Ako má Praha riešené vyhradené pruhy pre MHD?

Prinášame pohľad do Prahy počas čakania na buspruhy v Bratislave.

„Vyhradený buspruh, ktorý mesto v septembri testovalo v rámci Európskeho týždňa mobility, sa na Štefánikovu ulicu vráti natrvalo. Samospráva ho plánuje zaviesť v prvej polovici budúceho roka,“ informovala v októbri 2012 webstránka mesta. „Na ďalší týždeň mobility mesto čakať nebude, v prvom polroku 2013 pripraví ďalšie testovanie na úsekoch, kde si myslí, že by mohol byť buspruh prínosom. ‚Vytypujeme úseky a skúsime experiment urobiť niekedy v jarných mesiacoch,‘“ uviedol vtedy primátor Milan Ftáčnik.

Jar sa pomaly prehupla do druhej polovice a čakanie na splnenie sľubov mesta môžeme využiť na pohľad do Prahy a na jej buspruhy. Praha môže byť inšpiráciou z viacerých dôvodov. Pred 20 rokmi stála rovnako ako Bratislava na spoločnej legislatívnej štartovacej čiare, je preto zaujímavé porovnať, čo je z hľadiska často podobných právnych a technických noriem možné zrealizovať dnes v Prahe a čo v Bratislave.

Na iba o tretinu väčšom území žije v Prahe takmer trikrát viac obyvateľov ako v Bratislave – priestoru pre autá a tobôž buspruhy teda nie je nazvyš. Metropola Českej republiky má navyše k dispozícii metro a rozvinutú sieť električiek, takže by sa mohlo zdať, že zriaďovanie buspruhov potrebné nie je. Ako je to však v skutočnosti?

Cyklisti v buspruhoch nevadia

Ihneď si môžeme všimnúť, že vyhradené jazdné pruhy pre autobusy sa v Prahe vyznačujú napriek tomu, že úlohu nosného dopravného systému plní koľajová doprava (metro, električky a v ostatnom čase aj osobné vlaky). Autobusmi sa v Prahe prepraví iba štvrtina cestujúcich, v Bratislave viac ako polovica. Vyhradené pruhy sa v Prahe vyznačujú dokonca aj na miestach, kde vedie súbežná električková trať. Približne tretina buspruhov vedie po električkových tratiach.

Ďalším zaujímavým faktom je podiel vyhradených pruhov spoločne využívaných aj cyklistami. Cyklisti smú vojsť do vyhradených pruhov na takmer troch štvrtinách ich dĺžky bez toho, že by to v praxi spôsobovalo výrazné problémy. Dôvodom pre vpustenie cyklistov do bus pruhov bola nevyhovujúca bezpečnosť jazdy cyklistov v pravej časti priľahlého jazdného pruhu, teda vľavo od autobusov. Išlo o legalizáciu jestvujúceho stavu, v ktorom cyklisti aj tak jazdili v buspruhoch a vodiči MHD i polícia to tolerovali.

Azda najzaujímavejšie je, že drvivá väčšina pruhov je vyhradených na miestach, kde je len jeden ďalší pruh. V takýchto prípadoch sa však pruhy zvyčajne končia v určitej vzdialenosti pred križovatkou. Autobus má zaručené, že prejde cez križovatku počas jednej „zelenej“, autá zase majú možnosť používať v križovatke oba jazdné pruhy, čím sa priepustnosť križovatky výraznejšie nelíši od priepustnosti pred vyhradením pruhu.


Vyhradený pruh pre autobusy, cyklistov a taxi na ulici, kde pre ostatnú dopravu zostal len 1 pruh

Časť pruhov je vyhradená iba počas špičky

Jedným z riešení, ktoré sa v Bratislave neaplikujú, sú vyhradené pruhy iba počas určitých období. Väčšinou je to v pondelok až piatok v čase od 6:00 do 10:00 a od 14.00 do 19.00, kedy v nich môžu jazdiť len vozidlá MHD a prípadne aj cyklisti. Časové obmedzenie je kompromis, ktorý však prináša aj viaceré nevýhody. Nie je napríklad možné meniť spôsob radenia v križovatkách, pretože musí byť rovnaké pre oba režimy, čo vedie k vytváraniu kolón v mieste začiatku vyhradených pruhov. Komplikuje sa tiež dopravné značenie, pretože označenie dní nie je medzinárodne zrozumiteľné a nevylučuje sviatky. Napokon, cyklisti sú v období mimo platnosti vyhradeného pruhu ohrozovaní podstatne viac.

„Význam časového obmedzenia preto vidíme predovšetkým v umožnení zásobovania prevádzok na komunikácii s vyhradeným pruhom, ak nie je možné zásobovanie ‚zozadu‘, či ‚spoza rohu‘,“ uviedol autor analýzy pražských buspruhov, Martin Fundárek z Občianskej iniciatívy Lepšia doprava.

V tomto roku v Prahe pribude ďalších 6 buspruhov

Analýza dokazuje, že je možné vyhradené pruhy zriaďovať aj tam, kde pre ostatnú dopravu zostane len jeden jazdný pruh v každom smere, a to nielen v mestách západnej Európy, ale aj v podmienkach strednej Európy. K dispozícii je aj viacero ďalších podôb pruhov, ktoré sa momentálne v Bratislave nevyužívajú. Podobne ako Praha má rôzne typy buspruhov v rámci ulíc zastúpené aj s Bratislavou porovnateľné Brno, čo dokazuje aj ilustračná fotografia.

O tom, že v Prahe sa vyhradené pruhy osvedčili, svedčí aj ich rozširovanie. V tomto roku by ich podľa stránky denik.cz malo pribudnúť ďalších šesť.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Zvero #1:
Z vyjadrenia ROPIDu:
"V praktickém provozu však obvykle společný provoz nevytváří komplikace - důvodem jsou často srovnatelné cestovní rychlosti autobusů (zpomaleny zastávkami) a cyklistů (většinou zkušení a rychlejší dopravní cyklisté), velký podíl úseků ve spádu (cyklisté pak běžně dosahují rychlostí 40 km/h), relativně nízké intenzity provozu obou skupin (např. ve Vrchlického ulici na jaře 2012 cca 35 autobusů a 30 cyklistů za hodinu)."
Reakcia na: Lukino #14:
z celkoveho poctu percentualne drviva mensina. U cyklistov je to drviva vacsina. Aspon co vidim v centre.
A samozrejme ide to aj o nebezpecnost konania. Jazda s autom na chodnik pre zaparkovanie nie je tak nebezpecne ako to co robia cyklisti.
Reakcia na: Ámos #11:
Vazne? Postav sa na lubovolny usek cesty a sleduj, kolko aut za hodinu prejde na cervenu, kolko nepouziva smerovky, kolko jazdi v buspruhu, kolko nezastane na prechode pre chodcov, ked vo vedlajsom pruhu alebo protismere auto zastane, kolko jazdi po chodniku s cielom zaparkovat a podobne...
Reakcia na: Ámos #11:
Samozrejme, že na dedine, ako Trnávka pôjdem s bicyklom aj v protismere, šiel by tam tak aj dotyčný, ktorý je za danú organizáciu zodpovedný, pretože, si podľa mňa neuvedomoval, že sú nejakí cyklisti.
Reakcia na: toldo #5:
riesenie by mohlo byt celkom jednochude a nahradit znacku B1 s dodatkovou tabulkou znackou B3 poprípade este aj B4 a povolit tam aj motorky.
Na dodatkoch by sa slovo MHD nahradilo slovom autobus, popripade vozidla VHD (ak tuto skratku zakon pozna). Taxiky nech si fukaju praskovy cukor do..., lebo ked to povolia tak 1/4 BA si vybavi licenciu a budu jazdit s oznacenim TAXI a dalsia 1/4 tak bude jazdit oznacena bez licencie.
Legenda: http://www.sklarcik.sk/index.php/component/phocagallery/category/4.html
Reakcia na: Solaris2 #6:
si jeden z mala. Flagrantnejsich porusivani dopravnych predpisov ako sa dopustaju cyklisti niet. jazda na cervenu, v protismere, v protismere v jednosmerke, po elektrickovom pase, po trati cez krizovatku na zaklade signalu volno pre elektricku.
V kazdom pripade bus iduci za bicyklom 20km/hod v bus pruhu je ovela rychlejsi ako stanie v kolone bez pruhu.
Reakcia na: Ik #7:
Závisí to od miestnej situácie.
Príklad: Na takej Pražskej je určite pre cyklistu aj všetkých najlepšie, ak ide v bus pruhu.
Reakcia na: Ik #8:
A niektoré z tých predpisov sú v daných situáciách aj riadne pritahnuté za uši, už len to, že cyklista by nemal za žiadnych okolností použiť priechod pre chodcov alebo chodník.
Reakcia na: Solaris2 #6:
Úplne s tebou súhlasím, len je škoda, že takých ako ty je minimum.
Len zopakujem tú vetu, že drvivá väčšina cyklistov ignoruje skoro všetky podmienky dané zákon... ( svetelné križovatky, jazda v jazdných pruhoch, prikázaný smer jazdy, prikázaný smer obchádzania, prechody pre chodcov atď... )
Reakcia na: ivanbuto #4:
Ja som nenaznačil ani v jednej vete, že je to nemožné, ale v súčasných podmienkach to nie je bezpečné pre žiadneho účastníka.
Osobne si myslím, že či ide cyklista pred autom, alebo autobusom a pri tom musí kľučkovať medzi nerovnosťami na ceste, je bezpečnosť veľmi relatívna.
Reakcia na: Ik #3:
Skúste si raz aj sadnúť na ten bicykel a vyskúšať si to z pohľadu cyklistu 🙂 Ja osobne mám najazdených v Bratislave na bicykli vyše 1000km za posledný rok a s Autobusmi som problém nikdy nemal, ak vidím, že ide za mnou tak zrýchlim alebo uhnem ale naozaj to niekedy nieje také jednoduché ako si mnohý myslia.
Ako cyklista pôjdem radšej stredom pruhu a o pár sekúnd spomalím nejakého vodiča akoby som mal ísť cez najväčšie výtlky a poškodiť si bicykel ktorého cena je v niektorých prípadoch aj vyššia ako cena auta 🙂 Nieje náhoda, že najväčšie výtlky sú takmer výhradne pri krajnici a ak ich obiehajú automobily tak nevidím dôvod prečo by mali cyklisti chodiť skrz ne... To že sa pre cyklistov v Bratislave skoro nič nerobí, za to mi nemôžeme 🙂
Ja okrem ineho vidim problem bratislavskych bus pruhov aj v pouzitom dopravnom znaceni. Pred krizovatkami je znacka radenie jazdnych pruhov doplnena o zakazovu znacku "zakaz vjazdu vsetkych vozidiel" s dodatkovou tabulkou "okrem mhd" do daneho bus pruhu. Taketo znacenie vsak neumoznuje vyuzitie bus pruhu v rozsahu stanovenom zakonom (resp. vyhlaskou) - nemozu ho vyuzit taxiky, ale ani regio autobusova doprava. Vlastne taky regio bus by ani nemal zastat na zastavke, ak je v takto oznacenom bus pruhu, iba ze by porusil predpisy... Zvlastne bratislavkse riesenie...
Reakcia na: Ik #3:
Riešenie je, aby sa v prípade, že nie je vedená samostatná cyklotrasa, vyznačil alebo vybudoval bus pruh ako dostatočne široký.
Keď si však pozorne prečítaš text, píše sa tam, že išlo v podstate o legalizáciu existujúceho stavu. Vždy je podľa mňa lepšie z hľadiska bezpečnosti, ak cyklista ide v bus pruhu, ako ak ide medzi autobusom a autom.
Cyklisti v BUS-pruhu nevadia, komu? Administratívnym pracovníkom na úrade. Opýtajme sa vodičov autobusov ako vnímajú túto skutočnosť, na koľko to ovplyvňuje bezpečnosť cestujúcich.
V drvivej väčšine cyklisti porušujú skoro všetky zákonom dané predpisy a na ceste ohrozujú nie len seba, ale aj zdravie 150 a viac cestujúcich vo vozidle MHD.
Nepríjemná je tiež nemožnosť obehnúť cyklistu v kolóne. Plné vozidlo MHD sa vlečie za cyklistom, ktorý musí ísť stredom pruhu, lebo na kraji sú pol metra prepadnuté kanále...
Reakcia na: Zvero #1:
Je vseobecne znamy fakt, ze v Prahe je mensia hustota premavky ako v Bratislave ? Pruhy sirsie nie su (urcite nie vsade).
Ja k tomu dodam len tolko, ze v Prahe ti cyklisti v BUS-pruhoch nevadia asi preto, ze tam nie je taka hustota premavky, aby ho vodic MHD nemohol bezproblemovo predchadzat alebo je tam BUS pruh sirsi ako normalne pruhy. V opacnom pripade to vadit musi.