Dopravný podnik skvalitňuje informovanie cestujúcich na zastávkach

Prvých 800 zastávok bolo vybavených informáciami a cestovnými poriadkami v novom formáte.

Ako sme už informovali, Dopravný podnik Bratislava začal od začiatku nového školského roka používať nový formát cestovných poriadkov. Cestovné poriadky sa zmenili z pôvodného formátu A5 na formát A4. Vďaka tomu obsahujú texty s väčším písmom a sú čitateľnejšie. Pre vybrané linky, ktoré majú spoločnú časť trasy po konečnú zastávku, pribudli na zastávkach aj združené cestovné poriadky, aby cestujúci nemuseli hľadať odchody vo viacerých cestovných poriadkoch.

„Modernizácia informácií pre cestujúcich bude postupná, pričom v prvej etape sa informácie umiestňovali postupne na tie zastávky, kde priestor vo vitrínach vyhovoval novým, väčším cestovným poriadkom,“ povedal riaditeľ úseku dopravy a služieb DPB, a.s. Juraj Hamaj,  ktorý dodal: „Ide približne o 800 zastávok z celkového počtu 1302. Realizácia na všetkých zastávkach si vyžiada výmenu vývesných plôch za modernejšie, čo bude zrealizované postupne.“  

Novinky v cestovných poriadkoch

Odchody liniek MHD sú uvedené v troch stĺpcoch, a to vždy na tom istom mieste. Ľavý stĺpec obsahuje odchody počas školského roka, stredný počas prázdnin a pravý počas voľných dní. Farby jednotlivých stĺpcov s odchodmi nadväzujú  na kalendár prevádzky, ktorý je vyvesený na zastávkach s veľkými vitrínami. Každý deň v kalendári má farbu, ktorá korešponduje s farbou stĺpca v cestovnom poriadku. Cestujúci sa takto podľa farieb bude môcť ľahko zorientovať v tom, ktoré odchody sú platné a nebude musieť ovládať dni školských prázdnin, či štátnych sviatkov.

Zoznam zastávok každej linky je po novom v pravej časti cestovného poriadku. V cestovnom poriadku sú piktogramami zvýraznené ďalšie prvky ako napríklad nízkopodlažnosť celej linky, upozornenie na výluky, služba zdieľaných bicyklov Slovnaft BAjk alebo zvýraznenie cyklobusu, či linky premávajúcej na letisko.

Nové informačné materiály

Nový formát dostali aj oznamy o výlukách, ktoré červeným pruhovaním ihneď upútajú pozornosť o zmenách v premávke v MHD. Najpodstatnejšie informácie o výluke, dotknutých linkách a dátumoch sa cestujúci dozvie hneď z prvých riadkov oznamu.

Označenie liniek je naprieč všetkými formátmi jednotné, pričom linky, ktoré premávajú často a celotýždenne majú pridelené farby. Vďaka tomu sa cestujúci ľahšie zorientuje aj v rámci novej schémy liniek, kde sa bude dať „cestovať“ prstom po farebnej čiare linky, ktorej farba bude rovnaká aj v cestovnom poriadku, či ozname. Na novej schéme liniek sú zároveň viditeľné všetky zastávky a celá schéma je dvakrát väčšia ako doteraz.

Informácie doplní mapa okolia zastávky umiestnená na vybraných zastávkach, ktorá uľahčí cestujúcim orientáciu najmä pri prestupoch a pred cieľom cesty. Turistom pomôže doplnenie anglického jazyka do všetkých materiálov.

Inšpirácia tým najlepším zo sveta

Návrhom predchádzala rozsiahla analýza materiálov zo Slovenska, aj zahraničia. Len v prípade cestovných poriadkov bolo vyhodnotených 362 cestovných poriadkov zo 179 miest 37 krajín Európy, Ameriky a Ázie. Návrh teda zohľadnil najlepšie skúsenosti a ide o kombináciu francúzskeho zmyslu pre dizajn, nemeckej presnosti, britských štandardov a slovenských zvyklostí. Nový vizuál zastávkových informácií DPB, a.s. spracovával od decembra 2017 v spolupráci s expertmi, ktorí sa oblasti informovania cestujúcich dlhodobo venujú a majú bohaté skúsenosti zo zahraničia.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Rozumiem, že spracovať rozumné mapy individuálne pre každú zastávku by dalo viac roboty než tento výrez z Openstreetmap alebo čoho to, ale musím povedať, že moja skúsenosť s tými mapami za rok používania je viac než úbohá. Nevýrazné významné budovy, často až zbytočné priblíženie (mohol by sa aspoň vojsť celý kruh dochádzky)... Nedalo by sa s tým niečo urobiť?
myslelo sa aj na nevidiacich ?
Chýba mi na tabuliach na zastávkach schéma nočných liniek. Bolo by fajn, keby sa to podarilo nejako doplniť.
tie farebne oznacenia liniek - to je ina ujovina!
Reakcia na: johnnyjanko #20:
takze z tej mozno polovice odcestovanej (z ktorej mnohi ani nemaju trvaly pobyt v meste) spravime zle tym co tu ostanu (obvykle kmenovi obyvatelia ktori tu platia dane), tak nejak si to myslel ?
Reakcia na: si #19:
Ja som nikde nenapísal, že cieľom je šetriť za každú cenu. Ale v situácii, keď možno polovica obyvateľov BA bude mať dovolenku alebo budú dokonca odcestovaní, by na to mali nejako rozumne reflektovať cestovné poriadky MHD.
Reakcia na: johnnyjanko #18:
potom sa ale treba rozhodnut, ze ci je cielom setrenie verejnych penazi za kazdu cenu, alebo je cielom dostat co najviac cestujucich obyvatelov z aut do verejnej dopravy... pretoze taketo nepravidelnosti ako nejake prezdniny vyrazne znizuju atraktivitu verejnej dopravy....
Reakcia na: si #16:
V prípade polročných prázdnin by som aj s tebou súhlasil, že by bolo lepšie nechať CP pre pracovné dni a hotovo. Ale často jednodňové prázdniny súvisia s inými sviatkami a tam už je značný výpadok cestujúcich. Pozri, blížia sa jesenné prázdniny, 2.11. bude v piatok, s tým, že vo štvrtok 1.11. je deň pracovného pokoja. Stavím sa, že Bratislava bude vyľudnená podobne ako v lete. Fakt si nemyslím, že by bolo vhodné nechať na 2.11. CP pre pracovný deň. To by bolo obrovské mrhanie verejnými peniazmi.
Reakcia na: si #16:
Ved na 31 aj su.
Reakcia na: johnnyjanko #15:
vypadok ziakov a studentov sa ti sice v naplnenosti spojov prejavi, ale s vynimkou doslova studentskych spojov asi nie je velmi ziaduce hlavne pri tych kratkych prazdninach trenovat pozornost cestujucej verejnosti zmenou cestakov... teda ak je cielom prilakat ludi do MHD a nie naopak (a este cez prazdniny sa ti aj viac oplati ist autom kedze aj zapchy su mensie...)
jedina zmysluplnost tychto zmien pri kratkych prazdninach je nedostatok vodicov v kombinacii s dovolenkami a ich nizsia potreba do vypravy (to je ale problem na ktory by nemali doplacat cestujuci)
a uplna perlicka je ze prazdninove CP funguju podla prazdnin zakladnych a strednych skol, ale vysoke skoly maju semestre a skuskove obdobia inac (a este aj kazda univerzita inac), takze napriklad pri L31/39 by si mal mat prazdninove cestaky odlisne od prazdninovych na "beznych" linkach...
Reakcia na: si #13:
Ja predsa neobhajujem zníženie špičkovej kapacity na račianskej radiále na polovicu. Nič také som nenapísal. Lenže tiež nemôžeme tvrdiť, že MHD využívajú na 99% len bezdetní pracujúci, kým všetci učitelia, žiaci a ich rodičia jazdia autami, a teda ich výpadok sa v MHD vôbec neprejaví. To je zase druhý extrém.

Možno niektoré linky (typicky tie električkové) sú také, že tam vôbec nemá zmysel jazdiť podľa prázdninového CP v prípade jednodňových prázdnin, a iné sú zas také, že tam to zmysel má. A tým nemyslím, že treba na takých linkách znižovať kapacitu na polovicu.
Stále to ale nie je úplne jednotné. Dokovacie stanice Bikeshearingu sú uvedené len na vybraných linkách, ale inak to hodnotím pozitívne.
Reakcia na: johnnyjanko #12:
no pri tych kratsich (dnovych) prazdninach si to vsimnes skor na cestach ako v spojoch mhd, a ono to bude dost aj tym ze skor odbudnu z ciest ti co rozvazaju deti do skol, ako ti ktori cestuju do prace (a velakrat skolopovinne deti ani nemaju a teda netusia ani ze nejake prazdniny su)
a pre nich je naopak neprijemnym prekvapenim ked pridu na zastavku a zistia ze ich spoj nepojde alebo budu musiet nan dlhsie cakat (a potom casto pride narvatejsi ako pocas skolskeho roka do ktoreho sa uz niet kam zmestit, ako to este pred nedavnom byvalo na racianskej radiale, kde si niekto myslel ze polovicu zataze tvoria ziaci majuci prazdniny a skresal pocas prazdnin dopravnu kapacitu v spicke o ~ 46% - v tomto zmena k lepsiemu sa udiala len za posledny rok)
Reakcia na: 810zssk #9:
Neviem, čo je pre teba "zásadný spôsob", ale napr. počas jarných prázdnin je to výrazný prepad, a aj počas kratších prázdnin (hoci aj jednodňových) si človek hneď všimne, že všade cestuje menej ľudí, než obvykle...
Reakcia na: d p b #8:
Preto vylepujú aj ten kalendárik, aby si videl, ktorý dátum aký režim platí.
Reakcia na: 810zssk #9:
Dopyt neklesá ale počet vodičov pravdepodobne hej, keďže určite sú medzi vodičmi aj rodičia?
Reakcia na: d p b #8:
Ono by uplne najlepsie bolo cely "prazdninovy cestovny poriadok" zrusit a riesit to vydavanim specialneho CP pre obdobie letnych prazdnin a vianocnych prazdnin. V ostatne prazdniny by sa proste malo jazdit v standardnom rezime, kedze ten dopyt zasadnym sposobom neklesa.
Reakcia na: johnnyjanko #6:
A aj tak v tom bol bordel, lebo niesu prazdniny ako prazdniny . . . napr 1 - 2 dnove DP vobec neakceptoval ako prazdniny, a clovek potom darmo cakal na spoj podla CP pracovny den prazdniny...
"Nový vizuál zastávkových informácií DPB, a.s. spracovával od decembra 2017 v spolupráci s expertmi, ktorí sa oblasti informovania cestujúcich dlhodobo venujú a majú bohaté skúsenosti zo zahraničia."


.... oni komunikovali s niekým z imhd.sk ?
Hodnotím pozitívne, že víkendy a sviatky sú teraz v tom kalendári uvedené tmavšou farbou než školské prázdniny. Minulý rok, keď začali pokusy s farbičkami, tak to bolo naopak (prázdniny tmavočervené, víkendy a sviatky svetločervené), a to bolo nelogické.
neuveritelne. konecne sme sa dostali do 21 storocia
Ešte by na každej zastávke mohla byť taká informátorka ?
Pri tej mapke by som vedenie liniek MHD riešil nejakou viditeľnejšiou farbou, nie takou tmavošedou (červená by bodla)...
Zas musi sa nechat, ze je to jednoznacne posun k lepsiemu aj napriek nelogickemu zoznamu zastavok v lavej casti. Dokonale to asi nikdy nebude, ale aj toto je na pomery DPB nebyvaly pokrok. Este s tou udrzbou nieco spravit (to je v skutocnosti subor celkom bolestivych a obcas aj drahych opatreni) a bude to celkom v pohode.
Našli peniaze na grafika.