej pri vyústení Líščieho údolia a nad zastávkou Segnerova. Na ďalších priecestiach bol pôvodný asfalt postupne nahradený gumokovovou konštrukciou. Na viacerých križovatkách a priechodoch bola postupne vybudovaná cestná svetelná signalizácia, ktorá napríklad pri obratisku Karlova Ves narobila viac škody ako úžitku a preto bola neskôr vypnutá. Najkontroverznejšou úpravou bola náhrada reťazovkového trolejového vedenia v úseku Molecova - obratisko Karlova Ves roku 2005 za klasické vedenie, čo niektorí prirovnali k montáži retardérov na diaľnicu. Po tejto náhrade prišlo v danom úseku viackrát k strhnutiu trolejového vedenia.

Úsek obratisko Karlova Ves - Hanulova, ktorý sa bude modernizovať od septembra do decembra 2019, prešiel poslednou rekonštrukciou v rokoch 2001 (obratisko Karlova Ves - Dolné Krčace, pri zachovanej jednokoľajnej premávke električiek), 2004 (Dolné Krčace - Harmincova, za úplnej výluky električiek) a 2006 (Harmincova - Hanulova, za úplnej výluky električiek). Zastávky sa však nerekonštruovali (s výnimkou úpravy hrán nástupíšť).

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: mirec240 #21:
Tiež ma to napadlo, chodím sa tam večer pozerať, stalo sa mi to akousi súčasťou večernej vychádzky. Zrejme prešvihli svoj úsek prerábky a dnes už boli obe koľaje položené cca do polovice zastávky, tákoľaj ZC skoro až ku schodisku.

Pozor na nápisy: "ŠROT" - bol červenej farby a existuje aj zelený nápis "VÝZISK", ten je na oboch koľajach medzi KV a D. Krčacami, kde sa začína klesajúci "koridorový" oblúk a končí až na Damborského, kde sú patričné šípky na podvaloch. Zrejme uznali, že ten úsek (resp. 3 krátke úseky) sú ešte relatívne nové a koľajnice budú na niečo dobré.
Reakcia na: toms #19:
No asi to bude tým, že spomínaný úsek bude súčasťou 4. etapy a pôvodne boli tie koľajnice vybraté omylom, tak ich tam znova vrátili, keďže 4. etapa sa má realizovať až budúci rok. Iné vysvetlenie mi nenapadá. Faktom je, že momentálne sú koľajnice vybraté práve odtiaľ, kde bola tá zelenou nastriekaná šípka s nápisom ˝šrot˝.
Reakcia na: toms #19:
Veru netusim...
Reakcia na: TeBeCe #14:
Tusis co sa tam planuje?
Reakcia na: Ma178rek #12:
Vypnuté semafory? alebo skôr to, že tam je hlúpo spravené že pri vjazde/výjazde z obratiska dávajú prednosť autám? (tam bol skôr problém že cez výhybky sa šlo 10 a autá šli viac ako 50, takže sa minimalizovali možnosti kedy sa tam električky mohli zmestiť)
Reakcia na: TeBeCe #16:
Ak na oboch priecestiach budu semafory a bude FUNKCNA preferencia, tak samozrejme nie.
Reakcia na: IBBI #15:
Preco by mala spomalovat? Ved ak by tam voslo auto na cervenu, tak ho jednoducho zostreli 😁
Inak je super ze sa zlucia 2 zastavky do jednej, ale zas je zle ze miesto 1 priecestia vzniknu 2. To je o dalsie kriticke miesto, kde bude tramvaj spomalovat ak tam bude stat auto (aj ked mimo priecestia - pre istotu).
Reakcia na: TeBeCe #13:
Dokonca aj ten preruseny usek hned za priecestim bol opat doplneny podvalmi a kolajnice su napojene na zvysok trate. Chysta sa tam nieco?
Pred zastavkou jurigovo nam. vcera rozoberali kolajnice z podvalov a dnes uz su namontovane spat 🙂
Reakcia na: Kotlár #11:
zdržovalo to električky pokiaľ viem 🙂
Reakcia na: Ma178rek #10:
Premávka IAD aj električiek bola absolútne plynulá, ak obnovovať CSS tak štýlom I. Karvaša večer/ víkend s blikajúcou oranžovou celodenne, ale neviem ako je spracovaný projekt či štýlom KDI, že natvrdo zapnuté semafory od rána do večera..
Reakcia na: Viko #9:
nezdržoval to iba električky?.. ak sa urobí preferencia nech tam je 😃
Reakcia na: TeBeCe #6:
Inak, aký má zmysel, že to priecestie sa plánuje obnoviť so SSZ? Nepreukázalo sa dostatočne, že tam je zbytočná? A hlavne, naozaj tam treba priecestie, keď hneď vedľa je nadjazd?
😃 a teraz hádanka kedy bolo video natáčané 😃 😃
Reakcia na: TeBeCe #6:
Takze L35 sa bude pri jazde na Kuklovsku chodit cez priecestie pri Iuvente.
Podla dopravneho znacenia a stlpikov je zrusena odbocka smerom z mesta na Kuklovsku ako premava L35 na DD. Samotne priecestie je ale prejazdne, tak mozno to do zajtra upravia aby mohla 35 premavat...

BUS&Truck pruhy su podla znaciek od Kuklovskej po Borsku a od Segnerovej po Jurigovo, ovsem nikto ich nedodrziava zatial a v tom prvom stoja v pruhu pre auta stlpiky, takze prakticky tam je len jeden pruh.

V smere do Dubravky zatial obiehanie autobusov pri zastavkach nie je zavedene, auta stoja za autobusmi.
Kamiony s kolajnicami okolo Borov smer DNV, vie niekto kam vozia? Inac Bory Mall full vonkajsie aj vnutorne parkovanie
velka vdaka autorovi za fotky, dobry report
Možno by nebolo od veci, keby sa aspoň 2 - 3 fúry tohoto štrku previezli na dve miesta, kde by sa mohla dočasne upraviť a podbiť súčasná ešte používaná trať:
Prvé kritické miesto je vykrivené od horúčav za Mostom Lafranconi v smere do mesta
a ďalšie miesto je na tej istej koľaji za prejazdom smerom k zastávke Kráľovské Údolie.
Tým by sa odstránili dve pomalé jazdy a jazda by bola plynulá.
Štrku je teraz dosť, pokiaľ ho neodvezú všetok preč.
Reakcia na: Andy #1:
Presne! Tymto tempom to vyzera, ze by to mohli dat podstatne skor. 😉
Išiel som podvečer okolo a normálne by som neveril, že výluka začala len dnes.