Budú Mlynské nivy počas rekonštrukcie bez trolejbusov?

Stále nie je jasné, ako bude jazdiť MHD počas 14-mesačnej rekonštrukcie.

Ulicu Mlynské nivy čaká 14-mesačná rekonštrukcia, ktorá súvisí s výstavbou projektu Stanica Nivy. Hoci sa o tomto projekte hovorí už niekoľko rokov a developer avizuje začiatok výstavby na koniec leta tohto roku, doteraz nie je jasné, ako bude jazdiť MHD počas výstavby. Ide pritom o jednu z najvýznamnejších komunikácií pre MHD v Bratislave, po ktorej ročne prejde 217 tisíc spojov MHD. Zastávka Autobusová stanica je tretia najvyťaženejšia v celom meste.

„Zatiaľ stále nie sú známe konkrétne termíny a spôsob uzávierky,“ uviedla Iveta Keseláková z oddelenia komunikácie a marketingu magistrátu a odkázala nás na dopravný podnik. „DPB, a. s. ešte nedisponuje informáciami o postupe stavebných prác pri výstavbe novej autobusovej stanice, z toho dôvodu nie sú zatiaľ určené ani obchádzkové trasy MHD. Akonáhle bude všetko známe, cestujúcu verejnosť bude DPB, a. s. včas informovať,“ uviedla hovorkyňa DPB Adriana Volfová.

Bez trolejbusov sa doprava výrazne zhorší

Keďže dočasná budova autobusovej stanice bude postavená na opačnej strane ulice, obsluha Mlynských nív a okolia mestskou hromadnou dopravou bude potrebná aj naďalej v súčasnom rozsahu. Zatiaľ čo autobusy sa uzavretej komunikácii dokážu vyhnúť, u trolejbusov to bude horšie. Dopravný podnik vlastní iba 21 trolejbusov s pomocným naftovým pohonom, ktoré nedokážu nahradiť všetky trolejbusy jazdiace po Mlynských nivách – linky 202 205 210212. Linka 202 je naviac jednou z dvoch základných liniek pre sídliská Medzi jarkami a Dolné hony.

Podľa našich informácií sa uvažuje s úplnou výlukou trolejbusov a ich nahradením autobusmi v úseku Nemocnica sv. Michala – Svätoplukova, ktoré budú jazdiť obchádzkou po Landererovej a Košickej ulici. Objavujú sa návrhy, aby táto linka náhradnej dopravy jazdila iba raz za 20 minút, keďže autobusov nie je dostatok. Dnes majú pritom len linky 202205 priemerný interval 5 minút. Pri ceste z centra mesta na Dolné hony by cestujúci museli najskôr využiť (s veľkou pravdepodobnosťou preplnený) autobus a následne prestúpiť na trolejbus. Počas víkendovej výluky by to bolo znesiteľné, ale v tomto prípade ide o trvanie výluky 14 mesiacov.

Kedysi sa komunikácie rekonštruovali aj bez výluky trolejbusov

Zhoršenie cestovania v prípade vylúčenia trolejbusov sa nepáči občianskym aktivistom. Mikuláš Hrubiško z Občianskej iniciatívy Lepšia doprava upozorňuje, že keď sa v 80. rokoch minulého storočia rekonštruovala Prievozská ulica, trolejbusy neboli zrušené. „V smere z mesta sa postavila provizórna jednostopová trať po Mlynských nivách a Plynárenskej ulici, v smere do mesta sa jazdilo po rekonštruovanej Prievozskej a trolejová stopa sa posúvala podľa postupu stavebných prác.“

Jazda trolejbusov cez stavenisko v Zürichu

„Pri prestavbe Hodžovho námestia sa taktiež trolejbusové stopy rôzne premiestňovali a menili smery v uliciach pod hradom. Pri troche dobrej vôle sa všetko dá,“ myslí si Hrubiško.

Možností, ako zachovať trolejbusovú dopravu, je viacero – od jazdy cez stavenisko a priebežného posúvania trolejového vedenia až po vybudovanie dočasnej trate na Páričkovej ul., prípadne trvalej trate po Dostojevského rade, Landererovej a Košickej ulici.

Dočasná preložka trolejbusovej trate v Sofii počas rekonštrukcie viacpruhovej komunikácie

Ani finálne riešenie nemusí byť najlepšie

Zatiaľ čo problém zrušenia trolejbusov by cestujúci pociťovali počas výstavby novej stanice, Cyklokoalícia upozornila na problémy, ktoré by nastali po výstavbe projektu. Cyklotrasa pri zastávkach MHD prechádza z pravej strany buspruhu na jeho ľavú stranu a na týchto miestach budú vznikať kolízne situácie. „Vedenie cyklistov medzi stojacimi autobusmi/trolejbusmi na husto frekventovaných zástavkách cyklistické manuály výslovne uvádzajú ako zásadne nevhodné a nebezpečné,“ upozorňujú v tlačovej správe.

Cyklokoalícia na svojej webstránke uviedla aj ďalšie výhrady. Tie síce priamo nesúvisia s MHD, ale v konečnom dôsledku ich neriešenie zo strany magistrátu a developera povedie k vyššej intenzite automobilovej dopravy a tým k zhoršeniu situácie aj pre MHD.

Na druhej strane projekt počíta s budovaním nových buspruhov, takže na Mlynských nivách by sa situácia ani po výstavbe projektu nemala pre MHD zhoršiť.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Myslím si že nejako to už len vyriešené bude. ☺
Niekde som čítal že investor uvažoval s vybudovaním dočasného obrátiska trolejbusov na Paríčkovej, alebo Svätoplukovej. Už presne neviem.
Reakcia na: Solider #21:
Alebo po Kosickej a Pristavnej. To by ich mozno aj nakoplo konecne potiahnut cez Apollo do Petrzalky.
Reakcia na: TomJ #9:
Najjednoduchšie aj najefektívnejšie by bolo vybudovať trolejovú trať na Páričkovej a zároveň tam aj upraviť dopravný režim. Linky 202 a 205 by tak mohli jazdiť stále na Rajskú okolo autobusovej stanice, bez potreby náhradnej autobusovej dopravy, akurát pri rekonštrukcii križovatky Mlynské nivy/Karadžičova by bola výluka dookola cez Záhradnícku.
Reakcia na: Bucci #18:
Asi ten, kto vie koľko bude k dispozícií vodičov cez školský rok.
Reakcia na: TomJ #17:
Jazdili to tbusoví vodiči a iba malá časť boli autobusoví. Predtým to bývalo vždy tak, že keď sa tbusy hradili busmi tak sa to obsadozvalo abusovými vodičmi a až keď tých nebolo dosť, tak potom sa hľadali tbusoví ochotní sadnúť aj za volant busu.

Už aj všetci noví trolejbusáci majú zmluvu ako vodič trolejbusu a v prípade hradenia trolejbusov aj vodič autobusu. Ale to je tiež iba pár rokov táto "vymoženosť".
Kto prichádza s tým návrhom na 20 minútový interval NAD? ? ?
Reakcia na: Mike #12:
Keď už si spomenul tu minulovikendovu výluky, tak počas nej jazdili s busmi trolejbusovi vodiči alebo autobusari?
Reakcia na: Petto #15:
Doplnim - to ranne 1 poradie (asi 205/7 by to bola pocas natiahnutia chrono a trasy) by robil Hrobustov.
Reakcia na: Mike #12:
Rannu spicku na L205 nech robi Hrobustov s 25tr - to by este mohlo byt schodne podla mna. Sofer tbusu operativne na buse je moc velke scifi v podmienkach DPB
Reakcia na: Mike #13:
Ano, to je ten dovod preco sa neobjednali. SORka vtedy nemala 31tr s agregatom. Tak nech si teraz hladaju vozidla a soferov na kadajeke NADky a Xky dementi. ☠
Reakcia na: Petto #11:
Ale vtedy také sorka nemala tuším v ponuke. Dnes už má, a preto sa to môže objaviť v rôznych úvahách v rôznych materiáloch ...
Reakcia na: TomJ #9:
Nie na 202 ani 212. O to ide, že keby boli všetky funkčné, dalo by sa s nimi počítať ako s ďalšími tbusmi s pomocným dieslovým pohonom. Ak by sa dve dávali pravidelne na delené 33, tak by ostali ešte 4. Takže pre nejaké aspoň trochu zmysluplné riešenie v oblasti Nív by bolo k dispozícií 15+4 vozy.

Lebo ak 205 s nejakou obchádzkou cez Landererku na Rajskú zožerie oproti dnešku o voz - dva naviac (a nebodaj by ešte mala ísť na diesel k Avionu ..? ) a k tomu ešte 5 vozov na 210, tak to sa pri stave 15 vozov buď nevyjazdí, alebo vyjazdí na hrane. Pri stave 19 vozov by sa to už zvládlo (áno, za cenu toho že 25 Tr by išla na sólo linke ..). Alebo sa dočkáme toho, že vodič tbusu operatívne ráno sadne do autobusu (nie ako pri dopredu plánovanej výluke ako bolo tento víkend na 201).
Reakcia na: Mike #8:
Utrpenie sa nemuselo prejavit keby objednali 120ks trolejbusov vratene aj klbakov s agregatmi. V Plzni maju X solarisoidnych klbakov s agregatom a nemam pocit zeby vypadavali tak rapidne ako 25tr na zaciatkoch ery v DPB.
Dobry den, mohla by sa dobudovat trat k eruovei sucasna linka 210 a potiahnut obchadkvu trat na Kosicku a napojit na existujucu trat.
Reakcia na: Mike #8:
Lenže s 25Tr, aj keby hneď boli všetky plne funkčné, nevykryješ celú výpravu linky 202. Malo by zmysel, aby povedzme každá druhá 202 išla na Rajskú (25Tr) a ostatné na nejakú náhradnú konečnú (31Tr)? Nebol by potom v tom ešte väčší chaos?

Inak súhlasím s tým, že by sa malo postaviť nejaké dočasné trolejové vedenie, lebo inak to bude dosť zlé.
Reakcia na: Petto #2:
A za zmienku stojí aj utrpenie menom 25Tr.
Reakcia na: Andy #6:
Záleží aké si dalo mesto podmienky k povoleniu uzávierky.
Reakcia na: david1 #5:
Pozrime sa na to z druhej strany, keď neurobí ani jedno z toho, hrozí mu pokuta?
Reakcia na: Andy #3:
Nech si developer vyberie. Buď postaví náhradnú trať alebo tam strpí premávku MHD a prispôsobí tomu postup prác.
moje spomienky z detstva uchovavaju okrem ineho aj to, ze v case ked sa rekonstruovalo zeleznicne priecestie na mlynskych nivach tak aj cez tu docasnu obchadzkovu trasu (ktora sa nachadzala niekde v miestach kde dnes stoji budova VUB) boli natiahnute aj troleje...
Mimochodom, v stavebnom povolení je pripomienka DPB, že nesúhlasí s výlukou. Tá nemusí byť dodržaná?
"Objavujú sa návrhy, aby táto linka náhradnej dopravy jazdila iba raz za 20 minút, keďže autobusov nie je dostatok"
Mozno tak klbakov bude nedostatok , ale solo a midi tych bude ajajaaaaj po vozovniach po dodani 90 vozidiel.
205tka sa da riesit aspon degešmi + mozno 1 ranne poradie autobusom. Ale opat sa nam vypomsti ze sa neobjednali aj klbove tbusy s dieselagregatom ,ale len sola. Ale ved vieme preco sa neobjednali.
Ja by som ešte doplnil, že podľa vydaného stavebného povolenia pre "Rekonštrukciu inžinierskych sietí a komunikácií - Mlynské nivy" (viď nižšie) magistrát požadoval v celom priestore riešiť na križovatkách preferenciu MHD, nie však verejnej dopravy ako takej.
Ide pritom o priestor, do ktorého denne prichádzajú stovky autobusových spojov nie len z regiónu, ale aj z iných kútov Slovenska a zo zahraničia. Už dnes vznikajú kolóny regionálnych a diaľkových autobusov pri výjazde a príjazde na autobusovú stanicu, ktoré nechtiac obmedzujú aj ďaľšiu dopravu. Opomenutím takejto požiadavky bude stav zakonzervovaný na dlhé ďalšie roky.

http://www.bratislava.sk/assets/File.ashx?id_org=700000&id_dokumenty=11054307