„Enkové nočáky“ oslavujú 10 rokov

1. júla 2007 po prvýkrát vyšli do ulíc nočné linky N21 až N99.


Foto © Valec


Pred desiatimi rokmi sa Bratislava so svojou nočnou dopravou dostala na úroveň menších európskych metropol. Dovtedajšie linky s číslami 501 – 518 nahradili nové nočné linky s označeniami N21 – N99. Písmeno „N“ symbolizuje slovo noc v najmenej deviatich európskych jazykoch a preto ho na označenie nočných liniek zvolili aj iné mestá. Čísla nočných liniek boli zvolené podľa denných liniek, ktoré obsluhujú podobnú trasu alebo cieľ.

Zmena označenia však nebola najväčšou zmenou. Tou sa stalo výrazné posilnenie dopravy, ktorá bola po redukcii v roku 1995 zabezpečovaná iba tromi spojmi za noc. V roku 2007 počet odchodov z centra stúpol na 5 resp. 6. Pôvodné neintervalové odchody boli nahradené odchodmi každú hodinu, prípadne s vloženým spojom o polnoci. Tým sa stali odchody ľahšie zapamätateľnými.

Posilnenie dopravy sa zaobišlo bez výrazného zvýšenia nákladov dopravného podniku. Využili sa úspory vďaka otvoreniu novej petržalskej vozovne na Lúkach, ktorá umožnila znížiť kilometre autobusov najazdené pri cestách medzi vozovňou a linkami. Časť úspor pochádzala z výkonov neverejných služobných spojov, ktoré boli určené iba pre zamestnancov dopravného podniku.

Všetko mohlo byť úplne inak

Dopravný podnik sa zmenou nočnej dopravy zaoberal dlhšie, napríklad v septembri 2006 bol spracovaný interný materiál, ktorý uvažoval s odchodmi z centra o 0:00, 1:11, 2:22 a 3:33 podľa vzoru Stuttgartu. V materiáli boli definované linky s číslami 521, 530, 532, 534, 543, 553, 555, 560, 561, 567, 570, 571, 574, 590, 591 a 593. Keďže sa v tom čase pripravovalo aj zavedenie integrovanej dopravy, „päťstovkový“ rad bol nakoniec rezervovaný pre linky integrovanej dopravy v pezinskej oblasti a „nočáky“ dostali N-kové označenia.

Zaujímavosťou je, že bez medializácie príprav novej nočnej dopravy by možno reforma spustená nebola. Vtedajšie vedenie dopravného podniku však nechcelo dementovať zverejnené informácie, a tak dalo spusteniu nových „nočákov“ zelenú.

Nový systém nočnej dopravy sa neobišiel bez rôznych zmien, ktoré však celkový systém nenarušili. To sa však netýkalo tarify. Päť mesiacov po zavedení novinky dopravný podnik zvýšil ceny na dvojnásobok a na nočných linkách prestal uznávať električenky. Argumentoval vyššou kvalitou nočnej dopravy a nasadením pracovníkov bezpečnostnej služby do vybraných nočných spojov. V kuloároch sa však šepkalo, že dôvodom na túto zmenu bolo to, že sa novinka v MHD nepáčila taxikárom. Vyššie ceny nočnej dopravy definitívne zanikli až v roku 2015 po spustení 3. etapy integrovanej dopravy.

Vďaka tomu, že nočná doprava sa stala prehľadnou a ľahko použiteľnou, sa postupne podarilo zlepšiť aj dopravu počas Vianoc a Silvestra (namiesto každých 75 minút to bolo vlani už každých 30 minút). Úspech novej nočnej dopravy ilustruje tiež to, že napriek tomu, že sa počet spojov zdvojnásobil, postupom času bolo nutné na viaceré linky nasadiť väčšie vozidlá, aby zvládali nápor cestujúcich.

Región zatiaľ bez nočnej dopravy

Z bratislavskej nočnej dopravy by sa mohol poučiť Bratislavský samosprávny kraj, ktorý zabezpečuje dopravu pre obyvateľov regiónu. Tí sú momentálne odkázaní len na denné linky. Prvou lastovičkou boli nočné spoje počas Bielej noci 2016, zatiaľ však ostalo len pri nich.


1.7.2017
-d3k0-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

810zssk15.7.2017 9:45 #135 Re:
Reakcia na #131 od Ámos:
Vsak dobre. Len poukazujem ze v tomto parametri su stanica a SNP ekvivalentne. V inych je SNP lepsie (a v par aj horsie).
810zssk15.7.2017 9:44 #134 Re:
Reakcia na #130 od Ámos:
SNPcko nie je nahrada Safarikovho namestia.
Viko14.7.2017 20:03 #133 Re:
Reakcia na #132 od Solider:
(zároveň reakcia na #128)

Pôvodne som písal:
"Odstránila sa zo Šafka verejná doprava ako taká? Nie, len L50, a aj to len preto, že mesto cúvlo záujmom súkromného developera."

Neviem, čo tam furt vidíte s obratiskom a stojím si za tým, že prejazdnej L50 by stačila ako náhrada presunutá/zduplikovaná Malá scéna.
Solider14.7.2017 19:34  +1#132 Re:
Reakcia na #127 od Viko:
Náhradou Šafka nemala byť presunutá Malá scéna, pretože to bola samozrejmosť, že pri prestupnom uzle vzniknú bližšie zastávky. Ale už bolo viackrát rozoberané, prečo sa zmluva podpísala a aké na to boli dôvody. Podľa môjho názoru by pokojne mohli existovať zastávka pri Šafku aj Malá scéna. To sa dá dohodnúť a autobusové Šafko by nemuselo byť pred Umelkou, ale ešte pred križovatkou, kvôli preferencii, ktorá prioritne púšťa električky do Petržalky (lepšie čakať pred semaforom a obsluhovať zastávku, ako pred križovatkou a plus ešte čas na obslúženie zastávky po signále voľno).

A čo sa týka dennej obsluhy, to je jasný problém a vyriešila by to buď X13 alebo predĺženie DG trolejbusov cez túto oblasť.
Ámos14.7.2017 14:15 #131 Re:
Reakcia na #126 od 810zssk:
A? Umyslom bolo najst lepsie miesto na rozjazd nocakov.
Ámos14.7.2017 14:13 #130 Re:
Reakcia na #128 od 810zssk:
To ani SNPcko.
Ámos14.7.2017 14:13 #129 Re:
Reakcia na #127 od Viko:
Kazda zmluva je vypovedatelna.
810zssk14.7.2017 11:36 #128 Re:
Reakcia na #127 od Viko:
Mala scena presunuta k Umelke nie je obratisko.
Viko14.7.2017 8:19 #127 Re:
Reakcia na #67 od Solider:
Náhradou Šafka mala byť Malá scéna presunutá k Umelke, čo však zablokovala zmluva, ktorú mesto majiteľovi Eurovey bez akýchkoľvek námietok podpísalo, že Malá scéna zostane na svojom mieste.

A áno, oblasť Dunajskej a Grösslingovej je nedostatočne pokrytá, ale zdá sa mi to pomimo nočákovej témy.
810zssk13.7.2017 10:33 #126 Re:
Reakcia na #125 od Ámos:
To ani na Hlavnej stanici.
Ámos13.7.2017 8:03 #125 Re:
Reakcia na #123 od MatejBA:
Ale neprestupis tam na trolejbusy.
810zssk12.7.2017 21:33  +1#124 Re:
Reakcia na #122 od Ámos:
Ono to ale niekde musis aj na par minut odstavit.

Kazdopadne predstava ze pri prestupe v centralnom uzle budu ludia behat stovky metrov mi pride dost ujeta.
MatejBA12.7.2017 20:13 #123 Re:
Reakcia na #122 od Ámos:
To uz pri dlzke prestupov medzi Kollarkom a Nam 1 maja mozeme rovno dat pod Most SNP a pouzit aj elektrickove zastavky a nastupisko L70 - a budeme mat 2 velke nastupiska a 4 zastavky na nabrezi
Ámos12.7.2017 17:44 #122 Re:
Reakcia na #121 od 810zssk:
Ved ale nie je nutnost startu z jedneho miesta.
Mas tam 5 zastavok na Kollarku, Nam.1 maja, aby si to rozlozil. Urcite to bude pohodlnejsie ako sa predierat cez stovky cestujucich na jednej zastavke.
810zssk12.7.2017 16:43 #121 Re:
Reakcia na #120 od Ámos:
Lebo jeden bus pruh ti na 17 autobusov nestaci.
Ámos12.7.2017 16:19 #120 Re:
Reakcia na #119 od 810zssk:
Preco by sa mal zatvarat. Ved tam je bus pruh, sluzi na prestavkovanie L80.

Inak google maps to oznacuje ako Janska. To je spravne?
810zssk11.7.2017 17:18 #119 Re:
Reakcia na #117 od Ámos:
Nad Kollarkom som uvazoval, tam by to slo spravit velmi pekne ak by sa na noc zatvaral jeden IADisticky pruh smerom hore.
810zssk11.7.2017 17:17 -1#118 Re:
Reakcia na #116 od Ámos:
Dva prestupy su predsa z mnohych smerov nutne uz aj dnes, preto je N72 nadvazna k N53/N55.
Ámos11.7.2017 15:09 #117 Re:
Reakcia na #87 od 810zssk:
A Kollarko, kam dokazes priviest vsetko, vratane elektriciek a troflov. Stale v pesej dostupnosti z historickeho jadra.
Ámos11.7.2017 15:06 #116 Re:
Reakcia na #86 od 810zssk:
Cize dvakrat prestupovat? Ty chces tusim este viac ludi vyhnat z nocnej dopravy.
Len pre nejaku mantru terminalu v centre nasilu, kam sa nezmesti a nezabezpeci sa prestup na vsetky trakcie.