Prestupovanie na Molecovej by sa mohlo zjednodušiť

Dve riešenia uvažujú so zmenou zastávok tak, aby cestujúci nemuseli pri prestupovaní prebiehať cez cestu.

Cestujúci z Dlhých dielov môžu s výnimkou rannej špičky pri ceste do centra a z neho využiť len spojenie s prestupom na zastávke Molecova. Od vzniku sídliska sa napriek nárastu počtu obyvateľov doteraz s nevyhovujúcim prestupovaním nič zásadné neurobilo.

Prebiehanie cez cestu

Po vystúpení z autobusov sa najskôr prebiehalo cez cestu na električky na zastávke Segnerova, po vybudovaní trolejbusovej trate sa prebehovanie presunulo na Molecovu. Niektorí cestujúci v snahe stihnúť električku, trolejbus či autobus a skrátiť si tak dobu cestovania, prechádzajú cez cesty mimo priechodov, na červenú a preliezajú zábradlie. „Je to do istej miery pochopiteľné, pretože stavebné a dopravné riešenie ľudí núti k obchádzkam a dlhému čakaniu na zelenú. Za ten čas sa môžu len bezmocne prizerať, ako im odchádza spoj MHD, od ktorého sú vzdialení len niekoľko metrov,“ hovorí Ivan Bútora z Lepšej dopravy.

V roku 2007 vtedajšie vedenie mesta a DPB nevyužilo príležitosť na zlepšenie podmienok, keď sa v súvislosti s výstavbou trolejbusového obratiska a supermarketu Lidl upravovala križovatka Karloveskej a Molecovej ul. V tom čase bolo spracovaných viacero návrhov priblíženia električkových a autobusových zastávok.

Nevyhovujúci prestup doteraz vytvára tlak na zriaďovanie priamych autobusových liniek zo sídliska až do centra súbežne s električkovou dopravou. Jedným z dôvodov požiadaviek sú zdĺhavé a nebezpečné prestupy na Molecovej a pod Mostom SNP.

Čo sa navrhuje

  • priblížiť zastávky električiek, trolejbusov a autobusov tak, aby pri prestupoch nebolo nutné prechádzať cez Karloveskú ani Molecovu ul.
  • zvýšiť bezpečnosť pri prestupovaní a zároveň znížiť časové straty cestujúcich
  • zvýšiť plynulosť jazdy trolejbusov a autobusov – menšie zdržanie pre MHD
  • skrátiť prestupnú vzdialenosť aj medzi linkami 28 2933
  • zlepšiť pohodlie cestujúcich vybudovaním zastávkových prístreškov adekvátnych ich počtu
  • zriadiť cyklocesty
  • zlepšiť kvalitu verejného priestoru – viac zelene, úspornejšie riešenia zodpovedajúce dobe
  • automobilovú dopravu obmedziť iba v nevyhnutnej miere, avšak v súlade s deklaráciami predstaviteľov mesta o podpore predovšetkým MHD a cyklistickej dopravy
  • celkovo ponúknuť také riešenie, aby MHD bola reálnou alternatívou k autám aj na Dlhých dieloch

Návrhy chcú priblížiť zastávky električiek, trolejbusov a autobusov

Tému zlepšenia podmienok prestupovania na zastávke Molecova opäť nastolila Občianska iniciatíva Lepšia doprava. Prichádza s dvomi priestorovo šetrnými riešeniami, ktoré bez väčších stavebných úprav dokážu vyriešiť problémy v prestupnom uzle.

Prvé z možných riešení uvažuje s umiestnením zastávky trolejbusov a autobusov hneď vedľa súčasnej polohy zastávok električiek. Takéto riešenie možno nájsť napríklad v Zürichu, čo dokumentujú obrázky 1 a 2. Cestujúci v smere do centra po vystúpení z autobusu alebo trolejbusu prejde cez jediný pruh bez križovania s dráhou áut a dostane sa na nástupište električky. Analogicky bude postupovať v opačnom smere pri prestupovaní z električky na trolejbus alebo autobus.

„Pri prestupovaní v smere do centra mesta sa tak cestujúcemu ušetrí presun cez 1 riadený priechod, pri ceste na Dlhé diely cez 3 priechody. Cestujúci idúci zo supermarketu na Dlhé diely bude musieť prekonať už len jeden riadený priechod namiesto súčasných piatich,“ povedal Bútora.

Pri takomto návrhu sa v smere do centra automobilová doprava neobmedzí, v smere do Karlovej Vsi dôjde k redukcii počtu jazdných pruhov, avšak ich kapacita bude vzhľadom na reálne využitie overené dopravným prieskumom dostatočná.

Druhé riešenie je podobné, no zastávku električiek, trolejbusov a autobusov v smere do Karlovej Vsi posúva do oblúka bližšie k Devínskej ceste. „Tým sa umožní neredukovať počet radiacich jazdných pruhov pred križovatkou s Molecovou ul., čím môže zostať zachovaná súčasná kapacita križovatky pre autá,“ hovorí Karlovešťan a spoluautor riešenia Ľubor Illek.

Vďaka priechodom pre chodcov sa aj naďalej cestujúci dostanú zo zastávok do najbližších objektov – supermarket, výšková administratívna budova a gymnázium – prejdením porovnateľnej vzdialenosti ako pri prvom variante. V smere do centra je riešenie rovnaké ako v prvom variante.

Zlepšiť by sa mal aj prestup z trolejbusov na linky 28 a 29

Okrem zmien v samotnej zastávke Molecova iniciatíva navrhuje aj ďalšie zlepšenia. V priestore obratiska trolejbusov pri Riviére navrhuje zriadiť zastávku trolejbusov pre skrátenie a uľahčenie prestupu na autobusové linky 2829 v smere Devín a Devínska Nová Ves. V časti Molecovej ul. sa v smere na Karloveskú ul. navrhuje zriadiť buspruh, a to tak, aby bol garantovaný prejazd vozidlám MHD v rámci jedného cyklu križovatky.

V súvislosti so zmenou sa navrhuje zatrávniť električkovú trať a na zastávky doplniť také prístrešky, ktoré zohľadňujú veľké množstvo cestujúcich na nich stojacich. Obe riešenia uvažujú aj s doplnením cyklociest v nadväznosti na priľahlé cesty, objekty a Moravsko-dunajskú cyklistickú cestu.

„Občianska iniciatíva Lepšia doprava návrhy predloží magistrátu, mestskej časti a Dopravnému podniku Bratislava na posúdenie. V súvislosti s prioritou Európskej únie podporovať verejnú osobnú dopravu a nemotorovú dopravu iniciatíva vidí priestor pre čerpanie eurofondov na takéto zlepšenie previazania jednotlivých druhov MHD a zlepšenia cyklistickej dopravy,“ uvádza iniciatíva v tlačovej správe.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Treba riešiť hlavne prestupovanie Dlhodielčanov z / na električky!!! Nie z L28 a 29. Zriadenie zastávky pri Tatra Banke by viedlo k ešte väčšiemu využívaniu týchto liniek, a najmä linka 28 má v období 18-21 h problém pobrať cestujúcich. Sú to linky prioritne pre Devín a Devínsku Novú Ves.
Je toto vôbec nejako riešené ešte ? Alebo sa to aspon nejak vyriešilo ?
Reakcia na: TeBeCe #25:
22.11. zaslala starostka Karlovej Vsi primátorovi oficiálny list (guľatá pečiatka), kde sa píše aj: "Návrh aktivistov z iniciatívy Lepšia doprava plne podporujem a prosím Vás o zaradenie tohto návrhu medzi prioritné akcie Hlavného mesta na najbližšie obdobie."
bodaj by sa nieco stavalo, ked KV ma ine priority ?
http://bratislava.sme.sk/c/6623106/prioritou-mestskych-casti-je-najma-doprava.html
"Prioritou Karlovej Vsi je okrem iného aj vybudovanie svetelnej križovatky medzi ulicami Vrančovičova-Hodonínska"
Aky by bol technicky problem urobit kolajisko pojazdne pre busy a nechat vojst vozidla prichadzajuce z dlhacov rovno do elektrickovej zastavky. To iste z opacnej strany. Z mesta by vosiel bus do elektrickovej zastavky a z nej rovno odbocoval hore s vlastnym signalom este pred pustenim laveho odbocenia aut hore na dlhace. Trolejbus nepotrebuje mat troleje priamo nad sebou cize by nevznikala ani kolizia dratov. V Prahe i Brne jazdi bezna premavka popod elektrickove vedenie, ci mame mi u nas na to ine normi?
Reakcia na: Solider #22:
Nikto netvrdi ze musia (podla zakona). Ale mali by.
Reakcia na: 810zssk #21:
Odpisovať na rôzne internetové weby nemusia, ale svedčí to iba o ich renomé. Mnoho ľudí tam posiela iba svoje nonkonformné výlevy, ktoré sú len subjektívnym názorom daného sťažovateľa. A medzi týmto sa naozaj dôležité podnety často strácajú.
Reakcia na: Solider #19:
Samosprava nema rozhodovat o tom je "hlupost" a co nie. Pokial to nejakeho obcana trapi, ma to riesit, pokial je stav v rozpore s tym ako to ma byt a je to v jej kompetencii (a ked aj nie je tak je zaklad ze popozenie toho v koho kompetencii to je).
Reakcia na: Solider #19:
To je síce pravda, ale tie podnety z Karlovky boli fakt opodstatnené ako poškodené chodníky, vraky áut atď. Najlepšie je na tom Nové Mesto kde odpovedajú aj na také hlúposti, že neverím ? Ja som tú stránku istý časť využíval keďže voľakedy odpovedali rýchlo na podnety dnes už znova riešim problémy priamo s miestnymi úradmi alebo magistrátom. Ale to je už mimo témy prestupného bodu. ?
Reakcia na: luky133 #17:
"MČ Karlova Ves ako jedna z mála mestských častí začala ignorovať túto stránku a prestala sa vyjadrovať k podnetom"

Ani sa jej nečudujem, vzhľadom na to, čo tam niektorí ľudia vypisujú za hlúposti (aj niektorí odtiaľ z diskusie).
Reakcia na: luky133 #17:
Možno keby sa ten portál volal Odkaz pre starostku... ?
Reakcia na: vlado13 #16:
Sama starostka mala v októbri pre média vyjadrenie, že si budú musieť zobrať pravdepodobne úver. Je smutné, že starostka potom takto v médiach zavádza. ? To, že sa Karlova Ves posúva v pred je pravda, ale nie v každej oblasti. Napr. doteraz si spomínam ako ešte veľa rokov dozadu sľubovala, že nepovolí žiadnu výstavbu a práve teraz sa rozbiehajú tri nové stavebné projekty v Karlovej Vsi. ? Aby som nebol natoľko kritický v druhom volebnom období sa aj výrazne zlepšila ochota miestne úradu a odpovedá aj na podnety a snaží sa riešiť problémy. To bolo v prvom volebnom období takmer nemožné. I tak je tu stále priestor na zlepšenie. Za príklad napr. dávam portal odkazprestarostu.sk kde môžu obyvatelia Bratislavy nahlasovať svoje problémy. MČ Karlova Ves ako jedna z mála mestských častí začala ignorovať túto stránku a prestala sa vyjadrovať k podnetom. Na druhú stranu, niektoré vyriešila aj bez informovania. Ale to je už na inú tému.
Reakcia na: luky133 #2:
metská časť KV na toto nikdy nemala peniaze, tie na lodenicu sú od začiatku účelovo viazané práve na rozvoj podmienok pre šport rekreáciu a oddych v Karloveskej zátoke,
žiaden úver si KV nebude musieť vziať, netreba veriť každému klamárovi, čo by chcel zneužiť neinformovanosť ľudí a zmariť doteraz vynaloženú prácu a dosiahnuté výsledky
situácia s amá tak, že KV sa posúva vpred, čo nevidieť bude dokončená DUR, budú sa získavať vyjadrenia a bude podaný návrh na vydanie ÚR, KR III má zatiaľ jasnú stopku, lebo nemá preukázaný súlad s ÚP
Reakcia na: ufo #13:
Cez tyzden su urcite potrebne a tam nejde o medzery ale o celkovu kapacitu. Ak by mali chodit v Karlovke rovnomerne tak by zase boli rozbite "medzery" v Dubravke.
Si si isty ,ze by to stihali dve linky /4,5/ cez vikend pocas celeho dna? Podla mna nie.
Lepšie by bolo keby trolejbusy chodili priamo na električkové nástupištia
Reakcia na: d3k0 #12:
Je to aj teraz a bude to aj potom, to by sa muselo všade takto riešiť - myslieť na všetko.
Samotná Molecova - ja nie som proti, smer KV sa ale aj tak bude čakať na svetlá, predpokladám, že prechod cez trať by bol riešený svetelne.

david1: To je nejaký systém - mimo špičky a cez víkendy v každej druhej medzere vložený spoj? Veď to už len z princípu nemá zmysel a potrebu viesť tam ten spoj, keď v jednej medzere ho netreba a v druhej je len tak, aby bol. A po/od Molecovu nie je problém si sadnúť aj v linkách z/do Dúbravky.
Reakcia na: ufo #8:
Aj keby DD mali priame autobusové linky do centra, vždy nejaký prestup na Molecke bude - napr. pre smer do KV, kam chodia deti do škôl.

Mimochodom, súbežné električkové a autobusové linky bez spoločných zastávok akurát tak vedú k prebiehaniu cestujúcich na každej zastávke hlava-nehlava na to, čo príde skôr - viď Lafranconi, PKO. Čiže tvoja alternatíva by v podstate znamenala nutnosť zriadiť každú zastávku na trase a la tento návrh...
Reakcia na: ufo #8:
Ake vzduchovozy? Ved je to prave kapacitne doplnenie elektriciek z Dubravky. Karlova ves nema alternativu k elektrickam. Kto sa nechce tlacit si radsej pocka na prazdnejsie vozy konciace/zacinajuce v Karlovke.
Reakcia na: ufo #8:
Tento projekt určite nerieši cestovný čas električiek ako taký, to je na inú diskusiu a iný projekt. Rieši však komfort a bezpečnosť prestupov (teda pohodlie, zdravie a životy cestujúcich) a hádam aj rýchlosť prestupu, čo by si však vyžadovalo dôkladnejšiu analýzu. Faktom však je, že ak cestujúci nechcú riskovať zdravie a životy, dennodenne sa dívajú, ako počas prestupu zmeškali jeden a niekedy aj viac spojov.
Ak cestujúcemu ako objednávateľ dopravných výkonov, resp. prepravca poviem, že má prestupovať, tak mu musím ponúknuť prijateľnú formu prestupu.
A skôr mám pocit, že v Bratislave stále pretrváva anti-električková dogma. Električková doprava sa dá zrýchliť, na čo je potrebné dôsledne uplatňovať preferenciu (kde sa dá tak aj úplnú) a udržiavať trate v dobrom stave, na čo netreba až tak veľa peňazí.
Reakcia na: MatejBA #7:
Má lebo mestskí poslanci nevypočuli námietky tých čo rozhodujú v Karlovke a v územnom pláne povolili na tom mieste výstavbu nákupného centra. Karloveskí poslanci tam chceli športoviská pritom je to súkromný pozemok takže neviem či si mysleli, že tam investor z ničoho nič vybuduje ihriská a podobne. ? Začiatkom roku som bol s investorom v kontakte a vravel, že búranie má prebiehať v roku 2013 a beží príprava dokumentácie. Nakoľko začali búrať pred týždňov vidím, že svoje plány dokonca urýchlili. ?
Električková dogma, neviem, stále mi akosi prestupy pri čistom cestovnom čase DD-centrum 13 minút nesedia. Nech je tam akýkoľvek prestupný terminál, kratšie to okrem možno jednej inkriminovanej hodiny s prestupom nikdy nebude, ako keby bola priama linka DD-centrum autobusom.
Takisto sa neriešia jalové jazdy električiek jazdiacich po KV v úseku Molecova - KV, stále to budú vzduchovozy dobiehajúce plnšie električky z /do Dúbravky.
Pod rúškom ekológie a bohužial pomalšej segregovanej dopravy sa volia vyššie náklady a dlhší cestovný čas a menej komfortu pre cestujúcich vynúteným prestupom na krátkej vzdialenosti.
Reakcia na: luky133 #6:
cize to centrum este ma realnu sancu? Neverim 🙂
Reakcia na: Lbr #5:
Koncom októbra ani časť poslancov nebola stotožnená s použitím príslušných peňazí a preto bola vyhlásená verejná diskusia, v ktorej prišlo niekoľko návrhov práve na prestavbu Molecovej. Poslanci však toto rozhodnutie na poslednú chvíľu zrušili. Je síce pravda, že Karlova Ves má úzko spätú históriu s Karloveským ramenom a jeho športovým využitím i tak som toho názoru, že použitie peňazí na výstavbu prestupného bodu by určite pomohli väčšej časti obyvateľov... Malá nádej je tu v tom, že budúci rok by mala začať výstavba obchodného centra Aquario na Molecovej ulici (tiež poslanci proti nemu bojovali pritom je tu fakt zlá obchodná vybavenosť...) a je tu nádej, že sa podarí prestavbu čiastočne financovať aj s investorom. Sám sa pred rokom vyjadril, že mu záleží na úprave blízkych komunikáciach aj s preferenciou MHD. V pôvodnom návrhu je síce križovatka takmer nezmenená, ale pribudol napr. BUS pruh z Dlhých dielov. V prípade spolufinancovania z mestom by to bolo aj reálne. Práve v týchto dňoch prebieha asanácia areálu pre výstavbu nákupného centra.
Reakcia na: luky133 #2:
Oné "peniaze na to" boli získané predajom pozemku odôvodneným postavením novej lodenice a následne bolo toto použitie peňazí potvrdené uznesením MiZ č.321/2009 časť A.
V Bratislave sa viac pamata na automobilovu dopravu ako na MHD.
Vedel by som o viacerych krizovattkach aspon v centre, kde by mali byt spolocne zastavky.
Napr Hodzovo nam, Racianske nam. a ine. Kym prejdem z trolejbusu na autobus, zatial vsetko odide a nasleduje najma vecer aj 15 min. cakanie. Dakujem DPB za zrusenie eliny na Hl. stanicu.
Najma v zime chodit peso do mesta "prospeje" k zdraviu.
Velmi pekny navrh, ktory dokazuje ako jednoducho sa to da ked sa chce.
Reakcia na: Ehm #1:
Pred mesiacom mala na to mestská časť peniaze a rozhodla sa radšej pre vybudovanie lodenice ku ktorej si ešte musí zobrať úver lebo im na to peniaze nevystačia... ?
realizacia ????? na slovensku v roku 2033 ?