Mesto sa chystá pustiť autá na električkovú trať
  • Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v ľavom menu.

Sprevádzkovanie integrovanej zastávky električiek a autobusov Blumentál chce mesto využiť na zlepšenie automobilovej dopravy na úkor MHD.


Foto © Matej Kavacký


Niekoľkoročné úsilie dopravného podniku a občianskych aktivistov zlepšiť MHD v oblasti Blumentálu zrejme bude mať trpkú príchuť. Hoci sa podarilo presadiť vybudovanie integrovanej zastávky električiek a autobusov, ktorá zjednoduší prestupovanie, všetky jej pozitíva môžu byť zatienené pripravovanými negatívami.

O posunutí pôvodného priechodu pre chodcov o približne 15 metrov a narušení silného pešieho ťahu sme už písali. Aj keď posun nie je veľký, nainštalované zábradlie sa dá obísť a mesto tak dosiahne iba to, že chodci, z ktorých značnú časť tvoria deti navštevujúce okolité školy, budú prechádzať v križovatke mimo priechodu.

Autá na koľajnice

Krátko pred sprevádzkovaním zastávky sa však objavili závažnejšie nedostatky. Mesto pripravuje zmenu dopravného značenia, a to nielen v súvislosti s vybudovaním zastávky, ale aj v jej okolí – na Radlinského a Vazovovej ulici. Na Radlinského sa uvažuje v úseku od Vazovovej po Račianske mýto so zriadením druhého jazdného pruhu pre automobilovú dopravu priamo na električkovej trati. To by zvýšilo priepustnosť Radlinského ulice pre automobilovú dopravu, o čo sa už podľa našich informácií snažil Krajský dopravný inšpektorát (KDI) dávno pred vybudovaním integrovanej zastávky.

„Jednou z alternatív riešenia je aj možnosť, ktorú navrhuje KDI, ale s tým, že mesto trvá na preferencii nosného dopravného systému, teda koľajovej dopravy, takže spojazdnenie koľajiska pre jazdný pruh automobilov nekorešponduje s týmto zámerom,“ uviedol hovorca magistrátu Stano Ščepán.

Mesto si však nechalo spracovať projekt dopravného značenia, ktorý je v rozpore s vyjadrením hovorcu. Nachádza sa v ňom jazdný pruh priamo na električkovej trati podľa požiadavky KDI. V prípade, ak sa pruh vybuduje, môže to mať výrazné následky. Na Radlinského ulici budú stáť električky počas popoludňajšej špičky v dopravnej zápche, môžu stratiť viac ako 3 minúty, ak neprejdú na prvú ani druhú "zelenú" na Račianskom mýte. Pri použití vzorca DPB na vyčíslenie vzniknutej straty to bude znamenať každoročné zvýšené náklady DPB o viac ako 280-tisíc € pri súčasnom zhoršení kvality služieb a atraktivity MHD. V smere do Rače sa zhorší pravidelnosť električkovej dopravy, pretože pred Račianskym mýtom budú vznikať náhodné zdržania vozidiel. Navyše sa zvýši sa riziko nehody, pretože električky majú dlhšiu brzdnú dráhu než autá. Pri každej nehode bude odstavená celá Račianska radiála od električkovej dopravy.

Zdá sa, že zriadenie novej zastávky slúži ako zámienka na splnenie požiadavky KDI, ktorá však s novou zastávkou nijako nesúvisí. Priepustnosť Radlinského ul. medzi Vazovovou a Račianskym mýtom sa totiž zvýši už len tým, že zanikne doterajšia zastávka Vazovova smere do Rače.

V projekte sú viditeľné dva jazdné pruhy na Radlinského ul., z nich jeden na električkovej trati, na Vazovovej ul. zanikajú zastávky a vznikajú parkovacie miesta a prejazd medzi Floriánskym nám. a Vazovovou nie je pre autá obmedzený.

Prevzaté z projektovej dokumentácie spracovanej spoločnosťou Prokos s. r. o.

Autá pôjdu aj cez integrovanú zastávku

Pravdepodobne sa nepodarí naplniť ani plán vylúčiť automobilovú dopravu z Radlinského ul. „Otázka pojazďovania zastávky automobilovou dopravou ešte nie je celkom uzavretá. Predbežne by automobily mohli mať prejazd cez zastávku, ale výhľadovo mesto uvažuje o uzavtorení tohto úseku pre automobilovú dopravu,“ tvrdí Ščepán. V projekte dopravného značenia, ktorý máme k dispozícii, doprava z úseku vylúčená nie je, je v ňom iba znížená rýchlosť na 30 km/h.

V praxi to bude znamenať, že na zastávke v priemere každých 1,3 minúty zastaví električka alebo autobus, a kým sa cestujúci z jedného spoja dostanú z nástupnej plochy na ceste na chodník, už bude prichádzať ďalší spoj a cestujúci naň pôjdu z chodníka na nástupnú plochu na ceste.

Pozitíva

  • jednoduchšie prestupovanie medzi električkami a autobusmi
  • úspora približne 30 sekúnd pre električky zredukovaním počtu zastavení a z toho vyplývajúca úspora nákladov DPB
  • neskôr by mali pribudnúť informačné panely na zastávkach s odchodmi električiek v reálnom čase

Negatíva

  • vystupovanie a nastupovanie cestujúcich z cesty, po ktorej budú jazdiť autá
  • zdržanie až do 200 sekúnd pre električky v smere do Rače v čase popoludňajšej špičky a z toho vyplývajúce výrazné zvýšenie nákladov pre DPB
  • zníženie spoľahlivosti električkovej dopravy do Rače a tiež autobusovej linky 94 do Petržalky
  • vyššie riziko nehôd
  • posilnenie úlohy automobilovej dopravy v oblasti Radlinského ulice v rozpore s deklaráciami mesta o podpore MHD

Linka 94 bez vyčkávacieho priestoru

Na Vazovovej ulici zaniknú všetky zastávky autobusov a nahradia ich parkovacie miesta. Namiesto doterajšieho nelegálneho parkovania na chodníku na Radlinského ul. buď v priestore zastávky električiek alebo pri nedodržaní priechodnej šírky chodníka najmenej 1,5 metra, tak budú mať motoristi možnosť zaparkovať autá legálne. Daňou za to bude strata vyčkávacieho priestoru na konečnej linky 94, ktorá tak bude musieť byť okružná.

V prípade, ak príde autobus linky 94 z Petržalky zmeškaný, aj do Petržalky pôjde s meškaním. To spôsobí zhlukovanie spojov tejto linky a narušenie pravidelného striedania sa s linkou 93 od zastávky Zochova v smere do Petržalky.

Nedoriešené otázky

Zatiaľ nie je jasné ani to, či bude ponechaná vypnutá svetelná križovatka na Floriánskom námestí, ktorá sa vyznačovala neúmerným zdržiavaním všetkých účastníkov cestnej premávky. Teraz k nim pribudnú aj autobusy. „O svetelnej signalizácii na Floriánskom námestí sa rozhodne až na základe dopravného riešenia zastávky na Radlinského,“ uviedol Ščepán.

Hoci predstavitelia mesta tvrdia, že nová združená zastávka bola vybudovaná na základe návrhov Občianskej iniciatívy Lepšia doprava, pri porovnaní návrhov iniciatívy a zrealizovaného riešenia je zrejmé, že okrem polohy zastávky mesto z návrhu aktivistov neakceptovalo nič. Zrealizovaný bol viac ako 10 rokov starý návrh dopravného podniku obohatený o zlepšenie podmienok pre automobilovú dopravu. Výsledkom je tak veľmi úzky vyčkávací priestor pre cestujúcich v smere z centra, ktorý je navyše súčasťou chodníka.

Otáznik tiež dlhodobo visí nad schizofréniou práce magistrátu, ktorý napriek vyjadreniam predstaviteľov mesta nemá problém pri objednávaní projektov zmien dopravného značenia a ich schvaľovaní preferovať individuálnu automobilovú dopravu pred efektívnejšou MHD. Počas celého volebného obdobia sa súčasné vedenie mesta s týmto problémom nedokázalo vysporiadať.

Spustenie na prelome júna a júla

Nová zastávka by mala byť sprevádzkovaná najneskôr 6. júla 2014, mesto momentálne čaká na kolaudačné konanie. Podľa magistrátu je pravdepodobné, že zastávka bude fungovať už koncom júna.

Na zastávke budú zastavovať električky liniek 2 3 5 68 a autobusy liniek 31 39 94N55. Doterajšie zastávky Floriánske nám. a Vazovova budú pre električky zrušené a nahradené novou zastávkou Blumentál. Zastávka Vazovova bude ponechaná len pre električky, ktoré začínajú alebo končia premávku. Autobusy už na Vazovovej ulici zastavovať nebudú a miesto toho zastavia na novej zastávke.


12.6.2014, doplnené aktuálne fotografie - 14.6.2014
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

kecho8.7.2014 14:39  +3#73 Re:
Reakcia na #72 od 7ross7:
problémy s kolaudáciou? teda z pohľadu mesta: "problémy s aktivistami, ktorí upozorňujú na blbosti z dielne KDI/magistrátu"?
7ross78.7.2014 14:15 #72 Re:
„Nová zastávka by mala byť sprevádzkovaná najneskôr 6. júla 2014...“ Tak čo, už je sprevádzkovaná? V akom je to štádiu?
anbis19.6.2014 21:48 #71 Re:
Reakcia na #70 od gejza:
ja žiaľ nemám kapacitu na organizovanie nejakých otvorených listov, ale normálne napíšem mail a ak bude takýchto podnetov viac, už to zmysel môže mať. Dám vedieť.
gejza19.6.2014 19:02 #70 Re:
Reakcia na #68 od anbis:
super, rád sa pod to podpíšem
Boone19.6.2014 12:33  +4#69 Re:
Reakcia na #68 od anbis:
Dobrý deň,

ja som za a ochotne sa pripojím. V zásade by som ho však asi požiadal o rozhovor, samozrejme s prítomnosťou médií, že ako to vlastne je v podporou verejnej dopravy v Bratislave. Máte moju plnú podporu. A to podotýkam som človek, ktorému ten pruh na koľajniciach vyhovuje, keďže tam blízko bývam a jednoduchšie a hlavne rýchlejšie sa dostanem do garáží.
anbis19.6.2014 12:15  +4#68 Re:
čo takto napísať nášmu pánovi primátorovi? Ja som ochotný, ale ak budeme viacerí, možno si to niekto všimne a zľakne sa, veď v decembri sú voľby
810zssk19.6.2014 11:45 #67 Re:
Reakcia na #65 od 44:
Vodic od Sancovej sa tiez na Kollarko dostane znacne efektivnejsie..
slavius19.6.2014 11:36 #66 Re:
Reakcia na #65 od 44:
Veru, zobojsmernenie Mýtnej by ten brajgel vyriešilo, to súhlasím
4419.6.2014 10:00 #65 Re:
Reakcia na #63 od 810zssk:
Nemas pravdu. Odboci tam aj take auto, ktore ide od Sancovej. Ale to je jedno. Podfstatne je, ze na samotnom useku Racko - Vazovova je na Radlinskeho hned niekolko objektov, kam ludia potrebuju ist, vratane objektu Nova Mytna. Tiez odbocenie do blokov okolo Kmetovho nam. cez Wilsonovu, k Bernolaku... Jasne, vies sa tam dostat aj z Blumentalskej, ale ked ides zo smerov od Racka, tak to mas takto blizsie.
Kazdopadne popred DU mala byt IAD vylucena. Ale to by sa mnohi podnikatelia zblaznili. Co sa BUS pruhu na useku Vazovova - Racko tyka - tam zial BUS pruh nie je kde spravit. Su tam 3 pruhy: elektrickovy pas (tam autobusy dat nemozes, lebo by neodbocili potom na Sancovu), pruh rovno (to tiez nemoze byt BUS pruh, lebo kadial by sli potom auta) a odbocovaci pruh na Legionarsku. Riesenie ale existuje - vylucit sa da IAD z tohto useku vtedy, ak by sa Mytna zobojsmernila! Ulica je takto projektovana a pocitalo sa s tym uz velmi davno. Len pri tych nanozmenach, ktore sa v meste robia, toto by bol projekt storocia!
810zssk19.6.2014 8:11 -1 +3#64 Re:
Reakcia na #59 od Mike:
..a ten pravy este aj "lizne" elektrickovu trat z Vazovovej..
810zssk19.6.2014 8:09 -1 +4#63 Re:
Reakcia na #58 od 44:
Na Racku na Radlinskeho odboci iba take auto ktore ide od Kriznej. To auto potom moze ist rovnako aj po Spitalskej a bude to aj rychlejsie.
Valec18.6.2014 22:10 -1 +4#62 Re:
Reakcia na #51 od 810zssk:
Samozrejme, že to tak je... tomu projektantovi by som ale nie že pečiatku zobral, ale aj rodný list... ešte aj vjazd na parkovisko vedľa daňového úradu cez dopravný tieň .
Valec18.6.2014 22:08  +4#61 Re:
Reakcia na #50 od Solider:
Možno to po nociach chodia pracovníci KDI maľovať...
kecho18.6.2014 11:39 -1 +5#60 Re:
Reakcia na #58 od 44:
z Račka na Radlinského smer Kollárko môžu pokojne odbočit cez Mýtnu a Karvaša ako teraz busy - určite z nich neubudne...
Mike18.6.2014 11:38  +10#59 Re:
Reakcia na #55 od 44:
Mne hlavne dve veci.

Prvá, že električka neprejde v špičke križovatkou na Račku na prvý krát, ale asi najskôr na druhý alebo niekedy aj na tretí cyklus. To je zdržanie naviac cca 140 alebo 240 sekúnd. Pre nosný systém.

Druhá je úplne nevhodné riešenie križovatky Radlinského - Vazovova z hľadiska prehľadnosti a bezpečnosti (že to zrovna policajti povolili, resp dokonca navrhli..)
Už keď teda niekto vymyslel a odsúhlasil, tak to mal v tej križovatke vymyslieť buď tak, že by jeden pruh išiel cez tú prestupnú zastávku priamo po Radlinského a z Vazovovej doľava IBA JEDEN a ten by sa pripojil na koľaje a potom by išli dva.
Alebo ak z Vazovovej doľava na Radlinského by išli dva ako v návrhu tak potom mala byť úplne vylúčená premávka IAD z toho úseku ako bude prestupná zastávka.

A nie že ľavé odbočenie bude dvomi pruhmi pričom pravý sa priraďuje do priebežného pruhu kde jazdia autá a ľavý sa priraďuje na električkovú trať.

4418.6.2014 11:31 -5#58 Re:
Reakcia na #57 od kecho:
Príspevok je skrytý z dôvodu udeleného výrazne záporného hodnotenia ostatnými používateľmi. [Odkryť]
kecho18.6.2014 11:25 -1 +4#57 Re:
Reakcia na #55 od 44:
konkréte sa mi nepáči, prečo vôbec majú popred daňový jazdiť IGK, keď majú trasu cez Mýtnu...
810zssk18.6.2014 11:24 -1 +6#56 Re:
Reakcia na #55 od 44:
Pruh pre IAD na elektrickovej trati a teda spomalenie elektriciek.
4418.6.2014 10:54 -7#55 Re:
Príspevok je skrytý z dôvodu udeleného výrazne záporného hodnotenia ostatnými používateľmi. [Odkryť]
pharel18.6.2014 9:06 -1 +5#54 Re:
Vzdy si dakto nieco presadi z tych papalasov, ktori tam chodia svojimi Mercedesmi alebo inymi limuzinami, rovnako ako nejaki dementi co si kupili byt pri tuneli a kvoli tomu sa musela znizit rychlost pritom obycajni ludia co desiatkky rokov byvali v panelakoch pri tuneli tak tym nic nevadilo, na hluk sa da zvyknut. to je akoby si ludia Vrakune pozadovali znizit prevadzku a rozbehovu rychlost lietadiel na letisku proste mozme sa tu donemoty rozculovat, kto nema prachy si nepiskne. A u nas vzdy bude uprednostnovana IAD pred hromadnou. Jedine ak by sme zriadili bus pruh na uplne kazdej ceste a auta by stali hodiny v zapchach