V Bratislave zbierali dáta pre vývoj autonómneho riadenia autobusov

Špeciálne vybavený autobus premával na rekreačnej linke 144.

Počas uplynulého víkendu premával na linke 144 autobus vybavený rôznymi snímacími zariadeniami. Ako informoval minister dopravy a výstavby SR, cieľom tohto experimentu bolo zozbierať dáta z reálnej premávky pre výskum a vývoj autonómnych autobusov v rámci Pilotného projektu pre inteligentnú smart mobilitu budúcnosti realizovaného na Slovenskej technickej univerzite a Žilinskej univerzite. Dáta získané z kamier, radarov a lidarov budú ďalej analyzované a použité pri vývoji autonómneho riadenia autobusov. V rámci experimentu neprišlo k žiadnym zásahom elektroniky do samotného riadenia autobusu, snímacie zariadenia iba pasívne zbierali dáta o správaní sa autobusu v reálnej premávke. Snímače boli nainštalované na autobuse Iveco Urbanway 10,5M #2406, ktorý poskytol Dopravný podnik Bratislava ako partner projektu.

"Unikátnym meraním v reálnej premávke získavame dáta, ktoré slúžia pre výskum v oblasti inteligentnej mobility v mestách. Veľká vďaka patrí najmä vedcom a akademikom, ktorých prácu si nesmierne vážim. Práve vďaka ich špičkovému výskumu máme možnosť získať unikátne know how v oblasti smartmobility, ktoré prispeje k tomu, že aj na Slovensku raz budú jazdiť autonómne vozidlá," uviedol minister dopravy a výstavby Andrej Doležal práve v čase, keď na Slovensku prebiehal štrajk vodičov MHD, ktorý mal upozorniť na neochotu vlády SR poskytnúť pomoc dopravným podnikom, ktorých výrazne zasiahli obmedzenia nariadené v súvislosti s pandémiou Covid-19.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: 810zssk #105:
No ale čo ak bude samojazdiaci taxík potrebovať nasadiť reťaze 😋 ?
https://e.dennikn.sk/minuta/2357130
"Mobileye plánuje spustiť v Nemecku taxislužbu so samojazdiacimi autami. Podmienkou je schválenie zákona, ktorý upravuje prevádzku autonómnych vozidiel, čo sa očakáva v lete."

Toľko k nedásato.
Reply on: si #99:
Ja mám vodičák skoro 10 rokov a reťaze som nikdy nenasadzoval, ani netuším ako sa to robí, takže by som bol rovnako neschopný ako to autonómne auto - a ako píšeš, 90% vodičov na tom bude podobne.

Čo sa týka neštandardných situácií, sú rôzne úrovne autonómnosti. Level 2 je tzv. hands-off, kedy vodič do riadenia v bežných podmienkach nezasahuje, ale musí sledovať premávku a byť pripravený kedykoľvek prevziať kontrolu (a to aj iniciatívne). Také auto si vieš kúpiť už aj dnes. Level 3 (eyes off) je režim kde už premávku sledovať nemusíš, ale musíš byť na mieste vodiča, pripravený viesť vozidlo ak ťa na to systém vyzve, pričom tak vždy robí s nejakou časovou rezervou - teda si môžeš napr. čítať knihu a na výzvu SW ju odložíš a po minúte prevezmeš riadenie. Level 4 (mind off) je plná autonómnosť vo vybraných oblastiach alebo podmienkach (napr. na diaľnici). Počas autonómnej prevádzky môžeš opustiť miesto vodiča, alebo napr. spať. Auto je schopné sa samostatne núdzovo odstaviť ak nepreberieš kontrolu keď je to potrebné. Level 5 je potom plná autonómnosť.

Osobne z toho hladiska čo popisuješ považujem za najnebezpečnejší level 2 práve preto že vyžaduje proaktívnu okamžitú reakciu od vodiča ktorý ale možno nesleduje premávku lebo si zvykol že bežne nič nerobí. Napriek tomu neviem o tom že by sme z tohto titulu mali nejake extra veľké množstvo nehôd. A s levelmi 3 a 4 už bude tento problém len klesať.
Niekto si pomylil sekciu?Nemal byt tento clanok v sekcii SCI-FI??😂 😂 😂 😂
Reply on: si #99:
Fakt Ťa bavi robiť zo seba blbca hyperbolizáciou?
Reply on: pomaranc #90:
Podľa tejto logiky ak v roku 1716 nebolo možné s vtedajšími znalosťami skonštruovať lokomotívu, tak lokomotívy sú neskonštruovateľné a nemôžu existovať.

Naštastie odchylne od tvojich predstáv ide technológia vpred a o 10 rokov budeme oveľa ďalej ako sme dnes.
Reply on: S499.1023 #95:
nehadam sa o tom , ze do buducna sa tie atomaty maju sancu zlepsit... hadam sa o tom, ze zvladnu vzdy vsetko....
PS: za takych podobnych "nestandardnych" podmienok napriklad nie je uplne na skodu aj pouzit retaze.... bude kazde vozidlo vybavene nejakym automatom ktory mu ich nasadi (a neskor zas zosadi a skontroluje ci nie su poskodene a netreba ich dat opravit pred dalsim pouzitim ?) ? a ak ano nepride ti zas ze to zbytocne predrazi vacsinu vozidiel ? (odhadom tie retaze aspon niekedy pouzije menej ako 10% vodicov/vozidiel)
(a rovnako tak sa napriklad mozme bavit aj o podhusteni pneumatik; a to sme stale len pri snahe zdolat jedno troska nestandardnejsie tiahle stupanie v zimnych podmienkach....)

PS: cesta cez vypnutie automatu a nestandardnu situaciu si ries sam clovek ma tiez svoje uskalia.... jednak ten clovek strati prax ak vacsinu "beznych" situacii zanho bude riesit stroj; a okrem toho pokial sa ocakava v pripade necakanej situacie jeho okamzite reagovanie, tak obvykle ako pasazier zdaleka nie je ten clovek tak sustredeny na situaciu aby mal okamzity prehlad a spravne reakcie (jasne, zasnezene tiahle stupanie zrovna nie je takyto problem)
Reply on: pomaranc #87:
Ty aj vieš, čo píšeš?
1. najprv pár dní brojíš proti testovaniu nejakej novej techniky, ktoré má za cieľ práve jej zdokonaľovanie tak, aby vedela plniť všetky naše očakávania.
2. následne zahlásiš, že v 19. storočí "bola kopa ľudí, ktorým vďačíme za niektoré vynálezy, ktorí rozmýšľali a neboli sami, pretože mali aj podporu od časti známych a bez ktorých by sme si dnes nevrzli a nepísali si tu".

Tak by bolo možno fajn si najprv v hlave ujasniť, či chceš v duchu svojho odporúčania chceš začať rozmýšľať nad vynálezmi, či chceš byť podporou pre tých, ktorí sa nás snažia ťahať dopredu. Lebo tvoj úvod "pripraviť tisíce šoférov o prácu" jasne určuje smer diskusie - remeselník prišiel rozbiť parný stroj, lebo nemá fantáziu na prichádzajúce možnosti nových činností/profesií, od údržbárov transmisie v časoch prvých fabrík až po programátorov dnes. (Lebo, keby mal platiť tvoj pohľad, kde sú všetci tí chudáci kočiši, kováči, kolári, pohoniči, drožkári a furmani, paholci, kosiči sena, metači hnoja a mnohí ďalší, ktorým zlí zlí šoféri a rušnovodiči vzali prácu? To oni tvoria 10% nezamestnanosti v SR?)

Skôr než rozbehneš ďalšie kolo samonasierania na všetko okolo, by som ti rád pripomenul jednu vec: smútok z toho, že niekedy predtým bolo lepšie, predsa nevyriešime tým, že budeš robiť všetko preto, aby v budúcnosti lepšie nebolo.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Súčasťou tohto experimentu je už aj #7416 .
Reply on: pomaranc #91:
Kua, že by sa Dunčo reinkarnoval???
Reply on: si #92:
Ak si to nepochopil, tak ešte raz explicitnejšie:
1) Dnes máš priamo v návode, že za neštandardných podmienok máš ASR/ESP vypnúť. Pretože v nejakej Kii Ceed nemáš crėme de la crėme systémov ESP.
2) Čo nie je dnes, môže byť (a bude) zajtra.
Reply on: pomaranc #87:
Tí starší trpia mesiášskym syndrómom, serie ich, že mladí nefúkali trakčáky a nevozili vo fúriku trakčáky v dielni a preto na nich pľujú. V reále nie sú o nič lepší.
A tvoj príspevok, v ktorom popieraš sám seba, svedčí o tom, že ani teba by som na mašinu nechcel.
Reply on: pomaranc #86:
Ten tvoj komplex z Kubáčka a Marosza mi hovorí, že si čistokrvný modrogum z modrogumnej rodiny, ktorej Kubáček rozkopal hračky.
Reply on: S499.1023 #84:
toto ale nie je apriori extremne nestandardna situacia, mozno v BA to nie je uplne standardne, ale kopa miest a obci sa nachadza a ludi byva v rozne kopcovitych oblastiach
pokial sa snazis pretlacat myslienku ze automat zvladne vsetko, tak toto je len jedna z praktickych ukazok ze nie (a ak ti hovori nieco dokaz sporom tak vies zaroven aj co to znamena)

REAKCIA NA: Ike #85:
ano, ono to tak funguje len to je problem ak ides v sklone na povrchu ktory ti neumoznuje prenasat bez sklzu dostatocny vykon bez straty rychlosti....
Reply on: Trammat #88:
Mne je celkom jedno čo robia inde. Nech tam šoférujú aj 10-roční, ak to vyhodnotí tamojšia spoločnosť ako vhodné a vláda zvolená ľudom (vox populi, vox dei) tak uzná za vhodné. Keď ich netrápi čo sa odohráva v hlave šoféra, kľudne, ja tam nežijem. Možno časom pochopia, žeby to nebolo od veci. Inak je to náhoda, že si zrovna menoval iba južanské krajiny s pomerne známym laxným prístupom k pracovnej morálke a povinnostiam, či riadnou porciou prestávok počas práce? O taký vzor nestojím, to ako keby mi dakto dával za vzor ožratého čo tak jazdí 30 rokov na bicykli po dedine a ešte ho nezabilo auto, no neznamená, že to budem skúšať.

Nároky šli nadol presne preto, pre čo píšeš. Neatraktívne mzdové ohodnotenie, povinností za fúrik, zodpovedonosti detto, plus rôzne archaické prkotiny v predpisoch, na ktorých sa bazíruje lebo boľševici na MDV, ŽSR a dopravnom úrade nemajú šajnu aká je doba, že koľká bije a čo železnica potrebuje. Ale praktické veci ťa naučí až prevádzka a pomimo kurzu schopný strojvodca, ktorý ma odjazdené, ktorý ťa zaúča. Od teoretických kecov len málokto ostal múdry.

Nároky si pamätám, že dvihli paradoxne nahor boľševici zo Smeru, ktorí vedeli, že ako to podpíli konár dopravcom, najmä štátnym. Nerobili nič pre duálne vzdelávanie, nič pre zvýšenie mzdy (a to nielen na profesíí strojvodca, ale ani u posunovača, vedúceho posunu, vozmajstra a ostatných prevádzkových pozícií), nadeľovalo sa vždy len funkcionárskym parazitom ako odmena za mizerné hospodárske výkony. To sa im podarilo v septembri roku 2009. Potom sa z toho zľavilo ale učebné osnov sa i tak nezmenili. Takže nároky šli nadol ale vzdelávanie sa nenastavilo tak, aby sa v kurze podarilo čo najlepšie vybaviť kandidátov. Do toho ešte kvalita psychiky adeptov je problémom, nakoľko kopa rodín je dnes v takých sračkách, že to decko poznačí a nesie si to so sebou do života. Plus niektorí experimentátori radi húlia a trepúť, že je to zdravé a nič to nerobí, ale tak tí, ktorí skúmajú funkcie mozgu majú na to iný názor a vedia prečo huličov posielajú domov ...
Reply on: 810zssk #74:
Keď píšeš, že nie je problém zakomponovať, to znamená, že to tam nie je. No ak to tam nie je vo SW zakomponované a testuje sa bez toho, tak zjavne je problém dať do toho SW ďalšie veci. Potom ale testovanie nekompletného zariadenia s vedomím, že ho treba doplniť a zas testovať ako to celé zareaguje je vlastne na prd a polovičatá robota, ako všetko na Slovensku ...

Potom píšeš, že myslíš, že autonómne auto bude reagovať na 100% racionálne a potom to podkopeš tvrdením, že takmer dokonale ovládať menšie vozidlá, tak môže ísť do väčších. Ak je niečo o čom viem, že nie je dokonalé a viem o chybách, no napriek tomu to predávam s vedomím, že nedostatok na výrobku ohrozuje ľudský život, tak som bezcharakterný chrapúň a patrím do basy. Ak dokážeš ty urobiť to, že dáš na trh niečo o čom vieš, že toho nedostatok môže stáť niekoho život, tak detto patríš do basy. Okrem toho vlastne keď to niekto dokáže v pohode urobiť, tak zjavne je aj psychicky chorý.

Ďalšia vec, ktorá ma napadá, že ak budú autonómne vozidlá, tak čo kurzy autoškoly? Skončia? Nebude treba šoférov? A čo ak bude kolaps systému? Potom, čo? Budú v autách a autobusoch sedieť a stáť milióny vypúlených očí s jedinou otázkou "A čo teraz?" No nič, spoľahli ste sa lemry lemravé na techniku a tá zlyhala, tak sa nedostanete dnes nikam ... Si zober, že v BA pri tých stovkách vozidiel by došlo k chybe, ostalo by všetko stáť. Tak čo potom? Alebo v prímestskej doprave, žeby nešlo stiahnúť vozidlá naspäť. Potom budeme zháňať posledných pamätníkov čo ešte majú vodičák, aby išli po vozidlá a stiahli ich do garáže? 😂 😂 😂
Reply on: pomaranc #87:
A nešli tie nároky nadol preto, že mali problém nájsť ľudí a hrozilo, že po odchode časti starších rušňovodičov do dôchodku nebude mať kto jazdiť? Minimálne u štátneho dopravcu.