Na zastávke Žilinská vyrúbu 5 stromov
  • Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v ľavom menu.

Ak by k odstráneniu stromov nedošlo, BSK pohrozil zastavením prevádzky električiek na Hlavnú stanicu.


Foto © Matej Benčík


35 rokov nevadili a teraz musia byť odstránené. Reč je o stromoch na električkovej zastávke Žilinská, ktoré sa na zastávke nachádzajú od jej sprevádzkovania v roku 1980. Trojica orgánov štátnej a verejnej správy sa teraz podpísala pod výrub všetkých piatich. „Ťažko poškodený“ je pritom len jeden z nich.

Rozhodnutie o povolení výrubu piatich drevín vydal 17. februára magistrát odvolávajúc sa na vyjadrenie Bratislavského samosprávneho kraja, podľa ktorého stromy na zastávke nespĺňajú požiadavky kladené technickou normou na projektovanie zastávok. Výnimku z normy zase odmietlo udeliť ministerstvo dopravy. Celý problém súvisí s kolaudáciou "modernizovanej" električkovej trate na Hlavnú stanicu, ktorá bola dokončená v septembri 2015.

V príslušnej technickej norme sa uvádza, že „všetky zariadenia a vybavenie zastávok musia byť vzdialené najmenej 3,00 m od osi koľaje“. Výnimku majú len „označník, majáčik a výstražná doska“. O tom, že stromy sú „zariadením“ alebo „vybavením“ zastávky sa už v norme nepíše. V povolení výrubu sa viackrát spomína ako dôvod o nebezpečnosť stromov na zastávke, ale neuvádza sa ani jeden prípad, kedy by za ostatných 35 rokov stromy spôsobili nehodu alebo úraz.

Buď výrub, alebo zastavenie premávky električiek

Stromy sa nachádzajú v zadnej časti zastávky, kde bežne električky nezastavujú. Dopravný podnik ešte vlani, keď začali BSK spolu s ministerstvom požadovať výrub, vydal príkaz, aby na zastávke zastavovala iba jedna električka. Cestujúci preto pri vystupovaní a nastupovaní so stromami do kontaktu neprídu. Naviac bola medzi stromami umiestnená reťaz, ktorá zabraňuje vstupu cestujúcich do tejto časti zastávky. Ani toto však presvedčiť úradníkov nepomohlo.


Výstavba električkovej trate v roku 1979, pri ktorej na zastávke Žilinská zostalo 5 stromov (Foto: Jozef Slavkovský)

„V prípade, že nebude splnená podmienka ohľadne bezpečného užívania stavby „Električková trať Radlinského – Štefanovičova, I. etapa“, t. j. nebude zaistená bezpečnosť a ochrana zdravia ľudí, BSK ako miestne a vecne príslušný špeciálny stavebný úrad kolaudačné rozhodnutie na trvalú prevádzku v zmysle § 81b stavebného zákona nevydá. Doprava na električkovej trati na Hlavnú stanicu bude musieť byť zastavená,“ uvádza sa v povolení. K zastaveniu premávky električiek na Hlavnú stanicu by došlo od 1.9.2016, kedy vyprší maximálna 12-mesačná lehota skúšobnej prevádzky.

Čas na výrub sa pritom kráti. Odstránenie stromov by malo prednostne prebehnúť v mimovegetačnom období od 30. septembra do 31. marca, na výrub teda zostáva mesiac. Ako náhrada za vyrúbané stromy by malo byť na Štefanovičovej ulici vysadených 5 nových stromov s výškou 2,2 metra, o ktoré by sa malo mesto starať 3 roky.

Čo si myslíte o výrube stromov? Do 6. marca sa môžete vyjadriť v ankete.

 

Zákaz vstupu do časti zastávky, na ktorej sa nachádzajú stromy.

26.2.2016
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

pharel4.3.2016 19:58 #39 Re:
Reakcia na #37 od rrunnerr:
oki
S499.10234.3.2016 17:50  +3#38 Re:
Reakcia na #37 od rrunnerr:
Aj trolejbusy má v kompetencii harvestor William Lumberjack Sixth, ale keďže trolejbusy nemajú metrový rozchod, tak u nich sa obmedzuje na likvidáciu dopytových tlačidiel na dverách, keďže nezodpovedajú ním samým napísaným pravidlám.
rrunnerr4.3.2016 16:25 #37 Re:
Reakcia na #34 od pharel:
Ano, som tu pomerne novy.
Tu zastavku poznam, niekolko rokov som tade denne prechadzal.
Svoj komentar som myslel do velkej miery ironicky, ze tam, kde to bude vadit za specifickych podmienok (dve supravy na zastavke) trom elektrickam denne, tak je v BA niekolko dalsich zastavok, kde strom/stlp brani komfortnemu vystupu z jednych az dvoch dveri. A to zjavne nikomu kompetentnemu nevadi, pretoze to su "len" autobusy a trolejbusy, nie elektricky.
Error 0x0072.3.2016 8:13 #36 Re:
Reakcia na #35 od marecek19:
Uz dnes tam tam jazdia viac ako dva SPOJE
marecek192.3.2016 7:17 #35 Re:
Podľa mňa tie stromy nikomu nevadia. A už vôbec nie "druhej" električke. Veď na žiadnych zastávkach nezastavujú dve električky za sebou a ktovie, či na hl.stanicu budú jazdiť viac ako dva spoje
pharel1.3.2016 14:28 #34 Re:
Reakcia na #33 od rrunnerr:
Ty si tu novy ze? Ked by si sa isiel pozriet na tu zastavku, tie stromy tam absolutne nevadia, iba ak by 2 elektricky zastavili za sebou, avsak to nezvyknu robit a obzvlast v smere na Hl.Stanicu, kde su intervaly nastavene tak, ze chodia elektricky vzdy v odstupe.
rrunnerr1.3.2016 14:16 #33 Re:
Skvela sprava, dufam, ze podobne budu postupovat napriklad aj na zastavke Novohradksa a vypilia strom a stlp: https://www.google.sk/maps/@48.1462811,17.1373492,3a,66.8y,311.47h,75.75t/data=!3m4!1e1!3m2!1slZzHopIx9KQs4RjJXe6I9w!2e0
Su na zaciatku autobusovej zastavky do pol metra ak okraja chodnika, ked tam zastavi autous alebo trolejbus, tak aspon jedny dvere su potom slepa ulicka. Vacsinou tie, cez ktore chce niekto nastupit/vystupit s kocikom alebo invalidnym vozikom.
SuchSoft29.2.2016 20:04  +1#32 Re:
Reakcia na #21 od BigMac:
BigMac, k prvému riadku: Ak by sa mesto podľa toho riadilo, tak za 15 rokov by muselo byť v Bratislave minimálne 6 miliárd stromov.
Solider29.2.2016 16:51  +1#31 Re:
Reakcia na #27 od mku81:
Aj ja som počul takú výhovorku, ale realita je taká, že je to iba odfláknutá výstavba. Nedostatočne to vymerali a ešte navyše spôsob, akým zabezpečovali požadovanú niveletu, je veľmi zaujímavý. Totiž dve betónové dlaždice na 4-8 štrku podložené a zaistené drevenými odrezkami nie je veľmi stabilný spôsob. Potom sa ani nemôžeme čudovať, že celá trať popri ceste pláva.

https://imhd.sk/ba/galeria-media/2678/rekonstrukcia-trate-mileticova-zahradnicka-2008/36929/Cerstvo-vybetonovany-a-nevybetonovany-usek-trate?&ref=ba%2Fgaleria%2F2678%2Frekonstrukcia-trate-mileticova-zahradnicka-2008%3F%26ghg%3D%26p%3D5
Valec29.2.2016 15:49 #30 Re:
Reakcia na #29 od Rubber38:
Podľa popisu tu: https://imhd.sk/ba/galeria-media/2678/rekonstrukcia-trate-mileticova-zahradnicka-2008/37433/Kriva-nova-elektrickova-trat
Rubber3829.2.2016 14:49 #29 Re:
Reakcia na #27 od mku81:
Kde je prosím v Ružinove "krivá" trať (teraz nemyslím osové vychýlenie, žalostný stav BKV panelov a pod.)? Okrem úseku pri Centráli a dvoch oblúkov pri Saleziánoch resp. Slovanete sa podľa mňa jedna o maximálne napriamenú trať. Ale teda rád sa nechám vyviesť z omylu...
david129.2.2016 13:39 #28 Re:
Reakcia na #27 od mku81:
No ale máš rovnú trať ...
mku8129.2.2016 9:53 #27 Re:
Hlavne je zaujimave ako sa kompetentni po rekostrukcii trate do Ruzinova vyhovarali na to, ze chceli zachranit stromy krivou tratou. A teraz su zrazu stromy problem...
Error 0x00728.2.2016 16:37 -1 +2#26 Re:
Reakcia na #25 od Mirtschi:
To asi preto ze vystupistom L93 nevedie elektrickova draha s 1000mm rozchodom, na ktoru by mal BSK dosah...
Mirtschi28.2.2016 11:58  +1#25 Re:
V Bratislave sa ide zase raz niekde úplne zbytočne odstraňovať tak potrebná zeleň. O tie pne sa človek omnoho skôr potkne, ako o živé stromy. Za čias mojeho dlhoročného pobytu v Bratislave mi osobne na tejto zastávke stromy nikdy nezavadzali. Hlavná vec, že o pár 100 metrov ďalej na výstupišti L93 na Hlavnej stanici mám vždy to šťastie, že mi autobus otvorí dvere rovno do stromu. Tam to ku podivu nikomu nevadí a musím kufor ťahať po hline.
Miro28.2.2016 11:21  +1#24 Re:
Že trojica orgánov
BigMac28.2.2016 7:43  +2#23 Re:
Reakcia na #8 od priean:
To sa veľmi ľahko môže stať, o vzrastený strom nezakopneš, ale o neodstránený peň veľmi ľahko.
BigMac28.2.2016 7:41  +1#22 Re:
Reakcia na #4 od Staromešťan:
No a si pri merite veci. Oni sa električkou nevozia, oni sa vozia autom. A to auto musí niekde parkovať...
BigMac28.2.2016 7:38  +4#21 Re:
Výrub áno, ale VÝLUČNE s rozumom. A k výrubu variantu. Stačí sa držať hesla, ak jeden strom vyrúbeš, dva zasaď. Tam kde sú stromy priamym ohrozením okolia o tom nik nechce ani počuť (za dvoma rohmi na Štefánikovej ulici), naopak tam, kde vyzerajú zdravo ich idú píliť. podrobne som ich síce neskúmal, ale mám pocit, že by bohate stačilo presvetliť korunu a použiť zatrávňovacie dlaždice. Voda odtečie ku koreňom a prípadný človek vystupujúci z druhého voza druhej súpravy (ktoré tam momentálne nejazdia) nešliapne do blata, ale na mokrý betón...

Celé mi to príde tak, že pán župan trpí rozpoltenou osobnosťou a jeho druhé ja si zaobstaralo nový ekologický kotol na pevné palivo, takže drevo bude mať kde odovzdať svoju energiu predtým, ako sa zmení na ekologické aditívum kompostu. Len dajte pozor, súdruh župan, drevný popol vysušuje kompost a mohli by vám skapať kalifornské dážďovky...

Keď som tu asi pred dvoma rokmi písal čosi o potrebnom výrube stromov na Štefánikovej, tak ma tu poniektorí šli zožrať. Takže chlapci, terazky sa môžete činiť a môžete vytiahnuť krompáče, rýle a lopaty a vyraziť do boja...
Solider27.2.2016 13:30 #20 Re:
Reakcia na #17 od S499.1023:
Stromy okrem nezastupiteľnej funkcie pre životné prostredie v meste plnia alebo mali by plniť aj estetickú funkciu. Pokiaľ porovnáme stav cestnej zelene s inými metropolami alebo porovnateľne veľkými mestami v okolí, Bratislava z toho vychádza značne zle. A je často až taký zlý, že stromy po väčšom vetríku padajú ľuďom na hlavy (už niekoľkokrát na Štefánikovej) alebo dokonca príde k smrteľným úrazom (škôlka v Karlovej Vsi).