Najstaršia súprava T3M #7602+7610 dojazdila

Vozne jazdili v uliciach mesta 42 rokov.

Vo štvrtok 1. februára 2018 vyšla posledný raz do premávky s cestujúcimi električková súprava T3M #7602II+7610II, ktorá pre podobnosť svojho evidenčného čísla so známym televíznym seriálom bola prezývaná aj "Beverly Hills 602 10". Súprava bude odstavená z premávky vzhľadom na nerentabilnosť ďalšej väčšej opravy, ktorá by bola potrebná na jej ďalšie prevádzkovanie. Oba vozne však ešte možno poslúžia na technologické účely.

Uvedená električková súprava bola v súčasnosti najstaršou premávkovou súpravou typu T3M s tyristorovou výzbrojou ČKD TV1 a zároveň najstaršou električkovou súpravou s nemodernizovanými vozidlovými skriňami. V premávke zostáva už len posledná súprava T3M #7733+7734.

Modernizované električky T3M, v ktorých pôvodnú zrýchľovačovú výzbroj nahradila tyristorová výzbroj TV1, prevádzkuje DPB od roku 1978, kedy bol zrekonštruovaný prvý vozeň T3CS. V rokoch 1980 - 1981 ešte nasledovala prestavba ďalších 11 vozňov T3CS z roku 1965. Z nich bol ako prvý po nehode vyradený už v roku 1984 vozeň s číslom 7610, ktorého výzbroj bola následne nainštalovaná do vozňa T3CS #7716 z roku 1975 (súčasný vozeň #7610II). V roku 1992 bol modernizovaný na T3M aj vozeň #7602II (ex 7712) z rovnakej série, ktorý nahradil vyradený vozeň s pôvodným číslom 7602. Cestujúci mohli električky T3M rozpoznať podľa charakteristického "vyhrávacieho" zvuku pri rozbiehaní a brzdení.

V prvej polovici 1990-tych rokov boli vyradené aj zvyšné pôvodné vozne T3M a tyristorová výzbroj zo šiestich z nich bola v rokoch 1995 - 1996 použitá na modernizáciu novších súprav T3SU #7725+7726, 7729+7730 a 7733+7734 z roku 1982. Pôvodná výzbroj TV1 bola postupom času modernizovaná modernejšími a spoľahlivejšími súčiastkami.

Vozne #7602II a 7610II boli spriahnuté do jednej súpravy v roku 1995. Oba vozne boli charakteristické "stolčekom" za kabínou vodiča, v ktorom je umiestnený regulátor elektrickej výzbroje. Okrem elektrickej výzbroje, zberačov, informačného systému, dopytového otvárania dverí a vnútorného osvetlenia vozne v priebehu prevádzky nepodstúpili žiadnu ďalšiu modernizáciu, ktorá by zásadnejšie zvýšila komfort pre cestujúcich. Išlo teda o jedny z posledných vozidiel s laminátovými sedadlami dodávanými do Bratislavy v električkách v rokoch 1964 - 1989.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #61:
To áno, len so skriňou staršou o 10 alebo 20 rokov oproti tým pražským ?
Reakcia na: zbytočný človek #65:
Ja som ani netušil, že Turbo opustil svoj lukratívny flek vo Východnej Ríši a išiel mariť svoj mladý život do BEÚS-u.
Reakcia na: Viko #62:
Samozrejme. Výmenný obchod.
Reakcia na: Valec #64:
To stredisko hlavne nemalo žiadnu budúcnosť, keď sa nikto nevedel vyjadriť k návrhu rozpočtu, smerníc a pod. Všetko úplne zbytočná činnosť, aj tak je v DPB holubník (prípadne môžeš požiť vhodnejšie slovo) a tie nekonečné intrigy, ohovárania a podrazy...
Reakcia na: S499.1023 #58:
Bývalý vedúci je predsa on sám. To stredisko žiadneho iného vedúceho nemalo.
Reakcia na: S499.1023 #58:
Nie, ten to nie je. Napoviem len toľko, že znechutený, sklamaný a psychicky zničený z pomerov v DPB dal výpoveď.
Reakcia na: S499.1023 #60:
Ale cudzieho, nie? Veď DPB predsa žiaden nemal pokiaľ viem...
Reakcia na: Solider #40:
V podstate všetky bratislavské T3M, ktoré prežili 90. roky, sú vlastne tiež T3M2.DVC ? .
Reakcia na: Viko #59:
Z dlhodobo odstaveného Čavdaru, tzv. kanibalizácia ? .
Reakcia na: S499.1023 #57:
To si si dosadil z nejakých skladových zásob, alebo bolo treba očesať dáky reálny Čavdar?
Reakcia na: zbytočný človek #31:
To je kto, ten bývalý vedúci? Súčasný vedúci strediska prevádzkových kvapalín, komunista so srbským menom?
Reakcia na: N/A #25:
Preto, že vyšší a vyššie sediaci vodič cez plochu, stieranú pôvodnými dvoma stieračmi, nič nevidel. Ja som mal na 7610 predĺžené ramienka, osadené väčšími stieračmi z minibusu Čavdar.
Reakcia na: Mhr1 #18:
Ešte Ťa doplním, Miki, pri poruchách 7609 (ktorá bola veľmi poruchová), často jazdili aj súpravy 7610/02, 7610/01, 7610/05. Po odstavení zhnitej 7609 jazdila 7610 pár mesiacov stabilne so 7601, než bola pre totálnu zhnitosť odstavená aj tá (pamätníci vedia, že vyhnitými dierami okolo okien sa dala robiť endoskopická kontrola skeletu).
Reakcia na: Mhr1 #52:
A potom tu mame 1414, ktora tu urcite jazdila 20 rokov a jej velke DOT LED Buse vyzera velmi nostalgicky.. ❤
Reakcia na: zbytočný človek #37:
Nevidím problém v tom, aby sa muzeálnej činnosti venoval DPB, ale jeho hlavnou úlohou je denno-denná doprava cestujúcich. Ale na toto by mal mať vyčlenené osobitné kapacity (priestorové, personálne, finančné). Žiaľ, DPB nič z toho nemá a neregistrujem ani žiaden oficiálny záujem (a už vôbec nie nejakú koncepciu) mesta alebo vedenia DPB s týmto niečo robiť.

Potom to v praxi funguje tak, že:
- u električiek z 30tich odstavných koľají je krytých len 12 a z toho jednu vyčlením pre historické vozidlá, ktoré sa v meste prebehnú v priemere 5x za rok,
- u autobusov nie je kryté nič a všetko hnije vonku (viď https://imhd.sk/ba/galeria-media/186385/Ikarusy-a-kacica-odstavene-v-areali-vozovne-pocas-DOD-DPB-2017), pri najlepšom sa to poschováva kde je práve kus voľného miesta,
- u trolejbusov je našťastie tých historických vozidiel tak málo, že sa to nikde skryje.

A za takejto situácie tu osadenstvo tejto diskusie vymýšľa, koľko vozov typu T3 by malo zaradené medzi historické.
Reakcia na: Mhr1 #52:
Naša 8Tr 141 je majetkom Technického múzea v Brne... ?
Reakcia na: Mirtschi #46:
Malo by byť hrdosťou každého mesta s MHD a predovšetkým dopravného podniku, aby si dokumentoval svoju históriu POJAZDNÝMI exponátmi. Všetkých trakcií, samozrejme. Múzeum má halu, kde sa síce pekne pozerá, ale stále sú to len exponáty, nie prevádzkyschopné vozidlá. V prípade električiek ak múzeum nie je napojené na koľajovú sieť, je to potom o ničom.
A práve negatívny prístup DP v minulosti je zodpovedný za to, že tu nemáme zachované električky viacerých sérií. Hoci sme mohli mať temer všetky typy. V roku 1974, keď dojazdili, mohli pokojne zostať reprezentanti nasledujúcich typov, ktoré vtedy fyzicky a v pojazdnom stave existovali:
6-9 (pracovný voz 150); 21-30 neskôr 1-10 (PV 151); 21, 23-26 (201-206 prapôvodne); 11-20 (našťastie máme); 31-45 (našťastie máme a vďaka replike aj 104); 51-75 - 6MT, najväčší hriech, že z týchto najtypickejších dvojnápravových električiek nemáme zachované nič! Z vlekov aspoň tá replika.
A trolejbusy? Prečo nemáme 8Tr? Prečo máme RTO z úplne iného autobusu, ktorý naviac v BA nikdy nejazdil? A ešte k tomu naprosto nevhodne označený číslom 236, lebo ten náhradný voz vyzerá úplne inak ako pôvodná 236? To nie je kritika tých, čo tento voz rekonštruovali, naopak, patrí im vďaka. Ale je to zlá vizitka DP, že nebol schopný zachovať z toho množstva RTO ani jeden a muselo sa takto improvizovať.
Potom prišlo obdobie, kedy sa situácia výrazne zlepšila. Ale teraz sa nepohneme, pokiaľ nebude JD zastrešený. A pokiaľ mesto nepodporí DP v snahe zachovať historické vozidlá.
A ku 7819+20. Určite zastupuje väčšie množstvo električiek, typických pre Bratislavu po dobu vyše 30 rokov, než T3G.
Myšlienka historickej, resp. nostalgickej linky, na ktorej by mohli jazdiť T3M, T3SUCS, K2 sa páči aj mne, ale neviem, či by na takúto linku (asi v trase e-13) boli peniaze. Zvážiť by sa dalo, že cez niektoré nedele na jar a v lete, vopred avizované, by boli vyššie uvedené vozy vypravené napr. na e-8 (motá sa dosť v centre, čo je pre záujemcov atraktívne) a vyznačené v cestovnom poriadku. Na to by sa už peniaze nájsť mohli.
Reakcia na: Gryzly65 #50:
Konečne rozumná reč ?
Reakcia na: Mirtschi #36:
Inak, letnosezónna električková linka so súpravami 7819+7820 & pre mňa za mňa hoci aj 7602+7610 nemusí byť vôbec zlý nápad.
Reakcia na: Andy #47:
ak by som Ta nepoznal, chapal by som Tvoje reakcie... roky sa ludia v DPB snazia o muzealnu zlozku a ked sa vytvorila, dopadlo to za rok horsie, ako za 15 rokov "partizanciny". A co sa tyka hnitia...ak daco zosrorujes, uz nikdy to nevratis, ale ak to prezije, aj ked hnile, vzdy je moznost opravy.
Reakcia na: Mirtschi #46:
Mne hlavne príde scestné zachovávať T3 každej série, keď je problém ostatné historické električky udržať pojazdné, oprava historických trolejbusov sa vlečie a väčšina historických autobusov sa nám pomaly mení na prach.
Zrovna Praha asi nie je celkom dobrý vzor, keďže rovnako zanedbáva ostatné trakcie, lebo popri "každej sérii" električiek už nezostáva dosť miesta na iné exponáty.
Reakcia na: zbytočný človek #45:
Ok, tak múzeum dopravy teda asi nie, ale aby sme sa nejako zle nepochopili, skôr som mal na mysli, že by starostlivosť o historické vozidlá mala mať nejaká organizácia (kľudne nech to aj nejaká teraz neexistujúca časť DPB), ktorá to bude mať za úlohu, bude mať vlastný rozpočet len na svoju činnosť, ktorý celú prevádzku pokryje a nebudú sa len tak podľa potreby prelievať zdroje medzi prevádzkou MHD a historickými vozidlami. Ak tam majú byť desiatky vozidiel, tak sa to nedá robiť tak ako teraz, že aha, tam je na dvore miesto, tak to je*nime tam, bude to tam hniť menej ako henta, ale vlastne to aj tak nakoniec zhnije.
Tak Muzeuá Dopravy majú skôr statické exponáty, nie pokažené vozidlá. Zasa DPB nie je tak malý, aby nemohol mať vlastný úsek múzea dopravy. Dopravní podnik města Prahy má celou historickou vozovnu Střešovice a navíc po dalších vozovnách vozy T3M ,T3SUCS pre nostalgickú L23. Dopravný podnik města Brna má tiež svoje historické vozidlá i keď v Brne sa nachádza technické muzeum s bohatou zbierkou na Stránské skále. Samozrejme nemôže nikto chcieť, aby DPB malo tak rozsiahlu zbierkou vozidel ako DPP v Prahe, ale zasa na 4 T3 (7602,7610,7819,7820) sa snáď v bratislavských vozovniach miesto naviac nájde.
Ale už sa nečudujem, prečo to je tak ako to je. Lebo tu sa považuje za normálne, aby to robil niekto iný, len nie dopravný podnik. To vysvetľuje veľa...
Reakcia na: Andy #42:
Múzeum dopravy je súčasťou Slovenského technického múzea, ktoré má sídlo v Košiciach. Dopravné múzeum v Bratislave je iba vysunutou expozíciou a predpokladáš, že práve ono bude vystavovať, udržiavať a prevádzkovať historické vozidlá MHD v Bratislave?
Reakcia na: Andy #42:
Teda ja nechcem špekulovať, pod koho by to patriť malo, len mi to pripadá lepšie, že ak už máme nejaké múzeum, ktoré sa venuje špeicálne doprave, prečo by také veci nemalo robiť ono.
Reakcia na: zbytočný človek #39:
A nie je?
Reakcia na: sveto #15:
T3M sú systematicky likvidované už dlhú dobu. 7602-10 prežila okolo roku 2007 modernizačnú snahu na T3P, nakoniec sa modernizovali iné vozy. 7725-26 sa nechali zhniť, 7729-26 pred dvomi rokmi vyhorel zadný vozeň pre žalostný technický stav, ktorému by sa možno dalo predísť vykonaním VP/GO, nakoniec mali posledné dve preživšie T3M dojazdiť k 30.6.2016, ale súpravu 7733-34 sa podarilo dostať na VP a nakoniec ku koncu roka 2016 oživiť aj súpravu 7602-10 na ďalší rok bezproblémovej prevádzky.

Odjazdila veľa, ale je veľká škoda, že sa odstavujú z premávky funkčné vozy.
Reakcia na: Mirtschi #36:
V Prahe súpravy s TV1 jazdia aj na normálnych linkách, ale sú to súpravy T3M2.DVC.
Reakcia na: Andy #38:
Múzeum dopravy je mestské? Inde sa tomu venujú lokálne komunálne podniky, pod ktoré spadajú aj dopravné podniky.
Reakcia na: zbytočný človek #37:
Rozum hovorí, že múzeum dopravy.
Reakcia na: Valec #35:
"A navyše, DPB je dopravca a nie múzeum alebo zberateľ historických artefaktov."

A kto to teda má robiť, keď nie dopravca? V Prahe, Viedni alebo aj porovnateľne veľkom Frankfurte je to PRÁVEŽE DOPRAVCA, ktorý sa venuje svojej histórii a prezentuje ju.

Keď to v Bratislave nemá robiť dopravca, tak kto? Mestské lesy? BVS (btw. vodárne na rozdiel od DPB svoje múzeum majú)?

Kto má udržiavať, prevádzkovať, na marketingové účely využívať a vystavovať historické vozidlá, ak nie DPB? Kto má dbať nad zbierkou, ktorá by mala byť tvorený aj ďalšími exponátmi súvisiacimi s prevádzkou MHD v Bratislave?

Ach áno, Bratislava nie je Viedeň. Ani Praha...
Tiež sa v tento súvislosti pripájam do diskuse, dvojica 7602 - 7610 bola tiež moja oblúbená. Asi preto, lebo šlo ešte o staršie T3CS, predsa len tie mnohopočetné novšie T3SUCS boli v premávke rutina. Neskôr sa výnimočnosť trocha zdegradovala úpravou predného čela 7602 pre elektronický transparent. Vždy ma potešilo zahliadnutie tejto súpravy počas mojeho motania sa po meste, ešte za mojeho pôsobenia v Bratislave, že stále tieto najstaršie riadne premávkové vozy jazdia. Spomínam na časy chodenia na strednú školu , ráno na prax do Dúbravky, ako mi táto súprava občas prišla na linke 5. A to melodické "vyhrávanie" el. výzbroje pri rozbehu...Tolko spomienky. Tak v riadnej premávke, nie len v Bratislave, ale v celej ČR a SR, zostáva posledný mohykán 7733-7734. Neviem síce, ako brať Prahu, kde súpravy s výzbrojou TV1 v súčasnosti ešte jazdia, ale len na nostalgickej linke 23. Ma tak teraz napadá, či by sa aj v Bratislave nedala zaviesť linka nostalgického charakteru asi nejlepšie s trasou od Hlavnej Stanice cez Obchodnú, Jesenského, Štúrovu a vozy 7602 a 7610 v pôvodnom stave by mohli na tento linke premávať spolu so zachovanými 7819, 7820. Zasa Bratislava nemá velkosť Prahy, ale ktovie. Myslím, že aj tam by taká linka našla uplatnenie pre turistov a ako odlahčenie linky 1. Predsa len vozy T3 boli dlhé roky neodmyslitelnou súčasťou aj koloritu Bratislavy.
Reakcia na: Mike #30:
Podľa mňa je aj viac ako jedna T3 veľa. Bežnému cestujúcemu je to jedno (jéééj, stará električka) a šotouši sa môžu ísť povoziť do iných miest, kde k tým historickým vozom majú vzťah.

A navyše, DPB je dopravca a nie múzeum alebo zberateľ historických artefaktov.
Reakcia na: zbytočný človek #33:
ERRATA: "ŽIADÚCE" parkovať historické vozidlá dlhodobo pod holým nebom....
Reakcia na: zbytočný človek #32:
odesklo to pri HTML tagoch.... Chcel som dať hrubým "NORMÁLNE"....

Zvyšok si domyslite.
Reakcia na: 14/15Tr_Maniac #28:
Pokiaľ sa vedenie podniku bude tváriť že je ÚPLNE NORMÁLNE, ba až
Reakcia na: Mike #30:
Koncepcia prevádzky a údržby historických vozidiel bola aspoň v počiatočnom návrhu vypracovaná. Sú viaceré dôvody, prečo zakapala. Najväčšiu "vinu" nesie rozhodne bývalý vedúci historického centra DPB, ale "svoje" k tomu "prispeli" aj iní ľudia v štruktúrach DPB. Celé je to NA HOVNO, povedzme si to na rovinu.
Reakcia na: 14/15Tr_Maniac #28:
Ja by som sa do diskusie o tom, či zachovať 3, 4, alebo viac historických T3 a z akých všetkých sérií zapojil otázkou, či náhodou nejazdila počas adventu vianočná T6 preto, že vtedy nebola pojazdná T2. A údajne ani tých dvojosákov aktuálne nie je nejako veľa pojazdných (snáď na dni Bratislavy bude).
A "samozvaní experti" od počítača sa rovnako môžu opýtať vedenia podniku, že aká je oficiálna koncepcia prevádzky a údržby historických vozidiel (žiadna?). Lebo zatiaľ tu máme celkom solídnu zbierku - čo sa električiek týka 18, 31, 38, 104, 215, 275, 317 - ale mám pocit že iba vďaka iniciatíve nadšencov z radov zamestnancov a občasnej podpory ich prvo a druho-stupňových vedúcich, snáď až na jednu výnimku.
Reakcia na: N/A #25:
Dobrá otázka, ale možno rovnaká odpoveď na otázku, prečo sa vymieňali pôvodné motorgenerátory za statické meniče.
To, ze uz zrychlovace mame, neznamena ze sa nemozu zachovat. 7819+20 reprezentuje seriu T3SUCS, ktorych tu bolo najviac. Vykonali velmi dlhu sluzbu hlavnemu mestu, ktorej sa taka T3G nemoze rovnat. Koniec koncov, aj samotne T3G su prestavby z T3SUCS, takze moc by si tym nepomohli. To uz radsej T3M zachovat kludne aj ako solo, zaroven by sa vhodne doplnili vyrobne serie.
Reakcia na: Kobenhavn #24:
To ale samozvaným expertom nevysvetlíš.
Reakcia na: N/A #25:
Toto by aj mňa zaujímalo, lebo nikdy som tomu celkom nerozumel, samozrejme, nikdy mi tá zmena nijak nevadila...
Vie mi niekto vysvetliť, z akého dôvodu sa okolo roku 2010 všetkým T3 prerobili dva stierače na jeden väčší? ?
Reakcia na: zbytočný človek #19:
Určite by mala ostať 7819+7820, veď to bol najrozšírenejšia modifikácia z T3... Určite radšej T3SUCS, ako T3G, veď to nemá žiadnu historickú hodnotu.
Reakcia na: Mhr1 #22:
Zastrešenie vozovne Jurajov dvor je v pláne v rámci 3. etapy modernizácie vozovní. Pri optimistickom odhade by sa mohlo začať so stavbou v druhej polovici roka 2019. Takže uvidíme.
Reakcia na: zbytočný človek #19:
No, ja si naopak myslím, že historická súprava T3P, najmä T3P.V by nebola od veci. Ale dúfam, že tu predbiehame dobu, že T3P ešte budú dlho jazdiť. A samozrejme, závisí to aj od toho, či bude raz zastrešená vozovňa Jurajov Dvor. Lebo nazývať odstavnú plochu vozovňou, je čistý eufemizmus.
Reakcia na: zbytočný človek #20:
Mne osobne sa viac páči ten pôvodný odtieň, tá bratislavská zažltnutá krémová tým vozom pristane menej.
Reakcia na: Mhr1 #18:
Ak mám písať za seba, tak kľudne by som 7819+7820 vymenil za ľubovoľnú súpravu T3G v stave pri ukončení premávky. Napr. 7845+7846. Zrýchľovačových historičákov máme dosť: 215, 275, 317. Súhlasím že 7610 by mohla (a myslím že aj mala) ostať ako sólo). S historičákom T3P neuvažujem.
Reakcia na: sveto #15:
Výzbroj TV1 je naozaj zastaralá aj amortizovaná a poctivo si odslúžila svoje. Ani by ju nebolo do čoho premontovať - veď na JD zostali - pokiaľ dobre počítam - len vraky 7717, 7726, 7821, 7822 a 7830. Kto ich videl, vie, že je to nereálne.
Skôr ide o to, aby sa zachoval historický voz. Ak sa pre obe nájde využitie ako pracovné vozy, fajn a o historičáku sa môžeme baviť neskôr. Ak sa využije na PV len jeden, tak by to mala byť 7602, keďže má už zmenené čelo. Ako historičák je 7610 ideálna. Reprezentovala by karosériou T3/V a zároveň aj výzbroj T3M. Podobne to majú v Prahe. Ako historické T3 majú zachované temer všetky série: T3/I (6102 a 6149), T3/III (6340), T3/V s koženkou (6892 a 6921) i T3/V bez koženky (T3M 8084). 7610 by zodpovedala presne tomuto. A keďže v Bratislave sme mali z T3 len tieto dve série, bola by situácia s historickými T3 vyriešená. A T3SUCS reprezentuje 7819+20, takže i to je v suchu. Len by mala ísť do Krasňan, aby na JD nezhnila pod širákom. Ale zachovanie 7610 je zatiaľ iba z ríše zbožných želaní, uvidíme, či sa v DP niekto rozhýbe. A keďže T3M jazdili často aj ako sóla, stačila by jedna.
Ktorá dvojica T3SU by bola rekonštruovaná na T3SU-M, ak by sa boli šrotovali 7602 a 7610, sa nedá odhadnúť, keďže výber bol náhodný - čo práve nabiehalo na VP, tak bolo modernizované na TV1.
A ešte k súpravám TV1: 7602+01; 7603+04, 7606+05; 7607+08; 7610+09 (a to i 7610/I i 7610/II boli vždy vpredu) a 7611+12. Pre poruchy však jazdili často aj sólo, najmä 7601 (na začiatku, lebo bola dlho sama), 7605 a 7606. Po odstavení 7612 jazdila súprava 7611+05 a neskôr po výmene 7605-7612 7611+12/II. Po náhrade 7602/I novou 7602/II jazdila táto sólo, lebo 7601 bola už vtedy odstavená. Súprava 7602/II+7601 teda nikdy nejazdila. No a dojazdili tak, ako som písal: 7602/II+08 a 7610/II+09.
Reakcia na: S499.1023 #16:
Ty si s ňou na rozdiel od mnohých vedel jazdiť ?
Reakcia na: sveto #15:
K súprave vtedy 7610/09 mám blízky citový vzťah, v rokoch 1990 - 1992 som ju mal pridelenú. Súpravy T3M boli pre vodiča (aspoň pre mňa) vďaka bezstupňovej regulácii to najlepšie. Za "esúčkovú kabínu a esúčkové sedadlo som dal dve fľaše borovičky ? . Ale premontovávať beznádejne zastaranú výzbroj TV0 do len o chlp zachovalejšieho "esúčka" by bolo iracionálne. Tie vozy by mali ešte pár rokov poslúžiť ako služobné a potom by sa 7610 mala stať muzeálnym reprezentantom typu T3M.
Mhr- vdaka za velmi cenne informacie, je to plne pribehov a velmi zive. Takze sme sa posunuli o krasnych 22 rokov neskor aj spolu so 7602-10. Zaroven vdaka nej sme sa vsetci pri cestovani vracali spat do detskych cias, pre inych do cias mladosti. Kto do nej nasadol, po zavreti dveri sa vratil spat o 30 rokov dozadu, nechal mobil napospas vreckam a v mysli sa mu vynorili najvyraznejsie prezite okamihy- ked sa ponahlal do skoly skrceny sediac s taskou na kolenach pozdlz vyraznych namornickych modrych laminatovach bocnic pod oknami prichyteńych hlinikovou listou s cérvenou castokrat vandalmi povytiahnutou gumou, ked isiel s partou na plavaren hojdajuc sa na tyciach alebo s nakupnymi taskami polozenymi na stoliku s vyzbrojou za vodicom v sobotu na trh za sprievodu melodie pri rozbiehani a brzdeni.
V tom case mi dost vrtalo v hlave, preco tie supravy su tak poprehadzovane, ale toto ma vobec nenapadlo. Ako som vyrozumel, jej vyzbroj mala vtedy, v roku 1995 poslúzit rékonstrukcii T3SUCS na T3M. CIze vznikli by 4 supravy namiesto troch, ale bez nej. Bola´by to T3M 7735-36? Nemohlo by sa stat tak teraz, po jej zasluzenom odpocinku, aby aspon tu vyzbroj premontovali do nejakej este zachovanej T3 na dvore, aby vznikla nova T3M, melodicka, ktora by úzavrela , ale zaroven este raz predlźila tento jedinecny spievajuci pribeh? Co by na to povedal veduci dielne, argumentov by zrejme uz nebolo?...
Reakcia na: volod #12:
Pri odpredaji vyradených T3 mala podľa DPB najviac najazdených 7723-ka - necelých 1,5 milióna za 36rokov, predpokladám, že za 42rokov nabehala minimálne toľko aj 7602+7610, skúsim to preveriť
Nebola už po včerajšku presunutá do Jurajovho dvora? Dnes som spoza plota na Bojnickej videl nejakú súpravu T3M.
Chlapci, a tusi niekto kolko km za tych 42 rokov premavky najazdila? Asi to budu radovo miliony?
Túto súpravu som si veľmi obľúbil najmä kvôli jej melodickému zvuku. Buď mi veľmi chýbať. Ale odjazdila toho naozaj viac než dosť a preto si už zaslúži odpočinok.
Reakcia na: Mopy #8:
Historickú T3M nemáme a 7610 by sa mala zachovať a reprezentovať tak prvé polovodičové tramvaje v Bratislave (aj keď s vymenenou vozovou skriňou, ktorá je aspoň odlišná od historickej T3 #275).
Som zvedavý či sa vozeň 7610 podarí zachrániť ako historický, reprezentujúci vozy T3M v Bratislave (aj keď so skriňou "CS" z roku 1975). Bol by pekným prírastkom do zbierky historických električiek a vhodne reprezentoval 80. roky 20. storočia. Lenže pri prístupe, ktoré vedenie DPB k vlastnej histórii má, sa obávam že neprežije. ?
Mhr1 ?
Ja som mal tuto dvojicu 7602/II+7610/II rad pre typicky zvuk a najma kurenie zo spodu sedadla?
Mal som stastie, ze 31.1.2018 som mal moznost si vychutnat poslednu jazdu ked bola na 7ke cestou do prace.. Najviac mi ma potesilo keby sa mohla zachovat aspon ako historicke vozidlo, ale to uz asi je z tohoto typu..
Toto píšem hlavne ako spomienku, aby aj mladší videli, aké drobnosti rozhodujú o osude (nielen) električiek. Som totiž jedným z dvoch ľudí, ktorí majú leví podiel na tom, že vozy 7602 a 7610 neboli zlikvidované už v roku 1995 spolu so svojimi o 10 rokov staršími sestrami. Tým druhým bol vedúci technický pracovník vozovne Krasňany (už v DP nerobí). Vďaka nám jazdili ešte ďalších viac ako 22 rokov. Nebyť nás, mohli dožiť ako 19-ročné...
Posledných 6 tyristoriek 1. a 1,5. série (7602/II a 7610/II označujem ako jedenapoltú sériu, keďže ide o klasické T3, ich prestavba na T3M síce prebehla neskôr ako 1. série, ale oveľa skôr ako 2. série, keď boli výzbroje TV1 prenesené do 6 vozov T3SU).
Čo sa vtedy v roku 1995 stalo? Ako posledné jazdili vozy 7602/II, 7607+7608, 7610/II+7609 a 7611+7612/II. Asi sa divíte vozu 7612/II, ale je to tak. Vozy sa vyraďovali podľa technického stavu (zhnitosť skrine, poruchovosť, čas od rekonštrukcie). Tak odišli najskôr 7601, 7603, 7604 a 7606. Poruchová bola aj 7612, ale tá ešte v roku 1993 nemala 15 rokov od rekonštrukcie, čiže sa nedala vyradiť. Urobil sa teda prepis (výmena) 7605 - 7612. V roku 1995 (po ľahkej nehode 7607) zostali v premávke len dve dvojice T3M: 7602/II+7608 a 7610/II+7609. Takto sa spolu so skôr odstavenými sestrami dostali na koľaj smrti na JD. Plán bol šrot vozových skríň a premontovanie výzbroje do T3SU. 7607 bola vtedy v dielňach na oprave po spomínanej nehode a už tam aj zostala do roku 2007 ako posunovacie vozidlo.
Zhodou okolností boli vtedy na návšteve DP kolegovia z Čiech a spolu s nimi som sa na exkurziu na JD dostal aj ja. Sprevádzal nás spomínaný kolega z Krasnian a po JD nás vodil okrem iných vtedajší vedúci dielní. Upozornil som ho, že medzi 30-ročné T3M sa im na koľaj smrti zamiešali aj dve 19-ročné električky. Neveril mi, tvrdil, že je to nezmysel, že všetky T3M pochádzajú z roku 1965. Tak som ho požiadal, aby sme spolu išli na koľaj smrti. Sprevádzal ma našťastie aj profesionál z Krasňan. Priamo na mieste sme vedúcemu dielní ukázali na základe rozdielov vo vozovej skrini (napr. priečky v oknách), že vozy 7602/II a 7610/II sú naozaj oveľa novšie a rozhodne by nemali byť vyradené. Uznal, že máme pravdu a tak sa vyrobili len 3 dvojice T3SU-M a zo zostávajúcich vozov T3M bola vytvorená dvojica 7602/II+7610/II, ktorá odvtedy slúžila ešte ďalších viac ako 22 rokov, čo už si pamätáte aj vy mladší. Chýbalo však málo a spomínané vozy by boli nezmyselne zlikvidované už pred 23 rokmi...
"Oba vozne však ešte možno poslúžia na technologické účely." - Nie je to len eufemizmus pre "zdroj náhradných dielov"?
Reakcia na: Davidoshmhd #4:
U Beusa. ?
Reakcia na: Osky #3:
Síce som sa T3M (myslím) nikde nikdy neviezol, ale - kedy, kde? ?
Reakcia na: Andy #2:
Som za! ?
Mne bude veľmi chýbať, ale asi už naozaj prišiel čas, odslúžila si toho naozaj veľmi veľa ❤