Bratislava nie je Zürich

Viete, ako bude MHD v jazdiť od začiatku roka 2019? Zürich to už vie.

Jedným z predvolebných hesiel súčasného primátora Iva Nesrovnala bolo „Bratislava nie je Zürich, ale tiež môže rozumne hospodáriť“. O hospodárení v oblasti verejnej dopravy, keď si magistrát navzdory odporúčaniu odborníkov v poslednej dobe platí popri električkových linkách 1 a 3 aj čiastočne súbežnú novú linku 97, sme už písali. To však nie je jediný dôvod, prečo Bratislava nie je Zürich.

Zürišský dopravný zväz (obdoba spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava) nedávno zverejnil cestovné poriadky a mapky platné od decembra 2018. Nie, nie je to preklep. Od decembra 2018. Zürich už teraz vie, kedy budú dokončené nové úseky S-Bahnu, električkových či trolejbusových tratí, ale takisto aj to, aké výluky budú prebiehať. Súčasťou plánovaných cestovných poriadkov sú aj zmeny v trasách a pri každej linke so zmenenými odchodmi uvedená presná informácia, čoho sa zmeny týkajú. Napríklad posun odchodu z dôvodu zabezpečenia prípoja na prvý ranný vlak S-Bahnu.

Čo umožnilo Zürichu pripraviť sa rok a pol dopredu na nové cestovné poriadky? Kvalitná príprava projektov, kde sa od začiatku sleduje zabezpečenie nadväzností medzi spojmi. Dlhodobo dostatočné financovanie verejnej dopravy, a to nielen v meste, ale aj v regióne a štáte. Premyslený spôsob dotovania verejnej dopravy z rozpočtu konfederácie, kantónu, miest a obcí zabezpečuje pravidelnú obnovu infraštruktúry aj modernizačné projekty. Mestský dopravný podnik tak roky dopredu vie, čo si môže dovoliť. Nemusí plátať havarijné stavy koľajových tratí ani rozpadajúce sa autobusy. No a v neposlednom rade je plánovanie na dlhé obdobie dopredu umožnené tým, že sa nerealizujú operatívne zásahy liniek podľa momentálnych cieľov vybraných politikov. Na miestnej aj štátnej úrovni. To umožňuje dopravným odborníkom systém nastavovať na dlhé obdobie a šperkovať ho. Švajčiari si dobre uvedomujú, že nepremyslené zásahy do dopravnej siete by ju narušili.

Mimochodom, v Zürichu striktne dodržiavajú zásadu jednoduchosti liniek MHD. Žiadne linky odvšadiaľ všade. Keď sme sa v Zürichu pýtali jedného z bývalých manažérov verejnej dopravy, či nemali sťažnosti na nutnosť prestupovať, odvetil nám, že sťažnosti riešili zlepšením nadväzností spojov, zlepšením prestupných uzlov a skrátením intervalov medzi spojmi. Výsledkom sú výrazné nárasty počtu cestujúcich a len rokoch 2010 – 2014 vzrástol počet cestujúcich v zürišskej verejnej doprave o 6,5 %.

Plnenie plánov sa v Zürichu pravidelne vyhodnocuje. Pravda, Švajčiarsko je tak trochu iný svet. V mnohom sa líši nielen od Slovenska, ale aj od celej Európskej únie. Napriek tomu sa dá stotožniť s posolstvom zo starého billboardu Iva Nesrovnala, že aj Zürichom sa dá inšpirovať. V prípade plánovania MHD niekedy stačí iba nezrealizovať nejakú nepremyslenú zmenu, ktorá vznikla „z večera do rána“. Nestojí to nič, ba niekedy aj šetrí peniaze. Napríklad, keby sa nerealizovala trojmesačná „skúšobná“ prevádzka linky 97, ušetrilo by sa 130 tisíc eur. Úspora by sa mohla využiť hoci aj na pár nových koľajníc na opravu krátkeho miesta na Americkom námestí, aby sa električky nevliekli slimačou rýchlosťou.

V čase, keď bude v decembri 2018 končiť funkčné obdobie primátorovi Ivovi Nesrovnalovi, bude v Zürichu linka 6 stále jazdiť na konečnú Zoo. Kam bude od septembra 2017 jazdiť linka 6 v Bratislave? Na Šafárikovo námestie? Do Petržalky? Zatiaľ nikto nevie. A (aj) preto Bratislava naozaj nie je Zürich. Príklad z neho si však stále môže zobrať.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #64:
alebo investujem par drobnych na cestu do prvej dediny mimo BA, kde hazard zakazany nie je, nemusim ani riesit ilegal herne... ja toto cele povazujem za absolutne nesystemovy krok, preto som ani tu peticiu nepodpisal, napriek tomu, ze mi ju podsuvali asi dvaroky na kazdych volbach a verejnych podujatiach...
Reakcia na: Viko #64:
Ak bude dopyt, určite príde niekto (nie banka, možno priamo herňa), kto ti dovolí otvoriť si dobíjací účet s platobnou kartou. Za čo ti samozrejme strhne mastné poplatky.
Reakcia na: mku81 #63:
Tak skusme zapojit sedliacky rozum.
Si hrac. Dojde ti davka/bol si na fuske, mas daku hotovost, utekas na najblizsi roh ju premrhat a ked nestaci, navstivis blizku zaloznu a pripravis sa o daky majetok.
Ked by tato herna (a teda ani zalozna) nebola, tak potrebujes nejaky ucet, kde hotovost vlozis aby si mohol hrat online. Lenze ak ti vobec daka banka ucet otvori, ako cloveku v dlhovej pasci by ti po akychkolvek peniazoch na nom hned skocili exekutori. Manzelka ti svoj hadam nespristupni a na dieta ho pisat nemozes, to si banky dost strazia aby sa takto neobchadzali exekucie.
Suma sumarum - online stavkovanie je pre ludi z dna spolocnosti horsie pristupne. A aj ludia, ktori na dno este nespadli, budu mat viac sanci odolat, ked im daka moznost odbudne.

A neohanajme sa vyhovorkami, ze budu ilegalky kade tade. To uz je vec organov, ci im zalezi na kontrole. Alebo zrusime napr. regulaciu okolo vypalovania alkoholu, ze ved kto chce, aj tak si nacierno vypali sam?
Reakcia na: Ámos #62:
Ako funguje co? na internete na teba vyskakuju miliony banerov na internetove kasina ci stavkove spolocnosti, v telke mas reklamy, ktore ta vyzyvaju aby si si stiahol apku, ze dostanes kredit zadarmo a ja neviem este co... a my si tu budeme pohonkavat nad tym, ze sme dali hazardu trvdu ranu tym, ze sme zakazali kamenne herne?
Reakcia na: mku81 #61:
Nevyriesi to existujucich hracov. Vyriesi to hracov buducich a znacne.
Treba si k tomu precitat nejake clanky zo psychologickych webov ako to funguje.
Reakcia na: mku81 #60:
Navyse ja nehovorim nic o deregulacii.. hovorim, ze zakaz kamennych herni nic nevyriesi, len sa hraci presunu inam, kde ich nebude vidno
Reakcia na: Ámos #59:
Neviem, preco by sportove stavkovanie a automaty mali byt v pozicii noz proti strelnej zbrani... Ja osobne poznam viac ludi, co maju problem so sportovymi stavkami ako s automatmi. Ale je pravda, ze nemam informacie o celkovych poctoch ludi zavislych od automatov resp. od sportovych stavok.
Reakcia na: mku81 #57:
Ano aj sportove stavky sposobuju zavislost. No tvoja argumentacia je v podobe, aj noze zabijaju ludi. Deregulujme teda predaj strelnych zbrani, ved kto bude chciet, zavrazdi aj tak.

Reakcia na: Viko #48:
Neviem ako ty, ale ja teda nepoznám jediného cestujúce, čo by sa zamýšľal nad logikou číslovania spojov MHD. Jediná vec, čo ľudia chápu je, že 1-9 = električky a 200 a viac sú trolejbusy. Je veľká škoda, že trolejbusy sa nepričíslovali pri poslednej organizácii. Minimálne tie, ktorým sa menila trasa. Ale prečíslovať pre zmenu je šotoúchylka.
Reakcia na: Melange #53:
Celkom pekne pises o tom hazarde, ako krasne vidno, ze Chromikovci zaspali v myslenim niekde v stredoveku... Dnes dokazes prehrat celu vyplatu, socialku ci ukradnute peniaze pekne z tepla domova a nemusis ani dvihnut zadok z gauca, takze tvrdit, ze bujete proti hazardu aby ste ochranili rodiny je pre mne len povestne odkopnutie h*vna pod postel, sice tam stale je, ale uz ho nevidno. Druha otazka je preco potom nebojujete o zakaz sportovych stavok? Tie nesposobuju zavislost? A neoberaju ludi o peniaze? A posledna otazka: Kde je admin, a preco tento offtopic cely este nezmazal? 😃
Reakcia na: Melange #50:
Nepoteším ťa, chromíkovec. Som čistý heterosexuál. Ale nie som homofób, keďže nemusím riešiť svoju latentnú homosexualitu.
Reakcia na: 810zssk #52:
Ten protest prokuratora je celkom zaujimavy.
Mestske zastupitelstvo o peticii obcanov nerozhoduje. Ono ju iba berie na vedomie. Co mestske zastupitelstvo aj spravilo. Predmetne opakovane hlasovanie je hlasovanim o VZN, o ktorom zakon nezakazuje hlasovat viackrat. Ak by to tak bolo, tak akekolvek VZN by bolo nezrusitelne, kedze by sa o nom uz znovu hlasovat nemohlo.

Cele je to z pohladu prava od prokuratury postavene na vode a zavana to korupciou hazard loby, na najvyssich miestach. Co v nasom bananistane, nie je nic nevsedne.
Reakcia na: Melange #53:
❤ ❤ ❤
Reakcia na: Viko #48:
"Opakujem milióntykrát (...)" - jemu je zbytočné opakovať miliónkrát. On je tupý a zadubený. Na argumenty nereaguje, len stále točí svoje dokola. A potom hovorí o autizme. 😃
Reakcia na: Ámos #49:
Na zaklade protestu prokuratora: https://www.etrend.sk/ekonomika/zakaz-hazardu-v-bratislave-je-ohrozeny-prokuratura-ziada-jeho-zrusenie.html

Som celkom zvedavy ako to dopadne a drzim prokurature sancu v boji s tymto nezmyslom.
Reakcia na: Viko #48:
"benefitom je, že sa naplní (mimochodom tebou prinesená) mantra o dobrej rozlíšiteľnosti, že nebudeme vydávať trolejbusy za dačo iné, keď fungujú rovnako ako autobusy"
Nie, ziadnu taku mantru nemam. Mam mantru, ze elektricky by mali byt cislovane inak ako cestna doprava, ale tu to nijak nenarusa. Co sa konfliktu s regiom (alebo aby sme boli presnejsi, s linkami s inym systemom odbavenia) tyka, tak ked uz precislovavat, tak to regio do 3xx radu, pretoze pri regiu aj tak zatial v podstate nikto tie cisla nepouziva (kedze ten IDS ma taku kvalitu ako ma), na rozdiel od trolejbusov.

S navrhom zmenene linky presuvat do autobusoveho radu suhlasim, ako som napisal, sam som toto preferoval. Ale tunajsia sotoverejnost si nedokazala ani len predstavit ze nebudeme mat SYSTEM a jednotne oznacovanie trolejbusovych liniek ?
Reakcia na: S499.1023 #45:
Jáj, ty trtko starý. Povedz, si tuto chlapcov vrch, či spodok, keď sa nakladáte? Alebo sa striedate? A keď už, píše sa to cappuccino. 😉
Reakcia na: 810zssk #25:
Na zaklade coho by to sudy mali zrusit?
Zakonnym sposobom sa obyvatelia tohto mesta rozhodli, ze hazard nechcu. Taketo rozhodnutie je plne v kompetencii obyvatelstva.
Scestne je to, ze na zaklade ustavy, kde sa pise, ze moc pochadza od ludu, mozu poslanci rozhodnut inak.
Reakcia na: S499.1023 #45:
znie ti "Netúžim po zmene pre zmenu" ako podpora prečíslovaniu bez dôvodov? Hovoril som niečo o poriadku? Či vyrábame si strawmanov?

k #46 - benefitom je, že sa naplní (mimochodom tebou prinesená) mantra o dobrej rozlíšiteľnosti, že nebudeme vydávať trolejbusy za dačo iné, keď fungujú rovnako ako autobusy.
Opakujem milióntykrát, nemalo sa nič robiť len pre dobrý pocit a peknú tabuľku. Ale jednoducho tu (bez ohľadu na minulosť) máme stav, keď 2xx znamená aj regio aj mesto a patrilo by sa to nejako vyriešiť. Nevravím, že jedným vrzom, ale odmietam sa tváriť, že to je správne.
Menené linky sa mali prečíslovať hneď, ponechané až pri najbližšej zmene obsluhy a vzhľadom na nádejný trozvoj trolejoradiál by postupne došlo na drvivú väčšinu. A už či by dostali číslo podľa oblastí, dier v rade, numerológie alebo čoho, mi je šumafuk.

Ale myslím si, že je to nekonečná a bezcieľna debata. Nájdeme tisíc príkladov pre jednu aj druhú cestu. A tak, ako sa nájdu odporcovia väčšej zmeny, tak sa nájdu frfľoši na citlivé úpravy (ako tí Dúbravčania, čo sa mi pohoršovali, prečo 34+84=84 a nie 38 ako syntéza prvých čísel).
Reakcia na: Melange #42:
Kto tu nieco hovoril o zonach? Bavili sme sa o linkach.
Reakcia na: Viko #41:
Pri nocakoch sa menilo aj linkovanie. Trolejbusy v Brne netusim ako boli cislovane kedysi. Stale si mi nevysvetlil aky ma byt benefit toho zbytocneho precislovania ktore len dopletie ludi. To ze autistom to bude krajsie vyzerat v tabulke a naplni sa sotooblastne znacenie ktore nikto nepouziva nie je benefitom.
Reakcia na: Viko #41:
A keď potom nejakému nedomácemu poradí taká babka, že má ísť na dvanástku, tak môže čakať aj do aleluja? NAČO prečíslovanie bez dôvodov, NAČO? Aby to uspokojilo poriadkumilovného Chromíkovca Capuccino?
Reakcia na: Melange #42:
On nehovorí o prečíslovaní 24 regionálnych zón. On hovorí o tom, že zóna 2xx vôbec nemala vzniknúť.
Reakcia na: Melange #39:
Nevykladaj nezmysly, capuccino. To, že ty máš problém zapamätať si 202 neznamená, že ho majú aj ostatní. S číslami sa nemá zbytočne vaklať. To je dogma a bodka.
Reakcia na: 810zssk #40:
Lepšie je prečíslovať 24 regionálnych zón ako 11 trolejbusových liniek. ? ? ? A rad 2xx vlastne znehodnotíme pár trolejbusmi.
A to navzdory všetkým ostatným argumentom, na ktoré si vôbec nereagoval. ?
Reakcia na: 810zssk #34:
Stále sa oháňaš nejakou prehľadnosťou a zapamätateľnosťou pre cestujúcich. Ako je teda možné, že babky z Kramárov "cestujú 12kou", že poznám ľudí, ktorým dodnes ujde fráza typu "idem na 97/34/86/..." alebo dokonca predoblastné číslo, a aj tak sa nestratia? Nefungovala by rovnako asociácia, že ide mi tam 203 ale viem, že dnes to je 44?
Netúžim po zmene pre zmenu, ale ukázalo sa ako zlý ťah napr. prečíslovanie nočákov alebo prečíslovanie troflov v Brne? Nebojíme sa toho len kvôli hyperbolizovanej zlej spomienke na záver 90tych? Bolo by niečo zlé na zavedení spôsobom nové číslo=nová kvalita, ako som svojho času navrhoval? Lebo úprimne, rozdiel medzi 212 a 215 rozhodne nespĺňa jednoznačné rozlíšenie, ako ho definuješ.
Reakcia na: Melange #39:
Dovolim si predpokladat ze bezny clovek ma dostatocnu kapacitu na zapamatanie si cisla 201. Precislovanie vela ludi zmatie a nepomoze absolutne nikomu.

Konflikt s regiolinkami sa mal riesit tak ze regiolinky mali ist do 3xx. A stale je na to cas, vzhladom na bordelarske linkovanie a CP v regionalke nikto tie cisla aj tak nepouziva, takze sa este daju zmenit.
Reakcia na: 810zssk #34:
Komu len prospieva poriadok... Dobrá otázka. Asi to obídem mlčaním. A už som tu v nejakej inej diskusii písal tie argumenty x-krát. Menšie číslo sa ľahšie pamätá ako väčšie. Teda áno, 71 je ľahšie zapamätateľné ako 547 alebo 2861 alebo 94323. Logické, nie? Taktiež pre človeka, ktorý NEPOZNÁ históriu linkovania v BA, je mätúce, že časť spojov je číslovaná 2xx, hoci zvyšok je normálne od 1 do 99 (1xx linky ponechajme bokom, aj tie by som zmenil). Máme tiež nočné linky s číslami ako 72, 44, 47. Opäť by len prispelo k zrozumiteľnej štruktúre liniek, keby korešpondovali s dennými linkami s rovnakými číslami (a nie 202, 203, 207). O oblastnom číslovaní si môžeme myslieť čo chceme, ale do určitej miery sa tým dá orientovať. Trolejbusy s číslami 2xx by mali ustúpiť aj vzhľadom na číslovanie zón podľa IDS - čísla 2xx sú vyhradené pre obce od Marianky (215) po Plaveckého Petra (299). Argumentov je dosť, ale myslím, že rozumnému človeku ich netreba, no zadubenému nepomôžu.
Reakcia na: S499.1023 #37:
Myslim to vazne. Je dost podstatny rozdiel medzi roznymi automatmi, ruletami a inymi hrami ktore su cisto o stasti a napr. tym pokrom. Pri tom prvom som nachylnejsi akceptovat prisnejsie regulacie, pri druhom na tom neni dovod - tam plati to iste co pri akejkolvek inej hre: hraci zaplatia vstupne, z toho vznikne balik penazi, z ktoreho si cast berie organizator a cast sa pouzije na vyhru.
Reakcia na: 810zssk #33:
To nemyslíš vážne, však? Alebo si si ešte nepozrel, v čom spočíva podstata hazardu a najmä závislosti na ňom?
Reakcia na: Mike #32:
V Brne maju rozhodne mensie zapchy, nez by mali keby tu MHD nemali na takej urovni ako maju (co je mozne preukazat napr. narastom poctu cestujucich, ktori aj vdaka tomu nezhorsuju dopravnu situaciu autami).
Reakcia na: Viko #31:
Ked sa riesilo linkovanie, tak som sa opakovane vyjadril ze nemam problem pri zmenenych linkach uplatnit nove cislo, dokonca to bol moj preferovany variant. Proti comu som ale absolutne rezolutne je nezmyselne precislovanie liniek ktorym sa nijak nemeni trasa (co pri danej zmene boli linky 201, 202, 203, 204, 205, 210 a v podstate aj 209, cize velka vacsina). To je obycajna buzeracia, ktora neprinesie ziadnu "prehladnost", ale presny opak.

Co sa latkovych zavislosti tyka, tak po prve som nekomentoval rozne "vyherne" automaty v pofidernych putikach a po druhe si rozhodne nemyslim ze zavislosti vyliecime tym ze z regulovanej cinnosti spravime cierny trh a bude sa to hrat kadekde po pivniciach. Lebo ak je niekto naozaj zavisly, tak neprestane hazardovat len na zaklade toho ze IvoN povedal.
Reakcia na: Melange #29:
A na co by bol ten "poriadok"? Komu by prospel? Autistom ktori by sa tesili, ze su cisla v zozname liniek zaradom, alebo co?

Pre bezneho cestujuceho je uplne jedno ci ma linka cislo 71, 201, alebo 547. Dolezite je len, aby boli jednoznacne rozlisene linky pri ktorych existuje pre cestujuceho nejaky rozdiel - ci uz tarifny (mestska/regionalna doprava), alebo dopravny (kolajova/cestna doprava). Vsetko ostatne su sotohracky.
Reakcia na: Melange #28:
V com sa lisi pokrovy turnaj od napr. toho ked ide niekto do kina? V oboch pripadoch zaplati za to ze sa moze nejaky cas venovat aktivite ktora ho bavi. Nevidim na tom nic skodlive. Zakazes aj sachove turnaje, lebo tam moze niekto vyhrat nejaku cenu, takze zaplatenie vstupneho na sachovy turnaj je vlastne hazard? ? ? ?
Reakcia na: mmmmm #26:
V Brne majú MHD super a preto tam zápchy nie sú skoro vôbec, že? ?
Reakcia na: 810zssk #27:
Lebo náhodne vymieňať polovice trás pod pôvodným číslom je pre laika prehľadnejšie, že? Novovzniknutý guláš sa vlastne nie je treba učiť... ?


P.S. Rovnako podporuješ dereguláciu a prístupnosť predmetov látkových závislostí??? Či dvojaký meter?
Reakcia na: 810zssk #25:
Hehe a ja že prečo mu ten Chromík tak leží v žalúdku - a on buzerantské vlajky dáva na Facebook. ?
Reakcia na: 810zssk #27:
Prečíslovať trolejbusy by dalo do systému poriadok a niet divu, že to vtedy aj bolo odporúčané neviemakou komisiu. Nie je dôvod na to, aby trolejbusy mali nelogické čísla 201 a viac, navyše ani nie všetky ich tak majú (33, 64). Tých pár liniek, ktoré ľudia používajú, by sa raz-dva nanovo naučili. Tuto čecháček nižšie múdro píše, mal by si sa nechať poučiť.
Reakcia na: 810zssk #25:
Ty máš úplne pomýlené hodnoty, chlapče. Pre teba očividne existujú len prachy a nič ostatné nie je dôležité. Hazard je nelegitímny biznis a jeho vytlačenie je len otázka času. Mestu absolútne neprospieva, iba živí sociálnu patológiu hráčstva a živí biznisy, ktoré ďalej ľudí ožobračujú (nebankovky, záložne). Ak to nevidíš, si bezcitný ignorant alebo hlupák (len neviem, či vzhľadom na to, z akej si strednej, je tá druhá možnosť viac pravdepodobná alebo menej). Našťastie viac ako stotisíc obyvateľov Bratislavy podporilo túto iniciatívu aj Chromíka a ďalších. Hazardu odzvonilo a spolu s tým aj všetkým libertariánskym pošukom.
Reakcia na: mmmmm #26:
Plne suhlasim s vynimkou trolejbusov. Precislovavat trolejbusy by bola chyba a uplny nezmysel, kedze cestujuci by sa nanovo museli ucit linkovanie. Ked tak sa nemali regiobusy ukladat do radu 2xx, ale do radu 3xx (kde je 100 volnych pozicii).
Rozhodl jsem se přidat svůj názor do diskuze.

Nezlobte se, ale vždycky, když přijedu do Bratislavy, tak strašně nadávám a říkám si, jak nekompetentní asi musí být lidi, kteří v BA organizují hromadnou dopravu. Protože tak příšerný systém jsem snad nikde neviděl. Absolutně nezvládnuté přestupní terminály (Molecova a teď ještě Farského, protože ti pitomci se snad nepoučí...), nedostatečné spojení na některých relacích (třeba Karlova Ves-Petržalka, pokud teda nepočítám pobíhání mezi Zochovou a Kapucínskou), na některých zas nadbytečné, co se týče regionu -
absolutně odfláknutá integrovaná doprava (v JMK jsme to pilovali přes 10 let, než se zaintegroval celý kraj, v BK jen okopírovali čísla zón podle JMK stylu a šlus). V Bratislavě mě nic nemotivuje k tomu, abych používal MHD. Busy zajíždí zbytečně až na AS, místo aby končily u terminálů na krajích měst, jezdí souběžně s vlaky, vlaky mají šíleně dlouhé intervaly (hodina ve špičce fakt není interval pro S-Bahn), na vlacích nevhodné soupravy (vagony B apod., ale to už není záležitost DPB), chaotické spojení do Hainburgu a Rajky bez propojení na BID... Tramvajové tratě jak někde na Ukrajině, šalina se při cestě třese div se nerozpadne, intervaly nejsou proložené, takže chvilku to jezdí pořád a chvilku vůbec. MHD celkově zoufale pomalá. Marginální věc, ale štve mě, že pořád nepřečíslovali trolejbusy, je to matoucí, když dvojkou začínají autobusy na Záhorí a k tomu nechali některé nové trolejbusové linky pod číslama autobusů. Elektronické tabule s odjezdy, které máme v ČR i na vesnických přestupních terminálech, v BA nejsou skoro nikde a člověk aby hledal odjezd v papírku, kterej je stejně celej počmrkanej od sprejerů. Nevím, přijde mi, že MHD je jedna z věcí, kterou Bratislava těžce nezvládá, a proto je taky zacpaná auty od Děvínské až po Čunovo.
Reakcia na: Melange #24:
Preco by som si mal ist niekde hrat poker? ?

Cela ta iniciativa je uplne typicka Chromikovina zalozena na tom ze ludom berie slobodu v mene toho, ze stat vie lepsie co maju robit so svojim casom a peniazmi. Navyse nici legitimny biznis, ktory mestu prospieva. Som rad ze to IvoN spackal tak ako to spackal a verim ze mu tento nezmysel prokuratura a sudy zrusia.
Reakcia na: 810zssk #23:
Koľko % z hazardného priemyslu v BA tvoria "seriózne pokrové turnaje"? A čo sa týka kasín, aj ich príjmy pochádzajú najmä z automatov (nazývaných výherných) – vďaka nim vlastne žijú –, čo je totožné s herňami. Navyše zákon bol nastavený tak, že sa mohol zakázať iba hazard ako celok (s výnimkou lotérií, tombol, stávkovania a pod.). Potom, keď sa vďaka Aliancii za rodinu a niektorým ďalším organizáciám, ktoré zorganizovali masívny zber podpisov počas volieb, ukázalo, že sa predsa len podarilo vyzbierať dostatočný počet podpisov, začalo niektorým ľuďom horieť pod zadkom a na poslednú chvíľu zmenili zákon. Ale na to už je dávno neskoro. Hazardný priemysel to prepískol, tak má smolu, ľudia už boli natoľko nasratí, že schválili tento postup. Poker si choď hrať do Hainburgu alebo do nejakej dediny v okolí BA, kde s tým nebudú mať problém.
Reakcia na: Melange #22:
Bolo by uplne v poriadku ak by ich financovalo napr. z penazi ludi ktori hraju seriozne pokrovej turnaje, dane z prijmu osob pracujucich v turizme ktory pokrove turnaje v Bratislave coraz viac podporuju, atd. Mesto nezakazalo len herne.

Reakcia na: Anjel777 #20:
"Z čoho potom bude hlavné mesto financovať iné projekty,keď už nebudú eurofondy ?"
Podľa vás je v poriadku, ak by ich financovalo z peňazí chudákov, ktorí v herniach míňajú svoje dávky v hmotnej núdzi, dávky v nezamestnanosti, peniaze požičané z úžerníckych nebankoviek či nebodaj peniaze ukradnuté od rodinných príslušníkov v podobe hotovosti alebo tovaru zameneného za hotovosť v záložni?
Reakcia na: Anjel777 #20:
"Z čoho potom bude hlavné mesto financovať iné projekty,keď už nebudú eurofondy ?"

... úplne postačí prestať rozkrádať mestské podniky .....
Primátor Nesrovnal a niektorí poslanci zakázali v Bratislave herne a kasína. Z těchto podnikov má každé mesto vysoké príjmy,v Zürichu si kasína neodhlasovali,Bratislave budú tie peniaze z hazardu chýbať.Z čoho potom bude hlavné mesto financovať iné projekty,keď už nebudú eurofondy ?

Mám 2 nevlastné sestry vo Švajčiarsku,dopravný systém si pochvaľujú,ja som si vyskúšal mestskú dopravu v mestách Luzern,Winterthur a Zürich.Páčilo sa mi podzemné nástupište vlakov v žst.Zürich Hbf.,odkiaľ premávajú vlaky na letisko ,do St.Gallen a Ženevy.
Reakcia na: architekt #13:
Netvrdil som viac, iba že v Zürichu sa snažia nedávať peniaze na nepotrebnosti. Po r. 2020 už možno ani tu nebudú eurofondy, tak Brusel už oblbovať nebudeme musieť.
Reakcia na: S499.1023 #8:
Nemyslím...
Reakcia na: Solider #14:
Tak mu "držím palce" s priecestím na Jarošovej ...
Reakcia na: S499.1023 #8:
Alebo Peter Žalman.
Reakcia na: architekt #12:
Rozumiem správne, že ten náš kilometer koľajníc navyše, použitý viacmenej len ako ofajč na eurofondy, má byť dôvodom na ďalšie stámiliónové investície do nejakých pseudoriešení?
Reakcia na: S499.1023 #11:
IvoN a jeho SDKÚ banda teraz snívajú o povrchovej hlavovej stanici, čo priznal aj v nedávnom rozhovore.
Reakcia na: Mike #10:
Súhlas, v tom je práve ten rozdiel, čo v Zürichu je a u nás chýba. Naviac majú asi reálne riešenia do budúcnosti a tie sa tam tak isto musia schvaľovať na viacerých úrovnich.
Reakcia na: S499.1023 #11:
V Zürichu úspešne fungujú aj podzemné trate S-Bahnu, v prípade električiek (tiež 1000 mm) poznám len krátky úsek mimo užšieho centra, zhruba porovnateľný čo do dĺžky s našim tunelom. Niečo také, ako naša nevyužitá splietka do Petržalky tam nemajú. Čiže tunel pod Dunajom- možno v 22. storočí- bude ešte raz potrebný, mala by sa zachovať územná rezerva v tej trase cez Filiálku.
Reakcia na: architekt #9:
VĎAKA BOHU, že podzemný variant okolo Filiálky padol!!!
Reakcia na: architekt #9:
Namiesto snívania o nadvlakoch v tuneloch popod celé mesto a ešte nebodaj pod Dunaj tu bohate stačí robiť niekoľko násobne lacnejšiu údržbu električkových tratí, segregáciu električkových tratí, znižovanie počtu cestných prejazdov, preferenciu na svetelne riadených križovatkách, zahustenie intervalov, nasadenie kapacitnejších súprav, ktoré slúžia ako rezerva, atď ...

Tie riešenia tu sú dávno známe. Len tu chýba politická vôľa, akýkoľvek reálny záujem kompetentných o dopravu, a tú verejnú obzvlášť a prelomiť veto KDI... A tiež populizmus sa najlepšie robí s témami, na ktoré nemá mesto priamy dosah ...
Reakcia na: Valec #7:
Ide len o to, že sa v Zürichu nezískavajú nárazove financie, len postupne, systematicky a každý frank obrátia aj dvakrát, než ho investujú. Inak aj ja som rád, že aspoň tie nové električky tu máme, keď už podzemný variant okolo Filiálky padol ? .
Reakcia na: architekt #4:
Matúš Vallo?
Reakcia na: architekt #4:
Takže predaj/darovanie 105 električiek do Vinice v rokoch 2007-2011 nie je hromadné vyraďovanie?

Inak, čo mal DPB robiť so starými vozidlami, ak sa mu podarilo nárazovo získať financie na tak veľkú obnovu? Držať ich na dvore (však ani nebolo kde) a občas poslať do premávky, aby sa prevetrali?
Reakcia na: SuchSoft #5:
Bratislava nikdy nedosiahne úroveň Zürichu, keďže vzdialenosť ich úrovní sa Nesrovnáva ale zväčšuje.
Otázka je nasledovná:
Čo mám teraz robiť? Mám sa presťahovať do Zürichu, alebo počkať tu, kým aj BA dosiahne takú úroveň?

Ak by som tu ostal, tak kým BA dosiahne takú úroveň, ako má teraz Zürich, už dávno budem v ďalšej inkarnácii žiť v Zürichu. ?
Neviem si predstaviť v Zürichu také hromadné vyraďovanie ešte relatívne dobrých električiek (T3) alebo trolejbusov (Tr14, 15) ako sa to stalo u nás. Jednak preto, že tam neprichádzajú ani sporadicky peniaze z Bruselu, ale aj pre švajčiarsku šetrnosť. Nízkopodlažnosť u električiek je vo veľkej miere riešená vložením nízkopodlažných stredných článkov pri rekonštrukcii dvojdielnych kĺbových súprav- asi ako u (neúspešných) českých prototypov. Pokiaľ viem, elektrobusy zatiaľ nenakupujú, zato na najfrekventovanejších linkách premávajú nové trojčlánkové trolejbusy. Fungujúca preferencia MHD je pritom v Zürichu samozrejmosťou.
Reakcia na: gejza #2:
A náš primát síce predtým pôsobil dlhšiu dobu v Nemecku, ale správa sa, ako keby žil predtým niekde na Novej Guinei.
vynikajúci text, ďakujem autorovi

... a pridám ešte jeden drobný rozdiel - primátorka Zürichu má ekonomické vzdelanie, čiže je lepšie pripravená na praktický život ako právnici ? ?