Sci-fi: V novom roku veľa zdravia, šťastia a Ykarusov!

Ku koncu roku 2002 predstavila maďarská fabrika Ykarushnus, ktorá je nástupkyňou budapeštianskeho Ykarusu, množstvo nových výrobkov. Nad niektorými až rozum stojí...

Na úvod však niečo z domácej tvorby. Dopravný podnik sa totiž rozhodol nafotiť si voz číslo 2003 ako podklad pre nový kalendár na rok 2003. Všetko sa vyvíjalo podľa plánu a na zasneženej Ceste mládeže na Železnej studničke bolo vytvorených niekoľko zaujímavých fotiek. Problémy však nastali, keď sa tento autobus pokúšal vyhnúť oprotiidúcemu smetiarskemu vozidlu firmy VOLO. Vodič autobusu na neposypanej ceste dostal šmyk a zmizol za zábradlím oddeľujúcim cestu od druhého rybníka. Poloutopený autobus sa okamžite stal atrakciou pre deti hrajúce na jazere ľadový hokej, pretože si môžu na digitálnom transparente priebežne zobrazovať aktuálne skóre zápasov.

Ykarus 260.99

Po niekoľkých nevydarených pokusoch vytvoriť z Ykarusu radu 200 plne nízkopodlažné vozidlo sa to tentoraz podarilo. Stačilo zopár dobre mierených rezov motorovou pílou, potom čo-to pozvárať a nízkopodlažný autobus bol na svete. S výrobkom plánuje Ykarushnus preraziť v Gruzínsku, Kirgizsku, Azerbajdžane, Kazachstane a Afganistane, do úvahy prichádza aj Bratislava.

Ykarus 405T

Dopravnému podniku sa však viac páči nový model - trolejbus Ykarus 405T. Hoci midibus typu 405 sa už v Bratislave neúspešne skúšal, minitrol 405T zatiaľ nemá konkurenciu. Pre naše podmienky sa hodí dokonale, pretože sa jednak plánuje prevádzka trolejbusovej linky 211 z Národného onkologického ústavu k Vojenskej nemocnici, kde aj tak nikto nebude jazdiť a druhak je teraz v móde nahradzovanie krátkych autobusov midibusmi, čo sa môže aplikovať aj na trolejbusy. V našej filozofii totiž platí, že linky musia byť naplnené na 110%, inak sú nerentabilné.

Ykarus 417T

Ykarus 417T je pokusom oživiť nízkopodlažný kĺbový autobus, ktorý bol v premávke aj v Bratislave. Žiaľ vďaka konštrukčnej chybe sa na našich cestách začal rozpadávať, a tak bol skôr, ako došlo k nešťastiu, vrátený späť do Budapešti. Tentokrát maďarskí konštruktéri tvrdia, že tento "autobus" s palicami na streche je už spôsobilý na bratislavské cesty. Daň za takéto zlepšenie je však veľká - naprieč celým vozidlom totiž vedú hrubé oceľové priečky, aby držalo pokope...

Ykarus 465

O luxusný Ykarus 465 má záujem konkurent DP, a to Odjazdy Bratislava, s.b.r. (spoločnosť bez ručenia). Vďaka malému počtu dverí sa zvýšil počet miest na sedenie (a aj doba nástupu a výstupu cestujúcich). To však vedeniu firmy nevadí - čím otravnejšie je nastupovanie a vystupovanie, tým majú menej "narvané" autobusy, čiže sú spokojnejší. Zostáva len dúfať, že v prípade, že kúpia tento autobus, tak mu hneď nezadrú motor ako to bolo pri ich Tam-Buse 232 A 116 P.

Ykarus E99G

Poslednou novinkou je Ykarus E99G, ktorý sa vyrába v spolupráci s firmou Scapania. Moderný kĺbový autobus je vhodný na medzimestské linky, avšak ideálny by bol aj na bratislavskú linku 83 v prípade, že by mala v špičke interval 20 minút. Ďalšou z možností je zavedenie exkluzívnych služieb pre cestujúcich. Pre "obyčajných" cestujúcich by bolo určené prízemie a pre majetnejších prvé poschodie, kde by bol pre nich pripravený bar s luxusnými nápojmi, rôzne propagačné materiály za symbolické ceny (napr. 10 druhov linolea používaného v dielňach, časti z vyradených autobusov, prípadne kniha 100 rokov MHD, ktorú sa už 8 rokov nedarí vypredať). Nedoriešenou však zostáva otázka, čo bude s cestujúcimi, ktorí pobyt pri bare preženú a pri vystupovaní nedokážu zísť dole po schodoch... Tých, ktorým už teraz slinky tečú, však musíme schladiť - oveľa reálnejší je 20-minútový interval na linke 83 ako tento luxusný autobus v Bratislave...

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.