Bratislavská integrovaná doprava (1.2.2001 - 31.5.2013)

Projekt novej Bratislavskej integrovanej dopravy

V súčasnosti je v štádiu príprav spustenie novej Bratislavskej integrovanej dopravy. V prevádzke sú zatiaľ dve regionálne linky s modifikovanou tarifou bratislavskej MHD - linka 630 zo Zlatých pieskov do Vajnor a Chorvátskeho Grobu a čiastočne aj linka 37 do Marianky.

Experimentálna prevádzka BID končí 31. mája 2013, od 1. júna 2013 sa zavádza 1. etapa Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja (IDS BK).

Základné informácie o súčasnom Experimente BID

Bratislavská integrovaná doprava (BID) vznikla spoluprácou Dopravného podniku Bratislava, a. s., Slovak Lines Bratislava, Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a hlavného mesta SR Bratislavy. Od 1. februára 2001 do 28. februára 2013 možno v rámci BID na špeciálny predplatný cestovný lístok využívať osobné a zrýchlené vlaky v rámci hlavného mesta SR Bratislavy medzi stanicami Hlavná stanica, Devínska Nová Ves, Lamač, Železná studienka, Vinohrady, Predmestie, Rača, Vajnory a Nové Mesto. Cestovný lístok neplatí na vlakoch RegioJetu.

V autobusoch Slovak Lines možno v obidvoch smeroch cestovať na trati Autobusová stanica - Záhorská Bystrica. V rámci BID je možné použiť autobusy Sloval Lines na zastávkach Krče, Pri krematóriu, Vrančovičova, Záluhy, Patrónka, Hroboňova, Račianske mýto (zastávka na Legionárskej ulici) a Autobusová stanica Mlynské nivy.

Tarifa

Predplatný cestovný lístok na BID si môže zakúpiť každý držiteľ bezkontaktnej čipovej karty vydanej DPB, a. s. v ktorejkoľvek z predajní DPB.

Od 1. februára 2002 si môžu držitelia bezkontaktných čipových kariet vydaných Slovak Lines zakúpiť akýkoľvek predplatený cestovný lístok MHD v Bratislave. Držiteľ karty vydanej Slovak Lines, pri prvom zakúpení predplateného cestovného lístka MHD musí navštíviť predajné miesto DPB, a. s. za účelom personalizácie karty a priniesť so sebou svoju fotografiu rozmerov 3 x 3.5 cm.

Rozsah BID

Hlavné mesto SR Bratislava sa dohodlo so Železnicami SR (neskôr Železničná spoločnosť Slovensko), SAD Bratislava (neskôr Slovak Lines) a s DPB, a.s., že od 1.1.2001 začnú trvalú prevádzku prvou etapou integrovaného dopravného systému na území hlavného mesta pod názvom Bratislavská integrovaná doprava (BID). Rozšírenie integrovaného dopravného systému o služby prímestskej autobusovej dopravy na územie celého mesta naraz by bolo veľmi náročné z hľadiska organizačného aj technického a v danej etape by bolo aj finančne nezvládnuteľné. Preto bolo dohodnuté, že Slovak Lines sa na začiatku zapojí do systému iba v jednom smere. Počas experimentu integrácie dopravy v roku 2000 bola najviac využitá železničná trať v smere na Záhorie. Až 68.9 % mimobratislavských cestujúcich, ktorí si kúpili kupón na integrovanú dopravu, cestovalo zo smeru Malacky. Aj obyvatelia Bratislavy najviac využívali túto trať. Z kupónov zakúpených Bratislavčanmi si 52.7 % kúpili obyvatelia mestských častí priľahlých k trati zo Záhoria. Tento výrazný záujem o integrovanú dopravu v smere Záhorie viedol k výberu o smere zapojenia Slovak Lines do BID. Od 1. februára 2001 možno v rámci BID a na cestovný lístok na BID cestovať na všetkých tratiach ŽSR na území mesta Bratislavy vo všetkých osobných a zrýchlených vlakoch. Osobné a zrýchlené vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko je možné využívať medzi stanicami Hlavná stanica, Devínska Nová Ves, Lamač, Železná studienka, Vinohrady, Predmestie, Rača, Vajnory, Nové Mesto, Petržalka, Rusovce, Podunajské Biskupice, Ústredná nákladná stanica. V autobusoch Slovak Lines možno cestovať na trati Autobusová stanica Mlynské Nivy - Záhorská Bystrica. V rámci BID je môžné použiť autobusy Slovak Lines na zastávkach Krče, Pri krematóriu, Vrančovičova, Záluhy, Patrónka, Račianske mýto a AS Mlynské nivy v obidvoch smeroch premávky.

Tarifná integrácia a cestovné lístky

Tarifné vybavovanie cestujúcich v mestskej hromadnej doprave, železničnej doprave a v prímestskej autobusovej doprave je rozdielne. Územie Bratislavy je z hľadiska tarify MHD od roku 2011 jedným pásmom.  Cestujúci môže cestovať na jednorazový cestovný lístok alebo predplatný cestovný lístok. Jednorazový cestovný lístok má papierovú formu, cestujúci si ho vo vozidle označí údajmi o linke, zastávke a čase nástupu do vozidla. Predplatný cestovný lístok má formu kontaktnej čipovej karty, na ktorej sú nahrané personalizačné údaje a údaje o cene, rozsahu pásiem a čase platnosti cestovného lístka. Cestovný lístok má platnosť na celú sieť MHD. Na železnici môže cestujúci použiť jednorazové alebo traťové predplatné lístky s platnosťou 7, 30 kalendárnych dní alebo 3 mesiace. Traťové predplatné lístky sú určené cestujúcim, ktorí cestujú spravidla denne a umožňujú cestujúcemu získať zľavu 23 – 30 % na cestovnom. V Slovak Lines Bratislava sú cestujúci vybavovaní tarifným vybavovacím systémom EMtest. Cestujúci dostane jednorazový papierový cestovný lístok, ktorý si môže zakúpiť v hotovosti alebo prostredníctvom bezkontaktnej čipovej karty, ktorá slúži ako elektronická peňaženka. Pri bezhotovostnej kúpe cestovného lístka poskytuje dopravca 5 %-nú zľavu. Základnou požiadavkou pri dopravnej integrácii viacerých dopravcov v rámci BID bolo, aby cestujúci mohli cestovať dopravným prostriedkom ktoréhokoľvek dopravcu na jeden cestovný doklad a za jednotné cestovné. Výrazné odlišnosti pri jednorazových cestovných lístkoch neumožnili v tejto etape zjednotiť jednorazové cestovné doklady. Po vzájomnej dohode bolo rozhodnuté, že cestovným dokladom na BID bude osobitný cestovný lístok. Tento cestovný lístok bude platiť ako celosieťový predplatný cestovný lístok na MHD, ako cestovný lístok na osobné a zrýchlené vlaky ZSSK na území mesta a ako cestovný lístok Slovak Lines na trati Autobusová stanica Mlynské nivy - Záhorská Bystrica. Cestovné lístky na BID sú v rovnakom sortimente ako predplatné cestovné lístky na MHD. To znamená mesačné, štvrťročné i ročné za plné cestovné i zľavnené. Cestovné lístky na BID je možné kúpiť vo všetkých predajniach cestovných lístkov DPB, a.s. Pri kúpe cestovného lístka na BID dostane cestujúci potvrdenku, ktorá je zároveň daňovým dokladom a sú na nej uvedené údaje o cene a čase platnosti cestovného lístka. V autobusoch Slovak Lines dostane cestujúci k cestovnému lístku na BID ešte cestovný lístok s nulovou cenou, ktorý slúži iba na evidenciu. Rovnako, ako si môže cestujúci na bezkontaktnú čipovú kartu Slovak Lines Bratislava kúpiť v Dopravnom podniku Bratislava, a.s. cestovný lístok na BID, môže si aj cestujúci, ktorý má bezkontaktnú čipovú kartu Dopravného podniku Bratislava, a.s. "nabiť" túto v Slovak Lines a používať ju na cesty prímestskou autobusovou dopravou Slovak Lines aj mimo územia mesta Bratislavy. Znamená to, že cestujúcemu stačí mať iba jednu čipovú kartu, aby mohol cestovať na MHD v Bratislave a na spojoch Slovak Lines.

Cena cestovného

Tarifná integrácia prináša so sebou výrazné výhody pre cestujúceho, ale pre dopravcov prináša tarifné straty. Tie vznikajú z rozdielov taríf za prepravu cestujúcich u jednotlivých dopravcov. V prvej etape BID, keď je integrácia dopravy umožnená iba na území Bratislavy, vznikajú tarifné straty rovnako ako v experimente integrovanej dopravy z jazdy na území mesta za nulovú tarifu. Integrovaná doprava nemôže pre dopravcov trvalo prinášať stratu. Požiadavkou dopravcov je, aby si v integrovanom dopravnom systéme udržali tržby. To znamená, aby po vstupe do integrovaného dopravného systému nemali nižšie tržby ako za porovnateľné obdobie pred vstupom do systému. Na jednej strane dopravca má tarifné straty od cestujúcich z regiónu za cestu na území mesta s nulovým cestovným, na druhej strane dopravca získa cestujúcich iba na území mesta, ktorí mu prinesú nové tržby. Z týchto úvah bola konštruovaná cena cestovného lístka na BID. Aby cena cestovného bola pre cestujúcich zaujímavá a motivačná, bolo dohodnuté, že cestujúci zaplatí rovnaký príplatok k bežnému cestovnému predplatnému lístku na MHD, aký bol príplatok počas experimentu. Príplatok na integrovanú dopravu sa delí medzi ZSSK a Slovak Lines podľa skutočného počtu cestujúcich, ktorých títo dopravcovia prepravia v BID. Železnice majú už skúsenosti z integrácie dopravy počas experimentu. Na základe týchto skúseností bolo dohodnuté, že hlavné mesto uhradí železniciam 60 % z tarifných strát. Úhrada bude pozostávať z podielu z tržieb za príplatok na integrovanú dopravu a z rozpočtu hlavného mesta. Zvyšok bude tvoriť predpokladaný nárast cestujúcich iba na území mesta. Slovak Lines podstupuje väčšie riziko zníženia tržieb od cestujúcich. Preto vo vzťahu so Slovak Lines bol dohodnutý odlišný spôsob zachovania predchádzajúceho objemu tržieb. Celé tarifné straty od cestujúcich z regiónu budú hradené z podielu z tržieb za tarifný príplatok na integrovanú dopravu a z rozpočtu hlavného mesta, čím sa Slovak Lines zachovajú predchádzajúce tržby. Za cestujúcich, ktorí pribudnú v autobusoch Slovak Lines na území mesta nebude mať dopravca žiadny príjem.

Informácie o BID

Na železnici je možné cestovať vo všetkých osobných a zrýchlených vlakoch na území Bratislavy. Cestovné poriadky týchto vlakov sú vyvesené na železničných staniciach v Bratislave a vo všetkých predajniach cestovných lístkov DPB, a.s. Na trase Autobusová stanica Mlynské nivy - Záhorská Bystrica zastavujú autobusy DPB, a.s. aj Slovak Lines na týchto spoločných zastávkach: Záhorská Bystrica Krče, Krematórium, Lamač Vrančovičova, Lamač Záluhy obojsmerne a Račianske mýto v smere do centra mesta. Ostatné zastávky majú DPB, a.s. a Slovak Lines samostatné. Na všetkých týchto zastávkach sú vyvesené súhrnné cestovné poriadky Slovak Lines platné pre úsek jazdy cez mesto. Zastávky sú označené nálepkou s nápisom BID. Informácie o cestovných poriadkoch Slovak Lines sú k dispozícii na Autobusovej stanici Mlynské nivy a vo všetkých predajniach cestovných lístkoch DPB, a.s. Autobusy Slovak Lines zaradené do BID sú označené osobitnou tabuľkou s nápisom BID a označením cieľovej stanice BID. Všetky informácie o BID vrátene cestovných poriadkov a cien cestovných lístkov sú k dispozícii vo všetkých predajniach cestovných lístkov DPB, a.s., informačných kanceláriách ZSSK a Slovak Lines v Bratislave, v Bratislavskej informačnej službe a tiež aj na internetovej adrese www.bratislava.sk.

Záver

Ak cestujúci prestane používať hromadnú dopravu a začne sa prepravovať osobným automobilom je veľmi ťažké vrátiť ho späť. Problém je v tom, že hromadná doprava môže byť úspešná iba vtedy, keď ponúkne hustú sieť s krátkymi intervalmi a vysokou presnosťou prepravy. Zároveň musí ponúknuť dobrú nadväznosť medzi prímestskou dopravou a mestskou hromadnou dopravou v čase aj v atraktívnej možnosti prestupu. Integrácia osobnej hromadnej dopravy má predpoklady takéto možnosti ponúknuť. Prvá etapa Bratislavskej integrovanej dopravy samozrejme ešte neprinesie výrazný nárast cestujúcich hromadnými dopravami. Je to však krok, ktorý k tomuto cieľu vedie.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.