Mesto chce modernizovať Karloveskú, Vajnorskú a Ružinovskú električkovú radiálu

Vymieňať sa majú aj nedávno rekonštruované úseky.

Hlavné mesto SR Bratislava bude obstarávať zhotoviteľa projektovej dokumentácie na modernizáciu električkových radiál Vajnorská, Karloveská a Ružinovská. Na prefinancovanie projektových dokumentácií mesto pripravilo 3 projekty, ktoré boli podané v rámci Operačného programu Doprava programovom období 2007 - 2013. Samotná realizácia jednotlivých modernizácií radiál by mala následne prebiehať od roku 2016.

Modernizácia električkových tratí má pozostávať najmä z kompletnej rekonštrukcie električkového zvršku a spodku, pričom nová konštrukcia má znížiť hlučnosť a vibrácie tratí. Zvýšiť sa má aj spoľahlivosť a bezpečnosť prepravy. Podľa zverejnených informácií k projektom modernizácie týchto radiál sa dá usudzovať, že pôjde o podobný rozsah rekonštrukcie ako v prípade električkovej trate v Dúbravke.

Karloveská radiála

Predmetom modernizácie budú úseky električkovej trate Tunel - obratisko Karlova Ves a obratisko Karlova Ves - Hanulova. Okrem rekonštrukcie samotnej električkovej trate by malo prísť k úprave geometrickej polohy koľajového oblúka pod mostom Lafranconi, ktorý je dlhodobo jedným z problémových miest na tejto radiále. Touto úpravou by sa malo zabezpečiť zvýšenie maximálnej prevádzkovej rýchlosti električiek na trati na 65 km/h. V celej dĺžke modernizovaného úseku by sa mali použiť antivibračné rohože a obloženie koľajníc pre zníženie hluku a vibrácií. Hlučnosť električiek v obratisku Karlova Ves majú znížiť mazacie zariadenia na koľajniciach.

Úsek trate Tunel - obratisko Karlova Ves bol naposledy kompletne zrekonštruovaný v roku 1992, odvtedy sa na ňom realizovali len menšie čiastkové opravy. Od začiatku prevádzky sa objavovali problémy najmä v koľajových oblúkoch, v pričom momentálne je s výnimkou jediného na všetkých znížená rýchlosť na 20 až 40 km/h. Úsek Karlova Ves - Hanulova bol zrekonštruovaný v troch etapách v rokoch 2001, 2004 a 2006. Tento úsek patrí medzi novšie bratislavské električkové trate, je však len slabo udržiavaný a na časti je výrazne obmedzená rýchlosť na 30 km/h.

Predpokladaná cena za vyhotovenie projektovej dokumentácie je vo výške 610 tisíc €.

Vajnorská radiála

Modernizácia Vajnorskej radiály bude pozostávať z rekonštrukcie úseku električkovej trate Trnavské mýto - Zlaté piesky. Rekonštrukcia trate bude zahŕňať modernizačné prvky ako v predchádzajúcom prípade.

Električková trať na Vajnorskej radiále zažila posledné väčšie rekonštrukcie v rokoch 1993 (Zátišie - Jurajov dvor) a 2002 (Bajkalská - Zátišie). Trať z Jurajovho dvora na Zlaté piesky bola sprevádzkovaná v roku 1989 a vykazuje značné opotrebovanie.

Predpokladaná cena za vyhotovenie projektovej dokumentácie je vo výške 580 tisíc €.

Ružinovská radiála

Modernizácia Ružinovskej radiály bude rozčlenená na tri časti, ktoré budú zahŕňať úseky tratí Americké námestie - Legionárska, Legionárska - Trnavské mýto - Záhradnícka a Záhradnícka - obratisko Ružinov.

Úseky, ktoré sú predmetom modernizácie, prešli naposledy rekonštrukciami v rokoch 1990 - 1991 (Záhradnícka - obratisko Ružinov), 1999 (Krížna), 2008 (Trnavské mýto - Záhradnícka), 2010 (Legionárska - Trnavské mýto) a 2013 (obratisko Ružinov).

Predpokladaná cena za vyhotovenie projektovej dokumentácie je vo výške 610 tisíc €.

V žiadnom so zámerov sa nespomína požiadavka na zatrávnenie trate, ktoré je v zahraničí bežné a používa sa už aj v Českej republike, Poľsku a Maďarsku. Rovnako sa nespomína požiadavka na integrované zastávky autobusov a električiek, ktoré by skrátili prestupy. Oslovili sme preto mesto Bratislava so žiadosťou o podrobnejšie informácie o pripravovaných rekonštrukciách. Akonáhle mesto odpovie, informácie vám prinesieme v samostatnom článku.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #53:
Je to zauzivane oznacenie a nehovori nic o tom, ze ostatne rozchody su nenormalne. Rovnako ako siroky rozchod nie je nijak extra siroky, ked je len o 8cm sirsi ako normalny.
Dost prekvapuje, ze taku elementarnu vec nevies prave ty!

re Error 0x007:
Ja som sa pytal, ci sa o tom uvazuje. Precitaj si to este raz. Nic som nedoporucoval.
Ak ta zaujimaju vyhody/nevyhody jednotlivych rozchodov, precitaj si toto (ale trochu dokladnejsie, ako si cital moj prispevok #44): http://imhd.sk/ba/doc/sk/8565/Nazory-Viliam-Sestina-Rozchod-kolaji-elektrickovej-drahy-v-Bratislave-od-minulosti-po-sucasnost.html alebo toto http://imhd.sk/ba/doc/sk/8738/Nazory-Erik-Ziak-Pre-moderny-nosny-system-na-baze-elektricky-nie-je-potrebne-menit-rozchod.html
Reakcia na: Petik #51:
"sa povazuje" - kym? Rozchod 1000mm je druhy najrozsirenejsi pokial ide o elektrickove siete v Europe a percento sieti na tomto rozchode je velmi vysoke.
Reakcia na: Petik #51:
Mozes nam povedat aj dovod preco by sa malo prerozchodovat? Aby sme mohli utratit peniaze ktore nemame?
Reakcia na: kecho #49:
Kecho + Andy:
Za "normalny" sa povazuje rozchod 1435mm.
Takze za normalny povazujem aj ja rozchod o tejto sirke.
Mozeme o tom diskutovat, mozeme o tom viest spory a mozeme s tym nesuhlasit, ale to je tak vsetko, co proti tomu mozeme urobit.
Reakcia na: Petik #44:
V Bratislave je normálny rozchod 1000 mm, takže nie je potrebné meniť nič. ?
Reakcia na: Petik #44:
Očutje, Kefalín, čo si predstavujete pod pojmom "normálny"?
Prečo by pre BA nemohol byť normálny 1000?
Reakcia na: Petik #44:
Chvalabohu neuvazuje.
Reakcia na: Petik #44:
No počul som už aj kuloárnu JPP info, že to by mohol byť dôvod oznámenia plánu takejto rozsiahlej reko viacerých tratí (a medzi nimi aj niektoré zrekonštruované iba nedávno a na druhej strane iné ktoré to potrebujú v zozname nie sú..) .. prerozchodovanie..
Reakcia na: Petik #44:
Dúfam, že všetky utopistické prerozchodovacie nápady už čoskoro zaniknú 🙂
Reakcia na: Petik #44:
Zástupcovia EÚ už našim "odborníkom" konečne vysvetlili, že pri tých nákladoch to nie je v ničom prínosné.
Uz sa v Bratislave neuvazuje s prerozchodovanim na normalny rozchod?
Ked sa planuje relativne rozsiahla rekonstrukcia, vsetky elektricky su uz relativne stare, planuje sa nakup novych, myslim, ze by to bola idealna doba.
Reakcia na: richardhudec #42:
a odkiaľ si nabral dojem, že primátorovi sa dá veriť ?
http://imgupload.sk/viewer.php?file=p001rx59xxver8peqa22.jpg
Dnes pribudli dopravné značky označujúce parkovisko na Šafku v rozpore s primátorovým sľubom na verejnej diskusií, že parkovisko tam nebude. ? ? ? ?
Reakcia na: johnym #39:
To chce hlavne dobrú spoluprácu mesta, DPB a KDI. Ak by táto fungovala veľa vecí by išlo aj bez peňazí (zasa naopak, zbytočné budu peniaze keď to jedna z týchto strán zablokuje..)
Reakcia na: johnym #39:
najprv treba urobiť generálnu rekonštrukciu Magistrátu a KDI ... potom bude priechodná aj rekonštrukcia električkových tratí ...
Celá električková sieť potrebuje opravy. Niekde najlepšie celková rekonštrukcia, niekde výmena koľajových pásov, niekde stačí úprava geometrie, prebrúsiť atď... Hlavne nech to robí firma, ktorá to urobí dobre, bude to pre ňu vizitka, podpíše sa pod to bude za to ručiť. Je trápne to vyrábanie oblúkov spájaním rovných koľají ako je to napr na zlatých pieskoch. Tiež mnohé prechody z rovnej do oblúku a opačne.
Preferencia by rozhodne byť mala, samozrejme dobre spracovaná, hlavne naozaj FUNGUJÚCA v prospech električky. Nie tie brzdy čo tu máme. Nehovoriac o úplne zbytočnom semaforovani pri karloveskom obratisku čo už je vrchol trápnosti. Tam kde preferencia nie je celkom možná, tak prehodnotiť časy prestojov. Čaká sa pri Riviére 50s na odbočenie áut na Devínsku cestu, často im stačí polovica času. Na Ľudovíta Štúra smer Most SNP 1m15s. Do tunela odbočiť niekedy aj 2min atď
Sú veci ktoré stoja peniaze, tak nech už sa urobia poriadne. A sú drobnosti ktoré stoja iba posnaženie sa niečo urobiť. Spolu to ušetrí vozom na trati veľa veľa minút.
#18 #30 #33
Americké nám je problematické. L 4, 9 smer marianska je už dosť vybúchaný. Opačne je výhybka a následne oblúk a ešte aj trolejbus.
Podľa D1-1 je jazda po hrotoch priamo 30kmh, z odbočky po hrotoch 15kmh. Proti hrotom priamo 15kmh, odbočne 10khm.
Na Americkom nam je problém pre L 4 a 9 že idú do odbočky, mali by ísť 10, lenže tam je následne kríženie s trolejbusom a to sa chodí bez jazdy. Na 4 a 9 chodia t3ky s dvoma zberačmi, teda najlepšie prejsť rozbehom od výhybky a počkať až prejdú oba zberače cez kríženie s trolejbusom. Tak vodiči to riešia primeraným rozbehom kvôli výhybke a potom preslimačía križovatku, alebo ak sa nechce slimačiť, tak sa rozbehne prudko, druhý voz na výhybke letí a v tom malom oblúku ťa vyhrká. No nájdu sa aj vodiči čo to zvládnu pohodovo.
Tak to aj všeobecne – dva zberače majú takú nevýhodu na križeniach s trolejbusom a sekciach. Preto nie sú trnavkári – jurajo dvorci v obľube, že buď chcú prejsť dynamicky a našlapávajú agresívnejšie, alebo sa „šuchtaju“. Ale to má nie len technické pozadie, celé vodičovanie je na inú diskusiu.
Reakcia na: Pe67 #36:
To fakt je policia proti tomu? Ti tropici maju by ticho, policia nema co rozhodovat o MHD❗
Mrzí ma že v rámci modernizácie nieje ani zmienka o preferencii električiek aspoň na tých jednoduchších križovatkách. Zlepšenie kvality koľajového zvršku je jedna vec, ale to že budú stáť stále na každom semafore električky veľmi nezrýchlí. Čo si to kompetentný neuvedomujú že takto je ďaleko vačšia spotreba prúdu ako keby išla súprava plynule? Keď to nevedia ako to spraviť tak nech sa idú učiť do českých miest ako funguje plná/čiastočná preferencia v praxi! Je známe že vedenie polície MHD nepoužíva a teda je proti tomu, ale kto im dáva právo rozhodovať že nič také nebude. Ak sa snáď mýlim tak ma prosím opravte.
Reakcia na: Mike #34:
To esíčko je tam od 1988 myslím a bez výmeny. Pokial nebolo v dezolátnom stave dalo sa neho dosť rýchlo ísť. Menili tam jedine výhybky. ?
Reakcia na: Mike #33:
Jedine čo by sa tam hodilo zmeniť je možno geometria celého uzla aby zmizlo to esíčko keď ide L3 a výhybka - rovno - oblúk ako idú L4 a L9. Ale možno tam niekto na meste počíta s prekopaním trate cez areál nemocnice ?
Reakcia na: ivanbuto #30:
Ale tu bola reč o opačnom smere... a Už to david1 vysvetlil že myslel 3ku, to súhlasím tam je to dosť nešťastné to esíčko (aj keby bolo v tip top stave stále je blbá tá poloha trate..)
V smere Špitálska - Krížna sa ide ako aj inde cez výhybku do odbočky podľa D1 15kmh. A kým touto rýchlosťou prejde cez výhybku aj druhý podvozok druhého vozňa (čo je u Juračanov poväčšinou scifi) tak predný už prechádzas oblúkom a potom sa rozbehne toľko koľko je potrebné vzhľadom na blízky prejazd cez trať a následnú CSS. A ten samotný oblúk doprava neviem či by malo zásadný zmysel keby tesne kopíroval ten chodník pri medicíne UK, že by sa tam nejako zásadne zvýšila rýchlosť...
Reakcia na: Petto #31:
Však budú robiť vždy dva-tri km a na zvyšku budú jazdiť obojsmerné vozidlá. Inak, tak dlhá radiála by sa naozaj dala spraviť aj jednosmerne.
Taku reko Karloveskej si ani neviem predstavit, to kde sa zoberu vozidla na NAD ? ? Ci sa bude jednosmerne opravovat ? a budu kalifornaky ?
Reakcia na: Mike #8:
Uf, no podľa mňa aj linky idúce v smere Špitálska -> Krížna (4, 9) idú slimačím tempom cez výhybku aj križovatku.
Reakcia na: 810zssk #28:
?
Cele je to o nicom, su peniaze na modernizaciu takmer celej siete a namiesto toho sa navrhuje toto... kde su MUK, kde je zmena rozmiestnenia zastavok, kde su ovela lepsie technicke parametre tych trati?
Hlavne nech sa v Karlovke a Dubravke preriedia zastavky. To je taky problem kracat o dve minuty dlhsie?
Reakcia na: Valec #24:
V BA je len teoretickým dôvodom ľahšia údržba trate s otvoreným zvrškom.
Reakcia na: Valec #24:
Iný /racionálny/ už samozrejme byť nemôže. Blbo som to napísal. Všetko sú to iba náklady. Vidieť to na /ne/údržbe tratí s otvoreným zvrškom aj dnes.
Reakcia na: david1 #22:
Jeden sú náklady a ten druhý?
Reakcia na: Error 0x007 #21:
Nemožno sa baviť o racionálnych dôvodoch v takom meste, kde sa doprava rieši proti logike zdravého rozumu. ?
Reakcia na: Error 0x007 #21:
No jeden či dva ti poviem hneď. Náklady na udržiavanie pekne zeleného trávnika. polievanie,hnojenie + kosenie.
Existuje jeden racionalny dovod preco sa nesmie zatravnit elektrickova trat? Alergia na zelenu farbu?
predpokladám, že táto správa nemá nič spoločné s tým, že sa blížia komunálne voľby ....
Reakcia na: anbis #16:
No, len bohužiaľ Lepšia doprava v tom nemá moc veľké slovo, akurát vďaka nej vzrastie upovedomelosť občanov. Inak jej návrhy môže magistrát s pokojom zmietnuť zo stola (ale aj tak samozrejme veľmi fandím tomuto združeniu). A čo sa týka pomoci "neodborných" ľudí, tak tu zaváži podľa mňa len veľká petícia, podobne ako tomu bolo v Petržalke ?
Reakcia na: Mike #7:
Chod elektrickou zo zastavky Flor.nám po Tech.univerzitu. Sam zistis ako su na to tie krizovania a zbiehania vyhybiek. Na Americkom som myslel trasu L3 to esicko v obidvoch smeroch.
Vseobecne chodia Juracania s T-trojkami sviznejsie oproti Krasnancom...
Reakcia na: skopi #15:
No, hlavne na tej časti medzi výhybkami do Voz. Jurajov dvor a Cestou na Senec je to dosť hrozné, podľa mňa porovnateľné s Dúbravkou. Rača možno trochu hádže, ale okrem posledného úseku za Detvianskou je trať v celkom dobrom stave a najmä cestovná rýchlosť je tu dobrá, i keď je to vlnkovité a neviem aké. Ružinov je síce ešte zjazdný, ale tým BKV už melú z posledného. Kým na tom naozaj začnú robiť, tak to tam bude vyzerať pomaly ako dnes v Dúbravke, takže je fajn, že sa tým začali zaoberať už teraz
Reakcia na: skopi #12:
hlavne v prípade Ružinova, ak sa už modernizuje celá trať až po obratisko, by bola škoda nevyužiť to a trať nezatrávniť... prechádza stredom sídliska, čím je asi najmestotvornejšou radiálou v Bratislave a celkový dojem z ulice by bol úplne iný. Budem sa opakovať, ale dúfam, že machri okolo Lepšej dopravy, p. Bútora a pod. nenechajú našich v čase zaspatých plánovačov na pokoji a pokúsia sa prekonať toto primitívne bratislavské myslenie. Ak by bola potrebná nejaká pomoc (v ne-odborných ? častiach a pod.), môžem aj pomôcť, nech moje kecy nevyznievají ako nejaké prázdne slová a hlavne nech tí tam vidia, že občania majú o veci záujem!
Reakcia na: Rubber38 #14:
Tak na ZP som bol len pár krát, z toho posl. 2 roky ani raz asi, ale vtedy sa mi to nezdalo také zlé... Skôr na Račianskej to hádzalo, ale tiež som tade nešiel od jari takže možno. A máš pravdu, Ružinov je rovný, no aj Dúbravka je vyššie od Hanulovej viacmenej rovná, no nezdá sa mi že v Ružinove by to nejako extra hádzalo a hlavne že by tam bola húsenková dráha ako v Dúbravke, ale je fakt že tie BKV sú už prestarnuté, ale aspoň ich v lete trochu zaizolovali tým asfaltom... Celkovo je to oničom ?
Reakcia na: skopi #13:
Ani Račianska radiála na tom nieje tak kriticky. Nedávno pár oblúkov opravovali, ani tam to nie je zďaleka ideálne, ale aspoň to už nie je v tak havarijnom stave. Nie je to ideálne, ale ani kritické, Račianska radiála je vo všeobecnosti asi v najlepšom stave to všetkých. Ružinov je síce prakticky bez oblúkov, ale tie BKV panely sú už pekne rozhádzané. O Vajnorskej radiále od Juráku ďalej ani nehovorím, tam sa pomaly bojím, že nás vykotí, tak so tam je deformované. Viď. napr. maximálnu rýchlosť v tomto úseku
Reakcia na: skopi #12:
Myslím hlavne oblúky
Skôr by sa podľa mňa mali orientovať na Račiansku a KV radiálu, tie sú v hroznom stave. Ružinov a ZP teoreticky ešte pár rokov vydržia, je to ten lepší prípad. Tam to nie je ešte úplne kritické, až na zopár úsekov...
Reakcia na: Mike #7:
Od tej rekonštrukcie križovatky s Karvaša to už bude deväť rokov, jednoducho deväť rokov takmer každodennej premávky električiek a stav výhybiek, ktoré sú úplne rozmlátené, tomu už nasvedčuje.

Toho sa rekonštrukcia zrejme nedotkne a zrejme ani tých dlhých odbočovacích koľají pre električky, ktoré tam boli kvôli semaforom, ktoré už aspoň 15 rokov nefungujú. Nemusím ani predpokladať, že sa poloha trate nezmení ani o centimeter.
Reakcia na: Rubber38 #9:
Sorry to mala byť reakcia na dávida1. #5 Že ktoré koľaje na Americkom myslí.
Reakcia na: Mike #8:
Neviem, čo sa vlastne chceš opýtať, lebo si to tak domotal, že by sa v tom nevyznal ani Maďar... ˇMáš na mysli stav koľajového zvršku medzi Floriánskym a Špitálskou, alebo poukazuješ na pomalú jazdu električiek z L4 a L9, alebo čo vlastne chceš povedať..?
Reakcia na: Rubber38 #6:
A z Amerického na Špitálsku možno ako chodí L3? Lebo kade chodí L4 a 9 tak tade neviem kto ide slimačím tempom, ale tí Juračania čo s nimi chodím každé ráno, určite nie...
Reakcia na: david1 #5:
Na I. Karvaša sa pokiaľ viem už nejaký ten piatok nejazdí... Radlinského prešlo kompletnou reko, vrátane križovatky s Karvaša. Od Radlinského sa to bude rekonštruovať vrámci toho projektu za eurofondy.
Jesenského - Štúrova sa zmení celá križovatka v súvislosti so stavbou eliny do Petržky.. keďže Štúrova budú koľaje obojsmerne a bude spojka aj z Jesenského doprava smer Šafko (ak ju medzičasom niekto múdri pre istotu nevypustí z výkresu na základe nejakých priblblých požiadaviek...)
Reakcia na: david1 #5:
Ono aj na Račianskej radiále je viacero problémových miest (najmä oblúkov), ktoré by potrebovali opravu viac, ako napr. trať na Záhradníckej ?
Zišla by sa aj výmena oblúkov v centre.
Jesenského-Štúrova
Americké nám.-Špitálska
Pred starým SND
Triangel na I.Karvaša a pod.
Všade sa teraz prechádza slimačím tempom.
Vytvorenie prestupného bodu na Molecovej popri rekonštrukcii, ktorú bude financovať EÚ asi môžeme zabudnúť nie? Veď ľudia tak prestupujú už roky tak načo im meniť zvyk... ?
Ako chcú rekonštruovať resp. modernizovať obratisko Hanulova? Myslí sa tým odstránenie tých posledných badaťeľných zvyškov obratiska (kus koľaje vo vozovke a i.), alebo sa nebodaj plánuje obnoviť ako rezervné pre prípad výluk (podľa mňa hlúposť), alebo čo?
Som zvedavý, či súčasťou modernizácie bude aj vyhodenie jedinej zatrávnenej trate na Záhradníckej a jej výmena za nezatrávnenú v duchu nášho hesla 100 rokov za opicami ?
A zmeny polôh zastávok aspoň na KV radiále kde sú niekde aj každých 250-300 metrov nič....