Predaj a použitie cestovných lístkov IDS BK (od 1.11.2015)

Komplexný prehľad možností zakúpenia cestovných nových lístkov, ako aj spôsobu ich použitia.

V tomto článku Vám prinášame komplexný prehľad možností zakúpenia nových cestovných lístkov Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji, ako aj spôsobu ich použitia.

Cestovné lístky na jednu cestu

Predpredaj

Cestovné lístky na jednu cestu je možné zakúpiť v predpredaji:

  • na predajných miestach Dopravného podniku Bratislava (len lístky na 2 až 5 zón)
  • na predajných miestach Železničnej spoločnosti Slovensko (celý sortiment cestovných lístkov)
  • na predajných miestach Slovak Lines (celý sortiment cestovných lístkov)
  • v sieti províznych partnerov, napr. novinové stánky, turistické informačné strediská a podobne (vybrané druhy cestovných lístkov)
  • v žltých automatoch Dopravného podniku Bratislava (len lístky na 2 až 5 zón)
  • v červených multifunkčných automatoch Dopravného podniku Bratislava na letisku a vo vybraných obchodných reťazcoch, ktorých zoznam nájdete tu (celý sortiment cestovných lístkov) 
Cestovné lístky zakúpené v predpredaji platia od momentu a miesta označenia. Môžete si ich teda zakúpiť aj dlhšiu dobu pred cestou. Takéto lístky môžu byť vydané v dvoch variantoch: 

Lístok na počet zón: Pri kúpe na všetkých predajných miestach máte možnosť zakúpiť si lístok podľa počtu zón a časovej platnosti. Na lístku v takom prípade bude uvedený počet zón a časová platnosť lístka. 

Lístok na konkrétnu trasu: V prípade kúpy lístka na predajných miestach Železničnej spoločnosti Slovensko a Slovak Lines máte okrem toho tiež možnosť zakúpiť si lístok na konkrétnu trasu (napr. zo zóny 100 do zóny 255), pričom na základe požiadavky cestujúceho bude zvolený správny typ lístka. V takomto prípade budú na lístku uvedené konkrétne zóny, pre ktoré lístok platí, a tiež časová platnosť lístka. Výhodou takéhoto riešenia je, že cestujúci nemusí sám zisťovať, cez aké zóny prechádza, ale systém mu trasu vypočíta sám. Ak existuje viacero logických variantov cesty, obsluha ich zákazníkovi ponúkne na výber.

Predaj vo vozidlách prímestskej dopravy

Pri použití prímestskej dopravy je možné tiež zakúpenie cestovného lístka na jednu cestu priamo vo vozidle. Takéto lístky platia od momentu predaja - vo vozidlách teda nie je možné nakupovať lístky "do zásoby".

Vo vlakoch je možná kúpa cestovného lístka od sprievodcu v hotovosti. Podľa požiadavky cestujúceho je možné vydať lístok na počet zón, aj na konkrétnu trasu (viď vyššie).

Ak cestujúci nastúpi v stanici, kde sa pokladňa železníc nenachádza alebo je zatvorená, predaj vo vlaku je bez prirážky. Pri nástupe v ostatných staniciach sa účtuje prirážka 1,50 €. Ak si však cestujúci chce kúpiť lístok vo vlaku, je povinný za týmto účelom vyhľadať sprievodcu bezodkladne po nástupe. V opačnom prípade mu môže byť udelená vyššia prirážka podľa prepravného poriadku železníc.

V prímestských autobusoch Slovak Lines je možná kúpa lístka od vodiča bez prirážky. Platba je možná v hotovosti, alebo elektronickou peňaženkou Slovak Lines (pri kúpe elektronickou peňaženkou sa poskytuje zľava 10 % z ceny lístka). Ak cestujúci cestuje bez prestupu, vodičovi stačí oznámiť výstupnú zastávku a systém sám vyberie vhodný lístok. Ak prestupuje, vodičovi je nutné oznámiť cieľovú zónu a taktiež miesto, kde prestupuje zo spoja, v ktorom si lístok kupujete.

Pri kúpe lístka v prímestskom autobuse je možný iba predaj na konkrétnu trasu (do konkrétnej zóny - vid vyššie). Z uvedeného dôvodu nie je v niektorých ojedinelých prípadoch možné zakúpenie lístka v prímestskom autobuse. Ide napr. o situácie, kedy cestujúci ide netypickou (zachádzkovou) trasou alebo požaduje dlhšiu platnosť lístka než prislúcha k lístku na počet zón, cez ktoré cestuje (napr. chce prerušiť cestu alebo dlhšie cestovať inými spojmi vo východiskovej/cieľovej zóne). V takomto prípade je potrebné použiť lístok z predpredaja alebo rozdeliť cestu na viac lístkov.

Použitie v MHD

Na začiatku cesty si cestovný lístok označte vsunutím lístka do označovača (nachádza sa takmer pri každých dverách) na asi jednu sekundu. Cestovný lístok sa označí automaticky - od tohto momentu začína plynúť jeho platnosť. Pri prestupe si už lístok znova neoznačujte, a to ani pokiaľ prestupujete medzi prostriedkami rôznych dopravcov (napr. z MHD na vlak).

Na vyžiadanie cestovný lístok predložte na kontrolu zamestnancovi dopravcu (revízor, vodič a pod.).

Použitie vo vlaku Železničnej spoločnosti Slovensko

Na začiatku cesty si cestovný lístok označte vsunutím lístka do označovača, ktorý sa nachádza na nástupišti (pre niektoré stanice platia výnimky uvedené nižšie). Označenie prebieha podobne ako v MHD: cestovný lístok vložte do štrbiny na asi jednu sekundu a na lístok sa automaticky vytlačia potrebné údaje. Od tohto momentu začína plynúť platnosť lístka. V prípade nefunkčnosti označovača bezodkladne po nástupe kontaktujte personál vlaku, ktorý Vám lístok označí manuálne.

Pri prestupe si už lístok znova neoznačujte, a to ani pokiaľ prestupujete medzi prostriedkami rôznych dopravcov (napr. z prímestského autobusu na vlak). Lístok sa taktiež neoznačuje, ak ste si ho kúpili priamo vo vlaku - v takom prípade platí od momentu predaja. Na vyžiadanie cestovný lístok predložte na kontrolu zamestnancovi dopravcu (sprievodca, revízor, rušňovodič a pod.).

Výnimky:

  • Pri nástupe v staniciach Lábske Jazero zastávka, Vysoká pri Morave a Záhorská Ves (linka S25) sa cestovný lístok neoznačuje na nástupišti, ale priamo vo vlaku.
  • Pri nástupe v staniciach mimo Bratislavského kraja (t. j. Cífer, Moravský Svätý Ján a Sekule) nie je možné označenie lístka. V týchto staniciach je preto možný nástup, len pokiaľ máte cestovný lístok už označený (napr. prestupujete z prímestského autobusu).
  • Pri nástupe v stanici Báhoň v smere do Cífera alebo stanici Závod v smere do Sekúl nie je možné označenie cestovného lístka na nástupišti v príslušnom smere a platia preto rovnaké podmienky ako v predchádzajúcom bode. Nakoľko sa však v týchto staniciach nachádza označovač na nástupišti pre opačný smer (do Bratislavy), cestujúci si môže lístok označiť na tomto nástupišti, za predpokladu, že na stanicu príde v dostatočnom časovom predstihu, aby sa po označení lístka stihol včas a bezpečne dostať na správne nástupište.

Použitie v prímestských autobusoch Slovak Lines

Ak cestujete s cestovným lístkom zakúpeným v predpredaji, na začiatku cesty si ho označte v označovači pri prvých dverách. Označenie prebieha podobne ako v MHD: cestovný lístok vložte do štrbiny na asi jednu sekundu a na lístok sa automaticky vytlačia potrebné údaje. Od tohto momentu začína plynúť platnosť lístka. Pri prestupe si už lístok znova neoznačujte, a to ani pokiaľ prestupujete medzi prostriedkami rôznych dopravcov (napr. z prímestského autobusu na MHD). Lístok sa neoznačuje ani v prípade, ak ste si ho kúpili priamo od vodiča.

Platným cestovným lístkom sa preukážte vodičovi a oznámte mu kam budete konkrétnym spojom cestovať. Napríklad ak cestujete z Gajár do Malaciek a tam prestupujete na vlak do Bratislavy, vodičovi oznámite, že cestujete do Malaciek na železničnú stanicu. Vodič Vám na základe toho vydá bezplatný evidenčný lístok. 

Na vyžiadanie cestovný lístok predložte na kontrolu zamestnancovi dopravcu (vodič, revízor...).

Denné cestovné lístky

Predpredaj

Denné cestovné lístky je možné zakúpiť v predpredaji:

  • na predajných miestach Dopravného podniku Bratislava (celý sortiment cestovných lístkov)
  • na predajných miestach Železničnej spoločnosti Slovensko (celý sortiment cestovných lístkov)
  • na predajných miestach Slovak Lines (celý sortiment cestovných lístkov)
  • v sieti províznych partnerov, napr. niektoré novinové stánky, turistické informačné strediská a podobne (vybrané druhy cestovných lístkov)
  • v žltých automatoch Dopravného podniku Bratislava (len lístky pre zóny 100+101, t.j . pre mesto Bratislava)
  • v červených multifunkčných automatoch Dopravného podniku Bratislava na letisku a vo vybraných obchodných reťazcoch, ktorých zoznam nájdete tu (celý sortiment cestovných lístkov)

Predaj vo vozidlách prímestskej dopravy

Pri použití prímestskej dopravy je možné tiež zakúpenie denného cestovného lístka priamo vo vozidle. Takéto lístky platia od momentu predaja. Vo vozidlách teda nie je možné nakupovať lístky "do zásoby".

Vo vlakoch je možná kúpa cestovného lístka od sprievodcu v hotovosti. Podľa požiadavky cestujúceho je možné vydať lístok na počet zón, aj na konkrétnu trasu (viď vyššie).

Ak cestujúci nastúpi v stanici kde sa pokladňa železníc nenachádza, alebo je zatvorená, predaj vo vlaku je bez prirážky. Pri nástupe v ostatných staniciach sa účtuje prirážka 1,50 €. Ak si však cestujúci chce kúpiť lístok vo vlaku, je povinný za týmto účelom vyhľadať sprievodcu bezodkladne po nástupe. V opačnom prípade mu môže byť udelená vyššia prirážka podľa prepravného poriadku železníc.

V prímestských autobusoch Slovak Lines je možná kúpa 24-hodinového lístka (na zóny 100+101, alebo na všetky zóny). Platba je možná v hotovosti, alebo elektronickou peňaženkou Slovak Lines (pri kúpe elektronickou peňaženkou sa poskytuje zľava 10 % z ceny lístka). Vodičovi je nutné pri kúpe lístka taktiež oznámiť, kam cestujete konkrétnym spojom.

Použitie v MHD

Pred prvým použitím si cestovný lístok označte vsunutím lístka do označovača (nachádza sa pri každých dverách) na asi jednu sekundu. Cestovný lístok sa označí automaticky - od tohto momentu začína plynúť jeho platnosť. Pri prestupe si už lístok znova neoznačujte, a to ani pokiaľ prestupujete medzi prostriedkami rôznych dopravcov (napr. z vlaku na MHD).

Na vyžiadanie cestovný lístok predložte na kontrolu zamestnancovi dopravcu (revízor, vodič a pod.).

Použitie vo vlaku Železničnej spoločnosti Slovensko

Pred prvým použitím si cestovný lístok označte vsunutím lístka do označovača, ktorý sa nachádza na nástupišti (pre niektoré stanice platia výnimky uvedené nižšie). Označenie prebieha podobne ako v MHD: cestovný lístok vložte do štrbiny na asi jednu sekundu a na lístok sa automaticky vytlačia potrebné údaje. Od tohto momentu začína plynúť platnosť lístka. V prípade nefunkčnosti označovača bezodkladne po nástupe kontaktujte personál vlaku, ktorý lístok označí manuálne.

Pri prestupe si už lístok znova neoznačujte, a to ani pokiaľ prestupujete medzi prostriedkami rôznych dopravcov (napr. z prímestského autobusu na vlak). Lístok sa taktiež neoznačuje, ak ste si ho kúpili priamo vo vlaku - v takom prípade platí od momentu predaja. Na vyžiadanie cestovný lístok predložte na kontrolu zamestnancovi dopravcu (sprievodca, revízor, rušňovodič a pod.).

Výnimky:

  • Pri nástupe v staniciach Lábske Jazero zastávka, Vysoká pri Morave a Záhorská Ves (linka S25) sa cestovný lístok neoznačuje na nástupišti, ale priamo vo vlaku.
  • Pri nástupe v staniciach mimo Bratislavského kraja (t. j. Cífer, Moravský Svätý Ján a Sekule) nie je možné označenie lístka. V týchto staniciach je preto možný nástup, len pokiaľ máte cestovný lístok už označený (napr. prestupujete z prímestského autobusu).
  • Pri nástupe v stanici Báhoň v smere do Cífera alebo stanici Závod v smere do Sekúl nie je možné označenie cestovného lístka na nástupišti v príslušnom smere a platia preto rovnaké podmienky ako v predchádzajúcom bode. Nakoľko sa však v týchto staniciach nachádza označovač na nástupišti pre opačný smer (do Bratislavy), cestujúci si môže lístok označiť na tomto nástupišti, za predpokladu, že na stanicu príde v dostatočnom časovom predstihu, aby sa po označení lístka stihol včas a bezpečne dostať na správne nástupište.

Použitie v prímestských autobusoch Slovak Lines

Ak cestujete s cestovným lístkom zakúpeným v predpredaji, pred prvým použitím si ho označte v označovači pri prvých dverách. Označenie prebieha podobne ako v MHD: cestovný lístok vložte do štrbiny na asi jednu sekundu a na lístok sa automaticky vytlačia potrebné údaje. Od tohto momentu začína plynúť platnosť lístka. Pri prestupe si už lístok znova neoznačujte, a to ani pokiaľ prestupujete medzi prostriedkami rôznych dopravcov (napr. z prímestského autobusu na MHD). Lístok sa neoznačuje ani v prípade ak ste si ho kúpili priamo od vodiča.

Platným cestovným lístkom sa preukážte vodičovi a oznámte mu, kam budete konkrétnym spojom cestovať. Napríklad, ak cestujete z Gajár do Malaciek a tam prestupujete na vlak do Bratislavy, vodičovi oznámite, že cestujete do Malaciek na železničnú stanicu. Vodič cestujúcemu na základe toho vydá bezplatný evidenčný lístok. 

Na vyžiadanie cestovný lístok predložte na kontrolu zamestnancovi dopravcu (vodič, revízor a pod.).

Predplatné cestovné lístky (električenky)

Predpredaj

Podmienkou zakúpenia električenky je vlastníctvo bezkontaktnej čipovej karty akceptovanej v IDS BK. Bližšie informácie o čipových kartách nájdete tu. Ak už čipovú kartu máte, môžete si električenku zakúpiť:

  • na predajných miestach Dopravného podniku Bratislavu (na akúkoľvek akceptovanú kartu)
  • na predajných miestach Slovak Lines (na akúkoľvek akceptovanú kartu okrem Bratislavskej mestskej karty)
  • na predajných miestach Železničnej spoločnosti Slovensko (na akúkoľvek akceptovanú kartu okrem Bratislavskej mestskej karty)
  • v červených multifunkčných automatoch Dopravného podniku Bratislava na letisku a vo vybraných obchodných reťazcoch, ktorých zoznam nájdete tu (na akúkolvek akceptovanú kartu)
  • na internetovej stránke toho dopravcu, ktorý vašu kartu vydal (pri študentských kartách na internetovej stránke akéhokoľvek dopravcu IDS BK, pri Bratislavskej mestskej karte na internetovej stránke DPB)

Vo všetkých prípadoch platí, že električenka platí u všetkých troch dopravcov, bez ohľadu na to, ktorý ju predal. Pri internetovom predaji je podmienkou, že prvý deň platnosti môže byť najskôr deň nasledujúci po kúpe.

Predaj vo vozidlách prímestskej dopravy

Pri použití prímestskej dopravy je v určitých prípadoch možná aj kúpa električenky aj priamo vo vozidle (s výnimkou Bratislavskej mestskej karty). V takomto prípade nie je možné zvoliť si prvý deň platnosti - električenka platí od dňa predaja. V záujme zamedzenia prípadným nedorozumeniam odporúčame v tomto prípade pri komunikácii so zamestnancami dopravcov nepoužívať výraz "električenka", ale oficiálny názov "predplatný lístok".

Vo vlaku je možný predaj predplatného lístka na 7, alebo 30 dní pre kombináciu zón podľa požiadavky cestujúceho. Ak cestujúci nastúpi v stanici, kde sa pokladňa železníc nenachádza alebo je zatvorená, predaj vo vlaku je bez prirážky. Pri nástupe v ostatných staniciach sa účtuje prirážka 1,50 €. Ak si však cestujúci chce kúpiť lístok vo vlaku, je povinný za týmto účelom vyhľadať sprievodcu bezodkladne po nástupe. V opačnom prípade mu môže byť udelená vyššia prirážka podľa prepravného poriadku železníc.

V prímestských autobusoch Slovak Lines je možný tzv. opakovaný predaj predplatného lístka. To znamená, že cestujúci si môže opätovne zakúpiť taký predplatný lístok, aký mal zakúpený naposledy (t.j. lístok pre rovnakú kombináciu zón a dĺžku časovej platnosti). Výnimkou je ročný predplatný lístok, ktorý v prímestskom autobuse nie je možné zakúpiť. Predaj v prímestskom autobuse je bez prirážky.

Použitie v MHD

Električenku môžete v MHD použiť bez formalít. Stačí sa ňou na vyzvanie preukázať zamestnancovi dopravcu, napríklad revízorovi.

Použitie vo vlaku Železničnej spoločnosti Slovensko

Električenku môžete vo vlaku použiť bez formalít. Stačí sa ňou na vyzvanie preukázať zamestnancovi dopravcu, napríklad sprievodcovi.

Použitie v prímestských autobusoch Slovak Lines

Pri použití električenky v prímestskom autobuse Slovak Lines je potrebné vodičovi nahlásiť cieľovu zastávku a použitie čipovej karty (samotné použitie električenky netreba hlásiť). Vzhľadom k doterajšej praxi odporúčame používať formu "do obce/zastávky z karty" (napr. "na Patrónku z karty", "do Stupavy z karty" a podobne). Po tom, ako vodič zadá údaje do pokladne, systém cestujúceho vyzve aby priložil kartu. Urobte tak jej krátkym podržaním pri čítačke, až kým nezazne pípnutie. Systém sám zistí, že na karte máte platnú električenku, a vydá bezplatný evidenčný lístok.

Karnet

Predaj a označovanie

Karnet je možné zakúpiť výhradne na predajných miestach Dopravného podniku Bratislava.

Keďže použitie karnetu je flexibilné, pred označením je potrebné zistiť, koľko políčok cestujúci potrebuje použiť na danú cestu. Na tento účel slúži tabuľka, ktorú nájdete priamo na lístku, alebo v cenníku

Označovanie karnetu prebieha tak, že cestujúci si odráta príslušný počet políčok od začiatku karnetu, alebo od posledného použitého políčka a lístok si označí na poslednom z týchto políčok. Na tento účel lístok pri danom políčku prehne a vloží do označovača tak, aby predmetné políčko smerovalo hore.

Príklad: Pri prvej ceste cestujúci potreboval použiť 5 políčok (4 zóny / 60 minút), a preto si označil políčko číslo 5. Týmto sa považujú všetky políčka od 1 do 5 za využité. Pri ďalšej ceste potreboval cestujúci použiť 3 políčka (2 zóny / 30 minút). Keďže políčka 1 až 5 už použil, na túto cestu teda využil políčka 6 až 8. Označil si preto posledné z nich, políčko 8.

(predná strana)

Karnet je možné použiť aj pre viacero cestujúcich naraz. V takomto prípade je potrebné karnet označiť pre každého cestujúceho zvlášť.

Príklad: Dvaja cestujúci chcú spoločne využiť karnet na cestu cez 5. zón, teda každý cestujúci potrebuje použiť 6 políčok. Karnet si teda označia na 6. voľnom políčku a tiež na 12. voľnom políčku. Nepostačuje označiť si karnet len na 12. políčku.

(predná strana)

Ak cestujúcemu na karnete zostáva príliš málo políčok na požadovanú cestu, môže ho skombinovať s novým karnetom. V tomto prípade si označí posledné políčko na starom karnete, čim využije zostávajúce políčka. Na novom karnete potom použije toľko políčok, koľko mu chýba do celkového počtu políčok, ktoré potrebuje.

Príklad: Posledné použité políčko na starom karnete je 20. Cestujúci na svoju ďalšiu cestu potrebuje 7 políčok. Na starom karnete si označí políčko 24 (posledné), čím použil 4 políčka (21 až 24). Na novom karnete si označí políčko 3, čím využije políčka 1 až 3. Spolu teda použil 7 políčok, presne tak, ako potreboval. Pri kontrole sa cestujúci preukazuje oboma karnetmi.


(starý karnet, zadná strana)

(nový karnet, predná strana)

Použitie

Karnet sa na cestovanie používa rovnakým spôsobom ako bežný cestovný lístok na jednu cestu (viď vyššie).

Kombinovanie cestovných lístkov

Rôzne lístky IDS BK

V prípade, ak máte zakúpenú električenku a chcete cestovať do zóny, pre ktorú nie je platná, môžete si na chýbajúce zóny dokúpiť jednorazový lístok. Iné kombinácie (napr. dva jednorazové lístky, alebo denný a jednorazový lístok) možné nie sú. Postup závisi od toho, u akého dopravcu lístky nadväzujete (t. j., v akom dopravnom prostriedku končí, resp. začína platnosť električenky), a tiež, v akom smere cestujete. Vždy platí, že si doplácate len chýbajúce zóny, t. j. ak cestujete napr. zo zóny 100 do zóny 255 (trasa vedie cez zóny 100, 101, 215, 225, 235, 245, 255) a máte predplatný lístok pre zóny 100+101, doplácate si len päť zón (215, 225, 235, 245 a 255). Nie je potrebné si kupovať lístok už od zóny 101, keďže tú máte už zaplatenú.

Pri cestách, kedy na začiatku cesty cestujete na električenku a na zvyšok cesty si dokupujete jednorazový lístok, postupujte nasledovne:

  • Na linkách Dopravného podniku Bratislava nie je stanovený žiaden postup a kombinovanie cestovných lístkov je prakticky nemožné. Pri označení doplatkového lístka už na poslednej zastávke v zóne v ktorej končí platnosť električenky by došlo k vyznačeniu nesprávnej zóny na lístok, a tým by sa skrátila jeho zónová platnosť. Pri označení až v ďalšej zastávke by zas cestujúci nemal platný lístok v úseku medzi týmito dvomi zastávkami.
  • Na linkách Železničnej spoločnosti Slovensko musíte na doplatok použiť jednorazový lístok pre chýbajúce zóny, pričom v tomto prípade musí ísť o lístok vydaný na konkrétne zóny (v našom príklade je potrebné si dať vydať napr. lístok zo zóny 215 do 255 a nie 5-zónový lístok bez uvedenia zón). Lístok si na začiatku cesty označte štandardným spôsobom - od tohto momentu bude plynúť časová platnosť, zatiaľ čo zónová platnosť bude v zmysle údajov na lístku (bez ohľadu na miesto označenia). Pri kontrole sa preukážete električenkou aj jednorazovým lístkom. Takéto kombinovanie lístkov je však vo väčšine prípadov nevýhodné, nakoľko prídete o minúty platnosti jednorazového lístka v úseku pre ktorý máte električenku. Alternatívou je zakúpenie si nadväzného lístka priamo vo vlaku (vo väčšine prípadov s prirážkou 1,50 eur), alebo zakúpenie nového lístka na celú trasu. V prípade ak na vlak prestupujete z autobusu Slovak Lines, môžete si už v ňom dať vydať lístok na celú trasu v zmysle pokynov v nasledujúcom odstavci.
  • Na linkách Slovak Lines nie je možné použiť na kombinovanie lístky z predpredaja - doplatok je potrebné zakúpiť u vodiča. Vodičovi pri nástupe oznámite cieľovú zastávku (a v prípade ak budete neskôr ešte znova prestupovať, tak aj cieľovú zónu) a informáciu, že máte predplatný lístok pre časť trasy. Následne po výzve priložíte kartu k pokladni a systém sám vypočíta, koľko zón je potrebné doplatiť. Ak máte na karte dostatočný kredit, bude vám suma za počet chýbajúcich zón automaticky strhnutá z kreditu. V opačnom prípade túto sumu zaplatíte v hotovosti. Vydaný vám bude kombinovaný lístok platný pre celú vašu trasu s príslušnou časovou platnosťou (takou, akú by mal lístok pre daný počet zón, vrátane tých pre ktoré máte predplatný lístok) od momentu predaja.

Pri cestách, kedy na začiatku používate jednorazový lístok a na zvyšok cesty používate električenku, postupujte nasledovne:

  • Na linkách Dopravného podniku Bratislava a Železničnej spoločnosti Slovensko používate jednorazový lístok štandardným spôsobom až po poslednú zónu, pre ktorú nemáte platnú električenku, a ďalej cestujete na električenku - nie sú nutné žiadne ďalšie formality. Pri kontrole sa preukážete aj jednorazovým lístkom, aj električenkou.
  • Na linkách Slovak Lines nie je možné použiť na kombinovanie lístky z predpredaja - doplatok je potrebné zakúpiť u vodiča. Vodičovi pri nástupe oznámite cieľovú zastávku (a v prípade, ak budete neskôr ešte znova prestupovať, tak aj cieľovú zónu) a informáciu, že máte predplatný lístok pre časť trasy. Následne po výzve priložíte kartu k pokladni a systém sám vypočíta, koľko zón je potrebné doplatiť. Ak máte na karte dostatočný kredit, bude vám suma za počet chýbajúcich zón automaticky strhnutá z kreditu. V opačnom prípade túto sumu zaplatíte v hotovosti. Vydaný vám bude kombinovaný lístok platný pre celú vašu trasu s príslušnou časovou platnosťou (takou akú by mal lístok pre daný počet zón, vrátane tých, na ktoré máte predplatný lístok) od momentu predaja.

Lístky IDS BK a lístky jednotlivých dopravcov

Na linkách Železničnej spoločnosti Slovensko bude platiť duálna tarifa, t. j. cestujúci si môže vybrať medzi tarifou IDS BK a tarifou železníc. Zároveň je možné kombinovať použitie predplatného lístka (električenky) IDS BK a ľubovoľného lístka železníc podľa uváženia cestujúceho. Lístky budete po novom môcť nadväzovať v akejkoľvek stanici alebo zastávke na trase vlaku a to aj v prípade ak v nej vlak nezastavuje (do 31.10.2015 platia pôvodné pravidlá, teda možnosť nadväzovať lístky len tam, kde vlak zastavuje).

Kombinovanie jednorazových lístkov IDS BK a lístkov ZSSK nie je umožnené. V praxi je použiteľné v prípade, ak cestujúci využíva tarifu IDS BK na začiatku cesty (takže si má kde označiť lístok) a lístky nadviaže v stanici kde vlak pravidelne zastavuje.

Na linkách Slovak Lines bude platiť len tarifa IDS BK, okrem úsekov, ktoré v IDS nie sú zahrnuté (ide najmä o trasy za Doľanmi a Šamorínom). V prípade, ak cestujúci cestuje po trase, ktorej časť sa nachádza na území IDS BK a časť mimo neho, platí nasledovný postup:

  • Cestujúci si lístok vyžiada rovnakým spôsobom ako doteraz (t. j. oznámi vodičovi cieľovú zastávku).
  • Cestovné sa vypočíta ako súčet cestovného za počet zón prejdených v IDS BK a kilometrického cestovného za zostávajúci úsek.
  • Ak má cestujúci električenku pre niektoré z použitých zón IDS BK, tieto zóny sa do výpočtu cestovného nezapočítajú (viď časť Kombinovanie rôznych lístkov IDS BK).
  • Lístok bude mať uvedenú aj časovú a zónovú platnosť pre úsek trasy v IDS BK. S lístkom je možné v rámci tejto platnosti prestupovať. V praxi to znamená, že ak cestujúci cestuje smerom do IDS BK, po príchode môže v rámci danej zóny využívať iné spoje IDS BK až do uplynutia časovej platnosti lístka.
  • Nie je možné použitie lístku z predpredaja.
  • Pri nástupe mimo územia IDS BK nie je možné zakúpenie lístka do zóny, ktorá sa nenachádza na trase daného spoja.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ozaj, využili ste už niekto v praxi nákup 7 alebo 30-dňového PCL vo vlaku? Mohli by ste to prosím bližšie opísať ako to prebiehalo?

Zaujíma ma aj opakovaný predaj PCL v autobusoch Slovak Lines. Dá sa platiť aj z kreditu BČK? Predpokladám, že iba v hotovosti - už len preto, že pri iných spôsoboch predaja PCL nie je možné použitie kreditu z BČK na ich zakúpenie.
Reakcia na: 810zssk #73:
To je jasne, ale oni este hlupy projekt dokazali pokaslat. Na to treba naozaj talent.
Reakcia na: 810zssk #73:
Presne tak! ?
Reakcia na: piggee #72:
Komercne dovody.

Cela BMK je hlupy projekt a treba tlacit na nasich volenych zastupcov aby ju zrusili a nahradili poskytovanim bonusovej zlavy na PCL na akejkolvek karte podobne ako pre vybrane skupiny obyvatelstva (napr. TZP).
Prepacte, ale nerozumiem poziadavke zlavy iba v pripade platby BMK. Ak to cez net netreba, preco je to nutne v automate? (nemyslim teraz technologicky, ale preco toto vobec niekoho napadlo)
Okrem toho ako bolo spomenute, ak sa zobrazi vyssia cena v kosiku, ako realne pyta terminal bez akejkolvek info o zlave, tak to zrovna user friendly riesenie nebude.
Nebolo by efektivnejsie pri dobijani BMK a platbe akoukolvek kartou tie podmienky zjednotit?
Reakcia na: Peon #68:
To je pravda, ale vždy sa to tak robilo. ? Nie, vážne, na toto sú ľudia zvyknutí a vedia, že ak zaplatia "z karty" a majú na nej na časť trasy PCL a/alebo kredit v peňaženke, výsledná cena bude iná. Navyše, keby to tak nebolo, stále je tam vodič, ktorému to môžu okamžite reklamovať alebo ktorý im to vysvetlí.

Pri nákupe PCL na BMK Ti ako na predajni, tak na Internete okamžite vyskočí suma po zľave. Ekvivalent toho, ako sa správajú samoobslužné automaty, by bol, keby Ti pani za okienkom povedala "72,30", a ty ako poučený zákazník by si si len pomyslel "Bratislava...", povedal jej, že chceš platiť tou BMK, a vtedy by sa na PIN pade zobrazilo "65,07"... Rozdiel je ešte v tom, že ak by si poučeným zákazníkom nebol, pani sa vieš spýtať, čo to má znamenať, a ona Ti to možno vysvetlí. Ale pri automate si len opäť raz pomyslíš, čo za vyhodené peniaze to sú, ak to ešte stále nevie ani len načítať BMK...
Reakcia na: Peon #66:
Ak by to aj VÚB nejako overiť vedela, pri takejto implementácii platby kartou na Internete len obchod (v tomto prípade web TransDaty) presmeruje návštevníka na stránku banky s informáciou "chcem, aby návštevník zaplatil kartou sumu X, 'variabilný symbol' platby je Y" a naspäť mu príde informácia "platba Y bola/nebola zrealizovaná". Toto nikto kvôli nejakej dodatočnej podmienke platby pomocou BMK prerábať nebude.

Navyše, podľa mňa je otázne, či vôbec VÚB (alebo ktorákoľvek iná banka) vie zistiť, či daná karta je alebo nie je BMK, pokiaľ ju práve sama nevydala. Veď voči terminálu sa to tvári ako obyčajná Maestro karta, ak sa nemýlim.
Reakcia na: Peon #66:
Ak chceš využiť BMK ako električenku (vrátane zľavy) a kupuješ cez dpb.sk, resp. cez eshop.dopravnakarta.sk, tak NEMUSÍŠ platiť BMK. Môžeš platiť ľubovoľnou bankovou kartou, cez IB (sporopay/tatrapay/vub-eplatby) alebo aj prevodom na účet DPB. Toto je veľmi dobrý spôsob, lebo napr. ja mám BMK cez Unikredit, ktorú inak ako električenku nepoužívam, a tým pádom tam nemusím pred kúpou prevádzať peniaze, či držať zostatok.

Fyzická aktualizácia PCL do karty sa udeje pri kontrole revízorom, alebo na predajni.
Reakcia na: ceres #67:
Keď si kupuješ CL v autobuse Slovak Lines z BČK na ktorej máš napr. PCL pre zóny 100+101, tak displej strojčeka pri vodičovi ti zobrazí vyššiu cenu. Ten PCL pre 100+101 ti strojček zohľadní až po priložení karty a tá nižšia cena sa Ti iba vytlačí na cestovný lístok.
Reakcia na: Valec #64:
Keď nakupuješ v obchode, plánuješ platiť kartou a na pokladni svieti vyššia cena, ako si očakával, budeš ešte čakať, čo sa zobrazí na PIN pade/termináli, či tam náhodou nebude cena nižšia? Ja nie, pokiaľ vidím na pokladni cenu, čo sa mi nezdá, riešim to s obsluhou. Pri automate žiadna obsluha nie je, čiže zruším nákup ešte predtým, ako budem niekam nejakú platobnú kartu prikladať či vkladať...

Už si nepamätám, či je tam pri nákupe PCL na BMK informácia, že pri platbe touto BMK bude cena príslušne zľavnená. Ak nie, podľa mňa by tam takáto informácia mala byť, aj s vyčíslením zľavnenej ceny, lebo inak to pôsobí naozaj mätúco.
Reakcia na: Valec #65:
Akože že sa to nedá overiť? ? Keďže na eshope DPB platba prebieha cez platobný portál VÚB banky, tak oni predsa vedia akou kartou to bolo zaplatené...

Nie sú náhodou dôvody nepovinnosti platiť v eshope iba BMK v tom, že BMK neumožňuje platbu cez internet? Teda aspoň ja som mal kedysi BMK z VÚB, ktorá neumožňovala platby cez internet.

Btw o BMK som dávnejšie napísal článok: http://peterondrusek.blog.sme.sk/c/349210/Bratislavska-mestska-karta-ma-aj-odvratenu-stranku.html
Reakcia na: Janik11 #63:
V eShope nie je možné nijako overiť, akou kartou si za nákup zaplatil, takže tam sa splnenie tejto podmienka nedá nijako overiť.
Reakcia na: ceres #62:
Tak ono sa to dozvieš z ceny zobrazenej pred zadaním PINu. V novom UI to nijako riešenie nie je.
Reakcia na: Valec #61:
Pri kúpe ePCL cez dpb.sk je jedno, akou kartou to je zaplatená, cena je vypočítaná a zjavená po zadaní čísla BMK. Aspoň tak to bolo ešte 3 týždne dozadu. Takže tento bod v podmienkach nie je úplne pravda.
Reakcia na: Valec #61:
Tak ale mohlo by tam byť uvedené, ak sa človek snaží kúpiť PCL na BMK, že pri platbe ňou bude cena zľavnená. Tiež som sa onehdá na tomto s rozpakmi zasekol. Je toto nejako riešené v novom UI IDS BK?
Reakcia na: rini17 #59:
1. Podmienkou získania zľavy je platba prostredníctvom platobnej funkcie BMK, preto ti automat nemôže zobraziť zľavnenú cenu skôr, ako tou kartou ideš platiť. Ak by si totiž zaplatil v hotovosti, tak zľavu nedostaneš.
Reakcia na: rini17 #59:
Asi to programoval nejaký vtipálek ☺
Ako ajťák som bol prizvaný na odbornú asistenciu k prvej kúpe PČL na Bratislavskú mestskú kartu cez
veľký červený automat (Billa Saratovská 2). Mám k tomu poznámky a odporúčania:

1. Automat nikde neukáže že je to BMK, aj cenník ukáže štandardný. Až úplne nakoniec pri platbe za zóny 100+101 nahodí zľavnenú cenu.

2. Chvíľu nám trvalo zistiť že platba sa robí cez voľbu "banková karta", BMK treba vybrať, zastrčiť ako bankovú kartu a zadať pin kód.

3. Po platbe a nahratí na BMK nás automat ešte dodatočne vydesil zobrazením nesprávneho dátumu PČL (mesačný - júl namiesto august). Až po opätovnom priložení zobrazil správne údaje.
Reakcia na: ks47 #56:
Záleží od toho, ako máš nastavenú platnosť zľavy na karte. Ale oficiálne by si mal mať na leto nezľavnenú.
Reakcia na: ks47 #56:
Musite si zakupit obycajnu.
Ak ešte teraz som študent, cez leto nebudem a od septembra zase budem, a chcem si kúpiť trojmesačnú električenku, môžem si kúpiť študentskú a bude platiť tie 3 mesiace, alebo si musím kúpiť nezľavnenú? Ďakujem!
Reakcia na: Ike #52:
Tak IDS je primarne o odbaveni na jeden listok, ale hej, mas pravdu. Kombinovanie CL je uplne nezvladnute.
Reakcia na: Ike #52:
Ale IDS BK nieje IDS. Ale len paródia na IDS.
Ak si človek prečíta kapitolu "kombinovanie cestovných lístkov", tak sa musí sám seba opýtať, či vôbec IDS BK má nárok hovoriť si IDS. Nie je azda kombinovanie lístkov výsadou IDS? Lebo tu čítam, že toto sa nedá, toto nie je možné a pod.
Podelím sa o moje dnešné skúsenosti s "integrovanou dopravou":
Ráno som nastúpil do vlaku linky S25 vo Vysokej pri Morave smer Zohor s úmyslom cestovať do zóny 100. "Bageta" prišla s vypnutým informačným systémom ako aj s vypnutými označovačmi (ak by som teda aj mal lístok z predpredaja, nemám ho ako označiť). Vlakvedúci, ako obvykle, nestíhal množstvo cestujúcich nastupujúcich vo Vysokej pri Morave (približne 30 ľudí) na tak krátkom úseku skontrolovať a odbaviť. Ku mne sa vlakvedúci dostal až počas príchodu do Zohora, ale ešte bol čas vypýtať si lístok do zóny 100. Vlakvedúci sa chvíľu snažil nájsť správnu voľbu, ale predať lístok IDS na jednu cestu sa mu nepodarilo. Ukazoval mi možnosti voľby na displeji POP, v ponuke mal len predplatné lístky na viac dní (7-dňový, 30-dňový, ...).
Keďže súprava linky S20, na ktorú som hodlal prestúpiť (nakoľko pokračovala do Pezinka, bola klasicky označená nesprávne číslom S50 ?), už prichádzala, rozlúčil som sa, prestúpil a hneď po odchode som sa obrátil na vlakvedúceho v S20 s rovnakou požiadavkou. Vlakvedúci sa najprv tváril, akoby IDS ani neexistovala a na požiadavku vydať lístok do zóny 100 reagoval otázkou: "Na hlavnú stanicu?" Keď som mu vysvetlil, že by som rád cestoval prostredníctvom IDS až na Bajkalskú, odvetil: "No, viete, ale my s tým ešte nerobíme." Keď sa pokúšal zadať východziu zónu (v Zohore), spýtal sa ma: "Tu je aká zóna? 101?" ? Výsledok bol nakoniec rovnaký, dopracoval sa len k predplatným lístkom IDS, k jednorazovým nie. Nakoniec mi v tejto bezradnej situácii, aby som vraj nebol škodný, predal neintegrovaný lístok na úsek železná studnička - hlavná stanica s tým, že vraj nemali k novým zmenám systému žiadne školenie, preto sa bude po týchto skúsenostiach informovať. Z hlavnej stanice som ďalej pokračoval MHD integrovaným lístkom z automatu DPB.

Otázka dňa: Podarilo sa už niekomu zakúpiť lístok IDS od vlakvedúceho z POP? Ak áno, dajte návod ako na to, aby som nabudúce mohol personál zaškoliť. ?
Ako má prebiehať nástup, tarifné odbavenie cestujúceho držiteľa preukazu ŤZP s novo vybavenou kartou v DPB (ŤZP) a zakúpeným 90 dňovým PCL na zóny 100+101+715 v Rovinke smer AS? Vodič SlovakL*jn trvá na postupe ,,priložiť kartu- nahlásiť zastávku výstupu- a hlavne požiadať o lístok ZŤP,, lebo ak on nezadá ZŤP tak to vydá 4-zónový lístok a stiahne z karty plné cestovné napriek platnému PCL! To je snáď ,,blbosť,, predsa ak je na karte platný PCL na celú trasu tak to môže vytlačiť len evidenčnú potvrdenku pre SL a tam nezáleží na tom či to je celý, študent-dôchodca alebo ŤZP. Pri použití SeniorPasu budú požadovať vodiči hlásiť ,,nad 70 rokov,, ???? Poraďte ako to vlastne je???? Lebo toto odporuje hore uvedenému Samovmu popisu.?
Reakcia na: Mike #48:
V koncepcii BID to myslim nie je (vcera som si ju cital a nepamatam si to tam), ale moze byt ze niekde mimo toho sa o tom uvazovalo. Podla mna to je ale uplne zbytocna komplikacia.

Reakcia na: 810zssk #47:
No v čase prvotných príprav BID sa uvažovalo výhľadovo s inštaláciou OCL do vlakov. Verím tomu, že aj s OeBB by sa dalo dohodnúť a ocl by išli aj do ich súprav.. (Aj keď v podmienkach keď ani po x mesiacoch nevedia ŽSR namontovať pár OCL čo ležia na skladoch, na nástupišťa žel, staníc a zastávok je prípadná dohoda ZSSK - OeBB - BID a ďalší čisté scifi..)
Reakcia na: pharel #45:
Vo vlakoch sa oznacovace neplanuju ani vyhladovo. Ono by to vzhladom na rozsah toho co tu jazdi bolo pomerne narocne (napr. by si oznacovacmi a nejakou riadiacou jednotkou musel vybavit CityShuttle OBB).

Aj by som ti poradil ako postupovat aby si dostal co najlepsiu cenu, ale vzhladom na to ze dovtedy sa to moze este zmenit (napr. niekoho osvieti a pride s normalnym systemom kombinovania CL), tak odporucam sa spytat znovu ked uz to bude aktualne 🙂
Reakcia na: pharel #45:
Vo vlakoch pravdepodobne nebudú, lebo bolo by potrebné tých označovačov nainštalovať príliš veľa. Viaceré súpravy kvôli obehom jazdia aj mimo okolia Bratislavy, a teda bolo by neefektívne tam tie označovače dávať. V IDS JMK aj vo VOR sú označovače tiež na nástupištiach.

V súprave jazdiacej zo Zohoru do Záhorskej Vsi sú tie tuším dva označovače vďaka tomu, že na tej regionálnej jednokoľajnej trati sa striedajú stále tie isté dráhové vozidlá.
Reakcia na: 810zssk #44:
Hehe dik, nastastie to bola len taka otazka zo zaujimavosti, do Pezinka chodim iba raz rocne na vinobranie a v podstate busom. No snad do buduceho vinobrania tie oznacovace budu aj vo vlakoch 🙂
Reakcia na: pharel #43:
Zjednodusene povedane, mas smolu. Jedine co mozes urobit je kupit si listok ZSSK z Race do Pezinka.
Ahojte, taka otazocka. Ked chcem cestovat do Pezinka vlakom z HlSt, na zony 100+101 mam elektricenku a dokupim si teda listok na 2 zony (15 minutovy). Kde si ho mam oznacit ked vo vlaku nie je strojcek na oznacovanie? Ak si ho cvaknem uz na HlSt, tak mi nevyjde minutovo. Dik 🙂
Reakcia na: Peon #41:
Doplním (ak by to náhodou nebolo jasné), že tých 0,74 € je cena z Pezinka do Rače podľa tarify ZSSK (konkrétne REGIONAL), lebo Rača je na trase prvá stanica v zóne 101 - a tam mi už platí môj PCL.

A keďže už je možné nadväzovať lístky aj v staniciach kde vlak nezastavuje, tak rozumiem správne, že na 15-minútový lístok za 0,70 € môžem v takomto prípade cestovať aj REX-om, ktorý v Rači nezastavuje?
Reakcia na: 810zssk #35:
- K tvojmu poslednému odstavcu: To je zaujímavé riešenie. ? O tom by mohla oficiálne aj BID informovať. Číta to tu niekto z BID, a.s.?

Musí sa však taký lístok označiť už na konci Vajnor v zóne 101? O malú časť časovej platnosti tak cestujúci príde.

- Nie som si istý z toho článku k cestovaniu vlakom ZSSK napr. z Pezinka do Bratislavy keď mám na karte PCL pre 100+101. Čo sa týka zón, stačí mi na 2 zóny (520, 510)? Pri časovej platnosti sa riadim jazdnou dobou vlaku až do Rače? Keďže tá je iba 12 minút, tak mal by mi stačiť jednorazový lístok za 0,70 €. To je paradoxne lacnejšie ako tarifa ZSSK (dokonca tá bežne výhodnejšia REGIONAL), lebo tá je na tom úseku 0,74 €.

Keďže však zatiaľ nie sú označovače na staniciach, mal by som zrejme musieť v pokladnici ZSSK kúpiť lístok "PLATNÝ OD VÝDAJA" maximálne 3 minúty [alebo menej minút] pred reálnym odchodom vlaku z Pezinka.

- To isté ma zaujíma aj pri cestovaní linkou 525 z Chorvátskeho Grobu do Bratislavy (keďže ju prevádzkuje DPB).

Reakcia na: derik #39:
Pouzitie ano, predaj nie. Navyse ludia by mozno aj radi vyuzivali vyhody novej tarify.
Reakcia na: TeBeCe #27:
Svojim spôsobom majú čas do 7.11. 23:59 (nakoľko je legálne použitie starých lístkov), ale ja viem, ponáhľajú sa, aby zarobili viac.
Reakcia na: 810zssk #36:
Čítam to a to sú naozaj výnimky z výnimiek, ktoré sú výnimky z výnimiek. ?
Reakcia na: Ike #34:
A co sa podmienok tyka, riadi sa to dopravcom. 525 je sice PAL, ale odbavovaci system je tam ako v MHD (vodic nema pokladnu), teda sa nedaju uplatnit pravidla ako u SL.

Bordel.
Reakcia na: Ike #34:
V propagacnych letakoch to sice je (a taka bola povodna informacia - aj v clanku), ale nema to ziadnu oporu v prepravnom poriadku IDS.

Citujem
"Kombinácia dvoch cestovných lístkov IDS BK je možná vo všetkých variantoch, pri dodržaní pravidiel platnosti a označovania cestovných dokladov IDS BK." (bod A.12.16)
"Cestujúci, ktorí sa nachádzajú vo vozidle pri prejazde cez hranicu tarifnej zóny sú povinní preukázať sa cestovným dokladom platným pre predchádzajúcu tarifnú zónu a pre novú tarifnú zónu." (bod A.13.3)

Uprimne povedane neviem ako niekto toto mohol pustit von, ako to moze dopravcom prist uplne v poriadku. Proste fuck you, cestujuci. Pritom jednoduche, prehladne a univerzalne riesenie je uz davno vymyslene - vid IDS JMK. Ale je to na urovni celeho toho systemu, ktory je prepleteny vynimkami, nedoriesenymi pravidlami a spusta sa s polovicou veci nefunkcnou. A to este bude sranda s oznacovacmi u SL, kedze niektore vozidla ich nemaju.

Inak co sa kombinacie u DPB tyka, este existuje jeden sposob ako to obist. Na predajnom mieste ZSSK alebo SL zakupit dvojzonovy listok konkretne pre zony 610 a 525 platny od oznacenia. Ten si potom mozte oznacit aj v zone 101, ale platit bude v zonach 610 a 525. Ale toto riesenie vyzaduje planovanie vopred.
Reakcia na: TomJ #28:
V propagačných letákoch som čítal, že v tomto prípade (medzi poslednou zastávkou PCL a prvou zastávkou v zóne, ktorú nemáš predplatenú) máš mať nachystaný predplatný cestovný lístok a neoznačený cestovný lístok pripravený na označenie.

Čo sa týka Grobu: odlišné podmienky kombinovania lístkov sa týkajú dopravcov, alebo typu jazdy (PAD, MHD, ŽOD)? Pretože 525ka je vlastne PAD linka prevádzkovaná DPB, kde sa ale označovanie lístkov riadi MHD.
Reakcia na: TomJ #28:
Otázkou ostáva, že ktorí inžinieri to poriešili nakrivo? DPB / BID / ani srnka netuší? 😃
Reakcia na: TomJ #31:
Alebo nech to BID zverejní. ?
Reakcia na: Peon #30:
Super. Čiže nie len, že sa zredukoval počet spojov na polovicu, ešte aj lístok bude stáť skoro dvakrát toľko. Super lákadlo využívať verejnú dopravu. Aspoň, že si Grobčania budú môcť kúpiť PCL pre svoje zóny, no skôr tipujem, že sa spolahnú na doterajší systém jazdenia na čierno.

Inak, bolo by vhodné, keby DPB uviedol, ako teda v takomto prípade postupovať.
Reakcia na: 810zssk #29:
Takže ak pôjdem z Bratislavy (mám PCL 100+101) linkou 525 do Chorvátskeho Grobu na námestie, tak si musím ešte vo Vajnoroch označiť lístok pre 3 zóny za 1,20 €? ? Doteraz tam stačil 15-minútový za 0,70 €...
Reakcia na: TomJ #28:
Presne tak. Krasne, nie? 🙂
"Na linkách Dopravného podniku Bratislava nie je stanovený žiaden postup a kombinovanie cestovných lístkov je prakticky nemožné. Pri označení doplatkového lístka už na poslednej zastávke v zóne v ktorej končí platnosť električenky by došlo k vyznačeniu nesprávnej zóny na lístok, a tým by sa skrátila jeho zónová platnosť. Pri označení až v ďalšej zastávke by zas cestujúci nemal platný lístok v úseku medzi týmito dvomi zastávkami."

Ako teda postupovať pri jazde 525-kou do Grobu, ak mám PCL 100+101? Z Vajnor je to 12 minút, takže by mi mal stačiť 15-min lístok. Ten je ale len dvojzónový a ak si ho označím už vo Vajnoroch, nebudem ním môcť ísť až do Grobu, lebo sa mi bude počítať aj zóna 101? A ak si ho označím až na prvej zastávke na Čiernej Vode, tak vlastne ma môže revízor medzi Vajnorami a ČV pokutovať za jazdu na čierno?
Zoznam automatov DPB predavajucich nove CL od 1.11.:
http://www.dpb.sk/_media/file/Automaty_PREROBENE.pdf

od 4.11. by mali byt prerobene vsetky.
Reakcia na: Solider #25:
Vodic urobil chybu. System funguje aj ked na karte nemas dostatocny kredit, len vodic musi potvrdit ze listok ma pokladna vydat v hotovosti. Mnohi, kedze tomu nerozumeju, namiesto potvrdenia enterom to dialogove okno zrusia a vydaju listok standardnym sposobom. V takomto pripade vzdy kontaktuj SL, jednak ti vratia cestovne a jednak si mozno vsimnu ze ich vodici nevedia vydavat listky 😕
Reakcia na: Valec #22:
Cestoval som z Borinky do Bratislavy. Priložil som PCL, na ktorom nemám kredit, oznámil som mu vopred, že budem platiť v hotovosti. Zľavu mi načítalo, ale neodpočítalo mi to cestovné za úsek v 100+101, hoci kartu som mal stále priloženú. Takže otázka znie: tento systém nefunguje len pri nedobitom kredite alebo chybu urobil vodič, ktorý vydal nesprávny lístok?
Reakcia na: Solider #21:
Praveze nic specialne stlacat nemusia. Je to automatizovne. Im neukaze aky mas PCL, to vodica nezaujima. Strojcek sam vyrata vhodne cestovne. Vysledkom tejto automatizacie je okrem ineho to ze vodici s tym nerobia (vacsinou "strojek vypocital") a tak sa ani za dva roky nenaucili ako to ma fungovat... Skombinuj to s rezignaciou SL na vyzadovanie znalosti tarify zo strany zamestnancov ("my mame 200 vodicov") a vysledkom je ten bordel co ani po dvoch rokoch nie su schopni odstranit. A bude este horsie.
Reakcia na: tomastomas23 #17:
1) Áno, presne tak. Rovnako tak môžeš zakúpiť normálny lístok na 5 zón (3 mestské + 2 regio) a postupovať tak isto.

2) Na SL kartu si môžeš dobiť PCL (predplatný cestovný lístok, "električenku") rovnako, ako na iné karty, napr. od DPB. Ak tam ale nemáš nahratý žiadny PCL, tak ti je pri používaní IDS nanič.
Ale samozrejme, môžeš sa rozhodnúť nevyužívať jednotný ceník IDS, a naďalej si platiť zvlášť MHD, a zvlášť SL. Takže si kúpiš lístok na MHD, a potom lístok na SL. A vtedy tú kartu môžeš u vodiča použiť "po starom," so zľavou 10% atď.
Reakcia na: Solider #21:
To je nezmysel, vodič nijako neoveruje či máš PCL alebo nie. Ak máš na karte 100+101 aj nejaký kredit a cestuješ napr. do Pezinka, tak si vypýtaš lístok do Pezinka a priložíš kartu. Vodič vôbec netuší, či v tej ceste je časť na PCL, alebo ti ju celú strhlo z kreditu. Problém nastane len vtedy, ak kredit nemáš, vypíše mu "Nedostatok kreditu, vydať v hotovosti?" a on sa zľakne čo s tým a celé to zruší. Pritom to stačí potvrdiť enterom a zobrať od teba cash.

Ak cestuješ len v rámci 100+101 s PCL100+101, tak sa to správa rovnako, overí platnosť, vydá nulový lístok a ideš.

Jediné, čo vodič v oboch prípadoch vidí je rozdielna dĺžka vydaného lístka.
Reakcia na: TomJ #20:
Oni s tým majú problém preto, lebo musia na tom svojom palubnom počítači pre výdaj lístka stlačiť nejaké osobitné tlačitko, pretože im údajne neukazuje, hoci priložíš platnú električenku pre 100+101, že tieto zóny máš už zaplatené. Tak im to treba osobitne povedať a zdôrazniť. Ale takto by to podľa mňa určite nemalo do budúcnosti fungovať.
Reakcia na: Ike #19:
Mne sa tiež viackrát stalo, že s tým vodiči mali problém, tak som sa na to vykašlal a nechal som si na ISIC nahrať 5 eur (z ktorých som za rok aj tak minul len polovicu a zvyšok mi museli vyplatiť späť).
Reakcia na: Error 0x007 #18:
Moja priateľka to po viacerých pokusoch vzdala. Pri posledných cestách lajnami na moju otázku, či si kúpila lístok až mimo zón 100+101 povedala, že za hádanie so šoférom jej to nestojí. Netvrdím, že som s tým stotožnený, ale je to iba príklad, ako bol personál totálne nepripravený. Ale musím uznať, že asi dvoch vodičov som osobne nachytal pripravených ?
A soferi Slovak Lajns su pripraveny? Lebo po prvej etapy neboli schopni ani po mesiacoch spravne vydat kombinovany listok (PCL iba na cast trasy)...
Ak cestujem z BA do 2. regionalneho pasma najprv MHD a potom autobusom SL, tak si kupim Karnet, v trolejbuse oznacim 6 bodov a takto oznaceny karnet ukazem vodicovi v buse SL?

A ak mam kartu od SL, ako ju mozem pouzit na cestu v MHD? Co to sa neda?
Reakcia na: kobi #14:
Cestuješ tak, alebo to je len príklad a netreba sa unúvať sa zamýšľať nad odpoveďou?
Reakcia na: 810zssk #7:
Trochu??? Celý tarifný systém je jeden bordel, v podstate akákoľvek situácia = 3 rôzne riešenia podľa dopravcu. Nečakal som nijaký zázrak, ale miera skur.venia presiahla moje najčernejšie očakávania. Aspoň že dali rovnakú zľavu všetkým invalidom a darcom krvi v regióne.
A to s Cíferom, MSJ a Sekulami je ako blbý vtip... To vážne nemá Zločinecká na tri debilné označovače?
Extrem > Jelka - Prievaly asi najdlhsia mozna trasa v ramci IDS ale do 180 minut sa to nedastihnut, jedine spojenie na 180 min. ide cez Ga,TT, SAD DS, sadTT.Aky listok kupit u sofera ?

Reakcia na: Valec #12:
Tak nech sa rozhodnu, lebo v predajni maju ze od 1.11...
Reakcia na: 810zssk #11:
Podľa DPB.sk od 9.11.
Reakcia na: Mates #10:
V predajniach DPB od 1.11.
Ako je to s odkupom výmenou starých lístkov?
Reakcia na: Ike #8:
Vela dobrych otazok, ale musime si pockat na nejaky oficialny dokument ktory presne stanovi ako vlastne kombinovat CL...
Ešte mám jednu otázku:

stáva sa mi pomerne často, že ma počas krátkej cesty vlakom revízor neskontroluje. Ak mám teda PCL na zóny 100+101 a idem do zóny 630, musím si na stanici kúpiť lokalizovaný lístok na zóny 610, 620 a 630 s platnosťou 60 minút za 1,20 €, ktorý si nemusím označiť (správne?).

Ak sa revízor počas cesty neukáže, prepadnú mi minúty?

A vôbec, ako sa odhadne čas, kedy vstupujem do zóny, na ktorú nemám predplatný lístok? Podľa CP? A keď vlak mešká?

(lebo v ideálnom prípade, keby vo vlaku boli označovače, by som v čase, kedy by vlak vošiel do zóny, v ktorej nemám platný PCL, pristúpil k označovaču a označil, čím by som v presný čas lístok znehodnotil)
Reakcia na: Ike #6:
Ano, kombinacia karnetu s PCL bude prakticky mozna iba v jednom smere, okrem liniek DPB. Cele to kombinovanie CL je trochu bordel 🙂
Reakcia na: 810zssk #5:
Teda zatiaľ je využitie Karnetu v kombinácii s predplatným lístkom značne nevýhodné ? Pokiaľ nástupná a cieľová zastávka nie je mimo môjho predplateného rozsahu zón.
Reakcia na: balazstanislav #4:
Karnet sa bude pouzivat rovnako ako bezny jednorazovy listok 🙂
Neviete mi niekto povedať či sa Karnet bude dať označiť aj vo vlaku?
Alebo tam ho budú označovať sprievodcovia?
Díky.
Stano
Reakcia na: Tester #2:
Presne ako píšeš 🙂
Reakcia na: TomJ #1:
2. Ano, tak to funguje uz teraz.
1. Nie tak uplne - podla textu treba kupit listok v okienku ZSSK presne na tie dve chybajuce zony a oznacit ho na hlst. Na listku bude potom predpokladam uvedene pre ktore zony bude platit a sprievodca iba dopise cas kedy vlak vstupil do zony platnosti.
Ak som to správne pochopil, tak pri ceste vlakom do Pezinku, mám dve možnosti:
1. Kúpiť si lístok IDS na dve zóny, označiť si ho už na HLST a sprievodcovi oznámiť, že po Raču mi platí PCL.
2. Kúpiť si klasický lístok ZSSK z Rače do Pezinku, ktorý ale označovať nemusím?