DPB by chcel zvýšiť podiel vodičiek na linkách MHD

Len necelých 5 % vodičov v MHD tvoria ženy. DPB sa snaží prilákať ďalšie.

Dopravný podnik Bratislava by rád prijal do svojich radov ženy vodičky, ktoré v novom zamestnaní nájdu nielen dobré zázemie, ale aj férové a motivujúce odmeňovanie. Vedenie spoločnosti im zabezpečí rovnaké podmienky ako pre mužov.

Najmladšia vodička DPB, a.s., Rebeka, má len 22 rokov a cestujúcich preváža po hlavnom meste v električke. 26-ročná vodička Veronika zas riadi autobus a 45-ročná Mária ako jediná žena vozí po bratislavských uliciach cestujúcich v trolejbuse. Celkovo má DPB, a.s., k januáru 2017 v evidencii 1463 vodičov s vekovým priemerom 48 rokov, z toho je 68 žien – 51 vodičiek električiek, 16 vodičiek autobusov a jednu vodičku trolejbusu. A nakoľko vie podnik ženám zabezpečiť stabilitu a také podmienky, aké majú na tejto pozícii muži, vedenie by privítalo, keby sa rady vodičov MHD rozšírili práve o nežné pohlavie. Výhodou pre ženy, ktoré sa chcú stať vodičkami bratislavskej MHD, je vzťah k ľuďom, nakoľko denne prepravia stovky cestujúcich, či už deti do škôl alebo dospelých do práce. Samozrejmosťou na výkon tejto pozície je tiež slušné a zdvorilé vystupovanie, trpezlivosť, spoľahlivosť a sebaovládanie. Žena vodička sa môže rozhodnúť pre akýkoľvek dopravný prostriedok MHD, avšak vodička autobusu a trolejbusu musí spĺňať minimálny vekový limit 24 rokov a vodička električky 20 rokov. „Naše budúce vodičky musia byť zdravotne spôsobilé a musia taktiež absolvovať psychologické testy a odbornú prípravu. Tie sa dajú aj za podpory svojich školiacich pracovníkov, či nových kolegýň bezproblémovo zvládnuť,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPB, a.s. Milan Urban.

Priemerná mzda vodiča MHD stúpla v roku 2016 oproti roku 2015 o 100 € a dosiahla tak v tomto roku úroveň 1202 €. Okrem základnej tarifnej mzdy zahŕňa kolektívnu výkonnostnú odmenu, rôzne mzdové zvýhodnenia (práca nadčas, práca v sobotu a nedeľu, práca vo sviatok, za zvýšenú namáhavosť), odmeny (za delenú zmenu, pracovnú pohotovosť), náhrady mzdy (za dovolenku, za sviatok, prekážky v práci, za dočasnú práceneschopnosť). Základná tarifná mzda je dohodnutá v kolektívnej zmluve a príslušná sadzba závisí od počtu odpracovaných rokov v podniku. DPB, a.s. ponúka na vlastné náklady, pre všetkých budúcich vodičov MHD preškolenie zo skupín B a C na skupinu D pre autobusy a trolejbusy a na vedenie električiek. Toto preškolenie zabezpečuje vo vlastnom stredisku autoškoly. „Ide o veľký benefit, ktorý mnohé dopravné spoločnosti neponúkajú. Vodičky sa po jeho prijatí zaviažu zotrvať v podniku na dohodnutú dobu,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPB, a.s. Milan Urban. Dĺžka kurzu sa pohybuje v závislosti od toho, aký typ vodičského oprávnenia budúci vodič MHD vlastní, väčšinou ide o 3 až 4 mesiace. Hotoví vodiči - so všetkými oprávneniami – najskôr absolvujú najprv zácvik za prítomnosti služobne staršieho vodiča v predpísanom počte hodín a po jeho ukončení už pracujú samostatne podľa prideleného harmonogramu služieb.

Potrebné vodičské oprávnenia pre výkon vodičky MHD

  • autobus – pre výkon práce je potrebné vodičské oprávnenie sk. "D" + KKV - kvalifikačná karta vodiča na osobnú dopravu
  • trolejbus – pre výkon práce platia tie isté podmienky ako u vodiča autobusu (VO sk. "D" + KKV) + je potrebné oprávnenie na vedenie trolejbusov.
  • električka - pre výkon práce je potrebné vodičské oprávnenie sk. "B" + oprávnenie na vedenie električiek

Benefity pre vodičov MHD

  • mzdové zvýhodnenie za:
    • prácu nadčas,
    • prácu vo sviatok,
    • nočnú prácu,
    • prácu v sobotu a v nedeľu,
    • zvýšenú namáhavosť,
    • bonus za bez škodový výkon práce,
    • prácu v odpoludňajšej zmene;
  • odmeny za:
    • prerušenie prácu v dôsledku delenej zmeny,
    • pri príležitosti pracovných a životných jubileách,
    • mimoriadne odmeny pri pozitívnom plnení hospodárskych výsledkov podniku,
    • iniciatívny prístup k riešeniu problematiky zabezpečovania výpravy vozidiel MHD;
  • náborový príspevok pre kvalifikovaného vodiča autobusu, trolejbusu vo výške 3000 € po samostatnom vykonaní práce vo funkcii vodiča v trvaní určitého počtu hodín,
  • vernostný príspevok pre vodiča autobusu, trolejbusu vo výške 1000 € je určený vodičovi autobusu/trolejbusu, ktorý samostatne vykonáva prácu vo funkcii vodiča autobusu/trolejbusu a chýbajú mu najviac 2 roky do dovŕšenia dôchodkového veku,
  • príspevok na ubytovanie pre zamestnancov,
  • získanie príslušného vodičského oprávnenia a odbornej spôsobilosti vodiča MHD zdarma,
  • príspevok na stravovanie zamestnancov (príspevok z nákladov zamestnávateľa a sociálneho fondu) formou stravovacej karty,
  • príspevok na pitný režim v čase,
  • sociálne výpomoci zamestnancom zo Sociálneho fondu napr. pri narodení dieťaťa,
  • príspevok na detskú rekreáciu,
  • periodická starostlivosť o zdravotný stav vodičov MHD,
  • doplnkové dôchodkové sporenie,
  • zvýhodnené cestovanie prostriedkami MHD pre vodičov MHD a ich rodinných príslušníkov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #26:
Za 10 rokov nebudu na Slovensku jazdit ziadne vlaky? ?
Reakcia na: Error 0x007 #25:
Taká ZSSK by za vekový priemer 48 rokov bola fest rada.
Zien je mozno malo, ale vekovy priemer 48 rokov by som skor videl s obavou co sa buducnosti tyka...
Reakcia na: 810zssk #6:
Je to čisto subjektívne.. ja by som radšej vstával o druhej/tretej ráno, ako ťahať službu do polnoci.
Reakcia na: Jadran #22:
Ubezpecujem ta ze by som sa ne aj ? Do toho cirkusu fakt nie, ked tak inde 🙂
Reakcia na: Valec #8:
No on by sa aj, keby neplatil celkový zákaz v rámci podniku zamestnať ho na akýkoľvek pracovný pomer. ?
Reakcia na: S499.1023 #19:
Iba v rámci svetlej chvíle zhodnotil úroveň svojich príspevkov ?
Reakcia na: S499.1023 #18:
Kde si prisiel na to ze si chcem zahejtovat?
Reakcia na: 5210 #17:
Mohol by si sa konkrétnejšie vyjadriť?
Reakcia na: 810zssk #10:
Nie každý deň vstávaš o druhej. A nie všetky ženy robia 9-17. Niektoré robia aj 8-16, 7-15 či 6-14.
Ale tak mohol si rovno povedať, že si len chceš zahejtovať.
Reakcia na: Valec #15:
Najneskorší popoludňajší nástup v KR je 16.05 na 5/26 a JD má o 16.21 na 6/10.
Reakcia na: Mike #14:
Len doplním:
V Krasňanoch je najskoršie ranné ukončenie (linka 7) o 9:13 vo vozovni, najneskorší popoludňajší nástup je o 15:56 na Hlavnej stanici (striedač linky 2).
Reakcia na: pjj #12:
Môžeš ísť aj na kratší pracovný čas. Minimálny úväzok je 5 hodín týždenne. (Keď bude veľmi zle z objektívnych príčin - veľa výluk, málo električkových služieb tak potom Ti ho vedia aj znížiť, ale menej ako s 5 sa v princípe nedá začínať). Na personálne (a do autoškoly) budeš musieť ale doniesť súhlas od vedúceho prevádzky električky, ze Ťa zoberie aj na kratší prac. čas (aby si si ten kurz neplatil nadarmo). Ten kurz si celý platíš sám a stojí okolo 1100 EUR plus poplatky. (Znalejší ma doplnia).

Ako napísal solider podo mnou, cez víkend by si sa dostal k službe iba veľmi zriedka, ak vôbec, takže by si musel jazdiť iba prac. dni. Prvé ranné (špičky) končia po 9:10, najneskoršie poobedné začínajú +- okolo 15.30 (ak je striedanie pri jednej alebo druhej vozovni, prípadne na konečnej, takže z mesta by si musel ísť skôr...)
Reakcia na: pjj #12:
Na električkách či na autobusoch? Na električkách cez víkendy voľné služby nie sú, lebo takmer všetky sú v zadelení. A služby s nástupom po 16. hodine tiež veľmi nie sú.
Reakcia na: Valec #8:
Ked zacali robit nabor studentov, tak som na DP pisal , ci by som to mohol robit aj pri mojom existujucom TP (ca. 8-16 v centre mesta, viem si to trocha posuvat). Mal som taku predstavu ist si privyrobit cez vikendy pripadne po tej 16tej obcas... Pani odpisala, ze ponuka plati iba pre studentov VS. Ked tu ale teraz pises o kratsom uvazku a volnych smenach... existuje nejaka realna moznost? Aky je najmensi mozny uvazok? Ako by to vyzeralo so zaucanim popri tom TP?
Reakcia na: Valec #8:
No len ja to v DPB robit nechcem, ked tak by som zvazoval ine firmy, a v tych co som zvazoval to take jednoduche nie je 🙂 A zas po tej praci nijak obzvlast netuzim, aby som robil neviemake kompromisy.
Reakcia na: S499.1023 #7:
Deti - ok, chapem. Co sa zeny tyka, tak ak vstavam o druhej, spat potrebujem ist okolo 18:00. To sa s nikym kto pracuje 8-17 velmi neuvidim.
A ono to aj reálne existuje ten príplatok za poobednú?
Reakcia na: 810zssk #6:
Však sa zamestnaj na kratší pracovný čas a môžeš si vyberať len z voľných služieb.... tých popoludňajších tam je zatiaľ dosť. ?

Inak, ranná má aj tú výhodu, že vozíš menej ľudí a aj premávka skoro ráno je slabšia ako neskoro večer.
Reakcia na: 810zssk #5:
Napríklad: Máš rodinu. Deti sú dopoludnia v škole. Manželka, ak nie je doma alebo nie je tiež beusáčka, je dopoludnia v práci. Takže ak máš rannú, tak si doma s nimi. Ak máš poobedňajšiu / nočnú, tak sa prakticky nevidíte.
Kým som bol slobodný, tiež som jednoznačne uprednostňoval prácu poobede a v noci. A nikdy nebol problém zo strany vedenia prevádzky / výpravcov to tak mať.
Mimochodom, pre mna je najma existencia rannych sluzieb jednym z dovodov preco by som takuto pracu na 100% robit nechcel. Keby mi niekto zagarantoval robenie len poobednych a nocnych tak by som to aspon na par rokov zvazoval..
Reakcia na: Andy #4:
Dakujem. Sice tomu konceptu viac dlheho casu celkom nerozumiem (sluzby su podobne dlhe), ale tak aspon chapem odkial sa to cele berie 🙂
Reakcia na: 810zssk #1:
Ranné služby sú obľúbenejšie než poobedné. Keď vstávaš skoro ráno, tak máš po práci pocitovo viac voľného času, než keď si doma pred poobednou službou. A keď máš napríklad školopovinné deti, tak je to o to výraznejšie, lebo s nimi vďaka tomu môžeš byť aj cez pracovné dni 😃
Nemáme príplatok za odpoludnajsiu zmenu
V DP nemá niť logiku ?
Zaujal ma ten priplatok za odpoludnajsiu zmenu - to ma aku logiku? Skor by som cakal priplatok za vstavanie o druhej rano...