„Enkové nočáky“ oslavujú 10 rokov

1. júla 2007 po prvýkrát vyšli do ulíc nočné linky N21N99.

Pred desiatimi rokmi sa Bratislava so svojou nočnou dopravou dostala na úroveň menších európskych metropol. Dovtedajšie linky s číslami 501 – 518 nahradili nové nočné linky s označeniami N21 – N99. Písmeno „N“ symbolizuje slovo noc v najmenej deviatich európskych jazykoch a preto ho na označenie nočných liniek zvolili aj iné mestá. Čísla nočných liniek boli zvolené podľa denných liniek, ktoré obsluhujú podobnú trasu alebo cieľ.

Zmena označenia však nebola najväčšou zmenou. Tou sa stalo výrazné posilnenie dopravy, ktorá bola po redukcii v roku 1995 zabezpečovaná iba tromi spojmi za noc. V roku 2007 počet odchodov z centra stúpol na 5 resp. 6. Pôvodné neintervalové odchody boli nahradené odchodmi každú hodinu, prípadne s vloženým spojom o polnoci. Tým sa stali odchody ľahšie zapamätateľnými.

Posilnenie dopravy sa zaobišlo bez výrazného zvýšenia nákladov dopravného podniku. Využili sa úspory vďaka otvoreniu novej petržalskej vozovne na Lúkach, ktorá umožnila znížiť kilometre autobusov najazdené pri cestách medzi vozovňou a linkami. Časť úspor pochádzala z výkonov neverejných služobných spojov, ktoré boli určené iba pre zamestnancov dopravného podniku.

Všetko mohlo byť úplne inak

Dopravný podnik sa zmenou nočnej dopravy zaoberal dlhšie, napríklad v septembri 2006 bol spracovaný interný materiál, ktorý uvažoval s odchodmi z centra o 0:00, 1:11, 2:22 a 3:33 podľa vzoru Stuttgartu. V materiáli boli definované linky s číslami 521, 530, 532, 534, 543, 553, 555, 560, 561, 567, 570, 571, 574, 590, 591 a 593. Keďže sa v tom čase pripravovalo aj zavedenie integrovanej dopravy, „päťstovkový“ rad bol nakoniec rezervovaný pre linky integrovanej dopravy v pezinskej oblasti a „nočáky“ dostali N-kové označenia.

Zaujímavosťou je, že bez medializácie príprav novej nočnej dopravy by možno reforma spustená nebola. Vtedajšie vedenie dopravného podniku však nechcelo dementovať zverejnené informácie, a tak dalo spusteniu nových „nočákov“ zelenú.

Nový systém nočnej dopravy sa neobišiel bez rôznych zmien, ktoré však celkový systém nenarušili. To sa však netýkalo tarify. Päť mesiacov po zavedení novinky dopravný podnik zvýšil ceny na dvojnásobok a na nočných linkách prestal uznávať električenky. Argumentoval vyššou kvalitou nočnej dopravy a nasadením pracovníkov bezpečnostnej služby do vybraných nočných spojov. V kuloároch sa však šepkalo, že dôvodom na túto zmenu bolo to, že sa novinka v MHD nepáčila taxikárom. Vyššie ceny nočnej dopravy definitívne zanikli až v roku 2015 po spustení 3. etapy integrovanej dopravy.

Vďaka tomu, že nočná doprava sa stala prehľadnou a ľahko použiteľnou, sa postupne podarilo zlepšiť aj dopravu počas Vianoc a Silvestra (namiesto každých 75 minút to bolo vlani už každých 30 minút). Úspech novej nočnej dopravy ilustruje tiež to, že napriek tomu, že sa počet spojov zdvojnásobil, postupom času bolo nutné na viaceré linky nasadiť väčšie vozidlá, aby zvládali nápor cestujúcich.

Región zatiaľ bez nočnej dopravy

Z bratislavskej nočnej dopravy by sa mohol poučiť Bratislavský samosprávny kraj, ktorý zabezpečuje dopravu pre obyvateľov regiónu. Tí sú momentálne odkázaní len na denné linky. Prvou lastovičkou boli nočné spoje počas Bielej noci 2016, zatiaľ však ostalo len pri nich.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ámos #131:
Vsak dobre. Len poukazujem ze v tomto parametri su stanica a SNP ekvivalentne. V inych je SNP lepsie (a v par aj horsie).
Reakcia na: Ámos #130:
SNPcko nie je nahrada Safarikovho namestia.
Reakcia na: Solider #132:
(zároveň reakcia na #128)

Pôvodne som písal:
"Odstránila sa zo Šafka verejná doprava ako taká? Nie, len L50, a aj to len preto, že mesto cúvlo záujmom súkromného developera."

Neviem, čo tam furt vidíte s obratiskom a stojím si za tým, že prejazdnej L50 by stačila ako náhrada presunutá/zduplikovaná Malá scéna.
Reakcia na: Viko #127:
Náhradou Šafka nemala byť presunutá Malá scéna, pretože to bola samozrejmosť, že pri prestupnom uzle vzniknú bližšie zastávky. Ale už bolo viackrát rozoberané, prečo sa zmluva podpísala a aké na to boli dôvody. Podľa môjho názoru by pokojne mohli existovať zastávka pri Šafku aj Malá scéna. To sa dá dohodnúť a autobusové Šafko by nemuselo byť pred Umelkou, ale ešte pred križovatkou, kvôli preferencii, ktorá prioritne púšťa električky do Petržalky (lepšie čakať pred semaforom a obsluhovať zastávku, ako pred križovatkou a plus ešte čas na obslúženie zastávky po signále voľno).

A čo sa týka dennej obsluhy, to je jasný problém a vyriešila by to buď X13 alebo predĺženie DG trolejbusov cez túto oblasť.
Reakcia na: 810zssk #126:
A? Umyslom bolo najst lepsie miesto na rozjazd nocakov.
Reakcia na: 810zssk #128:
To ani SNPcko.
Reakcia na: Viko #127:
Kazda zmluva je vypovedatelna.
Reakcia na: Viko #127:
Mala scena presunuta k Umelke nie je obratisko.
Reakcia na: Solider #67:
Náhradou Šafka mala byť Malá scéna presunutá k Umelke, čo však zablokovala zmluva, ktorú mesto majiteľovi Eurovey bez akýchkoľvek námietok podpísalo, že Malá scéna zostane na svojom mieste.

A áno, oblasť Dunajskej a Grösslingovej je nedostatočne pokrytá, ale zdá sa mi to pomimo nočákovej témy.
Reakcia na: Ámos #125:
To ani na Hlavnej stanici.
Reakcia na: MatejBA #123:
Ale neprestupis tam na trolejbusy.
Reakcia na: Ámos #122:
Ono to ale niekde musis aj na par minut odstavit.

Kazdopadne predstava ze pri prestupe v centralnom uzle budu ludia behat stovky metrov mi pride dost ujeta.
Reakcia na: Ámos #122:
To uz pri dlzke prestupov medzi Kollarkom a Nam 1 maja mozeme rovno dat pod Most SNP a pouzit aj elektrickove zastavky a nastupisko L70 - a budeme mat 2 velke nastupiska a 4 zastavky na nabrezi 🙂
Reakcia na: 810zssk #121:
Ved ale nie je nutnost startu z jedneho miesta.
Mas tam 5 zastavok na Kollarku, Nam.1 maja, aby si to rozlozil. Urcite to bude pohodlnejsie ako sa predierat cez stovky cestujucich na jednej zastavke.
Reakcia na: Ámos #120:
Lebo jeden bus pruh ti na 17 autobusov nestaci.
Reakcia na: 810zssk #119:
Preco by sa mal zatvarat. Ved tam je bus pruh, sluzi na prestavkovanie L80.

Inak google maps to oznacuje ako Janska. To je spravne?
Reakcia na: Ámos #117:
Nad Kollarkom som uvazoval, tam by to slo spravit velmi pekne ak by sa na noc zatvaral jeden IADisticky pruh smerom hore.
Reakcia na: Ámos #116:
Dva prestupy su predsa z mnohych smerov nutne uz aj dnes, preto je N72 nadvazna k N53/N55.
Reakcia na: 810zssk #87:
A Kollarko, kam dokazes priviest vsetko, vratane elektriciek a troflov. Stale v pesej dostupnosti z historickeho jadra.
Reakcia na: 810zssk #86:
Cize dvakrat prestupovat? Ty chces tusim este viac ludi vyhnat z nocnej dopravy.
Len pre nejaku mantru terminalu v centre nasilu, kam sa nezmesti a nezabezpeci sa prestup na vsetky trakcie.
Reakcia na: S499.1023 #111:
Odbocenie vlavo je doriesitelne, ak KDI nebude robit problemy. Dialkove linky su problem aj v noci.
Reakcia na: S499.1023 #112:
To hej preto nech to obsluhujú mestskými okruhmi. Hodžovo ,Dostojevského rad...
Centrum nechať električkám.
Reakcia na: david1 #110:
Tak sa buď nepohneš alebo pôjdeš pracovať do DPB aj s celou rodinou a so všetkými kamarátmi.
Reakcia na: david1 #109:
Písal si o ich vymiestňovaní z centra, lebo sú to "smradľavé dízle".
Reakcia na: 810zssk #102:
V noci by nemalo byť problémom ani ľavé odbočenie z terminálu, ani diaľkové linky.
Reakcia na: 810zssk #103:
Bez toho sa nepohneme ďalej.
Reakcia na: S499.1023 #108:
Písal som niekde o rušení nočákov?
Reakcia na: david1 #91:
Stále ekologickejší jeden "smradľavý dízel" so 100 ľuďmi ako 100 Priusov po jednom.
Reakcia na: MatejBA #106:
To nie je dobry napad. Ale toto nie je problem. Ani dnes na stanici nepristavia vsetci naraz.
Reakcia na: david1 #104:
Mozes pouzit aj vystupisko na nastup pod Mostom SNP - autobusy, co by tam isli (hlavne kvoli odboceniu smer vychod) by mohli stat bokom aby nezavadzali pri vystupovani a vbehnut na tu zastavku plus minus tak ako L70 chodi (Teda cez podjazd, krizovatku a vojst do obratiska). Tym ziskas priestor pre dalsie 3-4 busy 🙂
Reakcia na: david1 #104:
Na nastupistie L70 je to cez 6 pruhov? Navyse som presvedceny ze pre NV by sa nepouzivalo, to by bol rovnaky problem ako pri Hodzku.

Miesto tam podla mna je. Ako hovorim, 11 busov sa ti zmesti len na nastupista + vystupiste (priamp v terminali).
Reakcia na: 810zssk #102:
Žeby na nástupište L70...

Kompletne sú tam kratšie nástupištia a podstatne menšie odstavné plochy ako na Hlavnej.

Z tohto dôvodu to tam ani nie je.
Reakcia na: david1 #100:
Navysovanie vypravy je momentalne absolutne nerealne. Zial.
Reakcia na: david1 #99:
Viac? Hej? Kde?

Navyse ja verim ze pod mostom by to islo spravit tak aby vsetko bolo v terminali + na zastavke 28 smer Devin. Vesmi si ze len nastupista + vystupista v terminali maju kapacitu pre cca 9 vozov, dalsie 2 mas na zastavke 28. To uz mame 11 vozov. Zvysnych 6 vozov nenarves do obratiska? Nezabudaj, ze v noci ma vacsiu kapacitu ako cez den, kedze v noci to nepotrebujes udrzovat prejazdne.

Problemom mosta su len odbocenie vlavo z terminalu a tie neastastne dialkove linky.
Reakcia na: 810zssk #97:
N1 obsluhuje aj centrum čiže by som nečakal na dokončenie Petržalky. Na Farského sa k nej môže prispôsobiť N99
Preto je to teraz na hlavnej najlepšie no dalo by sa to poriešiť s lepším vedením liniek cez centrum no určite s nutnosťou pridania poradí, aby sa to aj vyjazdilo.
Reakcia na: 810zssk #98:
A cez kolko pruhov by prebehovali pod Mostom? Myslím že ešte viac.
Tam to bohužiaľ nenarveš komplet do obratiska.
Reakcia na: david1 #96:
Most SNP kapacitne rozhodne vyhovuje viac ako Hodzko. Prestupny uzol na Hodzku je uplna fantasmagoria
a predstava ze ludia tam budu pri meskani prebehovat cez 6 pruhov je absurdna.
Reakcia na: david1 #90:
Hodzovo je absolutne nevhodne z dovodu rozmiestnenia nastupist.

24-hodinova prevdzka na 1ke je urcite na mieste,, ale az ked bude dokoncena Petrzalka.
Reakcia na: MatejBA #95:
Most SNP kapacitne nevyhovuje komplet rozjazdom.
Na Hodžovom sa už X rokov využívajú povrchové prechody v noci aj teraz. O garantované prestupy by sa musel postarať dispečer ako teraz na hlavnej.
Reakcia na: david1 #94:
Lenze ako poznamenal 810 (A celkom trefne) prestupy by boli dost dlhe (aby som prestupil na inu linku cez 200 metrov cez podchod? Ked bude napriklad nocak a ujde mi druhy, tak budem cakat hodinu?).

Osobne som bud za Nam. SNP alebo Most SNP. Len pod Mostom SNP by to zas bud chcelo pouzivat aj elektrickove ostrovceky (co je ale zase dlhsi prestup), alebo vybudovat 2 zastavky pre nocaky (jednu pod mostom pri zjazde, aby sa mohli autobusy otocit aj smer eurovea [pripadne tu v noci povolit aj lave odbocenie z pod mosta] a druhy ako je zelen pri vyjazde z toho obratiska napravo)
Reakcia na: S499.1023 #93:
Bolo aj B. Teraz v súčasnom stave sa otočí ako na balkáne krížom cez všetky pruhy a trať.
Na zrekonštruovanom Hurbanovom bez problémov. Tam je preto urobená obrátka pre turistické busy. No to určite vieš.
Reakcia na: david1 #75:
To akože na hornej časti SNP alebo na Hurbanovom sa neotočí kĺb? Kto nechce, hľadá dôvody. Tu je nejaká ďalšia diskusia zbytočná.
Reakcia na: Ámos #72:
1) Niekto tam žije odvtedy, čo ešte po Obchodnej autá jazdili a Poštová ústila do námestia 1. mája? A niekto žije v Dúbravke a tiež sa mu zmenili parkovacie pomery, čo teraz?
Rovnako, ako sa dá na nebalkánske pomery rekonštruovať Hbf., dá sa (ak nie omnoho lepšie) rekonštruovať Kamenné.
Prečo by VŠETKY nočníky mali jazdiť cez Hodžko? Ani dnes tade nejazdia všetky. Na prestup ti stačí jeden.
Reakcia na: Solider #88:
To nie je stále dôvod aby sme ťahali kĺbové dízle do úplného centra.
Všade sa dízlové motory postupne utlmujú aj v IAD a niekde aj obmedzuje ich vjazd do centier miest.

Lepšou organizáciou v centre /mestských okruhoch/ by sa to dalo poriešiť. No musela by padnúť dogma čo linka to jeden bus a obehovou dobou do hodiny.
Reakcia na: 810zssk #87:
Zo stanicou sa tak skoro nič robiť nebude a aj keby na Hodžovom máš vybudované obrátky v obidvoch smeroch. SNP sa raz stane tiež pekným námestím bez áut podobne ako napr. Župné kde ostali iba električky. Keby mesto chcelo úž dávno máme nočné električky s obsluhou najužšieho centra. Minimálne N1 by mohla byť aj teraz.
Reakcia na: Solider #88:
A cez deň by zabezpečovali spojenie, ktoré elektrická trakcia nedokáže zabezpečiť. Pokojne to môže byť aj elektrobus, ak už jediným problémom je snaha o čo najmenšiu prezentovateľnú ekologickú záťaž.
Reakcia na: david1 #85:
Pretože tie smradlavé dízle zabezpečujú v noci hromadnú verejnú prepravu osôb, rovnako ako smradlavé dízlové taxíky, a sú v noci efektívnejšie, ako elektrická trakcia (rýchlejšie, operatívnejšie).
Reakcia na: david1 #79:
Prekazat ti nemusi, ale raz sa ta stanica bude rekonstruovat a najneskor vtedy bude treba najst alternativu. Kedze stanica je polohou mimo prirodzenej trasy vacsiny liniek a navyse mimo uplneho centra (takze cast mesta musi z centra jazdit s prestupom na stanici), presun terminalu by mal byt pozitivom.

Problemom je ze mesto sa (v duchu niektorych aj tu prezentovanych nazorov) pokusa vyhanat z centra MHD a tak mame pramalo vhodnych miest. Najblizsie k tomu ma asi Novy most.
Reakcia na: Ámos #83:
Nie, prestupil by si napr. do N61 (alebo co by slo na ASMN) a tam do N72 ktora by nadvazovala, tak ako dnes nadvazuje na Hodzku.
Reakcia na: Solider #82:
Prečo by sa nali vracať smradlavé dízle do najužšieho centra konečne čiastočne upokojeného od áut , keď tam máme elektrickú trakciu?

Reakcia na: Ámos #83:
Naco mame Degese? Ten maly okruh Dunajska - Kamenne Nam. - Rajska to vyjazdi. 🙂
Reakcia na: 810zssk #74:
Aha, cize z takej N93 na N72 by som prestupoval, ze vystupim a slapem na Rajsku alebo Hodzovo?

To mi teda vobec nepride ako riesenie v prospech cestujucich.
Reakcia na: david1 #79:
Prečo by nemohli byť na SNP autobusy, keď tam môžu byť električky? A čo je vlastne definíciou skutočného námestia v centre mesta?
Reakcia na: 810zssk #74:
Alebo by mohli byť trolejbusové nočáky pokojne autobusovými nočákmi.
Reakcia na: david1 #77:
Škoda, že sa na tento malý, no celkom užitočný projekt, akosi pozabudlo.
Reakcia na: MatejBA #78:
Záleží od finálnej podoby námestia, ktoré teraz stále vyzerá ako zaslepená ulica.
Pokiaľ to má byť skutočne námestie hodné centra mesta autobusy by som tam nepúšťal. Vyriešil by som to max. po Špitálskej resp. Dunajskej ulici no ako prechodové zastávky pre pár liniek s garantovaným prestupom na ASMN a na východ mesta napr. na Blumentáli.

Fakt to tam vyzeralo v noci ako na Balkáne.

Mne vôbec neprekáža súčasné riešenie čiže rozjazdy z hlavnej cez Hodžovo nám.
Reakcia na: david1 #75:
A to je taky problem v ramci rekonstrukcie tam ponechat dostatocny priestor na otacanie?

Amos: Znova - je taky problem tie obrubniky dorobit pocas tej rekonstrukcie na tych par miest? 🙂
Reakcia na: 810zssk #76:
Tam by som v prvom rade potiahol trolíky z Cintorínskej. Obrat na súčasnom malom platenom parkovisku oproti Sporiteľni.
Reakcia na: david1 #75:
Cast liniek sa moze otacat cez Dunajsku (ako kedysi X13).
Reakcia na: S499.1023 #70:
To námestie je stále bez rekonštrukcie od jeho zaslepenia pre IAD.
Čiže je tam pozostatok radenia 2+2 + el.pás.
Čo však je momentálne úplne zbytočné.
Čiže tam nebudú donekonečna pomery na otáčanie kĺbov, keď sa raz dočkáme rekonštrukcie po vzore hornej časti resp. Hurbanovho nám.
Reakcia na: Ámos #72:
Aky problem vidis s prestupom na trolejbusove nocaky? Normalne by to bolo tak ako dnes, zmena terminalu to nijak neovplyvnuje.

Aj ked teda asi by som uz potom N72 presunul na Rajsku, s tym ze prestup z nocaku cez SNP by bol na ASMN.
Reakcia na: MatejBA #71:
Prosim chodte si pozriet vysky obrubnikov na SNPcku.
A v ramci reko obrubniky zaniknu.
Reakcia na: S499.1023 #70:
Tak nie kazdy si byt v centre kupoval. Nikto tam zije od narodenia, vsak ano. Asi by nemal byt perzekuovany pre presun nocneho "terminalu".
Ono sa tam parkovat da, lahsie ako u rodicov v Petrzalke. No zrusenim 50tich parkovacich miest bez nahrady to zmenis. Samozrejme, toto nie je neriesitelna prekazka.

Ale ak chceme ist "balkanskou" formou, ved bus niekde zastavi, cestujuci nejak vystupia, hrana pre vozičkárov nebude ale nevadi a potom zase niekde nastupia, pricom kazdy vecer to bude inak. Ok. Ak to je forma.

Stale vsak neviem ako by ste riesili prestup na trolejbusove Nocaky. Ak by ste teda nechceli vsetky busy nasilu tahat cez Hodzko potom, co vyrazia z SNP.

Reakcia na: Ámos #69:
Ako ono tam mozes mat napriklad 8 zastavok bez problemov pre nocaky.

2x smer Ruzinov (Kamenne namestie + Chodnik)
1x smer Petrzalka (chodnik)
---
2x smer Petrzalka (Nam. SNP + na noc vyhodit taxikarov)
1x smer Karlova Ves (Nam. SNP)
---
1x smer Petrzalka (pred FIO bankou po odstraneni zabradlia)
1x smer Ruzinov (chodnik na druhej strane od FIO)

A pripadne ich dat zastavovat aj na elektrickovej trati (sice bez nastupneho ostrovceka ale ziskas dalsich XY miest)
Reakcia na: Ámos #69:
Na námestí SNP sa otočí odkiaľkoľvek kamkoľvek aj Van Hool AGG 300 a tých hrán je tam minimálne toľko ako na Hbf. Tam sa tiež vystupuje, kde sa podarí a na nástup sú dve hrany po dvoch autobusoch.
Ad Poštová a spol.: To je také dojímavé, keď si niekto kúpi byt tam, kde sa programovo nedá parkovať a potom sa dožaduje parkovacieho miesta ? .
Reakcia na: Solider #67:
Staci odtiahli vyhodit tych 50 taxikov parkujucich v troch radoch a miesto bude.

Problem SNPcka je, ze to nie je obratisko.
Vozidla sice mozu pokracovat dalej, ale nemas tam dostatok nastupnych hran, aby mohli najprv vsetci vystupit a nasledne nastupit do pristavenych spojov.

Parkovanie na SNP vyuziva dost vela obyvatelov nam.SNP, obchodnej, Postovej a historickeho jadra, ktori nemaju kde parkovat.
Reakcia na: Solider #67:
Bolo tam dosť miesta pre autobusy, keď tam bola normálna intenzívna premávka IAD, tak prečo by sa nenašlo miesto dnes? A mohli by sa samozrejme využívať aj zastávky električiek.
Reakcia na: Viko #58:
Vylúčenie autobusov zo Šafka bola politická otázka, nie záujmy nejakého súkromného developera (akého?). Ten pôvodný terminál bol hnusný, ale to neznamená, že nebola možnosť ho prebudovať do civilizovanejšej podoby, ak by sa chcelo. Len padlo politické rozhodnutie, že terminál sa presťahuje zo Šafka na Bosákovu, čo sa nakoniec ani neudialo.

Pokiaľ ide o SNP, tak z tých jednotlivých terminálov je to najlepšie riešenie a kapacitne sa to dá vyriešiť, pokojne aj vyprataním parkovacích miest v úseku od Uršulínskej po Klobučnícku, vrátane vylúčenia dopravy, a hneď bude dostatok miesta pre organizované odchody nočných autobusov a v prípade posily aj nočných električiek. A rovnako nevidím problém s dennými autobusmi, trasa X13 cez slabo dopravne obslúžené územie medzi Dunajskou a Dostojevského radom (a spojenie týchto oblastí s historickým centrom a Hlavnou stanicou) si veľmi rýchlo našla popularitu a to oprávnene, napriek tomu, že viacerí dogmatici bojujú s tým, že by náhodou autobus rovnakého dopravcu konkuroval električke rovnakého dopravcu, a navzájom by si kradli cestujúcich, čo je, sám uznaj, kardinálna hlúposť.
V zime sa určite nevypínajú motory ani teraz na hlavnej.
Bolo by tam kvantum autobusov každú hodinu ako v minulosti.
Neviem v čom sme inde aj vtedy rozjazdy na pokyn dispečera teraz detto.
@810 áno v rámci možností hlavne v polohe.
Reakcia na: david1 #63:
To bola taká doba, že najnovšie čo tu jazdilo boli karosy B741 (pokiaľ sa bavíme o tom poslednom období do 1995), skôr to boli IK 280 a B732. Dnes už sú motory tichšie, ekologickejšie, pri väčšine vozov netreba mať pustený motor celý čas (aj na hl. st. ho vypínajú).

A tá organizácia by sa tiež dala poriešiť, ak by boli všetky nástupištia viditeľné z jedného bodu. Vtedy sa občas stalo, že aj blikanie smetiarov alebo čistiaceho vozidla (rovnako oranžové majáky ako dispečeri) rozpustilo nočáky preč... Dnes už sme trochu inde.
Reakcia na: david1 #63:
V com je Hodzovo namestie "ideal"? Polohu ma dobru, ale tym to konci.
Nočáky na SNP som zažil a idylka to rozhodne nebola. Kvantum naštartovaných dízlov čakajúcich na rozjazdy rôzne porozhadzovaných po námestí.
Ideal v rámci možností v centre je Hodžovo nám. a nechať premávať N1 v 30 min.int. počas piatka a soboty.
Reakcia na: Ámos #49:
Ktoré sú také, že to je nesplniteľné.
Reakcia na: Viko #60:
To ze sa niekde stretnu dve trakcie nie je subeh. Napr. ak by si viedol linku z Patronky cez Namestie SNP na Nivy (uvadzam ako priklad, samozrejme je to hlupost), tak to nie je subeh kvoli tomu ze maju jednu zastavku spolocnu, lebo riesia uplne ine relacie. Rovnako 39 nema ziaden relevantny subeh s elektrickami, hoci maju kratky spolocny usek, pretoze 39 riesi ine trasy a privaza ludi k tej elektricke.

Suhlasim ze pocas dna momentalne tato potreba nie je.

Co sa N61 tyka, po Dunajskej. Osobne som toho nazoru ze Petrzalka by sa mala vratit do stavu ked N95 jazdila cez SNPcko, ale kedze Ftacnikovcom sa podarili postavit autobusmi nepojazdovatelny most, tak je to bez sance...
Reakcia na: 810zssk #59:
Veď môžu, ale potom sa netvárme, že nám vadia súbehy...

Jasné, súhlasím, približujme MHD ľuďom, akurát si neviem predstaviť, aká denná abus linka vedúca SNPčkom by hypoteticky bola prospešná (s výnimkou NAD).

N61 nie je zlý nápad, predstavuješ si ju po Dostojevského rade či Špitálskej? Riešila by "dieru" v pokrytí, riešila by prípoj od centra do uzlu (komu sa máli Zochova a nábrežie), ale stále si myslím, že by trocha klalo oči, prečo Ružinov a nie aj ostatní (viď neustále pindy na obsluhu KV, Petržalky apod.)
Reakcia na: Viko #58:
A preco by tam nemohli byt denne autobusy? Uz tam bola X13, nikto neumrel.

Momentalne neexistuje denna linka ktoru by bolo zmysluplne tahat cez SNPcko. Ale ked by tak bola, tak prosim, priblizme MHD ludom.

V noci je jasny kandidat N61.
Reakcia na: S499.1023 #57:
Odstránila sa zo Šafka verejná doprava ako taká? Nie, len L50, a aj to len preto, že mesto cúvlo záujmom súkromného developera.
Odstránila sa z Nám. SNP verejná doprava ako taká? Nie, len sa povedalo, že v rámci ukľudnenia bývalej dopravnej tepny odtiaľ vypraceme všetko na gumách. Terminál nočnej dopravy tam bol práve v časoch, keď to ešte bol prieťah. Nevravím, že súčasná diera medzi polnocou a piatou ráno je ideálna, len sa bojím, že keď sem opätovne naženieme nočnú dopravu, začne od kadejakých podpisových združení padať otázka, prečo by tam teda nemohli byť aj denné autobusy...

Reakcia na: Viko #53:
Trend odstraňovania VEREJNEJ dopravy z centra je imho pekná momotina. Však pre koho tá doprava je?
Reakcia na: Ámos #50:
Asi preto, že tú nočnú (aj inú) dopravu využívajú návštevníci a obyvateli obývanej zóny. Nemal by byť terminál nočnej dopravy niekde pri Obaľovni? A aké prenášanie nasilu, keď tam ten terminál roky bol a to v časoch, keď sa tam bývalo podstatne viac ako dnes?
Reakcia na: Viko #53:
Námestie SNP bude odpudivé aj tak, ale MHD tam patrí. V noci by tam bezpodmienečne mala byť. Je skôr hanbou, že tam nie je – medzi Hodžkom a Malou scénou úplná diera bez obsluhy MHD.
Reakcia na: Viko #53:
Tendencia odstranovat verejnu dopravu z centra (ako napr. zrusenie obratiska na Safku) je krok spat, ktory vo viacerych ohladoch negativne ovplyvnuje MHD v Bratislave. Odstranovat by sme mali individualnu, nie verejnu dopravu. Principialne nevidim absolutne ziaden rozdiel medzi tym ked po Namesti SNP prejde elektricka a ked po nom prejde autobus. Vzdalovat MHD od ludi kvoli tomu ze nieco ide po ceste namiesto kolaji mi nepride stastne.

Na Hodzku nie je problem so vzdialenostou zastavok ani otacanim (prejazdne linky by sa mali v idealnom pripade realizovat tak ci tak), ale s tym ze medzi tymi zastavkami su vzdy niekolkoprudove cesty a semafory. V idealnom vesmire kde ti vsetky autobusy pridu najneskor v 20. minute by Hodzko fungovalo vyborne, ale zijeme v realite, existuju meskania a podobne. Prestupny uzol s takymito nadvaznostami by mal umoznovat bezkolizny presun medzi vsetkymi nastupistami.
Reakcia na: 810zssk #52:
Nám. SNP je síce najbližšie pešej zóne, ale celkom odporuje tendencii odstránenia cestnej dopravy z centra, riešenie Starého mosta komplikuje výjazd na smer za Dunaj, a keď sa odvolávame na fixné idey o nočnej doprave, rovnako môžu mať ľudia fixnú ideu o odpudivosti tohoto priestoru.

Nerozumiem celkom, prečo sa tak zavrhuje Hodžovo. Prejazdné spoje by sa dali robiť ako nič. Najvzdialenejšie nástupište pri Tatracentre by sa samozrejme nemuselo používať, v noci nemôže byť problém prejsť do ľavého odbočenia spod Astorie. Ak by kapacita nestačila príp. chcelo sa skrátiť vzdialenosti ešte viac, dalo by sa zriadiť "nočnú zastávku" napr. v odbočovacom pruhu z Nám. 1. mája na Štefánikovu.
Reakcia na: Ámos #50:
No napriklad preto, aby sme ludi netahali na Hlavnu stanicu, ktora na vacsine liniek lezi mimo prirodzenych prepravnych prudov a navyse koncepcne nie je vyhovujuca. Navyse si myslim ze presunom uzla na Namestie SNP by sa zlepsila vyjazditelnost niektorych problemovych liniek na vychod mesta.

Ale nemaj strach, Namestie SNP momentalne nema dost vhodne riesene zastavky, takze mu to nehrozi.
Reakcia na: Ámos #49:
Vsetky tri z uvedenych ulic, podla toho na ktory smer by dana linka sla.
Reakcia na: S499.1023 #48:
Samozrejme mozu.
Preco vsak nasilu prenasat "terminal nocnej dopravy" z neobyvanej zony do obyvanej. Kvoli dvom dnom v tyzdni...
Ja za seba musim povedat ze ten hluk nevnimam a malokedy ma nieco zobudi aj pri otvorenych oknach.
Reakcia na: 810zssk #47:
Uznavame, ze mesto ma zit NonStop, za sucasneho dodrziavania maximalnych pripustnych hlukovych limitov.

A chcel by si to viest cez SNP, ci po Spitalskej, Štúrovej...
Reakcia na: Ámos #46:
Keď obyvatelia námestia SNP trpia hlukom, môžu sa presťahovať do Čunova. Každá lokalita má nejaké výhody a nejaké nevýhody. Musím sa spýtať v pražskom DPP, koľko evidujú sťažností z Lazarskej na hukot električiek celú noc.
Reakcia na: Ámos #46:
No prave preto ze SNP ma byt pesia zona + MHD je to idealne miesto na uzol pre nocnu dopravu, ak teda nie sme starosta Stevcik a uznavame ze mesto ma zit nonstop.
Reakcia na: 810zssk #33:
Cena je vec taka osemetna.
Kolko by si bol ochotny zaplatit za pol litra vody? A kolko po dvoch dnoch smadu?

Napad s nocakmi cez Kamenne po dobudovani zastavky pod Manderlov je fajn. Je fajn pre piatky a soboty. Zvysne dni zbytocne zvysuje hlucnost v oblasti, kde uz obyvatelia aj tak dost trpia.
Zas ma druhej strane aj na Sancovej a Zabotovej ziju ludia.
No netreba zabudat, ze z SNP ma byt tvrdá pesia zóna + elektricky.
Reakcia na: S499.1023 #44:
Ja chodievam opacnym smerom, ked je akcia v Peetrzke ? obcas sa treba vratit do rodneho mesta ?

Co sa taxikarov tyka, som dost prekvapeny. Sombou sa este ziaden nerozpraval ? maximalne nacestu.
A aj keby, som dostatocne asertivny, aby som dotycnemu slusne zavrel usta a poziadal ho o ticho. Ostatne som zakaznik = slovo bozie.
Reakcia na: Ámos #32:
Ty jazdíš z Hurbanovho námesti an Poštovú taxíkom ? ?
Inak ja ako kategória 50+ používam po útrate 100+ € prednostne nočák, Na rozdiel od taxcíku sa tam dajú stretnúť pekné baby a nemusím počúvať výkvet intelektuálnej elity národa. Hen v sobotu sme šli s celou rodino uEasy Taxi z Hviezdka do Dúbravky (v čase dennej premávky ale deti boli unavené a hrozili riziko, že pospia v električke) a počúvať pani vodičku, ako jej celý svet ubližuje, sociálka jej zobrala decko, "kolegovia" od konkurenčných taxislužieb (nielen Uber ale aj Easy taxikári nenávidia) je pľujú cez okienko a posielajú falošné objednávky bolo dosť depresívne najmä pre moje deti.
Reakcia na: Solider #7:
V tom prípade by to bolo bratislavské špecifikum.
Reakcia na: Valec #26:
Miesto týchto poznámok radšej konečne postaviť trolejové spojky na stanicu.
Využili by sa aj podvečer a večer pri dojazdoch.
Reakcia na: 810zssk #37:
Áno, ja som sa sústredil na dopravu z centra mesta. Na riešenie prestupov z iných nočných liniek som pozabudol. Takže tvoj návrh v tomto vyznieva lepšie.
Reakcia na: TomJ #35:
Napr.smer Rača by stačilo, aby jeden výjazd z Juráku na L3 začínal už od Kamenného. Lebo prvá L5 ide až o 5:18 z Poštovej a L3 o 4:55 z Kamenného.
Teraz jedine dookola nočákom cez stanicu na L210 a na Račku na vyjazdové električky.
To radšej fakt za max.5€ taxíkom...
Reakcia na: TomJ #35:
Ono cely problem so subehmi pri realizacii toho mojho konceptu odpadne, kedze tie subehy zrusis. Lebo tym ze na konecnu na kraji mesta o piatej rano dostanes autobus z nocaku, tak tam nemusis tahat autobus z vozovne a teda ten parovy spoj zrusis (cestujuci pouziju nocak). A vyhodu mas, ze na rozdiel od toho spoja dennej linky ktory odvezie ludi len z centra, nocak zabezpeci spojenie z uplne vsetkych casti Bratislavy cez hlavnu stanicu.

Problem ti zostava len na radialach kde su elektricky, ale ani to nie je zas az taky problem, lebo do Dubravky beztak sluzobne vlacis kopu vozov na ranne 83ky, cize sice budes mat novy subeh, ale zrusis jalovu jazdu. Vajnory detto (53), navyse na Vajnorskej skore ranne vyjazdy aj tak nie su, lebo 4 jazdi z VJD. Trochu neefektivny subeh ti vznikne akurat v Ruzinove + neviem co s vozom z N55 (na 65 by prechadzat podla mna nemal, lebo 65 nema nocakovu alternativu a je tam teda neziaduce obmedzovat ranne spoje a na ostatne racianske linky je kapacitne nevhodny).
Reakcia na: TomJ #35:
Problem je ze riadne trasy nocnych liniek nie su smerovane k vozovniam 🙂

N29 - "do Devína ide 28 už 4.20 (síce z opačnej strany centra, ale z tej, ktorá je pre cestujúcich bližšie)" Hm? Pre akych cestujucich blizsie? Vsak na 4:20 sa k Eurovei (a pod most) nedostanes absolute nijak, ak neratame N33 o 3:37, ale podla mna 43 minut cakania na prestup nie je to prave orechove (nehovoriac o tom, ze to uz rovno mozes ist N29 o 3:30). Blizsie to maju akurat cestujuci z DD.
N31 - tu o 4:32 nestihas N95kou o 4:30, ani keby isla na cas..
N33 - za podmienky ze by ta 210 cakala a 32 sa posunula, tak povedzme ano
N37 - opat problem prestupit z nocaku
N72 - to by som riesil prave tak ze jeden z tych vyjazdov by isiel ako N72 (s cakanim na pripoje od stanice)
N74 - ale s prestupom od nocakov?
N80 - N99 je smerovana inde, navyse ukoncenim na Svabinskeho uz vela neziskas (a co dalej s tym vozom?
N34, N37 - to su take krkolomne riesenia ze cestujuci pride na stanicu, tam prestupi na nocak niekam, tam na dennu linku a pri N70 z nej este raz niekde inde... to uz fakt atraktivne nie je.

Celkovo mam pocit ze tu riesime rozne problemy. Ty sa zaoberas dopravou ludi z centra mesta, cize pravdepodobne mas na mysli skor cestujucich ktori tam boli travit noc.

My sa ale bavime o skorom rane, o 4:30 ich tam uz vela nie je. Ja hovorim o "beznych cestujucich" do zamestnani so skorymi nastupmi, ranne odlety z BTS (ale aj VIE - dostat sa na ASMN ak chces pohodlne stihat SL o 5:00 je o hubu, ak nemas priamu linku, kedze ta 210 necaka) a podobne. Cize zabezpeceni spojenia medzi vsetkymi castami mesta, tak ako je to po zvysok noci.

Niekde vhodne alternativy su, ale skor by som to tlacil do toho aby tieto alternativy boli konvertovane na nocak (vid N72), nech je to jednotne a prehladne, bez tisicov vynimiek.
Reakcia na: TomJ #35:
Tak v tom prípade N53 po Zlaté Piesky, lebo do Vajnôr už v tom čase premávajú 53 56 aj 65.
N74 je tiež otázna, lebo cez prac. dni ide o 4:35 z Hlavnej Stanice 74. Takže by to malo zmysel iba víkend. A časť Ružinova, ktorá je dostupná N74 je dostupná aj N61.
Reakcia na: 810zssk #27:
Mal som skôr na mysli, že by sa šlo po riadnej trase nočnej linky, ktorá by zároveň mala aj funkciu služobáku.
Ale ideál by bol asi taký, že na smery, kde nie je v tom čase už súbežná denná linka by išiel nočák aj 4.30 a zvyšné by mohli byť ako služobáky:
N21 - išiel by po JJVW a tam by prešiel na dennú 21 s odchodom 5.02
N29 - netreba, do Devína ide 28 už 4.20 (síce z opačnej strany centra, ale z tej, ktorá je pre cestujúcich bližšie) a smer Kramáre už ide 4.45 32 (tá by sa prípadne posunula na skorší čas).
N31 - netreba, zo Zochovej ide 39.
N33 - netreba, 210 ide 4.29, 32 som spomínal pri N29.
N34 - netreba, do Dúbravky ide 4.35 83 zo SAV, do KV sa dá ísť N93 na Zochovu a zhora linkou 5.
N37 - netreba, v tom čase už ide denná 37 spod mosta.
N53 - tá by mohla ísť.
N55 - netreba, v danom čase už jazdia električky, čiže stačí spoj na Račko, kde sa dá prestúpiť.
N61 - tá by mohla ísť.
N70 - netreba, na TrMy sa dá prestúpiť na električky, na ktoré nadväzuje 67 a 87, do PB ide 4.40 spod mosta denná 70.
N72 - netreba, v tom čase sú už výjazdy linky 202.
N74 - možno po Súhvezdnú, zvyšok trasy je dosiahnuteľný dennými linkami.
N80 - tá by mohla ísť po Švabinského, kde nadväzuje 4.50 linka 99.
Reakcia na: Mike #31:
Problem s tou jazdou na vychod mesta a do vozovne je, ze ti tesne nevyjde prestavka (ak voz jazdi nonstop od 0:57 a prichod na konecnu ma 4:53). Slo by to elegantne vyriesit tak, ze pred jazdou z konecnej do vozovne by mal vodic napisanych (a zaplatenych) 30 minut, ktore by samozrejme vsetci odignorovali. Ale v DPB sa vraj rezijna jazda nerata ako jazda a teda pred nou nemoze byt prestavka, lebo by to bola prestavka na konci sluzby (co je zakazane).

Cize podla mna teda vychod mesta mozno riesit jedine rovnako ako zapad, teda bud pauzou a este par dalsimi jazdami, alebo striedanim (ci uz tych 4:50 na konecnej, alebo 4:30 na stanici).

Samozrejme ked by na kraj mesta siel nocak ktory by siel dalej ako denna linka, tak by padli tie subezne ranne spoje. Pri trolejbusoch potom ako najlepsie riesenie vidim nejaky vyjazd 202 konvertovat na N72 a nejaky vyjazd na 203 na N47+N44 a tieto spoje potom viest v taktovej polohe.
Reakcia na: Ámos #32:
Ako hovorim, porovnavam to s inymi mestami, kde ti ludia nocnu dopravu vyuzivaju (mimochodom, v noci sa necestuje len z "mesta"). Preto ma zaujima preco u nas nie. Apropo, taxik v noci nie je o nic lacnejsi ako cez den, teda by sme tento priklad mohli extrapolovat na vsetky cesty.

Neotacali by sa nikde, ale pokracovali opacnym smerom nez odkial prisli.
Reakcia na: 810zssk #9:
Ako kategória 30+ po nechani v meste 50+ € určite neriešim 5,- za taxík a rovnaky postoj maju vsetci kamarati. Komfort odchodu z Hurbanovo námestia až priamo k baraku je proste na nezaplatenie.

Odjazd nocakov z SNP si neviem moc predstaviť, neviem kde by sa tam vozy otáčali.
Reakcia na: TomJ #23:
Býva to tak na 25.12 a 1.1., kedy je posledný odchod nočákov z Hl. Stanice 6:30 a tie vozy potom v západnej časti mesta prechádzajú na denné linky.

Takže išlo by to, čo navrhuje 810zssk v západnej časti mesta (napr. pri N21, N29, N31, N33, N37), vo východnej časti mesta by išli nočáky na svoju konečnú a odtiaľ do vozovne, alebo ak v tej trase ide už denná linka tak by odchod 4:30 nebol a daný voz by išiel ako služobák. Konieckoncov už dlhé roky chodia N93 a N95 aj o 4:30 a je to OK.
Reakcia na: Solider #25:
Ja som mal napad skratit premavku nocakov o pol hodinu (15 vecer, 15 rano) so zachovanim poctu spojov, cim by vznikol interval 30 minut do 1:15 (23:45, 0:15, 0:45, 1:15, 2:15, 3:15, 4:15). Lenze mi vyslo, ze vecer by vznikali prilis dlhe pauzy (nad 30 minut) medzi poslednym dennym a prvym nocnym spojom na niektore smery.
Reakcia na: Solider #25:
Obavam sa ze odchod 2:00 by uz vyzadoval pridanie sluzieb, co by sice nebolo na skodu (aspon by sa odburavalo meskanie po zvysok noci), ale momentalne zial absolutne nerealne. Hoci som toho nazoru, ze v idealnom pripade by sa nocna vyprava mala podstatne navysit.
Reakcia na: Solider #24:
No chodi toho sice dost, ale nijak to nenadvazuje na nocaky, cize je to vecou toho ci ti to nahodou niekde sadne. Mat "polku rozjazdu" je z mojho pohladu este relikt zmyslania "nocna doprava je pre zamestnancov DPB".
Reakcia na: TomJ #23:
Problem je ze tie sluzobaky o 4:30 idu roznymi cudesnymi trasami, cize by ti povznikali linky s jednym spojom denne v nejakom pofidernom rannom case.

Tie sluzobaky vymetajuce mesto su pomerne slabo vyuzivane (napokon, kolko nastupov je po piatej rano? A to este mnohe z nich maju vodici, ktorym takyto sluzobak aj tak nejde) a z mojho pohladu by tu mala byt uprednostnena preprava cestujucich. Vodici by do prace chodili normalne cez hlavnu stanicu. Plus male mnozstvo "vymetajucich" sluzobakov by zachovane mohlo byt, s tym ze nocak o 4:30 by uz zabezpecovala ranna sluzba.
Reakcia na: Solider #24:
Na začiatok by stačilo v CP L201 z Hlavnej stanice viditeľné uviesť "V čase od 4:07 do 5:12 môžete využiť spoje začínajúce zo zastávky Nám. F. Lista."

To by nestálo nič a môže to fungovať od najbližšieho pondelka.

Pre chytrých: viem, že tie spoje začínajú už pri vozovni, ale iná krátka a výstižná formulácia ma nenapadla.
Reakcia na: 810zssk #11:
O 1.00 hod. by mohol byť celotýždenne, ale ten o 2.00 hod. by mohol byť víkendový (piatok/sobota/deň pred sviatkom).
Reakcia na: TomJ #23:
4.30 hod. už nie je taký potrebný odchod, už ide dosť výjazdov z vozovní, od 4.45 hod. aj denné električky. Chyba akurát je, že kvôli neexistencii výhybiek pod stanicou idú výjazdové 201 dole z Ferenca Liszta, o čom veľa ľudí netuší. Možno by stálo za to posunúť odchod prvých električiek už na 4.35 hod. a po rekonštrukcii trolejovej križovatky a doplnení výhybiek pod stanicou potiahnúť výjazdy 201 hore na stanicu.
Reakcia na: 810zssk #22:
A nie je to tak, že vozy z nočákov idú o 4.30 ako služobáky do vozovne každý inou trasou, pričom po ceste vyzdvihujú vodičov (teda nejdú úplne jalovo)? Hoci aj toto by sa dalo vyriešiť tak, aby mali cestujúci možnosť využiť aj nočáky o 4.30 a aby sa aj vodiči dostali bez problémov do vozovní.
Reakcia na: Zvero #21:
Podobny problem ako 4:30 existuje opacne aj vecer. 23:30 a 0:00 sice busy zo stanice odchadzaju, ale z niektorych smerov sa na nu dostat je celkom zlozite. Tie "polrozjazdy" nedavaju velky zmysel, vsetky rozjazdy by mali mat prichod aj odchod.

Inak tie vozy co by 4:30 isli zo stanice by vobec nemuseli chodit do garaze, ale zostat jazdit (s inym vodicom samozrejme). Je nezmysel ze v jednom case jalovo zenieme 20 vozov do vozovne zatial co X dalsich oproti z nej vychadza. Opat sa da inspirovat tym Brnom kde niektore nocne vozy jazdia aj do druhej poobede (hoci je pravda ze vecer zacinaju o cca dve hodinky neskor nez je bezne u nas).
N-kove nocaky su v poho, neviem ako je to teraz ale vadila mi pri nich hlavne nepresnost rozjazdov zo stanice kvoli casto meskajucim N70 a N61 a kolovym linkam N70 a N21, vdaka comu sa tam chodili vyspat rozne individua. Mozno by stalo za uvahu urobit aj odchod 4:30 z hlavnej stanice s tym, ze by nocaky z az periferii chodili do garaze uz naprazdno, lebo vacsina ludi co tymi nocakmi pride, by sa chcela dostat aj domov a nie skoncit na hlavnej stanici s otaznikom, ze kam teraz ist a kedy nieco pride.
Reakcia na: Melange #19:
"Napokon, nočná doprava má (nie neprávom) povesť, že sa tam prevážajú ožrani, bezdomovci a rôzna luza"
Ale ano, nepravom. Absolutna vacsina cestujucich v nocnej doprave je uplne rovnaka akp cez den. Mozno kusok veselsia. Tych "par eur" na taxik mam aj ja, ale vzdy pojdem radsej v nocaku kde mam pokoj ako s nejakou opicou co sa so mnou bude chciet rozpravat o tom ako nenavidi Uber, alebo Radicovu.


Pochybovat mozes, ale je to tak. Osobne momentalen nocaky pouzivam najma v Brne a hoci vacsina su 20-tnici vobec nie je atypicke tam stretnut aj starsich ludi. Sem-tam aj vyslovene starych, co som u nas nezazil snad nikdy.
Reakcia na: 810zssk #11:
Ďalšia vec je, že podmienky cestovného za nočnú dopravu sa niekoľkokrát menili. Raz stačilo mať električenku, raz bolo treba zaplatiť 22 Sk príplatok, potom sa zaviedli zvláštne lístky a SMS lístky, neviem ešte aké všelijaké zmeny nastali, ale našťastie sa to napokon zjednotilo. Stále sa meniace podmienky nepochybne znížili atraktívnosť nočnej dopravy, zrejme mnohí ľudia ani dnes nevedia, čo vlastne treba, aby sa mohli odviezť a neriskovali pokutu.

Napokon, nočná doprava má (nie neprávom) povesť, že sa tam prevážajú ožrani, bezdomovci a rôzna luza, čo mnohým nie je príjemné. Najmä tým, čo im fakt nerobí problém dať pár eur na taxík. Suma sumárum, dvadsiatnici (a ešte mladší) sa vyvážajú nočákmi, lebo je im taxík drahý. Tridsiatnici-štyridsiatnici naň už majú peniaze, no a starší o tom čase už spia. 😉 Takže kto iný by v tých nočákoch mal byť? Mne to príde pochopiteľné. Že je to v iných mestách možno inak - o čom osobne pochybujem - môže byť dané celým radom iných okolností.
Reakcia na: Mike #17:
? ? ?
Reakcia na: 810zssk #5:
Tak to fungovalo vtedy rok, od toho 18.4.94 do 1.4.95. Potom vraj zaúradovala taxikárska lobby, Magistrát, sťažnosti obyvateľov centra na hluk atď...A vtedy sa odchody nočákov presunuli na Hl. Stanicu, prečíslovali do 500vkového radu a ten odchod 2:15 sa zrušil z dôvodu, že ho BEUSáci nepotrebovali (lebo údajne bola požiadavka zrušiť nočáky úplne, resp. okresať iba na minimálnu nevyhnutnú mieru. Tie 23:50 a 1:05 z Hl. St využívali vodiči na dopravu po skončení služieb domov a ten návoz pred odchodom 3:20 na dopravu do vozovní. Plus ako pikoška je že vtedy ešte boli o 0:20 rozjazdy 4 služobných spojov - 402 403 404 405 zo Šafárikovho nám (kam prišli zo všetkých vozovní).
Reakcia na: 810zssk #11:
Záleží, či by odpoveď dal sám GR, alebo hovorkyňa. ?
Reakcia na: MatejBA #14:
Tie elektrickove zastavky su uz moc daleko, nehnal by som ludi cez cestu. A nezabudaj na dispecera ktory musi mat prehlad.

Sprejazdovanie liniek by som taktiez videl rad (nech aj na hlavnej stanici).
Reakcia na: 810zssk #13:
Tak ono pod Mostom SNP mozes pouzit aj zastavky pod mostom smer KV/na nabrezi a elektrickove zastavky, cim napriklad dosiahnes lepsie obsluzenie smer Eurovea a viac zastavok na nastup/prestup. Sice kusok od tych pod mostom, ale tak za 5 minut sa tam da prestupit 🙂

Okrem toho opat by si mohol mat prejazdove linky, ktore by napriklad na tych 5-10 minut zastavili a potom pokracovali dalej bez nutnosti vyhodit cestujucich (co je napriklad v zime vyhoda). Napriklad by sa pekne dala urobit L21-L61 ci L37-L53 alebo N34-N80 a podobne 🙂
Reakcia na: MatejBA #12:
Mne na Hlavnej stanici ani tak nevadia socky (v noci nie su, jedine tie z autobusov :D), ale nevhodnost toho priestoru z pohladu usporiadania a kapacity.

Trnavske myto je uplne mimo polohou. Hodzko by bolo super polohou ale zastavky su prilis daleko od seba a cez siroku cestu. Novy most sa mi pozdava najviac, ale bolo by minimalne nutne doriesit moznost vyjazdu z terminalu na smer Eurovea a kapacita je opat problem. Dalsia zaujimava volba by bolo Namestie SNP, najma ked tam pribudlo nastupiste smer Petrzalka. Ale tiez neviem ci by sa to tam narvalo.

Ako hovorim, nic dobre mi nenapada.
Reakcia na: 810zssk #11:
Zas ono to na Hlavnej Stanici az tak hrozne (paradoxne) v noci nie je. V poslednej dobe tam chodim na nocaky casto (casto sa tam doveziem inym a len si pekne sadnem do N33 a polodriemem vo voze celu cestu) a teda cez den tam je urcite vacsi vyskyt "sociek" 🙂

No a okrem Hlavnej Stanice by ma vedeli napadnut iba 2 ci 3 miesta na rozjazd (a aj to su vsetky celkom zle):
- Trnavske Myto (velke vzdialenosti medzi Zastavkami, cisto teoreticky by mohli byt odjazdy aj z elektrickovej trate)
- Hodzovo namestie (opat nie uplne vhodne prestupy, ale zas lahsie sa daju robit prejazdy bez nutnosti otacat linky ako u trolejbusov)
- Novy Most/Most SNP (otazka ci tam je vobec viac miesta ako na Stanici, ale opat su tam extra 2 zastavky, ktore by sa dali pouzit)
Reakcia na: Solider #10:
Hodinovy interval maju (po vacsinu noci) napr. aj v tom Brne. Pol hodinu maju cez tyzden do 0:00 (u nas 0:30), cez vikend do 2:00 (u nas 0:30, co je chyba, minimalne spoj 1:00 by cez vikend existovat mal).

Ja za tym vidim jednak ten zvyk (stale sa stretavam so strasne vela, najma starsimi, ludmi ktorych myslenie je ze "v noci MHD nejazdi") a ciastocne to ze ta nocna doprava v Bratislave stale ma niektore podstatne kvalitativne nedostatky. Osobne sa stotoznujem napr. s nevhodnostou uzla Hlavna stanica, ktory je v blbej lokalite, hroznom stave a este k tomu to tam je velmi nestastne organizovane. Len je otazne kde inde by tie rozjazdy mohli prebiehat.

Inak nic nie je lepsiou sondou do firemnej kultury DPB ako Hlavna stanica pri rozjazde nocakov, obzvlast v zime ked je -15 stupnov. Tam by sa mohol ist Urban pozriet, ked mu tak zalezi na kvalite. (Fun fact: Ked sa riaditela DPMB pytali ci cestuje nocnou dopravou tak odpovedal ze uz menej ako za mlada, ale ze obcas stale ano, lebo ako profesional by si nedovolil ist domov taxikom. Aka by bola odpoved od riaditela DPB?)
Reakcia na: 810zssk #9:
Tak uznávam, že limitácia jedným odchodom za hodinu a teda nutnosť viazať sa na tento konkrétny odchod môže byť jeden z dôvodov toho, prečo ľudia využijú inú formu verejnej dopravy (taxi, uber, hopin), takisto aj dochádzanie zo zastávky k bydlisku nemusí byť pre všetkých bezpečné a vyhľadávané riešenie. O tom sme sa tu nedávno bavili, že ak by boli električkové nočáky, priniesli by zníženie komfortu – viac prestupovania, presuny v tme na pokútnych miestach. Takisto aj prestupovania na stanici medzi sockami, ožranmi a potmavšimi špekulantami nemusí byť zrovna lákadlom do nočnej MHD.
Reakcia na: Solider #7:
Lebo ono to nie je o tom ze by ti ludia neboli v meste. Vidno ich tam dost. Len sa vracaju inou formou dopravy.
Reakcia na: Solider #7:
Tak samozrejme necakam ze tam bude vacsinova. Skor ale narazam na to ze tychto ludi u nas nocakmi cestuje podstatne menej ako v inych mestach kde nocnu dopravu vyuzivam (Brno, Vieden, Praha).
Reakcia na: 810zssk #5:
Tak generácia 30+ má možno iné usporiadanie svojho času, než sa vyvážať po nociach v nočákoch, dosť ľudí ma rodiny, deti, a títo už toľko nečavargujú po meste v noci.
Reakcia na: Mike #4:
Vidis, ano, na ten elektrickovy nocak na Hlavnej trati som zabudol... takze v podstate odjakziva mame nejaku formu nocnej dopravy.
Reakcia na: Mike #3:
Dakujem. Takze predtym 75 minut, to bolo celkom pouzitelne, skoda ze to potom zredukovali. Predpokladam ze tam bude niekde koren tej nizkej vytazenosti nocakov u nas (ludia si proste odvykli ze sa to da pouzivat, vidno to najma na absencii generacie 30+ v nocakoch).
Reakcia na: 810zssk #2:
A k tej histórií, fotka je napr. tu:

https://imhd.sk/ba/galeria-media/update/95/vianocny-darcek-10-historickych-fotiek-z-bratislavy-24-12-2001/94647/Odchody-nocnych-spojov-zo-Stalinovho-namestia?&ref=ba%2Fgaleria%2Fupdate%2F95%2Fvianocny-darcek-10-historickych-fotiek-z-bratislavy%3F

Aj keď z toho je ťažko určiť, kedy bol začiatok takýchto autobusových nočných spojov. Lebo nočné spoje na električkových linkách ako prípoje na nočné vlaky na hl.st, resp. ako odvoz po skončení mestského divadla boli už pár rokov po zavedení električky v Ba ako takej... ?

(Viac k téme určite vie TeBeCe).
Reakcia na: 810zssk #2:
Predtým bola zásadná redukcia k 18.4.1994, kedy boli posledné odchody denných liniek skrátené na 23:00 z konečných, resp. krátko po 23:00. Nočáky, v číselnom rade 130-146 mali stanovené fixné odchody z Nám. SNP (lebo centrálne rozjazdy boli dovtedy od vzniku nočnej dopravy z Nám. SNP) na 23:45, 1:00, 2:15 a štvrtý bol v princípe 3:30, ale u niektorých tušim 3:20, či 3:25 a niektoré nočáky (tušim Do Čunova či Vajnor) ten posledný odchod ani nemali.
Mimochodom, aky bol rozsah dopravy pred tou v clanku spominanou redukciou 1995? Vieme kedy vlastne vznikla nocna doprava v Bratislave?
Kedze sa na tom podielali aj ludia odtialto, tak ? ? ?

Je celkom lahke si zvyknut na standard 24-hodinovej dostupnosti pouzitelnej dopravy, ale ono to je fakt len 10 rokov (co je jedno z moznych vysvetleni na moju vecnu otazku, preco je u nas takmer nulovy podiel "nie mladych" ludi v MHD na rozdiel od napr. Brna). Verim ze toto uz zostane nemenne.

No a dufam, ze za tych dalsich 10 rokov sa uz dockame aj nejakych vylepseni, uz by si to ten system zasluzil 🙂