Električková trať na Jesenského a Mostovej je zbytočná

„Zbytočnosť“ trate vyplýva z rozhodnutí úradníkov.

Magistrát mesta Bratislava od začiatku roka 2016 povolil 6 výluk električiek na Jesenského a Mostovej ul., z ktorých posledná bude prebiehať do 27. júla. Ďalšia dlhá výluka bude v termíne 21. augusta - 6. októbra. Vlani boli električky z týchto ulíc vylúčené sedemkrát a naviac ešte 4 mesiace nejazdili počas rekonštrukcie električkovej trate na križovatke so Štúrovou ul. Vo všetkých prípadoch bez náhrady.

Bratislavský magistrát ustupuje rôznym záujmom a nemá problém vylúčiť električkovú dopravu ani na tretinu roka. Trať v centre mesta sa tak javí byť na ťarchu, alebo priam zbytočnou. Pritom koľaje cez Jesenského sú v prevádzke od začiatku električkovej dopravy v Bratislave v roku 1895. Svoj význam majú aj po 120 rokoch, keď spájajú južnú časť centra mesta a prestupný terminál Most SNP so západnou aj východnou Bratislavou.

V zahraničí na to idú inak

Bratislava nemá metro, a tak časť jeho funkcií preberá električková doprava. Na ňu sa napájajú autobusové a trolejbusové linky. Každá výluka električiek tak cestujúcim zásadným spôsobom mení spôsob cestovania. Ak je vylúčená Jesenského ulica, električky prinajmenšom v smere do Karlovej Vsi nejazdia ani k terminálu autobusov Most SNP. Pri ceste do Jaroviec, Rusoviec, Čunova, Slovnaftu či Podunajských Biskupíc, ale aj na Autobusovú stanicu treba voliť iné trasy.

Keďže počas krátkodobých výluk DPB nepripravuje upravené cestovné poriadky, dopravné spojenie so zmenenou trasou nevyhľadá ani plánovač cesty, a tak je cestujúci odkázaný na vlastné znalosti siete MHD či pomoc iných. Zahraniční turisti sú dezorientovaní, pretože výlukové oznamy sú zverejnené len v slovenčine, a schémy liniek, ktoré dostanú do rúk v informačných centrách, neplatia.

Zatiaľ čo v iných krajinách s kvalitnou MHD sa mestá snažia ľudí pritiahnuť do verejnej dopravy minimalizáciou výluk a poskytovaním aktuálnych informácií počas výluk, Bratislava motá hlavy pravidelným aj nepravidelným cestujúcim. V zahraničí je prioritou čo najmenšie narušenie prevádzky MHD, no Bratislava nemá problém povoliť konanie akcií na tých miestach, kde sa to výrazne dotkne MHD. A to nielen na akceptovateľných zopár minút.

Pri niektorých veľkých podujatiach ako napríklad maratón či oslavy Nového roka môžu byť výluky pochopiteľné, no len ťažko obhájiteľná je výluka kvôli Plesu v opere. Namiesto vylúčenia individuálnej dopravy vrátane parkovania z Gorkého ul. je pre úradníkov jednoduchšie a pohodlnejšie vylúčiť električky s dopadom na rádovo vyšší počet cestujúcich.

Bývalý primátor Milan Ftáčnik počas výkonu svojej funkcie na verejnej diskusii na Deň bez áut prisľúbil redukciu výluk na Jesenského ul., svoj sľub však nesplnil. Počas funkčného obdobia primátora Iva Nesrovnala sa situácia ešte zhoršila.

Ako získať správne informácie o výlukách na imhd.sk?

Na imhd.sk sa informácie o výlukách zobrazujú okrem titulnej stránky aj nad vyhľadaným spojením dotknutým výlukou a nad cestovným poriadkom linky, ktorej sa výluka týka, a to v žltom výstražnom rámiku.

Odporúčame informáciám o výlukách venovať zvýšenú pozornosť, pretože počas krátkodobých výluk nemusí zobrazený cestovný poriadok alebo spojenie zobrazovať skutočnosť.

Zoznam výluk na Jesenského a Mostovej od roku 2015

  • 10.1.2015 Ples v opere
  • 29.3.2015 Bratislava Marathon
  • 12.4.2015 Národný beh Devín – Bratislava
  • 1.5.2015 Veterán rallye
  • 3.5.2015 Beh Wings for Life
  • 19.6.2015 Globsec
  • 31.12.2015 Novoročné oslavy
  • 22.2.2016 Ples v opere
  • 3.4.2016 Bratislava Marathon
  • 10.4.2016 Národný beh Devín – Bratislava
  • 16.4.2016 Globsec
  • 1.5.2016 Veterán rallye
  • 25.6. - 27.7. a 21.8.2016 – 6.10.2016 Predsedníctvo SR v Rade EÚ

Zoznam nezahŕňa výluky počas opráv a rekonštrukcie električkových tratí a počas mimoriadnych udalostí v doprave.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: kecho #32:
áno aj to je možnosť 😉 obojsmernosť le pod podmienkou že by busy šli po koľajách skôr... 😉 lebo kolóny sa budú určite tvoriť
Reakcia na: kecho #32:
Tu by mal stačiť jeden jazdný pruh v každom smere, stačilo by v celom úseku zakázať odbočovanie doľava.
Reakcia na: Ma178rek #31:
Ono keď práve predtým je cesta zúžená na 1 pruh, tak mohla tým 1 pruhom pokračovať až na "Šafko" a v druhom mohla byť koľaj.
sem by sa hodila tá stála zastávka 😉 ... síce neviem ako by to bolo dĺžkovo, ale keďže cesta je tesne predtým zúžená do 1 pruhu tak by to nebol až taký problém potiahnúť tp zúženie o pár metrov ešte ďalej....
Reakcia na: Solider #29:
Jasné, ale takto, keď je celá trať na Jesenského a Mostovej uzatvorená, by automaticky mala vzniknúť tá zastávka aspoň po dobu tej výluky aby sa zachovala aspoň aká-taká dostupnosť tej oblasti električkami... ?
Reakcia na: Dispecer #28:
Tam by podľa môjho názoru mala byť stála zastávka. V súčasnosti je medzizastávkový úsek na okraji centra mesta medzi Mostom SNP a Šafárikovým námestím v dĺžke 910 metrov. Ak by pribudla zastávka za zbiehacou výhybkou až takmer po odbočenie na Kúpeľnú, tak by sa medzizastávkový úsek rozdelil na jeden 420-metrový a jeden 490-metrový, čo je už akceptovateľnejšie pre centrum mesta.
Reakcia na: Rubber38 #27:
Mne osobne (ako nebratislavčanovi) je divné, že na Rázusovom nábreží niekde na úrovni zastávky Nám. Ľ. Štúra nie je aspoň dočasná zastávka v smere Most SNP > Šafárikovo námestie...

(Viem, že od zastávky Most SNP to tam až nie je tak ďaleko (> 300 m), ale od nej k Šafku je to celkom slušne ďaleko - cca 600 m.)
Reakcia na: gide #26:
K centru patrí aj dobrá dopravná obslužnosť, konkrétne pri starom SND dokonca jedna zastávka (v smere na Nám. Ľ. Štúra) vyslovene chýba. MHD má byť atraktívna pre všetkých, nielen pre tých, ktorí majú chuť/schopnosť šlapať niekam do centra 500-700 metrov od zastávky. Keď už, tak sa príp. dá niečo robiť s hlučnosťou trate (jej rušenie ale medzi vhodné riešenia nepatrí), ale myslím si, že rachotenie v noci popri obytných oblastiach je horším všeobecným diskomfortom.

Do centra nikto nechodí hľadať božský pokoj a ticho, na to je Lesopark.

BTW, historické centrum JE pešia zóna ?
Električkovú trať v centre považujem tiež za dôležitú, často ju používam, ale pravda je napríklad aj to, že ak ste na predstavení v SND alebo na koncerte v Redute, električky počujete a "cítite" aj vo vnútri, je to rušivé. Vtedy premýšľam, či by nestačilo, keby električky chodili len po nábreží a centrum bola pešia zóna. Nie je to ďaleko pešo od Nám. Ľ. Štúra do centra.
Reakcia na: S499.1023 #24:
Navyše pod Štefánkou malo viesť v trase zrušenej električky metro. Ktoré nebolo realizované, ale električku zrušiť stihli. Odvtedy tam máme "dočasné" autobusy.
Reakcia na: Spacer1 #23:
Trať na Triede Obrancu mieru Milana Rastislava Štefánika nikdy nikto nepovažoval za zbytočnú, akurát chceli budovať Autogerechte sozialistische Stadt.
Je asi tak zbytočná ako bola trať na Štefánikovej. Teraz by ju tam všetci radšej uvítali.
Reakcia na: Mirtschi #21:
Ono by uplne stacilo aby mesto neustale tu Jesenskeho nezatvaralo a potom by nebolo treba nic zdvojkolajnovat.
Je na veľkú škodu, že pri poslednej rekonštrukcií trate na Vajanského nábreží sa trať nezdvojkolajnila. Boli by podstatne jednoduchšie odklony liniek. Keď ne je tam dostatočná šírka, tak tá kolaj sa mohla nechať jednoducho pojazdovať autami,
Reakcia na: ST44 #7:
Hovoríš o svojom idole Kotlebovi?
Reakcia na: rondel #5:
Koľaj tam vždy bola len jedna. Koľajnice boli tri.
Reakcia na: jozefzba #4:
Zle si pamätáš.
Reakcia na: ST44 #16:
Neboj sa, velmi dobre viem kade bola ta trat vedena. Kazdopadne dakujem, od nacka si hentie pomenovania poctou.
Reakcia na: ST44 #8:
Netaraj.