Presmerovanie linky 92 cez Devínsku by stálo státisíce, problémy by však nevyriešilo

Požiadavka aktivistov na presmerovanie linky 92 cez sídlisko v Devínskej Novej Vsi má viacero háčikov.

V uplynulých dňoch bola medializovaná informácia o petícii aktivistov z občianskeho združenia Devínska inak, ktorí žiadajú presmerovanie linky 92 cez sídlisko v tejto mestskej časti. Uvedená linka dnes jazdí od Volkswagenu priamo po ceste II/505 do Lamača iba v špičke pracovných dní a počas výmeny pracovných zmien vo Volkswagene. Na jej prevádzku prispieva firma Volkswagen sumou viac ako 10-tis. € mesačne, čo pokrýva časť nákladov na predĺženie do Volkswagenu od jej pôvodnej konečnej v oblasti Patrónky.

Podľa aktivistov navrhovaná zmena „prispeje k zlepšeniu obslužnosti MHD v Devínskej Novej Vsi a súčasne zabezpečí efektívne využitie linky 92, ktorá doteraz premáva medzi zastávkami Volkswagen a Patrónka prevažne prázdna. Zároveň zmena zabezpečí priame spojenie Devínskej Novej Vsi s Petržalkou.“

Tri háčiky

Návrh aktivistov má však viacero háčikov. Tým prvým je fakt, že kvalitu dopravnej obluhy len v malom rozsahu určuje počet liniek a priamych spojení, ďaleko dôležitejší je krátky interval medzi spojmi. Prínos presmerovania linky 92 jazdiacej v špičkovom intervale 20 minút po trase linky 21 jazdiacej v intervale 6 minút je otázny a s najväčšou pravdepodobnosťou by značná časť cestujúcich v Devínskej Novej Vsi aj tak nastúpila na prvý autobus, ktorý by prišiel a pri ceste do Petržalky prestupovala na Patrónke na prvý nasledujúci spoj liniek 83 8492. Linka 92 okrem toho nemusí byť ani rýchlejšia ako cestovanie s prestupom. Dôvodom sú dopravné zápchy v Lamači.

Druhým háčikom je skutočnosť, že linka v súčasnosti slúži najmä pre zamestnancov Volkswagenu a jej prevádzku linky 92 spolufinancuje firma Volkswagen. V prípade presmerovania by došlo k predĺženiu jazdnej doby v každom smere o 10 minút pre tých cestujúcich, ktorým je teraz určená, čo by viedlo k zníženiu ich záujmu o cestovanie MHD. Linka 92 pokračuje k Volkswagenu práve z dôvodu jeho obsluhy, pretože inak by bola v značnom súbehu s linkou 21, a teda by sa stala zbytočnou. Dopravný podnik by súčasne mohol prísť aj finančný príspevok Volkswagenu.

V neposlednom rade by presmerovanie znamenalo predĺženie trasy o 5 km, čo je ročne takmer 70-tisíc vozidlových kilometrov. To vyústi do ročných nákladov najmenej 150-tisíc € a ďalších 300-tisíc € by si vyžiadala potreba zakúpenia dodatočného vozidla, keďže s existujúcim počtom autobusov nie je možné zabezpečiť pri dodržaní intervalu predĺženie trasy. Tieto náklady by mesto alebo dopravný podnik museli zabezpečiť obmedzením výdavkov inde.

Príklad reformy v Devínskej Novej Vsi

Ako príklad koncepčného riešenia obsluhy Devínskej Novej Vsi a Devína možno uviesť nahradenie obsluhy súčasnými linkami 20 21 28 29 a 120 jazdiacimi v intervale až do 30 minút novou obsluhou v hustom intervale:
  • linka 20 v súčasnej trase do Dúbravky a k Tescu Lamač
  • linka 21 v súčasnej trase na Patrónku a Autobusovú stanicu
  • linka 29 v trase ŽST Devínska Nová Ves – Eisnerova (sídlisko) – Hrad Devín – centrum

Menší počet liniek by pritom neznížil počet spojov, práve naopak, v niektorých časoch by ich bolo viac než doteraz. Cestujúcim by sa súčasne zlepšilo cestovanie nielen do Petržalky, ale do celého mesta. Noví cestujúci by zase ocenili prehľadnejšie linkové vedenie.

Devínsku Novú Ves linka 92 nespasí, potrebné sú reformy

Aj keď petícii možno vyčítať vyššie uvedené fakty, neznamená to, že v obsluhe Devínskej Novej Vsi neexistujú rezervy. Naďalej pretrvávajú problémy nedostatočnej kapacity a intervalu linky 28 v úseku Nové SND – Vodárenské múzeum, ktorá sa dotýka aj cestujúcich do Devínskej Novej Vsi. Naopak, predimenzovaná je kapacita na Istrijskej a Opletalovej ulici nad rámec štandardov dopravnej obsluhy.

Nosná linka 21 je z dôvodu pridávania zastávok a pribúdania kruhových križovatiek čoraz pomalšia, navyše cez víkend má neatraktívny 20-minútový interval. Nedoriešené je spojenie s novou štvrťou Bory. Všetky tieto problémy sa dajú riešiť koncepčne nie presmerovávaním existujúcich liniek, ale zmenou filozofie obsluhy Devínskej Novej Vsi mestskou hromadnou dopravou.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Mike #41:
Ale tak nejako by sa tam napchal ten zalozak na Kuklovsku , skor by v sedle nemali kde parkovat Iveca Daily Wuej
Reakcia na: TomJ #40:
Od 2005 pekných pár rokov vznikla v Ba koncepcia umiestnenie autobusových ZV, neskôr bola zosystematizovaná na minimálne 12 autobusových ZV - z každej vozovne po 3 - v zložení 1 vozovňový a 2 dispozičné (so stanovišťom niekde v meste) alebo 2 vozovňové a 1 dispozičný...
Konkrétne ideálne boli kĺbové ZV pod mostom SNP a v Dúbravke .. a v prípade MU na Karloveskej radiále tieto dva začali ako prvé hradiť krátko po vzniku MU.
Potom sa môžme baviť, či dať ešte nejaký ako bol kedysi na Kuklovskej (či by tam mal kde stáť..) alebo na Patrónku, alebo druhý sólo pod most alebo do Vozovne Hroboňova, atď.,. samozrejme nejako efektívne riešiť aj východ mesta...
Ale keď si tu niekto myslí že na celú Ba stačia v pracovné dni 3 autobusové ZV a potom povolí naveľa v špičkách dokonca 6! lebo ideme budovať kladný hospodársky výsledok aj za cenu že výpadky elín v karlovke nebudeme hradiť nijako, alebo tam stiahneme cez víkend nejaké dve 99iny, však čo, potom jasné že sa nájdu ľudia čo budú požadovať súbežnú bus linku popri "nosnom systéme"..
Reakcia na: TomJ #39:
Ešte sa doplním: tam, kde nie je možné mať ZV na konečnej električky (napr. Komisárky), tak by bolo niekde na najbližšej konečnej so sociálkou (Tbiliská?).
Reakcia na: Mike #38:
No to bol len taký nápad. Sám uznávam, že je to nesystémové ťahať tam nejaký bus. Ale súhlasím s tebou, že by sa mal navýšiť počet autobusových ZV a najlepšie by bolo, aby mali stanovištia na konečných električiek.
Reakcia na: TomJ #36:
1. Za to že na električkovej radiále bývajú nejaké mimoriadne udalosti (koľko je to za deň priemerne? 1? alebo jedna každý druhý deň´s prestojom cca pol hodiny?) by tade mala premávať nejaká súbežná autobusová linka pondelok - nedeľa 5:00-23:00? (A tiež na Račianskej aj Vajnorskej?)..
2. Keby už aj nastala nejaká MU a električky prestali premávať, ako by pomohlo to, že by tam premával paralelne nejaký autobus (nech by kĺb) raz za 15-20 min (sedlo) a 10 (7.5?) v špičke? Z 3-4 a viac súprav to tých ľudí isto nepoberie, čiže potreba NAD busov by bola tak či tak..

Riziko výpadkov a prestojov na akejkoľvek električkovej radiále by mal viesť nie k požiadavke na zavedenie paralelnej trvalej autobusovej linky, ale na zvýšenie počtu záložných vozidiel a hlavne na prácu dispečingu.
Reakcia na: TomJ #36:
A teraz ten návrh rozpracuj na projekt aj so všetkými dopadmi...
Reakcia na: sveto #34:
Myslím si, že je hlúposť ťahať 92 cez Dúbravku a KV.
Ale na druhej strane si myslím, že nejaký bus by cez Karloveskú mohol chodiť, nie kvôli pomalosti elín, ale ako alternatíva. Na tej trati bývajú dosť často nehody a neexistuje žiadna alternatíva, jedine čakať alebo si vyšlapať na DD, prípadne na Riviéru. Uznávam, že viesť bus súbežne s električkovou traťou je nesystémové, ale nemyslím si, že by daný bus jazdil prázdny. Len ma nenapadá žiadna rozumná trasa. Napadlo ma jedine to, že by 32 išla z Molecky cez Karloveskú na Borskú a odtiaľ hore na Kuklovskú a posilnila by sa 33 ako náhrada za presmerovanú 32.
Reakcia na: Mattsy #30:
Tak to je kvôli tebe? To je tak, ak sú záujmy jednotlica nadradené záujmom spoločnosti? ? ?
To o co sa usiluju aktivisti nie je nic ine, ako to co bolo kedysi uz davno, ked chodila linka 112, pricom matne si spominam, ze v jednom smere chodila cez sidlisko DNV a opacnom len pozdlz trate ci ako... Kludne by to mohli obnovit a smerovat busy aj cez Dubravku a Karlovu Ves a nie to vsetko tahat cez Patronku alebo Devin. Tie elektricky su stale pomalsie a pomalsie a kto cestuje z Dubravky, zrejme so mnou suhlasi. Radsej nech zriedia linku 5 alebo skratia, aspon docasne, kym nebudem v Dubravke behom dosahovat vacsiu rychlost nez elektricka.
Reakcia na: rrunnerr #32:
s Tesovicom je to tak on stoji za dev inak je clen, Istrijska s nim priamo suvisi je predseda kom. verej poriadku v TV prezentoval upravenu verziu a k tym volbam ano jeho cinnost priamo suvisi s volbami
Nepochybujem, ze ludia z DNV by privitali, keby cez sidlisko chodilo viac autobusov, ale cele pozadie by som hladal inde. Ohladom Devinskej bude teraz v spravach podla mna viac veci. Blizia sa pomaly volby do miestnych samosprav a o obcianskom zdruzeni Devinska inak a ich aktivitach bude este pocut. Za tymto zdruzenim stoji p. Tesovic / toto zdruzenie stoji za p. Tesovicom ?? na poradi asi nezalezi, skratke je s nim prepojene. Toto je pan, ktory bol naposledy neuspesny kandidat na starostu DNV a myslim ze skoncil druhy za p. Jamborom, terajsim starostom, s nie velkym odstupom.
Aj v niektorych clankoch o prerabke Istrijskej bolo toto zdruzenie tusim spominane.
Takze okrem uprimnej snahy o zlepsenie dopravnej situacie pre obyvatelov DNV su za tym podla mna aj ine umysli.
PS: v Devinskej som byval, no uz tam nebyvam a ani tam nebudem volit, takze to prosim berte ako opis sucasneho stavu, kto z dvoch spominanych kandidatov vyhra, alebo to bude niekto uplne iny je mi vpodstate jedno
Reakcia na: Zobudeny #29:
Si nejaky optimista, tak ako sa mesto stara o svoju infrastrukturu sa bud nebude jazdit vobec alebo max 10km/h ?
Reakcia na: moulen #25:
Bory rázcestie je výhodná zastávka pre tých čo pracujú v Technickom skle 🙂 Tiež tam pracujem a dochádzam až z Vrakune, kebyže tam tá zastávka nie je tak by som niekedy ani nestihol kvôli dopravnej situácií do práce, najlepšie by bolo ak by tú zastávku pridali ešte na trasu linky 120 alebo 23 čo chodí od VW do Lamača, aj tak tam neraz tá 120tka zablúdi, ale tie bóry sú urobené dobre, cez dúbravku od tesca v lamači by mi cesta trvala podstatne dlhšie ako keĎ sa odveziem 21tkou na bory a počkám si na 20tku, ak by tam bol chodník tak by som šiel aj pešo ale to je vylúčené.
Reakcia na: Error 0x007 #26:
Uz sa cely trasem od nedockavosti ako budem jazdit 20 km/h extra supermodernizovanou tratou v dubravke 😃
Reakcia na: rrqq #23:
ty si tu novy v BA ze ? ?
Reakcia na: Error 0x007 #26:
to by tú električku musel najskôr niekto postaviť ?
Mam taku konspiracnu teoriu, ze L21 naschval spomaluju aby viacej ludi vyuzilo buducu elektricku ?
Presun L92 do sídliska nič koncepčne nevyrieši. Je mi však veľmi ľúto, že z L21 sa stáva lokálna linka a stráca svoj primárny benefit presunúť celú DNV rýchlo do mesta. Zaradenie zastávky Bory-rázcestie do jej trasy bolo z môjho subjetívneho pohľadu neštastné riešenie, rovnako ako teraz ostatná novinka na trase - Vápenka. Netvrdím, že sa nenájdu cestujúci, pre ktorých je to prínosom, pozerám sa na to však z pohľadu ostaných cestujúcich využívajúcich túto linku. Ak sa má totiž na zastávke zastaviť plný spoj 120 ľudí a na Boroch vystúpi jeden človek, tak pre tých ostatných to znamená zdržanie cca 20 s, ktoré je následne zvýšené o čakanie na semafore (to je samostatná kapitola, pretože po sprevádzkovaní kruhového objazdu sa rapídne zmenili podmieky na križovatke a bývalé kolóny z/do Dúbravky sa stali minulosťou, autá sa plynulo odbáčali z diaľnice do Dúbravky a z Dúbravky na DNV), ktoré vznikne obehnutím IAD počas toho vystupovania. A hlavne ráno príde po L21 lokálny spoj L20/L120, z ktorého vystúp zasa iba 6-8 ľudí, ktorí aj tak idú na prestup na L92, aby si sadli a neprestupovali na ňu až na Patrónke.
Vidím to tak, že by sa mali obe zastávky vyradiť z L21 a L120 presmerovať cez Bory tak, že by zabezpečovala spojenie DNV s lokalitou Bory a následne aj s Lamačom (Lamač - Staré záhrady, Vrančovičova, ŽST Lamač, Tesco Lamač, príp. Vojenská nemocnica, resp. Patrónka). Po celkovom dokončení Borov si to bude vyžadovať novú linku, ktorá bude s nimi spájať mesto priamo (možno upraviť L25).
Reakcia na: rrqq #23:
? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Reakcia na: rrqq #22:
Prečo by napr. linka č. 24 nemohla premávať až do Petržalky aj cez Lamač a linka č. 26 hoci aj pod most alebo cez Dúbravku až na hlavnú železničnú stanicu a pod.?
Možno by bolo dobré prehodnotiť aj linky č. 23, 24 a 26! Linka č. 24 by mohla byť predĺžená až na Patrónku a všetky by mohli mať častejšie intervaly. Taktiež náväznosť na tieto linky od linky č. 21 by mohol byť lepší na zastávke J. Jonáša Volkswagen!!! Pomohlo by to tamojšej oblasti. Linky 23, 24, 26 sú určite taktiež dotované firmou Volkswagen čo je stará pesnička. To, čo si u nich dotuje Volkswagen nie je problém zabezpečiť už dnes ale ich rozšírenie je určite tiež možné!!!
Reakcia na: uzivatel #19:
Devínska je v pohode no narážal som na nekoncepčné navyšovanie výkonov na L28 v spomínanom úseku ,kde je súbeh z elektrickou trakciou.
Reakcia na: 810zssk #18:
Ja nie. A ty?
Reakcia na: david1 #15:
Mne to citanie celkom ide 🙂 Kritizoval si, ze sa tu pise o naraste vykonov 92 (napad OZ), ale nepise sa o naraste vykonov na posilnenych linkach podla navrhu imhd. Tak som sa medzi riadkami snazil naznacit to, co radsej napisem pekne polopate:
- presmerovanie 92 je cisty narast vykonov, lebo autor toho napadu nic ine nerusi ani neoptimalizuje
- zmeny navrhnute imhd nemusia znamenat narast vykonov, lebo ich autor rusi ine linky

Dufam, ze rozdiel medzi tymi navrhmi je uz teraz jasny 😛
Reakcia na: david1 #17:
Mas problem s pochopenim pisaneho textu?
Reakcia na: 810zssk #16:
V sedle mi ukáž kedy sa nedostaneš do L50,70 či 95 alebo do električky
Reakcia na: david1 #14:
Ak ludia (niekedy aj v sedle!) zostanu na zastavke lebo sa nezmestili do autobusu tak kapacita dostatocna nie je. Bodka.
Reakcia na: uzivatel #12:
Lepšie čítaj. Tie zrušené linky sú v návrhu použité na zlepšenie intervalov na zostavajúce.
Reakcia na: 810zssk #10:
Kapacita je aj teraz dostatočná no s prestupom počas výlky L50,70,95 .
Reakcia na: Mike #7:
Prave preto som povedal, ze to nemusi byt 92, lebo problem sedla to neriesi takcitak. A jasne, vsak pri krizi :)))) Tam hlavne ide o to, aby clovek nemusel cakat 9 minut, ale menej, that's all. Neviem vsak, ci to pojde aj opacnym smerom zosuladit, keby to slo bolo by to super. Dal som podnet, v tejto chvili to beztak staci.
Reakcia na: david1 #9:
Ja tam vidim posilnenie smer centrum, a nie Eurovea. Tiez tam vidim zrusenie liniek 120 a 29 (usek od Hradu Devin). Takze na rozdiel od napadu s 92 tam asi bude aj nejaka uspora, nie?

Eurovea sa da riesit aj inak nez linkou 28.
Reakcia na: moni244 #8:
Podla mna existuje potreba vzniku lokalnej linky po trase Patronka - Lamac - Bory - DNV sidlisko - Na hriadkach. Zatial by tam postacoval maly SOR raz za 20 minut, po otvoreni Bory Mall by prave tato linka sluzila ako hlavne spojenie z mesta do Borov, v nejakom atraktivnom intervale. Cestujuci z/do DNV by prestupili pri LIDLi.
Reakcia na: david1 #9:
Spravne si poznamenal ze okrem momentalnej vyluky. Prave preto je tam problem a este vyse roka tam problem bude.
Autor článku tu vyčíslil čo by stálo presmerovanie L92 cez sídlisko+ potreba dalšieho busu. No nižšie už navrhuje posilniť kapacitu na L28 v úseku Eurovea - Vodárenske múzeum ,kde je /okrem momentálnej výluky/ zabezpečené kapacitné električkové spojenie. ? . K tomuto posilneniu už vyčíslenie chýba... K tej L92 mohla by chodiť ako ex.112 ráno cez sídlisko v smere centrum a poobede naopak.
mne tiež chýba spojenie DNV z Lamačom a Záhorskou Bystricou, koľko krát potrebujeme ísť kúpiť niečo do Baumaxu, ale keďže nemáme auto, je to nemožné.Alebo ísť na výlet na Kačín cez Lamač, ale nedá sa. Tak isto som zvedavá, ako vyriešia MHD, keď otvoria Bory, to ešte len bude katastrofa a linku č. 28 by mohli dať častejšie, lebo je to dobrá linka, len chodí málo. Mohli by pridať ešte linku na priame spojenie s Petržalkou, lebo cestovať s kočíkom a prestupovať na Patrónke na autobusy č. 83 a 84 je katastrofálne, lebo je tam furt plno ľudí a kočíkov a človek čaká aj na 3 autobusy, kým sa do nejakého dostane
Reakcia na: Zvero #6:
Lamač - DNV súhlas že by si zaslúžilo hádam aj priame spojenie. Avšak nemyslím si že by to mala byť zrovna linka jazdiaca z Petržalky obsluhovaná iba v špičke kĺbakmi s intervalom 20 min..
23 s prestupom je v súčasnsoti asi najlepšie riešenie (resp. hneď po 92 s prestupom..). Ale ten prestup nemusí byť podľa mňa ani na Kremencovej (resp. Jonáša) do 21, ani na Bory rázcestie (s prechádzaním cez cestu), ale napr. v Dúbravke Pri Kríži na 20/120 (teda neviem ako to nadväzuje podľa cp..). Z hľadiska trasy je to logické práve tam..
Mne ako lamacanovi chyba priame spojenie s DNV. Nehovorim, ze to musi byt akurat predlzenie 92-ky, ale cestovat do DNV (podotykam sidlisko) z Lamaca je tragedia. Ak 23-ka nema vymysleny prestup s inou linkou, mozno by nebolo od veci v sedle ten jeden odchod za hodinu skoordinovat tak, aby po prichode na konecnu bola moznost necakat dlho pri prestupe na 21. Alebo este lepsie, optimalizovat na prestup na Bory-razcestie. To uz som ale nacal trocha inu temu.
Reakcia na: Mike #4:
alebo aj nech skúsi nájsť zmluvu na dotácie zachádzky liniek 20,120,63,37 k TESCO Lamač !údajne! by to malo byť až 50 000€ ročne a 37 zo Záhorskej nezastavuje pri Tescu práve kvôli peniazom raz som aj zháňal info podarilo sa mi zohnať nejakú tlačovú správu že Tesco naozaj platí, žiaľ bola stará a neviem kde teraz je tuším minulý rok som to dával do všeobecnej diskusie, tak isto aj 128 ku Glavici bola dotovaná
Reakcia na: Jezo #2:
Skús niekde nájsť zmluvu na základe ktorej by ju dotovali. (Nápoveda: link na zmluvu s Divadlom Aréna na večernú prevádzku 82, alebo ešte lepšie link na zmluvu medzi Mariánkou a DPB nájdeš aj niekde tu v diskusiách na imhd..
Ťahať 92 či už cez sídlisko alebo popri železnici je podľa mňa zbytočné. Keď už, tak jednosmerne (ráno smerom do centra, poobede smerom k VW), mám taký pocit, že kedysi tak jazdila 112 alebo 115 v oblasti DH/PB.
Ako je to s tym dotovanim L92 zo strany VW, kedze striedavo citam ze (nie)je dotovana. Dalo by sa odvolat na nejaky dostatocne doveryhodny zdroj?
92 by mohla byt maximalne presmerovana pozdlz zeleznice (s vytvorenim zastavky za tunelom pri Glavici), ale cez sidlisko ju tahat je nezmysel. Naco nam budu linky 21 a 92, ktore budu mat tu istu pointu, navyse po poslednom optimalizovani liniek 83-84 je cesta do Petrzalky o hodny kus zrychlena a komfortnejsia (vlastna skusenost).

Som vsak rad, ze sa zacina diskutovat o tejto problematike. DNV ma sice podla mna vskutku dobre vedene linky, expresnu linku (nosnu a rychlu), ale stale je tu co zlepsovat. Navyse tu vidim dost ohrozenia pre linku 21 kvoli borom a problem s 28kou. Taketo diskusie by vsak mali byt ale o inych mestskych castiach, kde casto chybaju expresne linky (pre mna nosne) a cesta z tych MC do centra je bohuzial dlhsia ako z dalekej Devinskej do centra, aj ked su tie mestske casti ovela blizsie k centru...