Karloveská radiála by sa mala rekonštruovať 1 rok

Občania môžu využiť možnosť pripomienkovať pripravovanú modernizáciu električkovej trate v Karlovej Vsi.

Mestská časť Karova Ves zorganizovala 4. júna stretnutie k pripravovanej modernizácii električkovej trate v Karlovej Vsi. Popri karloveskej radiále by sa mali v budúcnosti modernizovať aj Ružinovská a Vajnorská radiála a na všetky tri momentálne mesto obstaráva projektanta.

Ako vysvetlil hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser, ak chce mesto trať obnoviť s použitím eurofondov, nesmie sa jednať o rekonštrukciu, ale o modernizáciu. Tá má spočívať vo vybudovaní trate podľa nových požiadaviek, ktoré na konci mája schválili poslanci mestského zastupiteľstva. Pôjde o vyššie nástupištia zastávok na zabezpečenie menšieho výškového rozdielu medzi podlahou električiek a zastávkou, vybudovanie bezbariérových prístupov na zastávky a doplnenie tabúľ s najbližšími odchodmi liniek MHD. Súčasťou úprav by mali byť aj nové prístrešky a riešiť by sa mala aj architektúra zastávok. Prístup na zastávky pri podchodoch a nadchodoch by mohol byť zabezpečený aj výťahmi, avšak Schlosser upozornil na ich nízku životnosť v bratislavských podmienkach.

Na svetelných križovatkách by mala byť zabezpečená preferencia električiek, pričom hlavný dopravný inžinier uviedol, že sa mesto poučilo z doterajších chýb pri budovaní takzvanej preferencie, a v blízkej dobe pripravuje na spustenie nové signalizácie s reálnou preferenciou pri ŽST Vinohrady a na Peknej ceste. Dôjsť by malo aj k redukcii počtu prejazdov cez električkové trate, a tým k zvýšeniu bezpečnosti aj skráteniu jazdných dôb.

Zelená trať bude vtedy, ak si ju zaplatí mestská časť

Hlavný dopravný inžinier sa pri predstavovaní prvkov modernizácie dotkol aj možnosti zatrávnenia električkovej trate, ktoré by znížilo hlučnosť a zvýšilo kvalitu verejného priestoru. Podľa neho by to predražilo rekonštrukciu a zvýšilo prevádzkové náklady, pričom odhlučnenie sa má vykonať obložením koľajníc protihlukovými materiálmi. Podľa mesta však môže zvýšené náklady prebrať na seba mestská časť.

Zaujímavosťou je to, že hlavný dopravný inžinier len v máji predložil na schválenie mestským poslancom pravidlá pre rekonštrukcie električkových tratí, ktorých súčasťou je aj požiadavka na zníženie hlučnosti tratí podľa ich charakteru aj zatrávnením alebo výstadbou sukulentov. Poslanci pravidlá schválili, no magistrát už so zelenými traťami pri modernizáciách nepočíta.

Diskutujúci namietali, že v súčasnosti je už ťažké nájsť v okolitých krajinách novú električkovú trať, kde by sa aspoň čiastočne neuplatňovalo zatrávnenie. Na zníženie nákladov odporúčali výsadbu sukulentov, objavila sa aj ponuka svojpomocného zavlažovania električkovej trate, ak je to pre mesto problémom.

Viac, či menej zastávok?

Projektant by mal určiť to, či zostane zachovaný súčasný počet zastávok alebo nie. Zo strany diskutujúcich zaznievali názory požadujúce zníženie počtu zastávok aj zachovanie súčasného stavu. Zaznela aj už klasická požiadavka na opätovné zavedenie expresných autobusových liniek. Schlosser vysvetlil, že na rozdiel od 1980-tych rokov by dnes expresy uviazli v dopravnej zápche a nakoniec by do cieľa prišli neskôr než električka.

V rámci rekonštrukcie by sa mal vybudovať aj prestupný terminál Molecova, pričom by sa mali posúdiť dávnejšie návrhy Občianskej iniciatívy Lepšia doprava. Na problém v uzle Molecova upozornila aj starostka Karlovej Vsi Iveta Hanulíková. Mesto by chcelo zriadiť spoločnú zastávku s autobusmi aj pri Parku kultúry, to však závisí od toho, či ju povolí ministerstvo dopravy.

Magistrát neplánuje v rámci projektu riešiť obratisko Molecova, ktoré by pomohlo prispôsobiť ponúkanú kapacitu električkovej dopravy reálnemu dopytu. Dnes väčšina cestujúcich vystupuje na Molecovej a električky jazdia nízko vyťažené v dvojminútovom intervale až na konečnú Karlova Ves. Pritom v máji schválené pravidlá pre modernizácie električkových tratí priamo hovoria o potrebe „zvážiť vybudovanie obratiska Molecova“. Zdá sa, že ani nie dva týždne od schválenia pravidiel už časť z nich neplatí.

Pripomienky posielajte Karlovej Vsi

Diskutujúci ďalej apelovali na mesto, aby zabezpečilo prístrešky na zastávkach s dostatočnou kapacitou. Výhrada bola k plánovanej dĺžke rekonštrukcie, ktorá má trvať 1 rok. Občania tiež vyzvali mesto, aby si najskôr vyjasnilo s občanmi a aktivistami filozofiu rekonštrukcie a až potom projektovalo. Neskoré predloženie projektu na pripomienkovani by znamenalo nutnosť zásadnejšie ho meniť, alebo by pripomienky neboli akceptované.

Mestská časť prejavila vôľu zozbierať pripomienky a zosumarizované ich zaslať magistrátu. Kontakt na referát dopravy a cestného hospodárstva mestskej časti je martin.patoprsty@karlovaves.sk.

Súčasné neduhy zostanú až do rekonštrukcie

Obyvateľov Karlovej Vsi nezaujímala len rekonštrukcia trate, ale aj súčasný stav. Viacerí vyjadrili nespokojnosť s hlučnosťou výhybiek vedúcich na odstavné koľaje pri križovatke s Molecovou ulicou. Na zvýšenú hlučnosť upozornili aj medzi zastávkami Karlova Ves a Borská. Ako vyplynulo z vyjadrení Vladimíra Lipského z DPB, veľké zlepšenia súčasného stavu čakať nemožno. Výhybky pri Molecovej sú potrebné na odstavovanie pokazených električiek a oprava by stála 400-tisíc €.

Dúbravka sa bude rekonštruovať od júla

Popri debate o karloveskej električkovej trati zaznelo aj niekoľko ďalších zaujímavých informácií. Podľa Schlossera sú modernizácie tratí potrebné na to, aby mesto dostalo ľudí späť do MHD. Stupeň motorizácie rástol aj počas funkčného obdobia primátora Milana Ftáčnika, za 3 roky podľa Schlossera vzrástol z 530 na 568 áut na 1000 obyvateľov. Na porovnanie, Viedeň má podľa neho na tisíc obyvateľov 430 áut. „Je v Bratislave lepšia kvalita života než vo Viedni?,“ položil otázku.

Jana Zálesňáková z magistrátu informovala, že zmluva so zhotoviteľom stavby na rekonštrukciu električkovej trate v Dúbravke je tesne pred podpisom. Trať by sa tak mohla začať rekonštruovať v júli.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Menej zastavok to chce, ak to nema byt detsky vlacik ale nosny system...
Reakcia na: Dave177 #7:
No vidis, zabudol som na to zeby na kazde nastupiste bolo treba dva eskalatori...

Jednoducho ludia co riadia toto mesto musia pochopit, ze nestaci len nieco postavit, treba sa o to aj primerane starat...
Reakcia na: Error 0x007 #6:
Ako sprístupniť nástupištia bezbariérovo? Predsa tak ako na Trnavskom Mýte. Eskalátormi. Ktoré občas aj zapnú. Ale len v jednom smere. ?
Scheisser spomina ze vytahy maju v bratislavskych podmienkach nizku zivotnost...
Co to znamena?
Ze mesto nema peniaze na ich udrzbu?
Ze mesto neni ochotne udrziavat vytahy vo funkcnom stave?
Ze vytahy su najoblubenejsimi objektmi bratislavskych zdegenerovanych primitivnych asocialnych zivlov?
Ako inak chcu spristupnit nastupistia bezbarierovo? Eskalatormi? Na ne sa zmestia vozickari ci kociky?
Počul som rôzne vymedzenia úseku Karloveskej radiály. Vie mi niekto povedať medzi presne ktorými zastávkami bude táto rekonštrukcia? Viem, že isto úsek KV - Molecova, ale od Molecovej smer mesto až po ktorú zastávku?
Reakcia na: Petto #1:
neboj, "kamoši z Abuss-u" radi vypomôžu "novými" vozidlami 😉
Celý článok by som zhrnul v krátkosti – nemá sa jednať o rekonštrukciu, ale bude sa jednať o rekonštrukciu.

Prečo? Pretože Schlosser so svojimi spiatočníckymi názormi brzdí celý projekt. Vyjednával s Jaspers, s EK, že navozenie substrátu a osev trávy by boli neoprávnené položky? Má to písomne podložené? Ja mám taký pocit, že on sa jednoducho ráno zobudil a skrslo mu v hlave, že sa to nedá. Alebo nebodaj on počíta so zavlažovaným anglickým trávničkom, od ktorého sa už takmer všade upúšťa?

Čo to je vlastne za dopravného inžiniera, ktorý úplne NEZODPOVEDNE pristupuje k výkonu svojej funkcie, nezastupuje dopravné záujmy mesta a správa sa ako úplný buran?
Riesenim je menej zastavok a urobit z elektricky ako keby expresnu prepravu. Dost vela zastavok by sa dalo poskrtat. Proste elektricka je extremne pomala. samozrejme treba aj absolutnu preferenciu, ale aj menej zastavovania.

Ja si samozrejme viem na expresnu prepravu predstavit aj system vlakov, nieco ako teraz su S, ale zeleznicne stanice a zastavky chybaju, alebo su v dezolatnom stave. K vlakom chodi velmi malo autobusov a intervaly su moc riedke.

Myslim si, ze vlaky by boli najlepsi sposob, ale vyzaduje si to vela prace a budeme realisiti v BA to niekto nebude robit.
uff - 1 rok rekonstrukcia a vozidla na NAD mame ? ?