Na Račianskej ulici pribudli semafory, preferencia ale nefunguje správne.
Začiatkom októbra 2017 bola sprevádzkovaná svetelná signalizácia na novej križovatke Račianska – Malokrasňanská za Vozovňou Krasňany. Pôvodne bolo v týchto miestach iba neriadené električkové priecestie a priechod pre cyklistov. Cez trať mohli automobily odbočiť len pri ceste z Rače a pri ceste do centra mesta. V súvislosti s developerskou činnosťou v tejto oblasti bola vybudovaná križovatka umožňujúca všetky pohyby, teda aj z centra doľava za vozovňu a spoza vozovne doľava do Rače. Zároveň bola ulica za vozovňou pomenovaná ako Malokrasňanská.
Doposiaľ mali električky na neriadenom priecestí prednosť, no po zapnutí signalizácie sa musia riadiť „semaformi“. Podobná situácia bola aj u autobusov, a to nielen liniek MHD 59 a 75, ale aj množstva regionálnych autobusových liniek. Jedinou možnosťou ako nespomaliť verejnú dopravu je zabezpečiť jej preferenciu pri riadení križovatky. Ako nás informovala Veronika Šafáriková z bratislavského magistrátu, križovatka „je v plnom rozsahu vybavená preferenciou MHD“.
Reálna situácia je však taká, že preferencia nefunguje tak ako by mala. Podľa našich meraní približne tretina električiek a autobusov automatické voľno nedostane a musí buď zastaviť alebo aspoň výrazne spomaliť.
„Problém nie je spôsobený cestnou svetelnou signalizáciou,“ informoval nás magistrát a odporučil nám obrátiť sa na Dopravný podnik Bratislava. Hovorkyňa DPB Adriana Volfová vysvetlila, že „preferencia môže fungovať správne vtedy, ak je v palubných počítačoch električiek nahratý softvér, ktorý obsahuje predpísané parametre pre preferenčný prejazd cez križovatku; ak sú zadané parametre korektne prenesené do radiča križovatky; a ak doručené parametre radič identifikuje ako úplné a následne na základe svojej naprogramovanej logiky riadi premávku“.
Priveľa križovatiek s električkami
„Riadenie križovatiek je vždy odlaďované v skúšobnej prevádzke, na ktorej sa podieľa Dopravný podnik Bratislava a správca cestnej dopravnej signalizácie, v tomto prípade je to Siemens. Testovacia prevádzka prebehla úspešne v júni 2017,“ napísal DPB.
Problémom je podľa DPB fakt, že pri neďalekej zastávke Malé Krasňany vyrástla ďalšia križovatka s prejazdom cez električkovú trať, ktorá bude riadená svetelnou signalizáciou. „Vzhľadom na túto okolnosť z hľadiska koordinovaného prejazdu električiek cez obidve križovatky bolo potrebné upraviť už predtým zadané parametre pre riadenie križovatky Račianska – Malokrasňanská. Simulovaným testovaním postupne boli odstránené problémy na strane palubných počítačov električiek. V súčasnosti všetky električky sú schopné správne komunikovať s obidvomi križovatkami,“ uviedla Volfová.
DPB čaká na stanovisko Siemensu, Siemens vidí riešenie u DPB
Dopravný podnik po spustení križovatky zistil, že preferencia nefunguje správne. „Pravdepodobnou príčinou môže byť reálna rýchlosť električiek, ktorá je v úseku odlišná od teoretickej, využitej pri výpočte parametrov riadenia. Zainteresované organizácie spolupracujú na doladení riadenia tak, aby električky neboli zdržiavané. V súčasnosti Dopravný podnik Bratislava očakáva stanovisko správcu cestnej dopravnej signalizácie,“ uzavrela Volfová.
Ako nám napísala Monika Orbanová zo spoločnosti Siemens, „DPB nás kontaktoval, problém bol identifikovaný a mal by byť vyriešený v dohľadnej dobe na strane DPB.“
Problém sa ale netýka len električiek, ale aj autobusov. K zabezpečeniu ich preferencie sa zainteresovaní nevyjadrili. Rovnako nie je známy termín, kedy sa situácia zlepší aspoň u električiek.
rico
Vsetko podla platnej projektovej dokumentacie. Pre dane riesenie krizovatky boli robene pred povolenim studie a analyzy, a vsetko to schvalovalo mesto.
Developer vsak nemoze suplovat ulohu mesta. Nemozeme chciet aby tu developeri budovali na vlastne naklady nosne cesty, elektrickove trate, atd. Na to tu je mesto aby z vlastnych prijmov (dane, poplatky developerov za rozvoj) budovalo nosnu infrastrukturu. Ak to nebude mesto robit (co nerobi) tak developeri budu donuteni suplovat tieto ulohy, no samozrejme len v minimalnej moznej miere aby si ustrazili financie a bola zachovana funkcnost. Ak tieto veci nechame na developera, nemozeme sa stazovat, ze budu postavnene tak aby sledovali najma zaujmy developerov.
Mesto je vsak v tejto veci skostnatele a pomale – ak by sa cakalo na mesto, tak sa nikde nic nepostavi, bytova vystavba by stagnovala, ponuka bytov by klesala a ceny byvania by rastli – v konecnom dosledku by si to znova odniesli len ludia.
Na margo podjazdu/nadjazdu – nevyjdu tam polomery zakrut, nejedna sa o vyjazd z garare (vid eurovea, kde mas problem sa s vacsim autom vytocit) ale o beznu komunikaciu, kde musis tieto minimalne polomery dodrzat. Pod racianskou mas vodovod a hlavne gravitacnu (spadovu) kanalizaciu, ktoru by si podjazdom prerusil, cize by sa musela vytvorit precerpavacka dazdov a splaskov – cize vec kaziva - mozne havarie – vytopenie racianskej „povyse“. Nadjazd alebo podjaz je blbost.
Treba poriadne nastavit preferenciu aby fungovala tak ako ma – je to najlacnejsie a najefektivnejsie riesenie. Vsetko ostatne je len zbytocne predrazovanie a potencialny problem do buducnosti.