Zbierku historických bratislavských električiek zdobia tri vynovené klenoty

Tri historické električky boli zrekonštruované a vynovené k 120-ročnici bratislavských električiek.

Dopravný podnik Bratislava predstavil na tohtoročnom Dni otvorených dverí vo vozovni Jurajov dvor tri vynovené historické električkové vozidlá pri príležitosti 120. výročia začiatku premávky električiek v Bratislave.

Ganz #104

V prípade tohto elektrického motorového vozňa nejde o novú rekonštrukciu, ale o vernejšie prispôsobenie do stavu z druhej polovice 1920-tych rokov. Replika vozňa Ganz #104 bola postavená v bratislavských ústredných dielňach DPB v rokoch 1997 - 1998, viaceré detaily novostavby však nezodpovedali niekdajšiemu stavu vozňa, najmä jeho červeno-biely náter. Pôvodný vozeň Ganz #104 vznikol v rokoch 1925 - 1926 motorizáciou vlečného vozňa Ganz #124 z roku 1910 v rámci kompletnej prestavby týchto vlečných vozňov na motorové. Pri tejto prestavbe dostali vozne nový zeleno-sivý náter, ktorým boli zároveň natreté aj štvorokenné vozne Ganz série #21 - 30. Tento zeleno-sivý náter so zlatým lemovaním niesli štvorokenné a päťokenné vozne Ganz v Bratislave približne do roku 1932, kedy ho postupne nahradil celosivý a neskôr červený náter. Historický vozeň #104 tak bude od roku 2015 opäť pripomínať časy, keď ulicami Bratislavy premávali zeleno-sivé električky.

ČKD Tatra T3/III.CS #275

Historický vozeň Tatra T3/III.CS #275 pochádza z prvej série bratislavských električiek tohto typu, ktorá bola dodaná v roku 1964 a do premávky sa zaradila od februára 1965. Vozeň sa zachoval vďaka tomu, že bol od roku 1986 výcvikovým vozidlom a neskôr pracovným posunovacím vozidlom. V roku 1995 bol zaradený do zbierky historických vozidiel DPB a svoju pôvodnú historickú podobu dostal až o dve desaťročia neskôr, v rokoch 2014 - 2015. Od neskorších električiek T3, z ktorých mnohé sú ešte dnes v premávke, sa líši v mnohých detailoch, medzi ktorými na prvý pohľad zaujmú ozdobné hliníkové lišty a nárazníky. Vozeň dostal aj stanovište sprievodcu v interiéri, ktorým boli tieto prvé T3-ky vybavené, avšak už od začiatku premávky boli nasadené na linku 4, ktorá bola samoobslužná, teda bez sprievodcov.

Schörling #8431

Tretím zrekonštruovaným historickým vozidlom je brúsiaci vozeň Schörling #8431 z roku 1972. Brúsiaci vozeň bol vyrobený vo vagónke v Hannoveri, elektrickú výzbroj však dostal až v Bratislave z vyradeného vozňa 6MT #70. Vozidlo sa používalo na brúsenie vlnkovitosti koľajníc, v posledných rokoch sa používalo už len ako výstavný exponát. Dvojnápravový pracovný vozeň dostal v roku 2015 pôvodný červeno-krémový náter a opravený bol aj interiér tohto vozňa.

Na všetkých troch vozidlách budú ešte v najbližšom čase dokončené niektoré detaily, ktoré zatiaľ neboli dorobené do finálnej podoby. Za rekonštrukciu uvedených historických električiek si obdiv a vďaku zaslúžia pracovníci Ústredných dielní električiek DPB pod vedením Ing. Petra Plunára.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Tie tri vozy super, mňa vpodstate iné okrem tých elín ani nezaujímalo ?
Reakcia na: fanatikmhd #10:
Dik, skoda.
Reakcia na: pharel #7:
IK 280.08 - 2881 - dezolatny rozpadnuty stav z ohrady
IK 280.08 - ex ..PN? TN? teraz z pamate nedam - celne burany do stlpa, zatial bez opravy
IK 280.10 - 4707 nepojazdny
IK 280.10 - 47xx nepojazdny
IK 283.01 - 1514 srotovny stav, obdobny 2881, dochovany ako vzorka stavu starsej serie IK...
IK 283.01 - 1512 - pojazdna, stav po odstaveni z PP
IK 283.01 - 4507 - mozna vymena, zdroj ND...cokolvek..teoreticky pojazdny...

Takze vzate, podskrtnute, z 7 dochovanych karoserii je jedna pojazdna (ale stav po dojazdeni)....

Navyse, na IK 280 si nikto aktualne netrufa s nicim. Nie je iste pri zmene vedenia nic, a rozoberat srot a skusit z neho nieco spravit (Sanos bol celkom v dobrom stave!) neviem neviem....

Male priblizenie....
Reakcia na: pharel #7:
T2 bola hneď vedľa T3 #275...
Reakcia na: pharel #7:
Ano, nie je.
Ahojte, jakto, ze tam nebol Ikarus 280? To nie je ani 1 pojazdny? Alebo elektrircka T2 mi tam chybala.
Reakcia na: Peto3700 #1:
Aj s krátkym aj dlhým tambusom sa počíta, dlhý je zrekonštruovaný do vystavovateľnej podoby, ale momentálne nie je pojazdný, aj keď veľa mu nechýba (priorita je udržiavať pri živote šm11 a RTO, na ostatné vozy je veľmi málo času, ľudí a peňazí).
Krátky TAM zasa je pojazdný (prišiel a odišiel na DOD po vlastných), ale zasa je tam ešte veľa práce na interiéri aby bol v reprezentatívnom stave. Pomaly a postupne sa pracuje aj na ňom, aj keď svojpomocne..
Reakcia na: TeBeCe #4:
čiže len priestorové dôvody? mne sa donieslo do uší niečo iné... ?
Reakcia na: trolejbus6207 #3:
Tu vsak neslo o to, ze by nebola vola ho dokoncit, ale skor o to, ze v podstate ho nebolo kde dokoncit...
Reakcia na: TeBeCe #2:
konečne ? ? ?
Reakcia na: Peto3700 #1:
Rekonstrukcia Sanosa by mala prist na rad ako dalsia v poradi.
Tak z tej T3-ky mám veru úprimnú radosť, samozrejme aj z ďalších zrekonštruovaných vozidiel, ale T3-ka je jednoducho ikonou a konečne sa aj u nás dočkala zaslúženej pocty. Takže tiež by som chcel poďakovať pracovníkom Ústredných dielní električiek DPB a pánovi Petrovi Plunárovi, za dobre odvedenú prácu.

Ešte by ma zaujímalo, na akých ďalších historičákoch sa teraz pracuje? V akom štádiu je napríklad Sanos? Bol na DOD aj TAM Bus, respektíve bude sa zúčastňovať historických jázd?

Vopred vďaka za odpovede. 🙂