Mesto pripravuje veľké projekty na obnovu tratí, električiek aj trolejbusov
  • Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v ľavom menu.

Ak sa podarí realizovať ambiciózne ciele, MHD v Bratislave čaká revolúcia.


Ilustračné foto © insider


Na budúcnosť verejnej dopravy v Bratislave sme sa počas prezentácie električky Bombardier Flexity Outlook spýtali Hlavného dopravného inžiniera mesta Tibora Schlossera.

Modernizácie električkových tratí

Mesto sa chystá na modernizácie električkových tratí. Niet sa čo diviť, veď moderná električka Bombardier kvôli nevyhovujúcemu stavu tratí nemohla ísť do Karlovej Vsi, Dúbravky a ani cez Americké námestie. Mesto chce preto požiadať Európsku úniu o podporu.

„Pod modernizáciou môžeme chápať horizontálne, vertikálne usporiadanie tratí, vylepšovanie geometrie tratí, môžeme vylepšovať aj úroveň trate – napríklad zatrávnenie trate ako na Záhradníckej ul.,“ vysvetľuje Schlosser. Modernizácia sa môže týkať aj zavedenia skutočnej „tvrdej“ (absolútnej) preferencie električiek a takisto zavedenia informačného systému na zastávkach.

Samotné zatrávnenie električkových tratí pomáha pri ich odhlučnení, čo môžeme počuť na úseku električkovej trate na Záhradníckej ulici. Aj nové električky sú tiché, a ak idú po zatrávnenej trati, hluk sa ďalej znižuje. „Pre príklad sa môžme pozrieť do Francúzska alebo Nemecka, kde električky na takýchto tratiach vyrábajú hluk viac zvonením, pretože električka je taká tichá, že ju ľudia nepočujú.“ Schlosser tým narážal na obavy niektorých obyvateľov Petržalky z hlučnosti vozidiel. „Štandard je 50 decibelov, keď rozprávame, to je 60 decibelov.“

V rámci modernizácie sa má pripraviť projekt Račianskej radiály, kde sa uvažuje nad rekonštrukciou už od Račianskeho mýta. „Chceme upraviť aj vstup električkovej trate do Račianskeho mýta (...) tak, aby zastávky mali šírku 3 metre, aby v každom smere boli minimálne dva jazdné pruhy a do mesta zachované tri jazdné pruhy.“ Pod modernizáciu by mala spadať aj úprava „esíčka za Detvianskou“, na ktorom pre malý polomer oblúka môžu jazdiť električky rýchlosťou len 15 km/h, čím strácajú drahocenné sekundy.

Na rozdiel od Račianskej radiály by sa modernizácia trate v Dúbravke mohla začať takmer okamžite. „Až po konečnú máme projektovú dokumentáciu hotovú, treba ju len spustiť,“ hovorí Schlosser. Súčasťou zmien by malo byť aj zatrávnenie zvršku koľajovej trate. Preveruje sa aj možnosť rekonštruovať trať v úseku tunel – obratisko Karlova Ves.

Nové električkové trate

V rámci stratégie pravdepodobne zostane Dúbravská a Račianska radiála iba na rozchode 1000 mm rovnako ako Vozovňa Krasňany. „Musím priznať, že sme dostatočne odvážni, možno dostatočne drzí, ale predstavte, že by sme mali trať Tomášikova – Zátišie, teda spojenie troch radiál, Račianskej, Vajnorskej, Ružinovskej. Predstavte si, že by električka šla po Dunajskej a cez Nivy do Prievozu. Teraz riešime električku do Petržalky, ale nechceme zostať len na Jantárovej ceste. Predstavte si, že by električka mohla ísť cez Šintavskú a Jiráskovu. Alebo na druhú stranu cez Nám. hraničiarov a k Technopolu. Alebo ďalšia trať k nemocnici na Antolskej.“ Plánuje sa aj prepojenie tratí na Špitálskej a Radlinského ul. cez areál Fakultnej nemocnice, čím by vznikla možnosť otáčať električky zo všetkých radiál v tomto uzle.

Okrem novej trate do Petržalky s duálnym rozchodom by mohla vzniknúť aj nová trať z Devínskej Novej Vsi cez pripravovanú štvrť Bory s napojením sa na železnicu smer Hlavná stanica. Táto trať by už bola budovaná s rozchodom 1435 mm. „Problém je dohoda so železnicou, pretože vieme, že táto trať je najviac vyťažená a nedokážeme v týchto podmienkach do tejto trate zatiahnuť aj MHD. Budeme potrebovať tretí tunel, rekonštrukciu Hlavnej stanice a tromi koľajami skapacitniť trať do Devínskej Novej Vsi.“ Do úvahy to pripadá o 4 – 5 rokov. Strategické rozhodnutia podľa Schlossera musí urobiť ministerstvo.

20 nových električiek do roku 2015, ďalších 50 do roku 2020

Mestu sa možno podarí prelomiť bariéru, ktorá mestám na Slovensku na rozdiel od Českej republiky, Maďarska a Poľska bránila využívať eurofondy na obnovu vozidiel elektrickej mestskej dopravy.

„Rokuje sa s ministerstvom dopravy o objeme, koľko električiek by výrobcovia v Európe dokázali do roku 2015 dodať.“ Podľa Schlossera to môže byť 20 – 25 súprav. Predpokladom je zakúpenie obojsmerných nízkopodlažných električiek s dverami na oboch stranách, a to aj vo výhľade.

Pripravuje sa verejná súťaž na 70 električiek, z ktorých by mala byť prvá časť dodaná do roku 2015, ostatné dodávky by mali byť rovnomerne rozložené do roku 2020 tak, aby v budúcnosti nedošlo ku skončeniu živnotnosti všetkých vozidiel naraz.

V hre je aj nová technológia Primove. „Tieto vozidlá pracujú na báze magnetickej indukcie a v centre mesta by nemuseli mať trakčné vedenie.“ Európska únia je podľa Schlossera ochotná podporiť aj takýto projekt. Systém bez trolejového vedenia je žiaduci tam, kde nie je možné alebo je nevhodné umiestniť stožiare trolejového vedenia – napríklad na námestiach, pred historickými budovami a na peších zónach.

80 nových trolejbusov do roku 2015

Na Slovensku máme momentálne trolejbusy v piatich mestách, okrem Banskej Bystrice a čiastočne Prešova je drvivá väčšina vozidiel dávno po životnosti. „Strategicky rokujeme so všetkými mestami a chceli by sme dať spoločne jednu požiadavku na ministerstvo dopravy, aby podporilo všetkých päť. Chceme prechádzať tomu, aby vznikol falošný konkurenčný boj medzi mestami na Slovensku.“

V Bratislave by sa mali vymeniť dve tretiny vozidlového parku. To predstavuje 80 vozidiel, z nich 50 kĺbových a 30 dvanásťmetrových. Aj tento projekt by mal byť financovaný z eurofondov.


11.7.2012
-d3k0-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

lostrail18.10.2014 21:23 #146 Re:
Ta elektricka z Bordeaux nemoze byt nahoda. Navstivil som to mesto a aj ked maju len tri radialy, je to na uplne inej urovni.
kraken11.3.2013 20:45 #145 Re:
Ak to vsetko prebehne transparentne, davam like a drzim palce!
Mam vsak este dve osobne pripomienky:
- co sa tyka cestovania do Dubravky, zastavky su prilis nahusto v Dubravke aj Karlovej Vsi. Ak chcete, aby ludia vyuzivali MHD, mala by byt rychla. Napr. zastavky Drobneho a Alexyho by mohli byt nahradene jednou, ktora by bola v strede. V tom istom duchu aj Borska - Karlova Ves a Nad Luckami - Miestny urad KV.
- velmi ocenujem nakup autobusov Mercedes z dovodu, ze maju vzadu (kde sa nachadza motor) dve napravy co znizuje tlak na vozovku a cesty sa zrejme az tak nenicia. Je to lajicky pohlad, do detailov technicke parametre neovladam
kecho28.8.2012 14:36 #144 Re:
Reakcia na #143 od Petto:
Počet dverí bude špecifikovaný ako dĺžka vozu deleno štyrmi (metrami), aby mal každý cestujúci k dispozícii vlastné dvere niečo ako bol kedysi v sci-fi iba dverový Ik...
Petto28.8.2012 13:56 #143 Re:
Reakcia na #140 od TeBeCe:
No som zvedavy, kedy a aka bude blizsia specifikacia tendrov. Snad nebude u tbusov poziadavka 5 dveri
TeBeCe28.8.2012 12:31 #142 Re:
Reakcia na #141 od kecho:
zatial nijak...
kecho28.8.2012 12:19 #141 Re:
Reakcia na #140 od TeBeCe:
a so stavbou druhej vetvy Vojenská-Patrónka a tým pádom prečíslovaním Tbusov to vyzerá ako?
TeBeCe28.8.2012 11:28 #140 Re:
Predbežné oznámenia:

Nákup trolejbusov pre Dopravný podnik Bratislava
http://e-vestnik.sk/#EVestnik/Detail/41941

Nákup električiek pre Dopravný podnik Bratislava
http://e-vestnik.sk/#EVestnik/Detail/41942
Pilgrim9.8.2012 13:08 #139 Re:
toto už malo byť dávno spravené (chybička)
Pilgrim9.8.2012 13:07 #138 Re:
toto už malo dávno byť dávno spravené a aj hotové. Holt,Bratislava zaspala dobu
KAMIL6529.7.2012 18:57 #137 Re:
Reakcia na #136 od Petto:
dobrá uvaha ale ja som to tam dal iba preto aby trolejbusy doplnili SOR NB sériu
Petto29.7.2012 16:09 #136 Re:
Reakcia na #134 od KAMIL65:
Nestraš tu s dalsou karoseriou SOR NB radu.
Určite by som pouvažoval aj o zopár ks tbusov s diesel agregátmi. Nielen pre 33tku ale i iné linky.
KAMIL6529.7.2012 13:55 #135 Re:
myslím že SOLARIS sa u nás osvedčil celkom dobre až na ten horiaci SOLARIS zo začiatku ale každý autobus zo začiatku má svoju technickú chybu ale nesmie byť ich viac!!
KAMIL6529.7.2012 13:51 #134 Re:
Viem si tu predstaviť trolejbusy: ako http://www.skoda.cz/cs/produkty/trolejbusy/trolejbus-27-tr-solaris/ a http://www.skoda.cz/cs/produkty/trolejbusy/trolejbus-26-tr-solaris/ ako 12m a 18m alebo http://www.skoda.cz/cs/produkty/trolejbusy/trolejbus-31-tr-sor/ a http://www.skoda.cz/cs/produkty/trolejbusy/trolejbus-30-tr-sor/ ale skor to prvé.
Električky by mohli byť: http://www.skoda.cz/cs/produkty/tramvaje/tramvaj-forcity-praha/ FOR CITY
alebo flexity.... aj tak si myslím že je to megalománske ale páčia sa mi výzorom ale aj tech. par. hlavne trolejbusy solaris
VLK25.7.2012 12:15 #133 Re:
Reakcia na #131 od Ámos:
občas sa čudujem, či dokážu niektorí diskutéri chápať zmyslu písaného slova...
zeleznykon25.7.2012 12:07 #132 Re:
mesto ma take dlhy ze aj DP si musel pozicat a zalozit 20 trolejbusov lebo nebolo mesto schopne zaplatit ich prestavbu ale mesto ma obrovske plany a kto to zaplati ked sa tu stale hrame na socializmus a ludia cestuju za socialne a nie ekonomicke cestovne kazdy nadava ze sa vozi v starych ale na nove dat nechce
Ámos18.7.2012 14:02 #131 Re:
Reakcia na #130 od aquila:
Bratislava by mohla byt ambicioznejsia v pocte elektriciek do 2015. 35kusov by bolo idealnych aby sa obmenila aspon polovica T3 a do 2020 aspon dalsich 40-50 aby sa mohli vyradit ostatne T3 a zacat s T6A5. V 2020 budu pomaly koncit 3 desatrocnicu existencie.
aquila17.7.2012 13:51 #130 Re:
hnonline.sk/ekonomika/c1-56592920-mesta-mozu-dostat-trolejbusy

toto vyzera dost nadejne...

ak by sa zrusila filialka a dali by sa tie peniaze do "ekologickej" dopravy, bolo by to viac ako fajn.

skoda, ze mesto nema ziadne projekty na zlepsie parametrov trate, ze ozaj nezabudnu na metro ako take .. napriklad na radialach podla moznosti urobit mimouronove krizovania, na kopcovatej trati v dubravke a karlovke by to bolo docela jednoduche.

to iste ruzinovska radiala, keby sa miestami urobilo mimourovnove krizenie, bolo by super...
si17.7.2012 8:19 #129 Re:
Reakcia na #127 od VLK:
takze mi chces tvrdit ze ked budem stat na zastavke vedla rozbiehajuceho sa vozna tak sa budem v tom transformatore s otvorenym jadrom nachadzat v mensom emg ziareni ako dnes kedy je cely vykon vedeny v troleji/kolaji a pri JS napajani su tam indukcie fakt ze minimalne ? (sarada s elektrickou vyzbrojou vozidla je uzavreta v plechovej skrini vozidla a je (principialne) v oboch typoch vozidiel (ak chces odlisovat vyzbroje, tak sa rovno zamysli nad starou odporovou, tam sa ti toho opat naindukuje minimum)
aquila16.7.2012 13:51 #128 Re:
Reakcia na #113 od 810zssk:
cast tych pozemkov z rezervy sa uz rozpredalo, napriklad vtipne boli aj pozemky, ktore kupil popper pod buduce depo v petrzalke. potom kde je betonarka.

dalej uzemna rezerva bola aj kde je teraz lidl a shellka na molecovej, budova slovenskej poistovne/allianz .. budovy HB reavis ...

celkovo bolo od roku 1989 zrusenych 1500 stavebnych uzaver ..
VLK16.7.2012 8:19 #127 Re:
Reakcia na #126 od si:
vidíš, mnohí si iba myslia, že... no a skutočnosť je taká, že pri tejto technológii sa spínajú jednotlivé polia iba ak je nad nimi vozidlo... čiže sa naopak EMG smog minimalizuje