Prehľad udalostí v bratislavskej MHD v roku 2016

Najvýznamnejšou udalosťou roka 2016 bolo otvorenie električkovej trate do Petržalky.

Linkové vedenie a prevádzka

Od 11. januára prišlo k zlepšeniu intervalov na viacerých autobusových linkách. V dňoch 27. - 31. januára sa uskutočnili Majstrovstvá Európy v krasokorčuľovaní pričom vstupenky na podujatie slúžili aj ako cestovné lístky na MHD.

V jarných mesiacoch prevádzku MHD negatívne ovplyvnil nedostatok vodičov i vozidiel. Mnoho spojov bolo preto nevypravovaných a na linke 151 bola na istý čas zastavená premávka. Po letných prázdninách sa podarilo situáciu s nevypravovaním spojov stabilizovať. Medzi realizované opatrenia patrilo aj zvýšenie náborového príspevku pre vodičov autobusov a trolejbusov a nábor brigádnikov pre riadenie električiek z radov študentov vysokých škôl.

V priebehu roka sa realizovali viaceré veľkoplošné opravy vozoviek v celom meste, čo si vyžiadalo mnohé presmerovania autobusových a trolejbusových liniek.

Od konca apríla sa do ulíc mesta po niekoľkých rokoch vrátili autobusy s cykloprívesmi. Cyklobusové spoje boli zavedené na linke 65 medzi Račou a Vrakuňou, pre vysokú poruchovosť vozidiel však tieto cyklobusy viac nejazdili ako jazdili. Koncom júna boli cyklobusové spoje zavedené aj na linke 29 do Devína, ktoré boli obsluhované autobusmi so závesnými nosičmi bicyklov na zadnom čele. V priebehu leta bol tento typ cyklobusu zavedený aj na linke 65.

15. júna bola obnovená premávka električkových liniek 1 4 6 po Vajanského nábreží, Šafárikovom nám. a Štúrovej ulici. Zároveň sa zrušila dlhodobá náhradná autobusová linka X13.

Od 25. júna do 26. júla bola vylúčená premávka električiek cez Jesenského a Mostovú ulicu z dôvodu bezpečnostných opatrení počas predsedníctva SR v Rade EÚ. Počas výluky bola pre linku 6 opäť zriadená úvraťová konečná na Rázusovom nábreží. Druhá etapa tejto výluky bola realizovaná od 22. augusta do 16. októbra.

Najvýznamnejšou udalosťou roka 2016 bolo spustenie premávky električiek po novej trati cez Starý most do Petržalky 8. júla popoludní. Riadna premávka začala 9. júla presmerovanými linkami 1 a 3. Súčasne bola zrušená autobusová linka 82 k Divadlu Aréna. Od 18. júla bola skrátená linka 95 po Farského, kde je zabezpečený prestup na električkové linky do centra mesta. Pre chodcov a cyklistov bol Starý most prístupný už od 19. mája.

Počas niekoľkých letných víkendov sa v uliciach mesta objavila historická hudobná električka #18, ktorá pri svojich jazdách zavítala aj do Petržalky.

Od 22. augusta bola na Kamennom nám. zriadená dočasná zastávka pre linku 3 v smere do Petržalky. Dočasná zastávka pre linku 1 na Nám. SNP pribudla až od 7. decembra. Od rovnakého dňa bolo zriadené zastavovanie na týchto zastávkach aj pre linky 4 a 8.

16. septembra sa konal v Bratislave Summit premiérov vlád a prezidentov členských krajín EÚ, ktorý sprevádzali rozsiahle dopravné obmedzenia v celom meste. Za účelom obmedzenia individuálnej dopravy bolo v tento deň umožnené bezplatné cestovanie MHD a regionálnymi autobusmi.

Od 6. do 30. decembra premávala v uliciach mesta vianočne vyzdobená a upravená električka T6A5 #7901, ktorú počas víkendov doplnila adventná historická električka #38.

Infraštruktúra

16. februára sa uskutočnili prvé skúšobné jazdy na električkovej trati do Petržalky. V noci zo 17. na 18. februára sa otestoval aj rozchod 1435 mm električkou T3SUCS #7819 s podvozkami požičanými z Košíc.

Ešte pred spustením električkovej trate do Petržalky prišlo koncom júna k pokriveniu koľajníc medzi zastávkami Farského a Jungmannova vplyvom horúčav. Do plánovaného otvorenia trate boli koľaje opravené a realizovali sa aj opatrenia, ktoré majú zabrániť opätovnému vybočeniu koľají.

Počas jesene bolo realizované podbitie a prebrúsenie viacerých úsekov električkových tratí na Račianskej a Vajnorskej radiále a na trati na Hlavnú stanicu.

V závere roka začal dopravný podnik s inštaláciou nových smetných košov na zastávkach MHD. Zároveň pribudlo viacero nových prístreškov na zastávkach.

Tarifa

Od 1. mája sa na základe uznesení mestského a krajského zastupiteľstva zvýšila bonusová zľava pre predplatné cestovné lístky pre vybrané kategórie cestujúcich z 90 na 100 %. V máji sa dopravný podnik rozhodol zverejňovať informácie o tom, na ktorých linkách sa budú vyskytovať revízori, s cieľom znížiť počet čiernych pasažierov. Po veľmi krátkej dobe bolo zverejňovanie týchto informácií ukončené.

Od 1. septembra bol spustený predaj elektronických cestovných lístkov vo vozidlách prostredníctvom nových označovačov cestovných lístkov. Spusteniu predaja predchádzalo neverejné testovanie systému a verejné prezentácie. Napriek tomu nový systém spočiatku sprevádzali viaceré problémy, ktoré sa postupom času podarilo vyriešiť.

Vozidlový park

Od februára do mája sa do premávky zaraďovali jednosmerné električky Škoda 29T z druhej série #7416 - 7430. Vďaka novým električkám sa od júla mohli zaviesť garantované nízkopodlažné spoje aj na električkových linkách.

18. marca sa do Bratislavy vrátil osobný vozeň tzv. Viedenskej električky, ktorý sa podarilo zachrániť Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. Spolu s lokomotívou Ganz Eg #6 bude po oprave tvoriť historickú súpravu pripomínajúcu túto významnú lokálnu elektrickú železnicu.

V prvej polovici roka 2016 sa z ulíc postupne vytratili staré trolejbusy Škoda 14 Tr a 15 Tr a električky Tatra T3 so zrýchľovačovou výzbrojou. Pre problémy s novými trolejbusmi sa niektoré staré trolejbusy v lete ešte vrátili na krátky čas opäť do premávky. Vyradené vozidlá následne dopravný podnik ponúkol na odpredaj, keďže mnohé z nich boli ešte stále v dobrom stave. Druhý život našli, resp. ešte len nájdu tieto vozidlá na Ukrajine, napr. v mestách Černovice, Záporožie, Charkov.

Niektoré zo starších vozidiel elektrickej trakcie boli v priebehu roka 2016 upravené pre výcvik vodičov - električková súprava T3G #7841+7842 a trolejbusy Škoda 14 Tr #6315 a Škoda 15 Tr #6624.

20. mája sa konala rozlúčková jazda s autobusom Ikarus 435 #4827, ktorou sa ukončila dlhá éra autobusov značky Ikarus v Bratislave.

V októbri a novembri sa na viacerých linkách otestoval elektrobus SOR EBN 11. V novembri úplne zhoreli dva autobusy s pohonom na stlačený zemný plyn - Solaris Urbino 15 CNG #1201  zhorel na plničke vo vozovni Jurajov dvor a TEDOM C 12G #2105 zhorel priamo v premávke na linke 65.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
A nie je tu ani zmienka o podivnom pláne obnovy vozidlového parku autobusov.
Reakcia na: Solider #5:
Co je na tom divne? Vsak jednotka docasnosti je jeden furt ?
Reakcia na: Petto #4:
Je toho viac, čo nebolo spomenuté. Napríklad už tri a pol roka nebola obnovená dočasne pozastavená premávka liniek 55 a 178 ?
Reakcia na: Jadran #2:
Spominaju sa tu ine pikošky a reorganizácia tbus liniek sa nespomenie ?
Dobry clanok, pekne zhrnute. Rovnako mi tam chyba aspon zmienka o zmene trasovania trolejbusov (ide predsa len o dost klucove linky), ale prezijem aj bez toho. Cakam, co prinesie tento rok a ci sa prelomia lady vo veci netrpezlivo ocakavanych modernizacii elektrickovych trati, konkretne KV radialy ako prvej.
Reakcia na: Petto #1:
A mala by byť? Trasy istých liniek sa menia celkom bežne (aj keď možno nie do takejto miery), myslím si že nedošlo k nijakej radikálnej zmene tým, že sa prehodili konečné zastávky medzi jednotlivými linkami. Iné by bolo, keby sa zrealizoval avizovaný plán so zmenou číslovania T-bus liniek, ktorý napokon padol.
A ani zmienka o zmenach v trasach tbus liniek ? ?