Mesto chce modernizovať Karloveskú, Vajnorskú a Ružinovskú električkovú radiálu

Vymieňať sa majú aj nedávno rekonštruované úseky.

Hlavné mesto SR Bratislava bude obstarávať zhotoviteľa projektovej dokumentácie na modernizáciu električkových radiál Vajnorská, Karloveská a Ružinovská. Na prefinancovanie projektových dokumentácií mesto pripravilo 3 projekty, ktoré boli podané v rámci Operačného programu Doprava programovom období 2007 - 2013. Samotná realizácia jednotlivých modernizácií radiál by mala následne prebiehať od roku 2016.

Modernizácia električkových tratí má pozostávať najmä z kompletnej rekonštrukcie električkového zvršku a spodku, pričom nová konštrukcia má znížiť hlučnosť a vibrácie tratí. Zvýšiť sa má aj spoľahlivosť a bezpečnosť prepravy. Podľa zverejnených informácií k projektom modernizácie týchto radiál sa dá usudzovať, že pôjde o podobný rozsah rekonštrukcie ako v prípade električkovej trate v Dúbravke.

Karloveská radiála

Predmetom modernizácie budú úseky električkovej trate Tunel - obratisko Karlova Ves a obratisko Karlova Ves - Hanulova. Okrem rekonštrukcie samotnej električkovej trate by malo prísť k úprave geometrickej polohy koľajového oblúka pod mostom Lafranconi, ktorý je dlhodobo jedným z problémových miest na tejto radiále. Touto úpravou by sa malo zabezpečiť zvýšenie maximálnej prevádzkovej rýchlosti električiek na trati na 65 km/h. V celej dĺžke modernizovaného úseku by sa mali použiť antivibračné rohože a obloženie koľajníc pre zníženie hluku a vibrácií. Hlučnosť električiek v obratisku Karlova Ves majú znížiť mazacie zariadenia na koľajniciach.

Úsek trate Tunel - obratisko Karlova Ves bol naposledy kompletne zrekonštruovaný v roku 1992, odvtedy sa na ňom realizovali len menšie čiastkové opravy. Od začiatku prevádzky sa objavovali problémy najmä v koľajových oblúkoch, v pričom momentálne je s výnimkou jediného na všetkých znížená rýchlosť na 20 až 40 km/h. Úsek Karlova Ves - Hanulova bol zrekonštruovaný v troch etapách v rokoch 2001, 2004 a 2006. Tento úsek patrí medzi novšie bratislavské električkové trate, je však len slabo udržiavaný a na časti je výrazne obmedzená rýchlosť na 30 km/h.

Predpokladaná cena za vyhotovenie projektovej dokumentácie je vo výške 610 tisíc €.

Vajnorská radiála

Modernizácia Vajnorskej radiály bude pozostávať z rekonštrukcie úseku električkovej trate Trnavské mýto - Zlaté piesky. Rekonštrukcia trate bude zahŕňať modernizačné prvky ako v predchádzajúcom prípade.

Električková trať na Vajnorskej radiále zažila posledné väčšie rekonštrukcie v rokoch 1993 (Zátišie - Jurajov dvor) a 2002 (Bajkalská - Zátišie). Trať z Jurajovho dvora na Zlaté piesky bola sprevádzkovaná v roku 1989 a vykazuje značné opotrebovanie.

Predpokladaná cena za vyhotovenie projektovej dokumentácie je vo výške 580 tisíc €.

Ružinovská radiála

Modernizácia Ružinovskej radiály bude rozčlenená na tri časti, ktoré budú zahŕňať úseky tratí Americké námestie - Legionárska, Legionárska - Trnavské mýto - Záhradnícka a Záhradnícka - obratisko Ružinov.

Úseky, ktoré sú predmetom modernizácie, prešli naposledy rekonštrukciami v rokoch 1990 - 1991 (Záhradnícka - obratisko Ružinov), 1999 (Krížna), 2008 (Trnavské mýto - Záhradnícka), 2010 (Legionárska - Trnavské mýto) a 2013 (obratisko Ružinov).

Predpokladaná cena za vyhotovenie projektovej dokumentácie je vo výške 610 tisíc €.

V žiadnom so zámerov sa nespomína požiadavka na zatrávnenie trate, ktoré je v zahraničí bežné a používa sa už aj v Českej republike, Poľsku a Maďarsku. Rovnako sa nespomína požiadavka na integrované zastávky autobusov a električiek, ktoré by skrátili prestupy. Oslovili sme preto mesto Bratislava so žiadosťou o podrobnejšie informácie o pripravovaných rekonštrukciách. Akonáhle mesto odpovie, informácie vám prinesieme v samostatnom článku.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #53:
Je to zauzivane oznacenie a nehovori nic o tom, ze ostatne rozchody su nenormalne. Rovnako ako siroky rozchod nie je nijak extra siroky, ked je len o 8cm sirsi ako normalny.
Dost prekvapuje, ze taku elementarnu vec nevies prave ty!

re Error 0x007:
Ja som sa pytal, ci sa o tom uvazuje. Precitaj si to este raz. Nic som nedoporucoval.
Ak ta zaujimaju vyhody/nevyhody jednotlivych rozchodov, precitaj si toto (ale trochu dokladnejsie, ako si cital moj prispevok #44): http://imhd.sk/ba/doc/sk/8565/Nazory-Viliam-Sestina-Rozchod-kolaji-elektrickovej-drahy-v-Bratislave-od-minulosti-po-sucasnost.html alebo toto http://imhd.sk/ba/doc/sk/8738/Nazory-Erik-Ziak-Pre-moderny-nosny-system-na-baze-elektricky-nie-je-potrebne-menit-rozchod.html
Reakcia na: Petik #51:
"sa povazuje" - kym? Rozchod 1000mm je druhy najrozsirenejsi pokial ide o elektrickove siete v Europe a percento sieti na tomto rozchode je velmi vysoke.
Reakcia na: Petik #51:
Mozes nam povedat aj dovod preco by sa malo prerozchodovat? Aby sme mohli utratit peniaze ktore nemame?
Reakcia na: kecho #49:
Kecho + Andy:
Za "normalny" sa povazuje rozchod 1435mm.
Takze za normalny povazujem aj ja rozchod o tejto sirke.
Mozeme o tom diskutovat, mozeme o tom viest spory a mozeme s tym nesuhlasit, ale to je tak vsetko, co proti tomu mozeme urobit.
Reakcia na: Petik #44:
V Bratislave je normálny rozchod 1000 mm, takže nie je potrebné meniť nič. ?
Reakcia na: Petik #44:
Očutje, Kefalín, čo si predstavujete pod pojmom "normálny"?
Prečo by pre BA nemohol byť normálny 1000?
Reakcia na: Petik #44:
Chvalabohu neuvazuje.
Reakcia na: Petik #44:
No počul som už aj kuloárnu JPP info, že to by mohol byť dôvod oznámenia plánu takejto rozsiahlej reko viacerých tratí (a medzi nimi aj niektoré zrekonštruované iba nedávno a na druhej strane iné ktoré to potrebujú v zozname nie sú..) .. prerozchodovanie..
Reakcia na: Petik #44:
Dúfam, že všetky utopistické prerozchodovacie nápady už čoskoro zaniknú 🙂
Reakcia na: Petik #44:
Zástupcovia EÚ už našim "odborníkom" konečne vysvetlili, že pri tých nákladoch to nie je v ničom prínosné.
Uz sa v Bratislave neuvazuje s prerozchodovanim na normalny rozchod?
Ked sa planuje relativne rozsiahla rekonstrukcia, vsetky elektricky su uz relativne stare, planuje sa nakup novych, myslim, ze by to bola idealna doba.
Reakcia na: richardhudec #42:
a odkiaľ si nabral dojem, že primátorovi sa dá veriť ?
http://imgupload.sk/viewer.php?file=p001rx59xxver8peqa22.jpg
Dnes pribudli dopravné značky označujúce parkovisko na Šafku v rozpore s primátorovým sľubom na verejnej diskusií, že parkovisko tam nebude. ? ? ? ?
Reakcia na: johnym #39:
To chce hlavne dobrú spoluprácu mesta, DPB a KDI. Ak by táto fungovala veľa vecí by išlo aj bez peňazí (zasa naopak, zbytočné budu peniaze keď to jedna z týchto strán zablokuje..)
Reakcia na: johnym #39:
najprv treba urobiť generálnu rekonštrukciu Magistrátu a KDI ... potom bude priechodná aj rekonštrukcia električkových tratí ...
Celá električková sieť potrebuje opravy. Niekde najlepšie celková rekonštrukcia, niekde výmena koľajových pásov, niekde stačí úprava geometrie, prebrúsiť atď... Hlavne nech to robí firma, ktorá to urobí dobre, bude to pre ňu vizitka, podpíše sa pod to bude za to ručiť. Je trápne to vyrábanie oblúkov spájaním rovných koľají ako je to napr na zlatých pieskoch. Tiež mnohé prechody z rovnej do oblúku a opačne.
Preferencia by rozhodne byť mala, samozrejme dobre spracovaná, hlavne naozaj FUNGUJÚCA v prospech električky. Nie tie brzdy čo tu máme. Nehovoriac o úplne zbytočnom semaforovani pri karloveskom obratisku čo už je vrchol trápnosti. Tam kde preferencia nie je celkom možná, tak prehodnotiť časy prestojov. Čaká sa pri Riviére 50s na odbočenie áut na Devínsku cestu, často im stačí polovica času. Na Ľudovíta Štúra smer Most SNP 1m15s. Do tunela odbočiť niekedy aj 2min atď
Sú veci ktoré stoja peniaze, tak nech už sa urobia poriadne. A sú drobnosti ktoré stoja iba posnaženie sa niečo urobiť. Spolu to ušetrí vozom na trati veľa veľa minút.
#18 #30 #33
Americké nám je problematické. L 4, 9 smer marianska je už dosť vybúchaný. Opačne je výhybka a následne oblúk a ešte aj trolejbus.
Podľa D1-1 je jazda po hrotoch priamo 30kmh, z odbočky po hrotoch 15kmh. Proti hrotom priamo 15kmh, odbočne 10khm.
Na Americkom nam je problém pre L 4 a 9 že idú do odbočky, mali by ísť 10, lenže tam je následne kríženie s trolejbusom a to sa chodí bez jazdy. Na 4 a 9 chodia t3ky s dvoma zberačmi, teda najlepšie prejsť rozbehom od výhybky a počkať až prejdú oba zberače cez kríženie s trolejbusom. Tak vodiči to riešia primeraným rozbehom kvôli výhybke a potom preslimačía križovatku, alebo ak sa nechce slimačiť, tak sa rozbehne prudko, druhý voz na výhybke letí a v tom malom oblúku ťa vyhrká. No nájdu sa aj vodiči čo to zvládnu pohodovo.
Tak to aj všeobecne – dva zberače majú takú nevýhodu na križeniach s trolejbusom a sekciach. Preto nie sú trnavkári – jurajo dvorci v obľube, že buď chcú prejsť dynamicky a našlapávajú agresívnejšie, alebo sa „šuchtaju“. Ale to má nie len technické pozadie, celé vodičovanie je na inú diskusiu.
Reakcia na: Pe67 #36:
To fakt je policia proti tomu? Ti tropici maju by ticho, policia nema co rozhodovat o MHD❗
Mrzí ma že v rámci modernizácie nieje ani zmienka o preferencii električiek aspoň na tých jednoduchších križovatkách. Zlepšenie kvality koľajového zvršku je jedna vec, ale to že budú stáť stále na každom semafore električky veľmi nezrýchlí. Čo si to kompetentný neuvedomujú že takto je ďaleko vačšia spotreba prúdu ako keby išla súprava plynule? Keď to nevedia ako to spraviť tak nech sa idú učiť do českých miest ako funguje plná/čiastočná preferencia v praxi! Je známe že vedenie polície MHD nepoužíva a teda je proti tomu, ale kto im dáva právo rozhodovať že nič také nebude. Ak sa snáď mýlim tak ma prosím opravte.
Reakcia na: Mike #34:
To esíčko je tam od 1988 myslím a bez výmeny. Pokial nebolo v dezolátnom stave dalo sa neho dosť rýchlo ísť. Menili tam jedine výhybky. ?