Originálne vagóny Viedenskej električky čakajú na svoju záchranu
  • Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v ľavom menu.

Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy organizuje verejnú zbierku na zakúpenie pôvodných vozňov.


Foto © KPMHaRD, archív


Viedenská električka, to neboli len električkové vozne, ale aj vlaky tvorené elektrickým rušňom a osobnými vozňami – podobne ako dnešné vlaky na železnici. Zatiaľ čo lokomotívu sa už podarilo zachrániť a Bratislavčania mali možnosť si ju pozrieť pred Eurovea a momentálne ju môžu navštíviť v Múzeu dopravy, originálne vagóny, ktoré premávali za elektrickou lokomotívou, čakajú v Rakúsku na svoju záchranu. Po ukončení prevádzky na lokálnej trati sú odstavené už niekoľko rokov v Grosspetersdorfe.

Dva kurzové (osobné) vagóny na pôvodných podvozkoch je možné odkúpiť. Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy, ktorému sa v spolupráci s Bratislavským okrášľovacím spolkom podarilo zachrániť originálnu lokomotívu Ganz Eg 6, sa snaží o ich získanie a navrátenie do Bratislavy.

Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy organizuje verejnú zbierku na ich záchranu.  Ľubovoľnú sumu môžete poslať účet 5061299854/0900; IBAN: SK54 0900 0000 0050 6129 9854. Pomôžete tak skompletizovať historickú súpravu Viedenskej elektrickej železnice.

Kurzové vozne

Ako uvádza webstránka veterany.eu, na začiatku premávky Viedenskej električky vo februári 1914 bolo dodaných v prvej sérii 14 štvorosových osobných vozňov z vagónky Ringhoffer Praha Smichov, ktoré boli vyrobené v roku 1913. Vozne z prvej série  mali otvorené nástupné plošiny na rozdiel od 14 vozňov z druhej série, ktoré dodala Moravsko-Sliezska továreň v Studénke. Vozne druhej série boli vyrobené v roku 1916 a nástupné plošiny mali zatvorené.

Podľa vnútorného usporiadania, ktoré bolo v tom čase príkladom funkčnosti a účelnosti, boli v prevádzke tri typy vozňov. Niektoré vozne mali pri miestach II. a III. triedy aj služobné a poštové oddiely a WC. Vozne boli vybavené centrálnym spriahadlom električkového typu a vákuovou brzdou. Vagóny mali elektrické osvetlenie a vykurovanie, ktoré bolo upravené na tri režimy napájania pod trolejovým vedením: 15 kV 16 2/3 Hz na hlavnej medzimestskej trati, 600 V jednosmerného napätia vo viedenskej a 550 V jednosmerného napätia v prešporskej prímestskej a mestskej časti. Vozne boli vybavené aj batériami, ktoré dodávali prúd pri posune a státí na zastávkach. Prepínanie osvetlenia a vykurovania medzi jednotlivými napäťovými sústavami sa dialo ručne.

Obrys vozňov bol najmä vzhľadom na priechodový profil bratislavského mosta o niečo nižší, dĺžka vagónov s nárazníkmi bola podľa typu vozňa od 14 605 do 15 005 mm. Vzdialenosť otočných čapov podvozkov bola 8 500 mm, vzdialenosť osi na otočnom podvozku 2 200 mm. Vozne boli charakteristické svojou dlhou skriňou a boli opláštené v spodnej časti na hnedo-morenými lištami. Horná časť skrine medzi oknami bola natretá na bielo. Na vagónoch bol nápis L. W. P. – Lokalbahn Wien Pressburg.


15.12.2014
-Roman Delikát, mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

vladik84118.12.2014 14:05 #5 Re:
Majitelia iPhonov/iPadov automaticky prispievaju kupenim knizky o Viedenskej elektricke:

https://itunes.apple.com/sk/book/viedenska-elektricka/id918450746?mt=11
gejza16.12.2014 11:46 -1#4 Re:
Reakcia na #3 od Ámos:
takže napríklad ja ...
Ámos16.12.2014 11:39  +1#3 Re:
Reakcia na #1 od gejza:
Obcan, ktory este nanapisal nevrazivy blog nech sa hlasi u sudruha Žinčicu.
d3k015.12.2014 23:01  +3#2 Re:
Reakcia na #1 od gejza:
KPMHaRD a BOS su dve rozdielne zdruzenia. To, ze spolu spolupracovali, nijako nedegraduje aktivity KPMHaRD.
gejza15.12.2014 18:08 -4#1 Re:
http://www.humno.sk/2011/04/17/okraslovacie-spolky-a-hranice-filantropie

http://www.clovekamesto.sk/clanky/developerska-fraska-okraslovaci-spolok-j-t

.... načo pýtajú peniaze od nás ??? ... však každý z nás už (nedobrovoľne) prispel ...