Obnova by mala byť financovaná z fondov EÚ.
Slovenská metropola v nadchádzajúcich mesiacoch spustí viacero projektov, ktorými podporí rekonštrukciu trolejbusových, električkových tratí a podporí tak modernizáciu značne zastaralej dopravnej infraštruktúry. Týmito krokmi chce samospráva podporiť preferenciu verejnej hromadnej dopravy na úkor osobnej, individuálnej a je to tiež cesta k zvyšovaniu kultúry cestovania prostriedkami MHD. K realizácii projektov môže hlavné mesto pristúpiť aj vďaka tomu, že 85% celkových nákladov spojených s modernizáciou tratí bude vykrytých z finančnej pomoci Európskej únie (Operačný program Doprava, Operačný program Bratislavský kraj), vláda SR bude znášať 10% nákladov a magistrát 5%.
Bratislavský magistrát spoločne s dopravným podnikom pripravil opravu dvoch úsekov existujúcich električkových tratí. Ide o úsek na Dúbravskej radiále (Hanulova – Pri kríži) a tiež električkovú trať smerujúci na Hlavnú železničnú stanicu (Radlinského – Kyčerského). Celkové náklady na nevyhnutné stavebné práce sa pohybujú na úrovni 18 mil. eur, pričom 2/3 nákladov smerujú do rekonštrukcie električkovej trate v mestskej časti Dúbravka. V nadchádzajúcich mesiacoch mesto využije milión eur na obstaranie projektových dokumentácií, ktoré zadefinujú podmienky rekonštrukcie Vajnorskej, Karloveskej a Ružinovskej električkovej radiály. Opravu nosných dopravných radiál chce bratislavská samospráva spustiť v roku 2015 a to aj vďaka aktívnemu využitiu európskej pomoci v programovacom období 2014 – 2020.
Pomoc EÚ v nadchádzajúcich mesiacoch využije mesto na rozšírenie trolejbusových tratí. Dva projekty, podporené z Operačného programu Bratislavský kraj, priamo súvisia s dobudovaním dvojstopového vedenia na Trenčianskej (úsek Ružová dolina – Trenčianska ul.) a Gaštanovej ulici. Samostatným projektom je vybudovanie integrovanej prestupnej zastávky pre mestskú i regionálnu hromadnú dopravu (integrovaná zastávka Radlinského). Náklady na výstavbu nových tratí, zastávky sa pohybujú na úrovni 980-tisíc eur (trať Trenčianska 550-tisíc eur, trať Gaštanová 280-tisíc eur, integrovaná zastávka Radlinského 150-tisíc eur). Odborné útvary samosprávy zároveň pripravujú projektovú dokumentáciu na ďalšie dve nové, ekologické trolejbusové trate (trať OC Lamač – OC Avion, trať Košická ul. – most Apollo – Bosákova ul.).
Informáciu poskytol Ľubomír Andrassy z magistrátu hlavného mesta.
Zobudeny
Mozno som zle vysvetlil niekde, ospravedlnujem sa... samozrejme ze tychto 10+ minut som hovoril pre drahu linky cislo 5, kde tych zastavok nie je 20 ale 40. Niekde som aj spomenul, ze cca 19,5 kilometrova draha linky cislo 5. Ano pre zastavku to je cca tych 25 sekund aj ked ja som si to meral tiez a bolo to cca 30 a pri frekventovanych zastavkach ako Molecova aj cez 50 sekund (menej frekventovane vyrovnali silno frekventovane a vyslo mi cca 30). V Dubravke navrhujem taketo redukcie/optimalizacie 3 teda 1,5 minuty. V KV 2 redukcie a 1 optimalizacia a na nabrezi 1 optimalizacia. 3,5 minuty na Dubravskej radiale po Safko. Draha cestujuceho vsak nekonci tu, ba naopak ak sa nieco povazuje za nosny system, ocakava sa, ze charakter jazdy je podobny. Kedze najvacsie pracovne vztahy su s vnutornym mestom Ruzinov, Nove Mesto a cast Stareho, treba zaratat aj niektore podla mna vhodne optimalizacie ako Trnavske myto - Legionarska, Vazozova - Florianske Namestie, Marianska. A aj optimalizacie/redukcie na ostatnych radialach. Nech nehrabem, po Trnavske myto 5 minut. Takisto v Petrzalke je iny charakter nosneho systemu a planovana elektricka tiez nebude mat zastavky kazdych 300 metrov dufam. Cize aj ked nie je treba robit ziadnu redukciu zastavok v Petrzalke a inych casti nosneho systemu, tvarme sa, ze tam ta redukcia/optimalizacia kvazi prebehla.
Netreba zabudat, ze s pribudajucou vzdialenostou od zastavky cislo jedna sa zmensuje aj rychlost rastu vzdialenosti k zastavke cislo 0 a 2. Co to znamena? Mame tri zastavky a medzi nimi su vzdialenosti 400 a 400 metrov. Zastavku v strede povazujme v modeli za Svantnerovu, ktoru navrhujem zrusit. Predpokladajme, ze vchod do prveho bytu ma clovek presne v strede zastavky Svantnerova (vchod 0). Na kolmicu s drahou elektricky budeme predpokladat kazdych 100 m vchod k bytom (vchod 1, 2, 3...). Vzdialenost od prveho vchodu k zastavkam 0 a 2, teda Damborskeho a Alexyho bude 400 metrov, ale index rozdielu vzdialenosti=(vzdialenost ku zastavke Alexyho/(vzdialenost k Svantnerova+Alexyho)) vchodu 1 bude 0,8 v relativnej hodnote. Vchodu 2 to bude 0,69, vchodu 3 to bude 0,63 a pre vchod 4 0,59 az to dospeje pri prepocitani na jednotku casu k zanedbatelnym casovym rozdielom pretoze sa budu tie vzdialenosti stale viac a viac blizit k pomeru 50/50. Uz pomer 40/60 bol prekonany po 400 metroch, teraz si zoberme jednoducho odmeranu vzdialenost. Spravme si model, alebo si staci pozriet google maps a zistime, ze v oblasti 200 metrov od predpokladanej zrusenej zastavky Svantnerova a Drobneho sa nachadza asi 15 % bytov Dubravky (vratane panelakovych), ktorym sa pesia doprava predlzi na urovni vyhodnosti-nevyhodnosti. 15-20 % nie je ani nahodou vela, kedze sa vyhovie dalsim 85-80tim s uplnou istotou.
Za minutu prejde priemerny clovek 92 metrov (zakladoskolska fyzika 5,5 km/h priemerna rychlost chodze). Zrusi sa zastavka Svantnerova, tak ludia 100 metrov od zastavky Svantnerova budu mat najblizsiu zastavku asi najkritickejsie umiestnenu a cesta k nej bude o 3´24´´ dlhsia, 200 m - 2´41´´ (to je tych 15-20 , 300 - 2´12´´, 400 m - 1´47´´. Tych 400 metrov je asi taky najvhodnejsi polomer dubravskej elektrickovej zvislice, kde sa nachadzaju vsetky podstatne bytove jednotky Dubravky.
Co nam teda vychadza, ze clovek ktory zije v Dubravke a rozhodne sa vyuzit elektricku ako nosnu dopravu, nebude vystupovat v KV, teda pojde cez dalsiu oblast kde je dost velky potencial na dalsiu optimalizaciu zastavok, kde sa mozu usetrit dalsie 2 minuty. Predpokladajme, ze po zastavku Racianske myto sa redukciou zastavok usetri pre cloveka 4,5-5 minut (vacsina ludi ma pracovne vazby najme na vnutorne mesto a nie KV, cize Ruzinov, Nove Mesto alebo Stare Mesto). Cloveku sa sice predlzi dlzka pesej dostupnosti zastavky najviac o 3,5 minuty, ale v konecnom dosledku sa mu uz od konca Karlovej vsi cesta skracovat a navyse sa zlepsi plynulost a efektivita jazdy elektricky.
Pripocitajme k tomu usetrene minuty vasich opatreni, teda opatreni technickeho zanru ako preferencia, udrzba trati, vymena vyhybiek a podobne, tak dokazeme elektricku urychlit este viac
Spojom 84 zo zastavky Pri Krizi sa dostane ak pocitame s 2-minutovym prestupom na Sokolskej na Trnavske myto za 25 minut. Tych 33 minut elektricky cislo 5 je teda v celku realne stiahnut na konkurencnu uroven spolu so vsetkymi opatreniami. Vysledok, ze viac ludi bude vyuzivat elektricku ako autobusy je tiez dost podstatny.