Bratislava má po vyše štvrťstoročí novú električkovú trať

Výstavba električkovej trate do Petržalky a rekonštrukcia Starého mosta je ukončená.

Primátor hlavného mesta i zhotoviteľ stavby oznámili, že dňa 15. decembra 2015 bola úspešne ukončená výstavba prvej časti projektu petržalskej električky, ktorá sa začala realizovať v decembri 2013. Nová električková trať tak hlavnému mestu pribudla po 26 rokoch od dokončenia poslednej trate, ktorou bola trať z Jurajovho dvora na Zlaté piesky. Zároveň bude v budúcom roku po 55 rokoch obnovená električková doprava zo Šafárikovho námestia cez Starý most do Petržalky.

Zhotoviteľ stavby bude na dokončovaní prác pokračovať až do nočných hodín 15. decembra, do kedy je možné vykonávať práce, ktoré bude možné preplatiť z EÚ. Ide najmä o "kozmetické" úpravy Šafárikovho námestia, dokončovanie nájazdov na Starý most na oboch stranách, ukladanie koľajníc na moste, realizáciu trolejového vedenia a finalizáciu príslušenstva Starého mosta. Následne budú ešte prebiehať práce na nedorobkoch a vadách, ktoré už budú realizované na účet zhotoviteľa. Tieto práce budú vykonávané do konca tohto týždňa a následne po sviatkoch začiatkom budúceho roka. Zároveň bude zhotoviteľ odstraňovať aj zariadenie staveniska.

Primátor mesta súčasne priznal, že na stavbe vznikli dodatočné neoprávnené náklady vinou predchádzajúceho vedenia mesta, ktoré však podľa jeho slov nesúvisia s cenou diela. Presná výška týchto dodatočných nákladov podľa primátora ešte nie je známa.

Doplnené 16.12.2015: Štúrova ulica a Šafárikovo nám. sú po dokončení stavby plne prístupné pre chodcov a cyklistov. Električky a automobily budú môcť Štúrovu ulicu využívať až po jej skolaudovaní, pričom presný termín, kedy sa tak stane, ešte mesto nepozná. Križovatka Šafárikovo námestie bola sprevádzkovaná v oboch smeroch pre cestnú dopravu už od nočných hodín dňa 15. decembra, následne ešte prebiehalo dokončovanie vodorovného dopravného značenia. Starý most bude až do ukončenia kolaudácie neprístupný pre verejnosť, pričom vstupy na Starý most bude strážiť strážna služba. Chodci a cyklisti tak prejdú cez Starý most zrejme až v budúcom roku.

Hlavné mesto na svojej webstránke 16. decembra uviedlo, že výsledná cena stavby je nižšia ako zazmluvnených 58,8 mil. € bez DPH, a to konkrétne "57,5 milióna € bez DPH aj vrátane faktúry za neoprávnené výdavky, ktorá je vo výške 2 milióny €". "Neoprávnené výdavky sme s pomocou stavebného dozoru okresali na najnižšiu možnú mieru. Takýmto neoprávneným nárokom boli pyrotechnický prieskum a zmena geometrie výhybiek," uviedol primátor Bratislavy.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: fanatikmhd #32:
Ale veď v podstate si mi dal za pravdu 🙂 ako si napísal, ušetrí sa možno len 2,5 vozu, to pre mňa spĺňa definíciu "nič moc". A to treba povedať, že rátaš stav keď má 95 výluku. Ja teda nespochybňujem tú trať, teším sa, že sa konečne stavajú aj nové električkové trate, zišlo by sa nám ich v BA ešte veľa 🙂 ale tvrdím, že táto bude mať skutočný význam až v druhej etape. Skúsme si predstaviť stav pred výlukou 95. Ak by HYPOTETICKY premávala 95 po otvorení nového Starého mosta na trase Vyšehradská - Šafko a elina zatiaľ žiadna, ako kedysi, bolo by to možno o 1 voz viac, ako keď pôjde len po Farského a tam sa prestúpi na električky. Takže za 57 000 000 € ušetríme jeden voz. Doteraz sme šli 95 a na Šafku elina na každú radiálu, plus bez prestupu sme boli v meste, pri Eurovei, pri ďalších spojoch, teraz sa to mnohým len skomplikuje. Je to len hypotéza, viem, že elina musí do Petržalky hneď v prvej etape, preto som písal, že ju mohli aspoň spraviť o 100 metrov dlhšiu, hneď by mala väčší význam.

Samozrejme, že som tým myslel aj prestavbu tej križovatky. Aj s tým, že by tam končila 95 a 84. 99, prípadne ráno posilnená, by na úseku Ovsište - Farského stačila. Prečo by niekto z Ovsišťa prestupoval na Farského z 84 na 1, ak ho čaká komplikovaný prestup typu Molecova? Veď keby tam chodila 133 ďalej a často ako 84, tiež by na elinu nikto neprestupoval. Na Zochovej ma pri ceste na stanicu 93 na hrane, do historického centra či na Hodžko sa doviezol priamo. Jedine, ak by šiel ďalej ako na račko, tak sa oplatí na 3. Myslím, že 3 bude v Petržalke ako tak ešte vytažená, no 1 vôbec. Veď ked sa raz postaví trať až do Janíkovho dvora, tiež hádam nebude jedinou zmenou, že sa zruší 95?

My už sme tak pokazený, že automaticky berieme, všetko tak negatívne. Že by to šlo pomaly, neboli by peniaze, nedohodli by sa. Netreba sa brať ako spodina, my sme tu dôležitý 🙂
tak tak...vy spodina!!!
Reakcia na: Bucci #24:
4+pes
psovi nič, pes je tu
..........:
Ale ušetrí.
Vezmi si len koľko vozov v špičke máš od Farského po Farského v meste (pomôžem, 3,5 voza).... A akých vozov (IK435/NB18/MBCC). To najkapacitnejšie čo jazdí. Takže prakticky sa úšetrí dosť. Pri potiahnutí o 100m daľej by sa navýšili náklady na prestavbu celej tej katastrofálnej križovatky, a jej premostenia električkovou traťou. Vznikol by sice super konečný/prestupný bod, no pri tomto tempe výstavby by dodnes nemali ani len ujasnené či križovatka s CSS alebo kruhový objazd...... Navyše, pri ušetrení potiaľ by si jedine na 95 ušetril zbytok toho 0,5 voza...takže stále by s mal ušetrené len 4 vozy.....
Ale je pravda, že čas potrebný pre 95 z Vyšehradskej na Farského sa po spustení premávky predĺži. Po A) odbočenie na tej inkriminovanej križovatke bude horšie pretože časť lenivcov príde autom pred TPD..
Po 😎 pribudol riadený prechod pre chodcov pri konečnej, čo bude pri chytení červenej mať za následok +1min...... Takže je pravda, na toto možno nakoniec doplatí -1 voz z ušetrených.....
Ale zas, 95 sa nebude zhlukovať, nakoľko bude ako 99 robiť iba vnútropetržalskú obsluhu. Navyše, ak sa interval zosúladí s odchodmi električiek, bude robiť priamu nadväznosť.
Všetko však patrí do sekcie úvah. Realitu uvidíme, až "hradní pánové" úkážu, ako to vlastne my spodina chceme, no ešte o tom nevieme. 🙂
Podľa mňa je to veľmi pekná trať aj Starý most je nádherný? Vytkol by som len dve veci, na Štúrovej nemala byť IAD, celá mohla byť vydláždená a iba pre chodcov, cyklo a tram. No a nerozumiem, prečo trať neurobili o 100 metrov dlhšiu? Tak by elektríčka získala oveľa väčší význam už v prvej etape. Dala by sa presunúť zastávka Jungmanova, dalo by sa prestúpiť z 88, 83, 92 a mohlo sa tam spraviť aj malé obratisko pre 95. Takto ak jedinou zmenou bude skrátenie 95 na Farského, moc vzkm sa teda neušetrí.
Reakcia na: tool-N #29:
Odbočkou "Aupark" by si získal obsluhu napr. aj Digital Parku (stačí prejsť cez nadchod) a odľahčil bus linky premávajúce cez "Dvory"...

btw. aj Sad J. Kráľa bola pôvodne konečná - do 31.3.1961 🙂
Lenže podľa-teba-odbočka na ŽST Nové Mesto nie je odbočka, ale pôvodne to bola konečná. Svoj význam si zachovala aj preto, lebo za polhnusom resp. stanicou už netreba také veľké prepravné kapacity, takže časť liniek stačí otočiť tu. Podobne to funguje na Vinohradoch (neďaleko bola pôvodná obrátka Nová doba).
Reakcia na: juraj.k #18:
Dajme tomu, že Aupark (možno Inchebu) a zrušíme obchádzkovú 50? Podobne ako je krátka odbočka na ŽST N. Mesto...
Reakcia na: piggee #25:
Si tupý a ešte sa snažíš byť vtipný. Si lepšie prečítaj zadanie...
Reakcia na: Bucci #24:
Správne! 🙂
Reakcia na: juraj.k #21:
Podla mna len ty ?
Reakcia na: juraj.k #21:
3+vodič= 4? ?
Reakcia na: juraj.k #17:
Pristresky budu zrejme dorobene presne tak, aby z nich nebolo mozne vidiet na infotabulu #palec_hore#
Reakcia na: juraj.k #21:
Tak upratovacka uz asi bola v praci, no...
Ako vtip dobré 😃
Minule sme išli traja do Dunajského pivovaru, reku vyskúšame 82. Bolo to v špičke okolo pol štvrtej popoludní. Ešte sme tipovali, koľko ľudí spoj povezie. Čo myslíte, koľko?
Reakcia na: S499.1023 #19:
"Nasleduje zastávka: Juraja Kukuru"
Reakcia na: juraj.k #18:
Šak kua do Divadla Aréna, čo aj vlastnú autobusovú linku potrebuje...
Reakcia na: kecho #12:
Teoretická odbočka? A načo by šla električková trať do parku? Len preto, že pred 100 rokmi tade išla električka do Viedne? Koho by tam tá električka obsluhovala?
Pristresky sa tam urcite hodia, sak prechadzkova zona Sad Janka Krala a nabrezie, taktiez ked sa tam konaju vzdy nejake akcie na nabrezi, vela ludi... 🙂
Reakcia na: kecho #12:
kto pise o blokovani?preco by mala ist trat do sadu niekde si to u mna cital ? ?hm?ja som len poukazal na to ze na zastavke niesu pristresky ci kde sa chces schovat ked bude prsat?? alebo to sudruhovia dorobia neskor,lebo si myslim ze tam pristresky urcite treba...ak ju niekde potom tahat tak az v petrzalke bud hned na Bosakovu resp.Farskeho alebo pri dalsom predlzeni aj ked to je hudba buducnosti?
Zeby tymi navysenymi nakladmi bolo to, ze ked sa definitivne potvrdila zmena stavby, ze sa nebude robit obratisko, ze uz mala stavebna firma obratisko rozrobene?
Reakcia na: kecho #12:
Presne tak
Reakcia na: radoslavius #10:
Cize (teoreticka) odbocka trate k Sadu je tym padom zablokovana zastavkou?
Reakcia na: Valec #9:
Ok...Ebenfurth

A k metru: Zalezi od sposobu stavby. Razenie trva dlhsie. Hlbenie jamy je kratka zalezitost. Uprimne, z hlavy neviem, ako robia vo W, ale viac menej predpokladam razenie. Teda, pochybujem, ze asanuju veskere budovy v okoli kade ide trasa.
Takze ano, so spravnym poctom ludi a mechanizmov by si ten 3/4 kilometer metra vedel za 3 mesiace odovzdat v hrubom stave. So stastim a dobrymi dodavkami materialu aj v uplne hotovom stave.
Krasna ukazka bol ten mrakodrap v....cine?.... za 17 dni, 5x poschodi. Den 1 - nedobetonovane zaklady...den 17 - vo vacsine poschodi uz interieri kompletne a nastahovani najomnici.....
len to chcelo 24h zmeny a 3000 pracovnikov.
Tu robi na najdolezitejsej stavbe hlavneho mesta republiky 14 pracovnikov, z toho sa 13 opiera o lopatu...a dve tatrovky sa musia akurat na safku otacat pocas dopravnej spicky. Iba presne vtedy, a iba vtedy. A dokonca si povolaju chlapcov, stavbarov, ktori vezmu cervenu placacku a dostavaju automaticky povolenie na zastavnie premavky....Lebo Tatra ma prednost.... mam pocit, ze si taku kupim. Rano aspon rychlejsie prejdem krizovatkami....
to na zastavky sad J.Krala nevydali pristresky ci sa dorobia neskor?
Reakcia na: fanatikmhd #7:
Len pekne menuj, inak budem trvať na tom, že klameš. Naozaj by ma zaujímalo, kde za dva týždne vybudovali 730 metrov kolektora. A potom by ma hneď zaujímalo, prečo aj stavebná časť každej jednej časti predĺženia viedenského metra nie je hotová za tri mesiace, však to je tiež svojim spôsobom kolektor.
Reakcia na: fanatikmhd #7:
Nikto nic nehlta, faktom ale je ze na zmenu stavebka sa cakalo. Vtedy ked tam vyklicili tie paradajky este zmena schvalena nebola, to si overit mozes. S petrzalskou castou nebol dovod sa nejak extra ponahlat.

Ci by sa dalo robit rychlejsie? Ale jasne ze ano, to som nikdy nepopieral. Ale velka cast zdrzani suvisela aj s tymto a keby tam uz v 2014 "takto makali" tak je postavena ovela horsia stavba.
A starý most stál pre hľadanie padnutých bômb z IIWW....
Zhltol aj s navijákom? .....
Príklad z Rakúskeho malého mestečka (nebudem špecifikovať bližšie).
Ulica 730m - výkop (2dni), uloženie nového kolektora + elektroinštalácie+zbylých položiek (7dní), zakopanie, zaasfaltovanie (3 dni), celkový čas do spustenia premávky necelé dva týždne. Ok, nech položenie koľajiva trvá o týždeň viac.
Chceš mi narozprávať, že stavebné povolenie dostali cca 25.11.2015???????
.......................................................................................................................................
Petržalská trať - reálna dĺžka času, za ktorý postavili (kedy pracovali) na celom úseku od estakády až po konečnú boli necelé tri týždne.... Ale výkop na Farského začal už dakedy pred rokom. Kde boli tých 11 mesiacov? .....
Naozaj, nehltajme až tak priveľmi tie vyhlásenia.......
Reakcia na: fanatikmhd #3:
Keby uz v 2014 takto makali, tak tam postavia nieco co by nasledne burali. Uz pochopte ze Sturova stala kvoli cakaniu na zmenu stavebka.
BTW ten plechovy oznavnik co je na Farskeho smer mesto vyzera akoby tabulu s nalepenymi cestovnymi poriadkami a hrzdou len natreli na cerveno. #zvracajuci smajlik
Reakcia na: fanatikmhd #3:
Mozno mysleli preplatenie baksisu pre vyvolene osoby ?
runother: Asi tak nejak...
V roku 2014 nebolo na ani jednom úseku (okrem starého mosta) viac ako 5 robotníkov iba za perfektného počasia, Po-Pia a iba medzi 09:00-15:00.... Teraz tu hovoria ako makaju. Keby v 2014 takto makali, na Štúrovej už pol roka by sa jazdilo naplno, v Petržalke je trať hotová detto, a všetka pracovná sila by bola na moste (kde by nočné zmeny v 01/2015-05/2015) boli užitočné do takej miery, že 15.12.2015 miesto posledných prác na preplatenie cez EÚ by sa už strihala páska s prvou idúcou električkou...
Výhovorka na Predchádzajúce vedenie mesta.... To tiež famózne. Už som myslel, že to bude prvá stavba kde sa takto nevyhovoria....
A ten výrok : DODATOČNÉ náklady ktoré NESÚVISIA s CELKOVOU CENOU diela....
Takže ak správne rozumiem, keď prídem do obchodu, a pri blokovaní si dodatočne prihodím výrobok, je to..zdarma?.....
Alebo to je myslené, že tieto dodatočné práce budú účtované vo faktúrach v 1Q2016 ako úplne iné práce 😃 a mesto to poslušne zaplatí na tie tajuplné čísla účtov.....
To je sice pekne,ze budu makat do noci,ale to mali pocas celej vystavby. Odstranuju kozmeticke chyby? Maju tam roboty strasne vela. To teraz akoze narychlo naaranzuju a po sviatkoch budu odstranovat to,co malo byt kvalitne spravene? Totalna šaškarina ?
Super, inak kedy spristupnia tu komunikaciu na Sturovej pre auta? Uz ma nebavy v elektricke cakat v zapche na Jesenskeho v smere na Nam L Stura. Uz nech tie auta zmiznu odtial a nech idu na nabrezie po novej ceste. 🙂