Preferencia električiek na Račianskej: Dva kroky vpred, dva vzad

Nové križovatky na Račianskej nepotešia cestujúcich MHD.

Na Račianskej radiále v posledných rokoch vyrástlo viacero križovatiek s električkovou traťou, ktoré sú po novom riadené svetelnou signalizáciou. Vo všetkých prípadoch mali električky pred vybudovaním signalizácie automaticky prednosť v jazde. Prednosť často nerešpektovali vodiči áut, čo viedlo ku kolíznym situáciám a k brzdeniu električiek.

Riešením mali byť „semafory“, ale aj rušenie priecestí. Napríklad v úseku Račianske mýto – Pionierska, kde boli od roku 2015 zrušené dve priecestia (Kraskova a Šuňavcova) a ďalšie dve (Kominárska a Legerského) prebudované na riadené cestnou dopravnou signalizáciou.

Zatiaľ čo v prípade zrušenia priecestí ide jednoznačne o prínos pre rýchlosť a spoľahlivosť električkovej dopravy, v prípade „semaforov“ sú výsledky na tomto úseku rozpačité.

3 roky nestačili

Na prelome mája a júna 2018 bola sprevádzkovaná križovatka Legerského a v závere júna križovatka Kominárska. Vybudovanie svetelne riadených križovatiek bola vyvolaná investícia pre investorov priľahlých investičných zámerov Pri mýte a Urban Residence, hradili ich teda oni.

Staršia z križovatiek, Kominárska, je vybavená dopravnou signalizáciou už takmer 3 roky, no doteraz zapnutá nebola. Tento čas nebol využitý na prípravu preferencie MHD, a tak bola križovatka zapnutá bez nej. Vozidlá MHD majú v smere do Rače prakticky červenú vlnu. Hneď za Račianskym mýtom sú zastavené signálom „stoj“.

V smere do centra mesta väčšina električiek prejde bez zdržania, no niektoré predsa len zastaví signalizácia. Počas nášho sledovania si postáli aj všetky prechádzajúce autobusy expresnej linky 59.

Nedoladená križovatka Legerského

V prípade druhej križovatky, ktorá sa nachádza pod oknami Prezídia Policajného zboru SR, je situácia s uprednostnením MHD lepšia. Električky väčšinou dostanú voľno, v smere do centra niekedy musia pribrzdiť.

Počas našej návštevy sme zaznamenali aj situácie, kedy električka voľno nedostala. Autobusy MHD boli v smere do centra zdržané takmer vždy, takže je možné pochybovať o tom, či sa na ne pri programovaní preferencie myslelo.

Všimli sme si tiež dlhšie čakanie na zelenú pre autá odbočujúce do vedľajšej Legerského ulice, a to aj vtedy, keď žiadna električka nešla. Po istom čase autá zelenú dostali bez ohľadu na to, či sa blížila nejaká električka alebo nie.

Tieto situácie svedčia o tom, že aj keď sa preferenciu električiek podarilo spustiť, je potrebné ju ešte doladiť.

Sme tam, kde pred rokom

O vyjadrenie k vzniknutej situácii sme požiadali magistrát aj dopravný podnik ešte v stredu 27. júna. Magistrát nás požiadal o dlhší čas na odpoveď a odpovede sme do uzávierky článku nedostali.

Okrem iného sme sa pýtali, aké sú časové zdržania električiek na týchto križovatkách. Z našich meraní vyplýva, že časová strata pri cestovaní smerom do Rače sú takmer 2 minúty. Ešte v roku 2017 Krajský dopravný inšpektorát zrealizoval zelenú vlnu pre električky medzi Račianskym mýtom a Pionierskou ulicou. Električky po vybavení zastávok Račianske mýto a Ursínyho plynule prešli až na zastávku Pionierska. Po spustení signalizácie to už neplatí a električky si postoja už aj na Križovatke Jozefa Čabelku (Pionierska).

Nedávne pozitívne kroky ako je zrušenie priecestí a koordinácia križovatiek Račianske mýto a Pionierska v prospech električiek znegovala nezapnutá preferencia na Kominárskej a nedoladená preferencia na Legerského. Výsledok je preto rozpačitý – po investíciách do križovatiek sa prepravná rýchlosť električiek dostala tam, kde už bola do roku 2017. Pri porovnaní cestovného času so začiatkom začiatkom súčasného roka sa dá konštatovať jediné: Pri ceste z Račianskeho mýta na Železničnú stanicu Vinohrady sa cestujúcim jazda predĺžila o 19 %.

Aktualizované o vyjadrenie magistrátu:

Obidve križovatky sú vybavené zariadením pre plnú preferenciu električiek. V súčasnosti sa dolaďuje prihlasovanie električkových vozidiel do radičov križovatiek a prebieha nahrávanie dát do vozidiel zo strany DPB. Funkcia preferencie podľa prvotne zadaných parametrov je vždy vyhodnocovaná v súčinnosti s firmami Radiopol a Siemens a na základe zistení sú parametre upravované.

Absolútna preferencia bude spustená po doladení prihlasovania vozidiel do radiča križovatky (predpoklad júl 2018).

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Beus #30:
No tak laxnosť by bola ten lepší prípad, ktorý sa dá odstrániť pritlačením na tých, ktorí sú zodpovední za realizáciu projektu. Avšak ty si napísal niečo v zmysle, že to robí niekto cielene aby tú preferenciu skrátka položil na lopatky. A to je už nenapraviteľne zmrzačený charakter toho, kto zoberie do vačku za to, že sa to bude doľaďovať (samozrejme nie zadarmo) a nakoniec sa to vypne, keď sa umelo dokáže, že ten systém nie je u nás aplikovateľný (pretože, nikdy sa to takto nerobilo ...) a vyhodené peniaze nikomu nezosobnia.
Reakcia na: falaise #29:
Ďakujem, viac-menej súhlasím že tam ide v prvom rade o biznis - just to spravíme "nie celkom dobre", aby sme mali ďalšie príjmy z nekonečného doladovania.
Akurát nesúhlasím s laxnosťou - súčasný stav totiž jednoduchou laxnosťou vysvetliť nedokážeš. To proste nedáva zmysel - naprogramovať tam plnú preferenciu pre električky a zároveň nezmyselne (niekoľko cyklov) dlhú červenú pre odbočenie do a z Kominárskej, hoci by tam bolo viac než dosť času na zaradenie odbočných fáz tak, aby zároveň nekolidovali s preferovanými. Ked si zrátaš dve a dve, musíš vidieť, že jediné vysvetlenie, ktoré uspokojivo objasňuje všetky aspekty súčasného stavu, je to, že je to výsledok cielenej snahy dokázať, že preferencia tu nie je aplikovateľná, aby sa následne dala zrušiť, rovnako ako v Dúbravke.
Keby to bol prvý taký prípad, možno ešte zvažujem iné alternatívy, ale tu je to úplne ako cez kopírák opakovanie toho istého scenára. Keď vieme, ako dopadla Alexyho a Drobného v Dúbravke, a prečo, tak nám musí byť jasné, o čom je tento cirkus okolo Kominárskej teraz. A Legerského tomu tiež trocha pomáha, ale to sú druhé husle. Cirkusanti sa proste presunuli z jednej dediny do druhej a opakujú predstavenie 🙂 Má ešte stále niekto dojem, že výsledok bude tentokrát iný?
Reakcia na: Beus #28:
? ? ? ? všetky moje 4 palce nahor pre teba! Ono sa to nerobí úmyselne ale asi tak, že objednávateľ má k tomu laxný prístup, keďže 99% ľudí od objednávateľa využíva IAD, tak tomu nemá šancu nielenže rozumieť ale ani len pochopiť potrebu a význam pre rádového občana, ktorý s MHD cestuje. To je základný kameň úrazu, že tí, čo riešia dopravu, tak sa vozia autom. Ďalej nemajú nad sebou žiadny Damoklov meč, ktorý by nad nimi visel v prípade nesprávnej realizácie projektu. Samozrejme dodávateľ dodá to, čo objednávateľ zadá a je mu to jedno, aj keby tam namontovali preferenciu napojenú na výherný automat.

Prínos pre dodávateľa sú potom samozrejme ďalšie objednávky na doladenie systému a možno aj dakto od objednávateľa dostane do vrecka. Pri pohľade na ten cirkus v podaní Nesrovnala by ma takáto arogancia vôbec nezaskočila, a vlastne keď sa pozriem na jeho predchodcov, tak by ma to nezaskočilo u nikoho. Bohužiaľ časy, kedy strana dala svojmu panáčikovi vo vedení mesta/podnika jasné príkazy čo má zrealizovať a aké chcú mať výsledky sú preč, dnes sa bars aká blbosť prepáči ak z nej natečie nejaké "sponzorské" do kešene strany. Za takéto celoplošné prznenie a flákanie preferencie električiek by si 30 a viac rokov nazad bola červená karta a okamžité nabranie niekoho, kto by nad tým držal tvrdšiu ruku a zaistil by lepšiu realizáciu.
Reakcia na: pharel #25:
Ja mám jedno podozrenie. Totiž, zaniesť do toho chyby, aby to takto blblo, vyžaduje tiež určité úsilie, "samo" sa to nestane takmer nikdy.
Mám také tušenie, že tieto "poruchy" sú spôsobované niekým úmyselne, aby bol potom dostatočne pádny argument na to, že sa na popud škriekajúcich a právom nasrdených automobilistov a s ich súhlasom po nejakom čase preferencia zruší ako neaplikovateľná a križovatka sa uvedie do pevného cyklu.
Presne takto sa to odohralo v Dúbravke, to si utčite ešte pamätáte, a na viacerých iných miestach tiež.
Klasický PsyOp v malom.
Tu už nestačí riešiť následky. Treba vypátrať zdroj nákazy (KDI? Ešte vyššie?) a zatočiť s ním. Inak to tu pôjde len dolu vodou.
Reakcia na: richardhudec #24:
Vystihnuté úplne presne ?
Podotýkam, ja som tam ani ako gumokolista nemal nikdy problém odbočiť od Ursínyho do Kominárskej, a dokonca ani z Kominárskej na Račko (z vedľajšej doľava). A to som tam chodieval istý čas pomerne pravidelne.
Včera som tam šiel náhodou autom zas, a na ľavom odbočení do Kominárskej som stál vyše 5 minút na červenej, kým ma to pustilo. Medzitým stihlo byť 2x voľno od Kominárskej všetkými smermi a priamy smer sa 3x zmenil z voľna na stoj a naspäť. Proste úplná katastrofa.
By ma zaujímalo, že či aj v zahraničí "vyľaďujú" celý rok preferenciu pre električky alebo ako to tam robia? Títo naši slovenskí povaľači vyhodnocujú a vyhodnocujú to, čo inde ide od začiatku. Škoda, že im tieto chybné kroky a laxný prístup nikto nezosobní.
Reakcia na: richardhudec #24:
Dnes som tam opat stal asi 5-7 minut a opat ta cervena smerom z Kominarskej sa az na 3.fazu dala na zelenu. Auta pomaly opat vychadzali na cervenu mysliac si, ze nefunguje. Ale preslo par aut a naskocila zelena. Je to divne vymyslene ale tak kedze zacnu castejsie chodit eliny od septembra, tak tie auta z Kominarskej nedostanu zelenu nikdy 🙂
Reakcia na: pharel #22:
Keď ide električka, následne to na ľavé odbočenie z Račianskej na Kominársku po novom pustí nejakú medzizelenú na 2 autá, aj keď tam čaká aj 10 áut. Potom prebehne celá križovatka a až následne to pustí normálnu zelenú na dané odbočenie.

Naozaj by ma zaujímalo, podľa toho to páni inžiniero vymýšľali. Kým semafóry nespustili, električky jazdili plynulo, ako chodec som prešiel plynulo, ako gumokolista som prešiel plynulo. Odkedy to zapli je to katastrofa všetkými dopravnými prostriedkami.
Reakcia na: pharel #22:
Muselo sa to zaseknúť. Ináč je to tak nastavené, že električky to zaregistruje už na zastávke – ako na Račianskom mýte, tak aj na Ursínyho. Čiže aké sú kolóny pri prázdninovej frekvencii, a aké budú od septembra s vloženou 7? ?
Reakcia na: Solider #20:
Nefungoval. Elektricky ziadne nesli niekolko minut, cize to nebolo sposobene preferenciou. Pozeral som sa na to par minut a riadna kolona bola na Kominarskej a auta vychadzali na cervenu aj ked mali zelenu auta iduce do Race.
Reakcia na: Valec #18:
Môže byť a súhlasím, že zapnutie cez víkendy je riadna hlúposť.
Reakcia na: pharel #19:
Nefungoval alebo nestihol zaradiť fázu pre toto odbočenie? ?
Reakcia na: Valec #18:
No a dnes nefungoval semafor pri vyjazde z Kominarskej, bola nonstop cervena a aj pre ludi na priechode. Auta vychadzali s Kominarskej na cervenu :)) to bola podivana, tak som zavolal na dopravnu policiu nech to dojdu poriesit.
Reakcia na: Solider #13:
V sobotu sa vypína o 13tej.
Reakcia na: pharel #15:
To nie je o zvyku čakať dlhšie v zastávke, ale o odchode načas zo zastávky. Ak odíde načas z Blumentálu a stihne svetlá na Račku, tak vetrá na zastávke na Račianskom mýte. Následne sú dve minúty na Ursínyho, pričom je to zvládnuteľné do 45 sekúnd.
Reakcia na: pharel #14:
Môžem potvrdiť, dnes ráno aj poobede (smerom do mesta a z mesta) sme obomi križovatkami prešli bez zdržania. Dokonca v smere z Račka na Pioniersku sme stihli aj tú zelenú vlnu na križovatke J. Čabelku ?
A dokonca cakala aj na pomaleho sofera zvyknuteho cakat dlhsie na zastavke a po dlhsom cakani si sofer asi uvedomil ze cervena nenabehne a isiel cely cas este pomaly ku krizovatke a cakal ze mu skoci cervena :))
Cize soferi o tom nevedia ze uz je spustea.
Preferencia na Kominarskej uz funguje, dokonca pockala aj na druhu elektricku idudcu zo zastavky Racianske myto 🙂
Reakcia na: Beus #12:
Včera som tadiaľ išiel o 13.30 hod. a boli vypnuté.
Reakcia na: Solider #10:
Keď si to písal, bola sobota 19:19. Ja som písal o sobotách od rána do poobedia. Videl si ich v tom čase? Ja dnes nie, ale iné soboty áno, a BOLI zapnuté.
A na tú preferenciu som fakt veľmi veľmi zvedavý...ak bude "fungovať" rovnako ako tá druhá, tak ďakujem pekne. Vo všeobecnosti, to, čo v BA nazývajú preferenciou, by v akomkoľvek inom civilizovanom meste nazvali otvoreným výsmechom hromadnej doprave a jej používateľom.
Velebnosti, jdu blejt.
Reakcia na: Beus #9:
Pretože v Bratislave vždy musia vymyslieť nejakú hypermodernú kundovinu, na ktorej sa buď napakuje spriatelená firma alebo si aspoň zodpovední spravia pekný výlet za inšpiráciou a deľbou skúseností.
Reakcia na: Beus #9:
Len na doplnenie, dnes je sobota a spomínané križovatky sú vypnuté, od piatka 6.7. je zapnutá preferencia aj na križovatke Kominárska.
Pekne napísané, ale stále príliš vlažne.
Z mojich pozorovaní nefunguje "preferencia" ani na jednej z nich, zdržania sú tam také, že tam aj jamu v koľajniciach vystojím.
Okrem toho (a toto by sa zišlo doplniť do článku) cez víkend, kedy je tam frekvencia dopravy zanedbateľná, sú obe úplne nezmyselne zapnuté (v sobotu od rána do poobedia, v nedeľu od skorého poobedia do noci) a stojí sa tam VŽDY, na oboch a v oboch smeroch, takže obojsmerne +90s zdržanie kvôli nestihnutému signálu na Račku/Zvaráku. Toto už ani nie je na rozčuľovanie sa, to už je rovno na odstrelenie sa, a vinníci by mali byť za toto zavesení...za niečo...niekam.
Ja mám na to len jediné slovo - SABOTÁŽ VHD.

A k ostatným vo fóre spomínaným križovatkám:
Vinohrady - cez pracovné dni ako-tak znesiteľná (hoci sa tiež často stáva, že sa čaká), cez víkendy (kedy by mala byť úplne vypnutá) PEVNÝ CYKLUS, bez preferencie!
Malé krasňany - tiež sa mi už X krát stalo, že ako som sa k nej blížil, sa gule rozsypali a počkal som si celý (dosť dlhý!) cyklus.
Pekná cesta - preferencia prakticky nejestvuje - v smere do Rače bola zrušená rozbitím indukčnej slučky v koľajisku 300m pred križovatkou pred veľa rokmi, možno rok-dva po jej sprevádzkovaní, odvtedy je to tam doslova o náhode, ako sa to "trafí"; v smere do mesta je to v postate rovnaké - keď mám šťastie, prejdem, keď nie, tak zavriem dvere a padne stopka.

A nechápem jednu vec - prečo sa to musí riešiť tak hyperkomplikovane, komunikáciou s palubákom, pritom bez akéhokoľvek prínosu vďaka takejto technológii? Idem služobne, alebo z nejakého dôvodu s nenahodenou linkou+smerom+zastávkou, s vozom s poruchou palubáku alebo úplne bez neho (historičák, takisto voziaci ľudí), tak na Vinohradoch často stojím až kým nepríde niečo premávkové za mnou, potom na "jeho" signál prejdem ja a on čaká na ďalší, ktorý nedostane, lebo už ho to raz zaznamenalo a "vybavilo".
Prečo tam nemôže byť úplne primitívny mechanický/elektrický/optický snímač prítomnosti vozidla, ktorý by spravil to isté, za zlomok ceny, spoľahlivejšie, a najmä VŽDY a pre VŠETKY vozy? Nie, my musíme vyberať čo najdrahšie a najzložitejšie riešenia (ktoré aj tak fungujú polovičato, ak vôbec), aby potom bola výhovorka, keď to nefunguje správne, že úprava/preprogramovanie stojí veľa peňazí, alebo že sa to nedá, nikdy sa to tak nerobilo, vodiči by to nepochopili/zneužili a všetci sú na obede. Tento prístup proste nepochopím, a svedčí o absolútnom nezáujme kompetentných o verejnosť cestujúcu VHD. Je mi z toho zle..?
Podľa mňa Račianska / Legerského mohla byť spravená niečo na štýl tej za Riverparkom pri bývalom PKO. Zelená na priamo non-stop, električky 100% preferencia a odbočovanie vľavo do Legerského a pre pánov z Policajného prezídia vľavo z Legerského na dopyt a bolo by to vybavené. Odbočovanie vpravo z Legerského kľudne mohlo byť na trvalú zelenú šípku. Tých áut tam zas toľko nejazdí keďže je ten výjazd len kvôli vozidlám z garáží Policajného prezídia a čo mám osobnú skúsenosť už 3x, oni si to vpravo švihnú aj keď je červená.
Reakcia na: Solider #5:
Aj na Vinohradoch bola vypnutá tvrdá preferencia na semafore pred krížením trate s cestou. Tiež určite zasiahlo KDI. Ak nestihne prejsť naraz napr. s proti idúcou električkou alebo si volno vyžiadal chodec smerujúci na/z ŽST Predmestie tak zdržanie je 90 sec.
Reakcia na: pharel #4:
Áno, križovatky Malé Krasňany 1 a AB Kozmetika majú funkčnú preferenciu, toho času sú však svetelné križovatky z dôvodu výmeny asfaltu na Račianskej mimo prevádzku.
Reakcia na: Dezerter #3:
Pretože viem, ako fungovala tak dva roky dozadu a ako (ne)funguje teraz. Dnes je v režime, že v smere do mesta dá električke voľno len vtedy, ak odbočovacie pruhy z Račianskej doprava a z Peknej cesty doľava nie sú obsadené a tým pádom detekované detektorom. Ináč si električka odstojí celý cyklus (hoci je prihlásená do križovatky). V minulosti to podržalo voľno, prípadne uprednostnilo pred vyššie spomenutými odbočujúcimi autami. V smere do Rače električky prichádzajú zväčša v čase, kedy má zelenú priamy smer, takže majú električky zhodou okolností voľno. Mnohokrát sa stalo, že dnes už voľno nepodrží a pred vozom sa rozsypali gule. Takisto ak sa prihlási, tak plati to, čo z opačného smeru, že si po detekcii odbočujúcich áut odstojí celý cyklus. Podľa mojich informácií do toho šprtali ľudia, ktorým prekážalo, že na Peknej ceste sú kolóny a odbočovacia zelená je príliš krátka. Preferencia, ktorá ide tak na 10%, je nefungujúca preferencia.
A krizovatky za ZST Vinohrady smer Pekna cesta maju funkcnu preferenciu?
Reakcia na: Solider #1:
Odkiaľ máš informáciu, že preferencia na Peknej ceste nefunguje? Nehovorím, že ide na 100% ale ide.
K jazdným dobám: Tento problém je aj na Ružinovskej radiále, kde električky v úseku Slovanet - Saleziáni idú 3 minúty, hoci semafory boli už pred rokom prestavené v prospech električiek tak aby prešli križovatkou Jégeho plynulo. DPB to má jednoducho na háku.
Ešte by som tam spomenul Radlinského ul. , kde kvôli vybudovaným jazdným pruhom v telese električkovej trate prišlo tiež k natiahnutiu jazdnej doby medzi Blumentálom a Račianskym mýtom v špičke aj na 5 min.
K poslednému odseku by som dodal len to, že zdržanie je spôsobené primárne neodborne vyhotovenou jazdnou dobou medzi Račianskym mýtom a Riazanskou, ktorá predstavuje 6 (!!) minút. Takže ak sa zapne preferencia na Kominárskej a nezmení sa jazdná doba, tak sa bude vetrať znova na zastávkach.

Čo sa týka preferencií, v článku sa nespomenula vypnutá preferencia na Peknej ceste alebo nedoladená preferencia na ŽST Vinohrady.