Občianske združenie Lepšia doprava privítalo zmeny v regionálnej autobusovej doprave

Revolúcia v regionálnej doprave je pozitívne hodnotená odborníkmi.

Občianske združenie Lepšia doprava víta nový model organizácie autobusovej dopravy v Bratislavskom samosprávnom kraji. Nové cestovné poriadky síce majú niektoré nedostatky, ale celkovo združenie hodnotí zmeny veľmi pozitívne.

„Autobusy po novom premávajú zväčša v pravidelných intervaloch a jednotných trasách, takže cestovné poriadky sú výrazne ľahšie zapamätateľné, než doterajšie. To veľmi zjednoduší cestovanie,“ hovorí predseda združenia Martin Fundárek.

Ďalším prínosom je podľa združenia nadviazanie autobusových spojov k vlakom najmä v Pezinku a Senci, kde doteraz boli prestupné terminály slabo využívané, mnohé spoje, ba aj celé linky, k železničným staniciam nezachádzali. Vďaka tomu bude možné vyhnúť sa zápcham a prestúpiť na vlak. „Napríklad vďaka novozriadenej linke z Dolian do Báhoňa môžu obyvatelia Dolian, Štefanovej a Budmeríc pri ceste do centra Bratislavy ušetriť približne 20 minút len z oficiálneho času jazdy, v skutočnosti to bude v špičke ešte viac. Škoda, že linka premáva len v pracovných dňoch,“ uvádza Fundárek.

Zmeny poukazujú na posun vo vnímaní verejnej dopravy. V minulosti ju vedenie VÚC vnímalo ako službu na dopravu do a zo zamestnania a škôl; cesty za kultúrou a zábavou boli vnímané ako luxus, ktorý si má zabezpečiť každý sám. Nové cestovné poriadky prispejú k tomu, že verejná doprava bude viac vnímaná ako komplexná služba.

Zmeny však určite vyvolajú u časti cestujúcich aj nevôľu. Optimalizácia verejnej dopravy, ktorá oproti pôvodným plánom meškala približne 6 rokov, totiž znamená aj rušenie súbehov autobusov s vlakmi, aby sa financie nevynakladali neefektívne na oba druhy dopravy, ktoré by si navzájom konkurovali. Zatiaľ sa to prejavilo v úseku Bratislava – Senec. V tomto smere by bola potrebná aktívnejšia komunikácia zo strany koordinátora integrovanej dopravy, ktorým je BID, a.s. „I v tomto smere sme zaznamenali zlepšenie voči minulosti. BID návrhy cestovných poriadkov prerokovala so starostami a zaslala im balíky letákov pre obyvateľov. Pri takýchto veľkých zmenách by však bolo vhodné ísť priamo do terénu a vysvetľovať zmeny v jednotlivých obciach priamo ľuďom,“ hovorí Fundárek. „Starostovia, aj keby so zmenami súhlasili, ich často nedokážu sami svojim občanom vysvetliť.“

Lepšia doprava verí, že pozitívny trend, ktorý sa začal posilnením železničnej dopravy, bude pokračovať. Podľa združenia treba na niektorých úsekoch posilniť železničnú dopravu v rannej špičke kvôli nedostatočnej kapacite a  pridať vlaky cez víkendy, ale v smere do Bratislavy aj cez týždeň vo večerných hodinách tak, aby sa dosiahol hodinový interval po celý deň. U regionálnych autobusov bude potrebné pridať najmä spoje v skorých ranných a neskorých večerných hodinách, pretože napriek zvýšeniu počtu spojov stále do viacerých obcí odchádza posledný spoj príliš skoro či ráno prichádza prvý spoj príliš neskoro (čím nie je splnený štandard dopravnej obslužnosti), ale aj zhustiť spoje na niektorých linkách, kde dnes nie je interval ani dvojhodinový, najmä cez víkend. Taktiež bude potrebné redukovať súbehy autobusov s vlakmi aj medzi Bratislavou a Malackami, resp. Bratislavou a Pezinkom.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #31:
mna osobne sa to netyka, ani som za to nebrojil ale zjavne sa ludia pripomienkovali poslancom/starostom a vzisla z toho tato uprava
rozumiem, ze rodinam, ktorych sa to tykalo sa zrusil priamy spoj do Senca a predlzila sa im tak cestna doba o cca 50%
snazim sa na tej stranke sirit osvetu ohladom tychto zmien a mhd celkovo aby ich aj bezni ludia mimo nasej sotouskej bubliny pochopili a boli im dobre odkomunikovane
Reakcia na: 3pa3ck3 #40:
Nie je, niektori dopravcovia to ale dnes uz robia na dobrovolnej baze.
Reakcia na: S499.1023 #39:
Nie je už náhodou nejaký rozsudok, že aj pri využití viacerých lístkov sa to považuje za jednu cestu a cestujúci teda má nárok na odškodné? Neviem to teraz narýchlo nájsť
Reakcia na: ceres #34:
Nebolo to na jeden doklad, keďže Dvojstranná zmluva ZSSK/MÁV ponúka v danej trase len reláciu "Košice - Budapešť".
Reakcia na: AndyNO #32:
Ten bus by išiel tak či tak do Senca len sa mu upravila trasa.
Reakcia na: 810zssk #33:
Tie diery mala aj doteraz ráno 90 min. z Technickej tiež pre školský spoj a poobede 60 min. pre prestávku. Interval sa navýšil na 40 min. lebo to v špičke nevedel vyjazdiť bez meškaní.
Ono vozila minimum ludí aj v súčasnom režime a pridávať tam voz by bolo určite plytvanie. Túto linku beriem skôr ako účelovku pre školákov a dôchodcov a pracujúcich v DHL či študujúcich v labákoch na Technickej.
Bežný človek ani doteraz určite nečakal 30 min. , aby sa zviezol do Mierovej kolónie 400 m od električiek.

Teraz pribudli ešte školské spoje na ZŠ Odborárska z Mierovej kolónie. Doteraz to riešili decká s prestupom L58/51 cez neriadené prechody cez Vajnorskú a čakaním na meškajúcu L51, ktorá nestíhala prísť do 08 hod. na Nobelovu.

Reakcia na: 810zssk #30:
Ako bolo napísané, dajú sa tieto spoje vyňať mimo systém a označiť ako samostatné účelové linky. Ale zase vidím veľký rozdiel medzi školským spojom ako medzi linkou lebo "tettka z Hochštetna chodila o 10:34 do Stupavy na cinter". Keď tie deti nebudú mať spoj, tak ich rodičia budú do školy voziť, čo je v konečnom dôsledku to, čo práve nechceme.
Reakcia na: 810zssk #29:
Ja to pri pár spojoch určené pre deti určite viem pochopiť. Nič iné sa nemenilo. Ak sa začne potom môžme začať hovoriť o nesystémovosti.
Reakcia na: S499.1023 #23:
Nie sú povinní? A čo nariadenie EP a Rady ES č. 1371/2007? Však podľa neho sú v takomto prípade povinní jej zabezpečiť ubytovanie. Samotná Zločinecká si to podľa https://www.slovakrail.sk/sk/o-spolocnosti/prava-cestujucich/odskodnovanie-v-medzistatnej-preprave.html vykladá tak, že preplatia nanajvýš €20 - alebo €10 na ten taxík, za čo sa človek, samozrejme, skoro nikam nedostane... Celkom by ma zaujímalo, ako by skončil súdny spor, keby toto niekto napadol...
Reakcia na: AndyNO #32:
Ano, separatne skolaky su na zvazenie.

No neviem, ta nova 58 s 80-minutovymi dierami vadi dost vela ludom 🙂
Reakcia na: 810zssk #31:
Tak by sa mohlo začať uvažovať o samostatných školských linkách, aby sa to nemixovalo medzi klasické...napr. Š630 z Chorvátskeho Grobu do SC a o 14:00 späť do Grobu. Hoci by sa to len zbytočne komplikovalo ale DPB tiež napr. zriadil zachádzky, ktoré idú raz za deň ku nejakej škole(napr. 58) a nikomu to nevadí?
Reakcia na: vetesnik #27:
Mne chyba spojenie z Cunova na Mileticku, idealne okolo 2:00 rano. Prosim zriadit spoj, dakujem.
Reakcia na: Ike #28:
Okej, tak vratme spat ten jeden nahodny spoj z Miloslavova do Senca (ten bol tiez pre skolakov), jeden spoj za den z Mostu pri Bratislave do Senca, dva priame spoje za den z Jakubova do Labu a tak dalej. Tiez mali cestujucich.

Predpokladam ze poobede sa tie deti do Chorvatskeho Grobu neteleportuju. Tam uz nevadi ze to nejde priamo (raz za den)?
Reakcia na: david1 #26:
Podobne "vysvetlenie" sa najde pre prakticky kazdy z doterajsich nahodnych nezmyslov ktore v sieti SL existovali. Ku kazdemu takemuto spoju Slovak Lines vzdy vedel zdovodnit preco je "nutny".

Ak sa zacnu zriadovat ad hoc priame spoje vsade kde si skupina 15 ludi zmysli, tak sa dostaneme tam kde sme boli pred mesiacom.
Reakcia na: 810zssk #25:
To je v poriadku. Ak sa spraví nesystémový spoj, ktorý si nájde svojich cestujúcich a ktorý fakt nemôžu ísť na iný (nie je to nejaká dôchodcovská linka do Lidla), tak možno ani nie je vhodné hovoriť o nesystémovosti.
Reakcia na: 810zssk #25:
Minimalne na komunitnej FB stranke Ch. Grobu som cital par reakcii ludi, ktorym chyba ranne spojenie so Sencom pre skolakov. Je to sice nesystemove ale nevzniklo to len tak.
Reakcia na: 810zssk #25:
Máš tam predsa aj vysvetlenie. Pre potreby návozu detí do škôl. Aj iné linky sa menili v podobnom duchu.
Vydrzalo to az 13 dni, od 1.9. pribuda napr. nesystemovy nezmyselny spoj z Bratislavy do Senca cez Ciernu vodu:
https://www.idsbk.sk/oznamy/18082913400001ncy1-zmena-cestovnych-poriadkov-regio-bus-od-soboty-01-09-2018/
Zatiaľ čo si všímam, tak regiobusy v Senci vyčkávajú na zmeškané vlaky aj 5-7 min. S prestupovým časom 7-9 min. teda vlak mohol meškať 13-15 min., cestujúci stále stihol odvoz.
Reakcia na: 810zssk #18:
ZSSK má problém aj s čakaním sama na seba.
Príklad: Cestou z dovolenky išla manželka so štyrmi deťmi (naše aj švagrinine, ja som z Bp. pokračoval do Prahy) IC/EC 186 Hornád z Budapešti do Košíc, ktorý sa tam mení na Os 8736. Keďže vlak mal už na odchode z Bp. vyše hodiny pre neschopnosť HDV a cestou ešte prískokmi čosi pozbieral, dorazil do KE s nejakými 80 minútami pred polnocou. Zločinecká vypravila Os 8736 náhradnou súpravou (čo je v poriadku) ale manželke v Košiciach oznámili, že ich ich ďalší osud nezaujíma a majú si počkať na prvý ranný.
Samozrejme, že sme si to vyriešili v rodine tak, že po ňu miesto prešovskej stanice prišli autom na košickú ale nie každý má takéto možnosti.
"Zlé a antizákaznícke" ČD, ŽltoZlo® aj PaštikaExpres v takomto prípade platia taxíky. ZSSK nič, "nie sme povinní". Rozprášiť.
Reakcia na: 3pa3ck3 #15:
Nečakanie sa dá zapracovať systémovo jedine v prípade dostatočne hustého intervalu.
Reakcia na: 810zssk #20:
Polohy som neriešil to by určite bolo treba prerobiť.
Už teraz ide z Báhoňa do susedných Dolian nová linka. No ak bude utekať vlakom tak sa určite neuchytí..
Je to omnoho menej kolízne a náchylné na meškanie ako návoz a zvoz z PK.

Reakcia na: david1 #19:
Vozit to cez Bahon je tiez neefektivita + tam ten prestup na vlak je v jednom smere stale nedorieseny.

Na Castu a Dolany staci doplnit ten jeden chybajuci spoj, tam je proste zle nakresleny CP.
Reakcia na: dyspozytor #17:
K oblasti Častá Dolany ..

Tam by stačilo potiahnuť tú novú linku z Báhoňa do Budmeríc a Štefanovej až do Častej. Tam zápchy a meškania nehrozia ako pri návoze do Pezinka. Tam je problém ráno prejsť už Modrou a kruháčom pred Pezinkom a Pezinkom samotným.
Reakcia na: dyspozytor #17:
Ano, ta poznamka s cakanim dialkovych vlakov je tiez dolezita. Zial, pokial viem, toto sa absolutne neriesilo. Zeleznica sice roky tlaci na optimalizaciu dopravy, ale predstavuju si pod tym len reorganizaciu autobusov, bez toho aby oni spravili cokolvek. Podobny problem su vyluky - ZSR dodnes odmietaju robit vylukove cestovne poriadky a namiesto toho zverejnia oznamy v style "vlak budu meskat "13 az 36 minut". Takto to nemoze byt - za chvilu sa zacne robit 110ka a ak zeleznica nebude pripravena, cele Zahorie sa zosype.

Za mna ten zaver je taky, ze cestovne poriadky su pekne, ale prevadzka je uplne nepripravena.
Reakcia na: 810zssk #16:
Veľmi dobre zhrnuté, plne súhlasím!
Je jasné, že urýchlene musí vzniknúť živý dispečing, inak sa celý systém zosype a nevydrží ani do riadnej zmeny grafikonu v decembri. Ak cestujúci ostanú rukojemníci zle nastaveného systému, tak nikto sa nemôže čudovať, keď to ako celok nevypáli dobre a BID-ka si na dlhé obdobie pošramotí povesť...

Čo sa týka čakacích časov, treba vziať do úvahy aj ČĆ samotnej ZSSK a možno prejednať možné zmeny, nakoľko nosné (systémové) osobáky čakajú hlavne večer mimo špičku aj 15 min. na zmeškané R, EC. Z nich síce prestúpi "5 ľudí", ale následne 20-30 ľudí možno nestihne prípoj v Senci, Malackách či Pezinku na regiobus, práve "vďaka" tomuto čakaniu. Samotnou kapitolou sú odrieknuté osobné vlaky, hlavne z dôvodu minimálnej (rozumej žiadnej) zálohovosti predovšetkým HKV. Čiže úskalí je teraz viac ako dosť...

K oblasti "Častá - Doľany...". Nemyslím si, že voziť ľudí z tejto lokality do Trnavy cez Pezinok je najoptimálnejšie. Je to síce v BSK, ale spádovo je to už orientované prevažne na Trnavu. Stálo by za úvahu, skúsiť dohodnúť s Arrivou nejaké prerozdelenie výkonu hlavne ráno v návoze do škôl, možno by stačilo doladiť nejaké dva účelové spoje v rámci linky 207416 - predĺženie spoju 56? Je to na debatu.
Reakcia na: 3pa3ck3 #15:
Samozrejme cakacia doba musi byt zohladnena vo vyrovnavacke, to je bez debaty. A nikto nehovori o tom ze sa bude cakat pol hodinu.

Nikdy nebudes mat do obci ako Novy Svet, alebo Zavod taky interval ze ti bude jedno ze cakas na dalsi. A je nemyslitelne aby ludia bezne travili hodinu v Bahoni "lebo uslo", ako sa to stalo mne tento tyzden (a to bola linka co existuje vylucne kvoli vlaku).

Cakanie na pripoje nie je ziadna "nesystemovost". Cestujuci ma "loteriu" pred sebou praveze teraz ked sa necaka a nevie ci prestup stihne alebo nie. V IDS JMK som sa naucil ze pripoj tam je, da sa na to spolahnut a mozem v pohode cestovat.

Bez garancie pripojov ti je papierovo pekny CP nanic ked ludia nahodne niekde uviaznu na hodinu.
Reakcia na: 810zssk #14:
Pokiaľ by sa meškanie jedného spoja prenášalo celý deň (ako sa to bežne deje na železnici pri ostrých obratoch a križovaniach), tak je lepšie, že sa nečaká. Zároveň sú poškodení cestujúci, ktorí idú iba autobusom, že ich spoj bude meškať bez toho, aby príčina meškania nejako súvisela s ich spojom. Pri prestupe je tu objektívne riziko nestihnutia, na ktoré je cestujúci pripravený. Radšej treba ísť cestou zahustenia intervalu, aby cestujúcich jeden zmeškaný spoj nemusel mrzieť.

P.S.: Hoci aj mne už čakajúce prípoje párkrát pomohli, osobne som zástancom nečakania, keďže sa tým zavádza ďalšia nesystémovosť do ako-tak fungujúceho systému. Aj pre cestujúceho je lepšie vedieť, že ho prípoj nepočká a môže si vopred riešiť náhradnú dopravu, ako keď by mal pred sebou lotériu, či stihne prestúpiť.
Reakcia na: david1 #13:
V CP je explicitne uvedene ze spoje necakaju. Vybavene.

Toto je najvacsi pruser a mna dost fascinuje ze niekto si to v takej podobe trufol spustit.
Reakcia na: 810zssk #12:
Nemyslíš vážne , že toto nemajú ani v pokynoch. Tak tam je toho ešte dosť čo ladiť..
Reakcia na: david1 #11:
Na zaciatok by najma pomohlo keby vobec bol pokyn cakat. Zbytocne budes nieco pisat na SL ked vodici cakat ani nemaju.
Reakcia na: Joyki #10:
Tak píš kontrétne spoje , ktoré nečakali na prípoje priamo na SL. Vodiči na to neboli zvyknutý a musia si to dostať do hlavičiek...
Na začiatok by pomohol určite aj dispečer SL , ktorý by videl reálne príchody vlakov a vedel prípadne podržať odchody liniek zo stanice.
Reakcia na: Miro #7:
No vlak určite nebude čakať, naopak autobus by mal nejakých deklarovaných 5 min., ale ako si všímam, ani to sa nedodržuje, a to ani v prípade, keď už vodičia vidia brzdiť vlak. Treba poslať pripomienky.
Na YT kanály IDS BK je k zmene regiobusov aj krátke video
Reakcia na: Miro #7:
Zatiaľ zjavne nie je, ale bude sa to riešiť v čo najkratšom čase.
Pripomienky cestujúcich sa týkajú aj toho, že v prípade meškania autobusu im vlak v Senci môže ujsť. Je nejako ošetrené čakanie na zmeškané prípoje?
Reakcia na: lupask #5:
Ano.
to ten novy zupan sa tak chytil roboty??
Reakcia na: Emil #2:
Vyhľadávač je plánovaný, dokonca som ho už na stránke IDS aj videl, ale vidieť som ho asi nemal, keďže tam už neskôr nebol a keď som ho skúšal, zastávky našiel no spojenie už nevyhladal ?
Reakcia na: Emil #2:
A hlavne prehladne CP. Lebo je fajn ze su zjednotene trasy a intervaly, len co z toho ked CP je stale jeden velky bordel. Fascinuje ma ako maju SL aj BID problem v roku 2018 vygenerovat CP v normalnom formate. Data pritom maju.
No k optimalizácii a zapamätateľnosti liniek by pomohlo označiť zastávky BID číslami liniek, a kvalitný vyhľadávač spojov podla liniek ... niečo ako je v Imhd pre mestské linky....
Rusenie subehov? Kde? Vsak na BA-SC stale jazdia autobusy, vratane dialnicnej 635.