Dopravný podnik predstavil nové autobusy

Cestujúcich začne v nasledujúcich dňoch voziť 38 nových autobusov.


Foto © Matej Kavacký


Vo štvrtok 7. septembra 2017 predstavil Dopravný podnik Bratislava 38 nových autobusov, ktoré predstavujú prvú várku z 90 nových vozidiel obstaraných v tomto roku. Do ulíc mesta v týchto dňoch vyrazí 32 kĺbových autobusov SOR NB 18 City, ktoré cestujúci v bratislavskej MHD už dobre poznajú, a 6 krátkych, 12-metrových, autobusov SOR NB 12 City. Prvých 19 kĺbových vozidiel by malo začať jazdiť od piatka 8. septembra, ostatné hneď po vybavení potrebných formalít.

Nové vozidlá majú už tradičnú výbavu - optický a akustický informačný systém, tarifný systém s označovačmi s dotykovou obrazovkou a novým dizajnom, interiérový a exteriérový kamerový systém, výkonnejšiu klimatizáciu pre cestujúcich aj vodiča, či systém na počítanie cestujúcich. Pre nevidiacich cestujúcich je k dispozícii komunikačný systém s vonkajším reproduktorom na vyhlasovanie informácií o čísle a smere linky. Novinkou sú interiérové a exteriérové tlačidlá s popismi v braillovom písme. Vyhradené sedadlá v prednej časti vozidla pre seniorov, mamičky s deťmi, tehotné ženy a menej mobilných cestujúcich sú vyznačené aj piktogramami na čalúnení.  Oproti vozidlám z roku 2015 bol priestor pre kočík a invalidný vozík rozdelený do dvoch samostatných oddielov.

Cestujúci si budú môcť vo všetkých vozidlách pripojiť svoje mobilné zariadenia nielen k bezplatnému Wi-Fi prístupovému bodu, ale taktiež môžu využiť novinku - USB nabíjačky inštalované na prídržných tyčiach.

Novododané kĺbové autobusy budú zaradené do vozovní Jurajov dvor pod číslami 2233 - 2251 (19 ks), Trnávka pod číslami 1860 - 1868 (9 ks) a Petržalka pod číslami 4271 - 4274 (4 ks). Vypravované budú najmä na linky 21 61 63 78 a 96. Krátke autobusy budú zaradené do vozovne Trnávka a Jurajov dvor (prvá šestica s #2031 - 2036) a vypravované na linky 28 32 37 50 a 65.

Zvyšných 22 krátkych autobusov SOR NB 12 City by malo prísť v priebehu októbra. Dodávky nových autobusov ukončí 30 midibusov Iveco Urbanway 10,5M (24 ks) a Solaris Urbino 8,6 (6 ks), ktoré budú dodávané od decembra tohto roka do apríla budúceho roka.


7.9.2017
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Ámos14.9.2017 14:28 #38 Re:
Reakcia na #31 od Troll:
To ano, pomaly sa vyraduju aj tieto vozy. No stale je v prevadzke kopec inych.
http://seznam-autobusu.cz/seznam?trakce=autobus&iddopravce=106&vyrobce=Irisbus&ntyp=Citybus+12M

V Zlineri urobili dobre modernizacie. Nepamatam si uz cenu za jedno vozidlo a neviem to narychlo najst, zda sa mi, ze bola tretinova oproti novemu busu. A to sa daval novy motor.
Solider14.9.2017 10:41 #37 Re:
Reakcia na #35 od Petto:
Začné chodiť Škodovky do ústredných a hneď bude problém
JamaVOku14.9.2017 10:02 #36 Re:
Reakcia na #35 od Petto:
Ale garantovane su len parne.
Petto14.9.2017 8:53 #35 Re:
Reakcia na #34 od JamaVOku:
Linka 4 je ale takmer vždy 100% NP (odhliadnuc od CP ). Naozaj len zriedka su na nej ine vozidla ako nove Skodovky.
JamaVOku14.9.2017 7:01 #34 Re:
Reakcia na #19 od johnnyjanko:
Ruzinovska neni jedina bez 100% NP linky neboj. Rovnako ju nema ani Vajnorska a ani Karloveska radiala.
Solider14.9.2017 0:57 #33 Re:
Reakcia na #29 od Petto:
Ja len hovorím tak, ako to je. Ide aj o počet služieb na rozdelenie medzi jednotlivé vozovne. Osobne si myslím, že to skôr bude polovica vozov na L8 a polovica vozov na L9 so Škodovkami.
johnnyjanko13.9.2017 15:23  +5#32 Re:
Reakcia na #25 od SJT.1:
Ja ti hovorím, že kritizovať sa dá vždy a všetko, ale aj keby som hneď teraz čarovnou paličkou presunul všetky autobusy, trolejbusy a električky zo švajčiarskeho Zurichu sem k nám do Bratislavy, tak bratislavskej MHD to moc nepomôže! Nedávno som sa odtiaľ vrátil a videl som na vlastné oči, že kvalita vozidiel nie je to, čo rozhoduje. Všetky trolejbusy a autobusy v Zurichu sú nízkopodlažné, podobne ako v BA. Nízkopodlažných električiek majú dokonca možno ešte menší podiel, než v Bratislave. (Aj keď teda nutno povedať, že narozdiel od BA aj tie vysokopodlažné sú v perfektnom stave a kapacitne postačujú.) Ale efektívnosť zurišskej MHD nespočíva v tomto! Každý normálny cestujúci v MHD má v paži, akú značku má na nárázníku autobus, ktorým sa vezie. Dokonca si predstav, že v Zurichu nemajú vo vozidlách MHD možnosť kupovať si lístok na čipovú kartu (často tam nie je vôbec žiadny označovač), ani nabíjať si mobily. To je ale zaostalosť, čo povieš?

To, čo vo veľkomeste primárne rozhoduje o celkovej (ne)efektivite MHD je kvalita ciest, kvalita a celková dĺžka električkových tratí, bus pruhy, preferencia vozidiel MHD na križovatkách, hustota spojov, previazanosť na iné formy dopravy (vlak, auto, bicykel), atď. TOTO robí MHD v Zurichu jednou z najlepších na svete a práve toto v Bratislave zúfalo chýba. Ak máš prebytok dobrých nápadov, zameraj ich do tejto oblasti a daj pokoj SORkám.

Niekedy cca do roku 2005 bol skutočne hlavným problémom bratislavskej MHD jej vozový park, pretože sme sa vozili v rozsypaných Ikarusoch a podobných skvostoch, kým cesty boli ešte relatívne prázdne na to, aby sa dalo pohodlne dopravovať vlastným autom. Ale už to neplatí. Vozový park je fakt na úrovni západu. Ale infraštruktúra ostala v Charkove. Na preplnených a rozbitých cestách bez preferencie by atraktivite MHD príliš nepomohlo ani to, keby DPB nakúpil autobusy od Rolls-Royce so sedadlami z teľacej kože a šampanským v cene lístka.

Troll13.9.2017 15:06 #31 Re:
Reakcia na #27 od Ámos:
No, v Prahe, pokiaľ viem, je už niekoľko Citybusov vyradených, ba dokonca už jeden zaradený aj do zbierky historických vozidiel.
Troll13.9.2017 15:00 #30 Re:
Reakcia na #23 od SJT.1:
No, Eurobus, Arriva MI, SAD PO, či SAD HE majú pokiaľ viem Crosswaye/Arwaye/... od košického Tempus Trans (mimochodom firma, ktorá má blízko Eurobusu). Ja len toľko.

Urbanwaye tuším nikde inde nejazdia, len v BA a PB. A áno, obe mestá ich majú od Corexu.
Petto13.9.2017 14:16 -1 +1#29 Re:
Reakcia na #28 od Solider:
No strasny problem urobit prvy a posledny spoj hoc aj s K2S prejazdovo z L8 aby robili L9 prvy aj posledny spoj. To si si dufam vymyslel len ty ze je to problem.
Solider13.9.2017 12:45 #28 Re:
Reakcia na #24 od Petto:
Krasňany nemajú NP vozy a zabezpečujú kvôli neexistencii spojky medzi Vajnorskou a Ružinovskou radiálou prvý a posledný spoj L9. Keď by sa po skončení záruky presunulo 15 obojsmerných vozov do Krasňan (výprava L3 a týchto poradí L9), tak sa tento problém vyrieši.
Ámos13.9.2017 12:15 #27 Re:
Reakcia na #26 od Juraj76:
A busy z 2010 by sa nahradzat uz nemali. NP vozidla treba posielat na kvalitne GO, kludne aj s vymenou motora a nie kupovat nove.
Ako dlho v Prahe jazdia niktore Citybusy?
Juraj7613.9.2017 10:49 #26 Re:
Reakcia na #21 od x8x@post.sk:
Poviem pravdu, nerozumiem tomuto príspevku- jeho gramatike. Problém je, že Ty by si chcel asi už nahrádzať autobusy z roku 2010, ale stále tu nie sú nahradené autobusy z roku 1993. A tie sa mali najprv nahrádzať. Tento tender to nevyriešil. Buď sa malo nakúpiť oveľa viac kĺbových autobusov (asi 50, ako naposledy) a z nich časť dať do Petržalky, alebo dať teraz nové autobusy tam, kde jer situácia najhoršia a kde jazdia hlavne ti viac ako 20 ročné autobusy. Navyše už 8 rokov mešká tender na plynové autobusy. Tých sa malo kupovať tuším 60, ale ani po tomto tendri nových autobusov nebude vo vozovni, ktorá má ako jediná plničku na takéto autobusy taký počet vozidiel.
Iná bola situácia v Trnávke. Tá síce tiež nemá Karosy, ale mala nedostatok SOROV, preto jej Jurák musel jej musel požičiavať KAROSY. Takže nejaké vozy potrebovala aj ona.
SJT.113.9.2017 10:33 -4#25 Re:
Reakcia na #19 od johnnyjanko:
Neviem kde si si robil prieskum, či aspoň 10-15 ľudí si sa opýtal alebo si súdil tak preto, že je to jedno tebe, ale cestujúci aj keby by bol slepý tak badá rozdiel v tom ako sproste má riešený interiér SOR a to neznemia ani blbečkovia mínuskovaním podľa zaujatosti alebo nálady, že v SORke nie je kde stáť okrem dverí, uličiek a kĺbu (kde by sa vraj stáť nemali ani) a ešte toho priestoru pre kočíky. Mimoriadny level tuposti objednávateľa je vidno pri trolejbusoch, ktoré by s tým usporiadaním interiéru mohli jazdiť skôr prímestské linky na Kryme než mestské s tlačenkou ľudí ako máme na Slovensku. Keď už to nechápu diletanti čo objednávajú výkony v doprave a čo rozhodujú o tom čo sa nakúpi (súťažne iba naoko), tak aspoň fanúšikovia dopravy by mohli chápať a ako sa kradne, ale keď im je to jedno, tak aspoň vidím ako "úprimne" to s dopravou myslia. Lepšie filozofovať na webe ako sa do toho obuť a schovávať sa prípade za mínusky a obhajovať zlodejov a na druhej strane vyplakávať za klávesnicou ako je to všetko v doprave zle, to je asi taká logika ako sa každý večer ožrať a diviť sa, že prečo mi je zle.
Petto13.9.2017 10:24 -1 +1#24 Re:
Reakcia na #22 od Solider:
Vies to spresnit ?
SJT.113.9.2017 10:08 -3#23 Re:
Reakcia na #18 od Troll:
... viem, predstav si, že viem. Ale ty nevieš, že kto dodáva Urbanway autobusy pre BA zjavne a ani do iných SADiek, resp. sprivatizovaných SADiek zo zmeneným názvom (Arriva, eurobus, Slovak Lines, ...). Tak moc nevyskakuj aspoň keď nevieš ...
Solider13.9.2017 1:11 #22 Re:
Reakcia na #20 od Petto:
9 by nemohla byť z organizačného hľadiska čisto NP.
x8x@post.sk12.9.2017 22:47 #21 Re:
Reakcia na #14 od Juraj76:
Asi tak nema Vrakosy ani nedostatok autobusov a kopec petrzalskych liniek je vypravovanych z Trnavky a Juraku ale Trnavka dostane minimum novych busov sak nech sa cvarga do Vrakune a PB vozi vo Vrakosach alebo SORkach z roku 2010.
Petto12.9.2017 13:42 #20 Re:
Reakcia na #19 od johnnyjanko:
Ta 100% NP linka do Ruzinova moze byt aj dnes už - linka 9. Len sa nespravne a zbytocne nasadzuju nove elektricky na linku 6. Kdezto na linke 8 mas male stare elektricky a linka 9 je mix novych a starych
johnnyjanko12.9.2017 13:10 -1 +4#19 Re:
Samozrejme, že nadávať sa dá vždy a na všetko, ale fakt treba povedať, že kvalita vozidiel bratislavskej MHD sa za posledných pár rokov brutálne zlepšila. Ešte by bodlo viac nízkopodlažných električiek (chýba napr. 100% NP linka do Ružinova), ale aspoň nejaké už sú. Môžete sa o tom naťahovať koľko chcete, ale pre normálneho cestujúceho je to srdečne jedno, či sa vezie v SORke, Solarise, Mercedese alebo neviem čom. Dôležité je, aby spoj prišiel načas, nebola v ňom špina a dalo sa doňho zmestiť. Čo sa však stále nedarí zlepšiť a čo by najviac zlepšilo atraktivitu MHD je infraštruktúra. Kým vo vozidlách sme v podstate dobehli západ, v infraštruktúre (cestnej aj koľajovej) máme bližšie k Ukrajine a jej slávnym charkovským električkám...