Ak by k odstráneniu stromov nedošlo, BSK pohrozil zastavením prevádzky električiek na Hlavnú stanicu.
35 rokov nevadili a teraz musia byť odstránené. Reč je o stromoch na električkovej zastávke Žilinská, ktoré sa na zastávke nachádzajú od jej sprevádzkovania v roku 1980. Trojica orgánov štátnej a verejnej správy sa teraz podpísala pod výrub všetkých piatich. „Ťažko poškodený“ je pritom len jeden z nich.
Rozhodnutie o povolení výrubu piatich drevín vydal 17. februára magistrát odvolávajúc sa na vyjadrenie Bratislavského samosprávneho kraja, podľa ktorého stromy na zastávke nespĺňajú požiadavky kladené technickou normou na projektovanie zastávok. Výnimku z normy zase odmietlo udeliť ministerstvo dopravy. Celý problém súvisí s kolaudáciou "modernizovanej" električkovej trate na Hlavnú stanicu, ktorá bola dokončená v septembri 2015.
V príslušnej technickej norme sa uvádza, že „všetky zariadenia a vybavenie zastávok musia byť vzdialené najmenej 3,00 m od osi koľaje“. Výnimku majú len „označník, majáčik a výstražná doska“. O tom, že stromy sú „zariadením“ alebo „vybavením“ zastávky sa už v norme nepíše. V povolení výrubu sa viackrát spomína ako dôvod o nebezpečnosť stromov na zastávke, ale neuvádza sa ani jeden prípad, kedy by za ostatných 35 rokov stromy spôsobili nehodu alebo úraz.
Buď výrub, alebo zastavenie premávky električiek
Stromy sa nachádzajú v zadnej časti zastávky, kde bežne električky nezastavujú. Dopravný podnik ešte vlani, keď začali BSK spolu s ministerstvom požadovať výrub, vydal príkaz, aby na zastávke zastavovala iba jedna električka. Cestujúci preto pri vystupovaní a nastupovaní so stromami do kontaktu neprídu. Naviac bola medzi stromami umiestnená reťaz, ktorá zabraňuje vstupu cestujúcich do tejto časti zastávky. Ani toto však presvedčiť úradníkov nepomohlo.
Výstavba električkovej trate v roku 1979, pri ktorej na zastávke Žilinská zostalo 5 stromov (Foto: Jozef Slavkovský)
„V prípade, že nebude splnená podmienka ohľadne bezpečného užívania stavby „Električková trať Radlinského – Štefanovičova, I. etapa“, t. j. nebude zaistená bezpečnosť a ochrana zdravia ľudí, BSK ako miestne a vecne príslušný špeciálny stavebný úrad kolaudačné rozhodnutie na trvalú prevádzku v zmysle § 81b stavebného zákona nevydá. Doprava na električkovej trati na Hlavnú stanicu bude musieť byť zastavená,“ uvádza sa v povolení. K zastaveniu premávky električiek na Hlavnú stanicu by došlo od 1.9.2016, kedy vyprší maximálna 12-mesačná lehota skúšobnej prevádzky.
Čas na výrub sa pritom kráti. Odstránenie stromov by malo prednostne prebehnúť v mimovegetačnom období od 30. septembra do 31. marca, na výrub teda zostáva mesiac. Ako náhrada za vyrúbané stromy by malo byť na Štefanovičovej ulici vysadených 5 nových stromov s výškou 2,2 metra, o ktoré by sa malo mesto starať 3 roky.
Čo si myslíte o výrube stromov? Do 6. marca sa môžete vyjadriť v ankete.
rrunnerr
Su na zaciatku autobusovej zastavky do pol metra ak okraja chodnika, ked tam zastavi autous alebo trolejbus, tak aspon jedny dvere su potom slepa ulicka. Vacsinou tie, cez ktore chce niekto nastupit/vystupit s kocikom alebo invalidnym vozikom.