Podrobnosti o elektrobusoch sú známe

Dodané budú 2 elektrobusy SOR EBN 8 a 16 vozidiel SOR NS 12 Electric.

Ako sme už informovali, víťazom verejnej súťaže na dodávku nových elektrobusov pre Bratislavu sa stala česká spoločnosť SOR Libchavy. Z uzatvorenej kúpnej zmluvy vyplýva, že firma SOR dodá do Bratislavy 2 malé elektrobusy SOR EBN 8 a 16 veľkých 12-metrových elektrobusov SOR NS 12 Electric. Cena menšieho elektrobusu je 488 000 €, väčšieho 589 000 €, spolu teda všetky autobusy budú stáť 10,4 mil. € bez DPH.

Všetky vozidlá budú vybavené všetkými štandardnými systémami ako bežné autobusy - moderný tarifný a informačný systém, kamerový systém, systém na počítanie cestujúcich, Wi-Fi internet či klimatizácia priestoru pre cestujúcich.

Malé 8-metrové elektrobusy budú mať 16 miest na sedenie a celkovú kapacitu 54 cestujúcich. Trakčný akumulátor bude mať kapacitu 172 kWh a bude poháňať trakčný motor s výkonom 120 kW, čo by malo zabezpečiť minimálny dojazd 160 kilometrov na jedno nabitie, aj pri používaní klimatizácie alebo kúrenia. Akumulátor by mal vydržať minimálne 2000 nabíjacích cyklov.

Väčšie 12-metrové elektrobusy budú mať 33 miest na sedenie a celkovú kapacitu 106 cestujúcich. Trakčný akumulátor bude mať kapacitu 242 kWh a bude poháňať trakčný motor s výkonom 160 kW. Minimálny dojazd by mal byť rovnako 160 kilometrov na jedno nabitie.

Spoločnosť SOR dodá aj nabíjaciu infraštruktúru pre svoje elektrobusy. Táto infraštruktúra bude pozostávať z nabíjačiek pre pomalé nočné nabíjanie NSP 11 a NSP 20 a z rýchlonabíjačiek SOR IC 160 kW / 400 V / 250 A.

Oba 8-metrové a prvé dva 12-metrové elektrobusy by mali byť dodané do 6 mesiacov od vystavenia objednávky. Zvyšných 14 veľkých elektrobusov by podľa zmluvného harmonogramu malo byť dodaných o ďalšieho polroka neskôr (pravdepodobne pred komunálnymi voľbami).

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: lostrail #76:
Takže zrejme niekto zo zamestnancov servisu alebo ich blízkych potreboval baterky do Priusu.
OK, bola to zarucna oprava. K protokolu sa zrejme uz aj tak nedostanem.
Reakcia na: S499.1023 #73:
OK, napisal som kolegovi mail, zistime. Druha vec je, ako sa plytva, ak o zaruku slo...
Reakcia na: lostrail #70:
Predpokladam, ze importer proste len pumpol vyrobcu.
Robi sa to bezne, ze ked je auto v zaruke, tak sa vymienaju aj veci, ktore netreba a dali by sa opravit.
Reakcia na: lostrail #70:
A to ste platili zo svojho či to bola záruka?
Reakcia na: Ike #71:
Preco by sa nedal ? Hybridy su skor vyuzitelnejsie podla mna v DPB ako ebusy. Aj Zilina na to dosla a objednala ich 14ks a ebusy len 2. ?
Len taká otázka: dá sa porovnávať neplugin hybrid s elektrobusom? Inak suseda má Priusa, asi 7 ročného a nevie si vynachváliť.
Reakcia na: S499.1023 #69:
V servise s tym bol kolega a povedal, ze mu povedali, ze ich treba komplet vymenit (a aj sa komplet vymenili). Neviem, aka serioparalelna kombinacia v tom aute je (moj slaby Google nic relevantne nenasiel ;-P), ale predpokladam, ze to mohlo zacat jednym clankom (v tom momente, kedy to auto zhaslo, uz vsak bola chyba urcite rozlezena aj dalej). Mne sa chvilu predtym raz stalo, ze displej pohasol a nevedel som za toho svateho nastartovat. Po chvili sa to umudrilo (nastastie) a kedze moj styl jazdy velmi s baterkami nerata (skor dostal zabrat spalovak), tak som tomu este mozno daroval nejaky cas. No ale staci jeden clanok, ktory potom zacne vybijat ostatne a zrazu treba vymenit celu sadu. Preto pisem, ze technologia elektrickeho pohonu este nejaky cas potrebuje, pretoze kusok este potrva, kym budu vyvinute take baterky, ktore nebudu trpiet takymito problemami. Na rozdiel od klasickych spalovacich motorov, kde uz nevidim velke moznosti realneho zlepsovania, tu sa to este da a ked to pride, mozno sa elektrobusov dockame vsade, nevynimajuc dialkove linky.
Reakcia na: lostrail #68:
A odišli všetky alebo odišiel jeden článok? Lebo bezporuchové samozrejme nie je nič.
Reakcia na: S499.1023 #67:
Na nasom firemnom Priuse kompletne odisli po 36 000 km. Raz na jednej pumpe skratka vsetko zhaslo a bolo vybavene. To sme na tom nejazdili ako zmyslov zbaveni (okrem toho, o vykon sa staral najma spalovak, ked bolo treba). Po vymene sa zda, ze je to uz OK, ale predsa tato technologia este asi potrebuje nejaky cas. Ale ako som pisal davnejsie, da sa ist aj touto cestou. Zas taku skusenost z prvej ruky nenahradi nic.
Reakcia na: piggee #66:
Nie som priaznivcom elektromobilov ale nerobíte náhodou zbytočný poplach? Kamarát má pätnásťročného Priusa, kde sa tie baterky vybíjajú a nabíjajú stále vzhľadom na ich maličkú kapacitu a majú stále asi 85% pôvodnej kapacity.
Reakcia na: rini17 #40:
A po tych 2000 cykloch sa teda bude zkracovat trasa o 80-90%? MHD nie je jasdenie si na Tesle, ako sa mi zachce. Potrebujes garantovat, ze to, co ma ten stroj odjazdit aj odjazdi. A nepamatas si, kolko DPB trvalo, kym prisiel na to, ze stare elektricky/trolejbusy moze predavat? Kolko ich doslova zhnilo vo vozovniach? Myslis, ze to s bateriami bude ine?
Reakcia na: Petto #64:
Hlavne má tá TESLA a celý Muskov biznis tučnučkú stratu - to by bolo hejtov...
Reakcia na: Ámos #63:
Tak aj ta TESLA ma predsa len lepšie PR, zrejme aj lepsie baterie, lepsi dojazd ako planovane ebusy. Ak ratame 2000 cyklov a 150km tak sa pohybujeme dakde pri 300 000 km/ 5 rokov orientacne. Ale nehadam sa, mozno ebusy prekvapia hoc porovnavame jablko s jabloňou . Ziaden dopravca v EU este nema dlhodobo ebusy v premavke. ?
Reakcia na: Petto #58:
Určite prešla,u nás vyraďovať sa budú aj Tedomy.
(ehm, ehm) Mladič, už som to raz zhrnul, bohužiaľ si už nepamätám kde. Ajkeď zbytočne, stále si ideš svoje...
Reakcia na: Petto #59:
Jadrová energia - 79,6% podielu
Uhlie a biomasa - 10,1%
Vodné elektrárne - 10,3%
Pri jadre uvažuj aj to, že tie elektrárne nie sú bez ekologického dopadu na životné prostredie. Pri tepelných elektrárňach ani nehovorím. A vodné elektrárne tiež nie sú bez zásahu do životného prostredia a nie sú to najmenšie stavby v porovnaní s tým, že koľko vyrobia elektriny a aký je to zásah do flóry a fauny.

Doporučujem si urobiť precízne kalkulácie, že koľko elektriny potrebuješ navyše pre nabíjanie autobusov v prípade, že by sa komplet vozový park autobusov v mestách, kde vozový park číta viac ako 20-30 autobusov. Prípadne keby sa aj rozširovala jadrová elektráreň alebo sa vybudovala na východe nová jadrová elektráreň, tak počítaj s tým, že naši západní susedia z Rakúska budú veľmi hlasno protestovať. Je však silné okázalé pokrytectvo ak rakúšania mlčia pri 59 francúzskych a 17 nemeckých jadrových elektrárňach. Čo je dovolené pánovi, nie je dovolené psovi. Kto je v tejto roli pán a pes dúfam každý chápe ... Ďalším problémom je cena týchto agregátov nakoľko za rovnakú cenu nakúpiš 2x toľko autobusov na naftový pohon. Keďže petrochemická lobby si vie kšeft poistiť, tak cena týchto alternatívnych pohonov nepôjde tak rýchlo nadol, pretože prípadné zníženie nákladov na obstaranie vozidiel a ostatného zariadenia by oslabilo odber ropných palív a to si veľké spoločnosti nenechajú takto potopiť vlastný obchod. Aktuálne je z pohľadu lobbingu zaujímavé, že najviac za "zelené" energie a dotácie pre ne lobuje Rakúsko a Nemecko, kde sídlia spoločnosti, ktoré sú lídrami vo výrobe zariadení na výrobu elektrickej energie pomocou solárnej a veternej energie. Ale to len taká pikoška, čo viem od človeka, čo tieto vplyvy na EP sleduje roky a má prehľad.
Reakcia na: Petto #59:
No neviem, emisny faktor aj koeficient primarnej energie nie su velmi lichotive v pripade elektriny. Este stale ten energeticky mix nie je to, co by sa dalo povazovat za zelenu energiu. Samozrejme, s naftou sa to neda porovnavat (skor so zemnym plynom). Ked sa k tomu pripocita vyroba Li-Ion bateriek (a jej emisna zataz), tak z toho elektropohon nevychadza velmi dobre. Ide skor vsak o to, ze do buducnosti je vyssia pravdepodobnost, ze sa bude dalej "ocistovat" vyroba elektriny a ze pridu skor nove baterky, ako by sa vymyslali donekonecna alternativne paliva pre spalovaky. S baterkami a elektrinou totiz uz existuje dobra siet "cerpacich stanic", kym na alternativne paliva taku siet treba budovat a tam je tazke odhadnut, ktore z tych paliv prezije, ktore naopak zanikne a ci sa potom taka masivna investicia oplati.
Reakcia na: Mladič #57:
Ked si vezmes ze energia na SK je "zelena" - chap vyrabana v atomkach, vodnych primarne. Tak jedine vyroba baterii by mali byt ekologicka zataz. Vacsi problem vidim skor za zaruka je na 5r resp 2000 nabijacich cyklov a potom co ? Kapacita bude niekde po 5r na urovni na 80% co uz bude mozno problem aj odjazdit s tym nejaku spicku. Alebo sa DPB hecne s objednanim novej baterky tentokrat uz za svoje peniaze (od magistratu) ?
Reakcia na: afeno #56:
Kto vie ci by nepresla aj vymena cervenych 741 CNG cez EU fondy za nove CNG klbaky. Hoc motor je tam emisne vysoko no len ten skelet a absencia nizkopodlaznosti. Alebo zeby skor nejake "dymovnice" shitelis ?
Reakcia na: S499.1023 #55:
Zdá sa ti normálne nakúpiť 18 autobusov na elektropohon za cenu 40-50 naftových spĺňajúcich najnovšie emisné normy? A navyše ak sa zráta celková ekologická záťaž, tak tie naftové nakoniec vytvárajú menšiu záťaž na životné prostredie a tiež ostatné sprievodné investície, ako napr. že nepotrebujú riešiť problém s dojazdom na zdroj, ktorý majú nafťáky podstatne lepší a už o tom vedia všetci, iba zaslepení zelení eko-psychopati si nôtia svoju pesníčku, ktorej neveria ani oni sami. Nuž zas niekde dobre pomastili vrecká niekoho za pretláčanie technológie, ktorá je zelená iba naoko.
Reakcia na: Petto #52:
Nie som si uplne istý, ale zdá sa mi, že sa nemusi už meniť kus za kus. Aj keby, tak do kytek pôjdu najstaršie 15M Solarisy....
Reakcia na: Mladič #42:
Haf!!! Môžeš meniť nick trikrát denne, aj tak si po prvom príspevku jasný. Apgrejdni brainnet!
Reakcia na: lostrail #27:
Fachman.
Reakcia na: Valec #49:
Ja som to videl.
Pochopitelne su tam mega zápchy keď je minimum možností to obísť. Nobelova bola tiež plná.
Prejazd na Jánoškovej zrušený. Aj z vrchu z Pionierskej sa museli tlačiť do toho jedného pruhu. Točili sa tam aj kamiony a samozrejme bez problémov..
Reakcia na: afeno #51:
Nie je to dacim podmienene ? Napriklad ze sa vymenia tie najvacsie serble ktore su v ZA,KE ? Este nejake dizlove 741,941tky ?
Reakcia na: Petto #38:
Z eurofondov sa daju kupit uz aj naftaky. Vid u nas, v Kosiciach, teraz kupujeme 9ks 18M naftakov...
Reakcia na: Mladič #44:
V niektorých z tých miest je 10-20 vozidiel výmenou celého vozového parku, niekde aj dvakrát. ?
Reakcia na: david1 #32:
A videl si aký tam bol stav, či len mudruješ?

#36: Na Kominárskej sa možno točilo všetko, ale čo si pamätám, tak na Kominárskej to nikdy nevyzeralo tak ako na Pionierskej - v štvrtok o 18:30 v smere do centra kolóna až po Biely kríž, v opačnom po policajtov, neviem si predstaviť ako sa do toho otáča kĺbák cez všetkých 4+2 pruhov.
Reakcia na: Petto #47:
Neplietol som počty tohtoročných NB12 a NB18 nikam. Iba som použil cenu posledne obstaraných typov autobusov za posledné roky.

Inak nerozumiem jednéu a síce, že prečo si DPB libuje v obstarávaní segmentov kratších/kapacitne nižších vozidiel po 20-40ks a 18m obstaráva vo väčšom balíku a darí sa mu to unifikovať? V 12m segmente v krátkom čase Urbanway a SOR NB 12, k tomu ešte Tedomy a Citelisy. S Urbanway je nízka spokojnosť či čo, že musela sa iná značka vysúťažiť? 10m "midi" nemohol dodávať aj naďalej Solaris?

Pri Urbanway 12m sa ešte pristavím a síce jedna vec ma zaujala, že prečo keď ostaté vozidlá majú umiestnený priestor pre kočík/invalidný vozík naproti dverám, tak Urbanway to má šikmo a rovno naproti druhým dverám dali sedadlá? Občas žasnem, že síce pekný interiér, vybavenie, čisté, nové to je ale dispozičné riešenie interiéru vždy vyniká nejakou debilinou, ako napr. trolejbusy 30/31Tr, kde neviem čo bránilo dodať interiér identický s autobusmi aby bolo priestoru aj na státie.
Reakcia na: Mladič #42:
Trochu si tam poplietol pocty NB12 a NB18 ktorych mame 28 a 32ks z tohoto roku.

ADD2 Cena sla hore aj z dovodu objednania nahradnych dielov na 3 roky. Nemusel tam byt velky rozdiel pri solach .. NB12 bol za 241 tisic, UWAY 12 mohol byt kludne len o par tisic vyssi. Do ceny ti vstupuje aj dodatocna prac.sila ak mas nafullovane haly vo vyrobe co Iveco ocividne ma, kedze stale nemame vozidla UWAY 10,5. A to Iveco tusim vyhralo mega dodavku 300 ks UWAY 12 do Prahy.
Reakcia na: fanatikmhd #45:
To nebolo s tým vyhadzovaním ND za Belfiho? A tak ma napadá, že aj obsah tohoo kontajneru niekde musel skončiť a keďže to bolo ako odpad, tak to nikoho nezaujímalo, kam to ide. Tak sa to robí nielen v DPB, ale všetko je samozrejme v zmysle zákona, pretože zasadne majetková komisia a tá majetok odpíše a vyradí, a kto odmietne podpísať, tak balí švestky.
Reakcia na: Mladič #44:
Mne hovoriť nemusíš....Ja sa na tom len v tichosti bavím.....BA ide kopať šalinové trate, potrebujeme kopec kĺbakov, aj ojazdené IK4xx by boli záchranou..a miesto toho....za cenu 31ks NB18 (alebo nejakých 28-30ks SU18IV) máme 2ks nepoužiteľných vozov, a 16ks použiteľných vozov s nízkym dojazdom.....jop....A samozrejme nebude pri našej širšej trolejbusovej sioeti nič z toho na parciálne dobíjanie so zberačmi aby sa pekne za jazdy pod dôtmi (či v kolónach) dobíjalo......jop...... Ale ako som zas napísal ja, po tých skladových výpredajoch v DPB sa už moc nedivím ničomu. Vypraceme sklad ND a hodíme do kontajnera, a o dva dni nato objednáme tie isté dielce zas..za plnú cenu.....jooop.....
Reakcia na: fanatikmhd #41:
Čo by dali iné mestá za takú kráľovskú obnovu vozového parku, keby našli peniaze na jednu z týchto možností za 10,4 milióna EUR ako som rozpísal v mojom príspevku #42? Zoberme si MHD v menších mestách ako Trnava, Trenčín, Nitra, Zvolen, Ružomberok, Lipt. Mikuláš, Poprad, ... kde aj 10-20 vozidiel je spásou aspoň na najeký čas na zažehnanie akútneho stavu.
Reakcia na: rini17 #40:
Očakávaš že DPB otvorí obchod s ojetými baterkami z autobusov? 🙂...v šrote spolu s novými a nepoužitými smerovkami na T3......
Máme poriešené minibusy, midibusy, 12 a 18m busy do tej miery, že si môžeme dovoliť kupovať hračky čo stoja toľko pomaly čo MBCC alebo ako dva ks 10 alebo 12m Urbanway či SOR?! Akosi tieto nákupy postrádajú zdravý rozum. Veľmi by ma zaujímalo, že kto zas tieto "eko" kraviny pretláča.
Za cenu 10,4 milióna sme mohli mať podľa cien jednotlivých vozidiel ako sú uverejnené tu na imhd.sk nasledovné počty vozidiel:
- SOR NB 18 za 327 855 EUR/ks v počte 31ks, celkovo za 10 163 505 EUR
- SOR NB 12 za 241 371 EUR/ks v počte 43ks, celkovo za 10 378 953 EUR
- Urbanway 12m za 204 897 EUR/ks v počte 50ks, celkovo za 10 244 850 EUR
- Urbanyway 10,5m za 225 833 EUR/ks v počte 46ks, celkovo za 10 388 318 EUR
- Solaris Urbino 10 za 192 300 EUR/ks v počte 54ks, celkovo za 10 384 200 EUR

Mimochodom ako je možné, že Urbanway netromfol s lacnejším Urbawayom drahší SOR, keď dokázali ponúknuť o 36 474 EUR na kus lacnejší voz?! A nechcem sa mi veriť, že za 2-3 roky by Urbanway zdražel zrazu o viac 17,80%, žeby prekonal cenu SOR NB 12, ktorá je 241 371 ... ?
Reakcia na: Petto #38:
To je jasné...to skôr keď si spomeniem na časy 2009+ že MBCC sú pre BA nevýhodné, stoja 2x toľko čo NB18! a poptom kecy nepretržite o deficite kĺbakov....a nakoniec sa (cez fondy, ale to by hádam šli aj CNG) nakúpia baterkové debiliny za cenu jedného MBCC.....8,6m..to by pri 23 rokoch vyšlo lacnejšie kúpiť 5 ks 7miestnych aút a na tých linkách jazdiť v 3min takte s autami.... 😃 aj s cenou práce vodiča po pár rokoch stále lacnejšie... 😃 A stačil by B vodičák... 😃
Reakcia na: piggee #23:
Baterie v elektromobiloch sa opotrebuvaju len pozvolna, lebo na rozdiel od mobilov/laptopov su chranene pred extremnymi teplotami aj pred extremnymi nabijacimi cyklami. Takze po tych 2000 cykloch este stale budu mat 80-90% kapacitu (to nie je predpoklad, ale realne vysledky v elektromobiloch Tesla) a budu mat stale dost velku hodnotu napriklad na domacu fotovoltaiku.
Reakcia na: fanatikmhd #37:
Za tie peniaze sice ano ,ale cez EU fondy by nam dizlaky nepresli. Skor by presli CNG vozy ci baterkove trolejbusy na 61,205.
A teraz pri kukaní na tie ceny sme miesto týchto srandičiek mohli mať alebo 18x MBCC, alebo 32x NB 18......Pre BA s rozvinutou tram a trolejbusovou sieťou výhodné riešenie......
Reakcia na: Petto #34:
Asi pre istotu.
Na Kominárskej sa točilo všetko keď bolo Račianske mýto uzavreté. Detto v minulosti na Vinohradoch.
Reakcia na: Petto #34:
Asi nikto nebude riskovať zalomený kĺbak v špičke krížom cez električkové priecestie a ešte aj dva cestné pruhy.
Reakcia na: david1 #32:
Ked je bezproblemovy obrat na 75 tak potom neviem naco tam davali 12M na 2 dni. Ci len pre istotu ?
Reakcia na: Juraj76 #29:
na 196 jazdili 12 m sory. predtym 15m solarisy. na 74 jazdia karosy a solarisy.
Reakcia na: Petto #31:
Pri tej 196 to určite nebolo štastné. L74 je v pohode.
L75 bolo zbytočné dávať kraťase. Obrat je bezproblémový aj pre kĺbak.
L94 sa teraz plní už od Blumentálu že sa skoro všetky sedadlá obsadia. Záleží v akých vláčikoch to ide.. Podla zápchy na Staromestkej a nám.1 Mája.
No a teraz robí svoje aj ten neštastný semafor na Mýtnej.
Reakcia na: Juraj76 #29:
196 a 74 asi nikto nebude namietat ze sli z 18M na 15M. 75 na 2 dni je irelevantne. Mohli 75 rozdelit aj na 2 linky pocas reko Pionierskej ale to by boli este vacsie frfle skrz kto vie aky prestup. ?
Reakcia na: Petto #28:
dávnejšie L94 odtiaľ išli vozy na 91,191.
L74, 196 z 18m na 15m

Reakcia na: Petto #28:
Možno myslel linky 74 a 196, kde došlo k zmene a 18m autobusy sa nahradili 15m, a linku 75, kde momentálne jazdia 12m autobusy (namiesto práve kĺbových), ale pri tejto linke je to len dočasné.
Reakcia na: omg123 #26:
Menuj linku kde sa nahradili 18m 12metrovymi vozidlami. Skor v poslednom case sa posilnuje kapacita z 10 na 12M ( davnejsie uz 28 a 37) z 12M na 15M (32)ci z 15M na 18 (88).
Reakcia na: Boro #22:
No minimalne negativny dopad pocasia a obmedzeny pocet cyklov by sa tymto vyriesili. Co uz, ja to beriem tak, ze je to urcita prechodna faza, kedy sa testuju alternativne pohony a nevylucujem napr. ze tieto elektrobusy neskor presunu na zrychlene dlhsie linky, pricom na kratke trasy sa nakupia prave tie, o ktorych pises. Bude to zalezitost najblizsich rokov.

Ad #16: OK, moja chyba, mozete si to podelit dvomi. Tak, ci tak baterky skoncia skor vdaka internym chemickym procesom, ako vdaka nominalnemu poctu cyklov.

Ad #18: Prave, ze som v nejednom sedel. Ale je pravda, ze tie palubne pocitace byvaju rozne. Napr. taka Astra H combi mala okamzitu spotrebu pri relativne rozumnom rozbehu (netvrdim takom mojom, t.j. co to vytiahne, ale pri pokojnom vodicovi) cca. 26-30 litrov, po rozbehnuti tato spotreba klesla na priblizne 5-6 litrov (1.6 TwinPort). Na mojom Focuse II sa da zobrazit len priemerna spotreba a dopocitavanie je iteracne, cize na zaciatku po resete pocitaca je 99,9 l/100km a postupne pocas jazdy klesa. Prve relevantne cislo je mozne ziskat asi tak po 5-10 km, ale specialne o Fordoch mnohe recencie pisu, ze palubak ukazuje vselico. Pri castych rozbehoch po meste, t.j. na svetelnych krizovatkach, v zapchach, ci pri opustani zastavky, pricom samozrejme ratam, ze vodic sa nebude rozbiehat ako Fitipaldi tipujem, ze priemerny odber elektrobusu bude cca. stredna hodnota rozbeh-jazda (aj ked OK, mozno nie stredna hodnota max. vykonu, ale v clanku sa neuvadza, ci 120 kW je maximalny, optimalny alebo aky vykon - bavime sa o elektromotore a nie spalovaku).
Reakcia na: kecho #21:
ved to, nahradzame klbove busy 12 metrovymi. a to by chceli aby ludia viac vyuzivali MHD.
Reakcia na: mathre #24:
Busy 10,4 mil., akoze“dotacia” nieco cez 9, rozdiel pojde z coho?
Zmysluplnejsi projekt neexistuje?
Z coho bude hradena prestavba Kraksnan?
Reakcia na: kecho #20:
Ja viem, že fondy nie sú cudzie peniaze. On písal o tom, že sú tie busy financované z mestského rozpočtu na čo som mu odpovedal, že nie sú.
Vie sa aj nejaka info, co bude s bateriami po ich zivotnosti?
Reakcia na: lostrail #13:
Elektrobus s Li-Ion batériami je vhodný skôr ako vozidlo pre medzimestskú dopravu a nie pre MHD. Pre e-busy používané pre mestskú hromadnú dopravu (trasa z konečnej na konečnú do 25 km, zastávky vzdialené v priemere necelý km) netreba vôbec žiadne e-busy s batériami na báze lítia. Oveľa vhodnejšie sú novšie typy e-busov vybavené Ultra Capacitormi (v podstate kondenzátormi), ktoré akumulujú elektrickú energiu nie na princípe chemickej reakcie, ale čisto fyzikálne - nabitím kondenzátorov. Nabitie je veľmi rýchle na konečnej zastávke. Pri použití 150 kW nabíjacej stanice je nabíjací čas pre nabite z nuly na plnú kapacitu 8 minút. V prípade dostatočne dimenzovanej distribučnej elektrickej siete v mieste konečnej zastávky je možné použiť až 600 kW nabíjaciu stanicu. Vtedy trvá plné nabitie púhe 2 minúty. V prípade nutnosti je možné zriadiť nabíjaciu stanicu aj na trase a priebežné dobitie kondenzátorov trvá okolo 30 sekúnd, teda kým vystúpia a nastúpia na zastávke cestujúci. Odpadá tak zdĺhavé nabíjanie batérií niekde vo vozovni. V mrazivých dňoch efektívna hodnota nabitia batérií navyše ešte dosť poklesne. Kondenzátory sú navyše ľahšie ako lítiové batérie, neobsahujú lítium, sú podstatne menej citlivé na pokles kapacity vplyvom nízkej teploty a sú lacnejšie. Uvedené e-busy sú testované a budú uvádzané do prevádzky v Sofii, Belehrade, Grazi, Tel Avive:

http://www.holding-graz.at/elektrobusse.html
http://chariot-electricbus.com/projects/sofia/

Škoda, že DPB o tomto asi ani nechyruje a ide nakupovať na skúšku zbytočne veľké množstvo e-busov s lítiovými batériami za drahé peniaze. Skôr mali vyskúšať modernejšie e-busy s UC (ultra capacitors). Ich výrobca Chariot Motors napr. do Grazu dodal na jednoročné testovanie 4 UC e-busy vrátane nabíjacích staníc z d a r m a.
Nakúpiť hneď 18 ks e-busov s lítiovými batériami, ktoré treba zdĺhavo nabíjať vo vozovni je totálna blbosť a zbytočne vyhodené peniaze.
Reakcia na: omg123 #17:
A zmesti sa don viac ludi...
Reakcia na: mathre #12:
Kks, kedy si ludia uvedomia, ze aj "eurofondy" nie su nejake cudzie peniaze, ale tie, ktore sme tam dali my...?

A toto tiez nie je financovane z mestskej kasy? Suvis s touto hrackou to nema ziadny?
https://imhd.sk/ba/doc/sk/16936/Pre-elektrobusy-bude-upravena-vozovna-Krasnany
Reakcia na: Andy #18:
Zobrazenie aktualnej spotreby na displeji som raz videl zapnute v CapaCity. Zobrazovali sa tam vlastne len 2 udaje. Akonahle sa vodic dotkol plynu displej zobrazil 99,9l/100km, ked dal nohu dole, tak zobrazoval cislo blizke nule ?
Reakcia na: lostrail #15:
Na začiatok odporúčam sadnúť do nejakého auta a sledovať aká spotreba je pri maximálnom výkone a aká je priemerná.
Reakcia na: kohut2012 #5:
len skoda ze to capacity bolo o 100000+DPH lacnejsie.
Reakcia na: lostrail #13:
Keďže je doba jazdy jedným smerom 9 min. (dĺžka 3,2 km) a interval v špičke 20 min. a v sedle 30 min., tak je tam výprava pochopiteľne 2 vozidlá a nie 6, ako uvažuješ.
Vo výprave je 6 "poradí", lebo prvé 4 prejazdujú v sedle na 52 aj na 56 a v špičke sú poradia interne očíslované 5 a 6 (poobede 6 a 7), ktoré robia iba 52.
Reakcia na: S499.1023 #14:
Uvidime v prevadzke 😉
Reakcia na: lostrail #13:
Počítaš nezmyselné čísla, preto ti aj nutne musia vyjsť nezmysly. Napríklad ten časový integrál výkonu nebude polovičný ale asi tak desatinový.
Zoberme si jednu z najkratsich liniek v sieti DPB:
L52
Dlzka jednej trasy: 4,4 km
Cas jazdy od zaciatocnej po konecnu zastavku (podla CP): 9 minut
Priemerna rychlost linky: 29,33 km/h
Pocet jazd tam a spat v pracovnych dnoch: 44
Pocet jazd tam a spat cez volne dni: 27
Vyprava: 6 vozidiel

S tym dojazdom to nebude az take ruzove. 172 kWh / 120 kW = cca. 1 hodina a 25 minut jazdy pri plnom vykone. Dajme tomu, ze casovy integral vykonu (priemer) bude polovicny, to mame 2 hodiny a 50 minut. Pri priemernej rychlosti MHD 29,33 km/h (priemerna rychlost L52) je dojazd na jedno nabitie priblizne 83,11 km. To je 83,11 / 4,4 = 18,89 jazd (tam alebo spat) na jedno nabitie. Napri. pri priemernej rychlosti 20 km/h (co je pripad dlhsich liniek), by bol tento dojazd len 56,7 km. Pri pocte jazd 44 (tam aj spat) cez pracovny den a vyprave 6 vozidiel vykona 44/6 = 7,33 jazdy (14,66 tam alebo spat), co mozeme zaokruhlit napr. na 8, resp. 15, no malo by to postacovat na celodennu vypravu na takejto kratkej linke s dostatocnou rezervou. Stale je vsak dojazd 160km cista utopia a horko-tazko dosiahnutelny za idealnych podmienok, bezvetria, jasneho pocasia, usmievaveho sofera a hlavne jazde na stvrtinovy vykon (vacsina trasy dole kopcom ;-P).

Pocet cyklov je relativne OK:
Ak budu dodane akumulatory napr. s poctom cyklov 3000, to mame 83,11 * 3000 = 249 330 km. Pri L52 potom jedno vozidlo mesacne odjazdi (21*44+8*27)/6 = 190 jazd tam aj spat, co predstavuje 8,8*190 = 1 520 km za mesiac. Nasledne 249 330 / 1 520 = 164 mesiacov, co je necelych 14 rokov. Predpokladam, ze baterka dojde skor, standardna zivotnost byva cca. 3-4 roky.
Do vypoctu som neratal sluzobne jazdy, cize tam by to slo o cca. 10-15% este dolu.

Samozrejme, ide o teoreticke cisla, kedze do toho nepocitam najma pocasie (teplotu, vlhkost, sol na ceste...), teplotu priestorov vozovne, kde budu tieto busy parkovat (ak budu v Krasnanoch v tej otvorenej hale pod nefunkcnym Critalovym hadom, to tie baterky tazko zabrucia - na toto treba vykurovany priestor), ci dalsie faktory, ktore ovplyvnuju konecny vykon potrebny na jazdu, ale aj zivotnost baterky. Realita teda bude urcite horsia, len zostava otazkou, nakolko a ci sa to potom podniku oplati. Po tych prvych 3-4 rokoch sa uvidi.
Reakcia na: kecho #10:
Ale to nie je financované z mestskej kasy.
Reakcia na: Petto #4:
Aktuálne sú vyrábané EBN 8, EBN 9,5 (Hradec Králové) a EBN 11 (ex EBN 10.5).
Ešteže na blbosti sa v mestskej/DPB kase vždy nájdu peniaze...
Reakcia na: Petto #6:
Tak ono ta klima treba vybalancovat s dojazdom - nemozes tam dat 30kW a cakat dojazd 160km ?

A dik za info - ale tak aspon vypada dobre novy SOR dizajn 🙂 Este keby tak trosku popracovali aj na zadnej casti, aby nevypadala ako narychlo prilepena a vydaju sa spravnym smerom (dokonca sa budem aj tesit na jazdu ? )
Reakcia na: Riks #7:
Hej bezne sa "pouziva" nasa klima vo vozidlach z 2014-5 alebo 2017 na vykurovanie. Hlavne v tych SORoch. Jedine v elektrickach to citim fukat aj studeny aj teply vzduch podla rocneho obdobia napr z fukarov v 2.,4 clanku medzi sedadlami.
MatejBA: Sor radšej vyrobí voz novej dĺžky, než by prerobil niečo čo bežne vyrába a možno to malo využitie.

Petto: Čo je tam za smiech? ? Klíma možno na okrasu, ale aspoň kúriť to vie.
Vykon klimatizacie u mensieho vozidla 10 kW , u NS12 15kW . Takze len na okrasu klima.
Nadhernyy, uzasnyy je a hlavne ten predok. Po nasich Mercedesoch CapaCity je to druhy najkrajsi autobus ?
Reakcia na: MatejBA #3:
Nie. ENB8 , EBN 10,5 resp EBN11 po novom jazdiace v Kosiciach - tam pribudne dalsich 9ks ? .
Reakcia na: Petto #2:
Pockaj, oni nemaju EBN 12? 😮
Reakcia na: MatejBA #1:
A co si ine cakal ? SOR nema iny 12m ebus. ? Skor blbe je, ze Zilina kupila 2ks Skoda Perun Solaris o 15 000 lacnejsie a to aj pri 2ks.
Tak to potesi, ze dostaneme aspon to NSko 🙂