Nová križovatka brzdí MHD

Na Račianskej ulici pribudli semafory, preferencia ale nefunguje správne.

Začiatkom októbra 2017 bola sprevádzkovaná svetelná signalizácia na novej križovatke Račianska – Malokrasňanská za Vozovňou Krasňany. Pôvodne bolo v týchto miestach iba neriadené električkové priecestie a priechod pre cyklistov. Cez trať mohli automobily odbočiť len pri ceste z Rače a pri ceste do centra mesta. V súvislosti s developerskou činnosťou v tejto oblasti bola vybudovaná križovatka umožňujúca všetky pohyby, teda aj z centra doľava za vozovňu a spoza vozovne doľava do Rače. Zároveň bola ulica za vozovňou pomenovaná ako Malokrasňanská.

Doposiaľ mali električky na neriadenom priecestí prednosť, no po zapnutí signalizácie sa musia riadiť „semaformi“. Podobná situácia bola aj u autobusov, a to nielen liniek MHD 59 a 75, ale aj množstva regionálnych autobusových liniek. Jedinou možnosťou ako nespomaliť verejnú dopravu je zabezpečiť jej preferenciu pri riadení križovatky. Ako nás informovala Veronika Šafáriková z bratislavského magistrátu, križovatka „je v plnom rozsahu vybavená preferenciou MHD“.

Reálna situácia je však taká, že preferencia nefunguje tak ako by mala. Podľa našich meraní približne tretina električiek a autobusov automatické voľno nedostane a musí buď zastaviť alebo aspoň výrazne spomaliť.

„Problém nie je spôsobený cestnou svetelnou signalizáciou,“ informoval nás magistrát a odporučil nám obrátiť sa na Dopravný podnik Bratislava. Hovorkyňa DPB Adriana Volfová vysvetlila, že „preferencia môže fungovať správne vtedy, ak je v palubných počítačoch električiek nahratý softvér, ktorý obsahuje predpísané parametre pre preferenčný prejazd cez križovatku; ak sú zadané parametre korektne prenesené do radiča križovatky; a ak doručené parametre radič identifikuje ako úplné a následne na základe svojej naprogramovanej logiky riadi premávku“.

Priveľa križovatiek s električkami

„Riadenie križovatiek je vždy odlaďované v skúšobnej prevádzke, na ktorej sa podieľa Dopravný podnik Bratislava a správca cestnej dopravnej signalizácie, v tomto prípade je to Siemens. Testovacia prevádzka prebehla úspešne v júni 2017,“ napísal DPB.

Problémom je podľa DPB fakt, že pri neďalekej zastávke Malé Krasňany vyrástla ďalšia križovatka s prejazdom cez električkovú trať, ktorá bude riadená svetelnou signalizáciou. „Vzhľadom na túto okolnosť z hľadiska koordinovaného prejazdu električiek cez obidve križovatky bolo potrebné upraviť už predtým zadané parametre pre riadenie križovatky Račianska – Malokrasňanská. Simulovaným testovaním postupne boli odstránené problémy na strane palubných počítačov električiek. V súčasnosti všetky električky sú schopné správne komunikovať s obidvomi križovatkami,“ uviedla Volfová.

DPB čaká na stanovisko Siemensu, Siemens vidí riešenie u DPB

Dopravný podnik po spustení križovatky zistil, že preferencia nefunguje správne. „Pravdepodobnou príčinou môže byť reálna rýchlosť električiek, ktorá je v úseku odlišná od teoretickej, využitej pri výpočte parametrov riadenia. Zainteresované organizácie spolupracujú na doladení riadenia tak, aby električky neboli zdržiavané. V súčasnosti Dopravný podnik Bratislava očakáva stanovisko správcu cestnej dopravnej signalizácie,“ uzavrela Volfová.

Ako nám napísala Monika Orbanová zo spoločnosti Siemens, „DPB nás kontaktoval, problém bol identifikovaný a mal by byť vyriešený v dohľadnej dobe na strane DPB.“

Problém sa ale netýka len električiek, ale aj autobusov. K zabezpečeniu ich preferencie sa zainteresovaní nevyjadrili. Rovnako nie je známy termín, kedy sa situácia zlepší aspoň u električiek.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Veď to máš v texte. Riešili to s magistrátom, ktorý sa vyhováral na Siemens a ten zase na DPB.
Otazkou zostava, ci mal na upravu vplyv aj clanok na imhd.sk alebo o tomto v DPB vedeli a len sa cakalo, kedy Zimens bude moct poslat technikov.
Reakcia na: Solider #39:
Podla mňa umožnuje lebo teraz čaká po skončení preferencie na min.nastavený čas pre IAD v priamom smere. Čo je cca 45s. Potom hneď pustí električku ak tam dáka čaká.


Tam by stačilo aby si ten jeden semafor žil svojim životom a nebol spárovaný s ostatnými.
Mohli by to aspoň vyskúšať. Račianska je aj tak zapchatá čiže by nedošlo k ďalšiemu zdržaniu IAD.
Reakcia na: david1 #33:
To všetko by sa vyriešilo, ak by bola križovatka prepnutá do režimu absolútnej preferencie, ak to teda radič CDS umožňuje.
Reakcia na: rico #37:
A okrem toho sme si nedod**ali verejny priestor betonovym monstrom.
Reakcia na: Valec #36:
Ake to bolo nakoniec jednoduche, netreba nakoniec stavat nadjazd ani podjazd 🙂 Nejaky ten milionik sa usetril.
Dnes sa Siemensáci rýpali v radiči a popoludní z ôsmych jázd vždy voľno.
Reakcia na: Ámos #32:
staval som na katastralnom uzemi bratislavy a tam mam aj trvaly pobyt a prichadzaju tam odo mna podielove dane, ale mozes to skusit
(a k zastavke elektricky to mam ~1km, to by mi z tvojho suburbu nevydalo)
Reakcia na: si #30:
Asi sa pohybuješ vo virtuálnej realite, nie v realite.
Reakcia na: Solider #31:
Na Vinohradoch víjde v špičke preferencia bez zastavenia električky max. 20% vozidlám.
Je to v tom ako píšeš. Nepodržanie preferencie nefunguje, takže proti idúca si vždy počká. Ďalej do toho vstupujú chodci prechádzajúci cez Račiansku oproti Predmestiu, ktorý tiež "ukradnú" preferenčný signál električke. Električka dostane voľno s chodcami naraz aj , keď tam žiadna nieje. Paradoxne jej padnú "vodorovné gule" tesne pred príchodom do križovatky.


Osobne to mám X-krát odsledované.

Vinu na tom majú aj plánované "vláčiky" v CP.
L3,17 skoro vždy spolu. Ráno niekedy aj všetky tri linky spolu.
Reakcia na: si #26:
Tak predpokladam, ze ten domcek si si postaval niekde na suburbe, cize zatazujes infrastrukturu mesta a statu vyrazne viac, ako obyvatelia malych krasnan.

Mame zacat od teba pytat prispevok?
Reakcia na: si #28:
Odbočenie z Račianskej na Nobelovu a z Nobelovej na Račiansku je na detekciu, takže signálny plán sa podľa môjho názoru nemenil a takisto ani pri električkách som si nevšimol väčšie zdržanie na križovatke, môže však byť, že sa električky míňali na zlom mieste (kvôli nejakému inému zdržaniu) a križovatka už nepodržala voľno pre opačný smer, ale hodila na stoj a medzičasom vyprázdnila autá a až potom dala voľno pre električky, čo spôsobilo krátky prestoj električiek, keďže tam nie je absolútna preferencia, ako napríklad v Dúbravke.
Reakcia na: S499.1023 #29:
mam sa vratit do reality babanistanu ktory tu je ?
pretoze v civilizovanejsich krajinach by v pripade developvania takeho rozsahu ako sa deje v malych krasnanoch ten mimourovnovy vyjazd s vyskou pravdepodobnostou bol v poziadavkach miestneho zastupitelstva....
Reakcia na: si #26:
Musel si postaviť aj mimoúrovňové kríženie? Vráť sa do reality.
Reakcia na: Solider #25:
to co popisujem sa dialo pocas opravy zeleznicneho priecestia na nobelovej, kedy vzhladom na to ze priecestie bolo nejaky cas uzavrete bol upraveny signalny plan a nejako sa zabudlo na elektricky... (po par dnoch fixli)
Reakcia na: si #24:
"Zdroje jsou", že?
Reakcia na: Ámos #22:
ludia zaplatia cenu za byt, to ze v nej developer bude musiet zahrnut aj naklady na nejaku tu suvisiacu vystavbu je druha vec...
ja ked som staval a chcel som sa pripojit na cestu, vodovod, kanalizaciu, ... tak tiez som musel splnit to co chceli spravcovia dotknutych sieti a musel som to spravit na vlastne naklady, bolo by asi trochu divne aby sa mi na to skladali ostatni obyvatelia (tym by naopak viac vyhovoval povodny status... (NIMBY))
Reakcia na: si #24:
Preferencia na Vinohradoch funguje, ale vo veľmi zvláštnom režime. To, čo popisuješ ty, sa dialo tak dva roky dozadu, keď to nebolo úplne vyladené.
Reakcia na: rico #23:
>>Vsetko ostatne je len zbytocne predrazovanie a potencialny problem do buducnosti.
nuz, zrovna preferenciu su schopni domrvit, vypnut a pod. aj parkrat do roka, mimourovnove krizovanie mas "naveky" a je nepravdepodobne ze ho niekto len tak "omylom" vypne....

(a ako priklad takej fungujucej preferencie si mozes zobrat prejazd elektriciek na vinohradoch z kraja do stredu cesty, kedy po odstaveni zeleznicneho priecestia a uprave signalneho planu si mohli chodit vodici elektriciek par dni akurat mackat dopytove tlacitko na prechode pre chodcov ak sa chceli s vozom dostat dalej alebo cakat kym sa tam nejaky chodec objavi....)
Reakcia na: Ámos #22:
Presne ako hovoris. Bytova vystavba je v tej zone v uzemnom plane – mesto musi s takymto rozvojom ratat. Developer plati mestu poplatok za rozvoj, vybudoval na vlastne naklady komunikaciu (ktoru odovzdal mestu do vlastnictva), prerobil a zrekonstruoval prizovatku a priecestie. Taktiez zrekonstruoval (prerobil) zdarma skaredy plot elektrickoveho depa pozdlz Malokrasnanskej.
Vsetko podla platnej projektovej dokumentacie. Pre dane riesenie krizovatky boli robene pred povolenim studie a analyzy, a vsetko to schvalovalo mesto.

Developer vsak nemoze suplovat ulohu mesta. Nemozeme chciet aby tu developeri budovali na vlastne naklady nosne cesty, elektrickove trate, atd. Na to tu je mesto aby z vlastnych prijmov (dane, poplatky developerov za rozvoj) budovalo nosnu infrastrukturu. Ak to nebude mesto robit (co nerobi) tak developeri budu donuteni suplovat tieto ulohy, no samozrejme len v minimalnej moznej miere aby si ustrazili financie a bola zachovana funkcnost. Ak tieto veci nechame na developera, nemozeme sa stazovat, ze budu postavnene tak aby sledovali najma zaujmy developerov.
Mesto je vsak v tejto veci skostnatele a pomale – ak by sa cakalo na mesto, tak sa nikde nic nepostavi, bytova vystavba by stagnovala, ponuka bytov by klesala a ceny byvania by rastli – v konecnom dosledku by si to znova odniesli len ludia.

Na margo podjazdu/nadjazdu – nevyjdu tam polomery zakrut, nejedna sa o vyjazd z garare (vid eurovea, kde mas problem sa s vacsim autom vytocit) ale o beznu komunikaciu, kde musis tieto minimalne polomery dodrzat. Pod racianskou mas vodovod a hlavne gravitacnu (spadovu) kanalizaciu, ktoru by si podjazdom prerusil, cize by sa musela vytvorit precerpavacka dazdov a splaskov – cize vec kaziva - mozne havarie – vytopenie racianskej „povyse“. Nadjazd alebo podjaz je blbost.

Treba poriadne nastavit preferenciu aby fungovala tak ako ma – je to najlacnejsie a najefektivnejsie riesenie. Vsetko ostatne je len zbytocne predrazovanie a potencialny problem do buducnosti.
Reakcia na: si #21:
Nechapem odkial sa berie nazor, ze ludia co si niekde kupia byty, ktori platia rovnake dane a poplatky ako "starousadlici" by mali platit vystavbu nejakych krizovani? Resp. cohokolvek?

Hadam na to platime dane, aby tieto veci riesila statna sprava a uzemna samosprava.
To si aj obyvatelia Karlovky maju zaplatit rekonstrukciu radialy.
Teda oni ju aj platia, tak ako vsetci ostatni, v podobe dani. Ale nazor o nejakej kasicke, kde sa pozbieraju ludia a investor je scestny a to aj v zmysle, ze tu mame poplatok za rozvoj.
Ak raz mesto toto územie v UP alebo jeho doplnku identifikovalo ako rozvojove na bytovu vystavbu, tak musi ratat s investiciami.
A zaroven ma tam elektrickovu radialu, ktora dnes nestiha, tak nech na L7 daju 4min. interval v spicke.
Reakcia na: Valec #19:
developer sa rozhodol dostavat nemale mnozstvo bytovych jednotiek v oblasti kde uz ani teraz doprava nie je idealna, v dosledku toho si stavia napojenie na existujucu siet tak ze stav este rapidne zhorsi aj bez toho aby sa tam nastahovali prvi obyvatelia....
zda sa ti toto riesenie vhodne ?
doveloper mal hned na zaciatku dostat poziadavku na mimourovnove napojenie a mal si zratat ci sa mu to oplati (a bude vediet predat byty aj za takych podmienok) alebo nie, teraz tu mozme uz len plakat nad stavom ale zmenit ho nemame ako....

a pokial si vlastnici bytov v okoli 500 metrov budu chciet vybudovat novy vyjazd, tak ano, mali by rovnako tak dostat rovnaku poziadavku na to aby to bolo nekolizne a zaplatit si to (alebo ho nevybudovat ak sa im to neoplati)

Nebolo by vhodne, aby sa tieto krizovatky neriesili krizovanim priameho smeru.
vysvetlim ako to myslim.
Smer Raca, by sa riecil "U" otockou niekde v urovni ulice Novy záhon., smer centrum otockou niekde v priestore pri vozovni (pri hale vozovne). Prejazd cez tieto "U" otocky riesit znackou STOP. Popripade ich osadit CSS a napojit ich na signalny plan, tak aby bola zachovana zelena vlna pre priamy smer.

Nasledne by boli iba pripajace pruhy a odbocky cez elektrickovu trat (iba v smere do centra), a tieto by boli riadene CSS, kde by kazda jedna elektricka dostala volno. Ale inak by tam bola trvalo zelena na prejazd. Volno by elektricka dostavala v dostatocnom predstihu aby brzdit nemusela.
Reakcia na: si #15:
"pokial viem tak plati(l) to developer prilahleho komplexu"

..a v konečnom dôsledku budúci majitelia bytov. Ak by mal stavať mimoúrovňové riešenie, tak tie byty budú nepredajné.
A keď už navrhujeme takéto riešenie, pri výstavbe petržalskej električky alebo pri rozširovaní Harmincovej by mesto malo pýtať peniaze od vlastníkov bytov v okolí 500 metrov? Alebo podľa čoho určíme, ktorú infraštruktúru dáme zaplatiť developerom a ktorú zatiahne mesto?
Reakcia na: si #15:
On je to totiž evetový trend, stavť úrovňové kríženia s preferenciou električky miesto betónových džunglí podjazdov a nadjazdov. Stačí si porovnať nové električkové prevádzky (príp. trate) napr. so stavom slávnej Ruhrbahn v Porúrí a aj záujem cestujúcich o ne.
Ked sme uz u zdrziavania elektriciek, pri mojich cestach v poslednom tyzdni elektricka z Kapucinskej pred tunelom musela v 2/3 pripadov zastat a cakat na signal volno. Videl som aj ze sa ho po minute cakania nedockala. Vozy mali podla elektronickych tabul vzdy nahodenu sluzbu, takze v tom nemoze byt problem.

Krasne ze to nikto neriesi.
Ďalšie zbytočné semafory, ktorých hlavný účel je spomaľovať dopravu. Prejazd bez nich bol oveľa jednoduchší. Osobitne je signál pre vozidlá idúce z parkovacieho domu a osobitne pre vozidlá idúce s parkoviska povedľa električkovej trate. Vyjsť s parkoviska, ktoré je pri električkovej trati je teraz takmer nemožné. Niekedy sa na zelenú čaká aj 5 minút. nechápem načo vlastne vybudovali pripájací pruh, pri takomto fungovaní svetelnej križovatky je úplne zbytočný. Doprava na Račianskej sa musí kvôli pár autám zastavovať viackrát. Neviem prečo musia byť už pomaly semafory na každej križovatke.
Reakcia na: rico #14:
podjazd si tam viem celkom dobre predstavit a vedel by som ho tam aj priestorovo vopchat (akurat netusim co sa schovava pod zemou, prekladky inzinierskych sieti to vedia tiez skomplikovat), vystavba troochu komplikovanejsia, avsak riesenie 100x lepsie ako kolizna krizovatka (a je jedno ci s alebo bez preferencie)
problematicke v pripade podjazdu vidim akurat odkanalizovanie extremnych dazdov
a pokial viem tak plati(l) to developer prilahleho komplexu, pokial budeme stale lutovat peniaze a setrit ich developerom, tak to s tou dopravou v meste bude len cim dalej tim horsie....

ale toto mesto to (aspon zatial) velmi vazne s elektrickami nevidi, kedze aj pri vystavbe novej trate v petrzalke uvazuje o urovnovych krizovatkach a to je to tam celkom dobre predpripravene na to aby cela trat bola bezkolizna....
Reakcia na: si #7:
nadjazd alebo podjazd??? a kam by si ho tam vopchal? viadukt ponad rodinne domy oproti krizovatke?
treba aby preferencia fungovala poriadne - zistit kde je objektivne skryty problem, a je to vyriesene. najlacnejsie a najefektivnejsie riesenie. netreba vyhadzovat financie na zbytocne drahe riesenie, ktore je technicky mozno aj nerealizovatelne.
Reakcia na: david1 #12:
ultralogika... nechceš kandidovať na primátora?
Reakcia na: S499.1023 #9:
A čo keď sú drahšie. Hlavne by plnili svoj účel a nie ako táto pseudo preferencia inštalovaná v Bratislave.
Reakcia na: si #10:
povinnosť dať prednosť električke je m.i. daná zákonom a dá sa ošetriť dopravným značením, ktoré je zlomok ceny z PZZ, pričom účinok je rovnaký. Namiesto PZZ by sa mohlo investovať do lepšej preferencie, prípadne do tej zelenej vlny pre vozidlá s návestením odporúčanej rýchlosti.
Reakcia na: S499.1023 #9:
to je sice mozne, ale normalne zeleznicne krize a pripadne PZZ na priecestiach cez elektricky by boli velakrat rozumnejsie ako to to co je teraz....
Reakcia na: david1 #8:
Stačili? "Železničné semafory" zvané priecestné zabezpečovacie zaradenie sú zložitejšie a drahšie ako CSS.
Pritom by tu stačili železničné semafory. Rozblikali by sa vždy pred prejazdom električky.
ano z pohladu vodica IGK ta krizovatka nie je uplne koser, iduc si tam v pravom jazdnom pruhu v smere do mesta mi chvilu trvalo kym som si uvedomil ze ta zelena ktora svietila predo mnou (hore) ma sipku doprava a nad vedlajsim (lavym) pruhom svieti cervena sipka, a verim tomu ze obcas si to tam niekto aj neuvedomi.... ale doplnit dalsi semafor hore pre pravy priebezny jazdny pruh by bolo asi prilis drahe....

(inac uplne zbytocne 2 svetelne krizovatky, ak tam chcel developer prilahlych stavieb vyjazd, mal si spravit nad/podjazd, ale to sa u nasich obecnych politikov nenosi aby chceli nejake rozumnejsie riesenie....)
Križovatka Malé Krasňany bola spustená spolu s križovatkou AB Kozmetika. Obe šli 2 alebo 3 dni, potom AB vypli. Tie prvé dni preferencia fungovala celkom dobre (alebo som aspoň mal šťastie). Teraz dostane električka Stoj aj vtedy, keď nikto v širokom ďalekom okolí nie je (ani autá, ani chodci). Zas je pravdou, že ten prestoj je tam zvyčajne niekoľko málo sekúnd.

Inak, niektoré vozidlá si na tejto križovatke nepýtajú voľno (zrejme ju v palubákoch nemajú), niekoľko málo vozov má preferenciu úplne nefunkčnú.
Reakcia na: Ike #4:
Presne takýto prípad je sv. križovatka v Ovsišti pri konečnej. Jediné križovanie je pri odbočovaní z Dolnozemskej na Mamateyovu. Ak pri eko. uni dostanú autá smerom od mostov červenú, vznikne diera a vtedy môžu autá aj 98 odbočiť bez problémov. Namiesto toho je tam čidlo, ktoré stopne kvôli 1 autu v poobednej špičke aj kolónu 40 aút, ktoré sa nedávno rozbehli pri eko. uni.
Tieto križovatky sú úplnou absenciou progresívneho zmýšľania dopravného inžinierstva na Slovensku. Namiesto toho, aby sa počet svetelných križovatiek na mestskej koľajovej dráhe eliminoval na nutné minimum, tak sa stavajú križovatky pomaly v každom mezdizastávkovom úseku.

Išiel som tadiaľ IAD a kvôli jednému vozidlu dostal červenú celý dopravný prúd. O exhalátoch spojených s takýmto prerušovaním dopravných prúdov netreba rozprávať. Nehovoriac o tom, že takáto preferencia IAD (kvôli jednému vozidlu stoja vozidlá MHD a vôbec celý dopravný prúd, ktorý je prirodzene kúskovaný inými križovatkami - Pekná cesta resp. ŽST Vinohrady - takže by nemal nastať prípad, že vozidlo sa nevie pripojiť na hlavnú cestu) len zvyšuje dopravná indukciu.

Skutočným riešením traffic calmingu by boli indikátori s odporúčanou rýchlosťou, ktorú osobný automobil musí dodržať, ak chce stihnúť zelenú vlnu. To by eliminovalo všetkých pretekárov a nedávačov prednosti chodcom a autobusom. Ešte keby bola zelená vlna nastavená v prospech MHD, bolo by sveta žiť.

Namiesto toho staviame svetelné križovatky takmer všade, kde sa dá a najlepšie s odpočítavačom, aby sa pretekári mohli hrať na MacGyvera, akcelerovať aj na 90 kmh, len aby prešli križovaktu 1s pred naskočením signálu stoj.
Reakcia na: Ibiza #1:
Križovatku sme sledovali pol hodinu počas popoludňajšej špičky a počas nej to bola tretina. V iných časoch to samozrejme môže byť aj iné.
Inak nechapem naco je ta svetelna signalizacia zapnuta mimo spiciek. Vecer sa casto krat stave, ze svetelna signalizacia je uz vypnuta pri Vinohradoch (blika oranzova) ale na Malych Krasnanoch je cervena pre priamy smer raca a zelenu ma smer z Malych Krasnanov kde nejde ani 1 auto... uplne zbytocne.
"Podľa našich meraní približne tretina električiek a autobusov automatické voľno nedostane a musí buď zastaviť alebo aspoň výrazne spomaliť."

1/3 ??
2/3 URČITE !