Predĺženie električkovej trate v Petržalke sa počas posudzovania EIA zmenilo

Verejné prerokovanie správy o hodnotení bude 14. decembra.

Po desiatich mesiacoch posudzovania vplyvov predĺženia električkovej trate na životné prostredie (proces EIA), bola na Enviroportáli zverejnená správa o hodnotení projektu. V zhodnotení sa uvádza, že „Na základe vykonaného hodnotenia vplyvov činnosti na životné prostredie v hodnotenom území a pri splnení opatrení na prevenciu, elimináciu, minimalizáciu a kompenzáciu vplyvov na životné prostredie považujeme realizáciu navrhovanej činnosti za prijateľnú a z hľadiska vplyvov na životné prostredie a celospoločenského úžitku investície za realizovateľnú a v území prospešnú“.

Pripomeňme, že sa posudzovali dva varianty električkovej trate, ktoré sa líšili v riešení križovatiek trate s Kutlíkovou ul./Pajštúnskou ul., Lietavskou ul. a Betliarskou ul. a v riešení zastávky Lietavská. Zatiaľ čo vo variante 1 mala byť križovatka pri Technopole riešená ako úrovňová, pri variante 2 sa má čiastočne využiť zárez, ktorý bol vybudovaný ešte v 1980-tych rokoch pre rýchlodráhu, a trať má viesť pod cestou. V úseku Lietavská – Betliarska sa uvažovalo vo variante 1 s minimalistickými úpravami ciest oproti súčasnému stavu, zatiaľ čo vo variante 2 malo dôjsť k vybudovaniu prestupného uzla medzi električkami a autobusmi.

Variant 2 bol „na základe došlých stanovísk dotknutých orgánov a pripomienok zainteresovanej verejnosti k zámeru EIA“ upravený a v najnovšej správe sa miesto neho uvádza variant 2m. Ten je zároveň odporúčaný na realizáciu. Na základe porovnania s pôvodným variantom 2 v nasledujúcich riadkoch prinášame prehľad zmien v odporúčanom variante.

Zmeny v odporúčanom variante

  • Na križovatke Bosákova sa v rámci navrhovanej prestupnej zastávky ešte viac priblížili autobusové nástupištia k električkovým. Prestup medzi autobusmi a električkami tak bude jednoduchší.
  • Križovatka s Rusovskou cestou sa zmenila tak, aby nebolo nutné presúvať Chorvátske rameno. Taktiež sa presunuli električkové zastávky, ktoré budú v smere jazdy do Petržalky medzi dnešnou konečnou Jungmannova a križovatkou. Nadväzné zastávky autobusov sa priblížili k električkovým, vďaka čomu vznikne efektívny prestup medzi električkami a autobusmi liniek 83 a 88.
  • Vybudované bude nové premostenie Kutlíkovej ul. cez Chorvátske rameno, čím sa komunikácia Kutlíkova – Pajštúnska dobuduje do finálnej podoby. Pôvodne sa s novým mostom cez Chorvátske rameno neuvažovalo.
  • Na rozdiel od predchádzajúcich pozitívnych zmien sa v úseku od Lietavskej po Betliarsku ul. projekt zmenil k horšiemu. Pôvodne bol na tomto úseku navrhovaný prestupný uzol, kde mal byť zabezpečený pohodlný prestup medzi električkami a autobusmi liniek 59 92 98 a 99. Zmenený variant 2 prebral riešenie z variantu 1, čo znamená, že súčasné autobusové zastávky sa vôbec nezmenia a vedľa bude zriadená električková zastávka. Pri prestupe v smere na Betliarsku a Antolskú budú musieť cestujúci prechádzať cez cestu. Ďalšou prekvapujúcou zmenou je nelogické presunutie cyklotrasy na opačnú stranu cesty, teda ďalej od obytných domov a bližšie k už existujúcej cyklotrase pri Chorvátskom ramene. Na zmenách je prekvapivé aj to, že v podstate ide o projekt na „zelenej lúke“, teda existovala možnosť pripraviť kvalitné riešenie na európskej úrovni.
  • Naopak, pozitívnou zmenou je to, že pri obratisku električiek vzniká aj malé obratisko autobusov na účely otáčania náhradnej dopravy v prípade výpadku električiek.

V rámci zverejnených dokumentov je uvedené aj vyhodnotenie pripomienok zainteresovanej verejnosti. Z nich vyplýva, že niektoré návrhy, ktoré by zlepšili projekt, neboli akceptované. Ide napríklad o požiadavku na vybudovanie parkoviska P+R v Janíkovom dvore, návrhy na zlepšenie pešej dopravy či na zjednodušenie prestupovania na zastávke Lúčanka, kde bol dokonca projekt zmenený opačným smerom.

Verejné prerokovanie bude 14. decembra

Správu o hodnotení je možné pripomienkovať písomne do 30. decembra 2016, a to u Okresného úradu Bratislava, odbor starostlivosti o životné prostredie, oddelenie ochrany prírody a vybraných zložiek životného prostredia na adrese Tomášikova 46, 832 05 Bratislava.

Okrem možnosti vyjadrenia názoru písomne prebehne 14. decembra 2016 verejné prerokovanie správy o hodnotení. Prerokovanie začne o 16:30 v Zichyho paláci na Ventúrskej ulici č. 9 v Bratislave.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: kecho #18:
Pravé odbočenie z Jantárovej cesty na Bosákovu a ľavé z Bosákovej na Jantárovú cestu sú najvyťaženejšími smermi v tejto križovatke. Pri troch pruhoch na Jantárovej ceste môžu mať tieto smery spoločnú fázu a v druhej fáze súčasne so smerom rovno po Jantárovej ceste môžu ísť električky, cyklisti a chodci cez Bosákovu. Tá druhá fáza môže byť oveľa kratšia (že teraz nie je, to je druhá vec). Ak zlúčiš pravé odbočenie so smerom rovno, budeš potrebovať dve dlhé fázy a pre cyklistov a električky novú osobitnú fázu.
Reakcia na: Martin Fundárek #16:
Tam vobec nie su potrebne 3 pruhy. V pohode sa priamy da zlucit s pravym odbocenim.
Reakcia na: Valec #10:
Keep Dumbness Imaginable?
Reakcia na: Rubber38 #5:
Nech to presadil ktokoľvek, má podľa mňa pravdu. To pravé odbočenie je veľmi slušne vyťažené, ak by autobusy stáli v jazdnom pruhu, vznikali by tam dlhé šory. A keď je tam miesto, nech sa urobí záliv.
A inak z tej schémy mám dojem, že dĺžka rovnej hrany bude cca 2/3 zastávky električiek, t.j. 42 m. To by malo stačiť aj na dva kĺbáky, či nie?
All For People Or Anything For Everybody?
Reakcia na: lostrail #13:
Pochybujem, ze projektantom islo o to, nakreslit co najlepsi projekt. Skor iba vyhovoval spiatocnikom ako je KDI...
Reakcia na: N/A #4:
Klobuk dolu, ze to tam vidis. Az ked si mi povedal, tak som si uvedomil, ze cely ten jogurtovy neforemny tvar je vlastne zaliv. Ale hned som mudrejsi.

Rubber: To uz bol pre panov projektantov taky problem ten zaliv povedzme predlzit? Ved by sa nemuselo asfaltovat az po cestu, len by sa spravila "odbocka" trochu skor. Mohlo by to byt podobne rieseniu na druhej strane, ale tu by mal bus svoj na konci vlastny odbocovaci pruh smerom doprava (pre auta tam je len jeden a Bosakova ma dva pruhy, takze by to bola uuuplna pohoda). Tam, kde by bol zaliv dalej od cesty, by odbocku oddeloval zeleny ostrovcek. Na konci by bol jednoduchy obrubnik.
Posunulo sa vedenie mesta oproti minulosti dopredu? Mne sa zda, ze moc nie ?
Reakcia na: Valec #10:
Ono inak to megarondo nebol dobrý nápad, dalo sa to vyriešiť aj civilizovanejšie. Ale to by niekto musel chcieť a to projektanti neradi.
Reakcia na: 810zssk #8:
Vadilo to vraj, ako inak, tej trojpísmenkovej inštitúcii.
Reakcia na: zlomok #1:
Výška hrany nad TK bude iba 25 cm, ministerská sekcia nesúhlasí s 30 cm. Pokiaľ ide o vozovňu, či tam postavíš za seba dva vozy alebo tri vozy je detail. Chvalabohu už nevymýšľajú hlúposti s osobitnými halami pre kanál a obrovskou vozovňou, čo dúfam sa to výhľadové rozšírenie vozovne nikdy nebude realizovať, skôr má obrovský potenciál A+E vozovňa v Dúbravke (ktorá by taktiež mohla byť naprojektovaná ako moderná a tak, ako sa dnes projektujú vozovne v západnej Európe v nových prevádzkach).
Reakcia na: Rubber38 #7:
My sme to neposlali? ? Ja som bol v tom ze je to vybavene 😃

Inak komu zas vadilo, ze ten prestup na Lucanke bol spraveny civilizovane a nie vychodoeuropsky?
A tiež by ma ešte mi. zaujímalo, či sa ešte stále rozmýšľa, čo spraviť s tou protitankovou stenou v km 4,57, zatiaľ vyzerá byť ignorované. Samo, pošlime už tie pripomienky ?
A teda mňa by tiež zaujímalo, prečo zmizla zastávka Chorvátske rameno pre L84/99 v smere na Hálovu. Je síce fajn, že došlo k presunu pôvodnej zastávky tak, aby sa dalo lepšie prestúpiť v smere z L83/88, ale to ešte neznamená, že by nebolo možné vybudovať tiež zastávku na Jantárovej v smere od TPD, kľudne rovno v tom pravom odboč. pruhu smerom na Rusovskú

Je to podobné, ako keby napr. na Bajkalskej nestáli L74/78 v smere k Zimáku len preto, "aby nebolo v oblasti priveľa zastávkových označníkov"
Reakcia na: lostrail #3:
Myslíš Farského? Tam asi vadilo, že zastávka v smere z juhu (Jantárovej) bola umiestnená v pravom odboč. pruhu, a keďže asi KDI presadilo, že tri IAD pruhy v tej prevelice preťaženej križovatke sú naďalej minimum, tak zastávka "uhla" do zálivu bližšie k trati tak, aby sa tam nezmestili dva autobusy, resp. aby ten druhý stál v zákrute Mňam ? Inak tam teda komfort prestupu zostáva rovnaký
Cim konkretne budu nastupiska autobusov vo Variante 2m "este blizsie" v porovnani s povodnym navrhom alebo Variantom 1?
Reakcia na: zlomok #1:
Toto s tym kurenim je zalezitost, na ktoru sa uz niektori zamestnanci DPB ponosovali aj v pripade autobusovej vozovne. Udajne je najblizsi plynovod nedaleko odtial, cca. 500m vychodne od sucasnej. No tiez sa tam nekuri plynom, ale elektrinou. Vraj by bolo drahe stavat pripojku. Lenze to, co by do toho vrazili, by usetrili na rozdiele cien komodit a dovolim si povedat, ze velmi rychlo. Co uz, toto je typicky priklad nekompetentnosti. Dufam, ze ked uz, tak sa bude kurit aspon "klimami" (tepelnymi cerpadlami), co ma aspon neporovnatelne lepsiu energeticku bilanciu, ako klasicke konvektory alebo spiralove ohrievace vo vzduchotechnickych jednotkach.
Škoda že materiál vôbec nepočíta do budúcnosti s premávkou dlhších súprav ako 32,5 metra. Takisto navrhovaná vozovňa je optimalizovaná pre 32,5 metrové súpravy. Aspoň že zastávky majú byť dlhé 65 metrov a výška hrany nad TK je 30 cm. Prekvapilo ma že vozovňa má mať elektrické kúrenie, s plynom sa vyslovene nepočíta.