Revízia Operačného programu Doprava bola schválená

Čerpať financie z fondov EÚ môže po novom aj Dopravný podnik Bratislava.

Európska komisia schválila revíziu Operačného programu Doprava. Do roku 2015 sa tak budú realizovať ďalšie projekty v regiónoch dvoch najväčších slovenských miest. Pôjde napríklad o nákup električiek, trolejbusov a dodávku ďalších pohodlných a moderných vlakov na trate v okolí Bratislavy a Košíc.

„Ide o jednu z najrýchlejšie schválených revízií operačného programu zo strany Európskej komisie. Je to výsledok vynikajúcej práce Riadiaceho orgánu OPD, keďže Komisia akceptovala predložený dokument bez akýchkoľvek výhrad,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek. Ako dodal, vďaka schváleným zmenám sa vytvorili podmienky na vyčerpanie zdrojov vyčlenených v prioritnej osi (PO) 4.

Zmeny v OPD odobril ešte koncom minulého roka Monitorovací výbor OPD a následne Vláda SR. Podnetom na revíziu operačného programu bol nedostatočný pokrok v implementácii a nízky stav čerpania financií alokovaných v rámci PO 4 – Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov. Na základe revízie OPD boli medzi projekty, ktoré sa budú realizovať v tomto programovom období, zaradené projekty zamerané na výstavbu a modernizáciu infraštruktúry pre električkovú a trolejbusovú dopravu a obnovu parku železničných, električkových a trolejbusových vozidiel pre región Bratislavy a Košíc.

Úpravy v rámci prioritnej osi 4 umožnia využiť zdroje, ktoré boli pôvodne vyčlenené na projekt železničnej trate Bratislava Predmestie – Bratislava Filiálka. Ten nebude realizovaný v súčasnom programovom období. Štúdia uskutočniteľnosti vyhodnotila projekt v jeho vtedajšej podobe ako ekonomicky neefektívny a investične náročný. Preto je potrebné pripraviť technicky a ekonomicky vhodný projekt Filiálky ako stanice pre prímestskú dopravu. Teda ako stanice s kratšími nástupišťami umiestnenými v menšej hĺbke pod povrchom a najmä bližšie k nadväzujúcim zastávkam MHD na Trnavskom mýte. Takýto projekt bude následne posudzovaný z pohľadu vhodnosti financovania zo zdrojov nového programového obdobia 2014-2020. 

Do zoznamu prijímateľov Prioritnej osi 4 boli doplnení noví prijímatelia pomoci z fondov EÚ: Dopravný podnik Bratislava a Dopravný podnik mesta Košice. Doteraz boli oprávnenými prijímateľmi v PO4 Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Hlavné mesto SR Bratislava a mesto Košice. Celková alokácia na PO 4 je vyše 500 miliónov eur (vrátane národných zdrojov).

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Juraj76 #15:
Finančná situácia je zlá, autobusy pribúdať nebudú. Zmier sa s tým.
Reakcia na: Solider #14:
Solider, uvedomuješ si vôbec čo si napísal? Koľko je tu SORIEK A CAPACITY dokopy? Je ich 140 (1 je len požičaný do konca roka). Tieto autobusy vzišli z tendrov, ktoré nahradili sčasti jeden veľký. Otázka potom znie:

1. Načo pôvodný veľký tender bol na 240 kĺbových autobusov, keď ich podľa tvojej logiky úplne stačí 140? A načo sa plánoval tretí tender po SORKÁCH A CAPACITY na 60 kĺbových vozidiel a neusutočnil sa nie pre dostatok (alebo ako ty hovoríš prebytok) autobusov, ale pre nedostatok peňazí?
2. Ak je autobusov dostatok, ako je možné, že Petržalka, ktorá má jediná len autobusy, pravidelne nie je schopná vypraviť všetky poradia? A prečo DP potom tára o nejakých projektoch na nové autobusy? Vari ich chystá dopredu, aby okamžite o 20 rokov, keď už nebude mať čo jazdiť- ani autobusy, ktoré spomínaš, mohol vypísať tender? Čiže dostať autobusy tam, kde teraz úspešne dostal trolejbusy. Ak nebude mať čo jazdiť na autobuaových linkách, čím ich nahradíš. Trolejbusy a električky sa môžu nahradiť autobusmi, ale opačne to nejde. Alebo vari áno?
3. Navyše je tu ešte plno autobusov, ktoré sú po dobe životnosti: 64 KAROS, 39 IKARUSOV kĺbbových a a 23 krátkych. Majú byť tu ešte ďalších 20 rokov, čo je vek KAROS? Podľa tvojho príspevku ANO.
Reakcia na: Juraj76 #12:
Prečo až od roku 2011? Aby si nemusel napísať, že mesto za ostatné 4 roky zakúpilo dokopy cez 220 autobusov + ďalších 30 prenajalo? A ty chceš ďalší tender, a z čoho? Veď za Capacity majú úver na cca 20 mil. eur, za 100 Soriek okolo 27 mil. eur, Citelisy za 7,5 mil. eur, 10,5 Sorky za 6 mil. eur. Dokopy to je cez 60 miliónov eur.
Reakcia na: Juraj76 #12:
Nic z toho co si napisal nemeni NIC na tom, ze do autobusov sa investovalo vyrazne viac ako do elektriciek a trolejbusov.

A Citelisy nie su vsetky na Trnavke, su aj v Petrzalke.
Reakcia na: 810zssk #5:
810zssk, to čo píšeš je polovičná pravda.

1. 2/3 kĺbových SORIEK sú v Trnávke, čiže ostatným dvom vozovniam sa ich ušlo pramálo. Všetky Citelisy a väčšina krátkych SORIEK je tiež v Trnávke a žiadna nie je v Petržalke. Tedom sa nekúopil, ale je prenajatý (taký bol tender).

2. Zober si, že tu už sú dávno po dobe životnosti KAROSY (vyše 20 ročné) a IKARUSY (majú 15 a viac rokov). Náhrada? KAROSY v Trnávke dopĺňa "až" 12 SORIEK, IKARUSY síce dopĺňa 61 nových autobusov (41 MERCEDESOV a 20 SORIEK), ale je to nedostatočné, ak sa veľmi často nedokáže vypraviť kompletná výprava pre nedostatok autobusov.

3. Ja som si dal tú námahu a pozrel som, ako sa vyvinula situácia ohľadom autobusov od začiatku roku 2011.

a, Príchod: Prišlo alebo bolo sprevádzkovaných: 15ks MERCEDES BENZ, 3 ks IRISBUS CITELIS, 38 ks SOR NB 18 CITY. Spolu 3 krátke a 53 kĺbových autobusov Spolu od roku 2011 prišlo 56 autobusov. Ostatné sú tu dlhšie.

b, Vyradenie: 10 vozidiel KAROSY B 731 a 732 (preradené medzi pracovnmé vozidlá), 28 Karos B 741, 47 Ikarusov 435, 15 Ikarusov krátkych (z toho všetky nízkopodlažné), 2 SOR B 9,5, 1 SOLARIS, 1 TAM 260, 11 MERCEDES BENZ O 405. Spolu: 28 krátkych a 87 kĺbových autobusov. Spolu od roku 2011 bolo vyradených 115 autobusov.

Suma sumárum: Od roku 2011 tu ubudlo 25 krátkych a 34 kĺbových autobusov. To znamená, že teraz má DP o 59 autobusov menej ako mal na začiatku roku 2011. A tender doteraz žiadny. Takže ani pri autobusoch to nie je v poriadku.
Reakcia na: Andreas.Papak #9:
To ťažko povedať keďže polka z tých eurofondov (ak nie viac ? ) sa ukradne ?
Reakcia na: Andreas.Papak #9:
Myslím, že J&T Banka bude mať pre Bratislavu istotne výhodný úver. ? ?
Reakcia na: Kobenhavn #8:
Treba. Len ešte nájsť niekoho kto to zaplatí ?
Treba nakúpiť všetko nové... Aj ďalšie autobusy. Veď Karosy už začínajú odchádzať a Ikarusy ani nehovorím... ? Treba nové autobusy 12 metrové aj 18 metrové, nové električky (5-článkové alebo 7-článkové to je jedno) a hlavne aj nové trolejbusy ? A tiez rekonštrukcie tratí aj električkových aj trolejbusových ?
Reakcia na: 810zssk #5:
SOR si odskrtni, to tu nevydrzi. Tedom je prenajaty ak ma pamat neklame, a Citelisy su snad jedine "nove" vozy u DP. Alew ich vseobecna uz dnes (najma vdaka zabozrutskej konstrukcii) technicka i vseobecna moralna zastaralost (prakticky rozdiel medzi IK412 a Cit.12M nenajdes) toho tiez moc nenaratava. Jedine skutocne nove autobusy s velkym A ktore tu maju nadej vydrzat viac ako 10 rokov su MBCC. A tych je len 41. Navyse, dokym nepride k radikalnemu rozsireniu elektrickovej siete o spojky na konci radial, akekolvek hyperultramoderne vozy ti nepomozu ak chcipnu v nehybnej kolone koli autu v kolajisku bez moznosti obchadzky. Takz zas bude potreba Abusy. Navyse, posledne dni najma na l.92 stretavam IK, ktore uz navonok posobia ze toho uz maju akurat dost. Pri obnove znacne zastaralej techniky E a T netreba stale zabudat aj na nakupy v dostatocnom kvante aj Abusov. Radsej mat nadbytok vo vozovni, nez nedostatok v standardnej vyprave....(bez mim.)
Reakcia na: 810zssk #5:
Pribudli aj elektricky aj trolejbusy okrem tebou spominanych 6 vozidiel. To ze su moralne zastarane je uz chyba objednavatela. Tbusy 14 trM a novostavby K2S ?
Reakcia na: kecho #4:
SOR, Tedom, Citelis, hrbate SORky? To vsetko sa nakupilo za posledne roky kedy nepribudla ani jedna elektricka a len 6 trolejbusov.
Reakcia na: 810zssk #3:
myslím, že okrem predražených Mercedesov naozaj žiadne autobusy nepribudli 😉
Reakcia na: Juraj76 #2:
Ano, lebo posledne roky sa do autobusov vobec neinvestovalo!
Ako tradične sa hovorí len o trolejbusoch a električkách. Nové autobusy sú nepotrebné.
nieco co mohla prva ficova vlada urobit uz v roku 2006 resp 2007, ked posielali OPD do bruselu.. uz aj tak osekany o skoro miliardu v prospech virtualnych operacnych programov pre svojich mecenasov